مقایسه مزدا 3 و ماکسیما کدام بهتر است؟

4.6
(92)

در این مقاله از کیان باتری به مقایسه مزدا 3 و ماکسیما و تفاوت این دو خودرو از نظر فنی و ظاهری می پردازیم. ماکسیما اتوماتیک بهتره یا مزدا تری کدام را بخریم؟

مقایسه مزدا 3 و ماکسیما کدام بهتر است؟
مقایسه مزدا 3 و ماکسیما کدام بهتر است؟

مقایسه کلی مزدا 3 و ماکسیما

مقایسه کلی مزدا 3 و ماکسیما

ابتدا نگاهی به تاریخچه این دو سدان پرفروش بیندازیم. در سال‌های آغازین دهه 1380 شمسی، نیسان ماکسیما به عنوان خودرویی توانمند و نسبتا لوکس برای استانداردهای آن دوران، به بازار ایران راه یافت. این خودرو همانند سایر مدل‌های عرضه شده نیسان ژاپن در ایران، از سوی پارس خودرو، به عنوان شریک تجاری این خودروساز ژاپنی در کشور، مونتاژ و روانه بازار شد. ماکسیما با تکیه بر پیشرانه توانمند و حجیم شش سیلندر، اتاقی جادار و عملکردی اسپرت توانست به سرعت در دل مردم جا باز کند.

از سوی دیگر، مزدا سال‌های درازی بود که با گروه خودروسازی بهمن همکاری داشت. زمانی که نسخه قدیمی‌تر مزدا 3 معروف به “مزدا 3 قدیم” از سوی خودروسازی بهمن روانه بازار شد، یک خودرو باکیفیت، توانمند و جوان پسند دیگر به سبد محصولات خودرویی ایران اضافه شده بود که ابعاد خارجی کوچک‌تر و پیشرانه ای ضعیف‌تر از ماکسیما به همراه داشت. اما کیفیت بالا و توان فنی درخور توجه نیز باعث شد مزدا 3 در دیدگان مشتریان ایرانی همانند خودرو سدان اسپرت و خانوادگی جلوه کند و به سرعت به عنوان یکی از گزینه‌های تاپ بازار خودرویی کشور در دل مردم جای بگیرد.

همچنین بخوانید: نقد و بررسی ماشین مزدا 3 نیو (تیپ 1 تا 4)

فیلم بررسی مزدا 3

ویدئوی زیر خودروی مزدا 3 را بررسی کرده و مشخص می کند ارزش خرید کدام بیشتر است. که به خریداران این خودروها کمک زیادی می کند.

مقایسه فنی نیسان ماکسیما با مزدا3

اما ماکسیما و مزدا 3 از لحاظ فنی چه تفاوت‌هایی دارند و کدام یک بهتر از دیگری است؟ بسیاری معتقدند کیفیت دو خودروی نیسان ماکسیما و مزدا 3 مشابه همدیگر است.

به منظور تقابل بهتر دو خودرو مورد مقایسه این مقاله، هر دو نمونه مجهز به گیربکس 4 سرعت اتوماتیک انتخاب شده‌اند که توان خروجی پیشرانه را در اختیار محور جلو خودرو قرار می‌دهند و هر دو خودرو از ترمزهای دیسکی در هر چهارچرخ بهره می‌برند.

اما شباهت‌های فنی میان این دو خودرو همین جا به پایان می‌رسد چرا که قابلیت دستیابی به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت از حالت سکون برای مزدا 3 برابر با 9.1 ثانیه اما برای ماکسیما برابر با 8 ثانیه عنوان شده است. اختلاف تقریبی 1 ثانیه‌ای میان دو خودرو شاید چندان قابل توجه به نظر نرسد اما باید در نظر داشت که مزدا 3 برابر با 1340 کیلوگرم وزن دارد درحالی که وزن خالص ماکسیما برابر با 1410 کیلوگرم است که با توجه به ابعاد بزرگتر اتاق و پیشرانه آن چندان دور از انتظار نیست.

از آن گذشته هر دو خودرو در نمونه دستی قطعا عملکرد بهتری از خود به نمایش می‌گذارند اما برای ماکسیما این تغییر به معنای ورود به شتاب زیر 8 ثانیه خواهد بود که برای خودروهای موجود در ایران رقم چشمگیری به حساب می‌آید. با این وجود نباید عملکرد قابل توجه پیشرانه جدیدتر مزدا 3 را نیز از یاد برد چرا که با داشتن دو سیلندر و 1 لیتر حجم کمتر همچنان قدرت و شتاب درخور توجهی را به مالک خود هدیه می‌دهد.

وزن بیشتر و پیشرانه قدرتمندتر ماکسیما بدون شک نقاط ضعف خود را نیز به همراه دارد. مصرف سوخت متوسط مزدا 3 در حدود بابر با 8.2 لیتر در هر صد کیلومتر عنوان شده است در حالی که همین رقم برای ماکسیما برابر با 11.5 لیتر در هر صد کیلومتر ارزیابی شده است که اختلاف قابل توجهی را به نمایش می‌گذارد.

این اختلاف در رانندگی‌های پرشتاب و ترافیک‌های شهری برای ماکسیما شدیدتر خواهد بود. البته بیان این نکته به منظور نکوهش مصرف سوخت بیشتر این خودرو نیست چرا که در هر حال هرکه فیل خواهد جور هندوستان کشد و به منظور دستیابی به سواری تیز و بز و اسپرت‌تر ماکسیما، باید بهای سوخت بیشتر آن را نیز پرداخت کرد.

تفاوت مشخات فنی موتور مزدا 3 و نیسان ماکسیما اتومات

تفاوت مشخات فنی موتور مزدا 3 و نیسان ماکسیما اتومات

شاید بارزترین تفاوت میان دو رقیب مورد بررسی این مقاله پس از ابعاد خارجی آن‌ها، سیستم فنی و مخصوصا بخش پیشرانه و انتقال نیرو آن‌ها باشد. هر دو خورو از نوع متحرک جلو هستند با این تفاوت که پیشرانه به کار رفته در مزدا 3 یک نمونه چهار سیلندر خطی دو میل‌سوپاپ (DOHC/16 سوپاپ) به حجم 2 لیتر است که می‌تواند قدرتی برابر با 147 اسب بخار در دور 6000 و 187 نیوتن.متر در دور 4500 تولید کند. این اعداد و ارقام برای ماکسیما با داشتن دو سیلندر بیشتر برابر با یک نمونه 3 لیتری V6 (24 سوپاپ) است که می‌تواند قدرت قابل توجهی برابر با 227 اسب بخار در دور 6400 و گشتاوری برابر با 288 نیوتون.متر در دور 3600 به تولید برساند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مقایسه فنی ماکسیما اتومات و مزدا 3 اتومات جدول زیر را مطالعه کنید.

جدول مشخصات فنی مزدا 3 و ماکسیما

مدل خودرومزدا3ماکسیما
پیشرانه4 سیلندر6 سیلندر
حجم موتور2 لیتر2.9 لیتر
حداکثر قدرت148 اسب بخار227 اسب بخار
حداکثر گشتاور187 نیوتون متر288 نیوتون متر
گیربکس5 دنده اتوماتیک تیپ ترونیک5 دنده سرعتی، 4 سرعته اتوماتیک
مصرف سوخت (ترکیبی)7.6 لیتر111 لیتر
شتاب صفر تا 1009.28.8
حداکثر سرعت210 کیلومتر بر ساعت240 کیلومتر بر ساعت

باتری مزدا 3 و باتری نیسان ماکسیما در کیان باتری با قیمت مناسب و ارسال و نصب رایگان در شهر تهران است.

مقایسه امکانات و آپشن های مزدا تری با ماکسیما

مزدا3 و ماکسیما دو خودروی محبوب هستند که یکی از دلایل محبوبیت بین مردم، آپشن­‌ها و امکانات رفاهی آن‌ها است.

البته که نسخه­‌های قدیمی این دو خودرو از آپشن­‌های کمی بهرمند بودند اما در جدیدترین نسخه­ ‌های عرضه شده در ایران از هر دو خودرو، شاهد آپشن­‌های درحد انتظاری بودیم. برای مقایسه دقیق مزدا3 با ماکسیما برای قسمت آپشن­‌ها و امکانات رفاهی می‌­توانید به جدول زیر مراجعه فرمائید:

جدول تجهیزات رفاهی مزذا 3 و ماکسیما

تجهیزاتمزدا3ماکسیما
چراغچراغ­‌های ‌هالوژن، تنظیم ارتفاع چراغ­‌های جلو، مه شکن جلو و عقب، زنون و چرخش نور در پیچ ‌هامه شکن جلو
سیستم‌های مولتی مدیارادیو، MP3، AUX، CD، 4 بلندگورادیو، 5 سی دی چنجر، 6 بلندگو، AUX
صفحه نمایشصفحه نمایش لمسیصفحه نمایش با دکمه
آینهتنظیم برقی اینه ‌ها با گرمکنتنظیم برقی اینه ‌ها با گرمکن
تهویه مطبوعکنترل اتوماتیک دوگانهاتوماتیک، دارای دریچه تهویه برای ردیف عقب
صندلیتنظیم دستی، گرمکن، روکش چرمی‌، تنظیم ارتفاع، گرمکن صندلی‌های جلو و پشت سری فعالتنظیم برقی صندلی،  کمربند پیش کشنده، قابلیت خواب‌اندن صندلی عقب
شیشهشیشه بالابر جلو و عقب برقی با قطع کنشیشه بالابر برقی
سیستم ‌های هشدار دهندهبرف پاک کن اتوماتیک با سنسور باران، قفل ن‌هایی – کروز کنترل
سایر امکاناتسانروف، روکش چرمی‌ فرمان، فرمان قابل تنظیمسانروف (در بعضی مدل­‌ها)، ایموبیلایزر

مقایسه طراحی ظاهری ماکسیما و مزدا 3

ماکسیما در حال حاظر با قیمتی عرضه می‌­شود که پرچم‌دار‌های خودرو‌های چینی عرضه می‌­شوند. همین مسئله گواه همچنان بروز بودن نماینده نیسان است. از طرفی دیگر مزدا3 نیز یکی از خودرو‌های پرفروش بازار محسوب می‌­شود که حاکی از زیبا بودن این خودرو دارد پس مقایسه مزدا3 با ماکسیما بر سر ظاهرشان، رقابتی بین این دو است و اگر خودرویی در این جنگ بازنده شود باز در مقایسه با سایر رقبا مطمئنا برنده محسوب می‌­شود.

ماکسیما دارای ظاهر بیرونی ساده و در عین حال اسپرت است که پختگی نیز در ظاهرش موج می‌­­زند.

از نمای روبرو

چراغ­ جلو‌های خاص ماکسیما همچنان طرفدار خود را دارد ولی جلوپنجره کوچک‌اش دیگر به­ اصطلاح از مد افتاده و در رقابت با مزدا3 کم می‌­آورد. از طرفی دیگر چراغ­‌های مه‌شکن ریزی نیز تعبیه شده که کاملاً نشان از طراحی قدیمی این شاهکار نیسان دارد.

مزدا3 اما باید در دو نسخه مقایسه شود. اگر نسخه قدیمی مزدا3 را بخواهیم بررسی کنیم، او هم در قسمت جلوپنجره حرفی برای گفتن ندارد اما چراغ­‌های جلو ب­ه‌قدری زیبایی دارد که بتو‌اند رقیب‌اش را زمین بزند. چراغ­‌های مه‌شکن نیز با اینکه از طراحی قدیمی بهره‌مند است اما باز از رقیبش ماکسیما، طراحی جدیدتری دارد.

مزدا3 نیوفیس که دیگر نیاز به گفتن ندارد؛ نسخه آپدیت شده مزدا3 فوق‌­العاده طراحی شده و با تغییرات ریز در چراغ­‌ها و تغییرات درشتی برای جلوپنجره دیگر دست ما را برای انتقاد بسته و بدون شک برگ برنده را در مقابل با ماکسیما دارا است.

از نمای بغل

حال به قسمت کناری بپردازیم؛ قسمتی که ماکسیما به دلیل ابعاد بزرگش جذبه خاصی دارد و از این لحاظ نسبت به رقیب خود، مزدا3 بهتر ظاهر شده‌­است. البته طراحی قدیمی ماکسیما کمی‌ به ذوق بیننده می‌­زند اما اگر دنبال خودرویی با جذبه بالا هستید، ماکسیما گزینه بهتری برای شما محسوب می‌­شود. مزدا3 اما طراحی جدیدتری دارد ولی همچنان با توجه به طراحی جدیدترش در قسمت کناری توانایی رقابت با ماکسیما را ندارد تا همه­ چیز در قسمت آخر معلوم شود.

طراحی قدیمی یکی از نقاط ضعف تمام خودرو‌ها محسوب می‌­شود اما برای ماکسیما همیشه به این صورت نیست؛ چراغ­‌های ماکسیما برای قسمت پشتی خود کمی‌ قدیمی شده اما به‌قدری این چراغ­‌ها زیبا است که همچنان جدید محسوب می‌­شود و در کنار آن، صندوق کشیده خود از نکات مثبت این سدان بلند محسوب می‌­شود.

از نمای عقب

مزدا3 نیز معروف به زیبایی چراغ­‌های عقب خود است اما با توجه به صندوق عقب نسبتا کوچک خود، نمی‌­تو‌اند برنده این بخش باشد تا در مقایسه مزدا3 با ماکسیما بر سر طراحی بیرونی، همه ­چیز نزدیک و نفس­‌گیر در جریان باشد.

از لحاظ طراحی داخلی:

حال باید شاهد مقایسه مزدا3 با ماکسیما بر سر طراحی داخلی باشیم تا بالاخره بتوانیم دست یکی از دو شرکت­ کننده در رینگ رقابت را بالا ببریم.

از دیدگاه طراحی نمای داخلی، هر دو خودرو ظاهری قدیمی را به نمایش می‌گذارند. البته باید در ذهن داشت که مزدا 3 از دیدگاه طراحی خودرویی جدیدتر و به روزتر است اما همچنان المان‌های طراحی نمای داخلی هر دو خودرو بسیار نزدیک به یکدیگر با اندکی تم اسپرت‌تر در مزدا 3 است که از غربیلک فرمان سه شاخه و نشانگرهای دوار سه تایی با رنگ پردازی قرمز نشات می‌گیرد.

ماکسیما از سوی دیگر ظاهری به اصطلاح ایرانی‌ها، پیرمردی‌تر را در نمای داخلی خود ارائه می‌دهد که تلاش داشته است با استفاده از تریم دو رنگ و استفاده از تزئینات طرح چوب، جلوه لوکس و سر و سنگین‌تری را عرضه کند.

عدم وجود سیستم مولتی مدیا به همراه نمایشگر لمسی به صورت فابریک در این خودروها در دوران تولید و عرضه به هیچ عنوان رایج نبود و از این رو استفاده از سیستم‌های مولتی مدیا متفرقه (افترمارکت) در هر دو خودرو پدیده رایجی است که تا مقدار زیادی از یکنواخت و قدیمی بودن حس نمای داخلی خودرو می‌کاهد.

انتخاب میان نمای داخلی هر دو خودرو کاملا به سلیقه شخص خریدار بازمی‌گردد اما این حقیقت که نمای داخلی ماکسیما بازتر، اندکی لوکس‌تر و بسیار جادارتر از مزدا 3 است حقیقتی غیرقابل انکار است. این فاکتور مهم حتی امروزه یکی از بزرگترین عوامل خرید خودرویی چون ماکسیما در میان مشتریان این خودرو است. از این رو به سادگی می‌توان بیان کرد که نه تنها ابعاد خارجی، بلکه جادار بودن نمای داخلی ماکسیما، جدا از جلوه قدیمی‌تر آن، می‌تواند به عنوان فاکتوری موثر در انتخاب مشتری میان این دو خودرو عمل کند.

    ماشینت روشن نمیشه؟ خرید باطری ماشین از کیان باتری با ارسال و نصب رایگان در شهر تهران می باشد با تست باتری قبلی و دریافت مبلغ باتری در محل، کارت آسون میشه. حالا با 02188882222 تماس بگیرید!

تجربه رانندگی در ماکسیما بهتر است یا مزدا 3؟

در قسمت تجربه رانندگی شاهد سرعت بی نظیر ماکسیما هستیم. فقط ماکسیما خود را روشن کنید و به جاده بروید. سرعت بی نظیر، فرمان پذیری عالی و بی صدا بودن کابین کافی است که شما را از هر نظر راضی کند. البته مزدا 3 از سرعت بالا بی بهره است، اما به یاد داشته باشید که این خودرو آپشن های زیادی دارد که می تواند کمک مضاعفی در ثبت لحظات خوب در خودرو به شما بدهد.

مقایسه ایمنی در مزدا 3 اتوماتیک و نیسان ماکسیما اتوماتیک

مقایسه ایمنی در مزدا 3 اتوماتیک و نیسان ماکسیما اتوماتیک

با مقایسه مزدا 3 با ماکسیما از نظر ایمنی، استحکام زیادی از کابین هر دو خودرو می بینیم، اما مزدا 3 دارای پنج ستاره ایمنی است، بهتر از ماکسیما با 4 ستاره است و به همین دلیل می توان مزدا 3 را برنده اعلام کرد. البته برای مقایسه دقیق این دو خودرو می توانید به جدول زیر مراجعه کنید:

جدول تجهیزات ایمنی مزدا3 و ماکسیما

تجهیزاتمزدا3ماکسیما
تجهیزات ایمنی و حفاظتیقفل مرکزی، ریموت کنترل، ایموبلایزر، سیستم قفل دوبلهقفل مرکزی با دزدگیر و آژیر، ایموبلایزر
کیسه هوابرای راننده، سرنشین، جانبی، پرده ای و در مجموع 6 عدد2 عدد برای راننده و سرنشین جلو
سیستم ترمزABS، EBD EBAABS، EBD

مزدا 3 بخریم یا ماکسیما کدام بهتر است؟

مزدا 3 بخریم یا ماکسیما کدام بهتر است؟

ماکسیما و مزدا3 از لحاظ قیمتی در یک محدوده هستند البته که با توجه به جدیدتر بودن مزدا3 بالاتر بودن قیمتش پیش‌­بینی می‌­شد. برای پیدا کردن قطعات هر دو خودرو به مشکل نمی­‌خورید و هر دو خودرو هزینه نگهداری بالایی دارند تا در آخرین بخش مقایسه، کاملا یکسان باشند. در کل نیز اگر بیشتر وقت خود را در جاده می‌­گذارنید ماکسیما و اگر خودرویی شهری مدنظرتان است، مزدا3 گزینه بهتری برای شما است.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
2 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
علیدوست
علیدوست
1 سال پیش

مزدا 3 خیلی عالیه آ هرکی پول داره مزدا 3 بخره بجای ماکسیما هم موتورش خوبه هم ماشین خیلی نرمیه

احسان
احسان
1 سال پیش

سلام ممنونم از مقالعه خوبتون داشتم مطالعه میکردم به این نکته بر خوردم که بخاطر وزن بالاتر ماکسیما شما نوشتید که مزدا 3 بهتره ولی من نظرم اینه که همین وزن بالا خودش یدونه آپشنه و خطر کمتری نسبت به مزدا 3 داره

سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش