مقایسه شاهین با پژو 206 تیپ 5

4.6
(115)

در این مقاله از کیان باتری به مقایسه شاهین با پژو 206 تیپ 5 تفاوت این دو خودرو از نظر فنی و ظاهری می پردازیم. پژو 206 بهتره بخریم یا شاهین  کدام را بخریم؟

مقایسه شاهین با پژو 206 تیپ 5
مقایسه شاهین با پژو 206 تیپ 5

مقایسه کلی شاهین و پژو 206

شاهین به‌عنوان سدان جدید سایپا و پژو 206 تیپ 5 به‌عنوان محصول نسبتا قدیمی و پرفروش ایران خودرو در بازار ایران شناخته می‌شوند که مشتریان هنگام خرید خودرو آنها را با یکدیگر مقایسه می‌کنند؛ اما از میان آنها کدامیک برای خرید گزینه مناسب‌تری خواهد بود؟ در ادامه با بررسی جزئیات طراحی، مشخصات فنی و سطح امکانات آنها به این پرسش پاسخ خواهیم داد.

همچنین بخوانید:   نقد و بررسی مزایا و معایب خودرو شاهین سایپا

فیلم مقایسه پژو 206 و شاهین

ویدئوی زیر، خودرو های شاهین و پژو 206 را باهم مقایسه کرده و مشخص می کند ارزش خرید کدام بیشتر است. که به خریداران این خودروها کمک زیادی می کند.

مقایسه فنی شاهین و پژو 206

در مقایسه این دو مدل خودرو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مقایسه شاهین با 206 تیپ 5 در بخش فنی نمی‌تواند به نفع محصول سایپا به پایان برسد؛ زیرا شرکت سایپا به دلیل آنکه نتوانست موتور ۱۶ سوپاپ تنفس طبیعی برلیانس را روی شاهین نصب کند، از پیشرانه ۸ سوپاپ قدیمی تیبا استفاده کرد و با اضافه کردن سامانه توربوشارژ به آن، قوای محرکه شاهین را به وجود آورد.

جدا از بحث ۸ سوپاپ بودن موتور شاهین، اصولا خودروهای خانوادگی در بازار ایران باید به سیستم مکش تنفس طبیعی ۱۶ سوپاپ مجهز شوند تا مشتریان بتوانند از آنها به نحوی راحت‌تر استفاده کنند و با مواردی مثل حساسیت موتور نسبت به کیفیت بنزین و دیگر دردسرهای سامانه‌های توربوشارژ مواجه نشوند.

اما در طرف دیگر پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با یک پیشرانه بسیار مناسب یعنی موتور tu5 به بازار آمده و از نظر استهلاک گزینه بهتری نسبت به موتور توربوشارژ شاهین محسوب می‌شود.

تفاوت مشخات فنی موتور شاهین و پژو 206 تیپ 5

از لحاظ توان فنی موتور شاهین روی کاغذ کمی برتر به نظر می‌رسد؛ زیرا ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۷۸ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این در حالی است که موتور تیو ۵ پژو ۲۰۶ نیز قادر است ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور را به چرخ‌های جلو منتقل کند. اما در این بین به دلایلی مثل وقفه سیستم توربو و برخی دیگر عوامل، خودرو شاهین نمی‌تواند به اندازه پژو ۲۰۶ تیپ ۵ پرشتاب و چابک باشد.

مقایسه تجربه رانندگی شاهین با پژو 206

شتاب صفر تا صد پژو ۲۰۶ تیپ ۵ معادل ۱۱.۵ ثانیه برآورد می‌شود اما این رقم برای شاهین به حوالی ۱۴ تا ۱۵ ثانیه می‌رسد. بنابراین پژو ۲۰۶ تیپ ۵ عملکرد چابک‌تری نسبت به شاهین دارد و هیجان رانندگی بیشتری را برای کاربر، به‌ویژه جوانان فراهم می‌آورد.

کیفیت سواری پژو ۲۰۶ خیلی خشک نیست اما به نظر می‌رسد سواری شاهین به‌ویژه در صندلی‌های ردیف عقب نسبت به ۲۰۶ کمی نرم‌تر باشد.

ضمن آنکه هندلینگ شاهین هنگام عبور پرسرعت از مسیرهای منحنی شکل و دور زدن‌های پرشتاب، نسبت به ۲۰۶ می‌تواند کمی مطمئن‌ و پایدارتر ارزیابی شود.

مقایسه مشخصات فنی دو خودرو به روایت جدول عبارتنداز:

جدول مشخصات فنی شاهین و 206 تیپ 5

مدل خودروپژو ۲۰۶ تیپ ۵شاهین
نوع پیشرانه4 سیلندر -16 سوپاپ TU54 سیلندر- 8 سوپاپ- توربو M15
حجم پیشرانه۱.۶ لیتر۱.۵
حداکثر قدرت۱۰۵ اسب بخار۱۱۰ اسب بخار
حداکثر گشتاور۱۴۲ نیوتن‌متر۱۷۸ اسب بخار
گیربکس۵ دنده دستی۵ دنده دستی
مصرف سوخت۶.۶ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر۷.۲ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت۱۱.۶ ثانیه۱۴.۵ ثانیه
حداکثر سرعت۱۸۵ کیلومتر بر ساعت۱۹۰ کیلومتر بر ساعت
وزن۱۰۵۴ کیلوگرم۱۲۶۰ کیلوگرم

باتری پژو 206 و باتری شاهین در کیان باتری با قیمت مناسب و ارسال و نصب رایگان در شهر تهران است.

امکانات و آپشن های 206 بهتره یا شاهین

شاهین در بخش آپشن نسبت به 206 تیپ 5 برتری دارد؛ چرا که سایپا این خودرو را امکانات متعددی به بازار عرضه کرده و پژو 206 از بسیاری از آنها بی‌بهره مانده است. در واقع شاهین به امکاناتی چون استارت دکمه‌ای و ورود بدون کلید، آینه‌های جانبی تاشونده به شکل برقی، سیستم ناوبری GPS، سیستم پایش فشار باد تایرها، چراغ دی‌لایت و اتولایت، دوبین عقب، سیستم مالتی‌مدیا با نماشگر 7 اینچی و سانروف مجهز شده که 206 تیپ 5 از آنها بهره نمی‌برد.

از امکانات مشترک این دو خودرو می‌توان به ترمزهای ضد قفل ABS و EBD، ترمز دیسکی عقب (در 206 تیپ 5 فول)، تنظیم برقی آینه‌های جانبی، سنسور پارک عقب و تهویه مطبوع اتوماتیک اشاره کرد. چنین مواردی نشان می‌دهد سایپا شاهین در بخش آپشن کاملا نسبت به 206 تیپ 5 برتری دارد.

جدول تجهیزات ایمنی و رفاهی شاهین و 206

سیستم های ترمز و پایداریچهارچرخ دیسکی، مجهز به EBD، ABS، BAS، GSI، ESCسيستم ترمز ضد قفل(ABS و EBD ‌و EBA) ،ترمز جلو ديسكي با سيستم خنك كاري، 27430،27435: ترمز عقب ديسكي، 27434 و27433 : ترمز عقب كاسه اي
کیسه هواراننده و سرنشین جلو – کیسه هوای پرده ای – مجموعاً 6 کیسه هواكيسه هواي راننده و سرنشين جلو
مالتی مدیامجهز به نمایشگر هفت اینچی – صفحه نمایش 10 اینچی آندروید در مدل لوکس و سوپرلوکسراديو پخشCD،تيوتر جلو، بلندگوي درهاي عقب
سایز تایر (لاستیک ها)فولادي 14 اينچ
استاندارد محیط زیستیورو 5يورو4 بهينه، 27433: يورو5
صندلیصندلي راننده با قابليت تنظيم ارتفاع, پشت سري صندلي جلو و عقب با قابليت تنظيم ارتفاع , صندلي عقب 2 تكه با قابليت تاشوندگي
تهویه مطبوعتنظيم اتوماتيك
شیشه ها و آینه هاآينه هاي جانبي برقي، داراي حسگر دماسنج و قاب رنگي + شيشه بالابر برقي درهاي جلو و عقب
چراغچراغ مه شكن جلو و عقب، قابليت تنظيم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل خودرو,چراغ همراهي تا درب منزل در محيط هاي تاريك
تجهیزات ایمنیايموبيلايزر, قفل مركزي با ريموت راديويي, كمربندهاي ايمني جلو با قابليت تنظيم ارتفاع, سيستم كنترل بخار بنزين،27430: سنسور دنده عقب
سیستم فرمانهيدروليكي، كنترل سيستم صوتي پشت فرمان
ویژگی ها و امکاناتسیستم استارت و ورود بدون کلید – دکمه های کنترلی روی فرمان – تهویه مطبوع اتوماتیک – سانروف – سیستم روشنایی در روز – سنسور و دوربین دنده عقب – کروز کنترل – سیستم کنترل فشار باد لاستیک TPMS – فرمان برقی – استارت دکمه ایتریم خاکستری + دماسنج روي داشبورد
سيستم انژكتوریپاشش چند نقطه اي
مقایسه قیمتمحصول گرانترمحصول ارزانتر

مقایسه طراحی ظاهری پژو 206 و شاهین

خودرو شاهین طراحی نسبتا جدیدی دارد و در بازار ایران به عنوان یک محصول زیبای داخلی شناخته شده است. در طرف دیگر پژو ۲۰۶ با وجود آن که چهره تکراری و قدیمی را به نمایش می‌گذارد، اما همچنان در بازار پرطرفدار است و به‌ویژه افرادی که تمایل به خرید ماشین‌های هاچبک دارند، روی ۲۰۶ حساب ویژه‌ای باز می‌کنند.

بنابراین بسته به سلیقه مشتری هر دو خودرو طراحی ظاهری قابل قبولی ارائه می‌دهند، اما در این بین ماشین شاهین به دلیل برخورداری از شمایل جدید و کمی مدرن‌تر، احتمالا در نظر بیشتر مشتریان به عنوان خودروی زیباتر شناخته می‌شود.

از لحاظ طراحی داخلی:

در مورد طراحی داخلی، متاسفانه شاهین نتوانسته در حد انتظار ظاهر شود و به عنوان یک محصول جدید از داشبورد مدرن و امروزی بهره ببرد. پژو ۲۰۶ هم در زمان خود طراحی داخلی جذابی را ارائه می‌داد اما امروز دیگر نمی‌تواند به عنوان محصولی جذاب از نظر طراحی داخلی شناخته شود.

 در مورد میزان فضای داخل کابین قطعا خودروی شاهین گزینه بهتری برای خانواده‌ها به شمار می‌رود؛ چراکه ردیف عقب آن برای حضور افراد بزرگسال فضای بسیار مناسبی را ارائه می‌دهد. این در حالی است که ردیف دوم پژو ۲۰۶ نسبتا تنگ است و به درد استفاده‌های خانوادگی به‌ویژه هنگام مسافرت نخواهد خورد.

صندوق عقب پژو۲۰۶ نیز به عنوان یک ماشین هاچبک بسیار کوچکتر از شاهین است و از این جهت هم نمی‌تواند در قالب یک خودرو خانوادگی در برابر شاهین حرفی برای گفتن داشته باشد. با این حساب به نظر می‌رسد فضای داخل شاهین نسبت به پژو ۲۰۶ کاملا کاربردی‌تر باشد و نیازهای خانوادگی را به نحوی مطلوب‌تر برآورده کند.

    ماشینت روشن نمیشه؟ خرید باطری ماشین از کیان باتری با ارسال و نصب رایگان در شهر تهران می باشد با تست باتری قبلی و دریافت مبلغ باتری در محل، کارت آسون میشه. حالا با 02188882222 تماس بگیرید!

پژو 206 صندوقدار بخریم یا شاهین کدام بهتر است ؟

در پایان مقایسه206  تیپ 5 با شاهین احتمالا توانسته‌اید تا حدودی تصمیم به خرید یکی از این دو خودرو را با توجه به سلایق و احتیاجات خود، نهایی کنید.
اما به طور خلاصه در این باره می‌توانیم بگوییم که اگر خانواده نسبتا پرجمعیتی دارید و می‌خواهید یک ماشین تقریبا جادار با صندوق عقب بزرگ‌تر داشته باشید، قطعا شاهین خودروی بهتری برای خرید خواهد بود. ضمن آنکه طراحی ظاهری شاهین نسبت به ۲۰۶ زیباتر به نظر می‌رسد و امکانات رفاهی شاهین بهتر می‌تواند با نیاز مشتریان امروزی هماهنگ باشد. بنابراین اگر چنین ملاک‌هایی را برای خرید یک خودرو خانوادگی در نظر دارید، شاهین نسبت به ۲۰۶ تیپ ۵ گزینه مناسب‌تری برای شما خواهد بود.

اما در طرف دیگر میدان پژو ۲۰۶ تیپ ۵ علی‌رغم کمبودهایی که از نظر میزان فضای کابین و صندوق عقب و همچنین امکانات رفاهی دارد، از یک مزیت نسبتا مهم سود می‌برد که می‌تواند قاعده بازی را به نفع آن تغییر دهد.
بهره‌مندی از موتور ۱۶ سوپاپ تنفس طبیعی با قطعات یدکی فراوان و تعمیرات آسان، مهمترین مزیت ۲۰۶ تیپ ۵ نسبت به شاهین به‌حساب می‌آید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
4 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
فرمانی
فرمانی
1 سال پیش

سلام بنظرتون ماشین اگه حجم سوخت کمتری داره مورد خوبی برای خرید هست یا اینکه گزینه های دیگه ای هم هست که ترجیح داده میشه به حجم سوخت کم؟

نعمتیان
نعمتیان
1 سال پیش

سلام روز خوش ببخشید ی سوال داشتم منظور از حداکثر قدرت چیه که داخل مقالتون ارائه دادید الان حداکثر قدرت ماشین شاهین بالاتر از ماشین 206 تیپ 5 هست این ینی خیلی امتیاز خوبیه؟؟؟

روح نواز
روح نواز
1 سال پیش

منظورتون از پیشرانه خودرو چیه که تو مقالتون هم نوشتید؟

سلیمانی
سلیمانی
1 سال پیش

شاهین ی چیز دیگه است شاهین بخرید

سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش