هر رنگ پلاک خودرو به چه معنا می باشد؟

4.8
(332)

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در خیابان یک رنگ پلاک خودرو توجه شما را جلب کند و کنجکاو شوید که تفاوت این پلاک با سایر رنگ های پلاک ماشین چه می باشد! به صورت کلی رنگ پلاک خودرو نشان از مالکیت سازمان یا نهاد خاصی می باشد. در ادامه به شما توضیح می دهیم که هر رنگ پلاک خودرو چه معنی دارد. تا انتها این مطلب همراه کیان باتری باشید.

رنگ پلاک خودرو
رنگ پلاک خودرو

تاریخچه شماره گذاری پلاک در ایران

این کار و شماره گذاری بر روی وسایل نقلیه در ابتدا زمان وثوق الدوله انجام شد که برای گاری و درشکه ها استفاده می کردند، با انجام این کار و شماره گذاری بر روی وسایل نقلیه نظم بسیاری ایجاد شد و علاقه مندان بسیاری برای این موضوع پیدا شد.

اما در مورد خودروها این موضوع به سال 1305 باز می گردد درست زمانی که اولین خودرو وارد ایران شد، در آن زمان خودروها صاحب پنج پلاک شدند؛ نام کارخانه، آدرس ملک، نمره عقب، نمره جلو و پلاک مالیات.

اما پس از مدتی که میزان خودروهای درون شهر به 1522 رسید قوانین پلاک ها تغییر کرد و در آن ها از نام شهر و حدود چهار عدد که در بالای شهر قرار داشت استفاده می شد.

اما قوانین پلاک ها به همین جا ختم نشد و با افزایش خودرو ها در سراسر کشور تصمیمی گرفته شد که یکی از حروف الفبای فارسی به نام شهر ها اضافه شد و سپس نوبت به پلاک‌هایی رسید که نام شهر با عدد دو رقمی ترکیب و پلاک‌های جدیدی بر روی خودروها نصب شد.

اما در دهه هفتاد بود که خودرو ها دیگر آن شکل و شمایل همیشگی را نداشتند و به صورت لیزری درآمدند. با لیزری شدن پلاک ها مسئولین تصمیم گرفتند که همه پلاک ها یکسان شوند و در آخر در دهه 80 بود که نوبت به پلاک های ملی رسید، این پلاک ها هم دارای ابعاد و طرح جدید بودند و نوع شماره گذاری و چیدمان آن ها بهتر شده بود.

پیشنهاد می شود مقاله تاریخچه ساخت باتری در ایران (از ابداع تا کنون) را بخوانید!

رنگ های پلاک خودرو و نشانه های آن ها

هر رنگ پلاک خودرو به چه معنا می باشد؟

رنگ سفید

بیشتر خودرو های موجود در کشور دارای پلاک رنگ سفید می باشند و به نوعی جزو پلاک های عادی به حساب می آیند. اما همین پلاک های عادی به سه دسته تقسیم می شوند:

دسته اول پلاک هایی هستند که در ترکیب حروف آن ها حرف <گ> قرار دارد؛ این حرف به معنی گذر موقت می باشد. یعنی خودروهایی که دارای حرف گ باشند تنها برای یک ماه می توانند در کشور تردد کنند و پس از تمام شدن این تاریخ باید به مناطق آزاد بازگردانده شوند.

دسته دوم پلاک هایی هستند که به جای استفاده از حروف در ترکیب آن ها لوگو <ویلچر> استفاده شده است، این پلاک ها تنها برای افراد دارای معلولیت و جانبازان استفاده می شود.

البته ظاهرا به تازگی در اپلیکیشن های تاکسی اینترنتی، از حرف <ژ> نیز برای پلاک معلولین استفاده می شود.

اما دسته آخر از پلاک های سفید نه دارای حرف <گ> هستند و نه از لوگوی ویلچر در آن ها استفاده شده است. این پلاک ها برای افراد عادی استفاده می شوند که روزانه بسیاری از آن ها در خیابان ها قابل مشاهده است.

پلاک های زرد

با اسم پلاک های زرد اکثرا شما به یاد تاکسی ها می افتید، اما در حقیقت پلاک های زرد به دو دسته تقسیم می شوند.

دسته اول پلاک هایی هستند که در ترکیب حروف آن ها حرف <ک> وجود دارد که به این معنا می باشد که این پلاک ها برای وسایل نقلیه مخصوص کشاورزی استفاده می شوند.

دسته دوم پلاک هایی هستند که حرف <ع> در آن ها قرار دارد. این پلاک ها تنها برای خودرو های حمل و نقل عمومی و تاکسی ها استفاده می شود.

پلاک های سبز

به صورت کلی پلاک های سبز مخصوص خودرو های پلیس می باشد، اگر پلاک سبزی مشاهده کردید که در حروف آن از حرف <پ> استفاده شده بود یعنی برای خودرو های پلیس ناجا، راهور، مبارزه با مواد مخدر و … است. اما اگر در پلاک سبز از حرف <ث> استفاده شده باشد اشاره به خودرو هایی دارد که مخصوص سپاه می باشد.

پلاک قرمز

خودرو هایی که دارای پلاک قرمز می باشند به عنوان خودرو های دولتی شناخته می شوند، ماشین هایی که در پلاک آن ها کلمه <تشریفات> نوشته شده باشد برای خودرو های تشریفاتی دولتی است.

اگر در پلاک قرمز رنگ از حرف <الف> استفاده شده باشد نشان از خودرو های انحصاری و دولتی دارد.

پلاک آبی

پلاک های دولتی نیز جزو پلاک هایی می باشند که دارای دو نوع هستند:

دسته اول پلاک هایی هستند که در حروف آن ها از حرف <D> استفاده شده است، این خودرو ها مخصوص سفارت خانه ها، دیپلمات ها، کنسولی و سیاسی ها می باشد. اگر در خودرو دارای پلاک آبی از حرف <S> استفاده شده باشد نشان از این است که این خودرو برای نمایندگان سفارتخانه ها و افراد اداری می باشد.

دسته دوم از پلاک های آبی در حروف خود از حرف <ش> استفاده می کنند که در این صورت نشان از این است که خودرو مخصوص افراد ارتشی جمهوری اسلامی ایران می باشد.

خودرو های پلاک آبی دارای حرف <ز> مخصوص به استفاده وزرات دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح می باشد و در آخر خودرو های پلاک آبی که دارای حرف <ف> باشند برای ستاد کل نیروهای مسبح می باشد.

پلاک کرم رنگ یا خاکی

اگر در خیابان پلاکی را مشاهده کردید که به رنگ کرم یا خاکی می باشد یعنی برای افراد نیروی زمینی ارتش می باشد. البته لازم به ذکر است که استفاده از این پلاک هنور خیلی رواج پیدا نکرده است و ممکن است این خودرو ها را پلاک های قدیمی را خیابان مشاهده کنید.

تا اینجا به خوبی با معنی هر رنگ پلاک آشنا شدید، حال ممکن است در آخراین سوال برایتان ایجاد شده باشد که آیا افراد عادی می توانند از پلاک های مخصوص استفاده کنند؟

برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که خیر هر رنگ از پلاک مخصوص یک گروه شغلی می باشد و در صورتی شما به صورت غیرمجاز از آن ها استفاده کنید جرم به حساب می آید و جریمه های سنگینی در پی دارد.

پلاک خودرو های تاریخی به چه صورت است؟

پلاک تاریخی
پلاک تاریخی

منظور از خودروهای تاریخی همان خودروهای قدیمی می باشد که شامل:

خودروهای نفیس: خودرو هایی که 50 سال از تولید آن ها گذشته است.

خودروهای قدیمی: خودروهایی که بیشتر از 25 سال از تولید ان ها می گذرد و بسیاری از آن ها از نظر مهندسی و طراحی بی نظیر هستند.

خودروهای ویژه: ماشین های قدیمی که دارای بعد فرهنگی هستند.

پلاک خودروهای تاریخی به صورت مستطیل شکل می باشد و برخلاف سایر پلاک های دیگر اندازه آن ها مطابق با استاندارد های آمریکا می باشد.

این پلاک ها به سه قسمت مستطیلی تقسیم می شوند که در بخش بالا سمت راست عبارت تاریخی نوشته شده است، در سمت راست پایین شماره پلاک قید شده است و در سمت چپ پلاک یک نوار آبی رنگ پرچم ایران می باشد و در قسمت پایین نوارد عکسی از مکان تاریخی زده شده است.

ویدئوی زیر نحوه گرفتن پلاک تاریخی را شرح می دهد. اگر به این موضوع علاقه مندید آن را از دست ندهید!

همچنین بخوانید: معامله خودرو های کلاسیک در ایران

خودروی گذر موقت چیست؟

ما در ابتدا مقاله اشاره به این موضوع کردیم که خودرو های دارای پلاک با حرف <گ> به معنی گذر موقت می باشند؛ اما منظور از خودرو گذر موقت چه می باشد؟

به صورت کلی خودرو گذرموقت خودرویی است که برای تایمی مشخص اجازه تردد در درون کشور را دارد. این موضوع شامل هر خودرویی می شود که به صورت موقت قصد ورود به ایران را داشته باشد.

در بیشتر مواقع این افراد یا توریست هستند و یا کسانی هستند که برای مدت بسیار کوتاهی در ایران اقامت دارند. در ادامه بیشتر با جزئیات این پلاک ها آشنا می شویم.

قوانین مربوط به خودرو پلاک گذرموقت

پلاک گذرموقت
پلاک گذرموقت

دریافت و استفاده از پلاک گذرموقت به همین راحتی نمی باشد و قوانین مخصوص به خود را دارد. برخی از این قوانین عبارت است از:

  • اجاره و یا خرید خودرو های دارای پلاک موقت غیرقانونی می باشد.
  • تنها مالک خودرو اجازه رانندگی با ماشین دارای پلاک موقت را دارد و در صورتی که سایر افراد پشت خودرو دیده شوند جرم می باشد و خودرو توقیف می شود؛ چناچنه شما چند نفر باشید و همگی قصد رانندگی با خودرو را دارید باید قبل از تهیه پلاک این موضوع را به مراجع اطلاع دهید.
  • تردد خودرو گذرموقت پس از اتمام تاریخ مشخص شده غیرقانونی است و جریمه خواهید شد، 10 روز پس از اتمام تاریخ خودرو مورد نظر باید به گمرک بازگردانده شود و اگر غیر از این باشد خودرو قاچاقی به حساب می آید و پیگرد قانونی دارد.
  • در بیشتر حالت ممکن زمانی که برای تردد خودرو های پلاک موقت داده می شود 6 ماه است و پس از آن قابل تمدید نمی باشد.
  • در حالت عادی، امکان تبدیل پلاک گذر موقت به پلاک ملی وجود ندارد. اما در شرایطی که خودرو مطابق استاندارد ایران باشد، پلاک در مناطق آزاد ثبت و عوارض گمرکی به‌طور کامل پرداخت شود، امکان تغییر پلاک به پلاک ملی وجود دارد.

تفاوت پلاک گذر موقت، ملی و منطقه آزاد

پلاک ملی: این پلاک ها بر روی خودرو های داخلی یا وارداتی که دارای مجوز ترخیص از گمرک می باشند نصب می شود. برای استفاده از این پلاک ها باید دارای مدارک سکونتی و اقامتی باشید.

پلاک منقطه آزاد: این پلاک ها بر روی خودرو های وارداتی در مناطق آزاد تجاری نصب می شود. همان طور که از اسم این پلاک ها مشخص است تنها برای مجوز تردد در مناطق آزاد می باشند. البته دارنگان این پلاک این امکان را دارند که در طول سال برای مدت زمان محدود از منطقه آزاد خارج شوند و در مناطق دیگر تردد کنند.

پلاک گذر موقت: در مورد این پلاک هم که توضیحات لازم داده شده است، گذرموقت برای خودرو هایی صادر می شود که امکان ترخیص دائمی از گمرک ندارند و یا فقط قصد گذر از ایران دارند.

انواع پلاک گذرموقت و مدارک لازم برای گرفتن آن

انواع پلاک گذرموقت بستگی به مبدا ورود و خروج خودرو دارد؛ خودرو هایی که از مبدا امارات وارد می شوند حداکثر امکان 1 ماه تردد در ایران را دارند.

خودرو هایی که از مبدا افغانستان و سایر کشورهای خلیج فارس وارد می شوند برای مدت زمان 2 ماه اجازه تردد دارند.

و در آخر خودرو هایی که خارج از دسته های بالا می باشند (ورود از سایر کشور ها) می توانند تا 3 ماه در ایران تردد کنند. همچنین در صورتی که این افراد دارای اقامت بیشتری باشند می توانند مجوز تردد خود را تا 6 ماه تمدید کنند.

برای گرفتن پلاک گذر موقت به چه مدارکی احتیاج است؟

جهت ورود ماشین دارای پلاک گذرموقت به ایران باید مدارک زیر را همراه داشته باشید:

  • مجوز عبور از کشور
  • معرفی نامه گمرکی
  • مدارک شناسایی مالک خودرو (برای اتباع ایرانی)
  • پاسپورت یا گواهینامه معتبر بین المللی (برای اتباع خارجی)

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با هر رنگ پلاک خودرو آشنا نماییم.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
2 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
صفری
صفری
2 سال پیش

پلاک ماشین های اتحادیه اروپا چه رنگی اند؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  صفری
2 سال پیش

رنگ استاندارد پلاک خودرو در همه جای جهان سفید است. ج.ع

سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش