چرا تصادف می کنیم؟

4.7
(62)

چرا تصادف می کنیم؟ این سوالی است که در ابتدای کار برای رانندگان تازه کار پیش می آید، دلیل این که به رانندگان تازه کار اشاره می کنیم این است که اگر شما تجربه چندین سال رانندگی با خودرو را داشته باشید قلق کار دستتان می آید و با علت های تصادف آشنا می شوید، اما افراد به تجربه نیاز دارند که در ابتدای کار با این دلایل آشنا شوند تا از بسیاری خطرات دور بمانند.

چرا تصادف می کنیم؟چرا تصادف می کنیم؟
چرا تصادف می کنیم؟

در این سری از مقالات کیان باتری قصد داریم تا علل های تصادفات جاده ای را بررسی کنیم و روش هایی را به شما آموزش دهیم که به کمک آن ها می توانید از تصادفات مختلف دور بمانید، تا انتها این مقاله همراه ما باشید.

جهت کسب اطلاعات دقیق و خرید باتری ماشین کلیک کنید!

دلایل تاثیر گذار بر روی تصادف

عدم رعایت حق تقدم

طی بررسی های انجام شده در بین افرادی که بالای 70 سال سن دارند این موضوع رایج ترین دلیل تصادف می باشد، دلیل این موضوع این است که این افراد معمولا گواهینامشان از سری های قدیم می باشد و کم تر با مبحث حق تقدم آشنا هستند.

این موضوع بیشتر در آزاد راه ها و یا دور میادین دیده می شود، رانندگانی که از مسیر خودشان می آیند انتظار دارند که در زمان سبز شدن چراغ تقاطع برایشان آماده باشد و به حرکت خود ادامه دهند؛ اما همیشه این گونه نیست و در برخی مواقع خصوصا خیابان های شلوغ شما باید موضع حق تقدم را رعایت کنید.

تنها نکته مثبتی که در مورد این موضوع وجود دارد این است که تصادفاتی که به این دلیل اتفاق می افتد معمولا خسارت جانی ندارد و تنها آسیب های جزئی به ظاهر ماشین وارد می شود.

علت هم در این است که چون در تقاطع این مشکل دیده می شود سرعت خودرو ها بسیار پایین است و در صورت برخورد میزان آسیب دیدگی جزئی می باشد.

نبستن کمربند ایمنی

کمربند ایمنی
کمربند ایمنی

کمربند ایمنی از گذشته تا کنون معضلی برای رانندگان بوده است، بسیاری به ناچار و تنها به دلیل فرار از جریمه کمربند می بنند و برخی دیگر تنها در زمان هایی که پلیس در نزدکیشان مشاهده می کنند.

شاید نتوان کمربند ایمنی را به عنوان یک دلیل برای تصادف ذکر کرد، اما جالب است بدانید در زمان وقوع حادثه اولین عاملی که از جان شما محافظت می کند کمر بند ایمنی است.

متاسفانه اکثر رانندگان عادت کرده اند در زمان هایی که نزدیک خانه یا محل کار می شوند، یا در سفر های جاده زمانی که به مقص نزدیک می شود کمربند خود را باز می کنند؛ اما طبق تحقیقاتی که انجام داده ایم بسیاری از تصادفات زمانی اتفاق می افتد که شخص به مقصد مورد نظرش نزدیک شده است.

بنابراین هیچ وقت خودتان را با این جمله که تنها چند خیابان جلوتر است و اشکالی ندارد از این جا کمربند را باز کنم قانع نکنید.

پیشنهادی که ما برای رانندگان تازه کار داریم این است که از همین ابتدا خود را به بستن کمربند عادت دهید، اگر شما بتوانید از زمان های اولیه رانندگی خود کمربند بستن را رعایت کنید مطمئنا این موضوع به یک عادت برای شما تبدیل می شود و دیگر هرگز اذیت نخواهید شد.

رانندگی بی محابا

رانندگی بی محابا و یا اگر بخواهیم خودمانی تر بگوییم رانندگی دیوانه وار! منظور از این رانندگی لایی کشیدن در خیابان ها، سبقت های غیر مجاز، منحرف شدن از مسیر اصلی، سرعت بالا و… می باشد.

این طرز رانندگی بیشتر در افراد زیر 30 سال دیده می شود و متاسفانه هر ساله تصادف های بسیاری از این دسته افراد اعلام می شود که با رانندگی های غیر اصولی نه تنها جان خود بلکه جان یک راننده بی گناه دیگر را به خطر می اندازند.

شما باید به این باور برسید که راننده رالی نیستید و قرار نیست بابت این نوع از رانندگی جایزه ای به شما تعلق گیرد، اگر به این سبک از راندن علاقه مند هستید بهتر است در پیست های مخصوص این کار را انجام دهید و نه در خیابان ها و جاده های داخل شهری.

رانندگی در زمان خستگی

رانندگی در زمان خستگی
رانندگی در زمان خستگی

رانندگی در حالت خستگی و با خواب الودگی به اندازه رانندگی در زمان های مستی خطرناک است؛ همان طور که در ابتدا مقاله اشاره کردیم معمولا بیشتر تصادفات زمانی اتفاق می افتد که شما پس از چنیدین ساعت رانندگی به مقصد خود نزدیک شده اید و بسیار خسته یا خواب آلود هستید.

در این زمان برای این که زودتر برسید احتمالا سرعت بیشتری داشته باشید و یا به دلیل خستگی توجه کم تری به جاده نشان دهید.

به همین دلیل است که بیشتر حوادث و تصادفات در این زمان اتفاق می افتد. همیشه به یاد داشته باشید که خستگی عامل اصلی تصادفات جانی در رانندگی است، بنابراین اگر جان خود و سایر سرنشینان برایتان اهمیت دارد هر زمان که احساس کردید چشمتان خسته شده است کنار بزنید و پس از کمی استراحت دوباره به راه خود ادامه دهید.

محاسبه افت قیمت ماشین تصادفی و کارکرده

حرکت پشت سر کامیون ها

یکی از اشتباهات بسیاری که در رانندگان خودرو دیده می شود حرکت در پشت سر کامیون ها و ماشین های سنگین می باشد؛ برای راننده ماشین های سنگین برخی از نقاط کور هستند و هیچ گونه دیدی ندارند، ممکن است زمانی که در پشت سر آن ها با فاصله کم قرار می گیرید دیدی به شما نداشته باشند و با ترمز های ناگهانی موجب تصادف شوید.

این موضوع در کلاس های آموزش و رانندگی در سال های اخیر بسیار آموزش دیده می شود اکثر افرادی که دارای گواهینامه جدید هستند با این موضوع آشناییت دارند.

پیشنهاد ما همیشه این است که هیچ وقت در پشت این ماشین ها رانندگی نکنید و حتی اگر مجبور شدید که در پشت آن ها قرار بگیرید حتما فاصله زیادی داشته باشید که در صورت ترمز های ناگهانی بتوانید خودرو خود را کنترل کنید.

سرعت بالا در شرایط های جوی

رانندگی در باران
رانندگی در باران

زمانی که شرایط آب و هوایی نرمال نمی باشد بهترین کار در زمان رانندگی این است که از سرعت خود کم کنید؛ درصد بسیار بالایی از تصادفات زمانی اتفاق می افتد که شرایط آب و هوایی نا مساعد است.

تصور کنید باران شدید است و در اتوبان هستید، در چنین شرایطی اولین کاری که شما باید انجام دهید کم کردن سرعت خودرو است، زیرا اگر سرعت شما بالا باشد کنترل خودرو برایتان سخت می شود و با توجه به لیز بودن زمین احتمالا خراج شدن از مسیر اصلی بسیار وجود دارد.

در مورد آب و هوای برفی نیز به همین شکل است و شما باید با حداقل سرعت خود حرکت کنید.

البته اگر شما یک راننده تازه کار هستید پیشنهاد ما این است که تلاش خود را کنید که در ابتدای کار در چنین شرایط آب و هوایی رانندگی نکنید؛ بهتر است که در ابتدا به خوبی با قلق رانندگی و جاده آشنا شوید و سپس در این شرایط رانندگی کنید.

همچنین بخوانید: آموزش رانندگی در برف و نکات ایمنی خودرو در زمستان

رانندگی در حواس پرتی

اگر شما به آمار های تصادفات جاده ای نگاهی داشته باشید متوجه می شوید که بیشتر رانندگانی که تصادف کرده اند اصلا انتظار بروز حادثه را نداشتنه اند و تنها برای چند لحظه حواسشان پرت شده است.

