مقایسه پژو 2008 و سیتروئن C3

4.7
(183)

در این مقاله از کیان باتری به مقایسه پژو 2008 و سیتروئن C3 و تفاوت این دو خودرو از نظر فنی و ظاهری می پردازیم. سیتروئن C3 بهتره یا پژو 2008 کدام را بخریم؟

در دنیای امروزی سلیقه مصرف کنندگان در تمام بازارهای جهانی با سرعت بسیار بالایی در حال تغییر است. دیگر مثل گذشته سدان ها، استیشن واگن ها و هاچ بک ها محبوب نیستند. از طرفی خودروهای SUV و کراس اوورها در اندازه ها و ابعاد مختلف بسیار خوب عمل می کنند و طرفداران بسیار زیادی در بازار های مختلف دارند.

ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و در این راستا شرکت های خودروسازی خارجی از چینی گرفته تا اروپایی تلاش زیادی برای استفاده و نفوذ به این بازار پر رونق دارند.

در حال حاضر یکی از مقایسه های پرطرفدار خودروهای موجود در بازار داخلی کشورمان سیتروئن C3 با پژو 2008 است که ما نیز در مقاله پیش رو به این موضوع پرداخته ایم. تا چند سال پیش خرید خودرو کار ساده ای به حساب می آمد اما پیشرفت این صنعت که با ظهور مدل های مختلف در انواع مختلف همراه بود.

وجود سگمنت های متنوع، کار خرید و انتخاب را برای خریداران کمی سخت کرده است. بسیاری از امکانات رفاهی، طراحی های مختلف و مشخصات فنی متفاوت پارامترهایی هستند که می توانند باعث شک و تردید علاقه مندان شوند.

مقایسه پژو 2008 و سیتروئن C3
مقایسه پژو 2008 و سیتروئن C3

پژو 2008 را می توان نمونه بارز سگمنتی دانست که این روزها در سراسر جهان بسیار محبوب شده است. در کنار آن سیتروئن C3 هاچ بک قرار دارد که از بسیاری جهات به برادر فرانسوی خود یعنی پژو 2008 شباهت دارد.

پژو 2008 یک کراس اوور کوچک و جذاب فرانسوی است که نخستین مرتبه در سال 2013 معرفی شد و در سال 2016 برای مدت کوتاهی فیس لیفت شد و این خودرو نخستین محصول مشترک شرکت ایکاپ (ایران خودرو و پژو) است که در ایران عرضه می شود.

پژو 2008 با توجه به اینکه یک کراس اوور جمع و جور است، جذابیت های بصری مختلفی را از خود نشان می دهد و با توجه به اینکه از جدیدترین زبان طراحی پژو بهره می برد، سبکی اروپایی، جوان پسند و مدرن دارد.

مقایسه پژو 2008 و سیتروئن C3
مقایسه پژو 2008 و سیتروئن C3

سیتروئن C3 آزمایش شرکت خودروسازی سیتروئن در تولید یک مینی کراس اوور است که قضاوت درباره موفقیت یا شکست آن هنوز زود است. سیتروئن شریک تجاری پژو است و به نوعی سیتروئن C3 مانند خواهر و برادر پژو از سال 2008 است. سیتروئن C3 تاکنون در 3 نسل تولید شده است که آخرین نسل آن در سال 2016 معرفی شد و همان مدل سیتروئن C3 است که از سایپا در بازار ایران معرفی شد.

مقایسه کلی پژو 2008 و سیتروئن C3

مقایسه کلی پژو 2008 و سیتروئن C3
مقایسه کلی پژو 2008 و سیتروئن C3

پژو 2008 یکی از محصولات به روز و مناسب پژو بود که پس از برجام جواز حضور در کشورمان را دریافت کرد تا امیدها برای جایگزینی خودروهای فرسوده موجود در بازار داخل، با گزینه‌های جدید و مدرن زنده گردد؛ این کراس‌اوور کامپکت تک‌دیفرانسیل توسط گروه ایکاپ ایران‌خودرو با همکاری پژو فرانسه به ایران راه یافت و با مشخصات فنی عالی و ایمنی بالا، از پتانسیل بسیار خوبی برای موفقیت برخوردار بود.

اما متاسفانه به دلیل بازگشت مجدد تحریم‌های یکجانبه و بدقولی‌های همیشگی فرانسوی‌ها اجازه ادامه کار را از طرف وطنی سلب نمود تا خیلی زود مجبور به خداحافظی با این محصول شویم. اکنون مدل‌های دست دوم و معدود نسخه‌های صفر کیلومتر باقی‌ماننده از پژو 2008 در مدل‌های تولیدی سال 1396 الی 1399 خورشیدی در کشور قابل خریداری هستند که حداقل از نظر فنی انتخاب مناسبی به نظر می‌رسند، اما از نظر سطح آپشن شاید نتوانند انتظارات مشتریان را به طور کامل برآورده نمایند.

پژو 2008 یک کراس‌اوور کامپکت تک دیفرانسیل شهری می‌باشد که همچون سایر رقبای این رده، توانایی آفرود خاصی ندارد اما بواسطه قامت اندکی بلند‌تر از خودروهای معمول، قادر است قدری ساده‌تر از روی دست‌اندزاهای عادی عبور کند؛ ضمن اینکه استفاده از اِلمان‌های مشابه خودروهای SUV باعث شده تا ظاهر محصول تاحدودی با ابهت‌تر از یک هاچ‌بک ساده به چشم آید.

در هر صورت نماینده پژو به عنوان یک خودرو نسبتاً مدرن از مزیت‌هایی نظیر توانایی‌های حرکتی عالی، هندلینگ قابل قبول، ایمنی مطلوب، مصرف سوخت پایین و کیفیت سواری مناسب برخوردار می‌باشد و تمامی این مزایا را با سطح خوبی از کیفیت و ارگونومی ارائه می‌کند. جذاب‌ترین خصلت پژو 2008، پیشرانه قدرتمند و گیربکس هماهنگ با آن است که به شتاب و سرعت بسیار خوب اتومبیل منتهی شده و ترمزهای کارآمد و پایداری مناسب از این قابلیت پشتیبانی می کنند.

مقایسه کلی پژو 2008 و سیتروئن C3
مقایسه کلی پژو 2008 و سیتروئن C3

سیتروئن C3 به عنوان یکی از آورده های برجام توانست به موفقیت های چشمگیری در مدت زمان کوتاهی دست پیدا کند و تولید این خودرو توسط سایپا و با همکاری سیتروئن فرانسه، باعث شد تا مشتریان از بابت خرید این خودرو خیالشان راحت باشد.

اما با نقض برجام و بازگشت مجدد تحریم های بین المللی صنعت خودروسازی، سیتروئن هم مثل دیگر خودروسازان اروپایی و آسیایی فعالیت خود را در ایران متوقف کرد و به دنبال آن خودروی سیتروئن C3 هم که در مدت زمان کوتاهی توانست محبوبیت بسیار بالایی در بازار کشور بدست آورد و فروش خیلی خوبی داشته باشد، با مشکلاتی در تولید مواجه شد و رسماً به کار خود در بازار ایران پایان دهد.

با این حال سیتروئن C3 در بازار یکه تاز نبوده و نیست و رقابت نزدیکی با هم وطن خود یعنی رنو کپچر دارد و بیشتر مواقع با این خودرو مقایسه می شود که هرکدام مزیت و معایب خاص خود را دارند. هرچند در بحث ظاهری، تنها سلیقه مشتریان می تواند تعیین کننده نتیجه نهایی برای داشتن یک خودروی فرانسوی جمع و جور از بین رنو کپچر و سیتروئن C3 باشد.

سیتروئن C3 در سال 2002 معرفی شد و در سگمنت کراس اوورهای جمع و جور B راهی بازارهای جهانی شد. این خودرو که همواره دیفرانسیل جلو بوده، تابحال در سه سگمنت عرضه شده که تنها سگمنت سوم که در سال 2016 معرفی شد، توسط سایپا-سیتروئن به ایران راه یافت. این خودرو روی پلتفرم PSA PF1 ساخته شده و جالب است بدانید که خودروهای دی اس 3 و پژو 2008 و سیتروئن C4 هم روی همین پلتفرم ساخته شده اند.
موتورهای بکار رفته روی سیتروئن C3 دقیقاً 1.2 و 1.6 بنزینی و 1.5 و 1.6 لیتری دیزلی هستند. سیتروئن C3 در نسل سوم، تنها در ایران و اسلواکی تولید شده اند.

 

همچنین بخوانید: بررسی فنی پژو 2008 | مشخصات و مزایا معایب

فیلم مقایسه PEUGEOT 2008 و CITROEN C3

ویدئوی زیر خودرو های پژو 2008 و سیتروئن C3 را باهم مقایسه کرده و مشخص می کند ارزش خرید کدام بیشتر است که به خریداران این خودروها کمک زیادی می کند.

 

مقایسه فنی PEUGEOT 2008 با سیتروئن C3

اما سیتروئن C3 و پژو 2008 از لحاظ فنی چه تفاوت‌هایی دارند و کدام یک بهتر از دیگری است؟ بسیاری معتقدند کیفیت دو خودروی سیتروئن C3 و پژو 2008 مشابه همدیگر است.

تفاوت مشخصات فنی موتور پژو 2008 و CITROEN C3

مقایسه فنی پژو 2008 و سیتروئن C3
مقایسه فنی پژو 2008 و سیتروئن C3

همانطور که قبلا ذکر شد، این دو خودرو دارای یک پلتفرم مشترک هستند. این پلت فرم PSA-PF1 نام دارد که در دیفرانسیل جلوی مدل های مختلف پژو و سیتروئن استفاده می شود. جالب است بدانید که خودروهای پژو 206 و 207 نیز بر روی این پلتفرم ساخته شده اند. پس می توان گفت که با یک پلتفرم بسیار قدیمی روبرو هستیم.

بنابراین، هر دو خودرو از یک نوع پلتفرم، یک نوع موتور و یک نوع گیربکس استفاده می کنند. هر دو خودرو از موتور 1.6 لیتری THP 165 استفاده می کنند که 165 اسب بخار قدرت تولید می کند و 240 نیوتن متر گشتاور را از طریق گیربکس 6 سرعته اتوماتیک تیپترونیک به چرخ های جلو منتقل می کند. جالب است بدانید که این موتور قوی ترین موتور استفاده شده روی این خودرو توسط سازنده فرانسوی است.

با این حال جای نگرانی نیست و در اینجا به مورد دیگری از شباهت های پژو 2008 و سیتروئن C3 می رسیم. این شباهت به ایمنی این دو خودرو مربوط می شود. خودروهای مذکور موفق به دریافت 5 ستاره ایمنی از موسسه ایمنی Euroncap شده اند.

اما برای حفظ ارتباط بین این دو مدل از موتور یکسانی برای هر دو استفاده شد. و این در حالی است که چنین موتوری در کشورهای دیگر به سیتروئن ارائه نمی شود و سیتروئن های مونتاژ شده در کشور ما از این نظر مشابهی در دنیا ندارند.

اگر بخواهیم پژو 2008 را با سیتروئن C3 از نظر سایر مشخصات فنی مقایسه کنیم، باید بگوییم که هر دو مدل از نظر دیفرانسیل مشابه هستند. از دیگر شباهت های پژو 2008 و سیتروئن C3 می توان به شباهت کامل سیستم تعلیق و ترمز این دو مدل اشاره کرد. هر دو مدل از سیستم تعلیق نیمه مستقل عقب و سیستم مک فرسون برای چرخ های جلو استفاده می کنند.

انتقال قدرت خروجی در هر دو خودرو به یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک سپرده شده است و وزن هر دو نوع آن حدود 1.3 تن است. در نتیجه، منطقی است که هر دو خودرو به 8.3 ثانیه زمان نیاز دارند تا از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسند و در نهایت میانگین مصرف سوخت 6.8 لیتر در هر 100 کیلومتر را از خود به جای بگذارند.

مقایسه فنی پژو 2008 و سیتروئن C3
مقایسه فنی پژو 2008 و سیتروئن C3

همچنین لازم به تاکید است که برخلاف انتظارات اولیه، اثری از سیستم دو دیفرانسیل محرک یا حتی سیستم کمک الکترونیکی (GRIP CONTROL) در پژو 2008 موجود در بازار ایران نیست و به همین دلیل می توان گفت که هر دو خودرو تک دیفرانسیل متحرک بوده و از نظر رده بندی (مشخصات سیستم تعلیق و ترمز) نیز کاملاً شبیه به مونوکوک (شاسی یکپارچه) هستند.

بنابراین از سیستم مک فرسون برای چرخ های جلو و سیستم تعلیق نیمه مستقل محور عقب استفاده می کند که برای سال 2019 ایده آل نیست، اما ثبات قابل قبولی را برای هر دو خودرو تضمین می کند.

شتاب صفر تا صد 8.2 ثانیه برای پژو 2008 و حدود 8 ثانیه برای سیتروئن C3 در منابع مختلف اعلام شده اند که البته با توجه به خاص بودن استفاده از این مدل پیشرانه نمی توان ارزیابی دقیق تری را در نشریات بین المللی مشاهده کرد. همچنین با توجه به ارتفاع کمتر سیتروئن C3 به نظر می رسد که مصرف سوخت این خودرو اندکی از برادر ناتنی خود کمتر باشد و در محدوده 6.5 لیتر در یکصد کیلومتر ارزیابی شود. هرچند در دنیای واقعی لمس کردن عدد های در محدوده 8 لیتر به هیچ عنوان دور از ذهن نیست.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مقایسه فنی سیتروئن C3 و پژو 2008 جدول زیر را مطالعه کنید.

مقایسه مشخصات فنی پژو 2008 و سیتروئن C3
 مشخصاتسیتروئن C3پژو 2008
حجم موتور1600 CC1600 CC
موتورچهار سیلندر توربو شارژچهار سیلندر توربو شارژ
حداکثر قدرت163 اسب بخار163 اسب بخار
حداکثر گشتاور243 نیوتن‌متر240 نیوتن‌متر
جعبه دنده6 سرعته اتوماتیک6 سرعته اتوماتیک
شتاب 0 تا 1008 ثانیه8.2 ثانیه
حداکثر سرعت210 کیلومتر بر ساعت217 کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ترکیبی6.7  لیتر در 100 کیلومتر6.7  لیتر در 100 کیلومتر
حجم باک45 لیتر50 لیتر
استناندارد آلایندگییورو 6یورو 6

 

باتری پژو 2008 و باتری سیتروئن سی 3 در کیان باتری با قیمت مناسب و ارسال و نصب رایگان در شهر تهران است.

مقایسه امکانات و آپشن های 2008 با سیتروئن C3

مقایسه امکانات پژو 2008 و سیتروئن C3
مقایسه امکانات پژو 2008 و سیتروئن C3

پژو 2008 از امکانات رفاهی و ایمنی متنوعی برخوردار است که به شرح زیر می باشند:

  • فرمان برقی مجهز به کلیدهای کنترلی
  • سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو منطقه‌ای به همراه کول‌باکس
  • نمایشگر 7 اینچی لمسی مرکزی با قابلیت Mirror Screen، شش بلندگو، بلوتوث
  • چراغ‌های اتوماتیک
  • مه‌شکن‌های جلو و عقب
  • چراغ‌های روشنایی در روز
  • شیشه‌ها و آینه‌های جانبی تاشو برقی
  • کروزکنترل و محدود کننده سرعت
  • برف‌پاک‌کن اتوماتیک
  • شش کیسه هوا برای راننده و سرنشین کناری به همراه کیسه هوای جانبی و پرده‌ای
  • ترمزهای چهارچرخ دیسکی
  • مجهز به سیستم‌های کمکی ABS, EBD, EBS, HSA
  • کنترل کشش و پایداری هوشمند DSC/ESP
  • سنسور نور
  • چراغ مخصوص روز
  • سنسور پارک در عقب
  • دوربین دید عقب
  • سیستم کنترل باد لاستیک ها TPMS
  • رینگ 16 اینچی آلومینیومی
  • کروز کنترل
  • سنسور باران

 

مقایسه امکانات پژو 2008 و سیتروئن C3
مقایسه امکانات پژو 2008 و سیتروئن C3

لازم به ذکر است که خودروی سیتروئن C3 با دو تیپ به بازار کشور عرضه شده است و مهم ترین ویژگی تیپ دوم که با قیمت بیشتری هم به مشتریان عرضه می شود شامل گرمکن صندلی جلو است. امکانات رفاهی و تجهیزات موجود در سیتروئن C3 شامل موارد زیر می شوند:

