نقد و بررسی مزایا و معایب خودرو آریو

3.7
(630)

خودرو سایپا آریو S300 محصول یک شرکت چینی به نام زوتی است که در سال 1396 شرکت سایپا آن را منتاژ و وارد ایران کرد. در ایتدا این خودرو با توجه ظاهر نه چندان جذابی که داشت خیلی طرفدار پیدا نکرد و نگاه های زیادی را جلب خود نکرد، اما برخی معتقد هستند که آریو خودرو مقرون به صرفه ای است و از نگاه اقتصادی ارزی خرید دارد. اما آیا واقعا این طور است؟ در ادامه این مقاله به نقد و بررسی خودرو آریو و تشخیص مزایا و معایب آن می پردازیم تا انتها همراه کیان باتری باشید.

نقد و بررسی آریو
نقد و بررسی آریو

بررسی خودور آریو سایپا

سایپا آریو در حقیقت زوتی Z300 است که با توافق هایی که میان شرکت سایپا و زوتی صورت گرفت تغیر نام پیدا کرد و وارد بازار ایران شد، زوتی که یک کمپانی چینی می باشد از سال 2007 وارد عرصه تولید ماشین شده است و از همان ابتدا با کپبی از برند های معتبر به شهرت رسید.

در این میان آریو نیز دقیقا مشابه خودرو تویوتا آلیون 2007 است که با استقبال خوبی روبرو شده بود، البته باید ذکر کرد این شباهت تنا در ظاهر مشاهده می شود و از نظر پیشرانه ها دارای تفاوت هستند و در خودرو آریو از پیشرانه های ساخت میتسوبیشی استفاده شده است.

در سال 1393 شرکت سایپا با این کمپانی همکاری مشترکی را آغاز کرد و ثمره آن محصول مشترکی به نام S300 بود، در چند ماه بعد سایپا نسخه ای داخلی از این محصول به نام آریو را به تولید رساند.

در ابتدا که این خودرو به صورت وارداتی وارد بازار شده بود با توجه به قیمت بالایی که داشت مورد استقبال قرار نگرفت، اما چندی بعد با منتاژ داخلی سایپا و قرار دادن امکانات جدید بر روی آن راهی بازار داخلی شد.

ابعاد و اندازه ها:

طول4565 میلی متر
عرض1766 میلی متر
ارتفاع1486 میلی متر
فاصله محوری2700 میلی متر
وزن1275 کیلوگرم
حجم باک55 لیتر
نوع شاسییکپارچه

تجهیزات و امکانات آریو:

ایربگ راننده و سرنشین

 

دارد
مجهز به سیستم پیشرفته ترمز ABS+ EBD

 

دارد
سیستم ضد سرقت (Immobilizer)

 

دارد
شیشه بالابر برقی جلو و عقب

 

دارد
کامپیوتر اطلاعات سفر

 

دارد
تیغه برف پاک کن منعطف

 

دارد
زیر آرنجی وسط جلو

 

دارد
 

سیستم تهویه مطبوع دستی

 

دارد
سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک

 

دارد
مجهز به ۵کمربند ایمنی

 

دارد
گرمکن شیشه عقب

 

دارد
چراغهای جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع

 

دارد
قفل شدن اتوماتیک دربها در سرعت

 

دارد
چراغ عقب LED

 

دارد
ریموت کنترل تاشو

 

دارد

مشخصات فنی آریو

مشخصات فنی آریو
مشخصات فنی آریو

زوتی Z300 در چین با دو پیشرانه 1.5 و 1.6 لیتری عرضه می شود اما سایپا برای خط تولید خود نسخه 1.6 لیتری را انتخاب کرده است و آن را همراه با دو مدل گیربکس دستی و اتومات تولید می کند.

موتور آریو این توانایی را دارد که 112 اسب بخار و گشتاوری 151 نیوتن متری را تولید کند، اگر بخواهید این اعداد را با وزن خودرو آریو مقایسه کنید متوجه می شوید که آریو جزو خودرو های پر شتاب نمی باشد. شتاب صفر تا صد آن در حالت اتومات 14 ثانیه و در حالت دستی 12 ثانیه است.

ظرفیت باک این خودرو 55 لیتر است و مصرف سوخت آن ماطابق چیزی که شرکت اعلام کرده است در هر صد کیلومتر 6.7 لیتر می باشد.

مسئله ای که وجود دارد این است که اگر مشخات فنی این خودرو را از روی کاغذ آن مطالعه کنید امیدوار کننده است اما ظاهرا در زمان رانندگی با تجربیات دیگری را به دست می آورید.

به طور مثال اکثر رانندگان این خودرو از عملکرد کند گیربکس اتومتات آریو ناراضی هستند و ظاهرا در سر بالایی و پایینی عملکرد مناسبی ندارد.

مشخصات فنی:

محور محرک       دیفرانسیل جلو
گیربکس4 دنده اتومات
پیشرانه4 سیلندر
حجم موتور1.6 لیتر

عملکرد فنی:

قدرت12 اسب بخار
گشتاور151 نیوتن متر
شتاب11.5 ثانیه
سرعت170 کیلومتر بر ساعت
مصرف ترکیبی7.2 لیتر در صد کیلومتر

در ویدیو زیر تست شتاب آریو انجام شده است که با تماشای آن می توانید با عملکرد فنی موتور این خودرو آشنا شوید.

طراحی بدنه آریو S300

اگر کمی با خودرو ها آشنا باشید با نگاه اولی که به آریو بیندازید متوجه می شوید که سبک ظاهری این خودرو با سایر خودرو های چینی دارای تفاوت است. طراحی این خودرو به گونه ای است که ناخوداگاه شما را به یاد خودرو های ژآپنی می اندازد. در این خودرو از نظر ظاهری خیلی سلیقه استفاده نشده و شرکت زوتی زحمت طراحی را به خود نداده است بلکه به صورت کامل از یک خودرو نا شناخته در بازار به نام تویوتا آلیون الگوبرداری کرده است.

در ظاهر خودرو آریو از چراغ های معمولی ای استفاده شده است که کشیده هستند و اگر بخواهیم آن را با خودرو ها جدید تر مقایسه کنیم بسیار قدیمی به نظر می رسد.

تنها نقطه قوتی که در ظاهر آریو وجود دارد مربوط به جلوپنجره یا سپر، چراغ ها و مه شکن آن است که با نگاه به آن یاد هیوندای سیویک و کیا سراتو خواهید افتاد.

اما چرا می گوییم در ظاهر شبیه به سایر خودرو های چینی نیست؟ در اکثر خودرو های چینی خطوط برجسته ای قرار دارد که کمی هم اغراق امیز است اما به نوعی پایه ثابت طراحی خودرو های این کشور است، اما در این خودرو این نوع خطوط وجود ندارد و ظاهر آن خشن نیست.

این موضوع باعث شده است تا کمی آریو جذابیت پیدا کند.

تفاوت سبک طراحی نمای پشت آریو با محصولات دیگری هماندد جی 5 در این است که بدون هیچ حالتی و همانند چراغ های جلو به صورت معمولی استفاده شده است، این در حالی است که در خودرو های جدید تلاش می شود از چراغ هایی استفاده کنند که حالت کشیده دارد و ظاهر جذاب تری به خودرو می دهند.

در آخر با این که در خودرو آریو از طراحی چشمگیری استفاده نشده است اما نکته مثبت آن این است که تمام بخش های آن با یکدیگر هماهنگ هستند.

طراحی داخلی آریو

گالری تصاویر فضای داخلی آریو
گالری تصاویر فضای داخلی آریو

هر آنچه که در داخل خودرو آریو مشاهده می کنید بسیار شبیه به خودرو تویوتا آلیون ژآپنی است، از نظر داشبور شاید به پای خودرو های جدید نرسد اما در مقایسه با خودرو هایی مثل سمند و پژو بسیار جذاب تر است، اگر چه طراحان برای این که قیمت این خودرو خیلی بالا نرود از محصولات مرغوب استفاده نکرده اند و برای طراحی داخلی آن به سراغ  ادوات پلاستیک خشک رفته اند اما خطوطی که در داشبورد به کار رفته است کاملا هماهنگ با درب های خودرو می باشد.

علاوه بر آن با توجه به این که مقداری از قطعات کرومی استفاده شده است تا حدی موفق شده اند ضعف قسمت های پلاستیکی را پنهان کنند.

در داخل آریو از یک نمایشگر تک رنگ لمسی استفاده شده است که تنها در نسخه اتوماتیک آن وجود دارد. علاوه بر آن سیستم پخش این خودرو این قابلیت را دارد که به درگاه یو اس بی، سی دی و حافظه میکرو اس دی متصل شود.

علاوه بر موارد بالا در مدل های اتوماتیک آریو از سانروف استفاده شده است، مزایا دیگر فضای باز داخل کابین است که برای سرنشینان مخصوصا افراد عقب بسیار راحت خواهد بود.

حجم صندوق عقب آریو بدون جمع کردن صندلی های عقب 457 لیتر است که عدد معقولی است.

همچنین پیشنهاد میشود مطلب ” نقد و بررسی مزایا و معایب رانا پلاس  ” را بخوانید

بررسی مزایا سایپا آریو

مزایا خودرو آریو
مزایا خودرو آریو
  • کابین بزرگ و جا دار

خودرو های اقتصادی معمولا مورد علاقه افراد بزرگسال و مصارف خانوادگی می باشد، به همین جهت آریو با داشتن کابین بزرگ یکی نکات مهم در این زمینه می باشد.

فاصله بین دو محور آریو 2.7 متر است که نشان دهنده فضای باز آن می باشد، این فاصله مناسب کپی شده از خودرو تویوتا می باشد که باعث سربلندی این خودرو نیز شده است.

  • پیشرانه قابل اعتماد و کارآمد

آریو همراه با دو پیشرانه به بازار معرفی شد که اکثر خودرو های آن دارای موتور 1.6 لیتری هستند، پیشرانه های این خودرو توسط میتسوبیشی ساخته شده و اگر به ظاهر آن نگاه بیندازید متوجه آرم نیز می شوید.

استفاده از پیشرانه های میتسوبیشی باعث شده است بر مزیت آریو افزوده شود، دلیل این موضوع این است که این پیشرانه دارای قدرت و گشتاور متوسطی است اما از لحاظ فنی و مصرف سوخت دوام بسیار مناسبی دارد.

اگر رانندگی شما به صورت آرام است و به هیجان خیلی علاقه ندارید پیشرانه آریو تا سال ها برای شما بدون هیچ ایرادی کار می کند.

  • سواری نرم و راحت

با یک تحقیق کوچک متوجه می شوید که اکثر افرادی که تجربه رانندگی با خودرو های اقتصادی را داشته اند از سواری شک این خودرو ها گله مند هستند، اما نکته مثبت آریو این است که رانندگی با آن بسیار نرم و راحت می باشد.

سیستم تعلیق سایپا Ario در جلو، از نوع مک فرسون و در عقب، از نوع نیمه‌مستقل به‌همراه بازوهای خم‌شونده است و کمک‌فنرهای نرمی نیز برای خودرو در نظر گرفته شده است. سواری آریو به‌واسطه استفاده از این تجهیزات، بسیار نرم و راحت است و این خودرو برای مسافرت‌های خانوادگی ایده‌آل خواهد بود.

بررسی معایب آریو

معایب خودرو آریو
معایب خودرو آریو

بازار خرید و فروش کم رونق

آریو یکی از خودرو هایی می باشد که کم تر شناخته شده است و موفق نشده است محبوبیت زیادی به دست بیاورد، برخی از کارشناسان معتقد هستند که دلیل این موضوع تصمیمات اشتباه سایپا بوده است، تصمیمات غیر منطقی سایپا سبب شد تا در همان ابتدا آریو به حاشیه کشیده شود!

فروش کم تر آریو در مقابل خودرو های هم رقیب دیگر مانند برلیانس سبب شده است تا اکنون کم تر کسی حاضر باشد به سراغ این خودرو برود، بازار کم رونق آریو یکی از عیب های بزرگ این خودرو می باشد.

  • در دسترس نبودن قطعات یدکی و خدمات فنی

دومین ایرادی که در آریو وجود دارد مربوط دستری سخت به قطعات آن می باشد، سایپا آریو یک خودرو چینی می باشد که از روی خودرو های قدیمی ژاپنی ساخته شده است. به همین جهت برای نگهداری از آن باید به اندازه همان خودرو ها هزینه کنید.

علاوه بر آن از نظر خدمات پس از فروش آریو، سایپا بسیار ضعیف عمل کرده است و بسیاری از مشتریان از این موضوع ناراضی هستند.

مورد دیگری که از بزرگ ترین نقاط ضعف آریو می باشد مربوط به کمک فنر های آن است که در کوتاه مدت به تعویض احتیاج پیدا می کنند.

علاوه بر آن همانند سایر خودرو در مدت زمان کوتاهی باید دسته موتور را تعویض کنید.

تمامی این موارد در حالی است که قطعات این خودرو به راحتی پیدا نمی شود و برای تعویض آن ها باید هزینه های بالایی پرداخت کنید.

به صورت کلی معایب خودرو آیو عبارت است از:

کمبود قطعات یدکی، عرضه در خودرو های تاکسی رانی، عملکرد پایین در گیربکس اتوماتیک، سبک طراحی قدیمی استفاده شده در کابین و داشبورد

آریو از نظر ایمنی و رفاهی

موتور آریو ساخت کجاست
موتور آریو ساخت کجاست

در خصوص امکانات و امنیت آریو باید گفت که سایپا دو مدل از این خودرو را روانه بازار کرده است، مدل اولیه آن که وارداتی می باشد دارای امکانات و تجهیزات رفاهی بیشتری است و مدل دوم آن که محصول منتاژ داخلی است دارای امکانات کم تری می باشد.

به طور مثال تهویه مطبوع اتوماتیک و سیستم مولتی مدیا و سانروف برقی که در مدل‌های وارداتی زوتی Z300 وجود داشت در نسخه آریو حذف شده‌اند.

از نظر ایمنی در خودرو آریو از دو کیسه هوا برای سرنشینان جلو استفاده شده است، همچنین ترمز این خودرو از مدل ای بی اس است و سیستم توزیع نیروی آن EBD می باشد. قفل ایمنی کودک برای شیشه ها و درب های عقب وجود دارد، صندلی استفاده در آریو مجهر به صندلی کودک می باشد.

علاوه بر فوق دارای امکانات دیگری همچون: سنسور پارک دنده غقب، صندلی راننده با قابلیت تنظیم در 4 جهت، خاموش شدن تاخیری چراغ ها برای هدایت در تارکی، پوشش چرمی برای صندلی ها و صفحه نمایشگر لمسی غیر فابریک می باشد.

این نکته را هم ذکر کنیم که خودرو زوتیZ300 توانسته 5 ستاره کامل موسسه تست تصادف چین C-NCAP  را بدست آورد که این مورد نشان‌دهنده مقاومت خوب شاسی و ستون‌ها حداقل در برابر خودروهای این رده است؛ هرچند نمونه مورد تست در چین به کیسه هوای جانبی هم مجهز بوده و در نتیجه آریو مونتاژی سایپا با تنها 2 کیسه هوا از ایمنی کمتری برخوردار است.

البته که این مورد و کاهش امکانات ایمنی خودرو ها در مونتاژ های داخلی تنها مخصوص اریو نمی باشد و بسیار دیگری از خودرو ها که در داخل ایران منتاژ می شوند این ایراد را پیدا می کنند.

با تمام این موارد می توان گفت خودرو آریو از نظر ایمنی در مقایسه با دیگر خودرو های داخلی در سطح مناسبی قرار دارد و در صورتی خریداری می توانید آپشن های بیشتری بر روی آن قرار دهید.

باتری آریو

تجربه رانندگی با آریو

تصاویر خودرو آریو
تصاویر خودرو آریو

اگر مروری بر روی اطلاعات گفته شده داشته باشیم متوجه می شویم که این خودرو یک ماشین اقتصادی می باشد که نباید از آن توقع شتاب های سریع داشته باشید.

از آن جایی که خودرو آریو با دو پیشرانه و دو جعبه دنده عرضه می شود طبیعتا شما طیف وسیع تری برای انتخاب دارید. خودرویی که ما قصد بررسی آن را داریم دارای پیشرانه 1.6 لیتری و جعبه دنده 4 سرعته اتومات می باشد.

با روشن کردن خودرو اهرم دنده را در حالت درایو قرار می دهیم و شروع به حرکت می کنیم، در ابتدای حرکت ساپیا آریو چندان سریع نیست و توقع شتاب اولیه از آن نداریم اما کم کم با بالا رفتن دور موتور شتاب خودرو نیز افزایش می یابد.

همچنین سیستم فنربندی این خودرو، که در قسمت جلو از نوع مک فرسون و در قسمت عقب نیمه مستقل است، باعث شده سواری بسیار نرم و گهواره ای در این محصول احساس شود که تاحدودی توانسته دنباله روی محصولات تویوتا باشد.

به دلیل فضای بالایی که کابین های این خودرو دارد خودرویی مناسب برای خانواده ها می باشد و قطعا تمامی افراد در آن راحت خواهند بود.

نتیجه گیری

در انتها به این نکته اشاره کنیم که در صورتی که خودرو آریو با قیمتی مناسب تر و تولید بالاتر به بازار معرفی می شد می توانست یکی از پر فروش ترین خودرو های چینی در بازار باشد. زیرا هم دارای امکانات مناسبی می باشد و هم از ظاهری مناسبی برخوردار است، اما متاسفانه شرکت سایپا برنامه ریزی درستی برای آن انجام نداده است و با قیمت گذاری های نا مناسبی که بر روی آن انجام داده است زمینه شکست آن را فراهم کرد.

به همین دلیل است که آریو خیلی شناخته شده نمی باشد، اما اگر شما هزینه این خودرو را در اختیار دارید و از نظر قیمت مشکلی برایتان ندارد می تواند انتخاب مناسبی باشد.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم برای شما به خوبی نقد و بررسی خودرو سایپا آریو را انجام دهیم، در صورتی که شما تجربیات استفاده از این خودرو را دارید خوشحال می شویم نظر خود را در اختیار ما قرار دهید.

 

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
22 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مهدی
مهدی
8 ماه پیش

سلام
بنده مدت ۵ ساله این ماشین رو دارم
واقعا سایپا در حق این ماشین ظلم کرد چرا که تبلیغات زیادی درباره اون انجام نداد از نکات مثبت این ماشین داشتن اتاق تویوتا آلیون با استحکام بالا موتور میتسوبیشی با سیستم زنجیر تایم و گیربکس اتومات هیوندای هستش.
اگر این ماشین تولید می‌شد قطعاً دوباره یک صفرش رو می‌خریدم.

Hamidreza
Hamidreza
10 ماه پیش

من بزودی 18سالم میشه و برای شروع رانندگیم پدرم مدله اتومات این خودرورو خریده شخصا خیلی عشق ماشین و سرعت نیستم برای همین خیلی دنباله اپشنای عجیب غریب هم نیستم تنها موردی که از این ماشین یکم دلسردم میکنه نبود سانروفه کسی میدونه میشه روی ماشین هایی مثل این سانروف نصف کرد یا خیر ممنون میشم؟

خلیل
خلیل
در جواب  Hamidreza
9 ماه پیش

برادر عزیز حمید رضا اول تولدت مبارک، دوم اینکه سوال کردید برای سانروف، نه نمیشه اگر جایی هم این کار را انجام میدن بدها برات، دردسرساز میشه،، از لحاظ آب بندی،، دوم این که 50درصد ایمنی ماشین رو سانروف کم میکنه، خدای نکرده موقع تصادف، سخف ماشین تأثیر میزاره،،،

میم
میم
10 ماه پیش

ممنون از زحمتی که کشیدید به هرحال میتونه کمکی باشه برای کسی که میخواد خریداری کنه این ماشین رو فقط به عنوان یک دوست عرض میکنم یکبار روخوانی مقاله قبل از قرار دادن درسایت باعث میشه این همه غلط و کسری کلمه در مقاله بچشم نخوره

مجید اکبری
مجید اکبری
1 سال پیش

مطالب بسیار آموزنده و خوب بود من چهار ساله اریو دارم مدل ۹۶ راضی هستم ولی بخاطر اسپورت بودن و ارتفاع کم از سطح جاده متاسفانه گاهی باعث برخورد با موانع و باعث خرابی جلوبندی خوردو می باشد تجربه بنده این هست که بگید کمک فنرها رو بورگینی کنند و ارتفاع بدن از کف جاده و عالی میشه البته به کسی بدن که اینکاره باشه در کل راضی هستم و هم قیمت با پرشیا هست این کجا و آن کجا

حامد
حامد
در جواب  مجید اکبری
4 ماه پیش

میشه آدرس جایی که کمک رو بالا می برند بذارید کرج هستم

مهیار
مهیار
در جواب  حامد
3 ماه پیش

شما یک جفت منجید پیکان وانت تهیه کنید، به جلوبندی سازتون بگید براتون نصب کنه، حدود 2 الی 3 سانتی متر افزایش پیدا میکنه و مشکلتون برطرف میشه. البته تفلون آماده جهت افزایش ارتفاع هم تو بازار هست که گرون تر در میاد.

امیر
امیر
1 سال پیش

خودرو آریو بینظیره ،و واقعا سرتر از خیلی از هم رده های قیمتی و حتی بالاتر میباشد

عایدین
عایدین
1 سال پیش

سلام ، ممنون از مطلبتون چند تا نکته ، من تا ۲ سال پیش جی فایو داشتم ، و بعد از اون آریو خریدم ، تفاوت سواری این دو به شدت متفاوته و آریو سواری نرم و بی صدایی داره ؛ شتاب این دو ماشین (با وجود ۲۰۰ سی سی اختلاف بین موتور هاشون) تقریبا میشه گفت یکیه و پیشرانه ی جی فایو نه تنها برای این ماشین کارآمد نیست بلکه صدای بیشتری هم تولید و در نتیجه وارد کابین میشه و همین باعث کاهش کیفیت سواری میشه ، خواستم بگم در کل زوتی z300 فقط اسمش بد در رفته… خواندن ادامه ...

خسن.م
خسن.م
1 سال پیش

قطعات آریو الان به وفور یافت می شود و بر عکس تاکسی شدنش یک حسن محسوب می شود تا عیب چون تقریبا تولید داخلی قطعات نیز انجام شده .آریو زنجیر چرخ دارد .بسیار نرم و خانوادگی .ترمز ها عالی و بالاتر از خودروهای هم رده است.کلاس وسواری خودرو بسیار بالاتر از خودرو های هم رده اش است.

رضا
رضا
1 سال پیش

سلام
ممنون از مقاله خوبتون
سوال: آیا در تولیدات سایپا هم از موتور میتسوبیشی استفاده شده یا خیر؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  رضا
1 سال پیش

با سلام
درود بر شما
خیر، خودروهای آریو تولیدی شرکت سایپا (S300 و Z300) از پیشرانه چینی استفاده می کنند.

سالارفرهنگ
سالارفرهنگ
در جواب  رضا
1 سال پیش

بله داداش دقیقآ موتور میتسوبیشی اونیکه فرموده موتور چینیه چت فرموده،، 90درصد خود رو سازهای چینی که حتی امتیاز به ایران دادن، از موتور های بروز دنیا استفاده میکنه، مثل کشورهای المان انگلیس ژاپن،، ایتالیا مثلا فیات موتور جک اس 5 مرسدس بنز،، شما اگر تو گوگل سرج کنی،، موتور بی ام دبلو هم استفاده میشه تو خودروهای چینی،،، عزیز خودرو چین دار کل دنیا رو میگیره، ولی متأسفانه بعضی‌ها ندانسته نفهمیده، خودروهای چینی رو زیز سوال می‌برند،،

Mmmm
Mmmm
1 سال پیش

سلام اگر مي شود عكس و مطالبي كه در سايت مي گذاريد از لحاظ إنساني و اسلامي رعايت شده باشد مثلا حجاب و …

محمد
محمد
در جواب  Mmmm
1 سال پیش

جدا تو مغز شما چیه ؟ اینجا دنبال چی میگردید که توجهتون به این چیزا جلب میشه

مسلم
مسلم
در جواب  محمد
1 سال پیش

با چشم دیده میشه نیاز به مغز نداره

Peyman
Peyman
در جواب  Mmmm
11 ماه پیش

حق بهتون میدم ، دست خودتون نیست ، خیلی زود تحریک میشی شما

میم
میم
در جواب  Mmmm
10 ماه پیش

دوست عزیز نکنه اون آقایی که کنار ماشین ایستاده شما رو دچار لرزش دست و تپش قلب کرده

حسین
حسین
در جواب  Mmmm
10 ماه پیش

من اصلا متوجه چیزی غیر از ماشین نشدم و وقتی این کامنت خوندم برگشتم ببینم چه مورد غیر انسانی در اون بوده

Arya
Arya
در جواب  حسین
10 ماه پیش

دقیقا.منم همینطور

حسن
حسن
2 سال پیش

همیشه خودرو های اقتصادی در ایران از طرف خود شرکتهای مونتاژی مثل سایپا مورد حمایت قرار نگرفته چون به نفع اونها نیست

رضا
رضا
2 سال پیش

درود برشما و سپاس از مطالب
ی چیزایی کم داره و بهتر ازاین نیز می شد

سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش