4.5
(21)

افزایش طول عمر ماشین ارتباط مستقیمی با تعویض به موقع قطعات خودرو دارد.

تمام وسایلی که به صورت روزمره از آنها استفاده می کنیم بعد از مدتی دچار فرسایش می شوند و طول عمر آنها کاهش می یابد. خودرو هم ازین قاعده مستثی نیست و حتی بهترین خودروها هم در صورت رعایت نکردن زودتر از زمان خود مستهلک می شوند.

عمر ماشین ها به عمر قطعات آن بستگی دارد، هر قطعه ای طول عمر مشخص دارد. برای افزایش طول عمر خودروتان باید قطعاتی که فرسوده میشوند را قبل از آسیب جدی به ماشین تعویض کنید.

افزایش طول عمر ماشین

روغن و فیلتر روغن

سعی کنید هر 5 هزار تا 10 هزار کیلومتر روغن و فیلتر آن را تعویض کنید. با همین هزینه کم، عمر مفید خودروتان را افزایش می دهید.

لاستیک خودرو

لاستیک خودرو را معمولا در بازه زمانی 3 تا 5 سال تعویض می کنند. البته اگر در جاده های سخت رانندگی می کنید این زمان کاهش می یابد. سعی کنید میزان خوردگی تایر را بررسی کنید یا از یک تعمیرکار کمک بگیرید تا متوجه زمان تعویض شوید.

فیلتر هوا

فیلتر هوا یک قطعه کم هزینه است و با تعویض آن به راحتی میتوانید عمر اتوموبیلتان را افزایش دهید. فیلتر هوا را معمولا هز هشت تا 12 هزارکیلومتر عوض می کنند اما اگر در جاده های شنی و خاکی رانندگی می کنید باید زودتر اقدام به عوض کردن آن کنید.

تسمه های ماشین

تسمه ها معمولا به دو دسته دینام و تایمینگ تقسیم می شوند. البته بعضی از خودرو ها تسمه تایمینگ ندارند. زمان تعویض تسمه تایمینگ هر 5 سال و زمان تعویض تسمه دینام 6 سال است.

car parts افزایش طول عمر ماشین
افزایش طول عمر ماشین

لنت ترمز

لنت ترمزها یکی از مهمترین قطعات در تضمین سلامت خودرو هستند، بسته به میزان رانندگی و مکان رانندگی بین هر 18 تا 35 کیلومتر لازم است تعویض شوند.

شمع ماشین

شمع ماشین از قطعاتی است که اگر به مشکل بخورد تمام سیستم ماشین دچار مشکل خواهد شد. زمان مناسب تعویض شمع ماشین هر دوسال است که در این مدت ماشین حدودا 25 هزارکیلومتر از مسافت را طی خواهد کرد.. اگر قبل از دوسال این مسافت را طی کردید باید به فکر تعویض شمع باشید.

پمپ آب

یکی از دلالیل زیاد داغ کردن ماشین نشتی پمپ آب است. پمپ آب معمولا باید هر 8 سال تعویض شود.

ضربه گیرها

ضربه گیرهای انواع کمک فنر ماشین هم نیاز به تعویض پیدا می‌کنند. ممکن است تصمیم گرفته باشید کمک فنرتان را عوض کنید و از مدل جدیدی لذت ببرید یا ممکن است ضربه گیر قدیمی‌تان به عمر حدود 80 الی 120 هزار کیلومتر نزدیک شده باشد. این عمر به معنی این است که زمان تعویض فرا رسیده است و کم‌کم باید دست به کار شوید.

دینام ماشین

عمر و ماندگاری دینام دوحالت دارد، یا تا زمانی که ماشینتان کار میکند سالم خواهد ماند یا 5 سال بعد از استفاده از بین خواهد رفت. بررسی اینکه دینام خراب شده یا نه بع مهارت یک مکانیک لازم دارد. پس قبل از تعویض حتما بررسی کنید که آیا مشکل از دینام است یا خیر.

کلاچ

زمان تعویض کلاچ هر 160 هزار کیلومتر است. اما زمان تعویض کلاچ در شهرهای پر ترافیک که از نیم کلاچ زیاد استفاده می کنند زودتر از زمانی است که اشاره شده.

سنسورهای موتور

خراب شدن سنسور ماشین از آن دسته اتفاقاتی است که شما را گیج خواهد کرد و شاید زود متوجه نشوید که مشکل از سنسورهاست. معمولا عمر مفید سنسورهای موتور 240 هزار کیلومتر است.

عوض کردن فیوزها

فیوزها اضافه بار را کنترل می‌کنند و از این طریق عمر طولانی‌تر ماشین را تضمین خواهند کرد.  برای فیوز عمر مفیدی تعریف نشده است، بلکه با بروز مشکل نیاز به تعویض پیدا خواهد کرد. گاهی هم ممکن است فیوزها تا آخر عمر ماشین پا‌به‌پایش فعالیت کنند.

باتری ماشین

زمان مناسب برای تعویض باتری ماشین با توجه به کیفیت باتری، میزان کارکرد خودرو و مکان استفاده از خودرو می تواند متغییر بین 2 تا 4سال باشد.

اگر از باتری های ایرانی استفاده می کنید عمر این باتری ها حدودا 2سال یا 40 هزار کیلومتر است و هرکدام ازین موارد زودتر اتفاق افتاد باید تعویض شود.

اما عمر باتری های کره ای حدودا بین 3 تا 4 سال است.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
2 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
رضا مهرفر
رضا مهرفر
2 ماه پیش

میانگین طول عمر مفید در میان خودروهای تولید داخل و خودروهای شرکت های معتبر دنیا چقدر هستش؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  رضا مهرفر
1 ماه پیش

با سلام
با استناد به منابع معتبر می توان گفت که عمر مفید خودروها در همه‌ جای دنیا تقریبا چهار سال و نیم الی پنج سال است.
بنابراین در اکثر نقاط دنیا خودرو وسیله‌ای مصرفی به شمار می‌رود به این معنی که پس از مدتی استفاده و عدم توجیه هزینه‌های نگهداری آن، مالکان به دنبال اسقاط خودرو و خرید یا لیزینگ نسخه ای جدید می‌روند اما وضعیت صنعت خودرو در کل وسایل نقلیه کشورمان کاملاً با دنیا متفاوت است و به طور میانگی عمر مفید خودرو در داخل کشورمان بین 15 الی 20 سال تخمین زده می شود.

مشاوره رایگان و ثبت سفارش