مقایسه سمند با ال نود کدام بهتر است؟

4.7
(1291)

در این مقاله از کیان باتری به مقایسه سمند با خودرو ال 90 تفاوت این دو خودرو از نظر فنی و ظاهری می پردازیم. سمند بهتره یا ال نود کدام را بخریم؟

ال ۹۰ همواره در مقایسه‌های ظاهری، میدان را به رقیبان خود می‌بازد. اما جدای از ویژگی‌های ظاهری، این خودرو از نظر فنی حرف‌های زیادی برای گفتن و تفاوت‌هایی با خودروهای دیگر دارد. در ادامه، نگاهی داریم به مقایسه ال نود با سمند.

مقایسه کلی سمند و ال نود

فاکتورهای انتخاب این خودروها برای خریدار ایرانی تقریباً مشابه می باشد که عبارتند از یک خودرو خانوادگی، جادار و صندوقدار، با هزینه های معقول نگهداری و امکانات قابل قبول و شبکه خدمت پس از فروش و گارانتی گسترده.

در این مطلب قصد داریم به مقایسه سمند با ال نود بپردازیم. مقایسه را با بررسی مشخصات مهم این دو خودرو شروع می‌کنیم.

داچیا لوگان نسل 1 یا همان رنو تندر 90 بیش از 15 سال میباشد که در بازار ایران حضور دارد و هم چنان در طول این مدت طولانی به دلایلی چون حفظ کیفیت همواره توانسته فروش خوبی را تجربه کند.

سمند که آن را به عنوان نخستین خودرو تولید ملی یاد میکنند در سال 1381 اولین بار تولید و عرضه شد که با چند تیپ گوناگون تا به حال تولید شده است و در حال حاضر نمونه صفر کیلومتر سمند با کد LX و وجود دو نوع پیشرانه متفاوت عرضه میشود.

همچنین بخوانید: نقد و بررسی، مزایا و معایب سمند LX

فیلم مقایسه سمند و ال 90

در ویدیو زیر شتاب سمند و ال 90 مقایسه شده است. برای کسانی که می خواهند از بین این دو خودرویی را انتخاب کنند که شتاب بیشتری دارد می توانند ویدیو زیر را مشاهده کنند.

مقایسه فنی سمند و ال نود

  • هردو خودرو ها از یک نوع سیتم کمک فنر بهره می برند اما ارتفاع و شاسی ال نود به گونه ایست که سواری نرم تر و بدون چالشی عرضه و کیفیت بالاتر لوازم و قطعات مصرفی ال نود در عین سادگی اما صدای کمتر تولید می کنند و در طرف مقابل سمند عکس تندر عمل می کند
  •  هدایت خودرو تندر بواسطه کلاچ و گیربکس نرم، راحتتر از سمند می باشد. در مسیر های ناهموار نیز تحت رانندگی پرفشار و سخت، تندر 90 از سمند پیشی می گیرد و عملکرد بهتری ارائه می کند. در قسمت تعلیق و فنربندی هر دو خودرو مشابه بوده و تنها در قسمت عقب برتری با تندر است.
  • در مورد دینامیک خودروها در حرکتهای مارپیچ، سمند بدلیل وزن بیشتر و آیرودینامیک بهتر، عملکرد بهتری داشت و پایداری آن در مقایسه با تندر بالاتر بود.
  •  در مورد ترمز، هر دوی این خودروها مجهز به ترمزهای ضد قفل ABS هستند که در سمند عملکرد آن با تاخیر اندکی همراه بود و این بدلیل قدیمی تر بودن تکنولوژی آن می باشد.
  • هر دو این خودروها 5 دنده اند.

تفاوت مشخصات فنی سمند و تندر 90

سمند با پیشرانه XU7JP/L3 4 سیلندر، 8 سوپاپ و 1.8 لیتری است که به طور دقیق 1761 سی سی حجم دارد، در 6000 دور در دقیقه 100 اسب بخار قدرت و در 3000 دور در دقیقه 153 نیوتن متر گشتاور تولید می کند که به موجب آن می تواند طبق زمان اعلامی کارخانه در زمان 13 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند و در سیکل ترکیبی هم به 8.3 لیتر سوخت نیاز دارد. پیشرانه دیگر سمند LX هم EF7 است که 4 سیلندر، 16 سوپاپ و 1.7 لیتری است. EF7 به طو دقیق 1645 سی سی حجم دارد، 113 اسب بخار قدرت در دور موتور 6000 دور در دقیقه و 155 نیوتن متر گشتاور در بازه دور موتور 3500 الی 4500 دور در دقیقه تولید می کند و طبق اعلام کارخانه صفر تا صد آن 12 ثانیه می باشد و 7.5 لیتر در سیکل ترکیبی بنزین می سوزاند.

سمند هم مانند بسیاری دیگر از ماشین های خودرو با ECU های مختلفی به بازار عرضه می شود و برای همین نمونه های گوناگون آن عملکرد متفاوتی دارند ضمناً هر دو نوع موتور با یک گیربکس 5 سرعته BE3 کوپل شده اند. پیشرانه های XU7 و EF7 به نحوه استفاده و آب بندی بسیار حساس هستند برای همین بارها شاهد بودیم که عملکرد بهتری از اعداد کارخانه را به ثبت رسانده اند. از نظر کیفیت بخش فنی و استهلاک برتری با رنو تندر 90 می باشد اما سمند LX خصوصاً EF7 هم این روزها وضعیت خوبی در بخش فنی دارد.

یکی از مزایای داچیا لوگان یا همان رنو تندر 90 خودمان که باعث شده تا در بسیاری از کشورها به عنوان برترین ماشین اقتصادی فعالیت کند یا به عنوان تاکسی به راحتی کارکردهای حتی 1 میلیون کیلومتر را لمس کند بهره بردن از پیشرانه K4M است که برای رنو تندر 90 ویژگی های خوب و بازدهی مناسبی را به ارمغان آورده است. این پیشرانه 4 سیلندر و 16 سوپاپ است و 1598 سی سی حجم دقیق آن میباشد. رنو تندر 90 به لطف پیشرانه K4M قابلیت تولید 105 اسب بخار قدرت در دور موتور 5750 دور در دقیقه و 140 نیوتن متر گشتاور در دور موتور 3750 دور در دقیقه را دارد، 1100 کیلوگرم وزن آن است و با یک گیربکس 5 سرعته کوپل شده است که با انجین به طور کامل کوپل شده که در نهایت باعث شده تا تندر 90 برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت از حالت سکون 10 ثانیه زمان نیاز داشته باشد و در سیکل ترکیبی تنها 6.9 لیتر بنزین مصرف کند.  استهلاک کم نکته زبانزد همه در مورد L90 می باشد و در طول تمام این سالها این ویژگی حفظ شده است و به طور مثال نمونه هایی از رنو تندر 90 مشاهده شده است که تا بیش از 200.000 کیلومتر را با دیسک و صفحه فابریک کارخانه طی کرده اند.

مقایسه ابعاد سمند و تندر 90

با مقایسه سایز شروع می کنیم. وزن خودروی سمند 1220 کیلوگرم است و 4502 میلی متر طول، 1903 میلی متر عرض و 1481 میلی متر ارتفاع دارد. وزن خودروی ال 90 1115 کیلوگرم و 4250 میلی متر طول، 1740 میلی متر عرض و 1525 میلی متر ارتفاع دارد. فاصله محوری چرخ‌ها در سمند 2671 میلی متر می باشد در حالیکه این فاصله در خودروی ال 90 2630 میلی متر است.

با مقایسه ال ۹۰ با سمند متوجه می‌شویم که وزن آن معادل ۱۰۵ کیلوگرم سبک‌تر است که همین تفاوت باعث شتاب بیش‌تر آن در مقایسه با سمند، می‌شود. همچنین، قدرت موتور ال ۹۰ در مقایسه با سمند، بیش‌تر است.

مصرف سوخت ال 90 کمتر از سمند

مصرف سوخت ال 90، 20 درصد یا ۱.8 لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف کمتر است. هرچه مصرف سوخت پایین‌تر باشد، آلاینده‌های کمتری به هوا وارد می‌شود. همچنین خودروهای مدل اقتصادی در زمینه رانندگی بهره‌وری بیشتری دارند.

سمند ال 90
مصرف سوخت 8.7 لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر (با چرخه ترکیبی)مصرف سوخت 6.9 لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر (با چرخه ترکیبی)

مقایسه تجربه رانندگی سمند و ال نود

تجربه رانندگی می‌تواند تعیین کننده‌ترین عامل برای انتخاب نهایی شما باشد. هر چقدر هم که ما از مقایسه سمند با ال نود از نظر ظاهری، طراحی داخلی، ایمنی و فنی سخن بگوییم، آنچه مالک از رانندگی با این خودروها روایت می‌کند، تصاویری نزدیک‌تر به واقعیت می‌تواند برای شما بسازد.

سمند که بر روی پلتفرم توسعه یافته پژو 405 ساخته شده است سواری نرم و راحت دارد اما فنربندی آن یا توجه به وزن و ابعاد کمی ضعیف است که باعث شده تا وزن سنگین سمند کاملاً حس شود و از طرفی هم سواری راحت و نرمی به وجود آورده است و در مسیر های طولانی رانندگی با ان شما را اذیت نخواهد کرد ؛ راندن تندر 90 راحت تر از سمند است اما وضعیت سمند و قابلیت مانورش با سرعت بالا مناسب تر می باشد .

سمند یک گزینه مناسب برای خانواده ایرانی است اما خریدن آن با ریسک همراه میباشد و کیفیتی که دارد مانند تخم مرغ شانسی ممکن است بد یا خوب باشد ضمن اینکه خرابی و ضعف های گوناگون هم ممکن است به همراه داشته باشد و سمند LX با پیشرانه EF7 را هم هر مکانیکی انجام کار های تعمیراتی آن را قبول نمیکند و همه اینها باعث شده تا بتوان رنو تندر 90 کارکرده را انتخاب ارزشمند تر و عاقلانه تری دانست.

مقایسه مشخصات فنی دو خودرو به روایت جدول عبارتنداز:

سمندال 90
سال طراحی خودرو20012005
کلاس خودروسدانسدان
حجم موتور1761 سی سی1600 سی سی
گیربکس5 دنده دستی5 دنده دستی
حداکثر توان موتور (hp)100 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه105@5750 rpm
حداكثر گشتاور (Nm)153 نيوتن متر در 3000 دور در دقيقه140NM at 3750rpm
نوع سوخت سازگاربنزين بدون سرب اكتان 95بنزين بدون سرب اكتان87 و 95
تعداد سوپاپ816
سيستم انژكتوريپاشش چند نقطه ايچندنقطه اي
استاندارد حد آلايندگييورو 4 بهينهيورو 4
حداکثر سرعت (km/h)185175
شتاب صفر تا 100 (ثانیه)16.5 10.2
مصرف سوخت (در 100 كيلومتر ) خارج شهر (لیتر)6.85.6
مصرف سوخت (در 100 كيلومتر ) ترکیبی (لیتر)8.76.9
طول خودرو (mm)45024250
عرض خودرو(mm)19031740
ارتفاع خودرو (mm)14601525
فاصله بين دو محور چرخهاي عقب و جلو (mm)26712630
وزن خالص خودرو بدون سرنشین با مخزن پر و بدون تجهیزات اضافی (kg)12201115
گنجایش مخزن سوخت (لیتر)6650
حجم فضاي صندوق عقب (دسی متر مکعب)500510

باتری سمند و باتری ال نود در کیان باتری با قیمت مناسب و ارسال و نصب رایگان در شهر تهران است.

امکانات و آپشن های سمند بهتر است یا ال 90؟

جدول مقایسه امکانات رفاهی و ایمنی سمند و ال 90

سمندال 90
ترمزترمز ضد قفل ABS و EBD،   ترمز جلو ديسكي، ترمز عقب كاسه ايABS و EBD (چهاركاناله)، ترمز جلو ديسكي با سيستم خنك كاري،  ترمز عقب كاسه اي
کیسه هوای ایمنیراننده و سرنشين جلوراننده و سرنشين جلو
فرمانهیدرولیکهیدرولیک
سیستم تهویهتنظيم دستي، دريچه تهويه براي سرنشينان عقبدستی
سیستم صوتی“CD خوان ، بلندگوي جلو و عقب ، آنتن اكتيو”MP3,CD,USB
چراغهاچراغ مه شكن جلو و عقب، چراغ نقشه خوان، چراغ خطر سوممه شكن عقب و جلو ، چراغ داخل صندوق عقب، چراغ ترمز سوم
آیینه‌ها“تنظيم آينه هاي جانبي برقي ، آينه آرايش چراغ دار”آيينه هاي جانبي با قابليت تنظيم برقي و داراي گرمكن
شیشه هاشيشه بالابر برقي درهاي جلو و عقببرقي با گرم كن
تزئیناتتريم بژ، قطعات دکوراتيو طرح چوبتريم خاكستري, سپرهاي همرنگ بدنه, زه هاي جانبي مشكي, تزيين كروم روي جلو پنجره, قاب كرومي پشت آمپر
تجهیزات ایمنیسيستم ضد سرقت (ايموبيلايزر)، سيستم هشدار دهنده هوشمند مركزي ورود غير مجاز، هشدار دهنده موانع عقب، قفل مركزي با ريموت كنترل، كمربندهاي ايمني با قابليت تنظيم ارتفاع، كلاس 29339 : سيستم گویا، كلاس 29340 : سيستم مالتي پلكسايموبلايزر، قفل مركزي ، كمربند ايمني 3 نقطه اي جلو با تنظيم ارتقاع، كمربند سه نقطه اي عقب، بوق هشدار روشن ماندن چراغ هاي جلو
رینگ و لاستیکرينگ فولادي 15 اينچ15 اينچ آلومينيومي
صندلیتنظيم برقي پشتي صندلي هاي جلو، تنظيم اهرمي ارتفاع صندلي راننده، دسترسي به صندوق از داخل اتاق، پشت سري صندلي جلو با قابليت تنظيم ارتفاع و زاويه، پشت سري صندلي عقب يكپارچه با صندليصندلي راننده با قابليت تنظيم ارتفاع , پشت سري جلو با قابليت تنظيم ارتفاع , پشت سري صندلي عقب با قابليت تنظيم ارتفاع
سایر تجهیزاتبازکن در صندوق عقب از داخل اتاق و روي سوييچ ،كارت طلايي سه ستارهچراغ داخل صندوق عقب، بلندگوي درب هاي جلو، جاي ليوان صندلي جلو، گرمكن شيشه عقب،پاركابي با لوگوي رنو، بلندگوي طاقچه عقب، ريموت كنترل سوييچ،بوق 2 شيپوره، نمايشگر اطلاعات سفر( اطلاعات مسافت و مصرف سوخت)، چراغ داخل داشبورد – جاي نقشه براي صندلي جلو،آفتاب گير سمت مسافر با آيينه، كفپوش .

مقایسه طراحی ظاهری سمند و ال 90

ظاهر سمند LX قدیمی تر و کلاسیک تر می باشد و در طول دوره تولید به پختگی مناسبی رسیده است و اینک سمند LX سال بعنوان میوه نهایی این طرح می باشد که ترکیبی از طرحهای آئودی و بی ام و می باشد. در سوی دیگر رقابت تندر L90 بواسطه طراحی جدیدتر خود نامانوس و نا آشنا بنظر می رسد. طراحی حجمهای خودرو تندر با یکدیگر هماهنگ نبوده و نافرم می نماید. در قسمت داخل اطاق فضای رنو لوگان بدور از هرگونه هیجان و کاملاً ساده می باشد. در حالیکه سمند از طراحی به مراتب بهتری سود می جوید. یکی از مشکلات سمند اندازه بزرگ داشبورد آن و همچنین ستون های A خودرو می باشد که بعلت پهن بودن دید راننده را محدود می نماید. در مورد تندر نیز سبک قرارگیری راننده پشت فرمان آن هنوز جا نیافتاده است. و دید عقب نیز محدود می باشد. صندلی ال نود از دید مصرف کنندگان خیلی خشک و در سفر های طولانی موجب خستگی شده اما در طرف مقابل سمند از صندلی های راحت تری بهره می برد. ازنظر جادار بودن همين بس كه سه نفر با قد 180 سانتي متر مي توانند به راحتي در صندلي عقب تندر 90 بنشينند.

مقایسه سمند و ال 90

ایمنی خودرو یکی از پارامترهای مهم در انتخاب خودرو می باشد. در خودرو تندر90 از دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین استفاده شده است که این همان نقطه ضعف سمند می باشد که البته بیشتر بواسطه نوع طراحی داشبورد آن می باشد و قرار است در مدلهای جدید سورن و سمند های یورو4 و یورو2 با دو ایربگ این نقیصه برطرف گردید.(البته این نکته در سال 92 باتوجه به سیاست ها ی تولید خودرو، خودروها تماما تک ایربگ تولید و عرضه شد)

اما طراحی تندر 90 از دید ایمنی به گونه ای است که بیشترین ایمنی را برای سرنشینان خود فراهم آورد و از سوی دیگر بدنه سمند از ورقهای قطورتری استفاده می کند که استحکام کلی بدنه را افزایش می دهد.

سمند بهتر است یا ال 90

سمند از یک شبکه بزرگ خدمات پس از فروش بهره می گیرد و قطعات آن نیز به وفور در هر نقطه از کشور یافت می شوند. البته استاندارهای جهانی خدمات پس از فروش بسیار با آنچه ایران خودرو ارائه می کند فاصله دارند. در مقابل تندر ۹۰ با مشکلات عدیده ای روبروست. مشکلاتی نظیر تحریم سازندگان و کمبود و گرانی قطعات.

نتیجه نهایی برعهده خوانندگان می باشد. سمند برای رقابت احتیاج به خون تازه ای دارد. در مورد تندر هم اگر طراحی آن مشکلات فعلی را نمی داشت، شاید فاتح بازارهای ایران می شد!

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
5 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
دانی
دانی
2 ماه پیش

سمند هم جای لیوان داره چرا ننوشتین

نورزاد
نورزاد
1 سال پیش

منظورتون از گشتاورموتور چیه میشه یک توضیحی بفرمایید؟

جاوید
جاوید
در جواب  نورزاد
5 ماه پیش

به نیروی وارد شده به بازوی در حال دوران گشتاور میگن که در خودرو بازوی در حال دوران را محور محرک میگن که تاثیرش در خودرو باعث شتاب ثانویه میشه

قیطان
قیطان
1 سال پیش

وقتتون بخیر یک سوالی داشتم اینکه حجم مخزن هم جزء آپشن ماشین حساب میشه؟ هرچی حجم مخزن بیشتر باشه ینی ماشین خوبی

منفرد
منفرد
1 سال پیش

بدنه سمند بهتره یا ال 90؟

آخرین ویرایش 1 سال پیش توسط منفرد
سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش