آموزش روش های یخ زدایی شیشه ماشین

4.7
(373)

اکثر ما این موضوع را تجربه کرده ایم که در فصل زمستان پس از یک شب سرد برفی به سراغ ماشین خود می رویم و متوجه می شویم که شیشه ها یخ زده اند، در این جا برای یخ زدایی شیشه ماشین چه کارهایی می توانیم انجام دهیم؟

در این مقاله از کیان باتری به شما بگوییم که در زمان های مواجه با این موضوع چه کارهایی را می توانید انجام دهید و چه کار هایی را نباید انجام دهید؛ پس تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

یخ زدایی شیشه ماشین
یخ زدایی شیشه ماشین

 چرا بر روی شیشه ماشین ها یخ می زند؟

حتما در ابتدا این سوال برایتان ایجاد شده است که چرا باید شیشه ها یخ بزند؟ توجه داشته باشید که برای زخ زدن شیشه ها حتما لازم نیست که دما چندین درجه منفی صفر شود؛ زمانی که شما ماشینتان را خاموش می کنید دمای داخلی آن بسیار کم می شود، در این زمان اگر دمای خارجی و سطح زمین نیز پایین باشد شیشه ها سریع تر از قسمت های دیگر دچار یخ زدایی می شوند.

روش یخ زدایی شیشه ماشین با کمک اسپری های یخ زدا

یخ زدایی شیشه ماشین به کمک اسپری و کاردک
یخ زدایی شیشه ماشین به کمک اسپری و کاردک

یکی از راحت ترین روش ها این است که از این اسپری ها برای یخ زدایی شیشه خودرو استفاده کنید، این اسپری ها در تمامی مغازه هایی که لوازم خودور میفروشند موجود می باشد و هزینه چندان بالایی هم ندارند.

با این حال اگر نتوانستید به آن ها دسترسی داشته باشید نگران نباشید زیرا به راحتی می توانید خودتان آن را با چند مواد ساده بسازید.

نحوه ساخت اسپری یخ زدا

برای ساختن اسپری یخ زدا مطابق با مراحل زیر عمل کنید

  • یک بطری کاملا خشک تهیه کنید ( می توانید از جای شیشه پاک کن استفاده کنید)
  • مقداری ایزوپروپیل الکل درون بطری بریزید.
  • چنده قطره از مایع ظرف شویی به این محلول اضافه کنید.
  • در آخر در بطری را ببنید و آن را به خوبی تکان دهید.

روش اسپری کردن مایع یخ زدا

برای اسپری کردن کاملا مشابه با اسپری های آماده است، در ابتدا به تمام قسمت های ماشین از این محلول اسپری کنید، سپس 1 دقیقه صبر کنید تا شیشه های به خوبی خیس شوند.

پس از آن یک دست کش دست کنید و با استفاده از یک کاردک یخ ها را بتراشید.

اگر همچنان تراشیدن یخ ها سخت بود می توانید مقدار بیشتری از محلول را اسپری کنید.

استفاده از کارت های اعتباری جهت یخ زدایی شیشه

یخ زدن شیشه ماشین و استفاده از کارت عابر
یخ زدن شیشه ماشین و استفاده از کارت عابر

اگر در هر صورتی نتوانستید از روش قبلی استفاده کنید به سراغ استفاده از این راه حل بیایید.

برای این کار در ایتدا باید بخاری ماشین خود را روشن کنید و در آخرین درجه حرارت قرار دهید.

اجازه دهید مدتی بخاری روشن بماند تا با استفاده از گرمای آن یخ ها قوای خود را از دست بدهند و آب شوند.

پس از آن به دنبال وسیله هایی همچون کارت اعتباری باشید؛ البته می توانید از خود کارت هم نیز استفاده کنید اما احتمال این که خراب شود بالا است بنابراین بهتر است به سراغ کارت هایی بروید که منقضی شده اند.

اگز وسیله مورد نظر خود را پیدا کردید با کمک آن بخ ها را از روی شیشه بتراشید.

برای استفاده از این روش باید صیور باشید زیرا یخ زدایی به تکرار احتیاج دارد و نباید توقع این موضوع را داشته باشید که با یک بار کشیدن کارت تمامی یخ ها از بین برود.

استفاده از کیسه های برنج گرم شده یا سدیم استات

ذوب کردن یخ روی شیشه ماشین به کمک کیسه برنج
ذوب کردن یخ روی شیشه ماشین به کمک کیسه برنج

برای استفاده از این روش لازم است مقداری از برنج درون کیسه ای زیپ دار قراردهید و برای سی دقیقه آن را گرم کنید. برای گرم کردن هم میتوانید از ماکروفر استفاده نمایید و هم به کمک گاز این کار را انجام دهید.

درون خودرو خود بنشینید و این کیسه های گرم شده را به آرامی روی شیشه های ماشین بمالید، به تدریج متوجه می شوید که یخ ها در حال ذوب شدن هستند.

سدیم استات نیز به همین شکل است، شما باید در ابتدا آن ها را به کمک آب جوش گرم کنید و پس از آن بر روی شیشه های مایشین قرار دهید.

نکته ای که در این جا باید به ان توجه داشته باشد این است که همان گونه که با ریختن ناگهانی آب جوش بر روی شیشه یخ ممکن است آن ترک بخورد، در مورد کیسه گرم نیز به همین شکل است. شما باید این کار را کم کم انجام دهید و به ناگهان آن را برای مدت زمان طولانی بر روی شیشه ها قرار ندهید.

از چراغ ها و یخ زدای ماشین استفاده کنید

استفاده از بخاری ماشین
استفاده از بخاری ماشین

در تمامی ماشین حالتی وجود دارد که به اصطلاح به آن یخ زدایی می گویند، برای انجام این کار بخاری ماشین را روشن کنید و آن را در حالت یخ زدایی قرار دهید تا تمام گرما به شیشه های جلو وارد شود.

پس از آن که گرما به خوبی به قسمت های جلویی ماشین وارد شد تنظیمات درجه حرارت را چک نمایید و دقت کنید که آن را بر روی حالت A/C قرار دهید، با این کار بخاری و هوای داخلی را در حالت چرخش داخلی قرار داده اید، انجام این کار سبب می شود سرعت یخ زدایی شیشه ها افزایش یابد.

پس از آن به سراغ چراغ ها بروید و تمامی ان ها را روشن نمایید، روشن کردن چراغ ها باعث می شود گرمای خارج شده از آن ها به ذوب شده یخ ها کمک کند.

همچنین بخوانید: علت بخار کردن شیشه ماشین و نحوه رفع آن

زمانه که شیشه های ماشین یخ زده اند چه کارهایی را نباید انجام داد؟

در این زمان انجام دادن برخی کار ها نه تنها کمکی به شما نخواهد کرد بلکه روند کار شما را نیز سخت تر می کند.

اول این که هرگز از روزنامه و یا کاغذ ها در این مواقع استفاده نکنید زیرا به دلیل لایه های نازکی که دارند به راحتی به قسمت های یخ زده می چسبند و در ادامه باید به دنبال روش هایی باشید تا بنوانید آن ها را جدا کنید.

دوم این که نباید از آب داغ و یا لیسه استفاده نمایید؛ استفاده از آب داغ باعث می شود شیشه ها دوباره یخ بزنند و عملا هیچ فایده ای ندارد و لیسه ها باعث به وجود آمدن خراشیدگی بر روی سطح شیشه می شوند.

نکاتی که در زمان یخ زدایی شیشه ماشین باید آن ها را رعایت کنید

رعایت کردن برخی نکات به شما کمک می کند تا روند کار را سریع تر انجام دهید و زودتر به نتیجه برسید.

  • توجه کنید که تا زمانی که تمام قسمت هایی یخ شده در شیشه ها ذوب نشده اند نباید حرکت کنید.
  • در زمان یخ زدگی شیشه ها از برف پاک کن ها استفاده نکنید، در این زمان چون شیشه ها یخ زده اند فشار بسیاری به میله های برف پاک کن وارد می شود و ممکن است شکسته و یا به موتور آسیب جدی وارد شود.
  • حتما در صورتی که برف بر روی خودرو وجود دارد با کمک یک جارو تمام آن را از روی ماشین کنار بزنید، در صورتی که با همان برف ها حرکت کنید در هنگام آب شدن احتمال آسیب رساندن به قطعات خودرو را دارند.
  • از دستتان برای یخ زدایی استفاده نکنید، زیرا هم ممکن است انگشتان شما آسیب ببینید و هم به احتمال زیاد جای دستانتان به صورت لکه بر روی شیشه های می ماند.
  • هرگز از اشیا تیز برای از بین بردن یخ ها استفاده نکنید، توجه داشته باشید که شیشه ها در این مواقع بسیار حساس هستند و اگر فشار پیش از اندازه ای به آن ها وارد کیند به راحتی دچار شکستگی می شوند.
  • برای یخ زدایی شیشه ماشین نباید عجله کنید، اگر بخواهید این کار را با عجله و بدون حوصله انجام ندهید مطمئنا نتیجه مورد نظرتان را نخواهید گرفت.

آیا استفاده از روکش ماشین مانع از آن می شود که شیشه ها یخ بزنند؟

روکش ماشین برای یخ زدایی شیشه در فصل زمستان
روکش ماشین برای یخ زدایی شیشه در فصل زمستان

اگر دمای هوا خیلی بالا نباشد می توایند با کمک روکش ها مانع از یخ زدگی شیشه ها شوید، اما اگر متوجه شدید که دمای هوا چندین درجه زیر صفر است دیگر روکش ها کار ساز نمی باشد و حتی با توجه به جنس آن ها ممکن به شیشه ها بچسبند.

در این مواقع می توانید روکش ماشین در محلولی از آب و نمک قرار دهید وسپس آن را بر روی ماشین بکشید، با انجام این کار مانع از یخ زدن شیشه ها می شوید.

توجه داشته باشید که محلول آب نمک در صورت استفاده پیش از اندازه به رنگ بدنه خودرو آسیب وارد می کند، بنابراین بهتر است در صورتی که آخرین گزینه شما انجام این کار بود به سراغ آن بروید.

بیشتر بدانید: دلایل و راهکارهای روشن نشدن ماشین در هوای سرد

آیا خودرو هایی که در پارکینگ هستند نیز دچار یخ زدگی می شوند؟

برای پاسخ به این سوال در ابتدا باید محیط پارکینگ شما برسی شود، اما به صورت کلی اگر پارکینگ منزل شما سربسته است و امکان وارد شدن هوای بیرون به داخل آن بسیار کم است، خیر احتمال یخ زدن شیشه های در این صورت بسیار پایین است.

اما اگر پارکینگ شما روباز باشد و یا تنها سقف آن پوشیده باشید اما از طرفین باز باشد و دمای محیط به راحتی به قسمتی که ماشین پارک شده است وارد شود؛ احتمال این که شیشه های ماشین شما دچار یخ زدگی شوند بالا است.

البته در صورتی که احتمال یخ زدگی نیز دارید می توانید با کمک روش های زیر نزدیک به 90 درصد از بروز این اتفاق جلوگیری نمایید.

چگونه می توانیم از یخ زندگی شیشه های ماشین جلوگیری کنیم؟

روش های جلوگیری از یخ زدن شیشه های ماشین
روش های جلوگیری از یخ زدن شیشه خودرو

همان طور که در بالا مطالعه کردید یخ زدایی شیشه ماشین احتیاج به حوصله بسیار دارد، در این زمان ممکن است شما عجله نیز داشته باشید مطئنا برایتان بسیار عذاب آورد خواهد بود. بنابراین بهترین پیشنهادی که می توانیم به شما داشته باشیم این است که همیشه از این یخ زدایی جلوگیری کنید.

اگر در فصل زمستان از طریق هواشناسی مطلع شدید که در روز های آینده هوا برفی است و یا درجه هوا ممکن است به شدت کاهش یابد می توانید از یکی از روش های زیر برای پیش گیری از یخ زدن شیشه ها استفاده کنید:

  • از شب قبل پس از آن که ماشینتان را درون پارکینگ پارک کردید، یک پیاز خام را بردارید و آن را به تمام بخش های شیشه های ماشین بمالید. این کار تاثیر فوق العاده ای خواهد داشت.
  • می توایند با کمک محلولی از سرکه، الکل و آب از یخ زدایی شیشه های ماشین جلوگیری کنید؛ فقط کافیست از شب این محلول درست شده بر روی تمام بخش های شیشه اسپری کنید.
  • برای جلوگیری از زخ زدن دسته های برف پاک کن بهتر است آن ها را به الکل آغشته کنید، این کار باعث می شود نه تنها آن ها یخ نزنند بلکه دیگر به شیشه های یخ زده نیز نخواهند چسبید.
  • بهتر است در شب های سرد زمستان آیینه های ماشین خود را به کمک پارچه ها بپوشانید، با این کار مانع از آن می شوید که در روز های آتی آن ها یخ بزنند.
  • آخرین و راحت ترین روش استفاده از محلول های مخصوص این کار است، شما می توانید در شب های سرد و برفی هر شب از این محلول بر روی شیشه های ماشین اسپری کنید، با انجام این کار مطمئن می شوید که روز بعد شیشه های شما دچار یخ زدایی نشده اند.

سخن آخر

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با روش های یخ زدایی شیشه ماشین آشنا نماییم. توجه داشته باشید که این اتفاق ممکن است برای همه پیش بیاید پس در زمان مواجه با آن صبور باشید و سعی کنید با حوصله از روش های گفته استفاده نمایید؛ در صورتی که شما نیز روش موثری می شناسید که می تواند برای یخ زدایی موثر باشد خوشحال می شویم در قسمت نظرات برای ما بیان کنید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش