نقد و بررسی سیتروئن زانتیا |مزایا و معایب + دفترچه راهنما

3.3
(438)

در این مقاله به نقد و بررسی سیتروئن زانتیا می پردازیم. این خودرو یکی از محبوب ترین و معروف ترین خودروهای کشور است و این در حالی است که بیش از 10 سال از تولید زانتیا در کشور می گذرد و حتی برخی از خریداران خودرو، نسخه دست دوم این خودرو را به خودروهای صفر کیلومتر رایج در ایران ترجیح می دهند. که این نشان از قابلیت ها و محبوبیت این خودرو در کشور دارد.

نقد و بررسی ماشین زانتیا
نقد و بررسی ماشین زانتیا

معرفی خودروی سیتروئن زانتیا

بررسی ماشین زانتیا
بررسی ماشین زانتیا

کمپانی سیتروئن نامی شناخته شده در کشور ماست و علاقمندان بسیاری هم دارد. ژیان، نوستالژیک ترین تولید کمپانی سیتروئن در ایران است که در خاطرات بسیاری از ما رد کمرنگی از آن هنوز باقیست.

سال‌ها بعد از حضور ژیان در ایران، خودروی جدیدی از این کمپانی وارد کشورمان شد که با استقبال بسیار خوبی از سمت مردم ما روبه‌رو گردید. زانتیا را می‌توان بعد از پژو، محبوب‌ترین خودروی فرانسوی در ایران دانست.

تاریخچه سیتروئن زانتیا در ایران

زانتیا در سال 1992 میلادی به بازار اروپا معرفی شد و اولین فیس لیفت آن در سال 1998 بود. سپس فرانسوی ها خطوط تولید خود را بین سال های 2001 تا 2002 مونتاژ کردند، اما در همان زمان سایپا تولید فیس لیفت زانتیا را با دو موتور های 1. 8 لیتری (XU7) 2 لیتری (XU10) را در ایران آغاز کرد. تولید زانتیا تا سال 2010 در سه نوع مختلف ادامه یافت. نوع X (ساده)، نوع SX یا انحصاری (نیمه فول) و نوع سوپر لوکس (فول).

زانتیا همچنان یکی از قابل اعتمادترین خودروهای موجود در بازار ایران است. از اوایل تا اواسط دهه 80 شمسی، کمتر خودرویی وجود داشت که بتواند با سرعت و شتاب زانتیا برابری کند. در اوج سیتروئن مدام با یکی از تنها رقبای خود در بازار یعنی نیسان ماکسیما مقایسه می شد، اما اکنون زانتیا با پارس ELX مقایسه می شود که موتور 1. 8 لیتری در سینه دارد.

و همچنین سورن توربو. زانتیا همچنان نماد جوانی و ماشین ثروتمندان است. دلیل موفقیت این لیفت بک اروپایی در بازار ایران را باید در کیفیت بالای قطعات، درایو قدرتمند و سیستم تعلیق نرم آن جستجو کرد. همچنین زانتیا مونتاژ و تحویل سایپا از شبکه گسترده خدمات پس از فروش این خودروساز بی بهره نیست. جالب است بدانید که نام زانتیا از نام یونانی Xanthos به معنای طلایی گرفته شده است.

فیلم بررسی زانتیا

فیلم زیر از سایت پدال به بررسی کامل خودروی مونتاژ شده سیتروئن زانتیا پرداخته است. حتما آن را تماشا کنید!

مشخصات فنی زانتیا

بررسی مشخصات فنی موتور زانتیا

مشخصات فنی موتور زانتیا
مشخصات فنی موتور زانتیا

سیتروئن زانتیا در ایران با دو پیشرانه 1. 8 لیتری و 2 لیتری تولید می شد. موتور 1. 8 لیتری با 112 اسب بخار قدرت از شتاب صفر تا 100 کیلومتر 12 ثانیه برخوردار بود و موتور 2 لیتری نیز با 135 اسب بخار قدرت شتاب 10 ثانیه را امکان پذیر می کرد.

جدول مشخصات فنی سیتروئن زانتیا در 3 تیپ
مشخصات فنی2 لیتری X2 لیتری SX1. 8 لیتری
وزن (کیلوگرم)13951395 1264
طول (mm)452445244524
عرض (mm)175517551755
ارتفاع (mm)140014001400
پیشرانه4 سیلندر XU104 سیلندر XU10 4 سیلندر XU7
حجم موتور (لیتر)22 1. 8
گشتاور (نیوتن متر)180180155
گیربکس5 دنده دستی5 دنده دستی5 دنده دستی
قدرت (اسب بخار)135135112
شتاب 0 تا 100 KM (ثانیه)9. 59. 511. 9
سرعت (کیلومتر بر ساعت)203203194
مصرف ترکیبی در 100 KM (لیتر)778. 7
حجم باک (لیتر)656565
سنسور عقبنداردنداردندارد
ترمز ضد قفل ABSدارددارددارد
ترمز پارک برقینداردنداردندارد
چراغ مه شکن جلونداردداردندارد
چراغ مه شکن عقبدارددارددارد
نوع فرمانهیدرولیکیهیدرولیکیهیدرولیکی
تعداد ایربگ122
سیستم تهویهدستیدستیدستی

باتری زانتیا در کیان باتری با قیمت مناسب و ارسال و نصب رایگان در شهر تهران است.

بررسی امکانات و آپشن های زانتیا

زانتیا با استانداردهای روز تجهیزات چندانی ندارد، اما اگر به سال تحویل و رقبا با قیمت فعلی نگاه کنیم، تجهیزات را مناسب می دانیم.

 زانتیا دارای شیشه های برقی در چهار در، تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک، فرمان هیدرولیک با قابلیت تنظیم ارتفاع، برف پاک کن هوشمند، کلید کنترل کیسه هوای سرنشین، کلید الکترونیکی ضد سرقت، دکمه های کنترل صوتی روی فرمان، سیستم کنترل تبخیر سوخت، تنظیم ارتفاع و پشتی صندلی راننده، سیستم توقف خودکار سوخت در صورت تصادف، تنظیم ارتفاع خودرو، مه شکن چراغ جلو و. . می باشد، که در برخی از آن ها از رقبا بهتر عمل کرده است.

    دانلود دفترچه راهنمای سیتروئن زانتیا

    نقد و بررسی طراحی ظاهری زانتیا

    بدنه زانتیا توسط طراحان ایتالیایی در استودیو برتونه متولد شد. این خودرو که شباهت هایی به پژو 405 داشت در عین سادگی از استیل و ظاهر زیبا و ماندگاری برخوردار بود. کوتاه بودن طول صندوق عقب و در عوض بلند بودن کاپوت سیتروئن زانتیا ظاهری کاملا کشیده و تهاجمی به این خودرو می داد. به طوری که پس از گذشت 26 سال از طراحی آن، زانتیا نسبت به بسیاری از خودروهای داخلی و چینی همچنان از ظاهر آبرومندانه تری برخوردارست.

    بررسی طراحی داخل ماشین زانتیا

    کابین خودروی زانتیا، اگر بخواهیم خیلی کلی به آن نگاه کنیم، کابینی ساده و یکدست است که در آن همه چیز به بهترین شکل ممکن در جای خود قرار دارد تا راننده به تمامی دکمه های موجود در آن دسترسی داشته باشد.

    داخل ماشین زانتیا دنده اتوماتیک از آپشن های بهتری همچون دکمه های کنترلی روی فرمان، تهویه مطبوع دستی و قابلیت تنظیم ارتفاع برخوردار است که البته پیدا کردن زانتیا دنده اتوماتیک به طبع سخت تر از دنده دستی است.

    بررسی طراحی بیرونی زانتیا

    برررسی طراحی نمای بیرونی سیتروئن زانتیا
    برررسی طراحی نمای بیرونی سیتروئن زانتیا

    نمای بیرون زانتیا نسبت به طراحی‌های آن زمان، علیرغم سادگی، زیبایی و جذابیت خاص خودش را داشت. کاپوت کشیده و بدون خطوط حجم دهنده، جلو پنجره‌ی کوچک و سپری نسبتا پهن و مشکی نمای روبه‌رویی زانتیا را تشکیل می‌دهد. طراحی ساده‌ی زانتیا مانعی برای فروش موفقش نبود.

    از نمای جانبی هم، خطوط کشیده به صندوق عقبی کوچک می‌رسد که با چراغ‌های مستطیل شکل، ظاهر ساده‌ی زانتیا را تکمیل می‌کند. در حقیقت جذابیت و زیبایی زانتیا در همین سادگی‌اش نهفته است.

    معمولا خودروهای فرانسوی از نظر طراحی ظاهری پیچیدگی‌های خودروهای کره‌ای و ژاپنی را ندارند اما شاید برخی معتقد باشند که زانتیا زیادی از حد ساده است! این سادگی در کابین هم ادامه دارد.

    مزایا و معایب سیتروئن زانتیا

    نقاط ضعف و قوت سیتروئن زانتیا
    نقاط ضعف و قوت سیتروئن زانتیا

    نقاط ضعف زانتیا

     معایب زانتیا
    معایب زانتیا
    • ایمنی خیلی کمی دارد

    اگر باید فقط به یکی از اشتباهات زانتیا اشاره کنیم، ایمنی بسیار بسیار ضعیف اوست. در یک تست تصادفی که توسط Euro Encap در سال 1997 انجام شد، این خودرو تنها یک ستاره ایمنی دریافت کرد. در تست تصادف دیدیم که داشبورد کاملا به داخل کابین رفت، صندلی ها جابه جا شدند، صندوق عقب باز شد، ستون ها شکست و عقب خودرو بالا آمد. این موارد می تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

    اول اینکه شاسی خودرو از قطعات زیادی تشکیل شده و برای خودروهای سدان مناسب نیست، بدنه خودرو بد طراحی شده، ستون ها از استحکام لازم برخوردار نیستند و در نهایت توزیع وزن به خوبی انجام نشده است.

    همین موضوع باعث شد این خودرو در تست های تصادف نتایج وحشتناکی داشته باشد و باید گفت در مقابل رقیبی مانند رنو مگان که خودرویی کاملا ایمن است واقعا ضعیف است. در این دسته زانتیا ضعیف ترین ایمنی را دارد.

    • طراحی قدیمی و زننده

    طراحی زانتیا پر از خطوط تیز و منحنی است و ماشین شبیه مکعب به نظر می رسد این طراحی مربوط به دهه 90 است و اکنون در سال 2020 واقعاً عقب مانده به حساب می آید. درست است که خودرویی مانند مگان چندان جدید به نظر نمی رسد و طراحی آن به سال 2005 بازمی گردد، اما همچنان عملکرد بهتری نسبت به زانتیا دارد.

    طراحی زانتیا به خصوص در قسمت عقب بسیار قدیمی است و این طراحی قدیمی در کابین نیز وجود دارد. در مقابل رقبایی مانند مزدا 3 قدیمی با طراحی بسیار زیبا و حتی سراتو قدیمی به راحتی می توانند از نظر طراحی این خودرو را شکست دهند.

    • قطعات یدکی گران قیمت

    تکنولوژی موتور زانتیا نسبت به سال تولیدش واقعا خوب است و از نظر فنی کارایی بی نظیری دارد ولی این عملکرد بی نظیر هزینه هایی به دنبال دارد. یکی از مشکلات زانتیا مشکل گوی های روغن سیستم پنوماتیکی است که قیمت بسیار بالایی دارد و مطمئناً خودرویی که 10 یا 15 سال پیش بوده یک بار برای رفع این مشکل به مرکز خدمات مراجعه کرده و هزینه زیادی نیز کرده است. قیمت این خودرو بالاست و قطعات آن گران است. پس اگر اهل رفتن به تعمیرگاه نیستید بهتر است زانتیا نخرید.

    • هزینه تعمیر ایرادات شایع سیتروئن زانتیا

    خودروهای فرانسوی به طور کلی به استهلاک بالا و قیمت بالا شهرت دارند و زانتیا نیز نه تنها از این قاعده مستثنی نیست، بلکه تایید محکمی نیز بر این باور عمومی وجود دارد.

    سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک که یکی از نقاط قوت این خودرو است را شاید بتوان نقطه ضعف آن دانست. اجزای این سیستم به ویژه گوی ها نیاز به مراقبت و بررسی دارند و در صورت بروز مشکل، یافتن نمونه های اصلی در برخی شهرها دشوار و غیر ممکن خواهد بود.

    روغن کاری شدید سیستم هیدروپنوماتیک که با روغن ترمز و فرمان هیدرولیک ادغام شده است از دیگر مشکلاتی است که به این خودروی فرانسوی نسبت داده می شود اما مالک خودروی تست هنوز این مشکل را تجربه نکرده است.

    • نادر بودن نمونه های سالم

    به طور کلی خودروهایی که موتور قدرتمند و شتاب بالایی دارند نمونه های سالم کمی از آنها هستند. مثلا هیوندای جنسیس به عنوان خودروی سریع یا ماکسیما که البته زانتیا هم از این قاعده مستثنی نیست. زانتیا به دلیل شتاب بالا معمولا مورد استفاده بسیاری از مالکان قدیمی قرار می گیرد و این خودرو را از نظر فنی با مشکل مواجه کرده است.

    بحث دیگر این است که اکثر زانتیاها روکش و گلگیر جلوی خود را عوض کرده اند که نشان می دهد چون شتاب و سرعت زیادی را با زانتیا تجربه کردند، بیشتر طعم تلخ تصادف را حس کردند.

    نقاط قوت سیتروئن زانتیا

    موارد زیر از نقاط قوت سیتروئن زانتیا می باشند:

    • طراحی همچنان خاص و زیباست البته در مقایسه با رقبا با همان قیمت 
    • موتور قدرتمند که منجر به شتاب و سرعت بالا می شود
    • کیفیت فنی مناسب قطعات اصلی مانند موتور و گیربکس
    • ثبات و هندلینگ خوب
    • رانندگی مثال زدنی و رانندگی دلپذیر
    • قابلیت تنظیم ارتفاع و عبور از ناهمواری
    • فضای داخلی راحت و مناسب 
    • ترمز قابل اعتماد

    مصرف بنزین خودروی زانتیا

    اگر با مشاوران فروش خودرو برای زانتیا مشورت کنید، به احتمال زیاد مشکل مصرف زیاد سوخت را تا حد امکان اغراق می کنند، ضمن اینکه مصرف سوخت این خودرو نسبت به سایر خودروهای ساخت داخل کشور تفاوت چندانی ندارند. مصرف سوخت ترکیبی زانتیا با موتور 2 لیتری، 7 لیتر در هر 100 کیلومتر و نوع 1. 8 لیتری، 8. 7 لیتر در هر 100 کیلومتر است در حالی که مصرف سوخت ترکیبی پژو 405 GLX 100 در هر 100 کیلومتر 9 لیتر است. که زانتیا در برابر آن مقرون به صرفه است.

    تجربه ماشین سواری عالی با زانتیا

    یکی از نقاط قوت زانتیا رانندگی خوب و دلنشین این خودرو است. در بررسی زانتیا متوجه می شویم که یکی از دلایل این رانندگی خوب بدون توجه به سرعت، شتاب و قدرت رانندگی، سیستم تعلیق خوب و پیشرفته این خودرو است که برای جاده های ناهموار هم مناسب است.

    زانتیا مجهز به سیستم تنظیم ارتفاع است که در زمان عرضه این خودرو و در تبلیغات آن بسیار قابل مانور بود. با این عملکرد ارتفاع خودرو در جاده های ناهموار تنظیم می شود.

    در این موارد با بالا بردن کف خودرو آسیب به قسمت های زیرین به حداقل می رسد و از طرفی در موارد ضروری مانند رفتن به اتاق هایی با ارتفاع کم می توان ارتفاع خودرو را کاهش داد.

    همراه با این سیستم ارتفاع زانتیا به طور خودکار با توجه به وزن سرنشینان و میزان بار روی خودرو تنظیم می شود. زانتیا قابلیت حرکت بر روی سه چرخ را دارد که از ویژگی های خودرویی با این سن و کلاس است. هندلینگ و هندلینگ عالی زانتیا در انواع شرایط جاده بسیار موفق است.

    طرفداران زانتیا در بازار ایران

    سیتروئن زانتیا یکی از موفق ترین خودروهای بازار داخلی ایران در دهه 80 بود که به لطف ویژگی هایی چون سرعت، شتاب، کیفیت ساخت، سواری نرم، طراحی قابل قبول و کابین جادار توانست به فروش بالایی دست یابد.

    این خودرو پس از سال ها تولید همچنان بازار دست دوم خوبی دارد اما قطعات آن گران است. این خودرو در بازار داخلی رقبایی چون مزدا 3، مگان و پژو پارس ELX دارد که اگر از طراحی قدیمی آن چشم پوشی کنیم، از نظر فنی نسبت به تمامی رقبای خود برتری دارد.

    آیا زانتیا هنوز هم ارزش خرید دارد؟

    آیا زانتیا بخریم؟
    آیا زانتیا بخریم؟

    خودرو زانتیا با تمام ماجراهایی که در طول سالیان گذشته سپری کرد و هم اکنون بیش از 10 سال از توقف خط تولید آن می گذرد، باز هم مورد توجه عموم قرار دارد و خیلی از رانندگان حاضر به خرید نسخه کارکرده زانتیا نسبت به سایر خودروها هستند.

    با این وجود در طول چند سال گذشته، زانتیا نیز همانند سایر خودروها به میزان قابل توجهی افزایش قیمت داشته است که این روزها این خودرو با قیمت حدودی 100 میلیون الی 200 میلیون تومان در بازار آزاد نسبت به میزان کارکرد و سلامت خودرو معامله می شود.

    زانتیا خودرویی سریع با رانندگی بی نظیر است. ماشینی که رانندگی با آن واقعاً خوب است. اما باید گفت که از نظر ایمنی و طراحی بسیار ضعیف عمل می کند و اگر از نظر ظاهری مشکلی ندارید و به خطرناک بودن خودرو اهمیت نمی دهید زانتیا خودروی بی نظیری است!

    فیلم زانتیا اسپرت

    ویدئوی زیر شاید کمکی به تصمیم شما نکند اما علاقه مندان به این خودرو فیلم زیر را از دست نمیدهند

    نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

    بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

    عضو شوید
    آگاه شوید
    guest
    8 نظرات
    فید بک نظرسنجی داخل متن
    مشاهده تمام نظرات
    امیر
    امیر
    1 سال پیش

    سلام من میخوام یه زانتیا سالم تر و تمیز بگیرم رفتم زانتیا بگیرم تو دیوار زده ۴۲۰ میلیون تومان گرونه من میتونم با ۴۲۰ میلیون تومان شاهین بگیرم یا دنا پلاس
    بگیرم میخوام ببینم آیا در حد ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون زانتیا سالم تر و تمیز هست

    مهدی
    مهدی
    1 سال پیش

    سلام من تو عکس ها ی زانتیا دنده اتوماتیک دیدم مگه داریم زانتیا اتوماتیک

    کیان باتری
    کیان باتری
    در جواب  مهدی
    1 سال پیش

    با سلام امکان تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک وجود دارد. اما برای تغییر از گیربکس دستی به اتوماتیک هزینه های زیادی در بر خواهد داشت. البته گیربکس هر خودرویی را نمی توان به اتوماتیک تبدیل کرد حتی اگر مدل اتوماتیک آن در بازار موجود باشد. گاهی نیز این امکان وجود دارد اما هزینه تبدیل آنقدر زیاد میشود که صرف به این است که مدل اتوماتیک آن خریداری شود. معمولا این عمل بیشتر در خودروهای پرشیا، پژو 405 ،سمند و زانتیا صورت میگیرد. این موضوع مزایا و معایبی دارد که به اختصار برایتان بیان می کنیم: معایب تبدیل گیربکس دنده ای… خواندن ادامه ...

    امیر
    امیر
    در جواب  مهدی
    1 سال پیش

    نسخه ۳۰۰۰ سی سی زانتیا دارای گیربکس اتومات

    ابراهیم
    ابراهیم
    1 سال پیش

    سلام
    شما زانتیا رو با ماشینهایی مقایسه کردید ک الان قیمت بالای 250 ، 300 میلیون دارن در صورتی ک خود زانتیا الان زیر 200 میلیون معامله میشه.
    من میخوام یه زانتیا بگیرم ، ولی خیلی ها گفتن خرجش بالاس و نخرم. ی سوال. یعنی قطعات زانتیا مثلا از این خودرو های چینی هم بالاتره؟؟؟
    الان نمیدونم چیکار کنم. کارم جوری باید تو جاده باشم ، برا همین زانتیا رو انتخاب کردم.ارزش خرید داره یا ن

    کسری
    کسری
    در جواب  ابراهیم
    8 ماه پیش

    با عرض سلام و ادب.
    ب نظر بنده اگه ی زانتیا مورد تایید یه کارشناس خبره زانتیا پیدا کنید غیر قابل مقایسه با ماشین های چینی موجود در بازار فعلی هستش. باز هم عرض میکنم غیر قابل مقایسه.

    ابراهیم
    ابراهیم
    1 سال پیش

    من میخوام برا خرید یه زانتیا مدل پایین اقدام کنم. یعنی فعلا هزینه ایی ک داریم همینقدره.
    آیا ارزش خرید داره یا ن؟
    دوستان ماشین فروشی ندارن؟؟؟

    حسین بهرامی
    حسین بهرامی
    2 سال پیش

    باسلام به نظر وتجربه من زانتیا درسته که ایمنی خوبی ندارد ولی می‌توان گفت با قیمت‌های امروزی زانتیا گزینه ایست که به تجربه من بهتراز خودروهای داخلی ایران هست و به نظر من خودروی زانتیا با موتور ۱۸۰۰ این روزها با شرایط گرانی یدکی به صرفه تر از زانتیا ۲۰۰۰ هست زانتیا خودروی نیست که بشه باهاش بی رحمی کنی تا زمانی که درست استفاده شود هزینه اضافه نخواهد داشت به شرطی که نسخه ای که میخرید دارای سلامت کامل باشد چندین سال هست که استفاده میکنم وراضی هستم
    با تشکر بهرامی

    سبد خرید
    اسکرول به بالا
    مشاوره رایگان و ثبت سفارش