نقد و بررسی خودرو راین V5

4.5
(582)

یکی از شرکت های خودرو سازی بزرگ چهان کمپانی فاو می باشد، این کمپانی تا کنون چندین خودرو در مدل های مختلف کوچک و بزرگ را تولید کرده است. در این میان راین V5 جزو اولین خودرو کوچک شهری از شرکت می باشد که در سال 2013 رونمایی شد. پس از آن در سال 1394 توسط شرکت کرمان موتور وارد بازار کشور ما شد و با نام های ولا V5 و راین V5 شناخته می شود. در ادامه به نقد و بررسی راین V5 می پردازیم و به شما می گوییم که آیا این خودرو ارزش خرید دارد یا نه؛ تا انتها همراه کیان باتری باشید.

نقد و بررسی خودرو راین V5
نقد و بررسی خودرو راین V5

نگاهی کلی به راین V5

شرکت خودرو سازی راین تا قبل از این موضوعات به مونتاژ محصولات یک کمپانی کره ای مشغول بود و خودرو هایی مثل ورنا یا آوانته را مونتاژ کرده بود، اما زمانی که همکاری میان دو قطع شد این شرکت به دنبال یک جایگزین برای خود می گشت و در نهایت تصمیم گرفت یک شرکت چینی را جایگزین کند.

حاصل تلاش های انجام شده میان این دو شرکت خودرو وولکس بود که با توجه به قیمت گذاری های بالایی که روی آن انجام شد نتوانست خیلی موفق شود، پس از آن راین تصمیم گرفت یک خودرو اقتصادی تولید کند و به این منظور راین V5 تولید شد، در حال حاضر بسیاری این خودرو را با نام ولا V5 می شناسند.

البته راین هنور موفق نشده است که خیلی مخاطبان را به سمت خود جذب کند و محبوبیت چندانی ندارد، این موضوع هم به دلیل نداشتن تبلیغات مناسب، ظاهر نه چندان زیبای خودرو و قیمت گذاری نا مناسب آن می باشد. با این حال هستند کسانی که به دنبال کسب اطلاعات بیشتر از این خودرو هستند و می خواهند با مشخصات مختلف آن بیشتر آشنا شوند.

بررسی خودرو راین V5

در ویدیو زیر می توانید به صورت مختصر و مفید با بررسی خودرو راین آشنا شوید، پیشنهاد می کنیم برای درک بیشتر ادامه مقاله حتما ویدیو را تماشا کنید.

مشخصات فنی راین V5

موتور این خودرو توسط کمپانی تویوتا طراحی شده است و در دسته پیشرانه های 4 سیلندر مدل خطی قرار دارد، حجم موتور 1497 سی سی است و در هر 6000 دور در دقیقه 97 اسب بخار تولید می کند. گیربکس های استفاده شده در این خودرو اتوماتیک هستند و دور موتوری که در اختیار راننده قرار می دهند 4400 است.

خودروسازان راین، اکنون با عرضه مدل فیس لیفت این خودرو (ولا قبلا با نام راین V5 عرضه می شد) با گیربکس اتوماتیک، قصد دارد تا به رقابت با دیگر اتوماتیک های ارزان قیمت حاضر در بازار بپردازد.

این خودروی اقتصادی دارای شتاب نسبتا خوبی است و از قدرت موتور بالایی برخوردار است، دلیل این موضوع را می توان وزن پایین خودرو دانست؛ حداکثر سرعتی که به شما ارئه می دهد 180 کیلومتر در ساعت است که با توجه به اتوماتیک بودن آن سرعت قابل قبولی است.

مشخصات فنی خودرو راین
مشخصات فنی خودرو راین

مشخصات فنی به طور خلاصه:

پیشرانه۴ سیلندر خطی ۱۶ سوپاپ با بببسیستم VVT
 حجم موتور۱۴۹۷ سی سی
 حداکثر قدرت۶۰۰۰/۹۷ (اسب بخار/دور در دقیقه)
 حداکثر گشتاور۴۴۰۰/۱۳۵ (نیوتن بر متر/دور در دقیقه)
 تعداد سیلندر۴
 تعداد سوپاپ۱۶
 نوع سوخت سازگاربنزین
 سیستم انژکتوریپاشش چند نقطه ای MULTI- POINT INJECTION
 استاندارد آلایندگیEURO IV
 حداکثر سرعت۱۸۰ کیلومتر در ساعت
 نوع گیربکساتوماتیک
 سیستم انتقال قدرتدیفرانسیل جلو
 نوع فرمانبرقی
 سیستم ترمز جلودیسکی دو جداره با قابلیت تهویه هوا
 سیستم ترمز عقبکاسه‌ای
 سیستم تعلیق جلومک فرسون با میل موج گیر
 سیستم تعلیق عقبنیمه مستقل با فنر های پیچشی
 مصرف سوخت ترکیبی (در ۱۰۰ کیلومتر)۶.۱ تا ۶/۶ لیتر میانگین سیکل ترکیبی
 طول خودرو۴۲۹۰ میلی‌متر
 عرض خودرو۱۶۸۰ میلی‌متر
 ارتفاع خودرو۱۵۰۰ میلی‌متر
 فاصله از زمین۱۳۰ میلی‌متر
 فاصله بین دو محور چرخهای عقب و جلو۲۴۲۵ میلی‌متر
 وزن خالص خودرو بدون سرنشین۹۹۵ – ۱۰۱۰ کیلوگرم
 ظرفیت مخزن سوخت۴۵ لیتر

 

باتری راین ولا وی 5

امکانات و تجهیزات رفاهی راین

با توجه به این که این خودرو به جهت داشتن قیمت اقتصادی تولید شده است به همین دلیل نباید این انتظار را داشته باشبد که تجهیزات زیادی در آن وجود داشته باشد. حتی می توان گفت کیفیت وسایلی که در آن به کار رفته است در حد متوسط نمی باشد و درجه پایین تری قرار دارد. از این لحاط با خانواده پراید برابر است، فرم قرار گیری ابزار در خودرو بسیار ساده است.

امکانات خودرو راین:

کیسه های هوا (نوع و تعداد)راننده / سرنشین جلو 2 عدد
سیستم های امنیتی و حفاظتیقفل کودک درب های عقب

سیستم ضد سرقت ایموبلایزر

قفل مرکزی با کنترل از راه دور

نوع غربیلکغربیلک فرمان قابل تنظیم ارتفاع
سیستم های تهویه مطبوعسیستم تهویه مطبوع دستی
سیستم صوتی و تصویریدارای ۴ بلندگو
سیستم صندلیهای جلودارای روکش چرمی، تنظیم دستی، کمربندهای ایمنی جلو با سیستم پیش کشنده و قابل تنظیم ارتفاع
سیستم صندلیهای عقبدارای روکش چرمی
سیستم آیینه هاآیینه های جانبی راهنمادار، مجهز به تنظیم برقی
سیستم شیشه هاشیشه بالابر های جلو و عقب برقی، دارای گرمکن شیشه عقب
سیستم روشنایی جلودارای چراغ مه شکن
سیستم روشنایی عقبدارای چراغ مه شکن
سنسورهای پیش فعالسامانه کنترل باد لاستیک (TPMS)
سیستم های کمک رانندگیمجهز به سنسور دنده عقب

طراحی ظاهری راین

ظاهر و بدنه خودرو، تصاویر خودرو راین
ظاهر و بدنه خودرو، تصاویر خودرو راین

راین ولا V5 یک خودرو کوچک و جمع جور شهری است که اگر بخواهیم آن را با یک خودرو ایرانی مقایسه کنیم می توان خودرو رانا را مثال زد، راین جهت مصارف کاربردی و به عنوان یک ماشین اقتصادی تولید شده است به همین جهت هیچ زیبایی در آن وجود ندارد.

با نگاه به بخش جلویی خودرو احتمالا به یاد محصولات فولکس واگن و خودرو های شرکت کره ای می افتید. در این بخش 5 چراغ و جلو پنجره باریک خودرو قرار دارد؛ اما مسئله ای که سبب نمای بد آن شده است بخش زیرین سپر جلو است که برای ورود هوا می باشد و بسیار باریک بوده و جلوه زیبایی ندارد.

در نمای جانبی شباهت هایی با خودرو تندر نود وجود دارد، اما در کل در این بخش زیبا تر از خودرو های دیگر می باشد، نکته منفی که قرار دارد استفاده از تایر های کوچک همراه با سیستم فنربندی برآمده است که سبب ایجاد فضای خالی غیر منطقی ای شده اند. این موضوع تا حد زیادی از جذابیت این خودرو کم کرده است.

در نمای عقب خودرو راین دقیقا شبیه به سایر خودرو های چینی است، یعنی استفاده از چراغ های نا مناسب، سپر عقب با ارتفاع زیاد و استفاده از نوشته های زیاد و بی فایده. تمامی این موارد نمای ناخوشایندی را در پشت خودرو ایجاد کرده است. در مجموع از نظر ظاهری راین از خودرو های هم سطح خود مثل رانا و تندر نود ضعیف تر می باشد و از ظاهر قدیمی برخوردار است.

طراحی داخلی راین

طراحی داخلی و کابین خودرو
طراحی داخلی و کابین خودرو

فضای داخلی این خودرو همانند بیرون آن می باشد و چندان طراحی دلچسبی ندارد، در قسمت میانی داشبورد به کمک دریچه های هوای مستطیل شکل پوشیده شده است و سیستم صوتی خودرو ظاهری بسیار قدیمی دارد که شما را به یاد داشبوردهای قدیمی پراید می اندازد و در پایین این قسمت کلید های مربوط به تهویه هوا قرار گرفته است.

غربیلک فرمان دارای نمای سه شاخه است که بسیار قدیمی می باشد، اما قسمت پشت فرمان و آمپر کمی نمای بهتری دارد و می توان گفت زیبا است.

تریم داخلی خودرو مشکی است و با کمک یک سری نوار نقره ای از قسمت درب خودرو تا داشبورد و فرمان پوشیده شده است.

متریالی که برای قسمت های داشبورد و کابین استفاده شده است جنس سختی دارند و کیفیت جالبی ندارند.

فرم صندلی های خودرو نیز جالب نیست و راحتی چندانی ندارد. علاوه بر آن در فضای خالی بین دو صندلی جلو کنسول استفاده نشده است و به جای آن یک حفره به عنوان جا لیوانی قرار دارد.

صندلی های ردیف عقب هم به صورت نیمکتی می باشد که همانند خودرو تندر نود است.

در مدل اتوماتیک خودرو از روکش چرمی استفاده شده است اما مدل های دستی دارای روکش پارچه ای می باشند.

اگر افرادی که در ردیف عقب قرار می گیرند دارای قد بلند باشد امکان اذیت شدنشان وجود دارد.

به صورت کلی ظاهر داخلی این خودرو در مقابل خودروهای جدید حرفی برای گفتن ندارد و کیفیت بسیار ضعیفی دارد، اما زمانی که بخواهید آن را با تندر نود یا پژو 405 مقایسه کنید کمی برای ایرانی ها جالب می شود.

مزایا و معایب خودرو راین V5

مزایا: مصرف سوخت اقتصادی، قیمت متعادل (در حال حاضر)، قوای محرکه پیشرانه در حد متناسبی است، بهره مندی از فرمان برقی، استفاده از زنجیر تایم به جای تسمه تایم،

معایب: طراحی ساده، کیفیت پایین متریال های استفاده شده در خودرو، بازار دست دوم ضعیف، خدمات پس از فروش ضعیف، کمیاب بودن قطعات خودرو، کم انرژی بودن موتور خودرو، ایمنی بدنه خودرو پایین، طراحی داخلی قدیمی

وزن، قدرت و سرعت راین V5

عکس خودرو راین
عکس خودرو راین

وزن این خودرو 1010 کیلوگرم است و با توجه به مشخصه هایی که در آن قرار دارد قابل قبول است، با توجه به وزنی که دارد و بررسی امکانات دیگر متوجه می شوید که موتور خودرو قدرت منطقی را به مصرف کننده ارائه می دهد.

این خودرو دارای شتاب بسیار خوبی است که نشان دنده قدرت موتور بالای آن است.

مسلما این موضوع به این دلیل است که وزن خودرو پایین می باشد و در مقابل قدرت موتور متناسب است. حداکثر سرعت خودرو 180 کیلومتر بر ساعت است که این موضوع هم قابل قبول و مناسب است.

ایمنی راین V5

راین دارای پایین ترین سطح اینی و کمکی برای راننده می باشد که با توجه به مقدار قیمتی که دارد این موضوع طبیعی است، به صورت کلی تجیهزات ایمنی که در این خودرو وجود دارد به شرح زیر است:

  • سیستم ضد سرقت
  • استفاده از سنسور های کمکی دنده عقب برای راحت پارک کردن خودرو
  • استفاده از ترمز ABS
  • قرار گیری ترمز های دیسکی در جلو و ترمز های کاسه ای در عقب خودرو
  • دارای دو کیسه هوا در بخش جلوی خودرو برای راننده و سر نشینان
  • اتصالات ISOFIX برای کمربندهای ایمنی مخصوص صندلی کودک
  • قابلیت سیستم ترمز ضد قفل ای بی اس برای چرخ های جلو

آیا خودرو راین V5 ارزش خرید دارد؟

ارزش خرید خودرو راین
ارزش خرید خودرو راین

اگر این مقاله را تا این جا به درستی مطالعه کرده باشید بنابراین می دانید که با یک خودرو کاملا معمولی طرف هستیم، اما در مورد ارزش خرید، با توجه به نوسان های قیمتی که در بازار خودرو کشور ما وجود دارد نمی توان به صورت صد در صد مشخص کرد که این خودرو ارزش خرید دارد یا نه، اما پیشنهاد ما به شما این است که هر زمان قصد خرید این خودرو را داشتید حتما مشخصات خودرو های رقیب و هم قیمت را بررسی کنید. ممکن است شما با این قیمت بتوانید خودرو بسیار بهتری تهیه کنید.

البته همیشه در نظر داشته باشید که قطعات خودرو های چینی سخت تر پیدا می شود به همین دلیل استهلاک این خودرو بالا است.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را با مشخصات خودرو راین V5 آشنا نماییم، در صورتی که تجربه رانندگی با این خودرو را دارید خوشحال می شویم نظرات خود را در مورد آن برای ما بیان کنید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
7 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
عباس
عباس
4 ماه پیش

سلام ممنون از مقاله خوبتون ،منم این ماشین دارم از سال ۹۷ اتوماتیک ،ماشین بی دردسری هستش از نظر توان موتور بله نسبت به وزنش عالی ،وکم مصرف لوازم هم تو نمایندگی ویا از طریق سایت میشه تهیه کرد درکل من راضی هستم ماشین دوم هم خریدم اما این نگه داشتم برای داخل شهر خیلی بهتر. از ۲۰۷ اشغال تو بازار هستش

مسعود
مسعود
6 ماه پیش

بسیار ممنون از مقاله خوبتون اما چند مورد مشکل املایی و نگارشی وجود داشت که امیدوارم برطرف بشه. هرچند در ارزش علمی این مقاله تاثیری نخواهد داشت و تمام مطالب کامل و دقیق بیان شده بود.

کیان باتری
در جواب  مسعود
6 ماه پیش

با سلام
درود بر شما
بسیار خرسندیم از اینکه این مقاله موجبات رضایت شما را فراهم نمود و مشکلات مورد نظر شما تصحیح گردیدند.
سپاس از شما بابت تصحیح علمی و کمک به رشد و غنای مجموعه مقالات کیان باتری.

حمیدزینالی فانید
حمیدزینالی فانید
7 ماه پیش

سلام این ماشین نسبت به ماشین های ساخت داخل
خیلی بهتره

Sajjad
Sajjad
1 سال پیش

راین ارمای جلوشون چرا فرق داره بعضی ها پرستو هس جلوشون با اینا فرقش چیه و این که قطعات این ماشین وجود داره یا نه سخت میشه پیدا کرد

مهدی
مهدی
1 سال پیش

اصطحلاک!
من فکر می کنم املای دقیقش استهلاک باشه

حسین
حسین
1 سال پیش

باسلام خدمت شما که این مقاله رو نوشتید اولا من خودم این خودرو را از سال ۹۵دارم از همه نظر نسبت به آشغالهای ایران خودرو و سایپا بهتر من هم پراید داشتم وهم ۲۰۶و۴۰۵وپارس که واقعا آشغالا دوم اینکه همیشه در مورد چیزی مطلب بگذارید که خودتون تجربه داشته باشید نه اینکه از دور درمورد آن نظر بدید از نظر من خودروی خیلی خوب واقتصادی هست من در این هفت سال هنوز پیش مکانیک بابت خودرو نرفته ام با اینکه خودرو من ۲۰۰۰۰۰ کیلومتر کار کردهواز نظر محکم بودن خودرو از قوطی حلبی های ایرانی بهتر در مورد لاستیک هم… خواندن ادامه ...

سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش