3.6
(570)

خودروی 206 در واقع یك خودروي هوشمند به حساب مي آيد. چرا که بسیاری از تجهیزات جانبی غیر فعال و آپشن های قابل نصب روی 206 در خودرو های لوکس و مدرن نصب می شوند. برخي از آپشن ها توسط ايران خودرو به صورت پيش فرض روي مدل هاي مختلف 206 نصب مي شوند.

فول آپشن ترين مدل 206 در ايران 206 تيپ 5 و 6 است كه تفاوت آن ها در مدل گيرباكس (دستي و اتومات ) مي باشد كه آپشن هايي مثل كولر ديجيتال، آينه جانبي با تنظيم برقي، بالابر برقي شيشه عقب، برف پاك کن اتوماتيك شيشه عقب و… را داراست كه اكثرا با آن ها آشنا هستند.

اما قصد ما معرفي آپشن هايي است كه شركت ايران خودرو روي 206 ها به صورت فابريك عرضه نمي کند و یا آپشن های مخفی 206 که دارندگان خودرو 206 از آن بی خبرند و می توان به راحتی آن ها را فعال کرد.

آپشن های قابل نصب روی خودرو 206

از بين تجهيزات جانبي ‏‏شاخص ترين آپشن های قابل نصب 206 را انتخاب می کنیم:

1- سیستم كروز كنترل (تثبيت سرعت )

کروز کنترل 206 300x225 فعال سازی آپشن های قابل نصب روی 206
سیستم کروز کنترل قابل نصب روی 206

امروزه يكي از كارآمدترين آپشن هاي هر خودرويي سيستم كروز كنترل يا همان تثبيت كننده سرعت مي باشد. با اين آپشن مي توان سرعت خودرو را در سرعت مورد نظر كنترل كرد و بدون اينكه پا را بر روي پدال گاز فشار دهيم خودرو در سرعت انتخاب شده حركت خواهد كرد.

اين آپشن در خارج از شهر، مخصوصا در بزرگ راه ها کاربرد دارد. براي خودروي 206 و 207 آي كه داراي پدال گاز برقي هستند، فقط نياز به كليدهاي كنترل دارد كه اصطلاحا به آن دسته كروز گفته مي شود.

البته 206 تيپ 2 نياز به تغيير برنامه ECU موتور نيز دارد كه اين كار به راحتي و با هزينه كمي انجام مي گيرد، همچنين علاوه بر 206 هايي كه پدال برقي ندارند، در 206 هاي دوگانه سوز هم به دليل تغييرات در برنامه هاي ECU موتور و آمپر امكان راه اندازي كروز كنترل فابريك فعلا وجود ندارد.

مزایای آپشن کروز کنترل
  • امکان کم یا زیاد کردن سرعت از طریق دسته کروزکنترل
  • خارج شدن از کروز با گرفتن پدال کلاج یا ترمز
  • قابلیت انتخاب آخرین سرعت تثبیت شده کروز کنترل
  • تمرکز بیشتر بر جاده
  • آسایش بیشتر به هنگام رانندگی خصوصاً در مسافتهای طولانی و در اتوبانها
  • عدم تخطی از سرعت مجاز در جاده ها
  • کاهش مصرف سوخت
  • آسان تر شدن رانندگی
طریقه نصب آپشن کروز کنترل روی 206

طريقه نصب اين آپشن بسيار راحت مي باشد، با خريد يك عدد دسته كروز کنترل 206 و نصب آن در محل مربوطه كه زير دسته چراغ و طرف مقابل دسته كنترل تجهيزات صوتي صورت مي گيرد. در نهايت فعال كردن گزينه هاي مربوط به كروز کنترل در BSI، آمپر وECU موتور كه توسط دستگاه PPS يا دياگ 206 صورت مي گيرد.

2- سیستم ليميتر (محدود كننده سرعت )

لیمیتر 300x150 فعال سازی آپشن های قابل نصب روی 206
آپشن لیمت سرعت 206

اين آپشن را مي توان مكمل كروز كنترل به حساب آورد. كار اين آپشن، اين است كه اجازه نمي دهد سرعت خودرو از سرعت انتخاب شده بيشتر بشود و وقتي كه خودرو به سرعت انتخاب شده رسد، پدال گاز ديگر هيچ عكس العملي به فشار بيشتر نشان نمي دهد و در نتيجه سرعت افزايش نميابد.

اين آپشن بيشتر در جاده هاي شلوغ و اتوبان هاي داخل شهر كاربرد دارد و نياز نيست كه مدام يك چشم شما به جاده و يك چشم به صفحه كيلومتر باشد. براي نصب اين آپشن علاوه بر نياز به نصب دسته كروز و ليميتر كه با هم مشترك هستد نياز به نصب پدال گازي است كه اين آپشن را ساپورت مي کند و اصطلاحا به آن پدال 5 سيم گفته مي شود.

سيم پنجم اين پدال به پايه F1 سوكت مشكي ECU موتور 7.4.5 وصل مي شود. اين پدال گاز حكم كليد ايمني سيستم محدود كننده سرعت را داراست، يعني زماني كه مثلا در سبقت هستيد و يا نياز به افزايش ناگهاني سرعت داريد با فشار دادن پدال تا انتها، ليميتر از مدار خارج مي شود و افزايش سرعت امكان پذير مي شود.

اما به صورت غير فابريك نيز اين آپشن را مي توان فعال كرد و به جاي استفاده از پدال ساپورت كننده ليميتر سرعت، از يك مقاومت 6.32 كيلو اهمي استفاده كرد كه يك سر آن را به بدنه و سر ديگر را به پايه F1 سوكت مشكي ECU بوش 7.4.5 نصب مي كنيم.

3- سنسور نور و باران 206

سنسور نور و باران 300x132 فعال سازی آپشن های قابل نصب روی 206
سنسور نور و باران قابل نصب روی 206

206 به صورت پيش فرض برف پاك کن هوشمندي دارد كه با سرعت خودرو سرعت برف پاك کن هم تغيير مي كند. اما كاري كه سنسور باران انجام مي دهد تنظيم سرعت برف پاك کن با سرعت ريزش باران و همچنين با درنظر گرفتن سرعت خودروست. سنسور نور هم كه به همراه سنسور باران در يك برد يا ECU واقع شده با توجه به روشن و تاريك بودن هوا چراغ هاي اصلي خودرو را خاموش و روشن مي كند.

