نقد و بررسی خودرو کوییک سایپا + دفترچه راهنما

4.6
(286)

در این مقاله به نقد و بررسی خودرو کوییک خواهیم پرداخت، مزایا و معایت آن را معرفی می کنیم و مشخصات فنی آن را در اختیارتان می گذاریم؛ در صورتی که قصد خرید این خودرو را دارید تا انتها همراه کیان باتری باشید.

نقد و بررسی خودرو ساپیا کوییک
نقد و بررسی خودرو ساپیا کوییک

بررسی خودرو کوییک

کوییک از لحاظ زیرساخت شباهت های بسیاری به خودرو کیا، پراید و ریوی قدیم دارد، اما از نظر طراحی دارای مشکلات بسیاری می باشد که با استاندارد های جهانی فاصله بسیاری دارد، بسیاری معتقدند ظاهر کوییک بسیار قدیمی می باشد و از نکات ضعف این خودرو است.

کوییت در حقیقت همان هاچ بک ساینا می باشد که از ضربه گیر ها در آن استفاده شده و با افزایش ارتفاع نام یک محصول جدید را به خود گرفته است.

نکته جالبی که در طراحی بدنه آن وجود دارد نام خودرو است که به فارسی در پشت آن نوشته شده است!

یکی از تغیراتی که بر روی کوییک اعمال شده است و توجه را به خود جلب می کند فرمان خودرو است که به صورت حرف D است و بر روی آن دکمه هایی قرار دارد که برای کنترل سیستم پخش استفاده می شود. این بخش نمای بسیار زیبا و جذابی به کابین خودرو داده است.

علاوه بر آن صفحه آمپر خودرو نیز تغیراتی داشته است و در زمان هایی که چراغ های خودرو روشن است نمای زیبایی به وجود می آید.

همنین در صفحه آمپر کوییک  از یک نمایشگر کوچک استفاده شده است که به عنوان کامپیوتر سفری کاربرد دارد.

سایپا کوییک تا کنون در در 4 مدل SE-A ‌، SE‌، ST و SE-A LUX عرضه شده و در تملمی مدل های معرفی شده از پیشرانه 4 سیلندر با حجم 1503 سی سی استفاده می شود.

پیشرانه ای که در این خودرو قرار دارد دویست سی سی از پراید بیشتر می باشد و از نظر توان تولید نیز 17 اسب بخار بیشتر از پراید است.

با توجه به این توضیحات این خودرو برای استفاده های شهری و خانوادگی گزینه مناسبی می باشد.

مشخصات کلی:
نام خودروکوییک
کشور سازنده 

ایران

سال (طراحی)1396

بررسی مشخصات فنی کوییک

مشخصات فنی خودرو کوییک
بررسی مشخصات فنی خودرو کوییک

خودرو سایپا کوییک مجهر به یک موتور 4 سیلندری با آرایش خطی است که حجم آن 1.5 لیتر است، باید گفت پیشرانه ای که در این خودرو استفاده شده است جزو پر استفاده ترین پیشرانه ای است که در خودرو ها استفاده می شود و شرکت سایپا هم علاقه بسیاری به آن دارد و در تمامی ماشین هایش از آن استفاده می کند.

علاوه بر این موضوع از نظر فنی موتور استفاده شده در خودرو کوییک دارای یک میل سوپاپ در قسمت بالا و یک دریچه برقی می باشد.

این موتور از حداکثر قدرت و گشتاور تولیدی معادل 87 اسب بخار و 128 نیوتن متر برخوردار است.

بنابراین به این موضوع می رسیم که خودرو کوییک از نظر فنی هیچ کونه تفاوتی با سایر خودرو های سایپا ندارد و هر گونه امکاناتی هم که وجود دارد مربوط به مدل اتومات آن می باشد و در مدل های دستی از همان فرمان هیدرولیک سابق استفاده شده است.

در مدل دنده اتومات در کوییک از یک گیربکس ضریب متغیر CVT استفاده شده است.

موتور4 سیلندر 8 سوپاپه
حجم موتور1503 سی سی
تنفس موتورتنفس طبیعی
انتقال نیرودیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت87 اسب بخار در 5300 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور128 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه
جعبه دندهCVT یا 5 دنده دستی
شتاب 0 تا 100
حداکثر سرعتکیلومتر در ساعت
وزن1063 کیلوگرم
اندازه (میلیمتر)4005 طول – 1678 عرض – 1492 ارتفاع
فاصله بین دو محور2415 میلیمتر

باتری کوییک

امکانات و تجهیزات کوییک

سایپا کوییک دنده ای
نقد و بررسی سایپا کوییک دنده ای

نسخه دستی کوییک در مدل تیپ پایه دارای امکانات چندانی نمی باشد و آپشن های آن بسیار ساده و ایتدایی هستند که البته برای قیمتی که عرضه می شود مناسب است. اما در نسخه اتومات کوییک از امکانات بیشتری استفاده شده است و با توجه به حجم این امکانات کاملا مناسب این رده می باشد.

البته می توان گفت امکاناتی که در کوییک قرار دارد از نظر سطح کیفیتی با شرایط ایده آل بسیار فاصله دارد، اما همین موضوع که در یک خودرو که هم سطح با قیمت مثلا 206 می باشد شاهد چنین امکاناتی هستیم امیدوار کننده است.

برخی از امکاناتی که در کوییک استفاده شده است شامل موارد زیر است:

فرمان برقی، سیستم ورود و استارت بدون سوییچ، دوربین دنده عقب، جعبه دنده خودکار، سیستم مالتی مدیا شامل نمایشگر 7 اینچی، کروز کنترل، ترمز کمکی ای بی اس، چراغ های روشنایی در روز و کامپیوتر سفری و..

امکانات خودرو کوییک:

ترمز و پایداریترمز جلو دیسکی عقب کاسه ای – ABS – EBD – BA – ESC
کیسه هواکیسه هوای راننده و سرنشین جلو
سیستم صوتینمایشگر 7 اینچی لمسی – رهیاب – بلوتوث – کنترل سیستم صوتی از روی فرمان
دیگر تجهیزاتفرمان برقی یا هیدرولیک نسبت به مدل – رینگ های 14 اینچی آلومینیومی – سیستم کنترل باد لاستیک ها TPMS – سیستم هشدار سرقت با بوق VAS – چراغ های مخصوص روز – استارت دکمه ای – سیستم ورود بدون کلید – دوربین عقب – سنسور پارک عقب – کروز کنترلخودرو در سه مدل ارایه می شود که نسبت به مدل بعضی از تجهیزات بالا روی آن نصب شده است

دانلود دفترچه راهنمای کوییک

طراحی بدنه کوییک

کوییک سفید مشکی
کوییک سفید مشکی

بیایید از قسمت جلو خودرو شروع کنیم، در نمای جلو از چراغ‌های مشکی رنگ و مجموعه سپر و جلوپنجره متفاوت و عضلانی‌تر نسبت به ساینا، باعث تفاوت این خودرو شده است.

مدلی که ما در حال بررسی آن هستیم کوییک R  است که رنگ مشکلی که در سقف آن استفاده شده است باعث جلبه توجه و نقطه مثبت خودرو شده است، اکثرا ترجیح می دادند که سایپا در این مدل از دی لایت ها استفاده می کرد اما این اتفاق نیفتاده است و از قطعه های پلاستیکی نقره ای رنگ استفاده شده است.

در نمای کناری خودرو یک برچسب قرار دارد که در قسمت پایین در ها چسبانده شده است، این برچسب در کنار قطعات پلاستیکی و مشکی رنگ دور گلگیرها و نیز روف رک‌های روی سقف، مانند ساندرو استپ وی، کاملاً یادآور سگمنت خودرو یعنی هاچ بک-کراس هستند. آینه‌های کناری بیش از حد بیرون هستند و به اصطلاح خرگوشی طراحی شده اند و دستگیره‌های کناری نیز هرچند ایزی اوپن شده‌اند و نسبت به ساینا و تیبا ۲ بسیار بهتر و شکیل ‌تر هستند.

در قسمت عقب خودرو شاهد چراغ های دو تکه ای هستیم که کمی شبیه به خودرو بی ام و می باشد، علاوه بر آن سپر عقب با دو مه شکن همراه با یک قسمت پلاستیکی طراحی شده است که نمای زیبایی به خودرو داده است.

نکته منفی که در طراحی ظاهری کوییک وجود دارد مربوط به چراغ های عقب است که لامپ های آن معمولی می باشد و بهتر است از نوار های نئونی استفاده می شد.

در آخر از نظر طراحی می توان گفت کوییک مورد قبول است و مورد تایید اکثر افراد قرار می گیرد.

همچنین بخوانید: نقد و بررسی مزایا و معایب ساینا

کابین کوییک

فضای داخلی کوییک
فضای داخلی کوییک

به سراغ بررسی داخل کوییک می رویم، برخلاف این که در ظاهر خارجی تغیرات جدیدی رخ داده است اما نمای داخلی آن بسیار شبیه به ساینا می باشد و در مقایسه با پژو 206 دارای نمره کم تری است.

البته در کوییک های R پلاس کمی پیشرفت کرده است و فرمان و مانیتوری که در آن استفاده شده است نمای زیبا تری به خودرو داده است.

اگر در موقعیت راننده قرار بگیرید متوجه می شوید که دید کافی به دنده عقب ندارید، اما به مرور زمان و چندین بار رانندگی به این فضا عادت می کنید.

مقایسه ساینا و کوییک

در ویدیو زیر به بررسی شباهت و تفاوت های میان این دو خودرو پرداخته ایم و تماشای آن می تواند به شما برای تصمیم گیری بهتر کمک کند.

مزایا خودرو کوییک

  • داشتن فضای کافی برای سرنشینان

بر خلاف خودرو های هاچ بک دیگر مثل 206 یا تیبا، کوییک به این صورت نمی باشد و از فضای مناسبی برخودر دار است که برای خانواده ها نیز مناسب می باشد.

  • داشتن امکانات خوب نسبت به قیمت

از ویژگی های مثبتی که در کوییک اتومات وجود دارد می توان به صفحه نمایشگر لمسی آن اشاره کرد که تمامی اطلاعات لازم در مورد خودرو را در اخیتار شما قرار می دهد. شما در این صفحه نمایش می توانید اطلاعاتی مثل مصرف سوخت، اعلان باز بودن کمربند و قفل درب ها و … را تماشا کنید.

جدا از این موارد چند امکانات جذاب دیگری وجود دارد که در بالا به آن ها اشاره کرده بودیم، به همین جهت می توان گفت نسبت به هزینه ای که می کنید خودرو شما ارزش خرید را دارد.

  • داشتن نمایندگی و پشتیبانی در سراسر کشور

شرکت سایپا که تولید کننده کوییک می باشد در سراسر کشور نمایندگی های بسیاری دارد که موجب شده است خدمات متنوعی برای مشتریان خود ارائه دهد، در این میان خریداران کوییک می توانند از آن بهره مند شوند.

  • صرف سوخت پایین

مزایا خودرو کوییک
بررسی مزایا خودرو کوییک

خودرو کوییک جزو آن دسته از خودرو هایی می باشد که مصرف بالایی ندارد و در رده متوسط قرار گرفته است، البته با توجه به کم مصرف بودن و استاندارد آلایندگی یورو ۴،این خودرو در هر ۱۰۰ کیلومتر ۷ لیتر بنزین مصرف می کند و ظرفیت باک بنزین آن ۴۰ لیتر است.

  • امنیت خودرو کوییک دنده ای

خودرو کوییک مدل دنده ای در مقابل خودرو های هم رقیب دیگر مثل پراید و ساینا دارای امنیت بیشتری می باشد، در کوییک از کیسه هوا برای راننده و سر نشینان استفاده شده است که جزو کم ترین امکاناتی است که در این خودرو وجود دارد، علاوه بر آن در کوییک از ترمز ای بی اس و ترمز ای بی دی استفاده شده که این امکان را در اخیتار راننده قرار می دهد که در صورتی که کنترل راننده از دست خارج شده است ماشین بتواند حداکثر نیروی ترمز را فراهم کند.

معایب کوییک

  • وزن پایین خودرو

یکی از اصلی ترین معایبی که در این خودرو مخصوصا در مدل دنده ای آن وجود دارد مربوط به وزن پایین خودرو است، وزن کوییک 1064 کیلوگرم است که بسیار رقم پایینی می باشد، مزایا این وزن در این است که در زمان حرکت هیچ گونه چسبندگی به آسفالت ایجاد نمی شود اما در زمان راندگی در باد و بارات اذیت کننده خواهد بود.

  • خراب شدن زود هنگام صفحه کلاج

یکی دیگر از مهم ترین معایبی که کوئیک دنده ای دارد، اتمام زودتر از موعد صفحه کلاج است به صورتی که در حالت معمولی صفحه کلاج اتومبیل بایستی در کیلومتر ۴۰ یا ۵۰ هزار تعویض شود اما بسیار دیده شده که در خودرو کوئیک، صفحه کلاج در کیلومتر ۳۰ به اتمام می رسد.

  • درز صدای موتور به داخل کابین

معایب کوییک
معایب کوییک

از شایع ترین ایراد هایی که در خودرو کوییک وجود دارد و بسیاری از آن ناراضی هستند مربوط به صدا های بسیاری است که به داخل خودرو وارد می شود، یعنی زمانی که شما در حال رانندگی با این خودرو می باشید به خوبی تمام صداهای مربوط به موتور را احساس می کنید و زمانی که دور موتور بع 4500 برسد آزار دهنده تر خواهد شد.

  • استفاده از موتور قدیمی برای کوییک دنده ای

موتور خودرو کوییک با حجمی ۱۵۰۰ سی سی با ۴ سیلندر ۸ سوپاپه، بی شباهت به موتور سایپا و تیبا نیست. اما از طرفی موتوری که در این خودرو استفاده شده است کمی ارتقا یافته تر از پراید می باشد. اما در هر حال قدیمی است و نمی توان انتظار عملکرد خاصی ازش داشت.

  • گیربکس ضعیف کوییک

گیربکس هایی که برای ساخت خودرو هایی کوییک از آن ها استفاده می شود ساخت کشور بلژیک است اما با این وجود شایع ترین مشکلی که در این خودرو وجود دارد مربوط گیربکس های ضعیف آن است، به همین دلیل اگر قصد خرید این خودرو را دارید حتما در زمان تست دنده های خودرو را چک کنید در هنگامی که شما خودرو را بر روی دنده عقب قرار می دهید میتوجه صداهای غیر معمول از آن می شوید.

تجربه رانندگی با کوییک

کوییک فقط تا زمانی که استارت نخورده است با پراید متفاوت است، پس از آن که کلید را می چرخانید صدایی که از پیشرانه خودرو شنیده می شود، شنیدن صدا از کابین، حس و حالی که از رانندگی تجربه می کنید، تمامی این موارد شما را به یاد پراید می اندازد.

ابعد کوچکی که خودور دارد برای استفاده های شهری بسیار مناسب می باشد اما برای سفر های بیرون شهری امنیت لازم را برای شما ایجاد نمی کند.

یکی از مشکلاتی که در این خودرو وجود دارد مربوط به دنده های آن می باشد که به سختی جا می رود، البته این مشکل در ابتدا وجود دارد و زمانی که چندین کیلومتر رانندگی کنید کمی بهتر می شود. خودرو کوییگ از پیشرانه 105 لیتری استفاده می کند که در حقیقت همان موتور 1.3 لیتری پراید می باشد که کمی بهبود پیدا کرده است.

سخن آخر

این خودرو می تواند بیشتری تلاش سایپا برای ساخت خودرو هاچ بک دانست، در نگاه اول که کوییک را سایر خودرو های هم رده مقایسه می کنید به این پی میبرید که امکانات کوییک بیشتر است و آپشن هایی بیشتری در آن وجود دارد، اما هر چیزی که در این خودرو وجود دارد نمی تواند مانع از این شود که پلتفرم قدیمی ایکس 200 فراموش شود.

بنابراین در بهتریح حالت می توان گفت کوییک همان پراید ارتقا یافته می باشد که تنها امکانات جدید به آن اضافه شده است، برای افرادی که به دنبال خودرو هاچ بک برای رانندگی های بین شهری هستند گزینه مناسبی است اما اگر سفر های بین شهری شما زیاد می باشد بهتر است انتخاب دیگری داشته باشید.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
1 دیدگاه
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
محمودی
محمودی
1 سال پیش

فقط کوییک سلطان
ساینا شبیه قوربافه س

سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش