کات آف خودرو چیست؟ آیا حذف Cut Off زدن کار درستی است؟

4.2
(501)

کات آف ( cutoff ) در واقع زمانی است که سوپاپ ورودی موتور بسته می شود و برای چند لحظه ورود هوا یا سوخت به داخل پیستون قطع می شود. امروزه کات آف مخصوص پیشرانه های انژکتوری است که از طریق ECU یا همان کامپیوتر خودرو مدیریت می شوند.

تغییر صدای موتور در خودرو یکی از عواملی است که خیلی افراد در هنگام رانندگی نسبت به آن علاقه نشان می‌دهند. زمانی که خودرو در دور موتور بالا قرار می‌گیرد، صدای خارج شده از اگزوز اتومبیل تغییر می‌کند. اما این موضوع زیاد هم برای سلامت خودرو خوب نیست و در دور موتور بالا ممکن است، بخش‌های مختلف موتور آسیب ببیند. کات اف زدن خودرو موردی است که اگر با آن آشنا نباشید، می‌تواند آسیب جدی به ماشین شود. در این مقاله همراه کیان باتری باشید!

کات آف خودرو چیست؟
کات آف خودرو چیست؟

کاتاف موتور چیست؟

کاتاف یا همان Cut Off به معنای حد مجاز دور خوردن موتور می باشد. بطور مثال کاتاف خودروی ۲۰۶ با موتور TU5 برابر با ۶۵۰۰ دور بر دقیقه می باشد.

کات اف زدن خودرو چه زمانی رخ می دهد؟

با رسیدن دور موتور به ناحیه قرمز رنگ صدای موتور تغییر می‌کند و ECU خودرو دستور قطع رسیدن سوخت به محفظه احتراق را می‌دهد و یا عمل جرقه زنی انجام نشود. به این ترتیب دور موتور کاهش پیدا می‌کند و از منطقه قرمز رنگ کمی دور می‌شود.

با فاصله گرفتن دور موتور از ناحیه قرمز عملکرد موتور با حالت عادی باز می گردد و دوباره دور موتور بالا می رود.  این نوسان تا زمانی که راننده پای خود را از روی پدال گاز بر ندارد، ادامه پیدا می‌کند. به این اتفاق در اصطلاح کات اف زدن خودرو گفته می‌شود. که این عمل را نیز استپ‌اِر انجام می‌دهد.

کاتاف امروزه بیشتر در خودروهای پیشرفته که دارای موتورهای انژکتوری هستند شکل می‌گیرد و از طریق کامپیوتر خودرو مدیریت می‌شود.

آیا Cut Off زدن خودرو مضر است؟

میزان زمانی که موتور یک اتومبیل پیش از آسیب دیدگی جدی کاتاف می‌کند به سیستم خنک کننده آن و تحمل قطعات برای مقاومت در برابر این نوسانات مکانیکی مربوط می‌شود. به این دلیل که در هنگام کات اف زدن خودرو اگر موتور به اندازه مورد نیاز خنک نشود در دورهای بالا امکان انفجار موتور نیز به وجود می آید. در خودروهای مدرن مسابقه‌ای، طراحان همه سعی خود را کرده‌اند که میزان نوسان در دور موتور را حین کاتاف زدن به کمترین زمان ممکن برسانند تا راننده بتواند خیلی سریع به دور موتور بالا دسترسی پیدا کند.

در هنگام رسیدن به محدوده قرمز رنگ دور موتور یک صدای متفاوتی از موتور خارج می‌شود که در صنعت تیونینگ به صدای کاتاف شهرت دارد. در نهایت رانندگان باید بدانند هیچ موقع کات اف زدن خودرو بدون عیب نیست و نباید بی دلیل این کار را بکنند و توصیه ما این است که از کاتاف زدن تا حد ممکن دوری کنند.

انواع کاتاف خودرو

انواع کاتاف سافت و سخت
انواع کاتاف سافت و سخت

به طور کلی انواع روش‌های محدود کننده دور موتور (Cut off) یا Revolution Limiter، به ۲ دسته تقسیم‌بندی می‌شوند:

  • Soft limiter

در این روش ایسیو شما همانند یه گاورنر، مقدار سوخت و زمان‌بندی جرقه را طوری تغییر می‌دهد که دور موتور شما به صورت کاملاً نزدیک به محدوده کات اف در نظر گرفته شده می‌تواند کار کند و به هیچ وجه پاشش و جرقه قطع می شود بلکه با مدیدریت آن ها اجازه بالاتر رفتن دور موتور را نخواهد داد.

از این روش در بسیاری از خودروهای فولکس واگن استفاده شده است.

 

  • Hard limiter

در این روش زمانی که شما دقیقاً به مقدار دور موتور مورد نظر می‌رسد به صورت ناگهانی پاشش تمام انژکتورها (هم بنزین و هم دیزل) قطع می‌شود و در پی آن نیز جرقه شمع‌ها متوقف می‌شود (فقط در خودروهای بنزینی). با این روش به صورت ناگهانی دور موتور افت می‌کند و ممکن است حتی تا RPM 500 نیز برگشت داشته باشد که بسته به نوع ایسیو این مقدار متفاوت است.

کاتاف رگباری چیست؟

کات آف رگباری چیست؟
کات آف رگباری چیست؟

نام دیگر این نوع از کاتاف زدن هارد کاتاف است. هنگامی که دور موتور به میزان تعیین شده یا مورد نظر می‌رسد به شکل ناگهانی پاشش تمام انژکتورها قطع می‌شود و به دنبال آن هم جرقه شمع‌ها متوقف می‌شود. با این اتفاق دور موتور به صورت ناگهانی افت می‌کند و حتی می‌تواند تا RPM 500 هم کاهش داشته باشد.

با برگشتن موتور به دور موتور امن بار دیگر انژکتورها و سیستم جرقه با تمام قدرت فعال می شوند و در یک لحظه ای کوتاه دوباره موتور به مرز کاتاف می رسد که البته این موضوع بسته به نوع ECU متفاوت است. کاتاف رگباری در خودروهای مسابقه‌ای بیشتر کاربرد دارد.

چرا برخی از موتورها می توانند تا ۹۰۰۰ دور در دقیقه برسند؟

خودرو های مسابقه ای دارای محدوده کاتاف بالاتری هستند.
خودرو های مسابقه ای دارای محدوده کاتاف بالاتری هستند.

برای تولید خودروهای شهری باید از موتورهایی استفاده کرد که میل لنگ و سیستم های مکانیکی آن حداکثر به دور موتور ۹۰۰۰ تا ۹۵۰۰ دور در دقیقه برسند، هرچند که این یک استاندارد است اما در همه خودروها این موضوع رعایت نمی‌شود و با توجه به وجود محدوده ی قرمز دور موتور در حدود 6000 دور ، دیگر نیازی به این دقت در تولید نیست.

به همین دلیل در حال حاضر تنها اتومبیل‌های مسابقه‌ای یا تیونینگ شده می‌توانند به دور موتوری بیشتر از ۹۰۰۰ دور دقیقه برسند.

در صورتی که دور موتور بالا به اتومبیل شما آسیب بزند باید از طریق روش‌های برنامه دهی که توسط کامپیوتر خودرو انجام می‌شود تنظیمات لازم برای قطع شدن جریان تزریق سوخت و کاهش ورود اکسیژن به داخل سیلندرها را انجام دهید. به این شکل جلوی رسیدن دور موتور اتومبیل به ۹۰۰۰ و بیشتر از آن گرفته می‌شود. این کار را مهندسان با روش‌هایی که گفته شد برای خودروی شما انجام می‌دهند و از سپردن کار به افراد غیر متخصص جلوگیری کنید.

برای جا به جا کردن محدوده ی قرمز دور موتور از طریق برنامه‌دهی در خودروهای مدرن، یک پاور باکس بر روی ECU نصب می‌کنند و با برنامه‌دهی جدید باعث می‌شوند که دستور کات اف زدن خودرو در زمان مقرر صورت نگیرد و فرآیند سوخت‌رسانی ادامه پیدا کند.

البته توجه داشته باشید که چنین کاری را متخصصان باید انجام دهند؛ زیرا کار بسیار و حساس و خطرناکی است. همچنین بهتر است خودرو فقط در شرایط مسابقه‌ای عمل کاتاف نزدن را انجام دهد.

مقاله پیشنهادی: ماشین شوتی چیست؟

چگونگی حذف کات آف (رفع محدودیت دور موتور)

چگونگی حذف کات آف خودرو
چگونگی حذف کات آف خودرو

کمپانی های خودرو سازی کات آف را برای بالا نرفتن دور موتور از حد خاصی قرار داده اند و برداشتن کاتاف باعث بالا رفتن کاتاف و افزایش شتاب و سرعت خودرو میشود. افزایش شتاب توسط ریمپ ecu به این صورت اتفاق می افتد که خودرو در یک دنده بالاتر کار میکند ، پس علاوه بر شتاب ، سرعت نیز تا حدی افزایش میابد.

متخصصان حوزه خودرو از دو طریق باعث می‌شوند مرز اتومبیل در بالا بردن دور موتور شکسته شود.

1- روش اول روش مکانیکی است که با بستن دو پیچ بر سر سوپاپ‌ها مانع از بسته شدن آن‌ها در زمان کات آف می‌شوند. در این روش در بازه زمانی که کات آف رخ می‌دهد، اکسیژن به داخل سیلندر‌ها وارد شده و پروسه جرقه زدن در زیر پیستون‌ها ادامه می‌یابد.

2- همچنین گاهی اوقات با تعویض دریچه تزریق سوخت باعث می‌شوند روند سوخت رسانی ادامه یابد و کات آف صورت نگیرد که این امر بسیار خطرناک به حساب می‌رود. در خودرو‌های مدرن، متخصصان حوزه تیونینگ با نصب یک پاور باکس بر روی ECU اتومبیل و برنامه‌دهی مجدد، باعث می‌شوند کامپیوتر خودرو نتواند دستور کات آف را صادر کند و پروسه سوخت رسانی ادامه می‌یابد.

در نظر بگیرید این امور باید توسط متخصص انجام بپذیرد و اتومبیل فقط در شرایط مسابقه‌ای می‌تواند از کات آف موتور گذر کند.

آیا حذف یا افزایش کات اف ضرر دارد؟

آیا حذف کاتاف یا برداشتن محدوده RPM مضرراست؟
آیا حذف کاتاف یا برداشتن محدوده RPM مضرراست؟

حال سوال اینگونه مطرح می شود که اگر ناحیه کاتاف را افزایش دهیم چه اتفاقی در موتور می افتد؟ آیا ضرری دارد؟

بسته به نوع موتور تغییرات کاتاف می تواند ضرر داشته باشد، بطور مثال درسورن توربو افزایش کاتاف تا ۷۵۰۰ دور بر دقیقه بدون انجام ریمپ صحیح ۱۰۰ درصد باعث آسیب جدی به موتور می شود ولی هیچ گاه دیده نشده که افزایش کاتاف در پراید باعث خرابی موتور بشود.

بنابراین افزایش کاتاف امری ضروری در ریمپ ایسیو نیست و بهتر است در ریمپ ایسیو تغییرات کاتاف بصورت اصولی نهایتا تا ۵۰۰ دور صورت بگیرد تا در هنگام شتاب گیری و پرکردن دنده ها عکس العمل بهتری در خودرو مشاهده گردد.

نکته پایانی Cut OFF زدن

کات اف زدن خودرو موضوعی است که اگر نیاز به آن دارید باید اطلاعات جامعی در مورد آن کسب کنید. برای انجام کاتاف در دور موتور می‌توانید این مقاله را بخوانید تا اطلاعات لازم را به دست آورید. اما به غیر از کاتاف معمولی یا سافت کاتاف، کاتاف رگباری هم وجود دارد که در قبل به توضیح آن پرداختیم.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
26 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
متین
متین
6 روز پیش

سلام ماشین بابای من شاهین کاتاف نمیخور دور موتور روی 6
ولی کاتاف نمیخور

علی
علی
5 ماه پیش

با پژو پارس موتور فابریک کاتاف میزنم مشکلی نداره

ابوالفضل
ابوالفضل
6 ماه پیش

سلام من slx تیوفایو مدل ۹۶ دارم ریمپ شده ولی تنظیم کاتاف نه
دور موتور تا ۷۰۰۰ میره ولی کاتاف نمیخوره
مشکل چیه؟

مهدی
مهدی
6 ماه پیش

سلام.
با موتور ۱۲۵ کانال بزنم مشکلی پیش میاد؟
بیار زدم موتور خود به خود خاموش شد ۶میلیون خرج کردم

ابوالفضل
ابوالفضل
در جواب  مهدی
6 ماه پیش

خب عزیز من نزن دیگه اون موتور داره خودش میگه برا من ضرر داره

علی
علی
7 ماه پیش

سلام یه ۴۰۵ جی ال ایکس مدل ۸۵ موتور xu7 دارم یک بار کاتاف بزنم مشکلی پیش نمیاد ؟

رضا
رضا
10 ماه پیش

سلام من ۱۱۱ مدل ۹۲ دارم چند ماه پیش دست رینگ براش عوض کردمو ریمپ کردم اما محدوده کاتاف انگاری حذف شد گاز میدم تا ۷۵۰۰ دور میره بیشتر هم میره ولی من دیگه جرعت ندارم میخواستم مرز کاتافش رو ببرم رو ۵۰۰۰ دور نظرتون چیه به موتور فشار زیادی نمیاد؟

محمد
محمد
در جواب  رضا
8 ماه پیش

۵۵۰۰ خوبه

بنیامین
بنیامین
10 ماه پیش

سلام من یه پارس xu7 ۱۸۰۰ دارم مدل ۹۹ بدون ریمپ اشکال داره باهاش کاتاف بزنم؟

علی
علی
در جواب  بنیامین
10 ماه پیش

نزن داداش با ۴۰۵ مدل۸۵ حدود ۱۰ بار زدم واشرش نیم سوز شد

بنیامین
بنیامین
در جواب  علی
10 ماه پیش

داداش خودت میگی ۸۵ مال ۱۷ سال پیش دیگه موتور کار خودشو کرده

محمد
محمد
در جواب  بنیامین
8 ماه پیش

ربطی نداره، من خودم موتور با بهترین قطعه جمع کردم. یاتاقان زد ماشین، روغن‌هامون هم خوب نیست

امیر
امیر
11 ماه پیش

توی ماشینای کاربراتوری تا حد مرگ ماشین گاز میخورد و تخت گاز و سرگازش باهم زمین تا اسمون فرق داشت مخصوصا دو دهنه یا چهاردهنه ها اما انژکتور این رو نداره
حذف کاتاف هم رو ماشینای ساخت ایران فقط داغون کردن موتوره

رضا بخششی
رضا بخششی
در جواب  امیر
4 ماه پیش

سلام داداش ماشین من پراید کاربراتوری هست کاتاف نمیزنه و تو دنده 4و 5دورموتور از 4بیشتر نمیره از چی میتونه باشه

سپهر
سپهر
11 ماه پیش

سلام خسته نباشید یک تویوتا یاریس 2008 سدان سفارش امارات با موتور vvt-i 1300 ژاپن و گیربکس اتوماتیک دارم من خودم تا حالا باش کاتاف دادم زیاد هم دادم کاتافش فابریک رگباریه ریمپ نشده موتور و گیربکس هم تاحالا باز نشده بنظرتون موتور اتفاقی براش نمیفته ؟

محسن
محسن
1 سال پیش

من یه سمند سورن پلاس ۱۴۰۱ دارم چرا کات آف نمی زنه مشکلی داره

علی
علی
در جواب  محسن
8 ماه پیش

نه کاتافش قفله با ریمپ درست میشه

فرانسه سوار
فرانسه سوار
در جواب  محسن
7 ماه پیش

چون شاتون پلاس داداش

امیر
امیر
1 سال پیش

کاتاف ماشینو به چخ میده من سه چار بار زدم خراب شد

محمد
محمد
1 سال پیش

آیا میتوانیم کاتاف را از ۶۵۰۰ به ۵۵۰۰ تغییر بدهیم و اگر بشود موتور آسیب میبیند؟

امیر
امیر
1 سال پیش

زانتیا ۱۸۰۰ مدل ۸۱ اصل فرانسه بدون ریمپ باهاش کاتاف بزنم ضرر داره؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  امیر
1 سال پیش

با سلام
توصیه نمی شود.
این موضوع برای سلامت خودرو خوب نیست و در دور موتور بالا ممکن است، بخش‌های مختلف موتور دچار آسیب بشوند.
کات اف زدن خودرو موردی است که اگر با آن آشنا نباشید، می‌تواند آسیب جدی به خودرو برساند.

مهرزاد
مهرزاد
1 سال پیش

سلام پژو پارس مدل ۱۴۰۰ تیوفایو دارم
دور موتور تا ۶ هزارو۲۵۰‌میره ولی کاتاف نمیخوره همونجا وای میسته آیا مشکلی داره؟

اموگوس
اموگوس
در جواب  مهرزاد
1 سال پیش

دیگه موتورت جون نداره بیشتر بره

ناشناس
ناشناس
در جواب  مهرزاد
1 سال پیش

رفیق ایسیو داره کنترولش می‌کنه باید ریمپ شه

علی
علی
در جواب  مهرزاد
8 ماه پیش

دادا کاتاف ماشین قفله یعنی کاتاف نداره باید ریمپ شه

سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش