مقایسه شاهین و دنا پلاس کدام بهتر است؟

3.8
(271)

در این مقاله از کیان باتری به مقایسه شاهین و دنا پلاس و تفاوت این دو خودرو از نظر فنی و ظاهری می پردازیم. دنا پلاس بهتر است یا شاهین کدام را بخریم؟

مقایسه مورد بحث در این مطلب نیز به خودروهای داخلی جدید بازار ایران می‌پردازد، یعنی رقابت سایپا شاهین و دنا پلاس توربو.

نکته جالب در مقایسه دنا پلاس توربو و شاهین سایپا، مجهز بودن پیشرانه هر دو خودرو به سامانه پرخوران یا توربوشارژر است. استفاده از پیشرانه‌های توربوشارژر کم‌حجم به جای موتورهای حجیم، یکی از رویه‌های مرسوم برای کاهش آلایندگی خودروهای درون‌سوز در دنیای امروز است که به نظر می‌رسد خودروسازان ایرانی نیز در جهت دستیابی به این هدف حرکت می‌کنند.

 

مقایسه شاهین و دنا پلاس کدام بهتر است؟
مقایسه شاهین و دنا پلاس کدام بهتر است؟

مقایسه کلی شاهین و دنا پلاس

اواخر سال ۹۹ بود که سایپا به عنوان یکی از ابرقدرت‌های ساخت اتومبیل‌های داخلی، جدیدترین محصول خود یعنی شاهین را به بازار عرضه کرد. از آنجایی که جو رقابتی میان خودروهای تولید شده توسط شرکت سایپا و ایران خودرو همواره برپا و برقرار بوده است، قصد داریم خودروی شاهین را با همتای هم قیمت خود در میان سدان‌های ساخت ایران خودرو یعنی دنا پلاس مقایسه کنیم.

در ادامه ساختار فنی، کیفی و ایمنی هر یک از خودروهای ذکر شده را در مقام‌ قیاس با یکدیگر قرار داده و ویژگی‌‌های هر یک را معرفی می‌کنیم.

همچنین بخوانید: نقد و بررسی دنا پلاس اتوماتیک و دنده ای (توربو + معمولی)

فیلم مقایسه شاهین سایپا و دنا پلاس

ویدئوی زیر از پدال خودروهای شاهین و دنا پلاس را مقایسه کرده و برنده این رقابت را اعلام می کند. که به خریداران این خودرو ها کمک زیادی می کند.

مقایسه فنی شاهین و دنا پلاس

شتاب صفر تا صد دنا پلاس معادل 12 ثانیه برآورد شده و این در حالی است که شاهین نتوانسته آن طور که انتظار می‌رفت در بحث شتاب گیری عملکردی مطلوب از خود به نمایش بگذارد؛ چرا که شتاب صفر تا صد شاهین چیزی حدود ۱۴_۱۵ ثانیه (در تست‌های) غیررسمی اندازه‌گیری شده که انتظار می‌رفت حداقل بتواند چیزی حدود ۱۱.۵ تا 12 ثانیه این فرایند را انجام دهد. بنابراین شاهین در مبحث شتابگیری نسبت به دنا پلاس ضعف خواهد داشت.

بنابراین از حیث فنی می‌شود گفت که محصول ایران خودرو برنده مقایسه دنا پلاس و شاهین خواهد بود. چراکه هم عملکرد بهتری ارائه می‌دهد و هم به دلیل تنفس طبیعی بودن، دردسرهای نگهداری کمتری در طول زمان خواهد داشت.

تفاوت مشخات فنی موتور شاهین و دنا پلاس

دنا پلاس از لحاظ فنی تفاوتی با مدل پایه خود یعنی سمند ال ایکس ef7 ندارد و از همان موتور ۱.۷ لیتری تنفس طبیعی قدرتی برابر با ۱۱۳ اسب بخار و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور دریافت می‌کند.

جدول مقایسه مشخصات فنی شاهین و دنا پلاس

خودروسایپا شاهیندنا پلاس صفر کیلومتر دنده ای
سال طراحی خودرو13971396
کلاس خودروسدان کامپکت شهری ایرانیسدان (صندوقدار)
حجم موتور1500 سی سی1646 سی سی
موقعیت موتورجلو | توربوشارژEF7 جلو
گیربکسپنج سرعته دستی یا شش سرعته اتوماتیکدستي پنج سرعته
سیلندر44
طول4460 ميلي‌متر4559 ميلي‌متر
عرض1768 ميلي‌متر1944 ميلي‌متر
ارتفاع1501 ميلي‌متر1460 ميلي‌متر
حداکثر قدرت105115 اسب بخار در 6000 دور در دقيقه
حداکثر گشتاور165157 نيوتن متر در 4500 دور در دقيقه
سوپاپ816
دیفرانسیلدیفرانسیل جلو
شتاب 0 تا 10013.5
حداکثر سرعت190189
وزن1260 کیلوگرم1258 کیلوگرم
فاصله بین دو محور2650 میلیمتر2671 میلیمتر
مصرف سوخت داخل شهر– لیتر6.2 لیتر
مصرف سوخت خارج از شهر– لیتر– لیتر
مصرف سوخت ترکیبی– لیتر7.94 لیتر
حجم باک47 لیتر60 لیتر
حجم فضاي صندوق عقب– لیتر500 لیتر
سیستم های ترمز و پایداریچهارچرخ دیسکی، مجهز به EBD، ABS، BAS، GSI، ESC“ترمز ضد قفل ABS و EBD – ترمز جلو ديسكي خنك شونده – ترمز عقب ديسكي”
کیسه هواراننده و سرنشین جلو – کیسه هوای پرده ای – مجموعاً 6 کیسه هوا4 عدد (راننده و سرنشين جلو و جانبي )
مالتی مدیامجهز به نمایشگر هفت اینچی – صفحه نمایش 10 اینچی آندروید در مدل لوکس و سوپرلوکس“داراي مانيتور مالتي مديا تصويري لمسي با رهياب (GPS) و بلوتوث موبايل – بلندگوهاي جلو و عقب – تيوتر”
سایز تایر (لاستیک ها)آلومينيومي – 195/60R15
استاندارد محیط زیستیورو 5يورو 4

 

باتری شاهین در کیان باتری با قیمت مناسب و ارسال و نصب رایگان در شهر تهران است.

مقایسه امکانات و آپشن های شاهین و دنا  پلاس

تجهیزاتی که برای شاهین دنده‌ای در نظر گرفته شده شامل موارد زیر می‌شود:

دو عدد کیسه هوا ویژه سرنشینان جلو، ورود و استارت بدون کلید، سنسور فشار باد تایر، تهویه مطبوع اتوماتیک، نشانگر دمای بیرون، سانروف، سیستم مالتی مدیا ۷ اینچی، سنسور پارک عقب، ترمزهای دیسکی، abs  و ebd و ترمز کمکی، ایموبیلایزر مه شکن، دیلایت و اتولایت، دوربین دید عقب، نشانگر تعویض دنده، ایزوفیکس، چراغ مشایعت، آینه‌های برقی تاشونده با گرمکن.

امکانات دنا پلاس هم به این شرح است: کروز کنترل، سانروف، رینگ‌های آلومینیومی ۱۵ اینچی، حسگر پارک عقب، دوربین دید عقب، صندلی راننده و سرنشین با تنظیمات ۸ حالته برقی، آینه‌های جانبی برقی تاشونده، مه شکن‌های جلو و عقب، چراغ بدرقه، مالتی مدیا با نمایشگر لمسی، تهویه مطبوع اتوماتیک به همراه دریچه برای سرنشینان ردیف دوم، چهار عدد کیسه هوای سرنشینان جلو، فرمان هیدرولیک با دکمه‎های کنترل، ترمز ضد قفل ABS وEBD، ترمزهای دیسکی خنک شونده جلو و ترمز دیسکی عقب

بنابراین به نظر می‌رسد که گرچه اختلاف زیادی بین سطح تجهیزات این دو محصول ایرانی وجود ندارد اما دنا پلاس در مواردی مثل کروز کنترل و صندلی‌های برقی نسبت به حریف سایپایی خود برتر ظاهر شده است. شاهین نیز دارای حسگر TPMS، استارت دکمه ای و ورود بدون کلید است که در دنا پلاس یافت نمی‌شود.

    مقایسه طراحی ظاهری شاهین و دنا پلاس

    شکی نیست که در نگاه بسیاری افراد، دنا پلاس طراحی جذابی دارد و حداقل نسبت به سمند و نوادگانش، خودرویی زیبا تلقی می‌شود، اما از حیث دانش طراحی صنعتی، بی‌هیچ تردید باید گفت که شاهین سایپا دست برنده را خواهد داشت، چرا که دنا در واقع یک فیس‌لیفت بر روی سمند محسوب می‌شود که خود سمند نیز فیس‌لیفتی کامل بر روی پژو 405 است، همین فیس‌لیفت‌های متعدد باعث شده تا هماهنگی کاملی بین اجزای خودرو وجود نداشته باشد و ذات قدیمی اتاق، در برخی زوایا خود را نشان دهد، همچنین عدم هماهنگی کامل بین طراحی قسمت‌های جلو، عقب و کنار خودرو نیز کاملاً ملموس است، اما شاهین به مراتب از طراحی پخته‌تر و هماهنگ‌تری برخوردار است و از حیث طراحی صنعتی بی‌شک نمره بالاتری می‌گیرد.

    از لحاظ طراحی داخلی:

    مقایسه شاهین با دنا پلاس از نظر کابین نیز حائز اهمیت است. شاهین خودرویی در سگمنت C و دنا پلاس خودرویی با سگمنت D است. بنابراین ممکن است تصور عموم بر این پایه باشد که فضای داخلی اتاقک شاهین به نسبت دنا پلاس کوچک‌تر است. اما در واقع چنین نیست و حتی دنا پلاس به دلیل فرم صندلی‌های عقب از نمونه پایه خود یعنی سمند کوچک‌تر بوده و بخش پشتی کابین آن از شاهین کوچک‌تر به نظر می‌رسد. اما از آنجایی که فاصله محوری مناسبی برای این اتومبیل در نظر گرفته شده است، فضای فراخ به اندازه کافی در اختیار سرنشینان قرار می‌گیرد.

    با وجود اینکه نوع مواد و اجزای بکار رفته در ساخت فضای داخلی کابین هر دو خودرو به لحاظ استانداردهای جهانی مورد تایید نبوده و نواقص موجود نشانگر دور بودن شاخصه‌های این خودرو از یک اتومبیل شهری با معیارهای مقرون به صرفه است، اما هر دو خودرو به لحاظ ابعاد کابین، سایز صندلی‌‌های راننده و سرنشینان و همچنین فاصله محوری ایجاد شده، گزینه‌ای مناسب برای کاربری خانوادگی و مسافرت‌های مختلف به شمار می‌آیند.

        ماشینت روشن نمیشه؟ خرید باطری ماشین از کیان باتری با ارسال و نصب رایگان در شهر تهران می باشد با تست باتری قبلی و دریافت مبلغ باتری در محل، کارت آسون میشه. حالا با 02188882222 تماس بگیرید!

     مقایسه ایمنی دنا پلاس و شاهین

    برای آنکه بهتر مقایسه شاهین با دنا پلاس صورت گیرد، باید این دو خودرو را از نظر سطح ایمنی نیز به خوبی مورد بررسی قرار داد. به لحاظ استانداردهای جهانی هر دو خودرو شاهین و دنا پلاس فاقد سیستم ESP هستند. با این وجود نتایج آزمون‌ها و تست‌های فنی و ایمنی مقاومت و امنیت در مقابل تصادفات نشان می‌دهد که شاهین سایپا در مقایسه با دنا پلاس ایمن‌تر بوده و از این نوع استانداردها تبعیت بیشتری دارد.

    پلتفرم شاهین مدرن‌تر بوده و اصلاحات بنیادی که در چهارچوب ساختاری آن اعمال شده، خروجی بهتری را حاصل کرده است. لذا شاهین را می‌توان سدان ایمن‌تری نسبت به دنا پلاس و دیگر اعضای خانواده آن در نظر گرفت.

    شاهین همچنین آزمون R95 استاندارد EC که جزء‌ ۶ مولفه اصلی جهت اخذ تاییدیه فروش در اتحادیه اروپا محسوب می‌شود را با موفقیت پشت سر گذاشته است. هدف از انجام این تست بر روی خودروها این است که میزان سلامت و ایمنی راننده و استحکام خودرو در برخورد‌های جانبی با موانع گوناگون سنجیده شود.

    البته این خودرو فاقد امکاناتی نظیر کنترل پایداری الکترونیکی و ایربگ‌های جانبی است. لازم به ذکر است که پلتفرم SP100 شرکت سایپا قادر به اخذ رتبه ایمنی بالاتری است. این پلتفرم ضمن مطابقت با استانداردهای ECE اروپا به لحاظ عملی نیز در مقایسه با سایر محصولات این کارخانه ایمن‌تر و مستحکم‌تر است.

    در ساخت و طراحی دنا پلاس از تجهیزات ایمنی قابل قبول و متریال مناسب استفاده شده است. اما این خودرو بر خلاف شاهین آزمون‌های موسسات معتبر ایمنی را طی نکرده است و نتایج ایمنی سنجی و راستی آزمایی امنیتی را از این موسسات دریافت ننموده است. البته باید توجه داشت که ایمنی دنا پلاس به نسبت سایر خودروهای ساخت ایران خودرو بالاتر است.

    مقایسه تجربه رانندگی دنا پلاس با شاهین

    گرچه شاهین مانند اتومبیل‌های مجهز به سیستم مولتی لینک از هولدینگ و سواری با کیفیت بسیار بالا برخوردار نیست اما به لحاظ سیستم تعلیق و چهارچوب اقتصادی مشابه با پلتفرم پایه خود یعنی تویوتا یاریس، در دسته بندی خودروهایی با تعلیق ساده دارای میله پیچشی (مشابه سیستم تعلیق دنا پلاس) برای محور عقب قرار می‌گیرد.

    نمونه مورد آزمایش شاهین به دلیل قرار داشتن در مرحله آب بندی و عدم امکان ایجاد فشار بالا امکان مقایسه عملی را فراهم نمی‌کرد اما مطابق تحقیقات به عمل آمده، این خودرو روند تنظیمات سیستم فنربندی را به خوبی طی کرده و از نظر بالانس قابل قبول است.

    همچنین تعادل مناسبی نیز میان میزان استحکام و نرمی فنرهای آن وجود دارد. در نتیجه به لحاظ بالانس و تعادل سیستم تعلیق نمی‌توان تفاوت قابل اعتنایی میان شاهین و دنا پلاس قائل بود. از آنجایی که شاهین مجهز به سیستم توربو شارژ است، حس سواری مناسبی را در رانندگی شهری برای سرنشینان ایجاد می‌کند و کارکرد قابل قبولی را در دور موتورهای میانی ارائه می‌دهد.

    با این وجود باید خاطر نشان کرد که لذت رانندگی با شاهین ممکن است به دلیل کات آف‌های ایجاد شده در دورهای پایینی موتور (حدود ۵۵۰۰ دور در دقیقه) که از محدودیت دور موتور منشا می‌گیرد، کاهش یابد. علاوه بر این شاهین مانند خانواده تیبا به عایق کاری مناسب‌تری نیاز دارد تا صدای موتور ورودی به اتاقک خودرو تقلیل یابد.

    دنا پلاس به دلیل عدم بهره‌مندی از موتور توربو و تاخیر عملکرد پدال گاز، رانندگی در مسیرهای شهری را کندتر و سنگین‌تر کرده و در مقایسه با شاهین کارکرد شتابی ضعیف‌تری را به نمایش می‌گذارد‌. با این وجود به دلیل نوع پیشرانه به کار رفته در دنا پلاس، نواقصی مانند کات آف زود هنگام و لگ توربو در این خودرو مشاهده نمی‌شود.

    توان ترمزگیری در هر دو خودروی شاهین و دنا پلاس به دلیل بهره‌مندی از سیستم چهار چرخ دیسک با استانداردهای تعیین شده مطابق است و با این وجود عدم استفاده از سامانه ESP در این خودروها پکیج امنیتی کارکردشان را ناقص باقی گذاشته است.

    دنا پلاس بخریم یا شاهین کدام بهتر است؟

    دنا پلاس طراحی ظاهری جوان پسندتری دارد و فرم بدنه آن شاخصه های اسپرت بیشتری را به نمایش می‌گذارد. از طرفی موتور آن هم تنفس طبیعی بوده و در طول زمان ضمن بروز استهلاک متعادل، حساسیت پایین تری نسبت به کیفیت بنزین و روغن نشان می‌دهد. شتاب بهتر، صندوق عقب جادارتر، کابین زیباتر و امکانات کاربردی تر، از دیگر مزیتهای دنا پلاس نسبت  به شاهین سایپا به شمار می‌روند. بنابراین هرکس که معیارهای ذکرشده در بالا را اولویت خود قرار داده بهتر است دنا پلاس بخرد.

    شاهین نیز طراحی بیرونی دلنشین تری دارد و عمده قطعات فنی آن به دلیل اشتراک با تیبا به قیمت ارزان‌تری در بازار موجود خواهد بود. اما موتور این خودرو توربوشارژ است و احتمالا استهلاک بیشتری در طول زمان از خود بروز خواهد داد.

    نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

    بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

    عضو شوید
    آگاه شوید
    guest
    4 نظرات
    فید بک نظرسنجی داخل متن
    مشاهده تمام نظرات
    پیکان
    پیکان
    5 ماه پیش

    با سلام اقا نظر هر کی برای خودش محترمه ولی من دنا مدل 95 دارم خیلی راضیم اونای که میگن داخل کابین تنگه کی گفته لطفا ندونسته حرف نزنید خیلی راحته اصلا خسته نمیشی فضای بازی داره تو سر بالایم کم نمیاره با کروز کنتر سرعت رو 130 گذاشتم سر بالای عین فشنگ رفت اصلام کم نکرد با سپاس

    محمد
    محمد
    11 ماه پیش

    دناپلاس بهترین خودروی ساخت ایران است

    حسین
    حسین
    1 سال پیش

    طراحی دنا پلاس شبیه قوطی کبریت است. ساختار همون سمند است. اصلا جوان پسند نیست.

    سامان
    سامان
    1 سال پیش

    ترسیدین با توربو شارژر دنا مقایسه کنید رفتین با ساده مقایسه کردین جالبه چقدر تبلیغات الکی
    برای شاهین میکنن تا شاید یه فروشی بگیره بازم با این حجم تبلیغات فیک استقبال نشد ازش

    سبد خرید
    اسکرول به بالا
    مشاوره رایگان و ثبت سفارش