سنسور نور و باران از دو جزء پايه و سنسور تشکيل شده است. پايه به صورت فابريك روي شيشه هايي كه اين قابليت را دارند نصب شده و با تعويض شيشه معمولي جلو با اين نوع شيشه ها مي توان به راحتي سنسور نور و باران را فعال كرد، اما به دليل عدم وجود شيشه فابريك مي توان پايه را با يك چسب ژله اي دو طرفه كه به آن پد گفته مي شود به شيشه معمولي خودرو چسباند و كناره هاي سنسور هم با برچسب مشكي پوشاند.

اگر مدل 206 قبل از 85 باشد سوكت فابريك در محل مورد نظر وجود دارد ولي اگر نبود بايد BSI سيم كشي مطابق نقشه هاي موجود انجام گيرد. سپس با PPS گزينه هاي مربوطه در BSI خودرو فعال بشود. همچنين نياز براي فعال شدن سنسور نور بايد دكمه سر دسته چراغ را نصب كرد تا حالت فعال شدن و غير فعال شدن سنسور انجام بگيرد. حال با قرار دادن دسته برف پاك کن روي پله اول برف پاك کن يكبار حركت كرده و منتظر ريزش باران مي شود.

مقاله پیشنهادی: معرفی انواع سنسور های خودرو و عملگر ها

4- صفحه نماش دارای کامپیوتر سفر

صفحه نمایش 300x225 فعال سازی آپشن های قابل نصب روی 206
صفحه نمایش قابل نصب روی 206

پژو 206 و 207 بصورت فابریک دارای قابلیت کامپیوتر سفر می باشد. برای مشاهده این اطلاعات و استفاده از آن، باید دیسپلی فابریک A با دیسپلی نوع B صفحه نمایش گرافیکی با ابعاد بزرگتر ( دو برابر ساعت قبلی ) و کامپیوتر سفری روی داشبورد تعویض گردد.

نصب بسیار آسان با جایگزین شدن جای ساعت قبلی و اتصال سوکت بدون نیاز به هیچ گونه دستکاری همچنین نیاز به تعویض قاب روی داشبورد نیست و در زیر همان قاب بصورت فابریک جای می گیرد

موارد نمایش

  • ساعت و دما در گوشه صفحه بصورت دایم
  • اطلاعات و تنظیمات رادیو پخش فابریک به صورت گسترده تر
  • مقدار کیلومتری که میتوان با بنزین موجود در باک حرکت کرد
  • مقدار کیلومتر کارکرد از زمان ریست
  • میانگین مصرف سوخت در کیلومتر کارکرد
  • مصرف سوخت اتومبیل به صورت لحظه ای
  • سرعت متوسط
  • باز بودن هر 4 درب به صورت مجزا به صورت گرافیکی تصویری
  • اخطار تمام شدن بنزین
  • اخطار بالا بودن تر مز دستی
  • تمام خطا های اتومبیل و یا ایجاد خلل در متور و گیربکس و سیستم ABS ترمزها و ایربگها و…
  • فعال و غیر فعال بودن سیستم قفل مرکزی
  • و.. .

قابل نصب بر روی همه مدل و همه تیپ پژو 206 و 207 به جز 206 تیپ1 و مدل های بالای 92

فعال سازی آپشن های 206

در پژو 206 که از ابتدا تاکنون به صورت مالتی‌پلکس تولید می‌شود، ریزه‌کاری‌های فنی و الکترونیکی پیش‌بینی شده است که فعال و غیرفعال شدن آپشن های 206 آن از طریق برقراری ارتباط با BSI خودرو قابل اجراست.

هوشمند شدن فرامین برقی و الکترونیکی در خودرو با استفاده از ارسال یک‌سری کد در شبکه، باعث می‌شود که خودروساز بتواند علاوه بر تسهیل فرایند عیب‌یابی و کمک به بخش خدمات پس از فروش، عملکردها و حالات و یا همان فیچرهای مختلف را برای رفاه، ایمنی و امنیت راننده و سرنشینان طراحی کرده و مهیا سازد.

BSI یک واحد الکترونیکی است که ارتباط میان کلیه واحدهای الکترونیکی یا اصطلاحا ECUهای موجود در بخش‌های مختلف خودرو از قبیل موتور، گیربکس اتوماتیک، ترمز ضدقفل، تهویه مطبوع خودکار و امثالهم را برقرار و مدیریت می‌کند. تغییر در تنظیمات BSI که توسط دستگاه عیب‌یاب یا همان دیاگ صورت می‌گیرد، در تمام نمایندگی‌های ایرا‌ن‌خودرو و نیز تعمیرگاه‌های مجهز به این دستگاه قابل انجام است.

BSI FUSE LIST 283x400 فعال سازی آپشن های قابل نصب روی 206
لیست فیوز های جعبه فیوز BSI آپشن های خودرو 206

فهرست قطعات سیستم برق و محل قرار گیری در پژو 206

Peugeot206 BSI UP 09 300x225 فعال سازی آپشن های قابل نصب روی 206
فعال سازی آپشن های 206 به کمک سیستم BSI

1- باتری 206 : داخل اتاق موتور

2- جعبه تقسیم یا BSM : داخل اتاق موتور سمت چپ

3- BSI : زیر داشبور سمت چپ

4- COM200 : روی میل فرمان

5- آمپر : روی داشبورد

6- یونیت کیسه هوا : روی داشبورد

7- کیسه هوای سمت راننده : روی فرمان

8- کیسه هوای جانبی : چپ داخل داشبورد سمت شاگرد

9- کیسه هوای سمت شاگرد : داخل داشبورد سمت شاگرد

10- کیسه هوای جانبی راست : داخل داشبورد سمت راننده

11-کیسه هوای عقب چپ : عقب خودرو سمت چپ

12-کیسه هوای عقب راست : عقب خودرو سمت راست

13- پیش کشنده کمربند ایمنی راننده : سمت چپ راننده

14- پیش کشنده کمربند شاگرد : سمت راست شاگرد

15-کلید خنثی کن کیسه هوای شاگرد : دست چپ راننده روی داشبورد

حالا به معرفی امکانات و آپشن‌هایی که روی این سیستم در خودروی پژو 206 قرار دارد می‌پردازیم:

آپشن‌های مخفی و غیر فعال خودرو 206

آپشنهای 206 300x206 فعال سازی آپشن های قابل نصب روی 206
فعال سازی آپشن های غیر فعال 206

منظور از این آپشن‌ها این است که آنها در ECU اتومبیل تعریف شده‌اند اما غیر فعال می‌باشند و بعضی از آن ها را بدون هزینه و با استفاده از دستگاه دیاگ می‌توان فعال کرد و برخی دیگر نیازمند آن هستند که قطعه آن‌ها در اتومبیل نصب شوند.

آپشن‌هایی که می‌توان روی 206 نصب کرد عبارتند از: بوق سرعت اتومبیل را با استفاده از دستگاه دیاگ می‌توان روی هر سرعتی تنظیم کرد، نصب کروز کنترل و لیمیتد سرعت (تمام سیم‌کشی‌های آن در خودروی 206 نصب شده است)، نصب سیستم کنترل وپایداری ESP و سیستم ضدلغزش ASR (که درECU و سیستم ترمز 206 تعریف شده است)، گرمکن صندلی‌های جلو، سنسور عقب به صورت فابریک حتی سیم‌کشی‌ها و فیوز آن نصب است، سنسور نور و باران، شیشه‌شوی چراغ‌های جلو.

سیستم FOLLOW ME

فالو می فعال سازی آپشن های قابل نصب روی 206
آپشن Follow Me در 206

این سیستم که follow me (یا همراهی در محیط‌های تاریک) نام دارد این امکان را به سرنشینان خودرو می‌دهد که اگر در یک محیط تاریک پیاده شده به عنوان مثال قصد رفتن به خانه را داشته باشد می‌تواند در حدود 30 ثانیه از چراغ‌های خودرو استفاده کند تا بتواند به مکان مناسبی برسند.

برای اینکه از این سیستم استفاده کنید کافیست اتومبیل را خاموش کنید و پس از بستن سوییچ یکبار نور بالا بدهید، چراغ‌ها روشن می‌مانند و حالا با خیال راحت پیاده شده و درب‌ها راقفل کنید. چراغ‌ها پس از 30 ثانیه به صورت اتوماتیک خاموش می‌شوند.

سیستم ECO MODE

206bsi eco 300x152 فعال سازی آپشن های قابل نصب روی 206
سیستم Eco Mode خودروی 206

اگر در زمانی که اتومبیل خاموش باشد و از ضبط استفاده کنید پس از 30 دقیقه برای محافظت از باتری ماشین ضبط به صورت خودکار خاموش می‌شود و تا زمانی که اتومبیل روشن نشود نمی‌توان از آن استفاده کرد.

اما نکته‌ی جالب در مورد آن هوشمند بودن سیستم است یعنی اگر در مدتی که اتومبیل خاموش است و ضبط هم روشن باشد اگر از شیشه‌های برقی یا برف‌پاکن‌ها و هرچیز الکتریکی خودرو، کار کنید ضبط متناسب با آن زودتر خاموش می‌شود و یا اگر اتومبیل را روشن و بلافاصله خاموش کنید، مجددا سیستم برای محافظت از باطری اجازه روشن شدن ضبط را نمی‌دهد و روی صفحه نمایشگر وسط علامت eco mode به معنای حالت اقتصادی ظاهر می‌شود.

چراغ‌های سقفی هوشمند

اگر درب‌های اتومبیل به صورت طولانی باز باشند، برای محافظت از باتری چراغ سقفی به صورت خودکار خاموش می‌شود. نکته‌ی بعدی در مورد آن این است که زمانی که اتومبیل را خاموش می‌کنید و سوییچ را در می‌آورید، چراغ سقفی روشن می‌شود تا هم بتوانید دستگیره‌های درب را به راحتی پیدا کنید و هم بتوانید در محیط‌های تاریک وسایل مورد نیاز را در اتومبیل پیدا کنید.

برف‌پاکن‌ها

برف‌پاکن‌های پژو 206 به صورت خودکار و متناسب با سرعت اتومبیل، سرعت ‌آن‌ها نیز تغییر می‌کند. یعنی اگر به طور مثال در ترافیک باشید یا اتومبیل متوقف باشد، سیستم برای جلوگیری از آسیب دیدن تیغه‌های برف پاکن، سرعت آن‌ها را کم می‌کند و فاصله بین هر بار حرکت کردن برف پاکن ها را زیاد می‌کند.

چراغ‌های اتومبیل

اگر زمانی که چراغ‌های بزرگ اتومبیل روشن هستند، اتومبیل را خاموش کنید، چراغ‌ها به صورت خودکار خاموش شده و با روشن کردن مجدد اتومبیل آن‌ها نیز روشن می‌شوند.

سیستم تهویه اتوماتیک

تهویه خودکار 300x225 فعال سازی آپشن های قابل نصب روی 206
آپشن های 206 تیپ 5

این سیستم که توسط بوش برای 206 طراحی شده دارای برنامه‌ای می‌باشد که اگر شیشه‌های جلو و کنار بخار گرفته باشند، با زدن دکمه‌ی آن در عرض 10 ثانیه تمام بخارهای شیشه‌های جلو و کنار از بین می‌روند.

قفل مرکزی و فلاشرها

درب‌های پژو 206 در سرعت‌های بالای 10 کیلومتر به صورت خودکار قفل می‌شوند که می‌توان این عمل را فعال یا غیر فعال کرد که برای انجام آن کافیست تا به مدت 5 ثانیه کلید قفل مرکزی را نگه دارید.

فلاشرها نیز به صورت خودکار در صورت ترمزهای شدید به کار می‌افتند، در صورت پارک کردن اتومبیل در مکان‌های شلوغ مانند پارکینگ‌های عمومی برای پیدا کردن راحت‌تر اتومبیل با زدن کلید قفل روی ریموت چراغ سقفی اتومبیل روشن می‌شود و خودرو شروع به فلاشر زدن می‌کند.

صفحه نمایشگر چند منظوره در داخل کیلومتر شمار

چراغ آمپر 300x219 فعال سازی آپشن های قابل نصب روی 206
فعال سازی آپشن های 206

خیلی‌ها تصور می‌کنند صفحه نمایشگر 206 فقظ مقدار مسافت طی شده را نمایش می‌دهد در حالی که علاوه بر آن سطح روغن موتور و سرویس‌های دوره‌ای اتومبیل را نیز نشان می‌دهد.

نکته‌ی آن هوشمند بودن اتومبیل در قبال سرویس‌های دوره‌ای است مثلا برای تعویض روغن موتور سیستم فاکتورهایی نظیر چند بار روشن و خاموش کردن خودرو در روز و فاصله‌ی هر بار روشن و خاموش کردن اتومبیل را در نظر می‌گیرد و محاسبه‌ی آن سیستم تشخیص می‌دهد که اتومبیل در مسیرهای کوتاه یا طولانی مورد استفاده قرار گرفته است و با توجه به آن میزان سرویس‌های دوره‌ای را زیاد یا کم می‌کند (البته به صورت پیش فرض برای آن 20 هزار کیلومتر در نظر گرفته‌اند).

البته برای نصب هر کدام از این سیستم‌ها مکانیک ماهر نیاز است وگرنه ممکن است به سیستم الکترونیکی خودروی شما به شدت آسیب برسد.

نحوه فعال سازی برخی آپشنهای قابل فعال 206

1- هشدار سرعت

این گزینه با قابلیت انتخاب سرعت مورد نظر به منظور هشدار به راننده مبني بر تخطي از سرعت تعيين‌شده توسط دستگاه عيب‌ياب مي توان هشدار مربوط به سرعت را در خودرو فعال كرد؛ مسير فعال‌سازي در منوي سيستم به اين شرح است.
BSI—->Configuration—-> Customer Option —-> Warnings

گزينه Excess speed function present

در اين قسمت می‌توان سرعت مورد نظر را وارد كرده و هشدار سرعت را فعال كرد. توجه داشته باشید غیر فعال بودن با وارد کردن عدد 255 تنظيم می شود، سرعتي كه در واقع خودرو هيچ‌گاه به آن نخواهد رسيد.

2- روشن شدن خودکار فلاشر در زمان ترمز شدید

در هنگام ترمزهاي ناگهاني و شديد، روشن شدن فلاشر خودرو با هشدار به رانندگان پشت‌سري مانع بروز تصادف مي شود، به همين منظور توسط دستگاه عيب‌ياب مي توان فلاشر خودكار را در خودرو فعال كرد.

BSI—->Configuration—-> Customer Option —->Lighting and Signaling

گزینه switching on of the hazard warning on sharp deceleration برای فعال کردن به present تغییر دهيد.

3- روشن شدن نور بالا و نور پایین به صورت هم‌زمان در هنگام استفاده از نور بالاي دائم

در خودروهاي عادي، وقتي نور بالاي موقت را با نگه‌داشتن اهرم فعال مي‌كنيد، هر دو فيلامان نورپايين و نور بالا روشن مي‌شوند، اما وقتي حالت نور بالاي دائم را انتخاب كرده و دست‌تان را از روي اهرم بر مي‌داريد، فيلامان نور پايين لامپ خاموش شده و فقط رشته مربوط به نور بالا روشن مي‌ماند، اما در 206 اين امكان وجود دارد كه در هنگام نور بالاي دائم هم نور پايين روشن بماند. براي فعال كردن اين حالت، مسير زير را در BSI دنبال كنيد.

BSI—->Configuration—-> Customer Option —->Lighting and Signaling

گزینه :type of headlamps

برای فعال کردن، آن را روی حالت double reflector قرار دهيد. توجه داشته باشید این گزینه برای چراغ های کریستالی با دو لامپ در هر چراغ مناسب است و در چراغ های مات که دارای لامپ هاي دوکنتاکت يك‌پارچه هستند توصيه نمي‌شود زيرا احتمال آسیب وجود دارد.

ضمنا بايد به اين نكته هم توجه داشت كه هنگامي كه از نور بالا و پایين در چراغ‌هاي كريستالي به صورت هم‌زمان استفاده مي‌كنيد اگر چراغ‌هاي مه شكن جلو را نيز فعال کنيد به صورت اتوماتيك نور بالا خاموش خواهد شد.

زيرا انعكاس نور بالا در هواي مه آلود به شدت براي چشم راننده مضر است و علاوه بر اين، بار سيستم برق را نيز افزايش مي‌دهد. بديهي است با خاموش كردن چراغ‌هاي مه شكن جلو مجددا حالت نوربالاي چراغ‌هاي كريستالي جلو فعال خواهد شد.

مقاله پیشنهادی: معرفی انواع چراغ های ماشین

4- قفل شدن خودکار قفل درها با افزایش سرعت به بيش از 10 کیلومتر در ساعت

براي افزايش سطح ايمني و امنيت خودرو و جلوگيري از ورود به عنف سارقان به داخل خودرو، بهتر است اين گزينه فعال باشد تا به محض حركت خودرو، درها به صورت خودكار قفل شوند:

BSI—->Configuration—-> Customer Option —-> Locking / Unlocking

گزینه :lock doors while drive

به منظور فعال‌سازی، آن را روی present قرار دهید. (در مدل هاي جدید عموما فعال است.) توجه داشته باشید در مدل هایی که کلید فلاشر به صورت دوتکه است، با نگه‌داشتن چندثانیه‌ای کلید قفل‌کن درها در زمان باز بودن سوییچ، این گزینه همراه با صدایي دينگ‌مانند، فعال يا غیرفعال می شود.

5-قفل شدن خودکار درها در صورتی که بعد از باز کردن قفل مرکزی، به مدت 30 ثانیه هیچ یک از درها باز نشود.

گاهي اوقات دكمه‌هاي روي سویيچ خودرو كه مربوط به قفل مركزي است، سهوا يا توسط كودكان فشرده مي‌شود كه اگر خودرو در محدوده موثر بُرد قرار داشته باشد قطعا در باز خواهد شد. براي همين و به منظور جلوگيري از سرقت خودرو يا اشيای داخلي آن، اگر هر يك از درها تا 30 ثانيه باز نشود، مجددا به صورت خودكار به حالت قفل در مي‌آيد.

BSI—->Configuration—-> Customer Option —-> Locking / Unlocking

گزینه Automatic Re-Locking:

به منظور فعال‌سازی اين آپشن، حالت را از Absent روی Present قرار دهید. توجه داشته باشید برای فعال‌سازی این گزینه، باید تعریف شکل اتاق را در BSI تغییر دهید و از حالت پنج‌در (هاچ بک) به Estate يا استيشن تغییر بدهید.

به منظور انجام این کار به نشانيBSI—->Configuration—-> Customer Option —-> Miscellaneous رفته و گزینه Body Work را به Estate تغییر دهید. در صورت عدم تغییر این گزینه، قابلیت قفل اتوماتیک بعد از 30 ثانیه، فعال نخواهد شد.

6-روشن ماندان چراغ هاي جلو به مدت 30 ثانیه پس از خاموش کردن خودرو:

در مكان‌هاي تاريك مانند پاركينگ‌ها، ورودي ويلا‌ها و مكان‌هايي كه در آن‌ها نياز به نورداريد با یک بار فشار دادن دسته راهنما به سمت بالا مي‌توانيد از نورچراغهاي جلو به مدت 30 ثانيه بهره ببريد. اين گزينه كه به «چراغ همراهي تا منزل» معروف است با نشاني زير قابل فعال شدن است.

BSI—->Configuration—-> Customer Option —->Lighting and Signaling

گزينه Follow Me Home را به present تغییر دهيد تا فعال شود. با فعال‌سازی این سیستم، پس از خاموش کردن موتور و در آوردن سوییچ، یک بار اهرم چراغ جلو را به سمت خود بكشيد (نور بالا بزنید)؛ در این حالت چراغ های بزرگ خودرو روشن خواهند ماند. حال می‌توانید از خودرو پیاده شده و درها را قفل کنید. پس از 30 ثانیه، چراغ ها به صورت خودکار خاموش می شوند.

7- تهویه مطبوع خودکار (غیر از تیپ دو و تيپ‌هاي پایين 206 اس‌دي)

یکی از برنامه های تعریف شده برای تهويه مطبوع خودكار در تيپ‌هاي 3، 5، 6، وي8 و وي9، دکمه بخارگیر شیشه هاست. با فشردن این دکمه، پنكه تهویه هوا را با حداکثر دور به دریچه های زیر شیشه جلو هدایت می کند، کولر روشن و دریچه هوای بیرون باز می شود.

در این حالت شاهد خواهید بود که پس از چند ثانیه بخار شیشه‌ها زدوده شده و با فشردن دوباره کلید بخار گير، سیستم به تنظیمات قبلي خود باز خواهد گشت.

8-جلوگيري از آسيب به تيغه‌هاي برف‌پاك‌كن

چنان‌چه در هواي باراني قبل از خاموش کردن موتور، فراموش كنيد برف پاک‌كن را خاموش كنيد، یا در حالت سوییچ بسته، وضعیت دسته برف پاك‌کن سهوا يا به دليل بازيگوشي كودك تغيير كند، پس از باز کردن مجدد سوییچ و روشن کردن موتور، براي جلو‌گیری از آسیب به تیغه‌ها، برف پاک‌کن به حركت در نخواهد آمد، مگر اين‌كه در حالت موتور روشن، ‌مجددا وضعیت دسته برف پاك‌کن را تغییر دهید.

ضمنا بدليل بلند بودن يكي از بازوهاي برف پاك‌كن، تعويض تيغه‌ها در وضعيتي كه تيغه‌هاي برف ‌پاك‌كن در وضعيت نقطه مرگ پایين (حالت پارك) قرار دارند به سختي امكان‌پذير است، به همين منظور براي تعويض تيغه‌ها لازم است پس از خاموش كردن موتور، يك بار دسته برف پاك‌كن را تحريك كنيد تا برف پاك‌كن به آخرين حد بالايي برسد؛ در اين هنگام به راحتي مي توانيد نسبت تعويض تيغه ها اقدام کنید.

9- برف‌پاك كن هوشمند حساس به سرعت

در هنگام رانندگي با سرعت بالا اگر از برف پاك‌كن با دور بالا استفاده كنيد، متناسب با کاهش سرعت خودرو، دور برف پاك‌كن نيز كاهش يافته و با سرعت‌گيري مجدد، دور برف پاك‌كن نيز به حالت قبل باز مي گردد.

چنان‌چه سرعت خودرو به کمتر از 10 کیلومتر بر ساعت برسد، به صورت خودکار مقداری مکث بین هر بار عمل کردن برف پاک‌كن به وجود می آید (اصطلاحا به حالت بهاره مي‌رود). در این حالت در صورتی که حالت لحظه ای دسته برف پاک‌‌كن تحریک شود، تیغه برف پاك‌کن نیمی از مسیر خود را طی کرده و با تحریک دوباره به جای خود باز می گردد.

10-روشن شدن خودکار برف‌پاک‌کن عقب در زمان استفاده از دنده عقب

در مدل هاچ‌بك در روزهاي باراني وقتي از برف پاك‌كن استفاده مي‌کنيد، به محض اين‌كه خودرو را در دنده عقب قرار مي دهيد، برف پاك‌كن عقب نيز خودرو به منظور فراهم ساختن ديد بهتر براي راننده، به صورت خودكار اقدام به پاك كردن شيشه عقب مي‌كند.

BSI—->Configuration—-> Customer Option —-> Visibility

گزینه:Automatic Rear Wiping

به منظور فعال‌سازی present شود. با فعال‌سازی گزینه برف پاک‌كن شیشه عقب در دنده عقب، توسط دستگاه، در صورت روشن بودن برف پاك‌کن جلو به محض درگیر شدن دنده عقب، برف پاك‌کن عقب نیز به جهت کمک به دید بهتر در بارندگی، به صورت خودکار فعال خواهد شددر صورتی که مدت زمانی کوتاه از خاموش کردن برف پاك کن جلو گذشته باشد و دنده عقب درگیر شود، برف پاکن عقب فقط یک بار عمل می کند.

11-استفاده از شیشه بالابر ها و آیینه های برقی به مدت 45 ثانيه و برف پاک كن ها تا 60 ثانیه

پس از بستن سوییچ و خارج کردن آن، قبل از باز شدن حداقل یکی از درهای جلو، تا 45 ثانیه می توان از شیشه بالابر ها و آیینه های برقی و تا 60 ثانیه از برف پاک‌كن ها استفاده کرد.

12-استفاده از سيستم صوتي تا 30 دقيقه بعد از خاموش شدن خودرو

بعد از خاموش کردن موتور و بستن سوئیچ، امکان استفاده از سیستم صوتی خودرو، حداکثر به مدت 30 دقيقه (بر اساس میزان شارژر باتری) وجود دارد.

13-بعد از این مدت سیستم برقی خودرو جهت محافظت از شارژ باتری وارد حالت اقتصادی (eco mode) می شود. جهت ادامه استفاده از این ادوات باید موتور را یک بار روشن کنید.

14- امكان انتخاب قطر چرخ

تعداد سه گزینه جهت انتخاب قطر کلی چرخ را می توان توسط دستگاه عیب یاب انتخاب کرد اين ويژگي فقط در مدل های مجهز به سیستم ضد قفل ABS قابليت فعال سازي دارد.در صورت تمایل به تغيير سايز رينگ چرخ، سعی کنید یکی از مشخصات ذکر شده در این فهرست را انتخاب کرده تا از بروز خطا و اختلال در محاسبات سرعت خودرو و عملکرد سیستم ترمز ضد قفل جلو‌گیری شود.

15-يافتن خودرو در پاركينگ ها

هنگامي كه خودرو در مكاني پارك شده باشد با فشردن كليد قفل بر روي ريموت قفل مركزي فلاشر خودرو به مدت پنج ثانيه و با ضرب آهنگ تندي شروع به روشن شدن مي کند. اين قابليت باعث مي شود راننده در مكان هاي تاريك مانند پاركينگ هاي عمومي به راحتي محل پارك خودرو را بيابد.

16-ضد سرقت بودن راديو پخش

با توجه به اين‌كه راديو پخش 206 حتما بايد توسط دستگاه دياگ براي خودرو معرفي شود در صورتي كه به هر دليل سوكت برقي آن جدا شود در هنگام استفاده صداي گوش خراشي هر 10 ثانيه يك‌بار از طريق بلندگو ها پخش خواهد شد و براي رفع آن حتما باید كد مربوطه مجددا براي خودرو و راديو پخش تعريف شود. اين كد غالبا همان شماره VIN خودرو است.

مقاله پیشنهادی: دزدی باتری ماشین و راههای جلوگیری از آن

17-روشن ماندن چراغ سقف

پس از خاموش كردن موتور و خروج كليد از داخل مغزي سویيچ، چراغ سقفي خودرو بمدت 30 ثانيه روشن مي‌ماند. اين ويژگي باعث مي‌شود براحتي بتوانيد در هنگام شب وسايل و لوازم خود را جمع آوري كرده و سپس از خودرو پياده شويد.

18-فعال شدن هشدار درها

هنگامي كه خودرو روشن است با باز شدن هر يك از درها زنگ يا صداي هشدار گونه‌اي به صدا در آمده و چراغ سقفي نيز اگر در حالت در باشد روشن و خاموش مي‌شود. همچنين هنگامي كه پيشرانه را خاموش كرده و قصد پياده شدن از آن‌را داشته باشيد ولي چراغ‌ها روشن باشند هشدار مشابهي به هنگام باز شدن در راننده بصدا در مي‌آيد.

اين ويژگي در مورد جا ماندن كليد خودرو در داخل مغزي سویيچ نيز صدق مي كند، يعني اگر كليد را از مغزي سویيچ خارج نكرده باشيد به هنگام باز شدن در راننده هشدار به صدا در مي آيد.

19-بي‌صدا كردن راديو پخش

گر در هنگام گوش كردن به صداي راديو‌پخش، نياز فوري به بي‌صدا كردن آن داشته باشيد مي‌توانيد با نگه داشتن همزمان دكمه‌هاي بالا و پایين ولوم راديو پخش كه در پشت دسته كنترلي آن و در زير دسته برف پاك كن قرار دارد نسبت به بي‌صدا كردن راديو اقدام کنيد. براي فعال كردن مجدد آن كافي است يكي از دكمه هاي بالا و يا پایين را مجددا فشار دهيد.

20-مودهای شبکه برق 206 و 207 مولتی پلکس

حالت آماده‌باش شبکه برق پس از خاموش کردن خودرو و عدم استفاده از تجهیزاتی مثل ریموت قفل مرکزی، باز کردن درها، بوق، چراغ‌ها و… به خواب می‌رود. بنابراین انجام هرگونه عملیات روی سیستم برقی، جداکردن کانکتورهای ECU یا BSI و موارد مشابه، باید پس از به خواب رفتن سیستم باشد تا از وارد آمدن آسیب به قسمت‌های مختلف جلوگیری شود.

برای این منظور، پس از خاموش کردن خودرو، ابتدا در موتور را باز کنید، سپس درهای خودرو را بسته و سه تا پنج دقیقه صبر کنید و در نهایت کابل مثبت باتری را جدا کنید.

پس از خاموش شدن خودرو تغذیه شبکه به مدت 65 ثانیه در حالت آماده‌باش يا استندباي باقی می‌ماند. البته در صورتی که در سمت راننده باز شود، همراه شنیدن صدای یک رله در BSI تغذیه قطع می‌شود و چراغ روی کلیدهای شیشه بالابرها خاموش و شبکه آماده برای به خواب رفتن می شود.

به خواب رفتن شبکه، همراه با خاموش شدن نمایشگر کیلومتر و به دنبال آن بعد از حدودا سه دقیقه پایین آمدن کامل عقربه نمایشگر هاست.

باتری پژو ۲۰۶

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
52 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
فرهاد
فرهاد
2 سال پیش

سلام .‌206 تیپ 2 1400 دارم . شماره 18 هشدار باز بودن دربها که فرمودین آلارم صوتی داره چطور فعال میشه . ممنون از همه اگه میشه راهنمایی کنید لطفا .

ایمان
ایمان
در جواب  فرهاد
2 سال پیش

شما باید به مراکز تعمیر و برنامه ریزی ECU مراجعه کنید (باطری ساز های تخصصی معمولا انجام میدن) و بگید BSI ماشینتون رو برنامه ریزی کنه که این آپشن روش فعال بشه

کریم
کریم
در جواب  فرهاد
2 سال پیش

منم 1400 دارم ولی اتومات خودش فعاله یبار امتحان کن متوجه منظورش شدی دیگه مثلا در خودرو نیمه باز یا باز بمونه وقتی شروع به حرکت می کنی چراغ سقف چشمک میزنه و یه آلازم دینگ دینگ به صدا در میاد الکی نبری برات هزینه داشته باشه

سیدامیر
سیدامیر
در جواب  فرهاد
1 سال پیش

داداش من خودم هم این مشکل رو داشتم یک بار بی اس ای رو ریست دستی کن درست میشه

مسعود نقدی شیرازی
مسعود نقدی شیرازی
2 سال پیش

خیلی عالی ومفیدبودممنون اززحمات بی دریغ شمابزرگواران

حامد
حامد
2 سال پیش

سلام. 206صندوق دار v8مدل96دارم میخوام آپشن روشن شدن فلاشر درترمزناگهانی روفعال کنم. آیا امکانش هست؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  حامد
2 سال پیش

با سلام
بله امکان این کار وجود دارد اما باید به یک متخصص مراجعه نمائید، متاسفانه مجال توضیح به این روش وجود ندارد.

ادریس
ادریس
2 سال پیش

خیلی عالی بود و کاملا بدرخور

علی
علی
2 سال پیش

سلام مرسی از توضیحاتتون
206 وی 8 مدل 99 دارم .برای سنسور دنده عقب نیاز به سیم کشی هست ؟
پدال گاز سیمی هست ، میشه کروز رو فعال کرد؟

داود
داود
در جواب  علی
10 ماه پیش

رو پدال گاز سیمی کروز فعال نمیشه

مجتبی
مجتبی
2 سال پیش

سلام وقتتون بخیر
206 تیپ 5 مدل 90 دارم
بابت قفل خودکار هنگام حرکت فعال نیست و با نگه داشتن کلید قفلم فعال نمیشه.
چیکار باید بکنم. ممنون میشم راهنماییم کنید.

کمال
در جواب  مجتبی
1 سال پیش

چند ثانیه در حالت خودرو روشن کلید قفل کنار ساعت رو فشار بدین و‌نگه دارین، فعال و غیرفعال میشه

فرشید
فرشید
2 سال پیش

سلام آیا میشه مانیتور 207i رو روی 206 نصب کرد؟

Mostafa
Mostafa
2 سال پیش

سلام خسته نباشید واقعا مطالب عالی، فنی، وقت گذاشتین مو به مو… سیستمه تهویه روی کنسول و اون حالت دیجیتالی که روی تیپ ۵ هست رو روی تیپ دو میشه سوار کرد؟؟کجا میشه این کارو کرد و برقی کردن آینه اا مدل ۸۷

صالح
صالح
2 سال پیش

سلام .مطالب فوق حرفه ای بود ،سپاس فراوان سوال بنده اینه میشه چراغ دی لایت رانا پلاس رو جوری برنامه ریزی کرد که بدون دست کاری سیم کشی به صورت روزانه (چراغ روز )روشن بماند سپاس

فرهاد
فرهاد
در جواب  صالح
1 سال پیش

سلام ، بدون دستکاری سیم کشی نمیشه

شهرام
شهرام
2 سال پیش

فقط این که اپشن ها مختص ۲۰۶ فرانسوی هستن و۲۰۶ های ایرانیزه این قابلیت ها رو ندارن به غیر از قفل شدن اتوماتیک درها

شفق
شفق
در جواب  شهرام
1 سال پیش

سلام دوست عزیز
من ۲۰۶ SDV8 مدل ۹۴ دارم که قطعا مونتاژ داخل و ایرانیزه هم هست!
تمام امکانات و آپشنها بصورت فابریک نصب هستن، با بعضیشون آشنا بودم و با خوندن متن، بقیه موارد رو چک کردم فقط مورد ۱۶ نتونستم انجام بدم( خروج رادیو پخش و نصب مجدد) اونم چون ترسیدم دردسر بشه
پس مطمئن باش که همگی فعال هستن…

آخرین ویرایش 1 سال پیش توسط شفق
محمد غلامی
محمد غلامی
در جواب  شفق
5 ماه پیش

سلام .منم ۲۰۶ تیپ ۵ مدل ۹۴ دارم ولی هیچکدوم از این آپشن ها به غیر ساعت و دما نمایش داده نمیشه..ولی نمایشگر شکل های مربوط به اپشنایی که ذکر شده رو داره ولی فعال نیستن!
چطور میشه فعال کرد؟؟

پیمان فکوری
پیمان فکوری
2 سال پیش

سلام خسته نباشید ممنون از سایت عالی… میتونم فرمان برقی نصب کنم روی ۲۰۶ تیپ ۵ ؟ امکانش هست یا خیر؟ ممنون میشم پاسخ بدین

هادی
هادی
1 سال پیش

سلام یسری از امکانات که در بالا مطرح شد در bsi های سازه پیشه حذف شده از جمله روشن شدن چراغ سقفی بعداز خاموش کردن خودرو برای جمع آوری وسایل در داخل

محمد
محمد
1 سال پیش

سلام ۲۰۶ تیپ ۲مدل ۹۷ دارم.میخوام آینه ها و شیشه بالابرهای عقب و تنظیمات کولر و بخاری رو برقی کنم امکانش هست؟؟

امیر
امیر
در جواب  محمد
4 ماه پیش

این چه کاریه ؟
بهتره بفروشی تیپ ۵ بخری همه رو داره .

حامد عباس زاده
حامد عباس زاده
1 سال پیش

باسلام،من ماشین تازه تحویل گرفتم،روی صفحه نمایش فقط تاریخ داره،چجوری میتونم اطلاعات دیگه رو فعال کنم

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  حامد عباس زاده
1 سال پیش

با سلام
برای فعالسازی آپشن های مربوطه می بایست به دفترچه راهنمای خودرو و یا یک متخصص مراجعه نمائید تا راهنمایی های لازم را انجام دهند.
در غیر این صورت از خدمات پس از فروش شرکت تولیدکننده خودروی خود کمک بگیرید.

yasin
yasin
1 سال پیش

سلام خسته نباشید میخواستم بپرسم چطور میشه سنسور بستن کمربند 206 تیپ 2 مدل 1401 رو غیر فعال کرد؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  yasin
1 سال پیش

با سلام
اگر در مورد این موضوع در دفترچه راهنمای خودرو راهنمایی نشده است، می بایست به مراکز خدمات پس از فروش خودرو مراجعه نموده و یا با امداد خودرو ایران خودرو تماس حاصل نموده و راهنمایی های لازم را دریافت نمائید.

Milad
Milad
1 سال پیش

با سلام
ساعت خودروی ۲۰۶ من با روشن کردن ماشین بالا میاد و میزان هم هست ولی به صورت فریز شده باقی میمونه و کار نمی کنه ،،، در واقع فقط لحظه استارت و روشن شدن ماشین ساعت درست رو نشون میده و روی همون زمان ثابت باقی میمونه ،،، مشکل از چی میتونه باشه ،؟؟

آخرین ویرایش 1 سال پیش توسط Milad
رسول
رسول
در جواب  Milad
10 ماه پیش

به احتمال زیاد شما ضبط فابریک خودرو را عوض کردی که در سیم کشی اشکال داره

حسین
حسین
1 سال پیش

عالی بود من ۲۰۶ تیپ۵ مدل ۹۵ دارم همه این آپشنهایی که گفتین روی ماشین من فعاله ، ممنون از توضیحاتتون

Kgh
Kgh
در جواب  حسین
10 ماه پیش

دوست عزیز ، بیشتر این اپشنها مربوط به ۲۰۶ های فرانسوی(مدلهای زیر ۹۱) ، چطوری برای ۲۰۶ های ایرانیزه فعاله؟

نامینو
نامینو
در جواب  Kgh
5 ماه پیش

آقا واقعا فک کردید اینهایی که این حرفو میزنن دستگاه دیاگ دارن و میتونن این قابلیتارو فعالو غیر فعال کنن که بفهمن ایرانیزه داره یا نه؟! الکی فقط منظورشون همون سنسور باران قفل شدن درو چراغ سقفیه😁دیوونه که نیستن یسریا قید مدل بالاهارو میزنن

علیرضا
علیرضا
1 سال پیش

خیلی عالی بود. مرسی

حسن نصیری
حسن نصیری
1 سال پیش

سلام من اس دی ۹۴ دارم نمایشگر ساعت میزان مصرف سوخت رو نشون نمیده چطوری باید تنظیمش کنم

الهام
الهام
در جواب  حسن نصیری
1 سال پیش

من رو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۴۰۱ دزدگیر نصب کردم بعد خودش خودکار در و باز میکنه میبنده هرجامیرم یاد ندارن یا متوجه نمیشن براچی اینجوری شده باید چیکار کنم

آخرین ویرایش 1 سال پیش توسط الهام
سینا
سینا
1 سال پیش

ببخشید این آپشن ها بر روی رانا پلاس هم میشه فعال کرد، چون تقریبا با 206یکی هست اگر که نه، لطفا یک مطلب برا رانا پلاس بگذارید.
با تشکر 🌹

محسن
محسن
در جواب  سینا
10 ماه پیش

نه

نامینو
نامینو
در جواب  سینا
5 ماه پیش

بنظرم به هیچ عنوان دست به برق اون ماشین نزن گولت زدن با ۲۰۶ یکی هست😂🤦‍♂️

حمزه
حمزه
1 سال پیش

ممنونم 🌹

امیر
امیر
10 ماه پیش

سلام ، ببخشید این آپشن های که گفتید روی ۲۰۶تیپ ۲فرانسه هم میشه؟؟

بهزاد
بهزاد
10 ماه پیش

اقا ۲۰۶ نشانگر مصرف سوخت ۱۰۰ کیلومتر آخر رانندگی رو نداره مثل خیلی ماشین های ایرانی دیگه؟

ابراهیم
ابراهیم
9 ماه پیش

سلام.206مدل 95 V8 دارم
میخاسم دابل رفلکتور کنم.امکانش هست؟

محمد علوی
محمد علوی
8 ماه پیش

سلام خسته نباشید. ۲۰۶ تیپ دو مدل ۹۵ دارم وقتی ماشین رو خاموش میکنم ساعت و تاریخ ریست میشه. هر سری ماشین رو روشن میکنم باید تنظیم کنم. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید🌹❤

Mohammad
Mohammad
8 ماه پیش

سلام رانا پلاس سقف شیشه ۱۴۰۲دارم میخوام ببینم سیستم espمیتونم روش پیادع کنم

بهتاش
بهتاش
در جواب  Mohammad
2 ماه پیش

سلام نه دوست عزیز ، سیستم esp فقط روی ۲۰۶ زیر ۹۱ میشه نصب کرد و به همه پیشنهاد میکنم چون به نظر من کارآمدترین آپشن همین esp هستش ، و غیر قابل باور تو کنترل ماشین در مقابل لغزش عمل میکنه

میلاد
میلاد
7 ماه پیش

باسلام خیلی ممنون از شما.من ۲۰۶ تیپ ۱ دارم خواستم ساعت تیپ ۲ بندازم آیا میشه سوکت تعقیر بدم انجام بشه ؟؟؟

امیر
امیر
در جواب  میلاد
4 ماه پیش

خیر نمیشه چون سیستم متفاوته
من تعمیر کار ساعت ۲۰۶ هستم ۹۳۹۳۱۹۸۴۴۰

Amir
Amir
7 ماه پیش

درود بر شما.ممنون از اطلاعات خوب و مفیدتون.

م ح
م ح
6 ماه پیش

سلام. میشه صدای آلارم ها رو کم یا زیاد کرد؟مثل صدای راهنما و سنسور عقب؟

محمد
محمد
6 ماه پیش

سلام، خسته نباشید، یک سوال، آیا نصب ایربگ و ای بی اس روی تیپ دو های زیر مدل 90 امکان پذیر هست؟
ممنونم

حاج حسین
حاج حسین
5 ماه پیش

ّ

سجاد
سجاد
4 ماه پیش

206تیپ5دارم واقعا ماشین خیلی خوب و عالی هست

مشاوره رایگان و ثبت سفارش