نقد و بررسی جک J3 توجوی هاچ بک و صندوقدار

3.4
(41)

در این مقاله از کیان باتری به نقد و بررسی جک J3 و مزایا و معایب آن می پردازیم. خودرو جک J3 توجوی اولین محصول از همکاری مشترک کرمان موتور با کمپانی چینی جک می باشد که برای نخستین بار توسط کرمان موتور در سال 1391 رونمایی و در دو نسخه هاچ بک و سدان به بازار عرضه شد.

نقد و بررسی جک J3 توجوی هاچ بک و صندوقدار
نقد و بررسی جک J3 توجوی هاچ بک و صندوقدار

معرفی و بررسی جک J3 توجوی

خودرو جک J3 که نام قدیم آن توجوی می باشد که به جک تورین هم معروف است. برای نخستین بار در سال 2009 رونمایی شد. این خودرو در دو نسخه هاچ بک و سدان به بازار عرضه شده است که در بازار چین با نام C10 نیز شناخته می شود.

در سال های 1391 تا سال 1393 این خودرو بر روی خط مونتاژ و تولید کرمان موتور قرار داشت و به عنوان اولین همکاری مشترک میان کمپانی جک و شرکت کرمان خودرو به حساب می آید و پس از آن سایر محصولات این کمپانی پا به بازار کشورمان گذاشتند. با ما همراه باشید تا نگاهی به خودرو جک J3 توجوی سدان داشته باشیم.

فیلم تست و بررسی جک جی 3

ویدئوی زیر خودروی جک j3 را معرفی و مورد بررسی قرار داده است. و مشخصات و عملکرد فنی آن پرداخته است که به خریداران این خودرو کمک زیادی می کند.

بررسی مشخصات فنی جک j3 هاچک بک و صندوقدار

اصولاً خودروهای صندوقدار اندازه بزرگ‌تری دارند، وزن آنها بیشتر است، فاصله محورها از یکدیگر بیشتر است، ظرفیت صندوق آن‌ها بزرگ‌تر است، شتاب کمتری دارند و سرعت آنها کمتر است. موتور استفاده‌شده در هر دو مدل جک  j3  از نوع ۴ سیلندر خطی است که حداکثر قدرت آن ۹۳ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه و نهایت گشتاور آن ۱۱۴ نیوتون بر متر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه است.

موتور استفاده شده در این ۲ مدل ۱۲۹۹ سی‌سی حجم دارد و در آن ۱۶ سوپاپ استفاده شده که باعث تنفس طبیعی موتور می‌شود. نکته جالبی که در خرید جک j3 باید به آن توجه داشته باشید این است که جعبه دنده آن‌ از نوع دستی و ۵ سرعته بوده که کنترل خودرو را برای راننده راحت‌تر می‌کند. حداکثر سرعت در مدل صندوقدار ۱۵۸ و در مدل‌های هاچ بک ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت است.

مشخصات فنی موتور جک جی 3

توجوی هاچ بک و سدان از یک پیشرانه مشترک و مشخصات فنی مشابهی بهره می برند. این خودرو با پیشرانه 4 سیلندر 1.3 لیتری میتسوبیشی، مشهور به 4G13S1 و جعبه دنده 5 سرعته دستی به بازار عرضه شده است که برای جثه 1.1 تنی این خودرو مناسب به نظر می رسد.

پیشرانه مذکور بیشینه توانی معادل 93 اسب بخار و حداکثر گشتاور 114 نیوتن متری به شما ارائه می کند که با در نظر گرفتن تولید این مشخصه ها در دورهای به ترتیب 6000 و 4500 دور بر دقیقه و محور فعال جلو، اعداد به نسبت خوبی برای یک خودروی اقتصادی محسوب می شوند.

در واقع خودروی مذکور با وجود حجم مشابه پژو 206 تیپ2 (1300 سی سی)، به لطف بهره گیری از 8 سوپاپ بیشتر (16 سوپاپ توجوی در برابر 8 سوپاپ 206) اختلاف توانی معادل 18 واحد با تیپ 2 دارد.

جدول مشخصات قنی جک J3 هاچبک و سدان

مشخصات / مدل  جک جی 3 صندوق دار  جک جی 3 هاج بک
موتور4 سیلندر خطی – میتسوبیشی – بنزینی4 سیلندر خطی – میتسوبیشی – بنزینی
حداکثر قدرت93 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه93 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور114 نیوتون بر متر در 4500 دور در دقیقه114 نیوتون بر متر در 4500 دور در دقیقه
حجم موتور1299 سی سی1299 سی سی
 تعداد سوپاپ1616
جعبه دنده5 سرعته دستی5 سرعته دستی
محور محرکدیفرانسیل جلودیفرانسیل جلو
شتاب ۰ تا ۱۰۰– ثانیه– ثانیه
حداکثر سرعت158 کیلومتر بر ساعت  160 کیلومتر بر ساعت
 وزن خالص1100 کیلوگرم 1060 کیلوگرم
فاصله محورها2410 میلی متر 2400 میلی متر
ابعاد و نوع چرخ های جلو  عقب 175/65R14 175/65R14

باتری جک جی 3 در کیان باتری با قیمت مناسب و ارسال و نصب رایگان در شهر تهران است.

معرفی امکانات و آپشن های رفاهی جک J3

از تجهیزات و امکانات خودرو جک J3 می توان به سیستم هشدار دهنده باز بودن درب، قفل ایمنی کودک، فرمان هیدرولیک قابل تنظیم، سیستم تنظیم ارتفاع چراغ های جلو، قفل مرکزی به همراه ریموت کنترل، گرم کن شیشه عقب، سیستم کولر و تهویه مطبوع، صندلی عقب تاشو، سنسور دنده عقب، چراغ مه شکن جلو، چراغ ترمز سوم، چراغ جلو و عقب هالوژن، آئینه های جانبی برقی، چراغ مطالعه، رینگ آلومنیومی، چراغ لادری و برف پاک کن شیشه عقب اشاره کرد.

 دانلود دفترچه راهنمای جک j3 هاچبک

 دانلود دفترچه راهنمای جک j3 صندوقدار

    بررسی طراحی ظاهری جک j3

    در نمای رو به رو یک جلو پنجره ای بسیار باریک که مرکز آن لوگوی جک با یک نوار باریک در دو طرف آن قرار گرفته است که طراحی ساده ای دارد. جلو پنجره ای و سپر با قسمتی از جنس بدنه از هم جدا شده اند که محل نصب پلاک می باشد. دو چراغ دایره ای مه شکن نیز در قابی مشکی دو طرف سپر به سادگی قرار گرفته اند. دو خط روی کابین دیده می شود که حجم خاصی به کاپوت نداده و چیزی از سادگی این بخش نکاسته است.

    در نمای کنار، برآمدگی بالای گلگیر، سپر شش پر و یک خط ممتد شانه ای که از چراغ عقب تا گلگیر جلو امتداد یافته، دیده می شود. به طور کلی این بخش نیز از هرگونه جذابیت و زیبایی خالی بوده و گویا طراحان جک J3 این خودرو را با نیت حفظ سادگی و کمبود جذابیت، طراحی کرده اند. شاید عجیب ترین طراحی خودرو جک J3 متعلق به نمای پشت آن باشد.

    پایین بدنه بسیار عضلانی و پر حجم و ساده طراحی شده و از هیچ المان زیبایی درطراحی آن به کار نرفته است. تنها در قسمت بالایی و درب صندوق عقب است که یک نوار کرومی براق نسبتا پهن و لوگوی جک دیده می شود. چراغ ها نیز در امتداد درب صندوق عقب با گرافیک ساده قرار دارد.

    طراحی داخل کابین جک J3

     

    پس ار بررسی طراحی بیرونی خودرو جک j3 نوبت به بررسی طراحی داخلی آن رسیده است. البته نباید از یک خودرو اقتصادی انتظاری فراتر داشت. با ورود به کابین خودرو داشبورد برشی ساده و دو رنگ را شاهد هستیم که جلوه نسبتا خوبی دارد. ولی کیفیت متریال استفاده شده پایین بوده و در بیشتر قسمت ها پلاستیک خشک به کار گرفته شده است.

    فضای داخلی کابین برای همه سرنشینان خوب ارزیابی می شود و الیاف استفاده شده در صندلی ها رضایت سرنشینان را در مسافرتهای طولانی به همراه دارد. به طور کلی با نگاهی به کابین خودرو جک j3 و بررسی دقیق تر به این موضوع پی خواهید برد که شرکت سازنده برای حفظ اصول اولیه برای ساخت این خودرو کم مصرف و اقتصادی در طراحی داخلی امکانات چندانی استفاده نکرده است.

     مزایا و معایب جک توجوی

    چرا جک J3 بخریم؟مزایا

    • مصرف سوخت اقتصادی
    • تجهیزات نسبت خوب نسبتا به رقبای وطنی
    • خدمات پس از فروش نسبتا خوب
    • صندلی های راحت

     معایب جک J3 هاچ بک

    • شتاب و سرعت کم
    • استهلاتک بالا
    • طراحی نچندان جذاب
    • بازار خرید و فروش بد

        ماشینت روشن نمیشه؟ خرید باطری ماشین از کیان باتری با ارسال و نصب رایگان در شهر تهران می باشد با تست باتری قبلی و دریافت مبلغ باتری در محل، کارت آسون میشه. حالا با 02188882222 تماس بگیرید!

    رقبای جک توجوی

    از آنجا که در حال حاضر نسخه صفر این خودرو در بازار داخلی وجود ندارد فقط می توان با احتساب رنج قیمتی آخرین نمونه های تولید شده، خودروهای کارکرده دیگری را رقیب خودرو جک j3 در نظر گرفت. که از جمله آن می توان به نمونه های کارکرده خودروهایی مانند پژو ۲۰۶ صندوقدار، سمند LX، پژو SLX 405 را نام برد.

    در این رنج قیمتی اگر به دنبال خرید سدانی کم استهلاک و ایمن هستید که مصرف سوخت تقریبا کمی هم داشته باشد می توانید به پژو ۲۰۶ صندوقدار فکر کنید که نسبت به خودرو جک j3 ایمنی بالاتر و بازار دست دوم بسیار بهتری دارد.

    وضعیت ایمنی جک جی 3

    جک جی 3 در بخش ایمنی به کیسه‌های هوا راننده و سرنشین جلو، ترمزهای مجهزبه سیستم ABS و EBD، قفل مرکزی و… مجهز شده است.

    این خودرو در سال 2012 توسط موسسه ایمنی LATIN NCAP مورد بررسی قرار گرفت و موفق به کسب تنها یک ستاره ایمنی در بخش امنیت سرنشینان بزرگ‌سال و دو ستاره ایمنی در بخش امنیت سرنشینان خردسال شده است که نتیجه بسیار ضعیفی برای یک سدان یا هاچبک شهری به نظر می‌رسد.

    آیا خودروی جک j3 ارزش خرید دارد؟

    خودرو جک J3 به علت توقف تولید، تنها در نمونه های دست دوم قابل خریداری است و از این رو باید هنگام خرید از سلامت فنی آن کاملا مطمئن شد. این خودرو از موسسه های تست تصادف و ایمنی، نتوانسته امتیاز بالایی را کسب نماید.

    همچنین به علت عدم جذابیت در طراحی و شتاب بسیار بد، نمی تواند مورد پسند بسیاری از افراد بخصوص جوانان قرار بگیرد. از این رو ارزش خرید بالایی ندارد. اگر قصد خرید خودرو سدان اقتصادی دارید بهتر است نمونه های کارکرده خودروهایی مثل سمند LX، پژو 206 صندوقدار و یا پژو 405 را مد نظر قرار دهید.

    نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

    بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

    عضو شوید
    آگاه شوید
    guest
    0 نظرات
    فید بک نظرسنجی داخل متن
    مشاهده تمام نظرات
    سبد خرید
    اسکرول به بالا
    مشاوره رایگان و ثبت سفارش