مقایسه سمند LX با رانا کدام بهتر است؟

4.8
(1267)

در این مقاله از کیان باتری به مقایسه سمند LX با رانا تفاوت این دو خودرو از نظر فنی و ظاهری می پردازیم. سمند بهتره یا رانا کدام را بخریم؟

مقایسه سمند lx و رانا را می‌توان جدالی بین دو خودروی نه‌چندان خوب، اما محبوب داخلی دانست. این دو خودرو وجه شباهت‌های زیادی دارند که مهم‌ترین آن، تولیدشان توسط ایران خودرو است.

مقایسه سمند LX با رانا کدام بهتر است؟
مقایسه سمند LX با رانا کدام بهتر است؟

مقایسه کلی سمند LX و رانا

در واقع خودرو سمند به عنوان خودرو ملی ایران و بر اساس پلتفرم پژو 405 و تحت مشاوره شرکت‌های آلمانی و البته انگلیسی طراحی و تولید شد! به هر حال، خودرو سمند در سال 1380 توسط شرکت ایران خودرو معرفی و یک سال پس از آن به بازار عرضه گردید. سمند LX دومین مدل از خانواده سمند به شمار می‌آید که از سال 1384 تا کنون در خط تولید ایران خودرو قرار دارد. باید اشاره کرد که ایران خودرو روی مدل LX سمند مانور زیادی داده و به همین دلیل توانسته است فروش گسترده‌ای را در بازار تجربه کند.

امروزه، یکی از رقبای سمند LX در بازار خودرو ایران رانا است. رانا، که معنی لغوی آن رونده است، دومین خودرو ملی ایران خودرو و سومین خودرو ملی کشور به شمار می‌آید (تیبا نیز از جانب شرکت سایپا عنوان خودرو ملی را یدک می‌کشد). در واقع این خودرو نیز بر اساس پلتفرم پژو 206 طراحی (پلتفرم X12) تولید شده است. ولی کارشناسان معتقدند که برخلاف سمند نتوانسته در بازار کشور موفقیت چشمگیری به دست آورد.

در این مطلب قصد داریم به مقایسه سمند LX با رانا بپردازیم. مقایسه را با بررسی مشخصات مهم این دو خودرو شروع می‌کنیم.

همچنین بخوانید: نقد و بررسی مزایا و معایب رانا پلاس

فیلم مقایسه سمند LX و رانا

ویدئوی زیر، خودرو های سمند سورن و رانا پلاس را باهم مقایسه کرده و مشخص می کند ارزش خرید کدام بیشتر است. که به خریداران این خودروها کمک زیادی می کند.

مقایسه فنی سمند و رانا

در مقایسه سمند و رانا از نظر فنی می‌توان فهمید رانا دارای شرایط بهتری نسبت به سمند می‌باشد. رانا مجهز به پیشرانه TU5 بوده که در مقایسه با پیشرانه سمند عملکرد مناسبی دارد. میزان مصرف سوخت رانا از سمند کمتر بوده و می‌تواند شتاب صفر تا صد بهتری را در اختیار راننده خود قرار دهد.

تفاوت مشخصات فنی موتور سمند و رانا

در این قسمت می‌خواهیم مشخصات موتور این دو خودرو را با یکدگیر مقایسه کنیم. 

پیشرانه XU7 سمند سال با 1761 سی‌سی حجم و 8 سوپاپ قادر است 100 اسب بخار قدرت و 154 نیوتن‌متر گشتاور تولید نماید که در قیاس با نسخه 16 سوپاپ EF7 چیزی در حدود 13 اسب بخار قدرت و 2 نیوتن‌متر گشتاور ضعیف‌تر است. همچنین این پیشرانه با توجه به حجم بیشتر و راندمان پایین‎‌تر، در هر صد کیلومتر رانندگی ترکیبی حدود 0.85 لیتر بنزین بیشتری هم از باک طلب خواهد کرد. البته برخی معتقدند که موتور XU7 مقداری جان‌سخت‌تر است. ضمن اینکه از قطعات یدکی ارزانتری هم بهره میبرد و تعمیرات ساده‌تری دارد. همچنین حداکثر گشتاور این پیشرانه در دور موتور پایین‌تری نسبت به انجین EF7 به دست می‌آید و همین باعث شده که علیرغم شتاب اولیه ضعیف‌تر، شاهد کشش مناسبی از جانب این موتور باشیم.

رانا پلاس از یک پیشرانه ۱.۶ لیتری موسوم به TU۵ استفاده می‌کند. این پیشرانه ۴ سیلندر می‌تواند ۱۰۵ اسب بخار قدرت در ۵۸۰۰ دور بر دقیقه را تولید کند و مقدار گشتاور تولیدی آن نیز ۱۴۲ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور بر دقیقه است. نیروی این پیشرانه از طریق یک گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود تا این سدان جمع و جور شهری بتواند طی زمانی در حدود ۱۲ ثانیه سرعت خود را از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر برساند؛ همچنین مصرف سوخت ترکیبی این خودروها ۶.۶ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است که مصرف سوخت مناسبی برای سدانی در این رنج قیمتی محسوب می‌شود.

مقایسه ابعاد سمند LX  و رانا

وزن سمند ال ایکس 1240 کیلوگرم و 4502 میلی متر طول، 1720 میلی متر عرض و 1460 میلی متر ارتفاع دارد. رانا پلاس 4292 میلی متر طول، 1684 میلی متر عرض و 1453 میلی متر ارتفاع دارد. همچنین این خودرو وزنی معادل 1134 کیلوگرم دارد. فاصله محوری چرخ ها در سمند ال ایکس 2671 میلی متر است در حالیکه این فاصله در رانا پلاس 2445 میلی متر است.

مصرف سوخت رانا پلاس کمتر از سمند LX

مصرف سوخت رانا پلاس 8 درصد یا 0.59 لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف کمتر است. هرچه مصرف سوخت پایین‌تر باشد، آلاینده‌های کمتری به هوا وارد می‌شود. همچنین خودروهای مدل اقتصادی در زمینه رانندگی بهره‌وری بیشتری دارند.

سمند LXرانا پلاس 
مصرف سوخت 7.49 لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر (با چرخه ترکیبی)مصرف سوخت 6.9 لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر (با چرخه ترکیبی)

مقایسه تجربه رانندگی با سمند LX و رانا پلاس

در مجموع نباید انتظار زیادی از خودروهای داخلی داشت. این خودروها فروش گسترده خود را مدیون حمایت‌های سازندگان خود و حمایت‌های دولتی از خودروسازان داخلی هستند. ولی در مجموع می‌توان گفت که فرمان سمند LX عملکرد مطلوبی دارد، که رانندگی در سطح شهر و ترافیک‌های سنگین را برای راننده تا اندازه‌ای تسهیل می‌کند. به ویژه که می‌توانید خود ارتفاع فرمان آن را تنظیم کرده و میزان تسلط خود بر آن را تعیین نموده و افزایش دهید. از سوی دیگر، به نظر می‌رسد که رانا قادر است تجربه رانندگی هیجان‌انگیزتری را رقم بزند. این خودرو هم سریع‌تر شتاب می‌گیرد و هم با سرعت بالاتری حرکت می‌نماید.

مقایسه مشخصات فنی دو خودرو به روایت جدول عبارتنداز:

جدول مشخصات فنی سمند LX  و رانا

سمند LX رانا پلاس 
سال طراحی خودرو13811398
کلاس خودروسدان ایرانیسدان ایرانی
حجم موتور1645 سی سی1587 سی سی
موقعیت موتورجلو EF7جلو – TU5
گیربکسدستي پنج سرعتهدستي پنج سرعته
سیلندر44
طول4502 ميلي‌متر4292 ميلي‌متر
عرض1720 ميلي‌متر1684 ميلي‌متر
ارتفاع1460 ميلي‌متر1453 ميلي‌متر
حداکثر قدرت113 اسب بخار در 6000 دور در دقيقه (بنزين)105 اسب بخار در 5800 دور در دقيقه
حداکثر گشتاور155 نيوتن متر در(4500-3500) دور در دقيقه (بنزين)142 نيوتن متر در 4000 دور در دقيقه
سوپاپ1616 + بنزين بدون سرب با اكتان 95 + پاشش چند نقطه اي
دیفرانسیلجلو
شتاب 0 تا 1001212
حداکثر سرعت190190
وزن1240 کیلوگرم1134 کیلوگرم
فاصله بین دو محور2671 میلیمتر2445 میلیمتر
مصرف سوخت خارج از شهر5.8 لیتر5.5 لیتر
مصرف سوخت ترکیبی7.49 لیتر6.9 لیتر
حجم باک66 لیتر50 لیتر
حجم فضاي صندوق عقب500 لیتر400 لیتر
سیستم های ترمز و پایداری“ترمز ضد قفل ABS و EBD – ترمز جلو ديسكي – ترمز عقب كاسه اي”ترمز ضد قفل ABS و EBD – ترمز جلو ديسكي خنك شونده – ترمز عقب كاسه اي
کیسه هواكيسه هواي راننده و سرنشينكيسه هواي راننده و سرنشين جلو
سایز تایر (لاستیک ها)رينگ فولادي 15 اينچرینگ فولادي 14 اينچ
استاندارد محیط زیستيورو4يورو5
تهویه مطبوع“تنظيم دستي – كانال تهويه براي سرنشينان عقب”دستي
سانروف
نسبت تراكم 1110.5
سیستم فرمانهیدرولیکهيدروليک
سيستم انژكتوریپاشش الكترونيكي چند نقطه اي

باتری سمند LX و باتری رانا پلاس در کیان باتری با قیمت مناسب و ارسال و نصب رایگان در شهر تهران است.

امکانات و آپشن های سمند بهتره یا رانا

جدول مقایسه امکانات رفاهی و ایمنی سمند و رانا
سیستم های ترمز و پایداریترمز روغنی با بوستر خلائی، ترمزهای جلو دیسکی، ترمزهای عقب کاسه‌ای، ABS دارای 4 کانال به همراه  EBDترمز روغنی با بوستر خلائی، ترمزهای جلو دیسکی، ترمزهای عقب کاسه‌ای، ABS دارای 4 کانال به همراه  EBD
کیسه هوا۲ کیسه هوای راننده و سرنشین جلو۲ کیسه هوای راننده و سرنشین جلو
مالتی مدیارادیو سی دی به همراه MP3  و دارای 4 اسپیکررادیو سی دی به همراه 3 MP
صندلیقابلیت تنظیم ارتفاع صندلی راننده، تنظیم دستی صندلی‌های جلو، محل دسترسی به صندوق عقب از صندلی‌های ردیف عقبقابلیت تنظیم ارتفاع صندلی راننده، تنظیم دستی صندلی‌های ردیف جلو
تهویه مطبوعتهویه هوای جدید با کنترل دستیتهویه هوای جدید با کنترل دستی
شیشه ها و آینه هاتنظیم برقی آینه‌های کناری + بالابرهای برقی شیشه‌های جلو و عقبتنظیم برقی آینه‌های کناری + بالابرهای برقی جلو
چراغچراغ‌های جلو با قابلیت تنظیم زاویه نور، مه‌شکن‌های جلو و عقب، چراغ سوم ترمز در عقب خودروتنظیم زاویه نور چراغ‌های جلو، مه‌شکن‌های جلو و عقب، چراغ سوم ترمز در عقب خودرو
سانروف
سیستم هشدار دهندهسنسور دنده عقب همراه با سیستم گویاسیستم اطلاع‌رسانی خرابی خودرو
ویژگی ها و امکاناتسیستم ضد سرقت، قفل مرکزی به همراه ریموت رادیویی، بازکن درب صندوق عقب از داخل خودروسیستم ضد سرقت، قفل مرکزی به همراه ریموت رادیویی، سیستم قطع سوخت خودروکار، بازکن درب صندوق عقب از داخل خودرو، سیستم کنترل بخار بنزین

مقایسه طراحی ظاهری سمند LX و رانا

شاید سمند LX در اوایل تولید خود در دهه 1380 یک خودرو جدید و احتمالاً جذاب به شمار می‌آمد، اما طراحی خارجی آن امروزه دیگر در ردیف طراحی‌های قدیمی و کسل کننده قرار دارد. در واقع هیچ نکته جذابی در طراحی خارجی LX وجود ندارد که بتوان آن را به عنوان نقطه قوت این خودرو به حساب آورد.

از نمای روبرو چراغ‌های جلو همان فرم و اندازه سنتی دارند، برای مه‌شکن‌ها در واقع طرحی در نظر گرفته نشده، حجم‌دهی آنچنانی روی سپر اعمال نشده و خط و خطوط خشن و جوان‌پسندی روی کاپوت مشاهده نمی‌شود. همین سادگی و قدیمی بودن طرح در سایر نماهای سمند نیز تکرار شده است. شاید زمان آن رسیده که ایران خودرو دست‌کم نوآوری‌هایی در این خودرو ملی خود ایجاد کند.

از سوی دیگر، رانا از همان لحظه ورود خود به بازار کشور، چهره‌ای کاملاً جدید به حساب نمی‌آمد. همانطور که پیشتر اشاره شد، رانا بر اساس پلتفرم 206 طراحی شده و شباهت‌های زیادی با این خودرو دارد. با این حال، تغییرات ملموسی در طراحی رانا قابل مشاهده است. برای مثال، چراغ‌های جلو از حالت تقریباً مثلثی و کشیده 206 خارج شده‌اند و طرح دیگری یافته‌اند؛ یا تغییراتی در سپر و طرح مه‌شکن‌ها و اطراف آنها پدید آمده است.

اندک تغییراتی نیز در نماهای کناری و پشت خودرو اعمال شده‌اند و آن را به خودرو جدیدی تبدیل کرده‌اند. در مجموع شاید بهتر بگوییم که مقایسه سمند LX و رانا از نظر طراحی خارجی نشان دهنده برتری راناست، چون دست‌کم هستند کسانی که این خودرو را دارای چهره‌ای مدرن‌تر از سمند LX و نیز 206 جعبه‌دار می‌دانند.

از لحاظ طراحی داخلی:

سمند در بین سایر محصولات ایران خودرو که خودروهای داخلی محصوب می‌شوند می‌تواند راحتی بیشتری از نظر فضای کابین و صندلی‌ها در اختیار سرنشینان خود قرار دهد. صندلی‌های ردیف جلو و عقب این خودرو فضا و جای کافی را برای سرنشین فراهم می‌کند. با توجه به سال ساخت نباید انتظار مدرن بودن از داشبورد این خودرو را داشته باشیم.

اما در مقابل رانا توانسته امتیاز بیشتری نسبت به سمند از نظر طراحی داخلی کسب کند. می‌توان کابین داخلی این خودرو را ترکیبی از چند خودروی داخلی دانست به عنوان مثال فرمان فرمان رانا شباهت بسیاری به فرمان خودرو تندر ۹۰ دارد، داشبورد این خودرو را می‌توان نمونه کپی‌برداری شده از ریو و تیبا دانست. این خودرو برخلاف رقیب خود نمی‌تواند فضای مناسبی در اختیار سرنشینان خود قرار دهد.

    ماشینت روشن نمیشه؟ خرید باطری ماشین از کیان باتری با ارسال و نصب رایگان در شهر تهران می باشد با تست باتری قبلی و دریافت مبلغ باتری در محل، کارت آسون میشه. حالا با 02188882222 تماس بگیرید!

مقایسه سمند LX و رانا از لحاظ ایمنی

هیچ‌یک از این دو خودرو تاکنون در آزمون ایمنی معتبری شرکت نداشته‌اند و به همین دلیل در ارتباط با سطح ایمنی آن‌ها نمی‌توان اظهار نظر دقیقی کرد. اما با این وجود و با توجه به این که رانا پلاس روی پلتفرم پژو ۲۰۶ ساخته شده است،‌ شاید در سطح ایمنی بالاتری در مقایسه با سمند که روی پلتفرم پژو ۴۰۵ تولید شده است، قرار داشته باشد.

در مجموع ایمنی خودروهای ساخت داخل کشور را باید از روی سیستم ترمز آنها طبقه‌بندی کرد. در خودروهای سمند LX و رانا هم بهترین سیستم‌های ترمز مورد استفاده ایران خودرو به کار گرفته شده است. در مجموع می‌توان گفت که سیستم ترمز دیسکی و سایر امکاناتی که برای توقف بهنگام خودرو در نظر گرفته شده، عملکرد تقریباً معقولی دارد. اما در خصوص کیسه هواها باید گفت که نه فقط تعداد آنها در محصولات ایران خودرو و خودروهای مورد بحث اینجا نیز اندک است، بلکه عملکرد مطلوبی هم ندارند و خود گاهی عامل ایجاد آسیب‌های حتی جدی‌تر شده‌اند.

رانا بهتر است یا سمند LX؟

رانا پلاس و سمند ال ایکس ef7 به‌عنوان دو محصول نه‌چندان گران‌قیمت ایران خودرو، بازار خریدوفروش پررونق و گرمی را برای خود ایجاد کرده و به طرزی نسبتا راحت خریدوفروش می‌شوند. بنابراین می‌توان گفت که از لحاظ شرایط بازار هر دو مدل وضعیت نسبتا مشابهی دارند و معاملات آنها با گرمای قابل قبول در حال انجام است.

اما اگر بخواهیم یک خودرو را به‌عنوان برنده نهایی رقابت اعلام کنیم، باید یک سری عوامل و فاکتورها را در نظر بگیریم. اگر شما به‌عنوان متقاضی یکی از این دو خودرو به دنبال یک سدان جادار هستید، با ظاهری نسبتا قدیمی سمند ال ایکسEF7 مشکلی ندارید و همچنین قطعات یدکی تقریبا گران‌تر پیشرانه این خودرو به‌اضافه هزینه تعمیرات بالاتر آن را می‌پذیرید، خودروی ملی سمند گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. البته ذکر این نکته ضروری است که قیمت لوازم یدکی موتور EF7 گرچه نسبت به موتور  tu5 عمدتا گران‌تر است اما این اختلاف قیمت در بعضی موارد چندان قابل توجه نیست.

در سوی دیگر رانا پلاس آپشن‌های امروزی‌تری دارد و از لحاظ ظاهری خودرو جذاب‌تری به‌حساب می‌آید؛ به‌ویژه برای خانواده‌های کم‌جمعیت یا زوج‌های جوان اتومبیل قابل‌قبول‌تری به نظر می‌رسد. پروسه تعمیرات آن آسانتر بوده و تقریبا هزینه کمتری در پی خواهد داشت؛ کیفیت سواری رانا پلاس نیز تا حدودی نسبت به سمند بهتر است اما صندلی‌های ردیف پشت این خودرو به هیچ وجه فضایی معادل سمند را در اختیار شما نمی‌گذارند. صندوق عقب رانا هم محدودیت بیشتری نسبت به سمند دارد. اگر با این موارد مشکلی ندارید، رانا پلاس می‌تواند ماشین مناسبی برای شما باشد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش