نقد و بررسی بی ام و سری 5 سدان (530i)

4.6
(135)

در این مقاله از کیان باتری به نقد و بررسی بی ام و سری 5 و مزایا و معایب آن می پردازیم.

این بی ام و بین سال‌های 2013 تا 2016 با کد اتاق F10 وارد ایران شد و در ایران با نام بی‌ام‌و 528 شناخته می‌شود. در حال حاضر نسل ششم بی‌ام‌و سری 5 با تغییراتی در بدنه خودرو با کد اتاق G30 از سال 2016 در بازار جهانی ارائه می‌شود.

اگرچه این خودرو واردات منظمی به بازار ایران نداشته است اما طی سال‌های حضور در ایران توانست مشتریان ثروتمند و لاکچری‌پسندی را به سمت خود جذب کند. از این سری دو مدل 520i و 528i به ایران وارد شده‌اند. از میان این دو مدل 528 در بازار خودروی ایران محبوبیت بیشتری داشته است.

نقد و بررسی بی ام و سری 5 سدان (530i)
نقد و بررسی بی ام و سری 5 سدان (530i)

معرفی و بررسی بی ام و سری 5

سری 5 از جمله محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین خودروهای شرکت بی ام و در بازار ایران است و درواقع اکثر نمونه‌های آن توانسته‌اند فروش بسیار موفقی را در بازار کشور تجربه کنند. هرچند که سری 5 سابقه‌ای طولانی در بازار ایران دارد، اما از نسل پنجم به بعد شاهد حضور گسترده‌تر این سدان‌های باواریایی در خیابان‌های کشورمان هستیم و حتی نسل ششم آن با کد F10 توانسته است به‌نوعی رکورد فروش محصولات بی ام و را در بازار ایران جابجا کند.

کمی پیش از بسته شدن درهای واردات، بی ام و سری 5 نسل هفتم توانست شانس حضور در بازار ایران را پیدا کند و با استقبال نسبتا خوبی نیز مواجه شد. تمامی مدل‌های بی ام و سری 5 نسل هفتم حاضر در بازار ایران، از مدل 530i هستند و با کد G30 شناخته می‌شوند. این سری از محصولات بی ام و رقیب مستقیم مرسدس E کلاس در بازار ایران است، البته E کلاس با قیمتی بالاتر از سری 5 در بازار عرضه می‌شود. در ادامه برای آشنایی با مشخصات فنی، آپشن‌ها و ارزش خرید بی ام و سری 5 نسل هفتم با ما همراه باشید.

بررسی بی ام و 530

نسل هفتم بی ام و سری ۵ با کد اتاق G30 در سال ۲۰۱۶ به بازار معرفی شد و برای سال ۲۰۱۷ در دسترس مشتریان قرار گرفت. این خودرو در همان سال برای بازار ایران نیز معرفی شد و پرشیا خودرو تصمیم گرفت تا همزمان با بازار جهانی، G30 را به بازار ایران نیز بیاورد که اقدام درستی بود.

اتاق G30 با وجودی که با قیمتی بالا رونمایی شد ولی بازخورد خوبی از سوی مشتریان دریافت کرد و همین سبب شد تا در مورد موفقیت آن در بازار تردیدی نداشته باشیم. اما متاسفانه با ممنوع شدن واردات خودرو قصه سری ۵ نیز در بازار ایران به پایان رسید و آخرین مدل‌های عرضه شده از بی ام و سری ۵ در بازار کشور متعلق به سال ۲۰۱۸ هستند.

بی ام و هنوز نسل جدیدی از سری ۵ را معرفی نکرده است و اتاق G30 فقط یک فیس لیفت را در ۲۰۲۰ تجربه کرد. به این ترتیب هنوز نیز می‌توان آخرین نسل سری ۵ را در بازار خرید.

فیلم تست و بررسی بی ام و نسل جدید 530i

ویدئوی زیر خودروی نسل جدید بی ام و سری 5 را معرفی و مورد بررسی قرار داده است. و مشخصات و عملکرد فنی آن پرداخته است که به خریداران این خودرو کمک زیادی می کند.

بررسی مشخصات فنی بی ام و سری 5

بی ام و سری ۵ جدید با موتورهای بنزینی، دیزلی و هیبریدی مختلفی در بازار جهانی قابل عرضه است اما از آنجایی که در بازار ایران خیلی نیازی به تنوع نیست تنها یک موتور بنزینی با کد 530i به بازار عرضه شد. البته محدودیت‌های مربوط به حجم موتور را نیز باید در نظر گرفت و این اتاق قوی‌ترین نسخه‌ای است که می‌شد تحت این قوانین بشر دوستانه! به کشور وارد کرد.
با اینکه روی کاغذ، مشخصات 530i بسیار نزدیک به بی ام و 528i نسل قبلی است اما زیر کاپوت این خودرو یک موتور کاملا جدید ۲ لیتری ۴ سیلندر توربو قرار دارد.

مشخصات فنی موتور ب ام و سری 5

بی ام و سری 5 دارای یک موتور توربو شارژ با قدرت باورنکردنی 250 اسب‌بخار است که در نوع خود بی‌نظیر بوده و قدرت را با یک گیربکس تمام اتوماتیک 8 سرعته به چرخ‌های عقب خودرو منتقل می‌کند. شتاب صفر تا صد این خودرو 5.9 ثانیه است که با توجه به وزن خودرو بسیار عالی است.

شاید به نظر بسیاری از علاقه‌مندان به این خودرو، قدرت بالای آن باعث شود تا مصرف سوخت زیادی داشته باشد، در حالی که مصرف سوخت بی‌ام‌وسری 5 در حالت ترکیبی 5.5 لیتر به ازای هر صد کیلومتر است. ضمن این که امکان استفاده از ریموت کنترل باک بنزین برای زمان‌هایی که سوخت خودور به انتها می‌رسد به شما اجازه می‌دهد تا بدانید چه مقدار مسافتی را می‌توانید با سوخت باقی‌مانده طی کنید.

جدول مشخصات فنی بی ام و سری 5 530

نام خودرو (BMW 530 LI (G30
کلاس خودروسدان متوسط لوکس
حجم موتور (سی سی) ۱۹۹۸
تعداد و آرایش سیلندر ۴ سیلندر خطی
تعداد سوپاپ ۱۶
محور محرکدیفرانسیل عقب
گیربکس(جعبه دنده) ۸ سرعته ZF
حداکثر قدرت۲۴۸ اسب بخار در۵۲۰۰-۶۵۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور۳۵۰ نیوتن متر گشتاور در ۱۴۵۰-۴۸۰۰ دور در دقیقه
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۶.۲
حداکثر سرعت (km/h) ۲۵۰
وزن (کیلوگرم)۱۵۴۰
طول/عرض/ارتفاع(میلیمتر) ۱۴۷۹/۱۸۶۸/۴۹۳۶
مشخصات تایر ۲۴۵/۴۰R19
مصرف سوخت ترکیبی۵.۵
حجم باک (لیتر) ۶۸
استاندارد آلایندگی یورو ۶

باتری بی ام و 530 در کیان باتری با قیمت مناسب و ارسال و نصب رایگان در شهر تهران است.

معرفی امکانات و آپشن های رفاهی بی ام و سری 5

در بررسی امکانات رفاهی و تجهیزات بی ام و سری ۵  می‌توان به تعداد بالایی از امکانات به‌روز و آپشن‌های آن اشاره کرد که مهمترین آنها عبارتند از: رادارهای ۳۶۰ درجه، سیستم کمکی پارک و پدل شیفتر، در جدول زیر انواع آپشن‌های این خودرو ارائه شده‌اند.

جدول امکانات و آپشن رفاهی بی ام و سری 5

تجهیزاتبی ام سری ۵
چراغدارای سیستم کنترل اتوماتیک نور چراغ‌ها، دارای سیستم شت‌وشو، دارای مه شکن، مجهز به چراغ‌های روشنایی در زیر درب‌ها، مجهز به سیستم تعقیب نور چراغ‌های جلو جهت مشایعت راننده پس از خاموش شدن خودرو در شب، سیستم چرخش دو گانه در سر پیچ‌ها، سیستم روشنایی و دید در شب، سیستم پیش اخطار چراغ‌های عقب در صورت ترمز شدید و یا دستور راننده
سیستمهای مولتی مدیادارای نمایشگر چند منظوره 11 اینچی جهت نمایش اطلاعات سفر و اطلاعات راننده، دارای سیستم پخش DVD، دارای سیستم GPS، قابلیت تبدیل به : نشانگر اطلاعات خودرو، نشانگر وضعیت سیستم تعلیق، نشانگر سیستم حرکتی خودرو، نمایش اطلاعات موتور و جعبه دنده، سیستم پخش صدای موتور از طریق بلندگوها داخل خودرو
رینگ ها225/55R17
آینهآینه الکترو کرومیک جهت سهولت دید راننده در شب، آینه‌های خارجی با حالت الکتروکرومیک و تنظیم برقی به همراه راهنمای LED و دارای گرمکن، دارای چراغ‌های روشنایی بر روی آینه‌ها، دارای سیستم حافظه با قابلیت تاشوندگی خودکار برقی
تهویه مطبوعدارای سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو گانه، کانال‌های تهویه هوا بر روی کنسول میانی، دارای سیستم کنترل کیفیت هوا AQS و فیلتر هوا داخل اتاق
صندلیصندلی‌های جلو: دارای سیستم هوشمند پشت سری‌ها برای جلوگیری از صدمات تصادف، دارای روکش چرم، صندلی راننده دارای تنظیم برقی در ۶ جهت، دارای سیستم گرمکن صندلی‌ها با قابلیت تنظیم گودی کمر صندلی‌های عقب: دارای روکش چرم، دارای پشت سری فعال و هوشمند، دارای سیستم گرمکن، دارای قابلیت تا شوندگی، دارای کنسول تا شونده میانی و مسیر دسترسی به صندق عقب
شیشهتنظیم برقی تمام پنجره‌ها، بخار زدای اتوماتیک شیشه‌ها، سیستم یخ زدای برف پاک کن، شیشه‌های سولار، دارای سیستم هد آپ نمایش اطلاعات خودرو بر روی شیشه جلو جهت امنیت و تمرکز بیشتر راننده سانروف:سانروف با قابلیت تنظیم در ۴ حالت دارای سیستم ایمنی تصادف
سیستم های هشدار دهندهمجهز به سنسور پارک جلو و عقب، سیستم کروز کنترل هوشمند با قابلیت حفظ فاصله با خودروی مقابل، رادار BMW به همراه سیستم پیش اخطار فاصله ایمنی با خودروی مقابل
سایر امکاناتمجهز به سنسور باران جهت کارکرد اتوماتیک برف پاک کن‌ها

 دانلود دفترچه راهنمای فارسی بی ام و سری 5

    بررسی طراحی ظاهری بی ام و سری پنج

    نسل هفتم بی ام و سری ۵ دارای طراحی عضلانی‌تر و کشیده‌تری نسبت به نسخه‌های قبلی خود است. بیشترین تغییرات در قسمت‌هایی مانند اطراف بدنه و چراغ‌ها به چشم می‌خورد. طراحان کمپانی بی ام و توانستند با استفاده از آلیاژهای فلزی سبک وزن این خودرو را نسبت به نسل‌های قبلی آن کاهش دهند.

    طراحی نمای بیرون بی ام و 530

    در نمای جلویی این سدان شاهد جلو پنجره معروف بی ام و هستیم که با دو چراغ مستطیلی شکل محاصره شده است، ولی موردی که توانسته چهره ی جلوی این خودرو را زیبا و خشن جلوه دهد، سپر و کاپوت عضلانی آن است که باعث شده شما معنا و مفهوم یک خودروی آلمانی را به خوبی درک کنید.

    در نمای جانبی هم همانند گذشته شاهد خصوط موازی هستیم که طراحی خودروهای لوکس را در ذهن بیننده تداعی می کند.

    اما در نمای عقب این خودرو شاهد یک طراحی بسیار محافظه کارانه ای از بی ام و هستیم. باید بگوییم هنگامی که به طراحی نمای عقب این خودرو خیره می شوید، کاملاً می توانید نسل قبل این خودرو را ببینید که طراحی نو تنوانسته است طراحی گذشته را تکمیل کند.

    طراحی داخل کابین بی ام و سری 5

    اگر داخل کابین سری ۵ جدید بنشینید تشخیص این که درون یک سری ۷ نشسته‌اید یا یک سری ۵ کار بسیار دشواری است و شاید بهترین راه برای تمیز دادن این دو خودرو از هم فضای داخلی بیشتر سری ۷ باشد. شاید تا به حال هیچ سری ۵ تا این اندازه به سری ۷ هم نسل خود نزدیک نشده بود.

    طراحی داشبورد، غربیلک فرمان و سایر بخش‌ها در مقایسه با نسل قبل کاملا متحول شده است و شاهد پیشرفت هم در بخش کیفیت مواد به کار رفته و هم در ارگونومی و راحتی هستیم. از نظر مواد داخلی و خوش ساختی، نسل جدید سری ۵ بسیار بهتر از قبل شده است و استفاده گسترده از چرم با کیفیت را در جای جای کابین می‌توان دید.

    غربیلک فرمان بسیار خوش دست است و در پشت آن آمپرهای کاملا دیجیتالی دیده می‌شوند که آنها نیز گرافیکی متفاوت از نسل قبلی دارند و باز به سری ۷ شبیه هستند. مانیتور بالای داشبورد نیز حالتی تبلت مانند دارد و بیرون زده است.

    مزایا و معایب بی ام و سری 5

    چرا بی ام و سری 5 بخریم؟مزایا

    • امکانات و تجهیزات فراوان
    • پیشرانه قوی
    • مصرف سوخت اقتصادی
    • طراحی لوکس
    • فضای خوب کابین
    • عملکرد هماهنگ گیربکس
    • سواری نرم
    • کیفیت بالای ساخت
    • طراحی ظاهری زیبا

    چراغ‌های جلویی این نسل از سری 5 به چشمان فرشته مشهور هستند و ترکیب زیبایی از خشونت و زیبایی را در خود جای داده‌اند. در حقیقت اتاق F10 از سری 5 بی ام و حاصل تزریق زیبایی به روح اسپرت و خشن یک سوپرسدان باواریایی است که می‌تواند اکثر مخاطبان با سلیقه‌های متفاوت را راضی نگه دارد؛

    بنابراین درصورتی‌که در این رنج قیمتی، زیبایی نمای ظاهری یکی از اولویت‌های شما برای خرید یک خودرو محسوب می‌شود، تردیدی نداشته باشید که طراحی ظاهری زیبای بی ام و سری 5 شما را مجذوب خود خواهد کرد.

    • سواری با کیفیت

    از آنجایی‌‌که بی ام و 528 یک سوپرسدان است، بنابراین می‌توان تجربه بی‌نظیری از رانندگی را در این خودرو شاهد بود و آن‌را یکی از مزایای بی ام و سری 5 دانست. البته پیش از رانندگی با بی ام و سری 5، بهتر است نحوه کار با ادوات و آپشن‌های مختلف این خودرو را به‌خوبی بیاموزد و پس‌ازآن با توجه به علایق خود می‌توانید یک حس رانندگی ناب، به سبک BMW را درون این خودرو تجربه کنید.

    پیشرانه قدرتمند، عملکرد نرم و بی‌نقص جعبه‌دنده هشت سرعته، هندلینگ فوق‌العاده در کنار تجهیزات متنوع و راحتی صندلی‌های ارگونومیک بی ام و 528، حس لذت‌بخش رانندگی با یک خودروی بی‌نظیر را به شما منتقل خواهد کرد.

    • دارای امکانات بی نظیر متعدد

    نسل ششم بی ام و سری 5 خودرویی لوکس است و از فناوری‌های پیشرفته‌ای در ساخت آن استفاده‌شده که این خودرو را به یکی از مجهزترین سدان‌های آلمانی حاضر در بازار داخلی تبدیل می‌کند.

    از دیگر مواردی که می‌توان در مقاله مزایا و معایب بی ام و سری 5 اشاره کرد، کابین خوش‌رنگ و زیبای بی ام و سری 5 است که از مواد باکیفیتی ساخته شده و علاوه بر آن امکانات بسیاری را نیز در خود جای داده است.

    کروز کنترل انطباقی، 4 حالت مختلف رانندگی، سیستم کنترل مسیر پارک، سیستم دید در شب، رادار نقطه کور، رادار تغییر خطوط و سیستم هشدار عابر پیاده، تنها بخشی از تجهیزات و آپشن‌هایی است که در نسخه فول یا 5 کلید بی ام و سری 5 می‌توان مشاهده کرد. بدیهی است که چنین مزیت‌هایی سبب می‌شوند تا در مقایسه مزایا و معایب بی ام و سری 5، کفه ترازو به سمت مزایای این خودرو سنگینی کند.

       معایب بی ام و سری 5

      • قیمت بسیار بالا در بازار داخلی
      • هزینه نگهداری زیاد
      • قیمت بالا نسبت به رقبا

      یکی از معایبی که در مقاله مزایا و معایب بی ام و سری 5 می‌توان ذکر کرد قیمت بالای این سدان لوکس است. بی ام و 528 یکی از بهترین سدان‌های بازار داخلی در دوره خود محسوب می‌شود، اما می‌توان گفت که قیمت بالای این خودرو همواره به‌عنوان یکی از معایب بی ام و سری 5 مطرح بوده است. در بازار ایران که قیمت خودروها در آن همواره از شرایط اقتصادی و قوانین سخت‌گیرانه واردات تأثیر می‌پذیرد، یک نقطه‌ضعف بزرگ برای این خودرو خواهد بود.

      • هزینه های نگهداری بالا

      شاید برای شما هم سوال باشد که هزینه نگهداری بی ام و سری 5 به چه صورت است؟ از گذشته‌های دور تابه‌حال خودروهای بی ام و در بازار ایران به هزینه‌های نگهداری سرسام‌آور خود مشهور بوده‌اند که در مقاله مزایا و معایب بی ام و سری 5 به ان می‌پردازیم.

      مالک یک بی ام و همواره باید اتومبیل خود را در بهترین وضعیت نگه دارد و این امر نیازمند پرداخت هزینه‌های گزافی برای قطعات و لوازم‌یدکی گران‌قیمت این خودرو خواهد بود که این موضوع هزینه‌های بالای نگهداری را به یکی از معایب بی ام و سری 5 تبدیل کرده است.

      بی ام و در مجموع خودروی کاملی را به مصرف‌کننده عرضه می‌کند، اما چگونگی حفظ و نگهداری از این خودرو به میزان توجه مشتری بستگی دارد. علاوه‌بر آن سیستم تعلیق و فنربندی بی ام و سری 5 نیز برای سواری اسپرت بهینه شده‌اند و این مسئله تناسب چندانی با جاده‌ها و خیابان‌های ایران ندارد؛ از همین رو ممکن است کمی زودتر از حد انتظار، قطعات مربوط به این بخش نیاز به تعمیر و سرویس پیدا کنند.

      • حساسیت زیاد پیشرانه به کیفیت بنزین

      این پیشرانه حساسیت بالایی نسبت به بنزین و روغن‌موتور مورد استفاده دارد که در صورت ایجاد هرگونه مشکل، هزینه‌های تعمیرات سنگینی را به مالک اعمال خواهد کرد. این نقطه‌ضعف با توجه به کمبود گاه‌وبی‌گاه بنزین سوپر در کشورمان، اهمیتی دوچندان یافته است.

           ماشینت روشن نمیشه؟ خرید باطری ماشین از کیان باتری با ارسال و نصب رایگان در شهر تهران می باشد با تست باتری قبلی و دریافت مبلغ باتری در محل، کارت آسون میشه. حالا با 02188882222 تماس بگیرید!

        وضعیت ایمنی بی ام و سری 5

        بی ام و سری  ۵ علاوه بر اینکه توانسته فروش بسیار بالایی را تجربه کند، شرکت در آزمون‌های سخت ایمنی و تصادف امتیاز بسیار خوبی را از آن خود کرده است؛ به عنوان مثال در تست تصادف شبیه سازی برخورد خودرو با ستون که یکی از دشوارترین تست‌های تصادف جهان به شمار می‌آید امتیاز بسیار مطلوبی را کسب نموده.

        همچنین این خودرو در تست تصادف اروپایی تحت عنوان یورو انکپ ۵ ستاره ایمنی را دریافت نمود و خیال راننده و سرنشینان خود را از نظر ایمنی راحت کرده است.

        جدول تجهیزات ایمنی بی ام و سری 5

        تجهیزاتبی ام سری ۵
        تجهیزات ایمنی و حفاظتیدارای سیستم کلید هوشمند و مجهز به استارت دکمه‌ای و دارای سیستم ضد سرقت، قفل و بازکردن درب‌ها بدون کلید، ستون جمع شونده فرمان در هنگام تصادف، قفل فرمان خودکار، سیستم قفل کودک در اختیار راننده، دارای سیستم دزدگیر به همراه آژیر
        کیسه هوامجهز به ۱۲ کیسه هوای ایمنی که شامل :جلو، جانبی، پرده‌ای محافظ سر، پرده ای جلو و عقب
        سیستم ترمزCBC ,DSC ,ABS ,BA ,EBD، ترمز دستی الکترونیکی

        بررسی رقبای بی ام و سری پنج

        مرسدس بنز کلاس E یکی از رقبای اصلی بی ام و سری 5 می‌باشد. در بخش شباهت ظاهری بی ام و سری 5  به راحتی توانسته رقیب خود را شکست دهد و در کنار طراحی ظاهری طراحی جذاب کابین داخلی موجب شده تا سری پنج بتواند امتیاز بالاتری را کسب نماید.

        مهندسان کمپانی بی ام و با طراحی پیشرانه قوی سبب شدند تا محصول آن‌ها بتواند امتیاز بالاتری نسبت به محصول تولید شده از طرف کمپانی مرسدس بنز را به دست آورد.

        البته بی ام و سری ۵ شباهت بسیار بالایی به سری ۳ از همین کمپانی را دارد؛ اما در این مقایسه و نبرد می‌توان گفت سری ۳ امتیاز بالاتری نسبت به سری ۵ کسب می‌نماید.

        ارزش خرید خودرو بی ام و  سری 5

        بی ام و سری 5 در نسل هفتم خود با مزیت‌هایی همچون کیفیت ساخت بالا، عملکرد فنی بسیار خوب، آپشن‌های مطلوب و طراحی جذاب همراه است و به چند دلیل می‌توانیم موفقیت آن را تضمین شده بدانیم؛ اول اینکه واردات رقیب جدید ممنوع است، دوم اینکه بین این خودرو و مرسدس کلاس E به‌عنوان رقیب مستقیم اختلاف قیمتی قابل‌توجه وجود دارد و سوم هم اینکه از لحاظ عملکرد فنی، سری 5 یک سر و گردن از مرسدس کلاس E بالاتر است؛

        بنابراین بی ام و 530i بدون رقیب در بازار به تاخت‌وتاز خود ادامه می‌دهد. هرچند که قیمت این خودرو هم‌اکنون به چندین برابر قیمت اولیه افزایش یافته و حتی به مدل‌های لو آپشن سری 7 نزدیک شده، اما برای کسانی که می‌خواهند نمونه صفر کیلومتر و مدرن یک سدان نیمه‌لوکس جذاب، اسپرت و خانوادگی را خریداری کنند، نسل هفتم بی ام دبلیو سری 5 شاید تنها و بهترین گزینه ممکن باشد.

        نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

        بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

        عضو شوید
        آگاه شوید
        guest
        0 نظرات
        فید بک نظرسنجی داخل متن
        مشاهده تمام نظرات
        سبد خرید
        اسکرول به بالا
        مشاوره رایگان و ثبت سفارش