چک کردن ماشین قبل از سفر

4.8
(982)

چک کردن ماشین قبل از سفر اهمیت بسیاری دارد. خیلی از ما بطور سالانه حداقل یک بار با خودروی خود به مسافرت می رویم. یکی از مواردی که همواره باید قبل از سفر با خودرو به آن توجه داشت، سلامت خودرو است.

یعنی قسمت های حساسی از خودرو را باید همواره و بخصوص قبل از مسافرت چک کرد تا با مشکلاتی که می توانند خیلی گران تمام شوند مواجه نشویم. در واقع باید یک چک لیست خودرو قبل از سفر تهیه نماییم و قسمت های مهم خودرو را بررسی نماییم.

در ادامه قصد داریم تا نکات فنی خودرو قبل از سفر مهمی که در چک لیست خودرو قبل از سفر باید قرار دهیم بررسی کنیم. ضمن اینکه از همراه داشتن برگه معاینه فنی خودرو قبل از سفر مطمئن باشید.

چگونه ماشین را برای سفر آماده کنیم؟

 آماده کردن خودرو برای سفر
آماده کردن خودرو برای سفر

راحت‌ترین و در عین حال امن ترین راه آماده کردن ماشین برای مسافرت این است که خودرویتان را نزد یک تعمیرکار ببرید تا هم نگاهی به آن بیاندازد و هم در صورتی که مشکلی پیدا شد، آن را تعمیر کند.

مکانیک ها به خوبی می دانند که نکات ایمنی خودرو قبل از سفر چیست و می توانند کمک بزرگی به شما باشند، زیرا اشکالاتی هستند که شاید اصلا در رانندگی داخل شهر بروز نکنند اما زمانی که به جاده می زنید، به خاطر سرعت، آب و هوا و … به راحتی می توانند سفر را برای شما تلخ کنند.

اما خب همیشه تعمیرکار شاید دم دستتان نباشد و نتوانید ماشین‌تان را برای سرویس و چک آپ نزد او ببرید. در ادامه مواردی وجود دارند که به راحتی خودتان می توانید آن را چک کنید و در صورت بروز مشکل و یا غیر عادی بودن شرایط، سفرتان را به تعویق بیاندازید و ماشین را به یک تعمیرگاه در دسترس ببرید.

 چگونه ماشین را برای سفر آماده کنیم
چگونه ماشین را برای سفر آماده کنیم؟

 اقدامات قبل از سفر برای ماشین

آماده کردن خودرو قبل از سفر نوروزی موضوع مهمی ست که حتما باید پیش از حرکت کردن به سمت مقصد گردشگری خود، به آن توجه داشته باشید. بدون در نظر گرفتن نکات ایمنی و چک کردن تمام ریزه‌کاری‌ها، جان خود و همراهانتان و همین طور دیگر مردمی که در جاده‌ها سفر می‌کنند، را به خطر می‌اندازید.

قبل از سفر با خودرو حتما این 10 مورد را در فیلم زیر چک کنید:

1- چک کردن سلامت باتری ماشین قبل از سفر

چک کردن باتری و دینام یکی از مهمترین اقدامات قبل از سفر برای ماشین است. هیچ چیز مانند یک باتری ماشین مشکل دار، در حین سفر نمی تواند شما را گرفتار کند. سری های باتری را بررسی کنید تا زنگ زدگی نداشته باشند، زیرا این اتفاق مانع از عبور جریان برق از باتری و شارژ شدن آن میشود.

چک کردن سلامت ماشین از مهمترین اقدامات قبل از سفر برای خودرو است.
چک کردن سلامت ماشین از مهمترین اقدامات قبل از سفر برای خودرو است.

 (یک باتری که به‌طور کامل شارژ شده باشد باید ۱۲٫۶ ولت یا بیشتر درزمانی که ماشین خاموش است و بین ۱۳٫۷ تا ۱۴٫۷ ولت در زمان روشن بودن موتور را نشان دهد)

اگر بر روی باتری شما زنگ زدگی دیدید، آن را به وسیله کمی آب و جوش شیرین و مسواک تمیز کنید. سپس همه چیز را تمیز کنید و پایانه های باتری را دوباره ببندید و با اسپری مخصوص باتری کارتان را تمام کنید.

باتری خودرو نیز معمولا عمر محدودی دارد و لازم است برای آگاهی از تمام شدن عمر آن یک نشانگر وضعیت سلامت باتری در نظر گرفته شود که پیش از سفر باید این نشانگر چک شود.

همیشه در مسافرت کابل شارژ باتری به همراه داشته باشید تا در شرایط اضطراری بتوانید با استفاده از کابل شارژ و برقرار کردن اتصال بین باتری معیوب و موتور روشن سایر خودروها، خودرو خود را روشن کنید.

مقاله پیشنهادی: باتری به باتری کردن ماشین و باتری کمکی خودرو

2- چک کردن تایر های ماشین قبل از  سفر

بررسی فشار لاستیک ها از نکات فنی خودرو قبل از سفر
بررسی فشار لاستیک ها از نکات فنی خودرو قبل از سفر

در همه مواقع باید به باد لاستیک ها توجه ویژه ای شود و هر یک ماه یکبار باد لاستیک ها چک گردد اما لازم است باد لاستیک را قبل از سفرهای نوروزی حتما چک کنید زیرا کم باد بودن لاستیک سبب کندی سرعت خودرو و پنچر شدن ماشین می شود و پرباد بودن لاستیک خودرو در جاده ها باعث اصطکاک شدید با سطح زمین و خرابی و صاف شدن سریع آن می شود.

بعضی ازخودروهای مدرن نشانگر میزان باد لاستیک خودرو را دارند و برای آن دسته که ندارند می توانید از میزان آن با مطالعه دفترچه راهنمای خودرو و خرید یک دستگاه فشار سنج باد اطلاع یابید. باید بدانید در فصل های گرم و سرد سال باد لاستیک خودرو متغیر است و اهمیت دادن به آن موجب افزایش عمر تایر خودرو میشود.

همچنین از داشتن لاستیک زاپاس نیز مطمئن شود تا در صورت بروز مشکل بتوانید از آن استفاده کنید.

3- بررسی وضعیت ترمز

وضعیت ترمز همیشه از مهم ترین نکاتی ست که باید در مورد یک خودرو به آن توجه داشت. اما پیش از سفر، این موضوع اهمیت بیشتری می‌یابد و در لیست بازدید خودرو قبل از سفر نوروزی جای می‌گیرد. حتما سطح روغن ترمز و کیفیت آن، همین طور لنت ترمز را مورد بازبینی قرار دهید.

مقاله پیشنهادی: نگهداری و سرویس های دوره ای خودرو

4- بررسی سیستم خنک‌کننده

قبل از مسافرت از کافی بودن سطح مایع خنک کننده اطمینان حاصل کنید!
قبل از مسافرت از کافی بودن سطح مایع خنک کننده اطمینان حاصل کنید!

از دیگر موارد چک لیست خودرو قبل از سفر، چک کردن آب رادیاتور است. برای انجام این معاینه خودرو، ابتدا خودرو را در محلی صاف و بدون شیب پارک کنید و زمانی که 2 ساعت از خاموش بودن خودروتان می‌گذرد، در کاپوت را باز کنید و به بررسی مقدار آب رادیاتور و محفظه‌ی آن بپردازید. شلنگ‌ها و اتصالات رادیاتور را چک کنید.

این مورد بسیار مهم است زیرا در صورت بررسی نکردن رادیاتور، آب رادیاتور و شلنگ‌های مربوطه، ممکن است مشکلی وجود داشته باشد و این امر باعث شود که در میانه‌ی راه خودرو جوش بیاورد و حتی اصطلاحاً خودرو واشر سرسیلندر بزند.

5- چک کردن روغن موتور ماشین قبل از سفر

 چک کردن ماشین قبل از مسافرت
چک کردن مایعات ماشین قبل از مسافرت

درست است که تعویض روغن به میزان مسافتی که طی کرده‌اید بستگی دارد اما در صورتیکه یک سفر طولانی‌مدت در پیش دارید و مدت به نسبت زیادی از تعویض روغن موتورتان می‌گذرد، اگر روغن را تعویض کنید، خودرو در وضعیت بهتری قرار می‌گیرد و سفر راحت‌تری را تجربه خواهید کرد.

میزان روغن موتور را چک کنید و مطمئن شوید که این مقدار بین بازه‌ی min و max قرار دارد.

6- چک کردن روغن گیربکس

چک کردن روغن واسکازین ماشین قبل از سفر
چک کردن روغن واسکازین ماشین قبل از سفر

می‌توان گفت که گیربکس‌های اتوماتیک تقریباً نیازی به سرویس و نگهداری ندارند. بااین‌حال، همیشه میزان روغن‌ آن را چک کنید، مخصوصاً اگر خودروی شما کارکرد بالایی دارد. اگر میزان روغن آن کم است و تاکنون عوض نشده است، بهتر است آن را سریعاً با روغن تازه و به‌اندازه‌ی کافی تعویض کنید.

هرچند، این پروسه کمی پیچیده‌تر از تعویض روغن‌موتور است، بنابراین درصورتی‌که میزان روغن گیربکس خیلی پایین نیست، بهتر است پس از بازگشت از سفر آن را توسط مکانیک خودرویتان عوض کنید.

7- بررسی فیلتر هوای خودرو قبل از مسافرت

بررسی فیلتر هوا از اقدامات آماده کردن ماشین برای مسافرت
بررسی فیلتر هوا از اقدامات آماده کردن ماشین برای مسافرت

در زمان تعویض روغن، حتماً باید فیلتر هوا نیز مورد بررسی و بازبینی قرار گیرد. همچنین محفظه دریچه ورودی هوا را نیز باید بررسی کنید تا آشغال و مانعی نگرفته باشد. تعویض فیلتر هوا تا 11% شتاب خودرو را افزایش می‌دهد.

8- تعویض فیلتر کابین

فیلتر کابین ماشین را قبل از مسافرت تعویض نمایید!
فیلتر کابین ماشین را قبل از مسافرت تعویض نمایید!

فیلتر کابین را باید جزئی از سیستم تهویه مطبوع خودرو دانست که مکان قرارگیری آن در اکثر خودروهای امروزی؛ پشت داشبورد است. اگر فیلتر هوای کابین کثیف باشد؛ جریان هوای عبوری از دریچه‌های سیستم تهویه محدود شده و خودرو از نظر گرمایش و سرمایش کارایی بسیار کمی خواهد داشت. تعویض فیلتر هوای کابین، کاری آسان و کم هزینه بوده و برای اکثر خودروهای ایرانی امکان تهیه آن با پرداخت مبلغی ناچیز وجود دارد.

9- تعمیر برف پاک کن و بررسی مایع شیشه‌شور

از سلامت سیستم برف پاک کن قبل از سفر مطمئن شوید!
از سلامت سیستم برف پاک کن قبل از سفر مطمئن شوید!

قطعاً اگر به هر دلیلی شیشه جلو خودروتان کثیف شود، احتمال خطر و تصادف افزایش می‌یابد. پس قبل از سفر حتماً از سالم بودن سیستم شیشه‌شور نیز اطمینان حاصل کنید.

مواردی که تاکنون گفته شد، مواردی هستند که اکثر رانندگان در معاینه خودرو به آن‌ها توجه دارند اما مایع شیشه‌شور خودرو در چک لیست خودرو برای مسافرت از جمله آن مواردی است که تا ما را به دردسر نیندازد، به آن فکر نمی‌کنیم.

پس قبل از سفر نوروزی حتما از سلامت برف پاک کن مطمئن شوید و اگر متوجه خرابی آن شدید آن را تعویض نمایید. قبل از استفاده از برف پاک کن، لبه تیغه آن را تمیز کنید و شاخه یا برگ افتاده بر روی شیشه را بردارید تا شیشه شما سالم و بدون خش باقی بماند و برف پاک کن خراب نشود.

10- بررسی چراغ های خودرو قبل از سفر

چراغ های ماشین را قبل از مسافرت چک کنید!
چراغ های ماشین را قبل از مسافرت چک کنید!

سالم بودن چراغ‌های خودرو روی رانندگی و سلامت مسافران، تاثیر زیادی دارد. سلامت چراغ‌ها، برای کسانی که می‌خواهند شب‌ها نیز مسافرت کنند، امری حیاتی‌ست. تمامی چراغ‌های جلو و عقب خودرو باید سالم و پرنور باشند. در صورت خراب بودن هر یک از این چراغ‌ها، حدالمقدور در شب رانندگی نکنید.

یادتان نرود که حتی برای رانندگی روز، سالم بودن چراغ‌های ترمز و دنده عقب، لازم است. نمی‌توانید در جاده تاریک، بدون چراغ‌های نور بالا و پایین رانندگی کنید و احتمال بروز حادثه وجود دارد. بهتر است قبل از حرکت خود، حتماً از سلامت چراغ‌ها مطمئن شوید.

 معاینه خودرو قبل از سفر
لیست معاینه خودرو قبل از سفر

چک لیست خودرو قبل از سفر

قبل از اینکه دل به جاده و کوه بزنید باید چک لیست ماشین قبل از سفر را تهیه کنید. این چک لیست شامل اقدامات و کار‌هایی است که قبل از سفر باید برای ماشین خود انجام دهید. بی توجهی به این چک لیست می‌تواند ماشینتان را در وسط جاده و بیابان خاموش کند.

 چک لیست خودرو قبل از سفر
چک لیست خودرو قبل از سفر

11- شستن خودرو برای سفر

نظافت در خودرو شخصی حرف اول را می‌زند، به یاد داشته باشید که در این سفر اعضای خانواده و دوستانتان سوار ماشین شما خواهند شد. یک ماشین کثیف با لکه‌های بزرگ و کوچک درون آن، نمی‌تواند خاطره خوشی را برای مسافران شما رقم بزند.

پس در اولین قدم ماشین خود را تمیز کنید، با یک جاروبرقی یا جاروشارژی درون ماشین را با دقت پاکسازی کنید. از اسپری‌های خوشبو کننده برای ماشین استفاده کنید تا هوای درون ماشین عطر خوشی داشته باشد.

حالا باید بدنه بیرونی ماشین را بشوئید، لازم نیست آب زیادی مصرف کنید. یک دستمال مرطوب بردارید و با آن خاک روی ماشین را بگیرید. اگر احساس می‌کنید بدنه ماشین هنوز کثیف است می‌توانید از کارواش استفاده کنید.

12- همراه داشتن یک بطری روغن موتور

بسیاری از خودرو‌های مدرن در هنگام رانندگی مقدار کمی روغن‌موتور را مصرف کرده و باعث کاهش سطح روغن‌موتور می‌شوند. کاهش روغن موتور به مرور زمان باعث ایجاد مشکلات بسیاری شده و عملکرد موتور را دچار اختلال خواهد کرد؛ بنابراین بهتر است که همیشه یک بطری روغن‌موتور ۱ لیتری همراه خود داشته باشید تا در طول سفر مشکلی برای شما ایجاد نشود.

13- اسناد و مدارک شناسایی را فراموش نکنید

از همراه داشتن مدارک خودرو قبل از مسافرت مطمئن شوید!
از همراه داشتن مدارک خودرو قبل از مسافرت مطمئن شوید!

درست است که وقت سفر و شادی است اما همانطو رکه اشاره کرده‌ایم باید همه جوانب را در نظر بگیرید. از قبل یک کیف محکم برداشته و اسناد و مدارک مربوط به ماشین را درون آن قرار دهید. گواهینامه و بیمه خودرو از مدارکی هستند که نباید در وقت سفر فراموش شوند.

اسناد و مدارک شناسایی همسفران خود را فراموش نکنید، همه این مدارک را در کیف مربوطه بگذارید و آن را درجایی قرار بدهید که کمترین آسیب را ببیند. اسناد و مدارک مهمی که همراهتان هست را در نقطه امنی از ماشین قرار دهید.

مقاله پیشنهادی: مراحل قاونی شکایت در انواع تصادف رانندگی

14- تجهیزات ضروری داخل خودرو

تجهیزات ضروری خودرو برای مسافرت
تجهیزات ضروری خودرو برای مسافرت

همانطور که داشتن جعبه کمک‌های اولیه در خودرو در طی سفر از ملزومات اساسی است، باید یک جعبه اضطراری نیز در کنار آن به همراه داشته باشید. درون این جعبه باید تجهیزات ضروری داخل خودرو بوده و می‌تواند شامل پتو، ابزار تعمیر، شارژر، پاوربانک، چراغ قوه و چند متر طناب باشد.

ابزار تعمیر را در اولویت قرار دهید، همیشه این احتمال را ربدهید که ممکن است ماشین در وسط جاده به اشکال خورده و خاموش شود. در اینجا شما باید پیچ گوشتی و آچاری همراه خود داشته باشید تا بتوانید ماشین را تعمیر کنید.

تجهیزات ضروری داخل خودرو شامل پتو، چراغ قوه و شارژر و لوازم تعمیراتی هستند.

13- از موقعیت یاب استفاده کنید!

آماده کردن ماشین برای سفر
آماده کردن ماشین برای سفر

قبل از اینکه استارت ماشین را بزنید، چند برنامه موقعیت یاب روی گوشی خود نصب کنید.   البته گوگل مپ می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد، لوکیشن مقصد خود را بزنید و مسیریابی کنید. گوگل مپ راهنمای شما، در مسیر‌های ناشناخته خواهد بود. فقط کافیست طرز استفاده از آن را یاد بگیرید.

مقاله پیشنهادی: راهنمای خرید هولدر موبایل برای ماشین

14- جاده‌ها و شرایط جوی را بررسی کنید!

یکی از مهم‌ترین اقدامات قبل از سفر با ماشین چک کردن وضعیت جاده‌ها و شرایط جوی است. با خبر بودن از شرایط آب و هوا و باز بودن جاده‌ها به شما کمک خواهد کرد، تجهیزات ضروری برای سفر را داخل خودرو قرار داده و یا در صورت وخیم بودن اوضاع سفر خود را لغو کنید.

می‌توانید از سامانه اطلاع رسانی راه‌ها برای گرفتن اطلاعات و آگاه شدن از وضعیت جاده‌ها کمک بگیرید.

 آماده كردن ماشين براي مسافرت
آماده كردن ماشين براي مسافرت

سفر نوروزی به خیر

با رعایت نکات ایمنی فوق و آماده کردن خودرو برای سفر می‌توانید سفری لذت بخش را تجربه کرده و با کمترین ریسک خطر تصادف یا در راه ماندگی ناشی از خرابی خودرو، اوقات مفرح و فراموش نشدنی را رقم بزنید.

سال نو نزدیک است، پیشنهاد می‌شود که اتومبیل‌هایمان را نیز نظافتی اساسی کرده و رسم اتومبیل تکانی را بین خود جا بیندازیم. در هنگام رانندگی خونسردی خود را حفظ کنید و به رانندگی خود مسلط باشید و عجله نکنید. همچنین همیشه جعبه ابزار و لاستیک یدکی را به همراه خود ببرید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
نوید
نوید
2 سال پیش

سلام.مطالبتون بسیار مفید و آموزنده بود.ممنون

سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش