مقایسه اچ سی H30 کراس و پژو 206 تیپ 5

4.7
(148)

در این مقاله از کیان باتری به مقایسه H30 کراس با پژو 206 تیپ 5 تفاوت این دو خودرو از نظر فنی و ظاهری می پردازیم. پژو 206 بهتره بخریم یا اچ سی کراس  کدام را بخریم؟

مقایسه اچ سی H30 کراس و پژو 206 تیپ 5
مقایسه اچ سی H30 کراس و پژو 206 تیپ 5

مقایسه کلی H30 کراس و پژو 206

پژو ۲۰۶ از اوایل دهه ۸۰ شمسی به عنوان یک هاچبک جدید در قالب تیپ‌های مختلف روانه بازار ایران شد و در حال حاضر پس از سپری شدن حدود ۲۰ سال از آغاز حضورش در ایران، همچنان در قالب دو تیپ ۲ و ۵ با گیربکس دستی به مشتریان داخلی عرضه می‌شود. پژو ۲۰۶ تیپ ۵ از موتور ۱۶ سوپاپ ۱.۶ لیتری TU5 بهره برده و یکی از پرطرفدارترین خودروهای اقتصادی تولید داخل به شمار می‌رود.

از سوی دیگر دانگ فنگ H30 کراس هم به عنوان یک هاچبک خانوادگی جمع‌وجور از اواخر زمستان ۹۴ در سبد خرید محصولات ایران خودرو قرار گرفت. از آنجا که این محصول از لحاظ پیشرانه تفاوتی با پژو ۲۰۶ تیپ ۵ نداشت، خیال مشتریان از بابت تامین لوازم یدکی موتور این خودرو کاملا راحت بود و همین مهم سبب شد تا متقاضیان خرید آن از همان ابتدا با دغدغه خاطر بسیار پایین‌تری به سراغ تصاحب این چینی تازه‌وارد بروند‌.

دانگ فنگ اچ 30 کراس بر اساس پلتفرم یکی از مدل‌های قدیمی شرکت سیتروئن به نام ZX توسعه‌یافته و طی سال‌های ۹۵ تا ۹۸ حضوری نسبتا پررنگ را در بازار ایران تجربه کرده است. متاسفانه تحت شرایط فعلی به دلیل اعمال تحریم‌ها، تولید دانگ فنگ  H30 کراس تقریبا به حالت تعلیق درآمده و فعلا خبری از عرضه مدل‌های صفر کیلومتر این خودرو شنیده نمی‌شود.

همچنین بخوانید:  نقد و بررسی مزایا معایب پژو 206 تیپ 2، 3، 5 و 6 

فیلم مقایسه پژو 206 و اچ سی کراس

ویدئوی زیر، خودرو های H30 کراس و پژو 206 را باهم مقایسه کرده و مشخص می کند ارزش خرید کدام بیشتر است. که به خریداران این خودروها کمک زیادی می کند.

مقایسه فنی دانگ فنگ H30 کراس و پژو 206

در مقایسه این دو مدل خودرو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

با همکاری مستقیم DFM چین و FCA فرانسه در میانه‌های دهه 2000، H30 کراس در بازار ایران از ستاپ فنی دقیقا مشابه با 206 تیپ 6 بهره می‌گیرد. در نتیجه این خودرو از همان پیشرانه 1.6 لیتری 16 سوپاپ تنفس طبیعی مشهور فرانسوی با کد شناسایی TU5 و گیربکس 4 سرعت اتوماتیک استفاده می‌کند که قادر به تولید قدرتی برابر با 105 اسب بخار در دور 5800 و گشتاور 142 نیوتون.متر در دور 4000 است.

اما تمایز اصلی میان این دو خودرو در کیفیت ستاپ نهایی و البته اختلاف وزن 134 کیلوگرمی بین دو گزینه است. 206 تیپ 6 با وزنی 1096 کیلوگرمی می‌تواند در مدت زمان حدود 11.6 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست یابد و مصرف سوخت متوسطی برابر با حدود 7 لیتر در هر 100 کیلومتر از خود برجای بگذارد.

اما H30 کراس با داشتن وزن 1230 کیلوگرمی در حدود 12.5 ثانیه از حالت ایست کامل به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست می‌یابد و مصرف سوخت متوسط آن به 7.5 لیتر در هر 100 کیلومتر نزدیک است.

تفاوت مشخات فنی موتور اچ سی کراس و پژو 206 تیپ 5

پژو ۲۰۶ تیپ 5 و h30 cross هر دو به پیشرانه های TU5 مجهز هستند. این پیشرانه با توجه به وزن کم پژو ۲۰۶ برای این خودرو مناسب است. به لطف نصب پیشرانه TU5 بر روی پژو ۲۰۶ تیپ ۵ مصرف سوخت این خودرو ۶.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که این ویژگی برای خریدارانی که به دنبال یک خودروی اقتصادی هستند بسیار جالب توجه است.

همچنین پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با بیشینه سرعت ۱۹۳ کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر ۱۱.۳ ثانیه ای وضعیت بهتری نسبت به h30 cross دارد. پژو 206 تیپ 2 نیز به پیشرانه ای با قدرت 75 اسب بخار مجهز است که حداکثر سرعت 170 کیلومتر بر ساعت و شتاب 14.1 ثانیه ای را ممکن می کند. با توجه به قدرت پایین این پیشرانه، مصرف سوخت پژو 206 تیپ 2 حدود 6.4 لیتر در هر 100 کیلومتر است.

از سوی دیگر h30 cross با وجود برخورداری از موتور TU5 به دلیل وزن بالا از قدرت مناسبی برخوردار نیست.

این پیشرانه بیشینه سرعت ۱۸۳ کیلومتر بر ساعت و شتاب ۱۲.۵ ثانیه ای را برای این خودرو امکان پذیر می کند البته بخشی از ضعف مشخصات فنی این خودرو نیز به دلیل استفاده از گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک است که وقفه میان تعویض دنده‌ها را زیاد کرده و شتاب این خودرو را کاهش داده است.

مقایسه مشخصات فنی دو خودرو به روایت جدول عبارتنداز:

جدول مشخصات فنی اچ سی کراس و پژو 206

مشخصاتپژو 206 تیپ 5دانگ فنگ اچ سی کراس
نوع بدنههاچ‌بککراس‌اور
ابعاد بدنه3835 در 1652 در 1426 میلی‌متر4351 در 1760 در 1528 میلی‌متر
فاصله بین دو محور2445 میلی‌متر2610 میلی‌متر
تعداد سرنشین44
حجم صندوق عقب245 لیتر417 لیتر – 1137 لیتر با صندلي‌های تا شده عقب
وزن1054 کیلوگرم1230 کیلوگرم
نوع پیشرانهخطیخطی
حجم پیشرانه1587 سی‌سی1587 سی‌سی
تعداد سیلندر44
تعداد سوپاپ1616
توربوشارژرنداردندارد
سوپرشارژرنداردندارد
حداکثر توان105 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه105 اسب بخار در 5750 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور142 نیوتن‌متر در 4000 دور در دقیقه142 نیوتن‌متر در 4000 دور در دقیقه
زمان رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت11.6 ثانیه12.5 ثانیه
حداکثر سرعت185 کیلومتر بر ساعت183 کیلومتر بر ساعت
میزان مصرف سوخت شهری8.8 لیتر در 100 کیلومتر
میزان مصرف سوخت در بزرگراه‌ها5.4 لیتر در 100 کیلومتر
میزان مصرف سوخت ترکیبی6.6 لیتر در 100 کیلومتر7.04 لیتر در 100 کیلومتر
حجم باک50 لیتر51 لیتر
سیستم استارت-استاپنداردندارد
نوع جعبه‌دندهدستیخودکار
تعداد دنده54
دیفرانسیل لغزش محدودنداردندارد
محور محرکجلوجلو
سیستم فرمانهیدرولیکهیدرولیک
ستون فرمان تلسکوپیندارددارد
سیستم تعلیق جلومک‌فرسونمک‌فرسون
سیستم تعلیق عقبمستقل
سیستم ترمز جلودیسکی خنک‌شوندهدیسکی خنک‌شونده
سیستم ترمز عقبدیسکیدیسکی
سیستم بازیابی انرژی ترمزنداردندارد

باتری پژو 206 و باتری اچ سی کراس در کیان باتری با قیمت مناسب و ارسال و نصب رایگان در شهر تهران است.

امکانات و آپشن های 206 بهتره یا اچ س کراس

پژو ۲۰۶ تیپ ۵، مجهز به تجهیزاتی همچون، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو می باشد. همچنین سیستم ترمز ضد قفل ABS وEBD، ترمز کمکی، کمربندهای ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع – سیستم کنترل بخار بنزین، سیستم ترمزهای دیسکی عقب نیز از دیگر خصوصیات این خودرو می باشد. چراغ ‌های مه شکن، چراغ همراهی تا درب منزل در محیط‌ های تاریک آینه ‌های جانبی برقی، دماسنج، قفل مرکزی با ریموت، حسگر پارک عقب و… می باشد.

تجهیزات در خودرو اچ سی کراس هم می توان به تجهیزات رفاهی و ایمنی به موارد قابلیت تنظیم دستی صندلی راننده در ۶ جهت اشاره داشت. همچنین کامپیوتر سفری، چراغ های جلو هالوژن، چراغ مشایعت تا منزل، رینگ آلومینیومی ۱۶ اینچی اشاره کرد. لازم به ذکر است که چراغ مه شکن جلو و عقب، گرم کن آینه، سانروف برقی دو حالته، پاور ویندوز، قدرت کمکی هیدرولیکی به همراه دکمه کنترل صوتی بر روی فرمان نیز از دیگر مزایای این خودرو می باشد.

جا عینکی، گرم کن شیشه عقب، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، صندلی پارچه ای دو رنگ، غربیلک فرمان چرمی نیز دارد. همچنین قفل مرکزی، قفل ایموبلایزر، صفحه نمایشی لمسی ۶٫۵ اینچی با قابلیت پخش فایل های تصویری و دارای پورت AUX، USB و GPS، کارت SD و بلوتوث نیز جز خصوصیات این خودرو می باشد.

این خودرو دارای ۴عدد بلندگو و ۲عدد تیوتر، تهویه مطبوع اتوماتیک، مانیتور ۶.۵ اینچی لمسی به همراه GPS نیز می باشد. دوربین دید عقب با قابلیت پخش فایل های تصویری، هندزفری بلوتوث، کامپیوتر سفری، اسپویلر عقب، صندلی های تاشو عقب، کنسول میانی صندلی های جلو نیز بسیار طرفدار دارد. سیستم ترمز ABS، ترمز EBD، ترمزهای دیسکی خنک شونده در جلو و ترمز دیسکی ساده در عقب، ستون فرمان جذب کننده انرژی است. سنسور دنده عقب سنسور تصادف، سیستم ضد سرقت، کمربند های ایمنی پیش کشنده جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، هشدار باز بودن کمربند راننده، ایزوفیکس، و. .اشاره کرد.

مقایسه ایمنی پژو 206 تیپ 5 و اچ سی کراس

از نظر ایمن بودن، باید بگوییم مه خودرو های اچی سی کراس، در سطح بالاتری قرار دارد. همانطور که در قسمت بالا با تجهیزات رفاهی پژو ۲۰۶ تیپ ۵ و اچ سی کراس آشنا شدید، به دلیل وجود سیستم های ایمنی و کنترلی از جمله، ترمزهای دیسکی خنک شونده در جلو و ترمز دیسکی ساده در عقب، سیستم ترمز ABS، ترمز EBD، ستون فرمان جذب کننده انرژی، سنسور دنده عقب نیز اشاره کرد.

سنسور تصادف و سیستم ضد سرقت، کمربند های ایمنی پیش کشنده جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، هشدار باز بودن کمربند راننده، ایزوفیکس و … این خودرو امنیت بهتری نسبت به پژو ۲۰۶ کسب کرده است. البته باتوجه به آزمایشات و تست هایی که بر روی خودرو اچ سی کراس انجام شده است. این خودرو تنها موفق به کسب سه ستاره ایمنی شده است. این در حالی است که بسیاری از خودروهای چینی ۵ ستاره از سازمان ایمنی را کسب کرده اند.

مقایسه طراحی ظاهری پژو 206 و H30 کراس

به لحاظ طراحی بدنه پژو ۲۰۶ اگرچه پس از گذشت ۲۰ سال از طراحی آن همچنان با ظاهری یکنواخت و بدون کوچکترین تغییری تولید می شود اما در مقایسه با بسیاری از تولیدات داخلی چهره ای جذاب و امروزی تر دارد. در واقع باید اعتراف کرد که طراحی این خودرو از زمان خود جلوتر بوده است.

خطوط منحنی به بهترین شکل ممکن در پژو ۲۰۶ به کار رفته اند، به طوری که میان تمام قسمت های بدنه این خودرو هماهنگی و تناسب وجود دارد.

در مقابل دانگ فنگ h30 cross با وجود آنکه در مقابل تولیداتی چون تندر، ساندرو یا دنا چهره ای تازه تر دارد اما تناسبی که در پژو ۲۰۶ مشاهده می شود در طراحی خارجی h30 cross به چشم نمی‌خورد.

این خودرو در طراحی بدنه به هیچ محصولی شباهت ندارد و از این حیث برقرار کردن ارتباط با آن کمی سخت به نظر می رسد. در طراحی بدنه h30 cross به هیچ وجه نمای اسپرت دیده نمی شود و هماهنگی خوبی میان قسمت های مختلف آن به چشم نمی خورد. همچنین استفاده از پلاستیک زیاد به جای فلز در بدنه این خودرو نیز به یکی از نقاط ضعف آن بدل شده که در زیبایی آن تاثیر معکوس گذاشته است.

از لحاظ طراحی داخلی:

به لحاظ طراحی داخلی پژو ۲۰۶ از ابتدای تولید تاکنون بدون هیچ تغییری به بازار عرضه شده و در نتیجه فرم داشبورد این خودرو پذیرای امکانات جدیدی مانند صفحه نمایش لمسی و کلیدهای کنترلی جدید نیست و با وجود استفاده از خطوط منحنی مناسب باز هم چهره‌ای قدیمی را از خود به نمایش میگذارد. افزون بر این یکی از ایرادات اصلی پژو ۲۰۶ فضای بسیار کوچک صندلی های عقب است که نشستن را برای سرنشینان بزرگ جثه مشکل می‌کند.

در مقابل h30 cross با داشتن سانروف، صفحه نمایشی لمسی (6.5 اینچی) با قابلیت پخش فایل های تصویری و سیستم رهیاب و گرمکن های آینه‌ های بغل نسبت به پژو ۲۰۶ مجهزتر است و به دلیل قابلیت تاشو صندلی های عقب فضای ذخیره سازی بیشتری را در اختیار شما قرار می دهد.

با این حال اتاقک این خودرو به دلیل استفاده بیش از حد از پلاستیک خشک از کیفیت خوبی برخوردار نیست و با وجود فضای بیشتر نسبت به پژو ۲۰۶ راحتی قابل ملاحظه ای را ارائه نمی دهد.

    ماشینت روشن نمیشه؟ خرید باطری ماشین از کیان باتری با ارسال و نصب رایگان در شهر تهران می باشد با تست باتری قبلی و دریافت مبلغ باتری در محل، کارت آسون میشه. حالا با 02188882222 تماس بگیرید!

مقایسه بازار فروش 206 و اچ سی کراس

بدون شک پژو 206 فروش بیشتری دارد. مقایسه 206 با اچ سی کراس در این بخش عادلانه نیست زیرا این ماشین حدودا 4 الی 5 سال به کشور وارد شد اما 206 از سال 1380 در ایران حضور داشته و خواهد داشت برای همین اگر بخواهیم به مقایسه این دو خودرو در این بخش بپردازیم منصفانه نیست.

البته اگر حتی زمان واردات این ماشین را هم بررسی کنیم در میابیم که پژو فروش بسیار بیشتری داشته است. خب البته همانطور که می دانید دلیل تولید و حضور بیشتر این ماشین در ایران به این شکل بوده است و یا در صورتی که این دو خودرو را با هم وارد ایران می کردیم و تولید می کردیم بدون شک فروش اچ سی بسیار بیشتر از 206 می توانست باشد البته هزینه خرید 206 هم کمی پایینتر است. و این رقابت خوبی را در خرید خودرو می توانست ایجاد کند اما در هر صورت نشد.

پژو 206 تیپ 5 بخریم یا H30 کراس کدام بهتر است ؟

اگر قصد خرید یکی از این دو محصول شرکت ایران خودرو را در ذهن می‌پرورانید، ابتدا باید تکلیف خود را با یک فاکتور مهم مشخص کنید و آن اینکه آیا خودرو مورد نظرتان باید صفر کیلومتر باشد یا این عامل از درجه اهمیت پایین‌تری برای شما برخوردار است؟
از میان این دو خودرو تنها پژو ۲۰۶ تیپ ۵ (در رنج قیمت مشخص) به صورت صفر کیلومتر یافت می‌شود و خریدارانی که به دنبال اتومبیل صفر کیلومتر هستند، چاره‌ای جز انتخاب پژو ۲۰۶ تیپ ۵ نخواهد داشت.

اما از طرف دیگر اگر فاکتور خشک بودن خودرو را کنار بگذاریم، دانگ فنگ اچ سی کراس به‌واسطه بهره‌مندی از گیربکس اتوماتیک و نیز امکانات رفاهی و ایمنی بیشتر به‌علاوه کابین بسیار جادارتر، مسلما می‌تواند انتخابی بهتر از پژو ۲۰۶ تیپ پنج در جهت رفع احتیاجات خانواده‌های چهار یا پنج نفره باشد.

همچنین وجود پیشرانه تیو ۵ در دل این خودرو نیز سبب می‌شود تا از لحاظ تعمیرات موتور و لوازم یدکی دردسر زیادی گریبان مالکان این اتومبیل چینی را نگیرد. البته لوازم بدنه اچ30 کراس نسبت به پژو ۲۰۶ گران‌تر بوده و این امر هنگام تصادفات جزئی یا کلی می‌تواند هزینه‌های بیشتری بر جیب مالک اچ کراس تحمیل کند.
به عنوان جمع‌بندی نهایی باید گفت چه از لحاظ میزان فضای کابین و چه آپشن‌های رفاهی ایمنی یا پرستیژ ظاهری، H30 کراس در جایگاهی بالاتر از پژو ۲۰۶ تیپ ۵ قرار می‌گیرد و می‌تواند به گزینه نهایی متقاضیان تبدیل شود.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
3 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مصطفوی
مصطفوی
1 سال پیش

سلام وقتتون بخیر ی سوال داشتم اگر در مقایسه دوتا ماشین یکی از ماشین ها حجم باکش بیشتر بود آیا ماشینئ خوبیه یا اینکه باید حجم باکش کمتر باشه تا بگیم ماشین قابل قبولیه؟

حمیدی
حمیدی
1 سال پیش

سلام خوبید خسته نباشید آقا کیسه هوای جانبی کجای ماشین قرار داره؟

شفاهی
شفاهی
1 سال پیش

واقعا اچ سی کراس از هر نظر بهتره

سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش