2.9
(273)

شناسایی دلایل و نشانه های خراب شدن کویل ماشین از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که خرابی کوئل خودرو ممکن است منجر به خرابی سایر قسمت ها و حتی موتور خودرو نیز شود. در این مقاله سعی داریم علاوه بر مطرح کردن این علائم با ویدئو های آموزشی روش های تست و عیب یابی کوئل را آموزش دهیم. همچنین در نهایت به شناسایی زمان تعویض کویل ماشین و نحوه ی انجام این کار را عنوان خواهیم کرد..

جهت آشنایی بیشتر با قطعه ی کویل خودرو پیشنهاد می کنیم مقاله زیر را مطالعه نمایید:

کویل خودرو چیست؟

دلایل خراب شدن کویل ماشین

از جمله عوامل خراب شدن کویل ماشین ،سوختن این قطعه است. با وجود عایق حرارتی و آلیاژ به کار رفته در این قطعه که از جنس آلومینیوم است، در هر حال ممکن است گرما و فشار جریان برق در اثر گذشت زمان منجر به خرابی یا سوختن آن شود.

خرابی این قطعه مسئله ای طبیعی است، فقط با توجه به حساسیت عملکرد آن باید مراقب بود تا خسارات جبران ناپذیری به سایر قسمت وارد نکند. در ادامه با نشانه های خرابی کویل خودرو آشنا می شوید.

نامرغوب بودن کویل و قطعات و آب خوردن آنها در حین موتور شویی می تواند منجر به خرابی در سیستم جرقه زنی موتور شود. همچنین کارکرد طولانی موتور و استهلاک طبیعی قطعات برقی و جرقه زنی هم منجر به خرابی کویل خودرو می شود.

عملکرد نادرست باتری خودرو یا اتصالات که منجر به ناکام ماندن عملیات تقویت برق توسط کویل می شود. ممکن است کویل دچار برق دزدی شده باشد. گاهی سولفاته زدن سوکت و یا اتصالی در سیم کشی و یا خرابی بخشی از ECU باعث نزدن جرقه میشود و موتور بد کار میکند.

برخی از رانندگان بر حسب عادتی که در مورد خودروهای کاربراتوری داشتند، برای اطمینان از عدم خرابی سیستم جرقه زنی، با یک پیچ گوشتی سر وایرها را به بدنه خودرو متصل می کردند. در حال حاضر کارشناسان توصیه می کنند که این کار را برای خودروهای انژکتوری انجام ندهید.

در خودروهای انژکتوری این کار موجب آسیب دیدن کامپیوتر مرکزی خودرو می شود. به طور کلی هنگام خرابی کویل خودرو بهتر است که به تعمیرگاه و افراد متخصص مراجعه کنید، زیرا آنها وسایل و دستگاه های مخصوص بررسی این مشکل را دارند. تعمیرکاران می توانند با کمک دستگاه دیاگ به راحتی علت خراب شدن کویل ماشبن را بیابند و یکباره به سراغ تعمیر همان قطعه یا محل نیز بروند.

 علائم خراب شدن کوئل

خرابی کویل4 300x169 تست و علائم خراب شدن کویل ماشین
علائم خراب شدن کویل ماشین

این قطعه کار افزایش ولتاژ برق برای استفاده در سیستم جرقه زنی (شمع ها) خودرو بر عهده دارد. با خراب شدن و نیم سوز شدن کویل شاهد موارد زیر هستیم:

۱- کاهش راندمان موتور افزایش مصرف بنزین به دلیل کاهش شدت جرقه.

۲- روشن نشدن خودرو. در زمان سوختن کویل دوبل معمولا یکی از کویل ها میسوزد. پس تنها به دو شمع از چهار شمع برق رسیده و خودرو به صورت نیمه کامل روشن میشود و با رها کردن سوییچ خودرو دوباره خاموش میشود.

نکته : خرابی این عملگر باعث روشن شدن چراغ چک شده و مصرف سوخت را بالا میبرد دراین حال خودرو دچار لرزش شدید میشود با گازدادن به نظر میرسد خودرو خوب کار میکند ولی درحرکت ودر دورارام موتور لرزش شدید دارد.

اثرات خرابی کوئل دوبل :

در صورتی که کویل دوبل کامل بسوزد جرقه به سر شمع ها ارسال نمی شود بنابراین موتور روشن نمی شود ولی در صورتی که کویل دوبل نیم سوز شده باشد، ولتاژ تولیدی ( خروجی ) کاهش یافته و جرقه ایجاد شده توسط شمع ضعیف خواهد شد و بنابراین باعث ناقص سوزی و عیوب دیگر در موتور می‌گردد.

نشانه های خراب شدن کویل

چراغ چک موتور 1 2 300x160 تست و علائم خراب شدن کویل ماشین
علایم خراب شدن کویل

1- خروج دود سیاه از اگزوز و بوی گازوئیل

 بوی گازوئیل به علت پس زدن شعله یا آتش سوزی در ماشین است که نیز یکی از نشانه های خرابی کویل در مراحل اولیه می باشد.  می تواند نشان دهنده خرابی کویل موتور باشد. این اتفاق زمانی رخ می دهد که سوخت استفاده نشده در سیلندرهای موتور باقی بمانند و به لوله اگزوز برسند. اگر این مشکل برطرف نشود، در نتیجه هزینه تعمیر آن بسیار بالاتر خواهد رفت. این مشکل معمولا از طریق خروج دود سیاه از لوله اگزوز شناسایی می گردد.

2- افزایش مصرف سوخت

افزایش مصرف سوخت نشانه دیگر خرابی کویل است. با هر بار جرقه زدن مقداری سوخت مکش می شود که به دلیل عدم احتراق به هدر می رود. اگر به مرور زمان حس کردید که مصرف سوخت شما بیشتر از قبل شده است، حتما از عدم خرابی کویل خودروی تان اطمینان حاصل کنید.

3- ریپ زدن و لرزش موتور

خرابی کویل خودرو ممکن است منجر به بروز لرزش هایی در خودرو و کوبش هایی در موتور شود. ممکن است با گاز خوردن خودرو و حرکت کردن آن این دو نشانه تا حدود زیادی مرتفع شوند. توجه داشته باشید این دو نشانه را حتما زمانی که خودرو در حالت توقف کامل قرار دارد بررسی کنید.

آتش گرفتن موتور نیز اغلب درر ماشین هایی دیده می شود که کویل آن ها با مشکل مواجه باشد. اگر سعی کنید که در این شرایط ماشین را استارت بزنید، صدایی شبیه به سرفه می دهد. زمانی که با سرعت بالا حرکت کنید، این صدا افزایش پیدا خواهد کرد. ماشینی که کویل موتور آن آسیب دیده باشد، دچار لرزش می شود.

خرابی کویل خودرو منجر به ریپ زدن خودرو کارکرد نامنظم آن نیز می شود. توجه داشته باشید که ممکن است بخش های دیگری از سیستم برقی خودروی تان خراب شده باشد که خودروی تان ریپ می زند، بنابراین در این شرایط حتما به تعمیرگاه های مجاز و کارشناسان مربوطه مراجعه کنید.

4- حرکت نکردن ماشین

خرابی کویل موتور ممکن است گاهی اوقات موجب حرکت نکردن ماشین شود و علت آن هم جرقه های نامنظمی است که به شمع موتور وارد می شود و کویل را دچار مشکل می کند. ماشین در این شرایط به طور کامل خاموش می شود و ممکن است که با ری استارت کردن روشن شود.

5- ضعیف شدن توان موتور

با آسیب دیدن کویل معمولا ممکن است که احساس کنید موتور ماشین دچار ضعف شده و مثل همیشه قدرت ندارد.

6- چراغ موتور و کد DTC را چک کنید.

اغلب چراغ موتور در داشبورد روشن می شود. معمولا هم کد موتور P0351 است. اسکن کردن این کد و با خطا مواجه شدن احتمالا یکی از آسان ترین راه های تشخیصی مشکل کویل است . بنابراین اگر دیدید که این کد ارور می دهد، چراغ موتور را چک کنید و از ابزار اسکن استفاده کنید.

روشن شدن چراغ چک خودرو ممکن است به دلیل خرابی کویل خودرو باشد.

7- استارت سخت موتور

استارت سخت موتور اغلب نشانه این است که ماشین از یک کوبل جداگانه استفاده می کند. اگر کویل عملکرد صحیحی نداشته باشد، یعنی موتور بدون جرقه ای درون سیلندرها هندل می کند. جرقه نزدن شمع ها و یا ناقص جرقه زدن شان اجازه اشتعال مخلوط سوخت و هوا را نمی دهد. پس یکی از دلایل روشن نشدن خودرو و یا بد استارت خوردن آن خرابی کویل خودرو است.

نداشتن جرقه در یک یا دو سیلندر و هم زمان نبودن شارژ کویل ها هم از علائم خراب شدن کویل ماشین است. در چنین مواقعی اگر به تعمیرگاه مراجعه کنید خواهید دید که دستگاه دیاگ خطای شارژ نامناسب و غیر همزمان کویل ها را می دهد.

تشخیص خرابی کویل ماشین

خرابی کویل 2 300x203 تست و علائم خراب شدن کویل ماشین
تشخیص خرابی کویل ماشین

با هر علامتی که سیستم جرقه زنی موتور هنگام روشن شدن خودرو به شما می دهد، می توانیم محل دقیق ایراد آن را به ترتیب زیر تشخیص دهیم.

در صورت خرابی سیستم جرقه زنی، موتور معمولا تک کار می کند، ریپ می زند، شدیدا می لرزد و یا صدای “پت پت” از اگزوز می دهد.

در صورتیکه سیستم جرقه زنی موتور درست کار نکند به ترتیب زیر عمل می کنیم:

1- اگر موتور ریپ بزند، در حالت روشن، یکی یکی وایر را از سر شمعها جدا کرده و تا فاصله 1 یا 2 سانتی متری نگاه می داریم، در صورت سالم بودن هر کدام از وایرها، و خروجی برق مربوطه از کوئل، باید صدای جرقه از آن وایر شنیده شود.

اگر برای یک یا چند وایر صدای جرقه شنیده نشد، سر دیگر آنها را از سمت کوئل جدا می کنیم و در فاصله 1 یا 2 سانتی متری قرار می دهیم. در اینصورت:

الف) اگر صدای جرقه شنیده شود، وایر خراب است و باید تعویض شود. در صورتیکه عایق وایر مشکل داشته باشد، اصطلاحا سیستم دچار برق دزدی می شود، و یا جریان برق منتقل نمی شود.

وایر شمع معمولا هر 60 هزار کیلومتر و شمع ها بین 20 تا 60 هزار کیلومتر باید تعویض شوند.

ب) اگر صدای جرقه شنیده نشود، کوئل خراب است و در این خروجی برق نمی دهد.

در صورتیکه یکی از خروجی های کوئل برق درستی را هدایت نکند، با احتمال زیاد می توان گفت که مشکل از کوئل بوده و باید تعویض شود.

اگر کوئل (مانند موتور پژو 206) وایر نداشت، بجای این تست ها، می توانید کوئل را با یک نمونه سالم تعویض کنید و ببینید که مشکل حل شده یا خیر؟

2- اگر همه وایرها صدای جرقه داشتند، شمعها را تعویض کنید و بررسی کنید که آیا مشکل حل شده یا خیر؟
3- مواردی وجود دارد که موتور در حالت درجا خوب کار می کند ولی در حال حرکت و پر کردن گاز، خصوصا در دنده سنگین، ریپ لحظه ای می زند و درست می شود. در این حالت با احتمال بیشتر وایر شمع، سپس شمع و با احتمال کمتر می توان گفت که کوئل مشکل دارد.

فیلم تست کویل با مولتی متر

بعد از مشاهده ی نشانه های خراب شدن کویل ماشین ، بهتر است قبل از تعویض آن را به صورت ویدئوی زیر یا روش های دیگر تست کنید.

نحوه عیب یابی کویل دوبل با دستگاه عیب یاب (دیاگ)

در صورت سوختن کویل دوبل ، لامپ عیب یاب روشن شده و خطای کویل دوبل ثبت می‌گردد. در قسمت پارامترها زمان شارژ کویل نشان داده میشود که توجه داشته باشید زمان شارژ تابع دور موتور نمی‌باشد یعنی ثابت می باشد حدود 3 – 4 میلی ثانیه و همچنین در قسمت تست عملکرد ها نیز می‌توان با تست جرقه شمع به سالم بودن کویل اطمینان حاصل کرد ( قبلاً باید از سالم بودن وایر ها اطمینان حاصل کرد.

آزمایش جرقه شمع در کویل های با وایر ، سر وایرها را به صورت مستقیم به بدنه نگیرید و وایر را به سر شمع گرفته و با جلو و عقب کردن وایر صدای جرقه شمع را بشنوید و یا یک شمع سالم دیگر را به سر وایر زده و سپس به بدنه بگیرید تا جرقه شمع را مشاهده نمایید در صورت گرفتن سر وایر به بدنه به طور مستقیم، امکان سوختن و یا نیم سوز شدن کویل و ECU وجود دارد.

با استفاده از دستگاه مولتی مولتی متر:

تسخیص خرابی و تست کویل 300x156 تست و علائم خراب شدن کویل ماشین
تست کویل با مولتی متر و اهم متر

ابتدا کلید یا سلکتور دستگاه مولتی متر را روی اهم متر قرار داده و سپس سیمهای مشکی و قرمز را در قسمت مربوطه در دستگاه مولتی متر وصل کرده و دو سر سیم های مشکی و قرمز را به پایه های مدار اولیه و ثانویه وصل کرده و مقدار مقاومت اولیه و ثانویه را اندازه بگیرید. در صورتی که مقدار مقاومت اندازه گیری شده با مقدار استاندارد خیلی اختلاف داشته باشد، معیوب بوده و باید تعویض گردد.

نکته : مقاومت مدار اولیه ( فشار ضعیف ) در همه مدلهای کویل دوبل ( ساژم – زیمنس _ بوش ) تقریباً یکسان بوده و زیر 1 اهم می‌باشد ( حدود 6/0 یا 7/0 ) ولی مقاومت مقدار ثانویه ( فشار قوی ) در مدلهای مختلف یکسان نمی‌باشد.

 تست کویل با اهم متر

برای تست کوئل های دوبل خطی (بدون وایر شمع ):

الف) تست سیم پیچ اولیه کوئل اول: ابتدا سوکت کوئل را کشیده و دو سر پروب اهم متر را به پایه های ۱ و ۴ اتصال می دهیم . مقاومت باید حدود ۶/۰ اهم باشد.

ب: تست سیم پیچ اولیه کوئل دوم: دو سرپروب اهم متر را به پایه های ۲ و ۳ اتصال می دهیم . مقاومت باید حدود ۶/۰ اهم باشد. در غیر این صورت سیم پیچ اولیه کوئل ها ایراد دارد و کوئل باید تعویض شود.

ج: تست سیم پیچ ثانویه کوئل اول: ابتدا کوئل را از سر شمع ها جدا می کنیم. سپس دو سر پروب اهم متر به برجک های خروجی کوئل اول یعنی برجک مربوط به شمع های ۱ و ۴ اتصال می دهید مقاومت باید حدود ۲۲ کیلو اهم باشد.

د: تست سیم پیچ ثانویه کوئل دوم: دو سر پروب اهم متر را به برجک های کوئل دوم یعنی برجک مربوط به شمع های ۲ و ۳ اتصال می دهیم. مقاومت باید حدود ۲۲ کیلو اهم باشد. در غیر اینصورت سیم پیچ ثانویه کوئل ها ایراد دارد و کوئل باید تعویض شود.

تست کویل CNP

– در این مرحله باید اول موتور را خاموش کنید و بعد کاپوت را باز کنید :هرگونه سیم مربوط به شمع خودرو را جدا کنید. این سیم ها معمولا از کلاهک توزیع کننده شروع می شوند و تا شمع موتور ادامه دارند . بهتر است که از دستکش و ابزار در این مرحله کمک بگیرید.

– اکنون شمع جدید موتور را به سیم شمع متصل کنید و این سیم ها را با استفاده از بخش فلزی موتور نگه دارید.

– از ابزار خارج سازی فیوز استفاده کرده و فیوز را در لوله بنزین قطع کنید :از شخصی دیگر بخواهید تا همزمان با نگه داشتن شمع موتور، دکمه موتور را بزند.

– هروقت که ماشین روشن شد، به دنبال جرقه های آبی در فضای خالی شمع بگردید :اگر جرقه های آبی را مشاهده کردید، یعنی اینکه موتور کاملا صحیح کار می کند.

– اگر این جرقه ها را ندیدید یا اینکه جرقه ها نارنجی بودند ، یعنی کویل موتور خراب شده و خوب کار نمی کند.

– زمانی که این تست را انجام دادید، شمع موتور را جدا کنید و آن را پشت سوراخ قرار دهید و دوباره سیم های شمع را به آن وصل کرده و آن را به فیوز پمپ برگردانید.

تست کویل نوع COP

– موتور را روشن کنید.

– سرعت موتور را در حالت استراحت یا درجا قرار دهید.

– زبانه کویل شماره 1 را باز کنید و آن را بیرون بکشید تا عملکرد موتور را ببینید.

– اگر موتور صدای سفت و سختی داد ، یعنی کویل شماره 1 خوب کار می کند. سپس این مرحله را تا جایی ادامه دهید تا کویل های باقیمانده همگی همزمان با هم کار کنند. در این حالت کویل ها نباید تغییر کنند و باید مثل روال قبل کار کنند

تعمیر کویل خودرو

ویدئوی زیر تعویض و تعمیر کویل ماشین را به سادگی آموزش می دهد.

بررسی زمان تعویض کویل خودرو

ﺑﻤﻨﻈﻮر ﺟﻠﻮﮔﻴﺮی از ﺗﻌﻮﻳﺾ اﺷﺘﺒﺎه ﻗﻄﻌﻪ ﻛﻮﻳﻞ و عیب یابی ﻛﻮﻳﻞ ، ﺿﺮوری اﺳﺖ ﻣﻮارد زﻳﺮ ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﻲ ﻗﺮار ﮔﻴﺮد.

  • افزایش مصرف سوخت
  • روشن نشدن خودرو
  • کم شدن قدرت جرقه زنی در موتور خودرو
  • لرزش موتورخودرو
  • آرام کارکردن و ﻋﺪم ﻛﺸﺶ و اﻓﺖ ﺗﻮان موتور
  • بهم ریختن سیکل موتور
  • خروج بوی نامطبوع از اگزوز
  • روﺷﻦ ﺷﺪن ﭼﺮاغ اﻧﮋﻛﺘﻮر

در صورت مشاهده هر کدام از موارد بالا ، کوئل خودرو شما آسیب دیده است و نیاز به تعمیر و یا تعویض دارد . بهتر است هرچه سریع تر کوئل ها را تعمیر کنید تا آسیب ها جدی تری به خودرو شما وارد نکرده است.

پیغام های خطای مربوط به کویل ماشین

ﺑﺮای عیب یابی اﺑﺘﺪا ﻛﻴﻔﻴﺖ ﺳﻮﺧﺖ و وﺿﻌﻴﺖ ﻓﻴﻠﺘﺮ ﺳﻮﺧﺖ را بررسیﻧﻤﻮده، ﺳﭙﺲ ﺗﻮﺳﻂ دﺳﺘﮕﺎه PPS اﻳﺮادات ﺣﺎﻓﻈﻪ ECU  ﻣﻮﺗﻮر را ﻗﺮاﺋﺖ ﻧﻤﺎﺋﻴﺪ.

ایراداتی ﻛﻪ ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﺑﻪ ﻛﻮﻳﻞ ﻣﺮﺑﻮط ﻣﻲ ﺷﻮد ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﻧﻮع ECU ﺷﺎﻣﻞ ﻛﺪ ﻫﺎی ﺧﻄﺎ  P0350 ﺗﺎ P0362 و ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ P2300  ﺗﺎ P2327 ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ. ﭼﻨﺪ ﻧﻤﻮﻧﻪ از ﻛﺪ ﻫﺎی ﺧﻄﺎی ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻛﻮﻳﻞ ﻛﻪ ﺑﺎﻋﺚ روﺷﻦ ﺷﺪن ﭼﺮاغ اﻧﮋﻛﺘﻮر ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ، در ﺟﺪول زﻳﺮ اراﺋﻪﺷﺪه اﺳﺖ  :

خطای کویل 300x61 تست و علائم خراب شدن کویل ماشین
پیغام های خطای خراب شدن کویل ماشین

ﺗﺬﻛﺮ: ﺑﺮای ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻛﺪ ﺧﻄﺎ در دﺳﺘﮕﺎه PPS ﻛﺎﻓﻲ اﺳﺖ ﺑﺮوی ﭘﻴﻐﺎم ﺧﻄﺎ ECU ﻛﻠﻴﺪ F6 را ﻓﺸﺎر دﻫﻴﻢ در اﻳﻦ ﺻﻮرت ﺗﺎرﻳﺨﭽﻪ وﻗﻮع اﻳﺮاد ﺑﻪ ﻫﻤﺮاه ﻛﺪ ﺧﻄﺎ ﻣﺸﺎﻫﺪه ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ.

در ﺻﻮرت ﻣﻮاﺟﻪ ﺷﺪن ﺑﺎ اﻳﺮاد ﻛﻮﻳﻞ (ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺗﻮﺿﻴﺤﺎت ﻓﻮق) اﺑﺘﺪا ﺷﻤﻊ و واﻳﺮ ﺷﻤﻊ (ﻻﺳﺘﻴﻜﻲ راﺑﻂ ﺑﻴﻦ ﻛﻮﻳﻞ و ﺷﻤﻊ) ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﻲ ﻗﺮار ﮔﻴﺮد ﺷﻤﻊ اﺳﺘﺎﻧﺪارد و ﺗﻤﻴﺰ ﺑﻮده و ﻓﺎﺻﻠﻪ ﺑﻴﻦ دو اﻟﻜﺘﺮود آن ۰/۹ ﻣﻴﻠﻴﻤﺘﺮ وﻻﺳﺘﻴﻜﻲ ﻓﺎﻗﺪ ﻫﺮ ﮔﻮﻧﻪ ﺗﺮک و ﻧﺸﺘﻲ ﺟﺮﻗﻪ ﺑﺎﺷﺪ- ﺳﭙﺲ ﻣﻘﺎوﻣﺖ ﺳﻴﻢ ﭘﻴﭻ اوﻟﻴﻪ و ﺛﺎﻧﻮﻳﻪ ﻛﻮﻳﻞ را ﺑﺮرﺳﻲ ﻧﻤﺎﻳﻴﺪ در ﺻﻮرت وﺟﻮد اﺧﺘﻼف ﺑﻴﻦ اﻋﺪاد ﻣﻮﺟﻮد در ﺟﺪاول و ﻣﻘﺎدﻳﺮ اﻧﺪازه ﮔﻴﺮی ﺷﺪه ،ﻛﻮﻳﻞ را ﺗﻌﻮﻳﺾ ﻧﻤﺎﻳﻴﺪ.

    نحوه تعویض کویل خودرو

    How to Replace an Ignition Coil 300x131 تست و علائم خراب شدن کویل ماشین
    نحوه تعویض کویل خودرو

    حالا که از خراب شدن کویل ماشین مطمئن هستید به صورت مراحل زیر(تعویض کویل دوبل پژو 405) اقدام به تعویض آن کنید.

      گام اول:

      باتری و محفظه نگه دارنده باتری را که مانع از دسترسی آسان به کویل دوبل می شوند را پیاده نمایید.

      گام دوم:

      وایرهای شمع ها را از روی کویل دوبل جدا نمایید.

      گام سوم:

      هنگام جدا نمودن وایرها، برای سهولت انجام کار در حین اتصال مجدد، محل اتصال وایرها را به خاطر بسپارید. کانکتور سیم کشی مدار اولیه کویل دوبل را از کویل دوبل جدا نمایید ( طبق تصویر ).

      گام چهارم:

      پیچ های اتصال کویل دوبل به سر سیلندر را باز کنید ( تصویر اول ) و کویل دوبل را پیاده نمایید ( تصویر دوم )

       توجه

      برای سوار کردن کویل دوبل عکس مراحل پیاده کردن آن عمل کنید.

      هنگام متصل نمودن وایرها، دقت نمایید که آنها را در محل اولیه نصب نمایید البته ذکر این نکته ضروری است که در موتورهای چهار سیلندر مجهز به سیستم جرقه زنی دارای کویل دوبل، جا به جا شدن وایر شمع های سیلندرهای یک و چهار با همدیگر، وایر شمع های سیلندرهای دو و سه با همدیگر در کار موتور هیچ اختلالی ایجاد نمی نماید.

      پیاده کردن وایرها

      برای پیاده کردن وایرها به ترتیب زیر عمل کنید:

      گام پنجم:

      در صورتی که وایرها فاقدعلامت مشخصه شماره سیلندرند آن ها را نسبت به سیلندر مربوطه علامت گذاری نمایید.

      گام ششم:

      با گرفتن قسمت سر وایر، آن را از محل نصب آن بر روی شمع ها و دلکو یا کویل دوبل جدا نمایید. توجه داشته باشید که کشیدن قسمت سیم وایر به صدمه دیدن وایر منجر خواهد شد.

      گام هفتم:

      وایرها را از روی بست های نگه دارنده آن ها بر روی سر سیلندر جدا کنید و کنار بگذارید.

      توجه

      برای نصب وایرها عکس مراحل پیاده کردن آن عمل کنید.

      نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

      بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

      عضو شوید
      آگاه شوید
      guest
      90 نظرات
      قدیمی ترین
      جدیدترین بیشترین رای
      فید بک نظرسنجی داخل متن
      مشاهده تمام نظرات
      بابک
      بابک
      3 سال پیش

      سلام عالی بود خیلی دقیق و بدون توضیح اضافه، تشکر از شما

      ابوالفضل مولائی
      ابوالفضل مولائی
      3 سال پیش

      با سلام خدمت شما دوست گرامی
      مدتی که من هر کاری برای کم کردن مصرف سوخت ماشینم انجام دادم مثمر ثمر نبوده و تقریبا دو هفته ای هم هست که رو سرعت پایین ماشین ریپ میزنه میخواستم بدونم ایراد از کویل می‌تونه باشه

      کیان باتری
      کیان باتری
      در جواب  ابوالفضل مولائی
      3 سال پیش

      با سلام
      بله،وجود عیب در کویل خودرو باعث عدم انحام صحیح احتراق در موتور می شود و این مسعله بر روی درست کار کردن وشتاب و یا حتی روشن نشدن خودرو تاثیر دارد .

      قاسمی
      قاسمی
      در جواب  ابوالفضل مولائی
      3 سال پیش

      الف)سیستم سوخت رسانی:فیلتربنزین-شستشوی انژکتور-خرابی یاکثیفی استپروسنسوراکسیژن وکاتالیزور
      ب)سیستم برق:عوض کردن وایروشمع
      حتمابادستگاه مولتی متر،عیب یابی شود.

      میلاد
      میلاد
      3 سال پیش

      سلام من یک مزدا ۲۰۰۰ دارم که بعضی مواقع ماشین ۲ سلندر کار نمیکند وایر ۲ یا ۳ را بیرون میکشم از سمت کوئل و جامیزنم ماشین درست میشه ایراد از چی میتونه باشه.ضمنا کوئل و شمع و وایر همه اوکیه ایسیو هم آیسی های کویل را تست کردم سالم بودن ممنون میشم جواب بدین

      کیان باتری
      کیان باتری
      در جواب  میلاد
      3 سال پیش

      با سلام
      اتصالات کویل خودرا چک کنید و وایر هارا به صورت صحیح جا بزنید به طوری که به راحتی در نیایند .

      نعیم
      نعیم
      3 سال پیش

      سلام دلیل اینکه خانه های ١و٤ کار نمیکنه اصلا از کویل خروجی برق نداریم ویل را هم عوص کردیم باز فایده نداشت ممنون میشم راهنمایم کنید

      کیان باتری
      کیان باتری
      در جواب  نعیم
      3 سال پیش

      با سلام
      اتصالات کویل خود را چک کنید . نسبت به تعویض وایر های خود نیز اقدام فرمایید .

      محمودی
      محمودی
      در جواب  نعیم
      1 سال پیش

      ماسفت ایسیو سوخته

      Ehsan
      Ehsan
      3 سال پیش

      باسلام وخسته نباشید خدمت اوستا گرامی
      یه پراید ۸۶دارم.چندروزپیش ازشرکت میومدم وسط راه وایسادم وماشین خاموش کردم.۵دقه بعد روشن وحرکت دیدم ماشین بدکارمیکنه.صدای بپ بپ اگزوز وماشین زورنداره.الانم تودنده های ۱و۲و۳ دورموتورزیر۲باشه ماشین تپ تپ کارمیکنه دورموتوربالامیارم بنظرمیادصداش قطع شده.وایرشمعهایی که به سرکویل میخوره یکی یکی کشیدم ۳تاشون جرقه داشت ولی ۱خونه نه.ممنون میشم راهنمایی کنید.اگرمشکل ازکویل باشد قطعه ای یا راهی مثلا برق ازیه جای دیگه گرفت.مثلا خونه۱خرابه ازخونه ۴برق گرفت.یا قطعه نصب کرد که کار یکی ازخونه های کویل بکنه؟ممنون میشم راهنمایی کنید.

      کیان باتری
      کیان باتری
      در جواب  Ehsan
      2 سال پیش

      با سلام
      مشکلی که بیان نمودید به احتمال زیاد مربوط به کویل خودروی شما می باشد اما برای بررسی و عیب یابی حتما باید به صورت حضوری به یک کارشناس یا متخصص مراجعه نمائید.

      حسین
      حسین
      در جواب  Ehsan
      1 سال پیش

      سلام مشکل شما کویل نیست به نظر من سنسور دریچه گاز یا پتانسومتر دریچه گاز هستش

      قاسم
      قاسم
      در جواب  حسین
      1 سال پیش

      میگه برق سر یکی از شمع نمیاد تو میگی دریچه گاز چی میزنی ؟

      محسن
      محسن
      3 سال پیش

      سلام وقت بخیر ماشین من پژو ۴۰۵ slx tu5 هس ، ماشینم چند وقت قبل وقتی که یک مقدار فشار وارد میشد چراغ چک روشن میشد و ماشین شروع به دل زدن میکرد که بعد از چندبار خاموش و روشن کردن کردن چراغ چک خاموش میشد ،دیاگ هم میزدم ایراد از کوئل میزد که ۲۰ روز پیش کوئل نو خریدم ،از دیروز باز همونجور شده و دل میزنه و بعضی اوقات در حالت درجا ماشین خاموش میشه ،ممنون میشم با توجه به تجربه ای که دارید راهنماییم کنید.

      حسین
      حسین
      در جواب  محسن
      2 سال پیش

      من هم slx405 دارم دقیقا همین مشکل را دارم کویل هم عوض کردم و همین مشکل هست کسی هست راهنمایی کند

      دامون
      دامون
      در جواب  حسین
      1 سال پیش

      سلام یه برق کمکی برای کویل بگیرین

      احمد
      احمد
      در جواب  حسین
      1 سال پیش

      مطمئن نیستم ولی به احتما۹۰درصد مشکل ماشین شما از نرم افزار کامپیوتر میباشد ؛نرم افزار کامپیوتر رو عوض کنی مشکل حل میشود.

      مجید
      مجید
      در جواب  حسین
      8 ماه پیش

      سلام احتمالامشکل ازدریچه گازویا سنسورکیلومتر می باشد

      آبتین
      آبتین
      در جواب  محسن
      2 سال پیش

      رله دوبل رو عوض کن درست میشه فقط جنس اصل شرکتی بنداز

      محمد
      در جواب  محسن
      1 سال پیش

      سلام دادش مال من هم همین مشکل دارم ازچی بودبهم بگی ممنون میشم توخدا

      حسین
      حسین
      در جواب  محمد
      1 سال پیش

      دوستان این مشکلم من داشتم کویل اگر خراب باشه ماشین روشن نمیشه پس کویل رو عوض نکنید یک وایر باید اضافه بشه و من اینکارو کردم درست شد تماس بگیرید راهنمایی میکنم اگر درست نسد هزینشو میدم تیوفایو ها از مدل ۹۶ به بعد همه این مشکلو بخاطر ضعف سیم مربوط به کویل هست نه خود کویل
      09170378352

      فرهاد
      فرهاد
      در جواب  حسین
      1 سال پیش

      من با اینکه شما راهنمایی کردین رفتم پیش سیم کش گفتند از کویل ماشین هست با این روش مشکلت حل نمیشه

      سجاد
      سجاد
      در جواب  حسین
      9 ماه پیش

      درود کاکا بندری هستی؟

      بنیامین
      بنیامین
      در جواب  حسین
      4 ماه پیش

      سلام.من ی رانا مدل ۹۷ دارم.رفتم بنزین زدم.بعد چن دیقه چراغ چک روشن شد.بردم تعمیرگاه شمع و وایر و نو کردم.چراغ خاموش شد.بعد ی روز دوباره بعد از اینکه بنزین زدم چراغ چک روشن شد.احتمال داره از کوئل باشه؟

      کیان باتری
      در جواب  بنیامین
      3 ماه پیش

      با سلام
      درود بر شما
      روشن شدن چراغ چک در خودرو دلایل عمده و متفاوتی می تواند داشته باشد و بایستی برای پیدا شدن دلیل و رفع این مشکل حتما به یک متخصص برق خودرو مراجعه کنید و خودروی خود را دیاگ بزنید تا بتوانید از ایراد آن مطلع شده و آن را برطرف کنید.
      اما مهم ترین دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو عبارتند از:
      سنسور اکسیژن، ایراد در مبدل کاتالیستی، سنسور جریان هوا، شمع و وایرها، کوئل، باتری، سیستم چرخش گاز از اگزوز ERP، ترموستات انژکتور سوخت، نصب دزدگیر، نشتی خلأ و غیره…

      منصور
      منصور
      در جواب  بنیامین
      1 ماه پیش

      درباک رو باز کن دوباره ببند شاید از همین باشه مشکل ماشین خودم همین بود

      Ali
      Ali
      در جواب  محسن
      9 ماه پیش

      والا ۲۰۷ من هم اینطوره هرجا بردم گفتن کوئل تا الان ۳ تا کوئل عوض کردم هیچ کس نتونست عیبشو پیدا کنه

      مصطفی
      مصطفی
      در جواب  محسن
      5 ماه پیش

      سلام ماشین من ۴۰۵ اس ال ایکس هستش دقیقا همین مشکل رو دارم کوئل رو هم عوض کردم ولی بعد یک ساعت دوباره خراب شد مصرف سوخت هم بالا رفته نمیدونم چیکار کنم

      حمید
      حمید
      2 سال پیش

      سلام .نیسان دوگانه سوز دارم .ماشین دود سیاه میکنه .نشون دادم گفتن سنسور اکسیژن خرابه .عوض کردم .باز دود سیاه میکنه .تو سر بالایی یکم کم میاره بیشتر رو گاز .و روغن ماشین رنگش سیاه میشه بعداز چند روز و کم میکنه .البته سوزن هاشو شستشو دادم هفته ای اصلا ن روغن کم میکرد ن رنگ روغن سیاه شد ولی باز دوباره همین مشکلو داره ممنون میشم راهنمایی کنید

      محمود
      محمود
      در جواب  حمید
      2 سال پیش

      سلام اگه مشکل ماشین شما حل شده منم را راهنمایی کن

      محمودی
      محمودی
      در جواب  حمید
      1 سال پیش

      ماشین شما خام سوزی داره احتمالا انژکتورهای ماشین نشتی دارند

      Sami
      Sami
      2 سال پیش

      سلام من برلیانس دارم چهار تا کویل گرفتم سه تاش خوب کار می‌کنه اما یکی از آنها برق را به کول نمی‌دهد سیم ای که به کویل وصل میشود همون سوکت برق نداره از چی متونه باشه ممنون میشم راهنمای کنید

      حسین
      حسین
      2 سال پیش

      سلام ماشینم هر دفعه روشن نمیشه و چک میکنم میبینم برق نمیاد سرشمع ها و بعد بیست دقه دوباره درست میشه و روشن میشه.دلیلش کوئل میتونه باشه؟

      مسعود
      مسعود
      در جواب  حسین
      1 سال پیش

      منم دقیقا همین مشکل رو دارم اگه فهمیدی به منم بگو ۰۹۰۵۷۹۸۵۸۴۴

      مجید
      مجید
      در جواب  حسین
      8 ماه پیش

      مشکل به احتمال ۹۰./’درصد از ECUخودروتون است

      مصطفی فرهنگیان
      مصطفی فرهنگیان
      2 سال پیش

      عالی هستش

      مصطفی فرهنگیان
      مصطفی فرهنگیان
      2 سال پیش

      خیلی عالیدبود

      مصطفی فرهنگیان
      مصطفی فرهنگیان
      2 سال پیش

      باسلام .من ماشینم پژو پارس هست و هنگام حرکت دنده ۱ و۲ ماشینم ریب میزنه ولی سرعتم بالا میره ریب نمیزنه .وقتی هم‌ ماشین درجا کار میکنه موتور لرزش داره و از اگزوز تلپ تلپ مکنه میتونید کمکم کنید ممنون میشم

      آخرین ویرایش 2 سال پیش توسط مصطفی فرهنگیان
      فتاحی
      فتاحی
      در جواب  مصطفی فرهنگیان
      1 سال پیش

      با سلام.احتمالا رله دور کند فن خرابه

      قاسم
      قاسم
      در جواب  فتاحی
      1 سال پیش

      آخه ریپ زدن چه ربطی به دور کند فن داره جون مادرت با نظرات مردم گمراه نکن حرف نزنی نمیگن لالی

      قاسم
      قاسم
      در جواب  فتاحی
      1 سال پیش

      چی میزنی آخه رله دور کند فن چه ربطی داره

      اشی
      اشی
      در جواب  مصطفی فرهنگیان
      1 سال پیش

      سلام مشکل شما حل شد؟، ایراد از چی بود؟

      محمدرضا
      محمدرضا
      در جواب  مصطفی فرهنگیان
      1 سال پیش

      من هم مشکل شمارو دارم هرجا میبرم درست نمیشه

      مجید
      مجید
      در جواب  مصطفی فرهنگیان
      8 ماه پیش

      سنسوردورموتورراچک کنیداول سنسوررابازکنید واون چشمی اهن ربایی ان راکه به نرورزمان خاک یا براده های ریز جذب می کند رابا دستمال اغشته به شوینده انژکتوریاهمین بنزین کاملا تمیز کنیددوباره به همان روش ببندید

      امیر
      امیر
      در جواب  مصطفی فرهنگیان
      7 ماه پیش

      احتمال زیاد مف سنسور هست

      سعید
      سعید
      در جواب  مصطفی فرهنگیان
      5 ماه پیش

      منم ۴۰۵ دارم دقیقا اینجوریه

      مصطفی فرهنگیان
      مصطفی فرهنگیان
      2 سال پیش

      خیلی خوب و مورد تایید هستش

      ابراهیم ابراهیمیان
      ابراهیم ابراهیمیان
      2 سال پیش

      سلام خسته نباشید من یکدستگاه ام وی ام 110 اتوماتیک دارم چندروزی است بعدازمقداری طی مسافت چراغ چک روشن وماشین خاموش میشود بعداز چندلحظه که سردمیشود استارت زده شده وماشین روشن میشه کویل ماشین رو یک سال نیست که عوض کردم دیاک زدند میگه خطای کویل را می دهد ولی مطمئن نیستند می گویند زمانی که چراغ چک روشن میشه وتا خاموش نشده باید چک شود مگرهمچین چیزی ممکنه وباید درهمان حال خاموش به مکانیک رساند؟ ممنون ازراهنمایی شما

      حسین
      حسین
      در جواب  ابراهیم ابراهیمیان
      1 سال پیش

      09170378352
      تماس بگیر تا راهنایی کنم به شرط

      یوسف
      یوسف
      در جواب  ابراهیم ابراهیمیان
      1 سال پیش

      من هم این مشکل داشتم که ماشین پژو405 یه مسافت می رفت و خاموش میشد و تا یه زمانی روشن نمی شد.البته چراغ چک روشن نمی شد.با دیاگ هم متوجه نشدن.ایراد از سنسور دور کیلومتر بود خیلی کثیف بود که با تعویض درست شد.

      امین
      امین
      در جواب  ابراهیم ابراهیمیان
      10 ماه پیش

      داداش ببر فشار پمپ بنزین ماشینت رو چک کنن احتمال زیاد از اون هست

      کاظم
      کاظم
      در جواب  ابراهیم ابراهیمیان
      4 ماه پیش

      سلام .
      یکی از دوستای من مشکلش این بود که ماشینش رو که متوقف می‌کرد( مثلا پشت چراغ قرمز) خاموش می‌شد و روشن نمی‌شد تا وقتیکه ی مدتی صبر کنه تا دوباره که استارت می‌زد روشن می‌شد و تو سر بالایی‌ها هم خاموش می‌شد ، کلی هم خرج کرد( پمپ بنزین عوض کرد) ولی باطری ساز مشکلش رو با سیم مستقیم به پمپ بنزین حل کرد…
      گفت سیم پمپ، مقاومتش رفته بالا و آمپر می‌کشه و جوابگوی کار طولانی مدت نیست. با نصب رله و برق مستقیم مشکلش حل شد.

      احمد
      احمد
      1 سال پیش

      سلام من یه نیسان وانت انژکتوری دارم شب که خاموش کردم صبح هرچی استارت زدم روشن نشد اصلا از کویل جرقه نمیده از کجا میشه

      کیان باتری
      کیان باتری
      در جواب  احمد
      1 سال پیش

      با سلام
      علائم خراب شدن یا نیم سوز شدن کویل به شرح زیر است:
      الف) کاهش راندمان موتور و افزایش مصرف بنزین به دلیل کاهش شدت جرقه.
      ب) روشن نشدن خودرو یا نیمه روشن شدن خودرو که با رها کردن سوئیچ دوباره خاموش خواهد شد.
      نکته : خرابی کویل معمولا با روشن شدن چراغ چک همراه شده و مصرف سوخت را بالا می برد.
      دراین حالت خودرو دچار لرزش شدید می شود، با گازدادن به نظر می رسد خودرو خوب کار میکند ولی درحرکت و دور آرام موتور لرزش شدید دارد.

      محمدابراهیم
      محمدابراهیم
      1 سال پیش

      سلام من یکی ازکوئلهام سوخت وبایه دسته دوم عوض کردم شماره۱و۴ سوخته بودولی من یه دونه ۲و۳ داشتم جازدم میخام بدونم مشکلی نیس وضمناچندوقتیه تخته گازکه میرم ریپ میزنه وکم میاره بایدباگازکم بری احتمالش هست ازکوئل باشه یاچیزدیگه ای هست باتشکر

      ابوتراب
      1 سال پیش

      سلام دووسیلو دارم سه کار میکند

      ابوتراب
      1 سال پیش

      هرجور دلکو تنظیم می کنم یا دوتا پستان کار می کند یا سه تا آیا تایم خواسی داره

      کیان باتری
      کیان باتری
      در جواب  ابوتراب
      1 سال پیش

      با سلام نحوه تنظیم دلکو در خودروهای کاربراتوری به شرح زیر است: موتور خودرو را روشن نگه داشته، پیچ نگهدارنده را کمی شل کنید تا دلکو بچرخد درحالتی که موتور روشن است. دلکو را کمی به یک سمت میچرخانیم تا موتور به اصطلاح راحت تر کارکند و یک مقدار دور موتور بالا برود ( این حالت ادوانس نام دارد و در این حالت موتور ریپ میزند حالت برعکسش ریتارد هست ) موتور در حالت ادوانس انگار ریپ میزند که پیدا کردیم سپس دلکو را به سمت ریتارد می گردانیم تا دور موتور کمتر شود و ریپ نزند همینقدر که ریپ… خواندن ادامه ...

      کیان
      کیان
      1 سال پیش

      با سلام و عرض وقت بخیر
      من ماشینم افتاد تو جوب چراغ چک روشن شد بردم دستگاه گذاشتن گفت عیب میزنه کوئل و کاتالیزور
      باید چه اقدامی کنم؟ تعویض کنم کوئل را؟ ام وی ام ۱۱۰ هست.
      سپاس 🙏

      کیان باتری
      کیان باتری
      در جواب  کیان
      1 سال پیش

      با سلام
      روشن شدن چراغ چک خودرو مربوط به یکی از قسمت های الکتریکی خودرو است و با استفاده از دستگاه دیاگ می توانید این مشکل را به راحتی تشخیص دهید. احتمال خرابی کلی کوئل بسیار کم است و شاید اتصالات آن آسیب دیده باشد در هر صورت توصیه می شود برای عیب یابی و رفع عیب آن حتما به یک متخصص یا کارشناس مراجعه نمائید.

      شایسته
      شایسته
      1 سال پیش

      سلام..از کویل یک خودرو برای خودروی دیگر استفاده کرد؟مثلا از کویل نیسان وانت برای پروتون ویرا یا جتو؟

      قاسم
      قاسم
      در جواب  شایسته
      1 سال پیش

      خیر آقا

      رحیم نارنگی فرد
      رحیم نارنگی فرد
      1 سال پیش

      خیلی عالی بود تشکر

      سعید شریفی
      سعید شریفی
      1 سال پیش

      درود و خداقوت.ماشین من ام وی ام ۵۵۰ هست.شتاب ماشین عالی ولی دنده ۱ و ۲ بیشتر و ۳ ک ۴ و ۵ کمتر ماشین دل (ریپ) میزنه.در ضمن شمع و وایر و فیلتر بنزین عوض کردم.اشکال از چی میتونه باشه به تشکر.

      Saber amiri
      Saber amiri
      1 سال پیش

      سلام من پراید کاربرات ۸۲ دارم تو جاده مسافت طولانی فیوز یا همون خازن دلکو میسوزه و حتما باید تو جاده عوض کنم دلکو هم نیسانی ۸۰۰ هست مکانیک گفته بایددلکو ۵۰۰ بندازم ایا نظر مکانیک درست هست ؟ ممنون میشم هر کی اطلاعاتی داره راهنمایم کنه

      Yas
      Yas
      1 سال پیش

      سلام..سمند ef7 دوگانه دارم که چهار تا کویل مدادی داره..سوکت هر کدوم از کویل ها سه تا پایه داره.برای تست سیم پیچ اولیه اهم متر رو باید به کدوم پایه ها بزنم و برای سیم پیچ ثانویه باید اهم متر رو به کجا متصل کنم… ممنون از وقتی که میزارید

      Yas
      Yas
      1 سال پیش

      سلام..در مورد تست کویل مدادی با سه رشته سیم در سوکت توضیح بدید..ممنون

      قاسم
      قاسم
      1 سال پیش

      آقا ۲۰۶ تیپ دو مدل ۹۵ موقع خاموش کردن خودرو موتور لرزش داره دلیلش چی میتونه باشه

      سعید
      سعید
      در جواب  قاسم
      5 ماه پیش

      دست موتورات یا خرابن یا شل

      شاهرخ کیانی
      شاهرخ کیانی
      1 سال پیش

      سلام ماشین من بنز clk ست و زرت و زرت کوئل میترکونه آیا مشکل از کامپیوتر هست؟ و اگه جواب مثبته سخت افزار یا نرم افزار

      Hokm
      Hokm
      در جواب  شاهرخ کیانی
      9 ماه پیش

      اتصالی دسته سیم موتور مال من مسیر دسته سیم جلوی رادیات به سمت کامپیوتر میره وسطاش سیمهای کوئل اتصالی کرده بود با چنتا سیم دیگه ذوب شده بود هرکوئلی میزدم درجا میترکوند

      فریدون
      فریدون
      11 ماه پیش

      با سلام خدمته شما خسته نباشید ماشینم سمنده با سیستم زیمنس مشکلش اینه که به خودیه خود کویل سوزوند تعویض کردم اما الان با بویه بنزین ریپ زدن و سوختگی سیم کویل البته نه کامل که سیم لخت شده باشد ولی تا ایسیو لایه روی سیم کاملا نرم شده بر اثر گرما ………
      خلاصه مه
      نت گذاشتید اگر راهنمایی کنید

      Hokm
      Hokm
      در جواب  فریدون
      9 ماه پیش

      اتصالی دسته سیم موتور بگرد ببین کجای دسته سیم سوخته چسبیده اتصال کرده همونجا رو عوض کن حل میشه

      Negin Masoum
      Negin Masoum
      11 ماه پیش

      سلام خسته نباشید
      ماشین سمند Ef7 داریم وقتی کولر روشن میکنیم بعد از یک ربع چراغ check روشن میشود
      مشکلش چیه؟

      Negin Masoum
      Negin Masoum
      11 ماه پیش

      سلام خسته نباشید
      ماشین سمند Ef7 داریم که وقتی کولر میزنیم بعداز پانزده دقیقه چراق check روشن میشه
      راه حلی شما دارین؟

      علیرضا
      علیرضا
      10 ماه پیش

      سلام درود بر شما بزرگواران ممنون میشم. کمکم کنید که سیم‌های سوکت کویل a
      4
      سیم دارد هر کدام به کجا وصل می‌شوند

      Hokm
      Hokm
      در جواب  علیرضا
      9 ماه پیش

      اگر کوئل ساژمه از سمت راست به چپ سوکت، اول و دوم سیمهای منفی کامپیوتره سومی برق مثبت از رله چهارمی هم واسه خازنه یا آزاد هم میشه گذاشت

      قاسم
      قاسم
      10 ماه پیش

      سلام مقاومت اهمی سیم پیچ اولیه و ثانویه کوئل کروز سوکت کج پژو تیپ دو tu3 چند اهم باید باشه

      ماهور
      ماهور
      10 ماه پیش

      سلام، دوو سیلو دارم هر چی استارت میزنم روشن نمیشه برق پشت آمپر هست و استارت هم خوب میخوره ولی روشن نمیشه، بنزین هم میاد ،وقتی بکسل میکنم روشن میشه ولی پامو از رو گاز برمیدارم خاموش میشه، از کوئل برق نمیاد مشکل از چیه ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

      Hokm
      Hokm
      9 ماه پیش

      باسلام خودروی من زانتیا ۲۰۰۰ چنروز پیش تو خیابون خاموش کردم دوباره روشن کردم دیدم یهو موتور نیمه کامل روشن شد از قبلا هم علامت های نیم سوز شدن کوئل رو داشت دیگه مطمئن شدم از چهارتا دوتاش از کار افتاد خلاصه با بدبختی آوردم خونه فرداش کوئل گرفتم عوض کردم حالا دیگه کلا روشن نمیشه استارت ضعیفو نامنظم میزنه میخواد روشن بشها ولی رد میکنه

      مرتصی
      مرتصی
      7 ماه پیش

      خیلی عالی است

      سعید
      سعید
      7 ماه پیش

      سلام وقتتون بخیر خودروی 405slxTU5دارم چراغ چک روشن شد سنسور اکسیژن 2وکویل بالا اومد سنسور و کویل و شمع ها عوض شدند انژکتور ها تست و سرویس شدن اما بعد از چهار روز دوباره همان خطاها رو آورد و چراغ چک روشن شد بنظرتون مشکل از کجاست ؟

      مهدی
      مهدی
      7 ماه پیش

      درود بر شما،من پراید ٨۵ دارم چند روز پیش رفتم بیرون خاموش کردم ،وقتی برگشتم دیدم روشن نمیشه برق ب پمپ نمیرسه ،از سیم کمکی برق گرفتم آوردم خونه چک کردم دیدم سوکت تخم مرغی برق رله دوبل قط شده براش برق گرفتم از اون روز ب بعد تک کار میکنه و یکم ک کار کرد کویل ترک خورد و روغن زد بیرون،ب نظر شما چرا کویل ایجور شد ،ممنون میشم

      زندی
      زندی
      7 ماه پیش

      سلام وقت بخیر ماشین دنا پلاس مدل 1400, اول صبح روشن میکنم یه دونه کوئل ها برق نمیده بعد از 5 دقیقه موتور کار میکنه درست میشه اون یه دونه کوئل باید تعویض بشه؟ یا از وایر هم میتونه باشه؟

      Reza
      Reza
      6 ماه پیش

      سلام وقتتون بخیر باشه اقا کوئل من برق دزدی داشت میزد به وایرم وایرو عوض کردم بازم همون خونه جرقه میزنه به وایر مخصوصا وقتی دور موتور پایینه.ماشینم پرایده‌.شمعم تازه عوض کردم

      محسن
      محسن
      4 ماه پیش

      با سلام خدمت شما .ماشین رانا ۹۵ دارم چند مدتی بود دو استارته شده بود یعنی استارت اول روشن نمی شد و با استارت دوم مشکلی نداشت شمع و وایر و صافی بنزین رو در مرحله اول تعویض کردم ولی درست نشد بعد باطری رو عوض کردم مجدد تکرار شد و ماشین روشن نشد و صداهای پمپ بنزین ممتد طولانی می شد و استارت می زدی فایده نداشت و با وجود بنزین هشدار بی بنزینی می داد و آمپر بالا نمی رفت مجدد پمپ بنزین رو عوض کردم و استوپر رو تمیز بازهم تکرار شد حالا ماندم واقعا چکار کنم… خواندن ادامه ...

      نریمان کوکبی صبا
      نریمان کوکبی صبا
      2 ماه پیش

      با خراب شدن یا نیم سوز شدن کویل چه اتفاقی برای ماشین می افته؟ ینی علائمش چیه؟

      کیان باتری
      کیان باتری
      در جواب  نریمان کوکبی صبا
      1 ماه پیش

      با سلام
      عمده ترین علائم خرابی یا نیم سوز شدن کویل عبارتند از:
      کاهش راندمان موتور خودرو
      افزایش مصرف سوخت به علت کاهش شدت جرقه
      روشن نشدن خودرو
      خارج شدن دود سیاه از درون اگزوز
      خروج بوی گازوئیل از اگزوز
      لرزش موتور
      توان موتور
      استارت سخت موتور
      در صورت مواجهه با هر کدام از این علائم توصیه می کنیم به یک متخصص برق خودرو مراجعه نمایید تا پس از عیب یابی و بررسی های لازم مشکل آن را مرتفع نماید.

      رشیدی
      رشیدی
      1 ماه پیش

      سلام ممنون از توضحات خوبتون. خودروی من ساندرو هست ودیروز وسطای جاده چالوس دچارریپ زدن شد. و سرعت کم و زیاد میشد. و چراغ چک ماشین چشمک میزد مجبور شدم برگردم و تعمیرگاه بردم. تست کرد گفت کويل سوخته و عوضش کرد. خدارو شکر درست شد.

      سینا
      سینا
      1 ماه پیش

      آقا ۲۰۶ تیپ پنج فرانسوی دارم ۵۰میلیون خرج کردم درست نشده یهو ی حالت خفه گاز میخوره یهو بعصی وقتا درست میشه سیم کشی موتور عوض شد .کل سنسورا ایسیو تعویص پدال پمپ شمع وایر .فقط اونروز یهو ریپ زد ی لحظه چراغ قرمز روشن شد نفهمیدم چی بود دیاگ ن خطایی انداخت ن چیزی سرباطری برداشتم درست شد .اما دوتا از شمعها رو کاشی ترک انداخت .بنظرتون کویل مشکل داره یا باطری یا دینام .چون خطا ثبت نکرده

      مشاوره رایگان و ثبت سفارش