حواس پرتی می تواند به هر دلیلی اتفاق بیفتد، ممکن است شما گرم صحبت با نلفن شوید، یا یکی از سرنشینان موضوع جالبی برای شما تعریف کند و تمرکزتان به آن سمت برود و یا هر دلیل دیگری که حواس شما را از جاده پرت کند…

همیشه در زمان رانندگی تلاش کنید که تمامی حواستان به روبرو و رانندگی باشد و اگر موضوعی پیش آمد که باید به آن رسیدگی می کردید حتما کنار بزنید و پس از حل مشکل خود دوباره به راندن خودرو ادامه دهید.

سرعت گرفتن

رانندگی با سرعت بالا
رانندگی با سرعت بالا

سرعت در بین عوامل تصادفات منجر به مرگ، پس از رانندگی در حالت مستی، در جایگاه دوم قرار دارد. احتمال یک تصادف به صورت کلی وقتی افزایش پیدا می ‌کند که یک راننده بالا تر یا پایین‌ تر از حد مجاز سرعت برای یک جاده حرکت کند. وقتی همه با یک سرعت مشخص در یک جاده حرکت کنند، شرایط قابل ‌پیش ‌بینی ‌تر می‌شود و ایمنی جاده نیز بالا تر می ‌رود

توجه کنید اگر شما دارای سرعت مناسبی باشد حتما اگر به صورت ناگهانی یک اتفاقی در جاده پیش آید یا خودرو مقابل شما از مسیر خارج شود این امکان را دارید که خودرو را کنترل کنید.

اما اگر در این زمان سرعت شما بالا باشد مسلما کنترل کردن خودرو بسیار سخت می شود و شرایط از دست شما خراج می شود.

پیشنهاد ما این است که همیشه به سرعت مجازی که در علائم رانندگی نصب شده است توجه کنید و تنها مطابق با آن ها رانندگی کنید.

همچنین بخوانید: اشتباهات رایج رانندگی و نکاتی برای رانندگان تازه کار

عدم رعایت فاصله طولی

یکی دیگر از دلایلی که موجب تصادف به ویژه تصادف های زنجیره ای می شود رعایت نکردن فاصله با خودرو مقابل است.

تصور کنید که شما در جاده هستید و چندین خودرو در جلوی شما قرار گرفته است، اگر شما فاصله مناسبی با خودرو های جلویی نداشته باشید در صورتی که برای هر یک از آن ها اتفاقی بیفتند و ترمز کنند امکان برخورد شما با آن ها بسیار بالا است.

بنابراین همیشه گفته می شود که در هر مسیری که هستید فاصله مناسب با خودرو مقابل را رعایت کنید.

چگونه از ایجاد تصادف جلوگیری کنیم؟

پس از مطالعه موارد بالا پاسخ به این سوال بسیار ساده است، برای جلوگیری از تصادف کافی است که موارد گفته شده را رعایت کنید، مطابق با دستورات راهنمایی و رانندگی پیش بروید و همیشه حواستان باشد که تنها کسی که می تواند به شما کمک کند خودتان هستید.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با موضوع چرا تصادف می کنیم و دلیل های بروز تصادف آشنا نماییم.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
2 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مصطفی
مصطفی
2 سال پیش

مصطفی یک نکته خدمت نی نی بابائی های نازنین که بابا از ماشین تا عروس و خانه و … را برایشان تهیه میکند و اگر (مشکل شرع و دین و وجدان ) نباشد ! بابای گرامی باقی کارها را هم اوکی میکند_ و صد البته دیه و خسارات رانندگی خرکی هم بر عهده ی بابا جان است [[ شاید فعلا قوانین بر مبنای پول است و می توانید با پول همه ی موانع قانونی را دور بزنید ! اما اما بفهم که اگر با رانندگی نادرست سبب زخمی ، قطع عضو ، معلولیت یا مرگ کسی شوی ! تا آخر… خواندن ادامه ...

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  مصطفی
2 سال پیش

با سلام
ارزوی موفقیت برای شما دوست عزیز

سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش