نقد و بررسی مزایا معایب جک S3 اس تری

3.4
(365)

در این مقاله از کیان باتری به نقد و بررسی جک S3 و مزایا و معایب آن می پردازیم. خودروی جک اس 3 یکی از محصولات شرکت خودروسازی جک موتورز چین که یک خودروی کراس اور کوچک جثه محسوب می‌شود که برای پیمودن مسیرهای شهری طراحی شده است.

نقد و بررسی مزایا معایب جک S3 اس تری
نقد و بررسی مزایا معایب جک S3 اس تری

معرفی و بررسی جک S3

جک اس ۳ (Jac S3) به عنوان یک کراس اوور جمع و جورِ خانوادگی از سال ۲۰۱۳ در نمایشگاه خودرو شانگهای به بازار معرفی شد. این محصول با نام اصلی جک ریفاین اس ۳ از سال 1396 توسط شرکت کرمان موتور به بازار ایران راه پیدا کرد تا شاید بتوانند همچون برادر بزرگتر خود یعنی جک اس ۵ موفقیت دیگری را برای محصولات کرمان موتور در ایران رقم بزند.

با این حال ظاهر نسبتا نامانوس و نه چندان گیرای آن به همراه تلاقی قیمت جک اس ۳ با برخی محصولات پرفروش سبب شده تا مشتریان کمتری تمایل به خرید این محصول جمع و جور داشته باشند. به هر حال جک اس ۳ هم اینک یکی از کراس اوورهای موجود در بازار ایران بوده و در مقاله پیش رو قصد داریم تا این خودرو را از جهات گوناگون همچون طراحی و وضعیت فروش مورد بررسی و نقد قرار دهیم.

فیلم تست و بررسی جک اس 3

ویدئوی زیر از کانال پدال خودروی جک S3 را معرفی و مورد بررسی قرار داده است. و مشخصات و عملکرد فنی آن پرداخته است که به خریداران این خودرو کمک زیادی می کند.

بررسی مشخصات فنی جک S3

  ابعاد جک اس 3 از لحاظ طولی برابر ۴۳۲۵ میلی‌متر بوده و عرض آن ۱۷۶۵ میلی‌متر است. ارتفاع این شاسی بلند چینی نیز برابر ۱۶۶۰ میلی‌متر است. سایز لاستیک‌های J3 در نسخه اصلی ۱۸۵/۶۵ و از نوع R15 بوده و از رینگ‌هایی آلومینیمی نیز برای جک اس 3 استفاده شده است.

ترمزهای عقب و جلوی این خودرو دیسکی بوده و سیستم تعلیق آن در محور جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع میل پیچشی نیمه مستقل می‌باشد.

شرکت جک موتورز این خودرو را ابتدا در نمایشگاه شانگهای ۲۰۱۳ با نام Heyue S30 معرفی کرد و بعدها در رونمایی دوباره در نمایشگاه پکن ۲۰۱۴، نام آن را تحت برند دیگر خود به Refine S3 تغییر داد.

مشخصات فنی موتور جک اس 3 اتوماتیک و دستی

پیشرانه به‌کاررفته در جک اس 3، 1.5 لیتر حجم دارد و از توانی معادل 111 اسب‌بخار و گشتاوری برابر با 146 نیوتن‌متر برخوردار است. اگر تنها نسبت وزن به اسب‌بخار را در نظر بگیرم می‌شود گفت که با موتور بالنسبه ضعیفی مواجه هستیم، به‌خصوص اگر آن را در کنار پیشرانه 2 لیتری (توربو) S5 بنشانیم، که به‌تنهایی 174 اسب‌بخار قدرت و 235 نیوتن‌متر گشتاور را از خود ارائه می‌دهد.

در زمینه سیستم انتقال قدرت نیز انواع مدل‌های مختلف این خودرو از یک جعبه‌دنده 6 سرعته دستی و یا گیربکس خودکار CVT بهره می‌برند.

جدول مشخصات فنی جک S3

نام خودروجک S3
کشور سازنده
چین
سال (طراحی)2014
موتور4 سیلندر 16 سوپاپه
حجم موتور1590 سی سی
تنفس موتورتنفس طبیعی
انتقال نیرودیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت107 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور155 نیوتن متر در 3500 دور در دقیقه
جعبه دندهCVT
حداکثر سرعت175 کیلومتر در ساعت
وزن1250 کیلوگرم
اندازه (میلیمتر)4325 طول – 1765 عرض – 1660 ارتفاع
فاصله بین دو محور2560 میلیمتر
مصرف سوخت داخل شهر– لیتر در هر صد کیلومتر
مصرف سوخت خارج از شهر– لیتر در هر صد کیلومتر
مصرف سوخت ترکیبی5.9 لیتر در هر صد کیلومتر
حجم باک45 لیتر
استاندارد آلایندگییورو 5

باتری جک اس 3 در کیان باتری با قیمت مناسب و ارسال و نصب رایگان در شهر تهران است.

معرفی امکانات و آپشن های رفاهی جک S3

جک اس ۳ دارای امکانات مناسبی بوده که از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: کروز کنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل پایداری، سنسور پارک عقب، سنسور فشار باد تایر، توزیع نیروی ترمز EBD، ترمز ضد قفل ABS، ترمز کمکی، دیلایت، اتولایت چراغ‌های مه شکن جلو و عقب، چراغ بدرقه، فرمان برقی دو حالته با روکش چرم و از نوع حساس به سرعت به همراه دکمه‌های کنترل، سیستم صوتی با شش اسپیکر، نمایشگر لمسی ۷ اینچی، رهیاب، دوربین عقب، بلوتوث USB، دو عدد کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، تهویه مطبوع اتوماتیک، صندلی راننده و سرنشین جلو با تنظیمات چهار جهته دستی، روکش صندلی چرمی، ایزوفیکس صندلی، پورت ۱۲ ولت، آینه جانبی با تنظیم برقی و گرمکن، سانروف.

 دانلود دفترچه راهنمای جک S3

    بررسی طراحی ظاهری جک اس تری

    یکی از مشکلات اصلی جک s3 ظاهر نه چندان ایرانی پسند و هماهنگ آن است که سبب شده تا استقبال از این محصول به اندازه جک S5 پررونق و قابل توجه نباشد.

    در مجموع باید عنوان داشت که طراحی ظاهری جک S3 از در بخش‌های مختلف دارای ناهماهنگی‌هایی است که سبب افت ارزش طراحی ظاهری آن شده و همین امر نیز پیامد استقبال کمتر مشتریان را در پی داشته است.

    بررسی طراحی بیرونی جک S3

    در نمای روبرو شاهد طرح نازیبای جلو پنجره بزرگ با لوگوی ستاره جک هستیم که تناسب چندانی با حالت خشن چراغ‌های ذوزنقه مانند این خودرو نداشته و نمای روبروی این شاسی بلند جمع و جور را به گونه‌ای نافرم و نسبتا زشت رقم زده است. چراغ‌های مه شکن به صورت نواری در جوانب تحتانی سپر نیز تاثیر چندانی بر زیباتر شدن چهره خودرو نداشته‌اند.

    در نمای جانبی طراحان سعی کرده‌اند تا با خلق برخی حجم پردازی‌ها و خطوط برجسته روی پروفیل جانبی، جلوه خوشایندتر و عضلانی‌تری را به نمایش بگذارند. با این حال در اینجا نیز قدری ناهماهنگی در طراحی به ویژه در طرح پنجره‌ها در قیاس با سایر المان‌ها نظیرِ سایز گلگیرها و چرخ‌ها قابل مشاهده است.

    طرح نمای عقب نسبتا جذاب‌تر و مناسب‌تر ترسیم شده و می‌توان آن را تا حدودی مدرن و خوشایند برآورد کرد. چراغ‌های دو تکه و طرح جذاب سپر به ویژه در نیمه پایینی آن سبب ایجاد صحنه‌ای نسبتا مدرن برای بخش عقب جک اس ۳ شده است.

    طراحی داخل کابین جک اس 3

    فضای داخلی جک s3 به ویژه داشبورد، غربیلک فرمان، پنل کیلومتر شمار و رودری‌ها از طراحی نسبتا جذاب و زیبایی بهره‌مند شده و شاید بتواند تا حدی از دلخوری‌ها پیرامون طراحی بیرونی خودرو بکاهد. کنسول میانی به شیوه برخی وانت‌بارهای فول سایز آمریکایی طراحی شده و نمای روبروی راننده شامل غربیلک فرمان و پنل کیلومتر شمار نیز حالت جذاب و اسپرت را مقابل وی پدید آورده است.

    متریال به خدمت گرفته شده در ساخت کابین جک اس ۳ از لحاظ کیفیت چندان دلنشین به نظر نمی‌رسد اما با این حال در مقایسه با سایر تولیدات چینی هم‌رده می‌توان کیفیت پلاستیک‌های بخش‌های مختلف کابین جک را نسبتا قابل قبول ارزیابی کرد. از سوی دیگر فرم صندلی‌ها مناسب طراحی شده و بدن را تا حد امکان در بر می‌گیرند. گنجایش فضای کابین نیز جهت حضور پنج سرنشین بزرگسال با قد متوسط تقریبا کافی ارزیابی می‌شود؛ البته این احتمال وجود دارد که افراد بلند قدتر در ردیف عقب از برخی محدودیت‌ها رنج ببرند.

    از طرف دیگر ظرفیت فضای محفظه بار نیز جهت جا دادن اسباب و وسایل کاربران از سایز کافی بهره می‌برد. در مجموع می‌توان عنوان داشت که طراحی داخلی جک S5 در مقایسه با نمای بیرون آن چشم نوازتر بوده و می‌تواند رضایت مشتریان را تا حد امکان جلب کند.

     مزایا و معایب جک S3

    در زمینه نقاط قوت جک اس ۳ می‌توان به تعلیق نرم، عملکرد فنی قابل قبول، طراحی داخلی جذاب‌ و امکانات رفاهی مناسب اشاره کرد. از سوی دیگر عایق‌بندی کابین و متریال آن می‌تواند موجب بروز انتقاداتی پیرامون این خودرو شود.

    چرا جک جی 5 بخریم؟مزایا

    • طراحی داخلی خودرو زیبا و مناسب است.
    • شتاب ثانویه خودرو بسیار خوب است.
    • از لحاظ ایمنی خودرو، خودروی مناسبی است و نسبت به همه خودروهای ایرانی که در رنج قیمتی خودرو جک S3 قرار دارند، خودروی جک S3 خودروی ارزانتری است.
    • آپشن های این خودرو نسبت به خودروهای برقی در بازار ایران قابل قبول است.

     معایب جک s3

    • ظاهر نسبتا ضعیف

    در همان نگاه اول می‌توان به ناهماهنگی و عدم تناسب میان المان‌های اصلی طرح بیرونی جک S3 پی برد. این عدم هماهنگی در نمای جلو بیش از سایر نواحی مشهود است. جلوپنجره بزرگ با شمایل شش ضلعی، به هیچ وجه زیبا جلوه نمی‌کند. طراحی اخم‌ آلود چراغ‌های جلو نیز وجه اشتراک چندانی با حالت طراحی سایر نواحی بدنه و همچنین نوع کاربری خودرو (کراس‌اوور جمع و جور خانوادگی) ندارد!

    همچنین قطر چرخ‌ها در قیاس با ابعاد کلی بدنه، اندکی کوچک به نظر می‌رسد که این مشکل در اغلب خودروهای چینی نظیر دانگ فنگ H30 کراس، لیفان 820 و… نیز به چشم می‌خورد. شیشه‌های جانبی جک S3 نیز در قیاس با یکدیگر از هماهنگی چندانی برخوردار نیستند؛ چنین مشکلی در ترکیب با محل قرارگیری نامناسب ستون A خودرو، بسیار زننده به نظر می‌رسد.

    • قدرت فنی کم

     همانطور که گفته شد، جک اس ۳ توان حرکتی خود را مدیون یک موتور چهار سیلندر تنفس طبیعی ۱.۶ لیتری است که در بهترین حالت قادر به تولید ۱۰۷ اسب‌بخار قدرت در 6000 دور در دقیقه و ۱۵۵ نیوتن‌متر گشتاور در 4500 دور در دقیقه است. نیروی تولید شده توسط پیشرانه این خودرو توسط یک گیربکس CVT به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

    عملکرد این پیشرانه برای یک کراس‌اوور 1250 کیلوگرمی چندان مناسب نبوده و قاعدتا نباید انتظار ایجاد شتاب و کشش بالایی را از آن داشته باشید؛ به ‌علاوه ترکیب این پیشرانه با یک گیربکس سی وی تی، باعث شده تا شما نتوانید رانندگی هیجان انگیزی را با این شاسی بلند جمع و جور تجربه کنید.

    • فضای کم سرنشینان عقب

    یکی از بزرگترین مشکلاتی که اغلب شاسی بلندهای جمع و جور یا همان کراس اوورها، از آن برخوردار هستند فضای کم سر و پا در ردیف دوم و همچنین حجم محدود فضای صندوق است. در این میان جک S3 نیز از این قاعده مستثنی نبوده و به معنای واقعی می‌توان گفت که جک S3 برای افراد بلند قد ساخته نشده است!

    به علت عرض نسبتا کم بدنه، سه سرنشین بزرگسال از فضای کافی در ردیف عقب برخوردار نخواهند بود؛ همچنین فضای سر و زانوها نیز در ردیف عقب برای افرادی با قد بیش از ۱۸۰ سانتی‌متر دچار نقصان و محدودیت است. چنین مشکلی شاید در رفت و آمدهای روزانه چندان جدی به نظر نرسد، اما در سفرهای بین شهری چنین مشکلی می‌تواند برای سرنشینان عقب به شدت آزاردهنده باشد.

        ماشینت روشن نمیشه؟ خرید باطری ماشین از کیان باتری با ارسال و نصب رایگان در شهر تهران می باشد با تست باتری قبلی و دریافت مبلغ باتری در محل، کارت آسون میشه. حالا با 02188882222 تماس بگیرید!

    وضعیت ایمنی جک اس 3

    در بررسی جک S3 در زمینه ی ایمنی، باید گفت که این خودرو رتبه ی قابل قبولی دارد. هر چند که معمولا خودروهای چینی مورد تست و آزمایش سازمان های ایمنی معتبر قرار نمی گیرند، و اطلاعاتی از امتیاز ایمنی این خودرو در دسترس نیست، اما به طور کلی محصولات جک توانسته اند عملکرد خوبی را از نظر ایمنی در کشورمان ارائه دهند.

    به طور کلی جک S3 تجهیزات ایمنی خوبی را ارائه داده است، که از جمله مهم ترین آن ها می توان اشاره کرد به :

    • ترمزهای مجهز به سیستم ضدقفل ABS
    • سیستم کمکی ترمز BA
    • سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
    • کنترل حرکت روبه عقب در شیب HSA
    • سیستم کنترل TCS
    • 2 کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو در مدل های پایه
    • و 6 کیسه هوا در تیپ های فول
    • قابلیت نصب ایزوفیکس یا صندلی کودک در عقب

    بررسی رقبای جک اس 3

    به طور کلی باید گفت جک S3 یکی از گزینه های قوی و مناسب در کلاس کراس اوور هاست، که دارای رقیبانی چون ام وی ام X22، ام وی ام X33، لیفان X60، و چانگان CS35 است.

    اس 3 به خوبی نیز از پس این رقابت بر می آید، و شاید از برخی جهت ها حتی برتر نیز باشد و ارزش خرید بیشتری داشته باشد. شاید بتوان معدود نقطه ضعف S3 را پیشرانه ی نه چندان مناسب و ناکافی آن دانست ؛

    بنابراین اگر به دنبال خودرویی با طراحی زیبا و به روز، امکانات مناسب و آپشن های فراوان، فرمان پذیری و سواری خوب، اما قدرت پیشرانه برایتان اهمیت چندانی ندارد، قطعا جک S3 می تواند یکی از گزینه های معقول باشد.

    نکته ی مثبت دیگر در مورد S3 نسبت به رقیبانش، خدمات پس از فروش بهتر آن است که توسط کرمان موتور انجام می شود.

    ارزش خرید جک S3

    جک S3 را می‌توان یکی از گزینه‌های مناسب خرید حال حاضر در میان کراس‌‌اوورهای کشور دانست. این خودرو با ظاهر عجیب‌وغریب و قوای فنی اقتصادی خود، سعی می‌کند تا به بهترین نحو نیازهای یک خریدار از قشر متوسط را پاسخگو بوده و در عین‌حال برای او دردسری ایجاد نکند. از سوی دیگر مجهز بودن جک S3 به امکانات ایمنی مطلوب، این خودرو را در مقابل رقبایش برتری می‌بخشد.

    خوشبختانه برخلاف برخی رقبا در این رده، جک S3 همچنان روی خط تولید کرمان موتور قرار دارد و هر از گاهی بخشنامه‌های فروش اقساطی این خودرو نیز منتشر می‌شوند. خودروهای جک نیز به‌ طورمعمول افت ‌قیمت کمتری نسبت به محصولات مشابه دارند و ریسک خرید کمتری را برای مشتری ایجاد می‌کنند؛ بنابراین می‌توان ارزش خرید نسبتا خوبی را بری جک اس 3 در نظر گرفت.

    نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

    بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

    عضو شوید
    آگاه شوید
    guest
    6 نظرات
    فید بک نظرسنجی داخل متن
    مشاهده تمام نظرات
    نور
    نور
    7 روز پیش

    ماشین جک S3 به نسبت قیمتش اصلا خوب نیست. اصلا شتاب نداره و وقتی کولرش روشن باشن ماشین به زور حرکت می کنه مخصوصا در سربالایی و دائم صدای موتور توی ماشین میاد. ضمن این که کرمان موتور بسیار بدقول است و ماشین را 3 ماه دیرتر از زمان مقرر به من تحویل داد و کلاهبردار هم هست چون دیرکرد را هم زمان صدور فاکتور محاسبه می کنه نه زمان تحویل خودرو وفاکتور را خودشون 2ماه قبل از تحویل خودرو صادر می کنند که دیرکرد به مشتری تعلق نگیره

    HASSAN
    HASSAN
    2 ماه پیش

    واقعا افتضاح هست من جکs3نو تحویل گرفتم ۵۰۰کیلومتر بیشتر کار نکرده پشت چراغ قرمز ترمز میکنم ماشین دیگه حرکت نمیکنه باید خاموشش کنم و دوباره روشن کنم تا حرکت کنه دائم چراغ هشدار گیربکس وایربک وتنظیم بادلاستیک ها روشن میشه،یک باتری ۵۵آمپری هم کارخونه روش گذاشته که ۱۰ولت هست بجای ۱۲ ولت ،چند روز توی نمایندگی در دست تعمیره،باسه ماه تاخیرتحویل دادن اصلاهم کیفیت نداره هیچ کسی هم پاسخگو نیست

    آخرین ویرایش 2 ماه پیش توسط HASSAN
    ماهی
    ماهی
    در جواب  HASSAN
    2 ماه پیش

    واقعا راست میگین ؟من می‌خوام بگیرم

    اسحق
    اسحق
    5 ماه پیش

    هرچه پول بدی آش می خوری…

    ali
    ali
    7 ماه پیش

    چقدر زشته جلو و عقبش هارمونی نداره 1 متر طول داشبوردشه میتونی سفره بندازی رو داشبوردش غذا سرو کنی جوون پسند نیست عین عقب موندهاست یاد فیلم سوته دلان بهروز وثوق می افتی قیافش کله خربزه ای یه 

    محمد
    محمد
    8 ماه پیش

    دوستان توجه داشته باشین مدل های ۱۴۰۰ به بالاش گردگیر های لاستیکی لای درب ها و صندوقش تماما پوسیده و منجر و نفوذ آب میشه. حتما ببرین نمایندگی براتون رایگان تعویض میکنن

    سبد خرید
    اسکرول به بالا
    مشاوره رایگان و ثبت سفارش