4.8
(710)

در چند سال اخیر، زمستان‌ها چندان سرد و یخبندان نیستند اما این بدان معنا نیست که احتمال وقوع کولاک‌ها و طوفان برف وجود ندارد. زمانی که صحبت از رانندگی در برف می‌شود، می‌بایست احتیاط راننده دو چندان شود و علاوه بر حفظ تعادل خودرو بر روی برف، برخی موارد مهم‌تر را نیز در نظر بگیرد.

بوران 300x162 آموزش رانندگی در برف و نکات ایمنی خودرو در زمستان
آموزش رانندگی در زمستان

اکنون که در فصل زمستان به سر می‌بریم، احتمال بارش برف سنگین و مختل شدن زندگی روزمره بیشتر است، البته شاید برف زیادی نبارد ولی بهتر است برای آن آمادگی داشته باشیم. در این مقاله به شما خواهیم گفت اگر جاده‌ها سفیدپوش شدند، چه کارهایی باید انجام بدهید.

چگونه در برف و یخبندان رانندگی کنیم؟

  • در هنگام رانندگی در برف و یخ از نور پایین برای نتیجه بهتر در دید استفاده کنید.
  • به مسیر دقت کنید و تا حد امکان از خطوط وسط و کناره جاده استفاده کرده و ماشین را در مسیر درست قرار دهید.
  • با سرعت ثابت رانندگی و کمتر از جاده های خشک رانندگی کنید.
  • در پیچ ها به آرامی و با دقت بیشتر رانندگی کنید و فرمان ماشین را به سرعت نچرخانید.
  • از ترمز ناگهانی یا گردش ناگهانی بپرهیزید.
  • پای خود را بسیار بر روی پدال گاز فشار ندهید یا به سرعت تغییر سرعت ندهید
رانندگی در برف2 300x162 آموزش رانندگی در برف و نکات ایمنی خودرو در زمستان
چگونه در برف رانندگی کنیم؟

در هنگام رانندگی در برف و یخ جاده ها را بشناسید. اگر جاده دست انداز بسیار دارد، اگر باریک است، اگر در یک سمت شما دره، پرتگاه یا هر تغییر ارتفاعی وجود دارد، حواس خود را بیشتر جمع نموده، با دنده سنگین برانید و از لبه ها فاصل بگیرید.

در هنگام گردش به هیچ عنوان از ترمز استفاده نکنید. اگر نیاز به ترمز و کاهش سرعت دارید، آن را زمانی که در مسیر مستقیم هستید انجام دهید و فاصله ترمز را بر روی برف و یخ بیشتر از حد معمول در نظر بگیرید.

به آرامی و به گونه ای ترمز کنید که چرخ ها قفل نشوند. برای ترمز در هنگام رانندگی در برف و یخ ۳ الی ۴ برابر فاصله عادی را در نظر بگیرید.

در صورت سر خوردن ماشین، تنها پایتان را از روی پدال گاز بردارید و فرمان را در مسیر چرخش نگاه دارید تا به چرخ های جلوی ماشین فرصت قرار گیری بر روی جاده را بدهید. مراقب دیگر رانندگان نیز باشید. در این مواقع اصلا ترمز نکنید.

نکات ایمنی رانندگی در زمستان

%name آموزش رانندگی در برف و نکات ایمنی خودرو در زمستان
اصول ایمنی رانندگی در زمستان

رانندگی در برف و یخ یکی از شرایط بسیار استرس زا و خطرناک میباشد که باعث ۱۷% از تصادفات مرتبط به فصل میشود. اگر مجبور به رانندگی در برف و یخ هستید باید رانندگی در شرایط سخت و کنترل ماشین در صورت لیز خوردن را بلد باشید که در ادامه تمامی موارد را بررسی میکنیم.

می توانید با مشاهده ویدئوی زیر درک بهتری از ادامه مطالب در مورد نحوه رانندگی در برف و زمستان داشته باشید!

در صورت امکان در هوای برفی رانندگی نکنید!

فرض کنیم که شما تجربه‌ی زیادی در رانندگی در برف دارید و ماشین شما نیز توانایی حرکت در چنین شرایطی را دارد. با این اوصاف آیا شما توانایی آن را دارید که در هر شرایط جوی رانندگی کنید؟ مسلما خیر.

عدم رانندگی در زمستان 300x133 آموزش رانندگی در برف و نکات ایمنی خودرو در زمستان
تا حد امکان در هوای برفی رانندگی نکنید!

هیچکس نباید در زمان کولاک رانندگی کند که ۲ دلیل اصلی دارد. اولا زمانی که ماشین شما در جاده باشد، مسئولان نمی‌توانند جاده را پاکسازی و برف‌روبی کنند و این کار باعث گیر افتادن سایرین می‌شود.

دوما، زمانی که شما در کولاک گیر می‌افتید، نیروهای اورژانسی می‌بایست به جای کمک به افرادی که نیازمند واقعی کمک هستند، به شما و افرادی که به دلیل سهل‌انگاری در کولاک گیر کرده‌اند امدادرسانی کنند و این کار باعث تلف شدن وقت آن‌ها می‌شود. در زمان وقوع کولاک‌های شدید، هرگز از خانه خارج نشوید و ماشین خود را رها کنید، مگر آنکه مورد کاملا اضطراری پیش بیاید.

به آهستگی رانندگی کنید!

رانندگی آهسته 300x169 آموزش رانندگی در برف و نکات ایمنی خودرو در زمستان
در برف و یخبندان آهسته برانید!

در نگاه اول این نکته بسیار بدیهی به نظر می‌رسد، اما از آن‌جا که کم نیستند کسانی که آن را رعایت نمی‌کنند، بهتر است که این نکته نیز در میان نکته‌های رانندگی در زمستان وجود داشته باشد.

در فصلی که برف در حال بارش است و زمین به‌سبب یخ‌زدگی لیز است و هر آن امکان عدم کنترل خودرو وجود دارد، عملِ منطقی این است که آهسته حرکت کنید. هر اندازه هم که در رانندگی حرفه‌ای باشد باز هم اگر سرعت‌تان بالا باشد کنترل کم‌تری روی خودرو دارید. این نکته را به خاطر داشته باشید.

از دنده دوم برای رانندگی استفاده کنید. بسیاری از اتومبیل‌های اتوماتیک دارای ویژگی حالت “برف” برای گیربکس هستند، در حالی که برخی از تولید کنندگان برای رانندگی با خودروهای دنده دستی، دنده “۲” را پیشنهاد می کنند. ضمنا از رانندگی در لبه راهها و یا شانه‌های راه خودداری کنید.

زمان و مسافت بیش‌تری را برای متوقف‌کردن خودرو در نظر بگیرید!

ترمز آرام 300x208 آموزش رانندگی در برف و نکات ایمنی خودرو در زمستان
زودتر از همیشه شروع به توقف نمایید.

به دلیل لیز بودن جاده در فصل زمستان، باید زمان و مسافت بیش‌تری را برای متوقف‌کردن خودرو در نظر بگیرید. مثلاً از ۱۰ ثانیه قبل پا را از روی پدال گاز بردارید و به‌آرامی پدال ترمز را فشار دهید.

اکیداً توصیه می‌شود که در فصل زمستان و در هوای بارانی و برفی از سریع و ناگهانی ترمز کردن و پدال ترمز را محکم فشار دادن پرهیز کنید. این کار ممکن است لیز خوردن خودرو را به همراه داشته باشد.

از خودروهای جلویی فاصله ی بیشتری داشته باشید!

فاصله رانندگی 300x225 آموزش رانندگی در برف و نکات ایمنی خودرو در زمستان
هنگام رانندگی در برف و یخ حواستان به خودرو های دیگر باشد.

فاصله‌ی کمتر به معنای ایمنی کمتر است. در راستای نکته‌ی قبلی، بهتر است به این نکته نیز توجه داشته باشید که در فصل زمستان برای رانندگی‌ای امن‌تر باید فاصله‌ای مناسب از خودروی جلویی داشته باشید.

لیز بودن زمین ممکن است فرآیند ترمز کردن را مختل کند و خلاصه نتوانید مثل همیشه در کمترین مسافت ترمز بگیرید.

در سربالایی ها از افزایش سرعت خودداری کنید!

برف در سربالایی 300x201 آموزش رانندگی در برف و نکات ایمنی خودرو در زمستان
در برف و یخبندان سربالایی ها را به آرامی رد کنید.

زمین که لغزنده باشد، اگر در سربالایی قصد افزایش سرعت کنید و پا را تند روی پدال گاز بگذارید احتمالاً با چرخش لاستیک مواجه خواهید شد و ممکن است اتفاقات مثبتی رخ ندهند.

بنابراین در سربالایی‌ها از افزایش سرعت اجتناب کنید. اگر به هر دلیلی نیاز به فشردن بیشتر پدال گاز بود این کار را باید به‌آرامی انجام دهید.

هنگام لیز خوردن در برف و یخ چه کنیم؟

لیز خوردن خودرو 300x169 آموزش رانندگی در برف و نکات ایمنی خودرو در زمستان
رانندگی هنگام سر خوردن ماشین در برف

یکی از اصول رانندگی در برف و به خصوص زمانی که ماشین شروع به لیز خوردن می‌کند آن است که به هر جهتی که عقب ماشین در حال لیز خوردن است، فرمان را به همان سمت بچرخانید.

با این کار، شما کنترل ماشین را مجددا به دست می‌آورید و از بدتر شدن اوضاع جلوگیری می‌کنید. سعی نکنید که با لیز خوردن مبارزه کنید چراکه اینکار فقط باعث از دست رفتن کنترل و طولانی‌تر شدن مسیر لغزش می‌شود.

اما اگر دچار لغزش‌های کوچک در حین گذر از لبه های لیز یا در زمان ترمز شده‌اید، نیازی به واکنش نشان دادن زیاد نیست چراکه خود اتومبیل پس از چند ثانیه تعادل را برقرار می‌کند.

در جاده‌های برفی، چسبندگی ماشین با جاده خوب نخواهد بود، پس می‌بایست آماده باشید و در زمانی که ماشین شروع به لغزش کرد، با آرامش، کنترل ماشین را به دست بگیرید.

حوستان به یخ سیاه جاده باشد!

یخ سیاه 300x150 آموزش رانندگی در برف و نکات ایمنی خودرو در زمستان
یخ سیاه از دور مانند آب به نظر می رسد.

یخ سیاه در واقع سیاه نیست بلکه شفاف است، اما چون رنگ آسفالت سیاه است این یخ نیز سیاه دیده می‌شود. در فصل زمستان احتمال وجود یخ سیاه روی جاده وجود دارد و شما ممکن است به هنگام رانندگی در زمستان گمان کنید که این قطعه آب است و با بی‌احتیاطی از روی آن عبور کنید.

در چنین شرایطی ممکن است وضعیتی خطرناک برای خودروی شما به وجود آید. بنابراین باید بدانید که به چه طریق و با چه ترفندی می‌توانید به خوبی خودرو را از روی یخ سیاه عبور دهید و مانع از بروز خطر شوید.

بهترین روش این است که با مشاهده‌ی رطوبت روی جاده احتمال وجود یخ سیاه را بدهید و با سرعتی کم و با کنترلی بالا از روی آن عبور کنید.

همچنین به خودروهایی که از روبه‌روی‌تان می‌آیند دقت کنید و ببینید وقتی که از روی قسمت‌های مشکوک به یخ سیاه رد می‌شوند آیا آب پاشیده می‌شود یا نه. اگر آب پاشیده نشود احتمالاً آن قسمت‌ها یخ سیاه هستند و باید احتیاط کنید.

به خاطر داشته باشید که برای کم کردن سرعت به هنگام عبور از یخ سیاه، نباید ترمز کنید بلکه باید پا را از روی پدال گاز بردارید. ترمز کردن ممکن است خطر لیز خوردن ماشین را افزایش دهد.

از دکمه کروز کنترل استفاده نکنید!

دکمه کروز کنترل 300x200 آموزش رانندگی در برف و نکات ایمنی خودرو در زمستان
در جاده برفی از دکمه کروز کنترل استفاده نکنید!

استفاده از کروز کنترل راهی عالی برای رانندگی‌ای کم‌دردسر است، اما نه برای جاده‌های لغزنده‌ی زمستانی. نکته‌ی مهمی که برای رانندگی در زمستان باید در نظر گرفته شود این است که کروز کنترل امکان افزایش و کاهش شتاب لحظه‌ای را از شما می‌گیرد. و بنابراین کنترل‌تان را روی خودرو در فصل زمستان کاهش می‌دهد. به هیچ وجه نباید در فصل زمستان از کروز کنترل استفاده کنید.

شیشه‌های خود را تمیز کنید!

مطمئنا نمی‌توان تمامی شیشه‌ها را به بهترین شکل تمیز کرد اما می‌بایست شیشه‌های جلو و پشت را تا حد امکان تمیز و واضح نگه دارید.

شیشه‌شورها و یخ‌باز‌کن‌ها همیشه نمی‌توانند موثر باشند و گاهی اوقات مایع شیشه‌شور یخ می‌زند. باید همواره پنجره‌های اطراف را تا جای ممکن تمیز نگاه داشت پس بهتر است که در رانندگی‌های طولانی مدت در برف، هر از چند گاهی توقف کرده و شیشه‌ها را پاک کنید.

نکات مهم آماده کردن خودرو برای زمستان

آمادگی زمستان 300x169 آموزش رانندگی در برف و نکات ایمنی خودرو در زمستان
آماده کردن خودرو برای زمستان

روزهای برفی و سرد زمستان آغاز شده و خودروهایی که آماده مقابله با شرایط سخت نباشند، مشکلات بسیاری را ممکن است برای صاحبان خود به وجود بیاورند. ما تلاش کرده‌ایم تا با گردآوری نکات سودمند شما را راهنمایی کنیم تا از رانندگی در هوای برفی و سرد هم لذت ببرید.

1- به همراه داشتن وسایل ضروری

وسایل ضروری زمستان 300x140 آموزش رانندگی در برف و نکات ایمنی خودرو در زمستان
وسایل ضروری رانندگی در برف

ساده‌ترین کاری که برای مقابله با هوای سرد می‌توانید انجام دهید، به همراه داشتن وسایل و ابزارهای ضروری است. مطمئناً لاستیک زاپاس و جعبه ابزار نیاز است اما بهتر است چیزهای دیگری مانند روغن موتور، آب برای آبپاش و مایع ضد یخ در صندوق خودرو همراه داشته باشید.

چراغ قوه یا چراغ هشدار، کابل مخصوص برای عمل به اصطلاح باتری به باتری کردن خودرو، زنجیر چرخ هم از دیگر چیزهایی است که اگر شب هنگام در جاده گیر کردید نیاز می‌شوند. حتی اگر لباس گرم پوشیده‌اید، یک جفت دستکش، چکمه و حتی یک پتو همراه خود داشته باشید.

2- تعویض برف پاک کن‌ها و اطمینان از کافی بودن شیشه شور

برف زدایی 300x200 آموزش رانندگی در برف و نکات ایمنی خودرو در زمستان
اهمیت تعویض به موقع برف پاک کن در زمستان

یکی از اصول رانندگی در برف و زمستان که اغلب اوقات فراموش می‌شود، بررسی خرابی برف‌پاک‌کن‌ها در حین رانندگی در جاده است که خطرات زیادی به همراه خواهد داشت.

اگر در منطقه مملو از برف و یخ زندگی می‌کنید باید روی خودرو خود برف‌پاک‌کن‌های زمستانی نصب کنید. این نوع برف‌پاک‌کن‌ها سنگین هستند و طوری طراحی‌شده‌اند که یخ روی آن‌ها جمع نشود.

فراموش نکنید که پیش از خاموش کردن خودرو برف‌پاک‌کن‌ها را غیرفعال کنید. زیرا ممکن است تیغه برف‌پاک‌کن روی شیشه جلو منجمد شوند و در جریان راه‌اندازی مجدد به موتور برف‌پاک‌کن‌ها فشار بیاید.

دید کم در هوای سرد واقعاً خطرناک است، بنابراین مطمئن شوید تیغه‌های برف پاک کن خودرو کارایی لازم را دارند. پیشنهاد می‌شود هر ۶ تا ۱۲ ماه یک‌بار تیغه‌های برف پاک کن را تعویض کنید. مطمئن شوید مخزن آبپاش هم پرشده باشد.

اگر پشت خودرو دیگری در حال رانندگی باشید، احتمال پاشیده شدن نمک یا گرد و خاک جاده روی شیشه جلوی اتومبیل شما وجود دارد. پس حتماً باید در مخزن ماشن، شیشه‌شور مخصوص شرایط برفی و دمای زیر صفر بریزید.

3- از سلامت باتری ماشین مطمئن شوید!

باتری زمستان 300x155 آموزش رانندگی در برف و نکات ایمنی خودرو در زمستان
چک کردن باتری خودرو قبل از رانندگی در زمستان

باتری خودرو معمولاً ۳ تا ۵ سال عمر می‌کند، بنابراین بهتر است عمر باتری خودروتان را به خاطر داشته باشید. اگر موقع تعویض باتری است بهتر است سعی کنید در فصل پاییز که قیمت باتری‌ خودرو هاکمتر است. این کار را انجام دهید.

در فصل زمستان فشار بیشتری به خودرو وارد می‌شود و موتور شرایط سخت‌تری برای کار کردن دارد بنابراین فشار بیشتری به باتری خودرو وارد می‌شود. اگر باتری شما آن قدرها هم مسن نیست بازهم بهتر است نگاهی به آن بیندازید و کابل‌ها و اتصالات را کنترل کنید تا مشکلی نداشته باشند و احتمالاً فرسوده نشده باشند.

اگر پودری سفید رنگ دور اتصالات باتری مشاهده می‌کنید، این بر اثر اسید باتری به وجود آمده است. با استفاده از جوش شیرین و به کمک کمی‌آب و یک مسواک مستعمل می‌توانید آن‌را به راحتی پاک کنید.

اگر قصد خریداری باتری جدید دارید، مطمئن شوید که توان کافی برای روشن کردن خودرو در شرایط زمستانی را داشته باشد. روشن شدن خودرو در فصل زمستان، نسبت به فصل تابستان دشوارتر است.

 4- اطمینان از عملکرد درست المنت های شیشه و بخاری خودرو

وقتی که در زمستان شیشه‌های خودرو بخار می‌کند، به دلیل رطوبتی است که در داخل خودرو وجود دارد و بر روی شیشه چگالش پیدا می‌کند و دید شما را محدود می‌کند. بخار آب از پنجره باز یا حتی از نفس کشیدن به داخل خودرو نفوذ می‌کند.

المنت‌های شیشه با گرم کردن شیشه این مشکل را حل می‌کنند و هوای موجود بر روی شیشه را خشک می‌کنند. اگر با وجود عملکرد خوب این المنتها همچنان شیشه خودرو بخار می‌کند باید به دنبال بستن منافذ هوا در کنار شیشه‌ها یا درب خودرو باشید.

سرمای هوای داخل خودرو باعث کم شدن تمرکز شما در هنگام رانندگی هم می‌شود. اگر بخاری شما خراب است احتمالاً سیم پیچی بخاری مشکل دارد. اما در قبال گرمایی که داخل خودرو خواهید داشت، صرف هزینه برای تعمیر آن به صرفه است.

علت بخار کردن شیشه ماشین و نحوه رفع آن

5- پر کردن باک بنزین

یکی از پراهمیت‌ترین اصول رانندگی در زمستان موجود بودن سوخت کافی در باک است. اگر با خرابی خودرو مواجه شدید، حتماً باید آن را روشن نگه‌دارید تا گرم بماند و این کار نیازمند داشتن سوخت کافی است. بنابراین از پر بودن باک سوخت برای موارد اضطراری اطمینان حاصل کنید.

  • در جا کار کردن خودرو با هدف گرم نگه‌داشتن آن، سوخت زیادی مصرف نمی‌کند و سوخت در این وضعیت برای مدت‌زمان زیادی کفاف می‌دهد.
  • پر نگه‌داشتن باک به شما کمک می‌کند در مواقع کم شدن سطح سوخت، آن را به‌طور کامل از دست ندهید.

6- استفاده از مقدار کافی ضد یخ

ضد یخ 300x200 آموزش رانندگی در برف و نکات ایمنی خودرو در زمستان
اطمینان از داشتن مایع ضد یخ کافی در زمستان

ضد یخ یا ضد جوش، موتور خودرو را از یخ‌زدگی در هوای سرد و از گرمای بیش از حد در هوای گرم محافظت می‌کند. همچنین از خوردگی موتور جلوگیری می‌کند. رعایت نسبت مناسب ضد یخ و آب رادیاتور بسیار مهم است.

نسبت ۵۰، ۵۰ معمول است و از یخ‌زدگی مایعات تا دمای منهای سی و چهار درجه فارنهایت جلوگیری می‌کند. می‌توانید بطری‌های ترکیبی که نسبت معین آب و ضد یخ در آن وجود دارد را از جایگاه‌های سوخت خریداری کنید.

اگر به میزان ضد یخ توجه نکنید، امکان یخ‌زدگی سردکننده و داغ شدن بیش از حد موتور وجود دارد، احتمال خرابی واشر سر سیلندر و نیاز به تعویض آن هم وجود دارد.

7- کنترل مایعات خودرو

روغن، سطح فلزی موتور را روان می‌کند و از اصطکاک زیاد و نهایتاً آسیب آن جلوگیری می‌کند. چسبندگی یا غلظت روغن تأثیر زیادی بر کارایی موتور دارد. اگر روغن خیلی غلیظ باشد، سرعت شارش آن کم می‌شود و موتور داغ می‌کند.

در فصل زمستان، سرمای هوا باعث بالاتر رفتن غلظت روغن می‌شود، اما این مشکل را می‌توانید با استفاده از خرید روغن موتور با میزان چسبندگی کمتر حل کنید. اکثر متخصصین توصیه می‌کنند روغن خودرو را هر ۳۰۰۰ مایل یک‌بار یا هر سه ماه تعویض کنید.

مقاله پیشنهادی: نگهداری و سرویس های دوره ای خودرو

8- استفاده از لاستیک‌های مناسب و کنترل فشار باد

لاستیک زمستانی 300x219 آموزش رانندگی در برف و نکات ایمنی خودرو در زمستان
اهمیت استفاده از لاستیک مناسب برای رانندگی در برف و یخ

جاده‌های خیس یا یخ زده ممکن است باعث تصادف‌های خطرناکی شوند، بنابراین مطمئن شوید لاستیک خودرویتان توانایی لازم برای مقابله با این شرایط آب و هوایی را دارد.

اگر از لاستیک‌های معمولی استفاده می‌کنید، کنترل فشار هوای لاستیک‌ها را فراموش نکنید. لاستیک‌های با باد زیاد، میزان اصطکاک را کاهش می‌دهند و منجر به سرخوردن خودرو می‌شوند. پس بهتر است خودرو را به یک آپاراتی برده و باد لاستیک را کنترل کنید.

اگر در مناطقی با زمستان‌های شدید زندگی می‌کنید خرید لاستیک‌های مخصوص برف و زمستان می‌تواند موثر باشد، زیرا این لاستیک‌ها باعث اصطکاک بیشتر با جاده و ترمز و کنترل بهتر خودرو می‌شوند، استفاده از زنجیر چرخ را هم فراموش نکنید.

9- در خودروهای با دیفرانسیل عقب مقداری شن در صندوق عقب حمل کنید!

احتمال لغزش خودروهای دیفرانسیل عقب در جاده‌های برفی یا یخ‌زده بیشتر از سایر ماشین‌ها است. طیق اصول رانندگی در زمستان، با قرار دادن دو کیسه ‌شن در صندوق ‌عقب خودرو، پایداری آن را بهبود دهید.

  • براساس قوانین رانندگی در زمستان، بهتر است کیسه ‌شن‌ها را در حوالی وسط صندوق‌عقب و پشت محور عقب خودرو جای دهید.
  •  از قرار دادن وزن بیش ‌از حد در صندوق‌عقب خودداری کنید. زیرا این کار باعث بالا آمدن بخش جلوی خودرو می‌شود. سعی کنید با وزن حدود 20 پوند شروع کنید.

10- شیلنگ‌ها و تسمه‌های خودرو را کنترل کنید!

تسمه و شیلنگ‌های داخل کاپوت خودرو به طور معمول که خودرو را برای سرویس می‌برید (معمولاً هر ۳۰٬۰۰۰ مایل یک‌بار) کنترل می‌شوند. به هر حال باز هم بد نیست خودرو را به یک مکانیک نشان دهید و مطمئن شوید هر چیزی سر جای خودش است.

هوای سرد باعث ضعیف شدن تسمه و شیلنگ‌ها می‌شود و اگر چیزی از این‌ها هنگامی‌که در حال حرکت بر روی جاده هستید بشکند یا آسیب ببیند، فقط یک یدک کش می‌تواند به کمک شما بیاید.

11- نور چراغ ها را چک کنید!

نور خودرو زمستان 300x157 آموزش رانندگی در برف و نکات ایمنی خودرو در زمستان
بررسی سلامت چراغ ها برای رانندگی در زمستان

رانندگی در زمستان و شرایط برفی می تواند دید راننده نسبت به شرایط اطراف را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. اولین کاری که قبل از سفر باید انجام دهید این است که نور چراغ های خودرو، چه جلو و چه عقب، را چک کنید تا مطمئن شوید که هیچ نقصی در آنها وجود ندارد.

نور پایین، نور بالا و چراغ مه شکن خودرو را به دقت چک کنید. همچنین توجه داشته باشید که شدت زیاد نور در شرایط برف سنگین می تواند بازتابی از نور را در چشم خودتان ایجاد کند و این برایتان خطرناک خواهد بود. علاوه بر چک کردن چراغ های خودرو، وسایلی مانند لباس شبرنگ و چراغ قوه را نیز به همراه خود ببرید.

12- مسیر را بررسی کنید!

در فصل زمستان و قبل از اینکه به سفر بروید، همیشه مسیر خود را بررسی کنید. اگر قصد سفر در اطراف شهر را دارید، این بررسی زیاد لزومی ندارد، اما اگر سفرهای طولانی را در برنامه قرار داده اید، چک کردن مسیر یک ضرورت است. اطلاعات ترافیکی، وضعیت آب و هوایی و وضعیت جاده از جمله مواردی هستند که قبل از سفر در زمستان باید از آنها آگاهی داشته باشید.

13- فعال کردن 4WD

4 دیفرانسیل 300x200 آموزش رانندگی در برف و نکات ایمنی خودرو در زمستان
فعال کردن 4wd در خودرو های 4 دیفرانسیل

اگر خودروهای شاسی بلند دارید مطمئن شوید سیستم پیشران چهار چرخ(4WD)که ممکن است در تابستان غیرفعال کرده باشید، به درستی کار می‌کند، آن‌را فعال کنید.

این سیستم می‌تواند چسبندگی خودرو را در جاده‌های برفی و یخی افزایش دهد که امکان گیر کردن شما در برف و سرخوردن را کاهش می‌دهد.

این سیستم‌ها بر حسب نوع خودروی شما متفاوت هستند، اما دفترچه راهنمای سازنده خودرو بهترین توضیح را برای اینکه در چه محیطی و چگونه این سیستم را فعال کنید بیان خواهد کرد.

۴WD تنها کشش خودروی شما بر روی برف و یخ را نسبت به حالت عادی افزایش می‌دهد اما باعث نمی‌شود هنگام ترمز، تایر خودروی شما به جاده چنگ بزند!

رانندگی در برف با دنده اتوماتیک

به‌طورکلی رانندگی در برف با ماشین‌های دنده‌ای کار راحت‌تری است. چون ‌می‌توان تصمیم گرفت که چه میزان از قدرت موتور برای به حرکت درآوردن خودرو لازم است، اما به این معنا نیست که ماشین‌های اتوماتیک در برف ناتوان هستند.

در بیشتر ماشین‌های روز و مدرن اتوماتیک حالتی به نام Snow Mode وجود دارد که شرایط را برای راننده هنگام رانندگی در برف آسان‌تر می‌کند. به زبان ساده Snow Mode یا حالت برفی از هرز گشتن چرخ جلوگیری می‌کند.

دکمه برف 300x268 آموزش رانندگی در برف و نکات ایمنی خودرو در زمستان
دکمه برف در گیربکس اتوماتیک

اما اگر خودروی شما به این قابلیت مجهز نیست، باید برای رانندگی در برف دنده را به‌جای حالت D بر روی L یا 2 قرار دهید. در حالت D تمام دنده‌ها درگیر هستند. حالت L در اصل یعنی شما اجازه نمی‌دهید دنده از یک بیشتر شود.

دنده‌ 2 در گیربکس‌های اتوماتیک نیز به این معنا است که دنده‌ ماشین به 3 هم نرسد و 2 نقطه‌ آخر باشد. در بیشتر مواقع بهتر است که دنده‌ خودرو را روی 2 بگذارید.

اگر گیربکس اتوماتیک شما تیپ‌ترونیک باشد یعنی بر روی آن علامت + و – وجود داشته باشد کار راحت‌تر است و شما می‌توانید به‌صورت دستی دنده را انتخاب کنید.

توجه داشته باشید که دیگر مسائل مانند به‌آرامی گاز دادن و بااحتیاط تمام ترمز کردن، در مورد ماشین‌های اتوماتیک هم صدق می‌کند.

رانندگی در هنگام مه گرفتگی زمستان

رانندگی درمه 300x201 آموزش رانندگی در برف و نکات ایمنی خودرو در زمستان
رانندگی در مه و برف

اگر سفر شما ضروری است اطمینان حاصل نمایید که شیشه های اتومبیل و چراغ های جلو و عقب (از جمله چراغ های ترمز) تمیز و تمام آنها سالم باشند.

از نور پایین استفاده کنید و در صورتی که نمی توانید بیشتر از صد متر مقابل خود را ببینید، چراغ های مه شکن خود را روشن نمایید. چنانچه قصد دارید سرعت خود را کاهش دهید و به آرامی از ترمزها استفاده کنید تا با روشن شدن چراغ های ترمز، رانندگانی که پشت سر شما حرکت می کنند از کم شدن سرعت شما آگاه شوند.

وسایل هشدار دهنده از قبیل، ‌ بوق، فلاشر، چراغ های راهنما و غیره را بازدید و از سالم بودن آنها مطمئن شوید. اگر مه غلیظ و شدید شد، به آهستگی به منتهی الیه سمت راست سواره رو رفته و توقف نمایید و فلاشر ماشین را به کار بیندازید.

 رانندگی در برف و باران

برف و باران 300x200 آموزش رانندگی در برف و نکات ایمنی خودرو در زمستان
اصول رانندگی در برف و باران

به یاد داشته باشید در روزهای بارانی و برفی باید با دقت بیشتری رانندگی کرد. زیرا سطح اصطکاک چرخ های اتومبیل با آسفالت سطح سواره رو در چنین مواقعی کاهش می یابد. توصیه می کنیم با رعایت همه اصول ایمنی و سرعت مطمئن رانندگی کنید تا حادثه ای برای شما و دیگران پیش نیاید.

مسئله دیگری را یادآور می شویم و آن کاهش سرعت در زمانی است که عابرانی در کنار خیابان منتظر وسایل نقلیه هستند و ممکن است حرکت سریع شما باعث پاشیدن آب و گل به آنان شود.

 نحوه رانندگی در برف و یخبندان

یخبندان 300x169 آموزش رانندگی در برف و نکات ایمنی خودرو در زمستان
نحوه رانندگی در برف و یخ

در شرایط یخبندان ضمن خودداری از گردش و انحراف ناگهانی، با سرعت مطمئنه حرکت کنید. توجه داشته باشید حتی در صورت پاشیده شدن نمک و شن بر روی جاده، سطح راه ممکن است لغزنده باشد.

حرکت وسایل نقلیه با لاستیک های یخ شکن باعث صدمه زدن به خط کشی و آسفالت خیابان ها می شود. لذا ضروری است که به محض تغییر در وضعیت فیزیکی خیابان ها نسبت به تعویض لاستیک های یخ شکن اقدام نمایید. به همراه داشتن زنجیر چرخ و توجه به هشدارهای هواشناسی و پلیس را هیچ گاه فراموش نکنید.

راهکاری برای درآوردن خودرو از برف

گیر کردن در برف 300x162 آموزش رانندگی در برف و نکات ایمنی خودرو در زمستان
نحوه درآوردن ماشین از برف
  1. برای بیرون آوردن خودرو از برف، ماشین را در دنده یک قرار دهید.
  2. و سپس فشار ملایم روی پدال گاز بیاورید.
  3. ولی اگر هنگام گاز دادن پیاپی چرخ‌های ماشین روی برف چرخشی درجا دارند، از ادامه آن صرف نظر کنید.
  4. در این هنگام پایتان را از روی پدال گاز برداشته، دنده عقب را بزنید و دوباره روی پدال گاز کمی فشار دهید و سپس آن را رها کنید.
  5. این کار را با دنده یک و عقب ۱۰ الی ۱۲ بار و با فواصل زمانی چند ثانیه‌ای تکرار کنید، باید توجه کنید که از گاز دادن اضافی و فشار به موتور بپرهیزید.

اگر چرخ‌های خودروی شما علی‌رغم تلاش‌های فوق همچنان در برف مانده است، در مسیر حرکت چرخ‌ها به جلو یا عقب، پوششی روی سطح برف یا یخ ایجاد کنید، این پوشش می‌تواند تکه‌ای گونی، مقوای کارتن، تخته‌ای در گوشه خیابان و یا مشتی نمک یا شن و ماسه باشد، درواقع هدف ایجاد اصطکاک هرچه بیشتر بین چرخ‌ها و سطح زمین، از طریق واسطه‌ای زبر و بافت‌دار است.

نکات پایانی رانندگی در برف و کولاک

رانندگی در برف 300x169 آموزش رانندگی در برف و نکات ایمنی خودرو در زمستان
نکات ایمنی رانندگی در برف و کولاک

درنهایت باید گفت که اعتمادبه‌نفس لازم را داشته باشید. هنگام رانندگی در برف واکنش‌ها تعیین‌کننده هستند. این‌که شما در ثانیه چه تصمیمی می‌گیرید مشخص می‌کند که آیا بدون مشکل خاصی این شرایط آب‌وهوایی را پشت سر می‌گذارید یا نه.  

البته خوب است اشاره‌کنیم که اگر کار ضروری ندارید در منزل بمانید. جدا از دلایلی که در ابتدا ذکر کردیم، هرچقدر هم شما راننده باشید، ممکن است دیگران مهارت شما را نداشته باشند.

در کل بهتر است در فصل زمستان سرعت‌تان کم‌تر از همیشه باشد و البته احتیاط‌تان نیز بیش‌تر از همیشه باشد. رانندگی در زمستان ممکن است با خطراتی همراه باشد که البته با رعایت نکات بالا و در کل نکات ایمنی می‌توانید از بروز این خطرات جلوگیری کنید.

در آخر اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید می‌توانید آن را با ما و کاربران در میان بگذارید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
2 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
زارعی
زارعی
3 سال پیش

سلام ممنون مقالهی خیلی خوب بود ممنون

رضا
رضا
1 سال پیش

عالی و مفید بود ممنون از اطلاعات خوب شما

مشاوره رایگان و ثبت سفارش