نقد و بررسی مزایا و معایب بی ام و X3

4.7
(256)

در این مقاله از کیان باتری به نقد و بررسی بی ام و X3 و مزایا و معایب آن می پردازیم. بی ام و X3 به عنوان یک شاسی بلند متوسط شناخته می‏شود درحالی که قابلیت آفرود بالایی ندارد ولی از نظر فنی، قادر است شما را راضی نگه دارد. البته پیش از خرید آن باید به مدل توجه کنید چرا که دو مدل 25i و 30i از نظر فنی با یکدیگر متفاوت هستند.

نقد و بررسی مزایا و معایب بی ام و X3
نقد و بررسی مزایا و معایب بی ام و X3

معرفی و بررسی بی ام و X3

نسل اول بی ام و ایکس 3 در سال 2003 به بازارهای جهانی معرفی شده و دو سال بعد قدم به بازارهای ایران گذاشت. این خودرو که یک شاسی‌بلند اسپرت محسوب می‌شود به لطف پیشرانه قوی خود توانست نظرات را به خود جلب کند.

با این‌ حال کار برای نسل بعدی یعنی بی‌ام‌و x3 2008 با حضور لکسوس RX350 و نیسان مورانو سخت‌تر شد. اگرچه قرارگیری توانایی‌های حرکتی بی‌نظیر این خودرو در کنار امکانات رفاه به‌روز همچنان بی‌ام‌و x3 2008 را در میدان رقابت حفظ کرده است. در ادامه قصد داریم به ویژگی‌های کلی این کراس‌اوور آلمانی نگاهی داشته باشیم.

فیلم تست و بررسی بی ام و ایکس تری 2018

ویدئوی زیر خودروی بی ام و ایکس 3 را معرفی و مورد بررسی قرار داده است. و مشخصات و عملکرد فنی آن پرداخته است که به خریداران این خودرو کمک زیادی می کند.

 

بررسی مشخصات فنی بی ام و X3

در بخش مشخصات فنی باید به این موضوع اشاره کرد که ب ام و ایکس ۳ نیز مانند سایر مدل های ب ام و از طیف وسیعی از انواع پیشرانه های بنزینی و دیزلی بهره مند است که تنها برخی نمونه های بنزینی توانسته اند وارد بازار ایران شوند. در واقع نسخه ۲۸i xDrive بیش ترین سهم واردات را به خود اختصاص داده که با سایر مدل های ب ام و در ایران مشترک است.

مشخصات فنی موتور ب ام و X3

نیروی پیشران در این خودرو توسط یک پیشرانه ۴ سیلندر مجهز به سیستم توئین پاور توربو تأمین می شود که با حجم دقیق ۱۹۹۴ سی سی قادر به تولید نیرویی معادل ۲۴۰ اسب بخار در دور موتورهای ۵۰۰۰ تا ۶۵۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۳۵۲ نیوتن متر در دورهای ۱۲۵۰ تا ۴۸۰۰ دور در دقیقه است.

این نیرو به وسیله جعبه دنده ۸ سرعته تیپ ترونیک با قابلیت تعویض دستی دنده ها به هر چهار چرخ منتقل شده و سواری لذت بخشی را به ارمغان می آورد. شتاب صفر تا صد این خودرو چیزی حدود ۶٫۸ ثانیه اعلام شده است. همچنین طبق ارزیابی های سازمان حفاظت محیط زیست (EPA)، مصرف سوخت این خودرو به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر رانندگی در شهر، بزرگراه، و ترکیبی به ترتیب معادل ۱۳، ۱۰ و ۱۱ لیتر است.

جدول مشخصات فنی بی ام و x3

نام خودروب ام و X3 xDrive28i
کشور سازنده
آلمان
سال (طراحی)2015
موتور4 سیلندر 16 سوپاپه
حجم موتور1994 سی سی
تنفس موتورتوربوشارژ
انتقال نیرودو دیفرانسیل
حداکثر قدرت245 اسب بخار در 5000 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور350 نیوتن متر در 4800 دور در دقیقه
جعبه دنده8 سرعته خودکار تیپ ترونیک
شتاب 0 تا 1006.5 ثانیه
حداکثر سرعت230 کیلومتر در ساعت
وزن1720 کیلوگرم
اندازه (میلیمتر)4648 طول – 1880 عرض – 1661 ارتفاع
فاصله بین دو محور2809 میلیمتر
مصرف سوخت داخل شهر9.1 لیتر در هر صد کیلومتر
مصرف سوخت خارج از شهر6.2 لیتر در هر صد کیلومتر
مصرف سوخت ترکیبی7.3 لیتر در هر صد کیلومتر
حجم باک67 لیتر
استاندارد آلایندگییورو 5
میزان تولید CO2169 گرم در هر کیلومتر

باتری بی ام و ایکس 3 در کیان باتری با قیمت مناسب و ارسال و نصب رایگان در شهر تهران است.

معرفی امکانات و آپشن های رفاهی BMW X3

در بخش امکانات رفاهی و آپشن ها باید گفت که نسل دوم ایکس ۳ حرف های بسیاری برای گفتن دارد.

در بخش رفاهی خودرو، ب ام و برای هدایت بهتر و راحت تر اتومبیل سیستم هوشمند الکترونیکی فرمان با دو نیروی قدرتی الکتروهیدرولیکی (برقی و هیدرولیکی) را به مجموعه فرمان اضافه کرده است. تودوزی چرمی، پشت سری های فعال، صندلی های برقی با تنظیم ۸ حالته، گرم کن، تنظیم گودی کمر، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، آینه های کناری برقی مجهز به گرم کن، چراغ های زنون و LED جلو و LED عقب، سنسورهای نور و باران، سیستم کروزکنترل، سیستم ناوبری (GPS)، رینگ های ۱۷ اینچی، سانروف، سنسور پارک در جلو و عقب، ترمز پارک برقی، پرده های شیشه های سرنشینان عقب، سیستم خودکار استارت/ استاپ، دوربین دنده عقب و چراغ های مخصوص روز از دیگر امکانات این خودروست.

 دانلود دفترچه راهنمای بی ام و ایکس 3

    بررسی طراحی ظاهری بی ام و ایکس تری

    خودروی حیرت انگیز BMW X3 از جمله اتومبیل های شاسی بلند به شمار می رود. بین چرخ ها فاصله ای متناسب با اندازه و ظاهر خودرو وجود دارد.

    طراحی نمای بیرون بی ام و X3

    در بخش جلویی از نمای خودروی BMW X3 پنجره ای برجسته با طراحی مدرن قرار گرفته است. این پنجره طوری طراحی شده است که حالت سه بعدی گرفته و باعث شده تا خودرو بزرگتر از اندازه عادی خود به نظر بیاید.

    چراغ های قسمت جلوی ماشین بالاتر از حالت عادی جایگذاری شده اند. در این خودرو قسمت دریچه ها هوا و قوس چرخ ها نسبت به مدل های قبلی متفاوت تر می باشد.

    تمامی این طراحی ها این غول بی نظیر از قدرت و سرعت را در عین خلاقیت به نمایش گذاشته است.

    طراحی داخل کابین بی ام و X3

    طراحی بخش داخلی اتومبیل به شکلی خاص صورت گرفته است. نوع طراحی درب، پنل دستگاه های دیجیتال، کابین داخلی خودرو، طرح های بسیار جذاب فلزی که در تمام قسمتهای داخلی خودرو کشیده شده است.

    صفحه نمایش دیجیتالی و هوشمند این اتومبیل از دیگر بخش های جذاب این خودرو می باشد. کنترل کننده های داخلی BMW X3 دستگاهی هوشمند می باشد که می تواند دستور های گرفته شده را به شکل لمس، ژست، حالت و یا به شکل صوت از سمت راننده دریافت کند و دقیقا به ان ها جامه عمل بپوشاند.

    از دیگر خصوصیات ظاهری این خودرو که جذابیت ان را افزوده است لعاب خاصی است که در قسمت شیشه ها به کار برده اند و این مانع از ورود سر و صدای اضافی به داخل کابین خودرو خواهد شد. حس آرامش توام با رانندگی نرم و روان لذت مسافرت و رانندگی را دوچندان می کند.

    مزایا و معایب بی ام و x3

    از جمله مهمترین مزیت‌های بی ام و X3 می‌توان به کیفیت ساخت بالا، کابین جادار، فرمان‌پذیری مناسب، عملکرد فنی بسیار مطلوب، امکانات رفاهی ایمنی متعدد و ایمنی بالا اشاره کرد. از طرف دیگر سیستم تعلیق اسپرت و نسبتا خشک به علاوه حساسیت پیشرانه به بنزین کم کیفیت و نیز در مواردی استهلاک نسبتا بالا را می‌توان جزو نکات انتقاد برانگیز پیرامون این خودرو در نظر گرفت.

    چرا بی ام و ایکس 3 بخریم؟مزایا

    • قدرت فنی بالا

    بی ام و X3 برخلاف رقیبانی همچون لکسوس RX350 و هوندا CRV که از موتورهای تنفس طبیعی پرحجم استفاده می‌کنند، به یک موتور کوچک ۲ لیتری توربوشارژ مجهز شده است. مزیت موتورهای توربوشارژردار، قدرت بالا و مصرف سوخت کمتر در مقایسه با نمونه‌های حجیم و تنفس طبیعی است.

    موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر بی ام و X3، توانایی تولید ۲۴۵ اسب‌بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن‌متر گشتاور را دارد. موتور ایکس 3 برای اینکه بتواند این کراس‌اوور ۱۷۲۰ کیلوگرمی را از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند، به زمانی در حدود ۶.۷ ثانیه نیاز دارد که نشان‌دهنده چالاکی بالای این خودرو است. در برابر چنین توانایی حرکتی شایانی، این موتور قدرتمند اشتیاق بسیار پایینی هم به مصرف بنزین دارد، به‌طوری‌که در هر ۱۰۰ کیلومتر تنها ۷.۳ لیتر بنزین را در سیکل ترکیبی مصرف می‌کند.

    حال این موتور قدرتمند را در کنار گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته ساخت ZF آلمان و سیستم چهارچرخ محرک xDrive قرار دهید تا ببینید X3 چقدر توانایی‌های فنی بالایی دارد. این خودرو در پیچ‌ها می‌تواند پابه‌پای بهترین خودروهای سواری حرکت کند و هندلینگی فراتر از یک خودروی شاسی‌بلند را از خود ارائه ‌دهد.

    • آپشن های رفاهی متعدد

    از نظر امکانات رفاهی، بی ام و X3 قطعا به پای محصولات لکسوس نمی‌رسد، اما همچنان آپشن‌های بسیار مناسبی دارد. از امکانات رفاهی کابین این خودرو می‌توان به سقف پانوراما، گرمکن صندلی‌های جلو، تنظیم برقی صندلی‌های جلو، صندوق‌عقب برقی از نوع هوشمند، شیفترهای پشت فرمان، سیستم صوتی حرفه‌ای هارمن کاردون، ترمز پارک برقی، هدآپ دیسپلی، سنسور نور و باران، حافظه صندلی راننده، سیستم اتوپارک، کروز کنترل هوشمند، چراغ‌شور، چراغ‌های LED، گرمکن فرمان، سیستم ورود و استارت بدون کلید، تهویه خودکار دو منطقه‌ای و پرده جانبی عقب اشاره کرد. به این ترتیب می‌توان X3 را از مجهزترین خودروهای روز بازار دانست.

    • کابین راحت و کاربردی

    فضای داخلی X3 کاملا شیک و به خوبی مجهز است حتی بدون اضافه کردن هیچ کدام از آپشن های جداگانه قابل سفارش. صندلی های جلو با قابلیت تنظیم برقی 10 جهته، که شامل تکیه گاه های جانبی قابل تنظیم هستند، نشستن در این خودرو را راحت می کند. سرنشینان صندلی‌های عقب می توانند صندلی خود را کاملا در حالت خوابیده قرار بدهند و بالشتک های روی صندلی‌ها برای سفرهای طولانی به اندازه کافی شیک و راحت است.

    بقیه کابین X3 کاملا زیبا و چشمگیر است عناصر به خوبی در کنار هم قرار گرفته شده است، با موادی که به خوبی انتخاب شده اند و فاصله خیلی کم ما بین پنل ها و استفاده از تزئینات چوبی براق در خودروی آزمایشی ما علیرغم پلاستیک بودن، واقعی به نظر می رسید. برای داشبورد و روکش درها از چرم مصنوعی استفاده شده است، استفاده از روکش فلزی نیکل، چهره لوکس بیشتری را به داخل کابین خودرو اضافه کرده است.

    X3 در تست چمدان دستی ما تقریباً در ردیف متوسط ​​​​قرار گرفت. هفت چمدان دستی در پشت ردیف دوم قرار می‌گیرد، یک چمدان برای هر سرنشین و دو چمدان اضافه و در مجموع 20 عدد با تا شدن صندلی‌های عقب درX3جا می‌شوند. با این حال، قهرمان حمل بار در این بخش، کادیلاک XT5 است.

    • ایمنی بالای بی ام و x3

    بی ام و X3 نسل دوم موفق به کسب ۵ ستاره ایمنی از موسسه Euro NCAP شده است. این خودرو برای دستیابی به این سطح از امنیت، به انبوهی از تجهیزات ایمنی فعال و غیرفعال مجهز شده است.

    از تجهیزات ایمنی بی ام و X3 می‌توان به ۶ عدد ایربگ، کمربندهای ایمنی پیش کشنده، پشت‌سری‌های فعال، دوربین ۳۶۰ درجه، دوربین دید عقب، سنسورهای جلو و عقب، سیستم هشدار نقطه کور، سیستم ترمز اضطراری، رادار تصادف جلو، رادار تابلو خوان، سنسور فشار باد تایر، سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش و سیستم کنترل سرعت در سرازیری اشاره کرد.

    • دارای سیستم دو دیفرانسیل و 4wd

    تقریباً همه رقبای بی ام و X3 به سیستم چهارچرخ محرک مجهز هستند، اما هیچ‌یک از این سیستم‌ها به پای سیستم چهارچرخ محرک اختصاصی BMW موسوم به xDrive نمی‌رسند. سیستم xDrive بی ام و بسیار هوشمند و کارآمد است، به‌طوری‌که اجازه کم‌ترین هرزگردی را به چرخ‌ها نمی‌دهد و با پاسخ‌دهی بسیار سریع از هرزگردی چرخ‌ها جلوگیری می‌کند.

    همچنین برای بهبود هندلینگ خودرو، این سیستم در بیشتر مواقع نیروی بیشتری را به محور عقب روانه می‌کند و تنها درصورت نیاز می‌توان با قفل‌کردن دیفرانسیل مرکزی، نیروی موتور را به‌طور مساوی بین چرخ‌های جلو و عقب تقسیم کرد. سیستم xDrive سنسورها، سیستم ترمز و دیفرانسیل‌ خودرو را کاملا تحت فرمان خود قرار می‌دهد تا درنهایت بهترین پایداری و هندلینگ برای ایکس 3 فراهم شود.

     معایب بی ام و x3

    • سواری خشک

    یکی از مهم‌ترین شکایاتی که مشتریان X3 از این خودرو دارند، خشکی سواری و تکان‌های بیش‌ازحد کابین این کراس‌اوور آلمانی است. البته این خودرو در مقایسه با ایکس 3 نسل اول (E83) سواری بهتر و راحت‌تری را ارائه می‌دهد، اما با این وجود نمی‌توان آن را در زمره راحت‌ترین خودروهای موجود در این کلاس قرار داد.

    یکی از مهم‌ترین معضلات بی ام و X3 وجود رقیبی به نام لکسوس RX350 است که سواری فوق العاده نرم و راحتی دارد؛ البته در زمینه توانایی‌های حرکتی، X3 نسبت به رقیب ژاپنی خود در جایگاه بالاتری قرار می‌گیرد. ناگفته نماند که در نسخه‌هایی از بی ام و ایکس 3 که دارای سیستم تعلیق تنظیم‌شونده هستند، سواری این خودرو مقداری نرم‌تر به‌نظر می‌رسد؛ اما در مجموع نمی‌توان از سواری آن انتظار بالایی داشت.

    اگر یک کراس‌اوور اسپرت و سریع آلمانی می‌خواهید X3 گزینه‌ای ایده‌آلی محسوب می‌شود، ولی درصورتی که به‌دنبال سواری نرم و راحت هستید، توصیه می‌شود یک‌راست به‌سراغ لکسوس بروید.

    • هزینه بالای موتور توربوشارژ

    گرچه برخورداری از یک موتور 2 لیتری توربوشارژ، به‌عنوان مزیت بی ام و X3 نسبت به اغلب رقبا مطرح می‌شود، ولی در اینجا می‌خواهیم به نیمه‌خالی لیوان هم نگاهی داشته باشیم. موتور کوچک بی ام و به‌مدد استفاده از سیستم پرخوران می‌تواند قدرتی در حد خودروهای شش سیلندر تولید کند. چنین قدرت و گشتاور چشمگیری، هزینه نگهداری بالایی را هم طلب می‌کند.

    سیستم توربوشارژر به‌نوعی یک مجموعه اضافی روی موتور خودرو محسوب می‌شود و وجود آن یعنی چنین موتوری در مقایسه با نمونه‌های تنفس طبیعی، از پیچیدگی‌های بیشتری برخوردار است؛ علاوه‌بر این موتورهای مجهز به توربوشارژ در صورت خرابی هزینه بیشتری را برای مالک خودرو به‌همراه خواهند داشت.

    از سوی دیگر با توجه به این‌که توربوشارژر خودرو با روغن موتور روغن‌کاری می‌شود، کیفیت روغن موتور در عمر و کارایی مجموعه سیستم توربوشارژ تاثیر به‌سزایی خواهد داشت. اگر از روغن موتورهای ارزان‌قیمت استفاده کنید یا سرویس‌های موتور را به‌موقع انجام ندهید، موتور توربوشارژ BMW X3 می‌تواند از یک مجموعه کم‌مصرف و قدرتمند، تبدیل به یک معضل بزرگ شود و حسابی به کارت بانکی شما صدمه بزند!. از همین رو است که توربوشارژ نیز می‌توانید یکی از معایب بی ام و X3 باشد.

    در اتومبیل‌های مجهز به سیستم توربوشارژ، مراقبت از خودرو نیز بسیار مهم است؛ برای مثال نباید به موتور سرد فشار وارد کنید و پس از طی کردن مسافت‌های طولانی نیز باید از خاموش کردن درجای موتور بپرهیزید و بهتر است اجازه دهید تا خودرو چند دقیقه‌ای درجا کار کند. از سوی دیگر کیفیت سوخت نیز در عملکرد و طول‌ عمر موتورهای توربو تاثیر فراوانی دارد.

    • سیستم تزریق سوخت مستقیم

    استفاده از سیستم تزریق سوخت مستقیم یا GDi یکی دیگر از معایب بی ام و X3 محسوب شود. در این سیستم انژکتورها روی محفظه احتراق قرار دارند و عمل پاشش سوخت به‌صورت مستقیم انجام می‌شود. سیستم تزریق مستقیم سوخت باعث افزایش جزئی قدرت، کاهش مصرف سوخت و پایین آمدن دمای محفظه احتراق خواهد شد؛ البته در کنار این مزایا، سیستم GDi از معایبی هم برخوردار است.

    این سیستم در صورت خرابی، هزینه تعمیر بسیار گران‌‌قیمت‌تری را نسبت به نمونه‌های معمولی دارد. از سوی دیگر در خودروهای مجهز به سیستم تزریق سوخت مستقیم، جرم‌گرفتگی سوپاپ‌های هوا یک ایراد متداول به‌حساب می‌آید. البته این جرم‌گرفتگی مختص به بی ام و نیست و در همه خودروهای GDi وجود دارد. مطمئنا هر چقدر بهتر و اصولی‌تر از خودرو استفاده کنید، این جرم‌گرفتگی دیرتر اتفاق می‌افتد، ولی نمی‌توان به‌طور صددرصد از وقوع آن پیشگیری کرد.

    • لاستیک های خیلی بزرگ این خودرو

    آخرین گزینه از معایب بی ام و X3، رینگ‌های بزرگ است. رینگ‌های زیبایی که روی بی ام و X3 می‌بینید در بهبود ظاهر اسپرت این خودرو نقش مهمی برعهده دارند، اما همین رینگ‌ها می‌توانند بلای جان مالکان هم باشند!. این رینگ‌های ۱۸ اینچی را می‌توان مقصر بخشی از ایراد اول یعنی خشکی سواری BMW X3 نیز دانست.

    لاستیک‌های 245/50R18 که روی این رینگ‌ها قرار گرفته است، دیواره (فاق) کوتاهی دارند؛ به‌همین دلیل مواجه با دست‌اندازهای تیز و خطرناک می‌تواند منجربه ترکیدگی لاستیک X3 شود. مطمئنا درصورتی که رینگ‌های کوچک‌تری برای این خودرو سفارش داده شود، سواری خودرو نیز مقداری بهبود پیدا می‌کند. با این‌وجود رینگ‌های بزرگ این خودرو، در بازار کشور ما طرفداران فراوانی دارند و کمتر کسی حاضر است از آن‌ها دست بکشد.

      ماشینت روشن نمیشه؟ خرید باطری ماشین از کیان باتری با ارسال و نصب رایگان در شهر تهران می باشد با تست باتری قبلی و دریافت مبلغ باتری در محل، کارت آسون میشه. حالا با 02188882222 تماس بگیرید!

    ارزش خرید خودرو بی ام و ایکس تری

    از نظر توانایی‌های حرکتی و قدرت پیشرانه بی‌ام‌و x3 2008 حتی با وجود عمر زیاد هنوز یک کراس‌اوور همه‌چیزتمام محسوب می‌شود. بااین‌حال طراحی ساده و خشکی سواری ممکن است گارد خریداران را نسبت به این خودرو محکم‌تر کند.

    به‌علاوه استهلاک بالا، کمبود لوازم جانبی، گرانی قطعات موردنیاز و هزینه نگهداری بالا سبب شده است که بی‌ام‌و x3 2008 نسبت به رقبای چینی یا کره‌ای تازه‌وارد خود با شکست مواجه شوند. اگرچه بی‌ام‌و x3 2008 می‌تواند با قیمتی مشابه رقبای چشم‌بادامی خود، شاسی‌بلندی را در اختیار شما قرار دهد که پا را از معمولی بودن فراتر گذاشته و به دنیای خودروهای لوکس وارد شده است.

    نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

    بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

    عضو شوید
    آگاه شوید
    guest
    0 نظرات
    فید بک نظرسنجی داخل متن
    مشاهده تمام نظرات
    سبد خرید
    اسکرول به بالا
    مشاوره رایگان و ثبت سفارش