  • سیستم کنترل پایداری
  • سامانه شروع حرکت در سربالایی
  • شش عدد کیسه هوا شامل کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، کیسه هوای جانبی، کیسه هوای پرده ای
  • کروز کنترل
  • محدود کننده سرعت
  • سیستم ورود بدون کلید
  • استارت دکمه ‌ای
  • فرمان کمکی برقی
  • نمایشگر لمسی 7 اینچی چند رسانه ای با قابلیت اتصال تلفن همراه
  • شش عدد بلندگو
  • دوربین و سنسور پارک عقب
  • سنسور باد لاستیک TPMS
  • سیستم تهویه خودکار
  • سنسور نور و باران
  • چراغ روشنایی مخصوص روز
  • کامپیوتر سفر
  • بلوتوث
  • تریم داخلی پارچه‌ ای
  • صندلی شش حالتی دستی راننده
  • راهنمای تعویض مسیر
  • سیستم ترمز ضد قفل ABS چهارکاناله
  • سیستم های ترمز و پایداری EBD – ESP – ASR – EBA – HAC
  • سیستم هشدار زمان استراحت راننده
  • دزدگیر ضد سرقت پیشرفته
  • دوربین و سنسور پارک عقب خودرو با قابلیت نمایش فاصله
  • چراغ عقب هالوژن و 3 بعدی
  • آینه های جانبی با تنظیم برقی به همراه گرمکن
جدول مقایسه تجهیزات و امکانات پژو 2008 و سیتروئن C3
تجهیزاتسیتروئن C3پژو 2008
چراغچراغ عقب 3 بعدی – چراغ جلو ترکیب  LED و هالوژن مجهز به تنظیم ارتفاع نور دستی- چراغ روشنایی در روز- سنسور نور- مه‌شکن جلو و عقب- چراغ خوش آمدگویی- چراغ بدرقهچراغ عقب LED- چراغ جلو هالوژن مجهز به تنظیم ارتفاع نور دستی- چراغ روشنایی در روز- سنسور نور- مه‌شکن جلو و عقب
سیستم‌های مولتی مدیامجهز به 6 اسپیکر- قابلیت پشتیبانی USB -AUX- Mirror Screen دکمه‌های تنظیم سیستم صوتی بر روی فرمانمجهز به 6 اسپیکر- قابلیت پشتیبانی USB -AUX- Mirror Screen دکمه‌های تنظیم سیستم صوتی بر روی فرمان
صفحه نمایش7 اینچ7 اینچ
رینگ‌ها16 اینچی آلومینیومی نقره‌ای (فرانسوی) یا مشکی (ایرانی)- رینگ لاستیک زاپاس 15 اینچی فولادی16 اينچی آلومینیومی، رينگ لاستیک زاپاس 15 اينچی فولادی
آینهآینه‌های جانبی با تنظیم برقی به‌همراه گرمکن آینه‌های جانبی تاشو برقی و تنظیم برقی به‌همراه گرمکن
تهویه مطبوعتهویه مطبوع اتوماتیکتهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه
صندلیصندلی راننده 6 حالته دستی و سرنشین جلو 4 حالته دستی- قابلیت تاشوندگی صندلی‌های عقب- روکش پارچه‌ای صندلی‌ها –  ایزوفیکس- مجهز به گرمکن صندلی‌های جلو در برخی از نمونه‌هاصندلی راننده 6 حالته دستی و سرنشین جلو 4 حالته دستی- قابلیت تاشوندگی صندلی‌های عقب- روکش پارچه‌ای صندلی‌ها- ایزوفیکس
شیشهشیشه بالابر برقی جلو وعقب- قفل ایمنی کودکشیشه بالابر برقی جلو وعقب- قفل ایمنی کودک
سیستم‌های هشدار دهندهسیستم کنترل فشار باد لاستیک‌ها TPMS- سنسور پارک عقب- هشدار نبستن کمربند ایمنی- دزدگیر ضدسرقت پیشرفته- سیستم هشدار زمان استراحت رانندهسیستم کنترل فشار باد لاستیک‌ها TPMS– سنسور پارک عقب- هشدار نبستن کمربند ایمنی
سایر امکانات دوربین عقب- کروز کنترل با قابلیت محدود کننده سرعت- سنسور باران- فرمان کمک برقی با تنظیم تلسکوپی- نوار قرمز رنگ زیبایی کابین- سقف و آینه‌های قرمز رنگ- ایربامپ جهت محافظت از درها در ضربات سبک دوربین عقب- کروز کنترل با قابلیت محدود کننده سرعت- سنسور باران- فرمان کمک برقی با تنظیم تلسکوپی- خنک کننده داشبورد

 

بیشتر بخوانید: باتری مناسب خودروهای سیتروئن

مقایسه طراحی ظاهری C3 و پژو 2008

مقایسه طراحی ظاهری پژو 2008 و سیتروئن C3
مقایسه طراحی ظاهری پژو 2008 و سیتروئن C3

پژو 2008 طراحی مدرن تری دارد و استفاده از المان های طراحی مدرن زیاد به چشم می خورد. تفاوت دیگر پژو 2008 با سیتروئن C3 در کلاس خودروی هر یک از این دو مدل است. سیتروئن C3 در گروه هاچ بک به بازار داخلی عرضه شد. از طرفی پژو 2008 در کلاس کراس اوورهای کامپکت عرضه می شود.

ممکن است پژو 2008 از دید بسیاری افراد زیباترین انتخاب این رده قیمتی نباشد چراکه رینگ‌های نسبتاً کوچک و برخی نکات دیگر باعث شده‌اند که این محصول در بعضی زوایا اندکی ناموزون به نظر برسد؛ اما با این حال نکات مثبت پرشماری وجود دارند که به جذابیت‌های ظاهری 2008 افزوده‌اند. مثلاً چراغ‌های وحشی، جلوپنجره خوش استایل و بالچه انتهایی از جمله این موارد هستند.

خطوط هوشمندانه بکار رفته روی بدنه و اِلمان‌های آفرودی نظیر روف‌رک‌ها و فلاپ‌های پیرامونی نیز چهره ماشین را با مد روز هماهنگ نموده‌اند و کیفیت ساخت بالا و مونتاژ قابل قبول قطعات در بهبود ظاهر خودرو تاثیرگذار بوده‌اند.

برخی از ناهماهنگی‌های شیشه‌های بلند کناری، زیبایی‌ نیم‌رخ ماشین را اندکی خدشه‌دار نموده‌اند اما پشت فرمان متوجه می‌شوید که همین نکته چه تاثیر خوبی روی دید پیرامونی داشته است. یا مثلاً ترکیب درب صندوق بلند و سپر کوتاه عقب، در ابتدا مقداری نازیبا به نظر می‌رسد ولی در هنگام بارگیری به مزیت این مجموعه پی خواهید برد.

حتی رینگ‌های کوچک و لاستیک‌های نسبتاً فاق‌بلند ماشین هم به کیفیت سواری بهتر در قیاس با امثال تیوولی (که از لاستیک‌های فاق‌کوتاه زیباتر بهره می‌برد) منتهی شده است. پس در مجموع می‌توان گفت که پژو 2008 با اینکه ضعف‌های کوچکی در بحث هارمونی طراحی دارد اما به خوبی توانسته زیبایی را با کارآیی تلفیق نماید و خودرویی به روز و در عین حال کارآمد را روانه بازار کند

اگر بخواهیم تفاوت دیگری را بین پژو 2008 و سیتروئن C3 بیان کنیم، رنگ های ارائه شده توسط این دو مدل خودرو در بازار داخلی است. خودروی سایپا تنها در ترکیب رنگ سفید با سقف قرمز به بازار عرضه شد. با این حال پژو 2008 ایران خودرو گزینه های رنگی بیشتری دارد و نسبت به سیتروئن وضعیت بهتری دارد.

مقایسه طراحی ظاهری پژو 2008 و سیتروئن C3
مقایسه طراحی ظاهری پژو 2008 و سیتروئن C3

اگر به بدنه سیتروئن C3 دقت کنید، خواهید دید که کاربردی بودن در زندگی روزمره در طراحی این خودرو به معنای واقعی کلمه گنجانده شده است. بدین ترتیب در بدنه این خودرو از لاستیک های ضربه گیر در قسمت های مختلف استفاده شده است تا برجستگی های کوچک احتمالی در هنگام رانندگی شهری آسیب چندانی به بدنه آن وارد نکند.

استفاده از چنین قطعه ای در زمانی که بسیاری از خودروسازان اساسا زه های بدنه را حذف کرده اند، نشان می دهد که طراحان سیتروئن نه تنها علاقه ای به پیروی از الگوی دیگر خودروسازان ندارند، بلکه می خواهند تفکر کاربردی و شجاعانه خود را حتی با رنگی متضاد رنگ بدنه به رخ مشتریان بکشند.

به هرحال آنچه واضح است اینکه سیتروئن C3 کاملاً مدرن طراحی شده است و در نمای جلو حتی چهره ای خشن نزدیک به خودروهای کراس اوور یا هاچ بک کراس های جذاب را به نمایش گذاشته است، در نمای جانبی نیز به لطف استفاده از گلگیرهای کوچک مشکی رنگ همین رویه تکرار شده است. با این حال در نمای عقب از خشونت طراحی C3 کاسته شده و با حذف شدن خروجی اگزوز و پنهان کردن آنان در زیر بدنه، شاهد یک هاچ بک نسبتا آرام و دلنشین هستیم.

علاوه بر تمام تفاوت هایی که تا اینجا ذکر کردیم، اگر بخواهیم به یک شباهت پژو 2008 و سیتروئن C3 در ظاهر و بدنه اشاره کنیم، به دلیل استفاده از پلت فرم مشترک این دو خودرو، ابعاد و ابعاد این دو مدل تقریبا یکسان است.

از لحاظ طراحی داخلی:

مقایسه طراحی داخلی پژو 2008 و سیتروئن C3
مقایسه طراحی داخلی پژو 2008 و سیتروئن C3

مقایسه این دو خودروی فرانسوی در بحث طراحی می تواند بسیار جالب باشد. هر دو خودرو به روز هستند و طراحی مدرنی دارند و هر کدام از عناصر طراحی زیبا و گاه منحصر به فرد بهره می برند. پژو در سال های اخیر سعی کرده است که نمای بیرونی محصولات خود را شخصی سازی کند که این امر در طراحی 2008 کاملاً مشهود است.

در نمای جلو مشبک توری کورومی با طراحی خاص و نیم قاب دور مه شکن در کنار چراغ هایی که امضای پژو محسوب می شوند را می بینیم. در عین حال رینگ های آلومینیومی و آینه های کرومی زیبا به چشم می خورد و نکته جالب وجود چراغ های جلو و عقب در نمای جانبی است.

از جمله نکاتی که نشان از کراس اوور بودن این خودرو دارد می توان به روکش های جلو و عقب، قفسه سقف و قطعات پلاستیکی گلگیر اشاره کرد. پژو 2008 در نمای عقب نیز از چراغ های 3 ردیفه پژو استفاده می کند و شیب نمای عقب در طراحی این خودرو بسیار مفید بوده است.

مقایسه طراحی داخلی پژو 2008 و سیتروئن C3
مقایسه طراحی داخلی پژو 2008 و سیتروئن C3

اما سیتروئن به C3 هم بسیار جذاب است و فقط تودوزی سفید و قرمز در ایران تولید خواهد شد که البته زیباترین طراحی برای این خودرو به حساب می آید. سقف، آینه ها و قاب مه شکن قرمز، رنگ ستون های جلو، زیر سپرها و گلگیرها مشکی و بقیه بدنه سفید است.

در نمای جلو شاهد سه ردیف چراغ هستیم که در خودروهای بسیار کمی با این سبک طراحی یافت می شود و به زیبایی کار شده است که در کنار پنجره کرومی متصل به چراغ ها ظاهری بسیار زیبا و مدرن ایجاد می کند.

علاوه بر نکته اول یک سپر زیر دربها وجود دارد که هم در طراحی موثر است و هم از بدنه خودرو محافظت می کند و ترکیب رنگ های مشکی، سفید و قرمز در این قسمت بسیار موثر است.

در نمای عقب، سادگی حاکم است و بار دیگر سه رنگ مشکی، قرمز و سفید به چشم می خورد. اما به طور خلاصه به این نکته مهم اشاره می کنیم که طراحی به سلیقه هر فرد برمی گردد، اما باید گفت که سیتروئن در طراحی C3 به جزئیات زیادی توجه کرده است و جزئیات زیادی را می توان مشاهده کرد و موزون بودن کلی سیتروئن C3 را نسبت به پژو 2008 مشاهده کرد.

 

    ماشینت روشن نمیشه؟ خرید باطری ماشین از کیان باتری با ارسال و نصب رایگان در شهر تهران می باشد با تست باتری قبلی و دریافت مبلغ باتری در محل، کارت آسون میشه. حالا با 02188882222 تماس بگیرید!

تجربه رانندگی در سیتروئن بهتر است یا پژو؟

مقایسه رانندگی پژو 2008 و سیتروئن C3
مقایسه رانندگی پژو 2008 و سیتروئن C3

شاید در سطح جهانی قدرت موتور 165 اسب بخاری یک رقم کاملاً معمولی به حساب بیاید، اما در بازار بحران زده ایران، حضور چنین رقمی بر روی یک موتور توربو مدرن می تواند بسیار جذاب باشد.

بنابراین می توان گفت شتاب 0 تا 100 هر دو خودرو بیش از نیاز یک خانواده معمولی بوده و به راحتی پاسخگوی نیازهای شهری و رفت و آمد است.

همچنین با وجود ماهیت نسبتاً قدیمی مکانیزم شش سرعته (در مقایسه با گیربکس های هفت و هشت سرعته مدرن)، گیربکس عملکرد خوبی از خود نشان می دهد و نمی توان ایراد گرفت، اگرچه تعویض سریع دنده می تواند به لذت رانندگی بیافزاید و در حین رانندگی اسپرت ممکن است از مکث جزئی در گیربکس کمی آزرده شوید.

مقایسه رانندگی پژو 2008 و سیتروئن C3
مقایسه رانندگی پژو 2008 و سیتروئن C3

از نظر هندلینگ و پایداری باید اعتراف کرد که تطابق چندانی بین مشخصات شاسی و قدرت موتور وجود ندارد، چرا که سیستم تعلیق پژو 2008 کمی نرم تنظیم شده و به دلیل ارتفاع بیشتر از لرزش کمی رنج می برد.

البته به دلیل وجود ESP جای نگرانی وجود ندارد، اما از این نظر برنده سیتروئن C3 است که هنوز هم هندلینگ خوبی در مقایسه با یک هاچ بک داغ و اسپرت ارائه نمی دهد.

مشکل مشابهی در واکنش های فرمان وجود دارد و احساس کسل کننده بودن فرمان در هر دو خودرو رانندگی را سرگرم کننده می کند، اما اگر به چنین نکاتی اهمیت نمی دهید، باید گفت که هر دو خودرو از میانگین مورد انتظار فراتر رفته و با اختلاف در مقایسه با رقبای چینی و کره ای ظاهر می شود.

مقایسه ایمنی در پژو 2008 و سیتروئن سی 3

پژو 2008 در سال 2013 موفق به کسب 5 ستاره ایمنی از موسسه Euroencap شد که نشان از ایمنی بالای این خودرو دارد. این خودرو در بخش حفاظت از سرنشینان بزرگسال 88 درصد یا 31.8 امتیاز، در بخش حفاظت از کودک و سرنشین 77 درصد یا 38.2 امتیاز، در بخش حفاظت از عابر پیاده 72 درصد یا 26.2 امتیاز و در نهایت در بخش سیستم های کمک ایمنی 70 درصد امتیاز یا 6.3 امتیاز کسب کرده است.

از مهم ترین تجهیزات ایمنی پژو 2008 می توان به ترمز دیسکی خنک کننده جلو و عقب، ترمز ضد قفل ABS و توزیع نیروی ترمز EBD، ترمز کمکی، شش ایربگ (شامل راننده، سرنشین جلو، پرده و سمت جلو)، کمربند ایمنی کشنده اشاره کرد.

مقایسه ایمنی پژو 2008 و سیتروئن C3
مقایسه ایمنی پژو 2008 و سیتروئن C3

مانند پژو 2008، سیتروئن C3 نیز 5 ستاره ایمنی توسط Euro ENCAP دریافت کرده است. این خودرو در بخش حفاظت از سرنشینان بزرگسال 88 درصد یا 33.5 امتیاز، در بخش حفاظت از کودک و سرنشین 83 درصد یا 41 امتیاز، در بخش حفاظت از عابر پیاده 59 درصد یا 25 امتیاز و در نهایت در بخش سیستم ها برای حمایت از ایمنی، 7 درصد یا 58 امتیاز کسب کرده است.

از نظر تجهیزات و سیستم های ایمنی، دو خودرو پژو 2008 و سیتروئن C3 مشابه هستند و هیچ تفاوتی با هم ندارند. در جدول زیر مشخصات ایمنی دو خودرو آورده شده است:

جدول مقایسه تجهیزات ایمنی پژو 2008 و سیتروئن C3
تجهیزاتپژو 2008سیتروئن C3
تجهیزات ایمنی و حفاظتیقفل مرکزی، ریموت کنترل، سنسور پارک جلو و عقب، ایموبلایزر، کمربند ایمنی محدودکننده و پیش کشندهسیستم ضد سرقت (ایموبلایزر)-دزدگیر ضد سرقت پیشرفته- سیستم ورود بدون کلید- سیستم روشن/خاموش بدون کلید
کیسه هوا6 کیسه هوا (راننده، سرنشین جانبی و پرده‌ای)6 کیسه هوا (راننده، سرنشین جانبی و پرده‌ای)
سیستم ترمز و پایداریترمز دیسکی چرخ‌های جلو و عقب- ABS-EBD و ترمز کمکی- کنترل کشش و پایداریترمز جلو دیسکی خنک شونده- ترمز عقب دیسکی- ABS-EBD و ترمز کمکی- کنترل کشش و پایداری

 

Peugeot 2008 بخریم یا Citroen C3 کدام بهتر است؟

مقایسه خرید پژو 2008 و سیتروئن C3
مقایسه خرید پژو 2008 و سیتروئن C3

هر دو خودروی سیتروئن C3 و پژو 2008 فرانسوی هستند و با همان روحیه و فلسفه طراحی شده اند، اما در دو بخش تقسیم می شوند. از نظر مسائل فنی و شتاب برابرند و از نظر امکانات رفاهی هم تجهیز شده اند.

C3 یک هاچ بک شهری تیز و چابک با طراحی بیرونی و داخلی جذاب است و برای جوانان مناسب است. 2008 به همان اندازه یک کراس اوور سریع است، اما با اندازه ای که دارد، نمی توان آن را یک کراس اوور خانوادگی در نظر گرفت.

مقایسه خرید پژو 2008 و سیتروئن C3
مقایسه خرید پژو 2008 و سیتروئن C3

با توجه به مشخصات فنی کاملاً یکسان و همچنین شباهت پلتفرم های پژو 2008 و سیتروئن C3، می توان گفت صرف نظر از اینکه پژو 2008 یک کراس اوور جمع و جور و سیتروئن C3 یک هاچ بک شهری است انتخاب ها می توانند با توجه به سلیقه شما کاملاً متفاوت باشند.

در انتخاب این دو خودرو به جرات می توان گفت که تفاوت چندانی بین آنها وجود ندارد و تنها می توان تفاوت را در سلیقه و طراحی خودرو اعمال کرد. اگر قصد خرید یکی از این دو خودرو را دارید، بهتر است یکی از آنها را مطابق سلیقه خود انتخاب کنید. ما در نهایت دقت این دو خودرو را با هم مقایسه کردیم اما تصمیم و انتخاب نهایی با شماست.

گالری تصاویر

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش