نقد و بررسی تویوتا GT86 جی تی 86

4.7
(220)

در این مقاله از کیان باتری به نقد و بررسی تویوتا GT86 و مزایا و معایب آن می پردازیم. تویوتا جی تی 86 یک کوپه محبوب و جوان‌پسند است که به‌نوعی محصول مشترک شرکت Toyota و Subaru محسوب می‌شود.

این خودرو که از سال 2012 روی خط تولید کمپانی تویوتا قرار دارد، با نام‌های مختلفی نظیر سوبارو BRZ، سایون FR-S و تویوتا FT-86 راهی بازارهای جهانی شده است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید عدد 86 در نام این مدل از اندازه قطر داخلی سیلندر، طول کورس سیلندر و قطر اگزوز این خودرو گرفته شده که به اندازه 86 میلی‌متر است.

نقد و بررسی تویوتا GT86 جی تی 86
نقد و بررسی تویوتا GT86 جی تی 86

معرفی و بررسی تویوتا GT86

تویوتا GT86 از اوایل سال ۲۰۱۲ راهی بازارهای جهانی شد که خوشبختانه در آن زمان و با فاصله زمانی کوتاه از معرفی، توسط شرکت «ایرتویا» به بازار کشور عرضه شد. جی‌تی ۸۶ به دلیل قابلیت‌های فنی بالا و همچنین چهره جذابی که داشت، به سرعت در بین جوانان شناخته شد و به خودرویی پرفروش در بازار ایران تبدیل شد.

عرضه آن نیز تا سال 2014 ادامه داشت؛ به همین دلیل در حال حاضر تعداد نسبتا محدودی از تویوتا GT86 در بازار کشورمان حضور دارد. در این مطلب قصد داریم تویوتا GT86 را مورد بررسی قرار دهیم؛ بنابراین اگر تمایل دارید با مشخصات فنی، امکانات رفاهی و سطح امنیت این کوپه جذاب ژاپنی آشنا شوید در ادامه با ما همراه شوید.

فیلم تست و بررسی تویوتا جی تی 86

ویدئوی زیر خودروی تویوتا جی تی 86 را معرفی و مورد بررسی قرار داده است. و مشخصات و عملکرد فنی آن پرداخته است که به خریداران این خودرو کمک زیادی می کند.

بررسی مشخصات فنی تویوتا جی تی 86

شاید شما هم در اولین نگاه به تویوتا GT86 به این فکر کنید که درون سینه این کوپه ژاپنی، قلبی پرتوان با حجم بالا قرار گرفته است که نیروی پیشران آن را تأمین می‌کند. بله درست حدس زدید، پیشرانه درنظر گرفته شده برای این کوپه اسپرت پرتوان اما کم‌حجم است. در واقع، کمپانی تویوتا به منظور کاهش مرکز ثقل جی‌ تی ۸۶، از یک پیشرانه ۴ سیلندر Boxer با حجم دقیق ۱۹۹۸ سی‌سی تنفس طبیعی بهره گرفته که در پایین‌ترین نقطه در محفظه موتور نصب شده است.

همچنین مصرف سوخت ترکیبی این خودرو معادل 7.1 لیتر در هر صد کیلومتر و میزان استاندارد آلایندگی آن یورو 5 اعلام شده است. تویوتا GT86 توانسته است در تست تصادفات موسسه انکپ استرالیا 5 ستاره ایمنی دریافت نماید.

مشخصات فنی موتور تویوتا GT86

این پیشرانه قادر است حداکثر توان خروجی ۱۹۷ تا ۲۰۱ اسب‌بخار را در ۷۰۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۲۰۵ نیوتن متر در ۶۴۰۰ دور در دقیقه تولید و در اختیار جعبه‌دنده ۶ سرعته اتوماتیک آیسین قرار دهد.

این جعبه‌دنده پس از انتقال نیرو به گاردان و محور عقب، شتاب صفر تا صد حدود ۷٫۶ ثانیه‌ای را برای این کوپه ۱۲۹۸ کیلوگرمی به ارمغان می‌آورد. این اعداد و ارقام تنها به لطف مهندسی دقیق ژاپنی‌ها و همچنین ترکیب هماهنگ تمامی اجزا با یکدیگر حاصل می‌شود.

جدول مشخصات فنی تویوتا GT86

کشور تولید کنندهژاپن
نام برندتویوتا
مدلجی تی 86
سال ساخت2012
نوع موتوربنزین سوز
حجم موتور1998 سی سی
تعداد سیلندر4
تعداد سوپاپ16
حداکثر توان خروجی197 اسب بخار در 7000 دور بر دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی205 نیوتن متر در 6600 دور بر دقیقه
توان خروجی حجمی98.5 اسب بخار به لیتر
ظرفیت باک50 لیتر
کلاس بدنهS Segment
کلاس اتومبیلکوپه
وزن1298 کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان2
ابعاد خودرو (طول/عرض/ ارتفاع)4240*1775*1425
حداکثر سرعت210 کیلومتر بر ساعت
شتاب 0 الی 100 (ثانیه)8 ثانیه
مصرف سوخت (سیکل ترکیبی)7.1 لیتر در 100 کیلومتر
استاندارد آلایندگییورو

باتری تویوتا جی تی 86 در کیان باتری با قیمت مناسب و ارسال و نصب رایگان در شهر تهران است.

معرفی امکانات و آپشن های رفاهی تویوتا جی تی 86

همان‌طور که گفته شد، تویوتا جی‌ تی ۸۶ بیش از آن‌که خودرویی مجهز به امکانات رفاهی متعدد باشد، خودرویی پرفورمنس با عملکرد بالاست.

از این‌رو اگر بخواهیم به امکانات و آپشن‌های موجود در این خودرو اشاره کنیم، باید به مواردی از قبیل ۹ کیسه هوای کناری، پرده‌ای و زانو و سیستم‌های ایمنی ABS، EBD، BA، TRC و VSC، پدال‌های آلومینیومی، سیستم مولتی مدیای Touch&Go با صفحه نمایش ۶٫۱ اینچی و ۶ بلندگو که بلندی و شفافیت صدای متوسطی دارند، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو منطقه‌ای، غربیلک فرمان با قابلیت تنظیم ارتفاع و عمق به صورت دستی، بالابرهای اتوماتیک شیشه‌ها، آینه‌های کناری با گرم‌کن و سیستم تاشوی برقی، کروزکنترل، کنسول یک‌تکه تا انتهای کابین، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، سیستم LSD، روکش چرمی صندلی‌ها، کیلومترشمار دیجیتالی، چراغ‌های زنونی در جلو، سیستم شست‌وشوی چراغ‌های جلو، بال عقب، نویگیشن، شیشه‌های ضد اشعه UV و… اشاره کرد.

 دانلود دفترچه راهنمای تویوتا جی تی 86

    بررسی طراحی ظاهری تویوتا جی تی 86

    خودرو تویوتا GT86 از طراحی زیبا، مدرن و هیجان انگیز برخوردار است که در رده کوپه قرار می گیرد و عملا برای دو نفر کاربرد دارد.

    طراحی نمای بیرون تویوتا GT86

    سبک طراحی شرقی به وضوح در این خودرو قابل مشاهده است. در کنار حالت خشن چراغ جلو با نوار زیبای LED، سپر برجسته با خطوط شکسته و ورودی هوای بزرگ نیز در تکمیل حالت تهاجمی دماغه جلو نقشی اساسی ایفا کرده‌اند. از انتقادهایی که برخی ندانسته به تویوتا جی‌ تی ۸۶ وارد می‌کنند، نداشتن سانروف است که با وجود برجستگی‌های زیبا و کارآمد روی سقف، عملاً امکان جای‌گذاری آن ممکن نبوده و سازنده خوشبختانه این طرح را فدای نصب سانروف نکرده است.

    نصب لوگوی زیبای ۸۶ روی گلگیر کناری و ماهیچه سازی‌های عقب و جلو، نیمرخ خودرو را از سادگی محض دور کرده‌اند. لاستیک‌های ۲۱۵/۴۵ R17 ساخت MICHELIN کیفیت ساخت بالایی دارند و در مقابل سایش و گرما مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند.

    طراحی نمای عقب جی‌تی ۸۶ کمی بیش تر به سبک و سیاق طراحی رایج تویوتا شبیه است، علت آن هم سادگی و لطافت است. فرم لبه‌های درِ صندوق عقب و گلگیرها، به نوعی حکم یک اسپویلر سرخود کوچک را دار، اما برخی از مدل‌های این کوپه ژاپنی دارای بال عقب بزرگی هستند که ظاهر اسپرت آن را دوچندان می‌کند.

    با این حال، برخی از دارندگان جی‌ تی ۸۶ معتقدند که نبود این بال عقب زیبایی ظاهری آن را دوچندان می‌کند. به هر حال، ظاهر هر خودرو بستگی به سلیقه مالک دارد که اتفاقاً تویوتا جی‌ تی ۸۶ در این زمینه پتانسیل بالای شخصی‌سازی دارد.

    چراغ‌های عقب با گرافیک داخلی جذاب، جلوه بصری رضایت‌بخشی به جی‌تی ۸۶ در شب می‌دهد. جانمایی چراغ مه‌شکن مثلثی در زیر سپر نیز از نکات جالب طراحی است. تنها ایرادهایی که به قسمت عقب وارد است وجود صندوق عقب با فضای کم (۲۴۳ لیتر) است. همچنین دیفیوزر اسپرت و جذابی که در قسمت زیرین سپر تعبیه شده است، نمایی بسیار مهیج به آن داده و چهره تهاجمی آن را تقویت کرده است.

    طراحی داخل تویوتا جی تی 86

    در طراحی داخلی تویوتا GT86 از لبه های تیز استفاده شده که آن را کمی خشن و زمخت جلوه می‌دهد. اما در کنار این زمختی، تمامی اجزای کابین با دقت و ظرافت تمام در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. صندلی به گونه‌ای طراحی شده است که راننده بتواند در حین رانندگی راحتی و آرامش را حس کند و بر کنترل خودرو مسلط باشد.

    طراحی داخلی به گونه ای انجام شده که زیبایی و کارکرد را باهم به ارمغان آورد. در این مدل از فرمان کوچک استفاده شده که برای اولین بار در این مدل به کار رفته است. داشبورد صاف و افقی در این خودرو از دیگر موارد خاص در طراحی داخلی GT86 به حساب می‌آید. اما همه اجزا به درستی طراحی نشده‌اند، به طوری که پدال ها علی‌رغم جایگیری در موقعیت مناسب کمی پهن اما دارای عملکرد مناسبی هستند.

    نکته قابل توجه، وجود آپشن هایی از قبیل سیستم کنترل آب و هوای دو نقطه‌ای، سیستم صوتی تصویری همراه با بلوتوث، سیستم کروز کنترل و از همه مهمتر مسیریاب ماهواره‌ای است. برای افرادی که دوستدار برجسته و منحصر به فرد بودن هستند، GT86 انتخاب مناسبی است.

    مزایا و معایب تویوتا GT86

    چرا تویوتا GT86 بخریم؟مزایا

    • طراحی زیبا و اسپرت
    • مصرف سوخت مناسب در این کلاس
    • کارآمدی فرمان در پیچ جاده ها
    • هندلینگ خوب
    • گیبرکس کارآمد
    • طراحی ظاهری جوان پسند

    اگر از بیرون خودرو شروع کنیم، اولین مزیتی که کوپه ایرتویا ارائه می‌دهد، همان شمایل جذاب، اسپرت و مهیج آن است که به‌واسطه بهره‌مندی از یک بدنه عضلانی و خوش‌فرم، اصطلاحا درست وسط خال ‌زده است و همان چیزی شده که از یک خودروی جوان‌پسند ژاپنی انتظار می‌رود؛ به نحوی که به‌جرئت می‌توان گفت gt86 یکی از خوش‌استایل‌ترین کوپه‌های میان‌قیمت بازار خودروی کشور محسوب می‌شود.

    بد نیست بدانید که این طراحی جذاب، برگرفته از یک کوپه قدیمی شرکت تویوتا به نام Toyota 2000GT است که بین سال‌های 1967 تا 1970 روی خط تولید قرار داشت.

    • کیفیت سواری و فرمانپذیری خوب

    از دیگر نقاط قوت تویوتا 86 می‌توان به فرمان‌پذیری عالی و تعادل فوق‌العاده این خودرو در عبور از مسیرهای منحنی اشاره کرد و از این حیث، اطمینان خاطر و اعتمادبه‌نفس بالایی برای راننده پدید خواهد آورد.

    علاوه‌بر تقسیم وزن بسیار خوب، بهره‌مندی این خودرو از موتور تخت که در سطح پایینی قرار دارد و باعث شده تا مرکز ثقل GT86 کاهش یاید نیز در بهره‌مندی از این هندلینگ عالی، بی تاثیر نبوده است.

    همچنین افرادی که تمایل به انجام رانندگی‌های نمایشی دارند، باید بدانند که تویوتا جی تی ۸۶ به‌واسطه دیفرانسیل عقب بودن به‌راحتی می‌تواند از عهده مانورهای دریفت برآید و صحنه‌هایی زیبا و هیجان‌انگیز را رقم بزند.

    • کابین جذاب و متریال با کیفیت

    طرح داشبورد و سایر ادوات کابین تویوتا ۸۶ کاملا اسپرت و مطابق با علایق جوان‌پسندانه ترسیم شده است. ارگونومی نیز به خوبی در نقاط مختلف رعایت شده و همه چیز در دسترس کاربر قرار دارد. در این میان کیفیت متریال به کار رفته در داشبورد و رودری‌ها هم قادر به جلب رضایت‌ خاطر کاربران در این سطح قیمت است.

     معایب تویوتا جی تی 86

    • کمبود تجهیزات رفاهی
    • خشک بودن سواری
    • فضای کم صندوق عقب
    • بازار خرید و فروش ضعیف

    تویوتا جی تی ۸۶ در قالب مدل‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ به بازار ما راه یافته اما گویا به دلایلی همچون پیچیدگی فنی و آمار خرابی‌های بالاتر از حد انتظار قطعات اصلی این خودرو، شرکت واردکننده تمایل چندانی به ادامه واردات آن نداشته است.

    بنابراین جی تی ۸۶ از لحاظ خدمات پس از فروش و وفور لوازم یدکی نیز جایگاهی پایین‌تری نسبت به حریفانی همچون جنسیس کوپه خواهد داشت. این دلایل سبب شده تا مشتریان ایرانی تمایل بیشتری به سمت جنسیس کوپه نشان دهند و بازار دست دوم پررونق‌تری را برای حریف کره‌ای به وجود آورند.

    • کابین نه چندان جادار

    گرچه از یک خودروی کوپه نمی‌توان انتظار ارائه کابینی وسیع و جادار را داشت؛ اما جی تی 86 به‌ویژه در صندلی‌های ردیف دوم خود فضایی کاملا محدود و نامتناسب را ارائه می‌دهد؛ به نحوی که تنها کودکان خردسال یا افراد کوچک‌جثه می‌توانند در آن قرارگیرند. همچنین به طور کل افراد بلندقد در ردیف جلو نیز با محدودیت‌هایی از لحاظ فضای پاها یا سر مواجه خواهند بود.

    • شتاب اولیه نامناسب

    مطمئنا این موضوع به مزاج طرفداران متعصب جی تی 86 چندان خوش نمی‌آید، اما به عنوان یک کوپه اسپرت، قاعدتا انتظار بیشتری از این محصول ژاپنی و اصیل وجود دارد، اما با این حال، تویوتازاده مورد نظر ما به دلیل بهره‌مندی از پیشرانه تنفس طبیعی با قدرت متوسط و گشتاور نه‌چندان بالا، شتاب اولیه تقریبا غیرچابک را نسبت به سایر محصولات هم‌رده ارایه می‌دهد.

    در همین راستا بهتر است بدانید که این ژاپنی مبارز از شتابی معادل 8.5 ثانیه برخوردار است اما رقیب کره‌ای یعنی هیوندای جنسیس کوپه ۲۰۱۳ قادر است ظرف مدت 6.5 ثانیه از حالت کاملا ایستا به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد.

    البته شتاب ثانویه جی تی ۸۶ نسبتا مطلوب‌تر به نظر رسیده و این خودرو می‌تواند در سرعت‌های بالا، عملکرد مهیج و جوان‌پسندانه‌تری را از خود به نمایش بگذارد.

    • مصرف سوخت زیاد

    با اینکه این خودرو حجم موتور زیادی ندارد اما مصرف سوخت بالایی دارد. اعلام شده که مصرف سوخت این خودرو در سطح شهر حدود ۱۰ لیتر است اما باتوجه به اینکه این ماشین اسپرت است و معمولا صاحبان این ماشین با آن بیشتر از حدی که کارخانه فکر می کند گاز می دهند این مصرف ممکن است حتی به حدود ۱۳ الی ۱۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر نیر برسد.

    اگر مصرف سوخت جنسیس بالا است، حجم موتور بالایی هم دارد(۳۸۰۰سی سی).اما این خودرو با موتور ۲ لیتری، مصرف سوخت نسبتا بالایی دارد.

        ماشینت روشن نمیشه؟ خرید باطری ماشین از کیان باتری با ارسال و نصب رایگان در شهر تهران می باشد با تست باتری قبلی و دریافت مبلغ باتری در محل، کارت آسون میشه. حالا با 02188882222 تماس بگیرید!

      وضعیت ایمنی تویوتا gt86

      این خودرو توانست از موسسه تست ایمنی خودروی یورو ان کپ که یک موسسه بسیار معتبر می باشد، ۵ ستاره ایمنی را دریافت کند که افتخار بزرگی برای آن محسوب می‌شود.

      این خودرو مجهز به سیستم امنیتی تی سی اس، ای اس سی، سیستم کنترل پایداری خودرو یا همان ای اس پی، وی اس سی، سیستم ترمز ضد قفل یا همان ای بی اس، سیستم تقسیم الکترونیکی نیروی ترمز یا همان ای بی دی می باشد.

      در خودروی تویوتا GT 86 کیسه هوای مخصوص راننده و سرنشین جلو و کیسه هوای پرده‌ای و جانبی تعبیه شده است. همچنین کیسه هوای مخصوص زانویی راننده هم در این خودرو وجود دارد.

      ارزش خرید خودرو تویوتا جی تی 86

      این خودروی اسپرت بسیار ساده طراحی شده، تا به راحتی هر راننده با هر اندازه تجربه‌‌ای که راجع به خودرو دارد بتوانند از آن استفاده کند و از رانندگی لذت ببرد. تویوتا GT86 انتخابی مناسب برای افرادی است که به دنبال رانندگی با خودروهای سبک و دیفرانسیل عقب هستند. در نهایت باید گفت که GT86 همانند سنگ قیمتی است که باید آن را ستود.

      اما با همه این تفاسیر بهتر است پیش از خرید این محصول ژاپنی نگاهی نیز به جنسیس کوپه بیندازید، به‌ویژه اگر بازار دست دوم برایتان اهمیت دارد، رقیب کره‌ای این محصول گزینه بهتری نسبت به خودروی ایرتویا خواهد بود.

      نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

      بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

      عضو شوید
      آگاه شوید
      guest
      0 نظرات
      فید بک نظرسنجی داخل متن
      مشاهده تمام نظرات
      سبد خرید
      اسکرول به بالا
      مشاوره رایگان و ثبت سفارش