ویژگی باتری های سیلد

در این مقاله از کیان باتری به مطالعه ویژگی باتری های سیلد (باتری های بدون نیاز به مراقبت و نگهداری) خواهیم پرداخت.

ویژگی باتری های سیلد

باتری های سیلد یا اصطلاحا باتری اتمی که اشتباها به باتری خشک در کشور ما معروف است. اغلب مصرف کنندگان تصورشان بر این است که داخل این نوع باتری ها الکترولیت (اسید) وجود ندارد اما این یک تصور اشتباه است. داخل این باتری ها نیز همانند باتری های اسیدی الکترولیت یا همان اسید وجود دارد. ولی به دلیل مکانیزم تولید این نوع باتری ها و نوع صفحات داخل باتری، الکترولیت آن کاهش نمی یابد. همچنین نیازی به چک کردن سطح اسید این نوع باتری ها نیست. برای همین این نوع باتری ها را باتری های سیلد یا بدون نیاز به مراقبت (Maintenance free) می نامند.
جدید ترین نوع این باتری ها، محصولات سیلد کلسیم و سیلد سیلور کلسیم هستند. باتری هایی که روی آنها نوشته شده Calcium MF جزو دسته باتری های اتمی می باشند. اما نکته مهم در مورد باتری های اتمی این است که چگونه می توانیم از شارژ و یا دشارژ شدن باتری آگاه شویم. ساده ترین روش برای این کار چک کردن چشمی روی باتری است که دارای سه حالت است. نخستین حالت سبز رنگ که نشان از شارژ بودن باتری است. دومین حالت سیاه رنگ که نشان ضعیف شدن باتری و نیاز به شارژ داشتن آن است. سومین حالت سفید که نشان دهنده تخلیه شدن باتری از الکترولیت است؛ که در این صورت اگر با شارژکردن باتری مجددا باتری تخلیه شود نشان دهنده خراب بودن آن می باشد و باید نسبت به تعویض باتری اقدام نمایید.

طراحی باتری های سیلد

باتری بدون نیاز به مراقبت و نگهداری، به گونه ای طراحی شده تا مصرف کننده را از الزامات عادی مربوط به مراقبت و نگهداری باتری همچون اضافه کردن آب در خلال دوران عمر باتری بی نیاز می کند. اغلب انواع باتری های بدون مراقبت و نگهداری، مقادیر خیلی کمی گاز در ولتاژهای معمول و نرمال فرآیند شارژ کردن از خود تولید می کنند. در نتیجه میزان کاهش آب در این نوع از باتری ها خیلی کم و پایین است. برخی از انواع باتری های بدون نیاز به مراقبت و نگهداری دارای سیستم های تهویه هستند. که کاملا درزبندی شده اند (بغیر از هواکش های کوچک اینگونه باتری ها) به همین دلیل نمی توان به این باتری ها آب اضافه کرد.

باتری های بدون نیاز به مراقبت (MF) به مراقبت های پیشگیرانه کمتری نیاز دارند. این باتری ها، دارای عمری طولانی تر، شارژ سریع تر، مقاومت بیشتر در برابر شارژ بیش از حد (over charge)، کاهش خوردگی ترمینال ها و زمان مجاز جهت نگهدارى کالا (Shelf Life) به مدت طولانی تر هستند اما در برابر عیوب ناشی از دشارژ عمیق (Deep Discharge) به دلیل افزایش ریزش مواد فعال صفحات، سریع تر از کار می افتند.

عمر باتری های سیلد چقدر است؟

عمر باتری های اتمی در بهترین حالت می‌تواند چیزی بین 5 تا ۱۰ سال باشد و البته طول عمر آن به طور مستقیم با کیفیت باتری و نحوه مصرف و نگهداری آن نیز بستگی خواهد داشت.

ویژگی باتری های سیلد (بدون نیاز به مراقبت و نگهداری)
ویژگی باتری های سیلد (بدون نیاز به مراقبت و نگهداری)

 


کیان باتری بزرگ ترین استارتاپ تخصصی تعویض باتری ماشین در محل مشتری است که به صورت شبانه روزی فعالیت می کند. تعویض باتری خودرو در کمتر از یک ساعت در محل شما انجام خواهد پذیرفت. همکاران ما در مرکز پیام شبانه روزی کیان باتری با شماره 02188882222 آماده پاسخگویی و رفع مشکل خودروی شما هستند. بهترین برند ما باتری کیان پاور پریمیوم پلاس با 21 ماه گارانتی تعویض میباشد. لیست قیمت این باتری در ادامه آورده شده است:

Filters Sort results
Reset Apply
باتری
قیمت (تومان)
2,676,000 تومان2,744,890 تومان
2,826,000 تومان2,899,386 تومان
2,977,000 تومان3,054,896 تومان
3,250,000 تومان3,335,190 تومان
3,396,000 تومان3,485,302 تومان
3,481,000 تومان3,573,184 تومان
4,295,000 تومان4,408,366 تومان
4,483,000 تومان4,603,070 تومان


 

آیا باتری های سیلد تعمیر است؟

باتری های سیلد قابل تعمیر نیستند اما اگر به هر دلیلی دشارژ شده باشند قابل شارژ خواهند بود. برای شارژ مجدد باتری ماشین باید چیزی نزدیک به یک شبانه روز زمان گذاشه و مرتب هم باتری را چک کنید که دمای آن افزایش نیافته باشد. در صورتی که دمای باتری بالا رود، احتمال خرابی آن بسیار زیاد است.

ویژگی های باتری های بدون نیاز به مراقبت

ویژگی اصلی باتری های سیلد این است که کاهش آب در آنها بسیار کم است و این ویژگی عمدتا بواسطه حصول پیشرفت هایی در زمینه تکنولوژی و آلیاژهای مورد استفاده در قالب باتری و شبکه ها و صفحات این نوع باتری ها ایجاد شده است.
در شبکه های مورد استفاده در باتری های معمولی از آنتیموان به عنوان یک عنصر برای افزایش قابلیت ریخته گری و سختی و استحکام استفاده می شود. اما به هر حال، استفاده از مقادیر زیاد و عمده آنتیموان به نحو قابل ملاحظه و زیادی می تواند سرعت و روال کاهش آب در باتری و همچنین میزان دشارژ خودبخود را افزایش دهد. به همین دلیل است که شبکه های باتری های بدون مراقبت و نگهداری حاوی مقدار خیلی کمی از آنتیموان هستند و یا اصلا فاقد این فلز می باشند.

آلیاژ مورد استفاده در باتری های سیلد

سایر آلیاژها همچون کلسیم، کادمیوم و استرونسیوم اغلب برای ایجاد و حصول دوام و استحکام مکانیکی که امری ضروری به شمار می رود، جایگزین آنتیموان می شوند. این در حالی است که استفاده از این فلزات سبب کاهش ایجاد گاز در باتری و همچنین کاستن از میزان دشارژ خودبخود می گردد. ساختار داخلی باتری های بدون نیاز به مراقبت و نگهداری ممکن است کاملا شبیه به ساختمان باتری های معمولی به نظر برسد.
به هر حال تفاوت های قابل توجه و عمده ای بین باتری های سیلد و باتری های غیرسیلد وجود دارد که از آن جمله می توان به استفاده از سپراتورهای پاکتی (که از سه طرف درزبندی شده اند و قسمت فوقانی آنها باز است)، شبکه توری شکل و فضای بیشتر بخش ذخیره الکترولیت در بالای صفحات باتری و وجود سیستم های پیچیده تر تهویه باتری اشاره کرد.

سایر مزایای باتری های سیلد
  • حذف مراحل فعال کردن باتری و شارژ با سرعت زیاد (Boost Charging) که قبل از نصب باتری انجام می شود.
  • مقاومت بیشتر باتری های بدون مراقبت و نگهداری در برابر شارژ شدن بیش از حد ظرفیت (Over charging شارژ یک باتری پس از آنکه باتری مزبور به صد درصد شارژ برسد)
  • میزان کمتر خوردگی قطب های باتری در مقایسه با باتری های معمولی
  • برخورداری از عمر مفید بیشتر نسبت به باتری های معمولی با الکترولیت مایع (باتری های شارژ شده تر Wet Batteries)
  • حذف احتمال بیش از اندازه پرشدن باتری (Over Filling) و همچنین ازبین رفتن احتمال آلودگی های مضر مربوطه.

 


کیان باتری بزرگ ترین استارت اپ تعویض باتری خودرو و امداد باتری در کشور است که با بیش از 100 نفر نیروی تمام وقت در کمتر از یک ساعت باتری خودروی شما را تعویض می نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره فنی با ما تماس بگیرید: 02188882222


 

عضو شوید
آگاه شوید
4 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مشاوره شبانه روزی و ثبت سفارش