مقایسه رنو کولیوس و هیوندای سانتافه

4.7
(196)

در این مقاله از کیان باتری به مقایسه رنو کولیوس و هیوندای سانتافه و تفاوت این دو خودرو از نظر فنی و ظاهری می پردازیم. هیوندای سانتافه بهتره یا رنو کولیوس کدام را بخریم؟

 

رنو کولیوس
عکس رنو کولیوس

 

نخستین نسل رنو کولیوس توسط مهندسین رنو طراحی و با همکاری شریک تجاری این شرکت یعنی نیسان ژاپن گسترش داده شد. بخش عمده تولید این خودرو در سایت تولیدی رنو سامسونگ موتورز در پوسان کره جنوبی انجام می‌شد.

این نسخه بین سالهای ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۶ توسط این شرکت فرانسوی و شرکای تجاریش تولید و به بازار عرضه شد. رنو کولیوس در سایت‌های پوسان (۲۰۰۷ تا ۲۰۱۶) در کره جنوبی، چنای هند (۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶) و مسکو در روسیه (۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴) تولید می‌شد.

رنو کولیوس خودروی جدیدی بود که رنو پس از فروش رنو سنیک و رنو کانگو به ناوگان خودروهای شاسی بلند خود اضافه کرد. این خودرو توسط پاتریک لوکومنت (Patrick Le Quément) طراحی شده بود. وی طراحی خودورهایی مانند فورد سیرا، رنو توئینگو و نسل اول رنو سنیک را نیز در کارنامه خود دارد. نسل نخست این خودرو بر اساس پلتفرم C که مشترکاً توسط رنو و نیسان توسعه پیدا کرده بود ساخته شده است.

رنو کولیوس جدید نسل دوم رنو کولیوس است که در سال 2017 وارد بازارهای جهانی شد، نمای جلویی این خودرو که شباهت زیادی به محصولات جدید رنو از جمله رنو تالیسمان دارد و بسیار زیبا و مدرن طراحی شده است.

رنو کولئوس یکی از شاسی بلندهای بزرگ شهری است که در رده قیمتی مناسب با رقبایی مانند میتسوبیشی اوتلندر یا تویوتا راو 4 رقابت می کند. رنو کولیوس تنها با موتور 2.5 لیتری در بازار ایران عرضه می شود. رنو کولیوس به طور کامل توسط نگین خودرو وارد ایران می شود.

 

هیوندای سانتافه
عکس هیوندای سانتافه

 

کراس‌اوورهای کامپکت در تمام جهان طرفداران خاص خودشان را دارند. البته این قبیل خودروها نه در شرایط مسابقه‌ای به خوبی یک کوپه اسپرت عمل کنند، نه کیفیت سواری در حد یک سدان هم‌قیمت را دارند و نه در آفرود از پس شاسی‌بلندهای واقعی برمی‌آیند، پس دلیل این همه محبوبیت شان چیست؟

به نظر ما کراس‌اوورها به نوعی خودروی چندکاره در دنیای خودرو به شمار می روند و با اینکه در هیچ تخصصی برترین عملکرد را ندارند اما قادرند در موقعیت‌های مختلف و متفاوت کارآمد ظاهر شوند و در غالب یک وسیله نقلیه چند منظوره خدمات رسانی نمایند.

گاهی نقش خودرو مجردی را ایفا کنند، گاهی به ماشین خانوادگی تبدیل شوند و هر وقت هم نیاز شد در جایگاه یک پیکاپ، استیشن یا مینی‌ون به ایفای نقش بپردازند. به علت وجود سیستم دو دیفرانسیل و برخی امکانات جانبی، می توان با این خودروها نیم نگاهی هم به مسیرهای سبک خارج جاده‌ای داشت.

البته ما اکنون در مورد کراس‌اوورهای واقعی صحبت می کنیم و بحث هاچ‌بک کراس‌های تک دیفرانسیلی نظیر پژو 2008 کاملاً متفاوت است. هیوندای سانتافه یکی از کراس‌اوورهای کامپکت واقعی است که با بسیاری از خصلت‌های خوب و چند ویژگی متوسط، موفق شده در بازار ایران و حتی جهان موفق ظاهر شود.

مقایسه کلی رنو کولیوس و هیوندای سانتافه

 

رنو کولیوس
عکس رنو کولیوس

 

هنگامی که صحبت از شاسی بلندها می شود، همه از برندهای ژاپنی و آمریکایی یاد می کنند و آنان را نماد تولید خودروهای شاسی بلند در جهان می دانند، البته به غیر از چند استثناء مثل رنجروور که همواره شاسی بلندهای ارزشمندی تولید کرده و به بازار عرضه کرده است.

اما زود قضاوت نکنید، خودروسازان فرانسوی بویژه رنو قبلاً توانایی هایش را به ما اثبات کرده و نشان داده که قادر به تولید ماشین فرمول 1 تا کامیون های سنگین وزن بوده و ساختن یک خودروی شاسی بلند نمی تواند چالش بزرگی برای آنان باشد.

نمونه مهم ترین خودروی شاسی بلند این شرکت در بازارهای جهانی می توان به خودروی شاسی بلند رنو کولیوس اشاره کرد که نسل دوم آن سال 2017 معرفی شد و با تحول بزرگ خود در بخش طراحی توانست نظر خیلی ها را به خود جلب کند و همچنین شانس حضور در بازار کشورمان را به واسطه نگین خودرو بدست آورد.

هرچند دور دوم تحریم های صنعت خودروسازی و ممنوعیت واردات خودرو باعث شد تا دیگر هیچ خودروی خارجی نسل جدید فعلاً امکان حضور در بازار کشور را نداشته باشد. این خودرو در بازار کشور رقیبی برای تویوتا راو 4 و هیوندای توسان به شمار می آید که در بخش فنی بویژه پیشرانه محرک و خروجی قدرت و گشتاور با این خودروها تقریباً برابر بوده و می تواند رقابتی سخت با آنها داشته باشد.

 

هیوندای سانتافه
عکس هیوندای سانتافه

 

از میان تمامی خودروهای کراس‌اووری که در سبد محصولات شرکت هیوندای قرار دارد، هیوندای سانتافه به واسطه طراحی جذاب، کابین جادار، پیشرانه قدرتمند و تجهیزات متنوع خود، تافته‌ای جدابافته محسوب می‌شود. این کراس‌اوور جذاب از گذشته تاکنون در چهار نسل مختلف راهی بازارهای جهانی شده است.

نخستین نسل وارداتی هیوندای سانتافه به ایران با کد شناسایی CM از نسل دوم بود که بیش از یک دهه پیش از سوی آسان موتور، نماینده رسمی واردات هیوندای در ایران در بازار کشور تزریق شد. تکیه این خودرو بر اتاق جادار و بزرگ، پیشرانه V6 و سطح قابل توجهی از آپشن‌های رفاهی، آن را به یکی از پرفروش‌ترین کراس اوورهای ایران بدل نمود.

طی سال‌های گذشته به واسطه اعمال محدودیت‌های مختلف بر واردات بازار خودروی کشور، نسل چهارم هیوندای سانتافه که با کد TM شناخته می‌شود از عرضه به بازار ایران بازماند و در حال حاضر نمونه فیس‌لیفت نسل سوم آخرین نسخه از این خودرو در بازار کشور محسوب می‌شود.

پس از ۱۱ سال تولید هیوندای سانتافه و پشت‌ سر گذاشتن یک تغییر اساسی این خودرو در سال 2007،  وارد بازار شد. تولید نسل سوم هیوندای سانتافه در سال ۲۰۱۳ با ظاهری بسیار مدرن و جذاب کلید خورد. نسل سوم هیوندای سانتافه موسوم به کد DM، در بین سال‌های 2014 تا 2018 به بازار کشورمان راه پیدا کرد و همچون نمونه‌های قبل از استقبال بالایی برخوردار شد.

از سال 2016 به بعد هیوندای سانتافه DM تحت یک فیس‌لیفت قرار گرفت که با تغییراتی در ظاهر و آپشن‌های رفاهی این خودرو همراه بود. هیوندای سانتافه نیوفیس مجهز به یک پیشرانه 2400 سی‌سی 4 سیلندر تنفس طبیعی بوده که در دو نوع MPi و GDi به بازار ایران عرضه شد. نمونه GDi توانایی تولید ۱۸۸ اسب‌بخار قدرت و ۲۴۵ نیوتن‌متر گشتاور دارد؛ همچنین پیشرانه MPi قادر به تولید ۱۷۴ اسب بخار قدرت و ۲۲۷ نیوتن‌متر گشتاور است.

وظیفه انتقال نیروی موتور به‌سوی چرخ‌های خودرو برعهده یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک قرار داده شده است که عملکرد نسبتا مناسبی را از خود بروز می‌دهد. شتاب 0 تا 100 سانتافه نسل سوم معادل 11.6 ثانیه و مصرف سوخت ترکیبی آن نیز حدود 9 لیتر در هر صد کیلومتر برآورد شده است.

همچنین بخوانید: نقد و بررسی رنو کولیوس نسل جدید | مزایا و معایب

 

فیلم بررسی RENAULT KOLEOS

ویدئوی زیر خودروی رنو کولیوس را مورد بررسی قرار داده و مشخص می کند ارزش خرید آن چقدر است که به خریداران این خودرو کمک زیادی می کند.

 

 

مقایسه فنی RENAULT کولیوس با HYUNDAI سانتافه

اما هیوندای سانتافه و رنو کولیوس از لحاظ فنی چه تفاوت‌هایی دارند و کدام یک بهتر از دیگری است؟ بسیاری معتقدند کیفیت دو خودروی هیوندای سانتافه و رنو کولیوس مشابه همدیگر است.

 

تفاوت مشخصات فنی موتور رنو KOLEOS و هیوندای SANTA FE

 

هیوندای سانتافه
عکس فنی هیوندای سانتافه

 

نسل سوم سانتافه با سیستم سوخت‌رسانی سنتی‌تر MPI نیز به بازار ایران راه یافت اما بیشترین حجم واردات را نسخه GDI تشکیل می‌دهد که به دلیل داشتن توان و گشتاور تولیدی بالاتر، ضعف فنی پیشرانه چهار سیلندر را به میزان محسوس‌تری پنهان می‌کند.

سیستم تزریق سوخت مستقیم GDI قادر است توان و گشتاور بیشتری را با مصرف سوخت کمتر ارائه دهد اما در عین حال هزینه‌های نگهداری و میزان بروز آسیب‌های پیشرانه در آن بیشتر از نسخه MPI است. به همین دلیل یافتن نمونه‌های MPI هیوندای سانتافه DM در ایران کار دشواری است.

 

مشخصات فنی هیوندای سانتافه نسل سوم
کلاس بدنهکراس اوور متوسط
کد پیشرانه/نوع سیستم سوخت رسانی(Theta II) / تزریق مستقیم (GDI)
تعداد سیلندر/تعداد سوپاپ/حجم (L)4 سیاندر 16 سوپاپ 2.4 لیتر
نوع تنفسطبیعی (فاقد سیستم پرخوران)
قدرت (HP)/دور در دقیقه (RPM)۶۳۰۰/۱۹۰
گشتاور (N.M)/دور در دقیقه (RPM)۴۲۵۰/۲۴۵
گیربکسشش سرعت اتوماتیک
انتقال نیرودو دیفرانسیل دائم هوشمند (AWD)
وزن (Kg)1650 کیلوگرم
شتاب اولیه 0-100 (S)11 ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی (L/100Km)11.5 لیتر
حجم باک66 لیتر

 

 

رنو کولیوس
عکس فنی رنو کولیوس

 

در زیر کاپوت، رنو کولیوس یک پیشرانه 2.5 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی داشته و می تواند خروجی قدرت 170 اسب بخاری در محدوده 6000 دور بر دقیقه و همچنین 233 نیوتن متر گشتاور در محدوده 4000 دور بر دقیقه داشته باشد که نسبت به رقیب خود در بازار ایران یعنی تویوتا راوفور، خروجی قدرت کمتر تنها 6 اسب بخاری، اما خروجی گشتاور کاملا یکسانی دارد.

بر روی این پیشرانه از جعبه دنده اتوماتیک CVT از نوع X-Tronic استفاده شده که در کنار شتاب صفر تا صد 9.8 ثانیه، می تواند مصرف سوخت 8.3 لیتری ترکیبی برای این شاسی بلند 2.7 تنی داشته باشد.

به طور دقیق تر، پیشرانه 2.5 لیتری خودرو برای استفاده 100 کیلومتر شهری، میزان سوخت 10.7 لیتری در شرایط استاندارد طلب می کند و در استفاده های خارج از شهر و بزرگراه نیز مصرف سوخت 100 کیلومتر این خودرو به حداقل 6.9 لیتر خواهد رسید که در استفاده های ترکیبی، می توان مصرف سوخت تقریبا 8.3 لیتری با این خودرو 2.7 تنی بدست آورد.

 

مشخصات فنی رنو کولیوس
کلاس بدنهکراس اوور متوسط
حجم موتور2488 CC
تعداد سیلندر/تعداد سوپاپ4 سیاندر 16 سوپاپ
نوع تنفسطبیعی (فاقد سیستم پرخوران)
قدرت (HP)/دور در دقیقه (RPM)6000/170
گشتاور (N.M)/دور در دقیقه (RPM)4000/233
گیربکسشش سرعت اتوماتیک X-Tronic
انتقال نیرودو دیفرانسیل
وزن (Kg)1607 کیلوگرم
شتاب اولیه 0-100 (S)9.8 ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی (L/100Km)10.7 لیتر
حجم باک60 لیتر

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مقایسه فنی هیوندای سانتافه و رنو کولیوس جدول زیر را مطالعه کنید.

جدول مقایسه مشخصات فنی رنو کولیوس و هیوندای سانتافه
خودروهیوندای سانتافه فیس‌لیفت نسل سوم (2016 – 2018)رنو کولئوس نسل دوم (2017 – 2018)
حجم موتور (cc)2359 CC2488 CC
تنفس موتورطبیعیطبیعی
تعداد سیلندرچهار سیلندرچهار سیلندر
قدرت موتور (اسب بخار)188 اسب بخار در 6000 دور170 اسب بخار در 6000 دور
گشتاور241 نیوتن متر در 4000 دور233 نیوتن متر در 4400 دور
گیربکس6 سرعته اتوماتیک با قابلیت تیپ‌ترونیکاتوماتیک ضریب متغیر (CVT-Xtronic) با قابلیت تیپ ترونیک 7 سرعته مجازی
شتاب صفر تا صد11.6 ثانیه9.8 ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی10.7 لیتر در صد کیلومتر8.3 لیتر در صد کیلومتر
فضای صندوق586 لیتر (حالت 5 نفره)565 لیتر
وزن خودرو1721 کیلوگرم1638 کیلوگرم

 

 

باتری رنو کولیوس و باتری هیوندای سانتافه در کیان باتری با قیمت مناسب و ارسال و نصب رایگان در شهر تهران است.

 

مقایسه امکانات و آپشن های RENAULT KOLEOS با هیوندای سانتافه

 

رنو کولیوس
عکس امکانات رنو کولیوس

 

از دیگر تجهیزات مهم رنو کولیوس 2017 می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • مانیتور 8.7 اینچی لمسی رنو R-LINK
  • 13 بلندگو BOSE و سیستم صوتی حرفه ای
  •  بلوتوث و دكمه فرمان صوتى روى غربيلك فرمان
  • سیستم ناوبری GPS
  • چراغ هاى جلو – شكل C با طراحى LED چراغ هاى دى لايت 
  • چراغ های مه شکن با قابلیت چرخش با فرمان
  • سنسور پارک 360 درجه به همراه دوربین دید عقب
  • سانروف برقی پانوراما
  • LED آينه هاى جانبى مجهز به راهنما
  • آينه هاى جانبى برقى تاشو همراه با گرمكن
  • آینه داخلی عقب الکتروکرومیک اتوماتیک
  • فرمان دور چرم
  • TFT كيلومتر شمار فول ديجيتال
  • سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه با كانال هواى سرنشينان عقب
  • ترمز پارک الکترونیکی
  • روکش های چرمی صندلی ها
  • كنسول مركزى متحرك به صورت كشويى
  • جا ليوانى خنك شونده
  • ترمز دستى الكترونيكى
  • داشبورد با چراغ روشنايى
  • صندلی های برقی جلو مجهز به گرمکن
  • خروجی 12 ولت برق برای سرنشینان عقب
  • سنسور نور محيط و برف پاك كن اتوماتيك
  • 6 کیسه هوای ایمنی جلو، جانبی و پرده ای عقب
  • سیستم کنترل پایداری
  • سیستم کمک حرکتی خودرو در سربالایی
  • سیستم هشدار دهنده نقاط کور
  • کروز کنترل و محدود کننده سرعت
  • سیستم های ایمنی ترمز EBA و ABS
  • پشت سرى قابل تنظيم براى صندلى هاى جلو و عقب
  • صندلى هاى تاشوى عقب با قابليت تفكيك 60:40 مجهز به كنسول
  • ISOFIX امكان اتصال صندلى كودك
  • 2 عدد جا ليوانى صندلى هاى عقب
  • چراغ روشنايى رودرى هاى جلو و عقب
  • چراغ روشنايى محفظه وسط
  • صندلى هاى رديف جلو برقى گرم شونده و خنك شونده
  • صندلى راننده با تنظيم گودى كمر
  • حالت رانندگى اكو
  • نشانگر تعويض دنده دستى در حالت اكونومى
  • قفل مركزى و ايموبيلايزر
  • سيستم نمايشگر باد تايرها
  • آنتن كوسه اى
  • باد شكن جلو نقره اى
  • كليد رنو با امكان قفل هوشمند با دور شدن
  • طراحی نون عقب خودرو با چراغ LED

 

هیوندای سانتافه
عکس امکانات هیوندای سانتافه

 

نسخه‌ فول آپشن هیوندای سانتافه از آپشن‌های رفاهی بسیاری به شرح زیر برخوردار است:

  • صندلی های برقی جلو مجهز به حافظه
  • تهویه مطبوع دوگانه
  • 5 گرمکن و دو سردکن برای صندلی‌ها
  • روکش صندلی های چرمی
  • سیستم کیلس و استارتر دکمه‌ای
  • درب صندوق برقی
  • سقف پانوراما بهمراه سانروف برقی
  • سیستم Smart Key
  • سیستم استارت دکمه‌ای
  • چراغها و برف‌پاک‌کن هوشمند
  • گرمکن فرمان
  • چراغشور
  • کروز کنترل
  • آینه الکتروکرومیک
  • ترمز پارک برقی
  • سامانه اتوپارک
  • نمایشگر کنسول میانی
  • صفحه نمایش پشت آمپر
  • امکان انتخاب حالت‌های مختلف رانندگی
  • گیربکس شش سرعته خودکار
  • انتقال نیرو به چهارچرخ 4WD
  • پرده برای شیشه‌های جانبی
  • سیستم ترمز پارک الکترونیکی EPB
  • دوربین 360 درجه
  • چراغ‌های LED در جلو و عقب و چراغ زنون در جلو
  • رینگ 17، 18 و یا 19 اینچی
  • کیسه هوای راننده و سرنشین جلو – کیسه های هوای جانبی – کیسه هوای پرده‌ای
  • رادارهای نقطه کور
  • تغییر لاین و پیشگیری از تصادفات
  • سیستم‌های مدیریت ترمز و پایداری مثل ESC, VSM, TSA, ABS, BAS
  • کنترل حرکت در سرپائینی DBC و سربالائی HAC
  • سیستم هشدار فشار باد تایرها

 

در جدول زیر به صورت کلی امکانات و آپشن های دو خودروی هیوندای سانتافه و رنو کولیوس را با یکدیگر مقایسه کرده ایم:

جدول مقایسه تجهیزات رنو کولیوس و هیوندای سانتافه
تجهیزاتهیوندای سانتافهرنو کولیوس
چراغچراغ‌های جلو زنون و عقب LED، مه‌شکن جلو و عقب، چراغ‌شور، تنظیم اتوماتیک ارتفاع چراغ‌های جلو،، نوربالا اتوماتیک، سنسور نور، دی‌لایتچراغ‌های جلو زنون با قابلیت چرخش لنز هماهنگ با فرمان (AFS)، مه‌شکن جلو وعقب، تنظیم ارتفاع اتوماتیک چراغ‌های جلو، دی‌لایت، سنسور نور
سیستم‌های مالتی مدیاسیستم صوتی حرفه‌ای اینفینیتی با 10 بلندگو، DVD، USB، AUX، بلوتوث، مانیتور 8 اینچی لمسیسیستم صوتی حرفه‌ای Bose با 13 بلندگو، USB، AUX، بلوتوث، پشتیبانی از فرامین صوتی، مانیتور 8.7 اینچی لمسی
رینگ‌ها19 اینچی آلومینیومی18 اینچی آلومینیومی
شیشه و آینهشیشه‌ بالابرهای اتوماتیک با قابلیت ضدمانع(آنتی‌ترپ)، شیشه‌های دودی عقب، آینه‌های جانبی تاشو برقی با گرمکن، آینه میانی الکتروکرومیکشیشه‌های برقی (سمت راننده اتوماتیک)، شیشه‌های دودی عقب، آینه‌های جانبی تاشو برقی با گرمکن، آینه میانی الکتروکرومیک
تهویه مطبوعاتوماتیک دوکاناله، دریچه برای سرنشینان عقباتوماتیک دوکاناله، دریچه برای سرنشینان عقب
صندلیروکش چرمی صندلی‌ها، تنظیم برقی صندلی‌های جلو، حافظه صندلی راننده،گرم‌کن صندلی‌های جلو و عقب، سردکن صندلی‌های جلوروکش چرمی صندلی‌ها، تنظیم برقی صندلی‌های جلو، گرم‌کن و سردکن صندلی‌های جلو
سایر امکاناتکی‌لس استارتر، کروز کنترل هوشمند، سقف پانوراما، دوربین 360 درجه، اتوپارک، درب صندوق‌بار برقی، سنسور باران، درایومد سه حالته، ترمز پارک برقی با اتوهلد، شیفتر تعویض دنده پشت فرمان، گرم‌کن غربیلک فرمان، سنسور پارک جلو و عقب، سنسور فشار باد لاستیک (TPMS)کی‌لس استارتر، کروز کنترل، سقف پانوراما، دوربین دید عقب، اتوپارک، درب صندوق‌بار برقی و هوشمند، درایو مد تک حالته (Eco)، کول باکس، ترمز پارک برقی، سنسور پارک جلو و عقب، سنسور باران، سنسور فشار باد لاستیک (TPMS)

 

 

بیشتر بخوانید: مقایسه تیگو 8 پرو با هیوندای سانتافه

 

مقایسه طراحی ظاهری HYUNDAI SANTA FE و رنو کولیوس

 

رنو کولیوس
عکس طراحی ظاهری رنو کولیوس

 

رنوکولیوس جدید هم به لحاظ ارتفاع و بلندی خودرو و هم به لحاظ طول و عرض نسبت به قبل افزایش داشته و همین موجب شده ظاهر آن برای مشتریان جذاب تر از مدل قبلی باشد. ظاهر این خودرو شبیه به خودروهای جنگی است با این تفاوت که کاملاً مدرن و پیشرفته تر به نظر می رسد.

یکی از مواردی که چهره خودروهای جنگی را به آن داده است چراغ های بیرون زده این خودرو هستند. همچنین روشنایی این چراغها از نوع LED است و به جز نور زیبا و مناسبی که دارد بر جذابیت رنو کولیوس نیز افزوده است. همچون مدل های جدیدی که رنو وارد بازار کرده است در خودروی رنو کولیوس 2017 نیز لوگوی شرکت رنو به شکل برجسته و درشت در جلوی خودرو طراحی شده است.

رنو کولیوس ظاهر بسیار جذاب و زیبایی دارد به عنوان مثال خطوط باریکی که در کل بدنه آن استفاده شده است موجب شده است بر عریض تر و بزرگ تر دیده شدن این خودرو کمک بسیاری کند. این خطوط تا کنار چرخ ها و سپرهای ماشین به کار رفته است و در بزرگ تر، اسپرت تر و پیشرفته تر نشان دادن این خودرو نقش بسیار زیادی دارد.

برند رنو در طراحی عقب خودروی رنو کولیوس نیز کاملاً هوشیارانه برخورد کرده است. طراحی بخش عقب این خودرو به حدی زیباست که بر خلاف سایر خودروهای مشابه و شاسی بلند از وجه تمایز زیادی برخوردار است.

معمولاً در سایر مدل های شاسی بلند زیبایی طراحی عقب خودرو چندان مورد توجه نیست در حالی که رنو کولیوس از این نظر منحصر به فرد است. به عنوان مثال، صندوق عقب این خودرو کاملاً با انحنای کافی طراحی شده که هم بر زیبایی این خوردو افزوده و هم موجب شده است بسیار راحت تر از مدل های شاسی بلند دیگر درب صندوق عقب آن باز شود.

به طور کلی می توان گفت: رنو کولیوس از چراغ ها و سپر جلویی تا اگزوز به گونه ای طراحی شده است که به اسپرت نشان دادن این خودرو بیشتر کمک کند. با اطمینان می توان گفت در حال حاضر رنو کولیوس یکی از جذاب ترین خودروهای شاسی بلند در بازار خودروی ایران است.

هیوندای سانتافه
عکس طراحی ظاهری هیوندای سانتافه

 

یکی از دلایل موفقیت هیوندای سانتافه خصوصاً در بازار ایران طراحی ظاهری آن است. خودرویی که با طراحی کم نظیر توانست به راحتی در دل ایرانیان جای باز کند. یک خودرو با ظاهری خشن و پر ابهت با اندازه‌ای بزرگ که مورد استقبال طیف بزرگی از مردم واقع شده است.

نمای جلوی هیوندای سانتافه جدید ظاهری جسورانه و جدی دارد. چراغ‌های جلو با طراحی کشیده و چند وجهی به همراه گرافیک جذاب تا روی گلگیرهای خودرو کشیده شده‌اند. جلو پنجره این خودرو قسمت زیادی از نمای جلوی خودرو را از آن خود کرده و خطوط کرومی به همراه لوگوی هیوندای وسط آن خودنمایی می‌کنند.

در هیوندای سانتافه چراغ‌های روز به همراه مه‌شکن‌های خودرو در دو طرف سپر جا خوش کرده‌اند. خطوط طراحی متعدد در نمای جلوی هیوندای سانتافه جدید به جذابیت این خودرو کمک شایانی کرده است.

به نمای جانبی سانتافه که نگاه کنیم طراحی شیشه‌های جانبی خودنمایی می‌کند. شیشه درب جلو اندازه مناسبی دارد و میدان دید خوبی را برای راننده فراهم می‌کند. یک خط از روی گلگیر جلو شروع شده و با گذشتن از دستگیره درب‌ها تا بالای چراغ عقب کشیده شده و همچنین خط رکاب خودرو نیز بدون زاویه و صاف طراحی شده است و هر دو خط باعث شده‌اند تا سانتافه جدید عضلانی‌تر به نظر برسد.

در قسمت عقب نیز همانند دیگر بخش‌های ظاهری سانتافه جدید، طراحی هماهنگ و جذابی را شاهد هستیم. چراغ‌های عقب به صورت دو تکه طراحی شده و جای پلاک نیز میان دو چراغ تعبیه شده است. درب صندوق عقب هیوندای سانتافه به صورت یک تکه است که در قسمت بالای آن یک باله بزرگ به همراه چراغ سوم ترمز قرار گرفته‌اند تا ظاهر خودرو را بیش از پیش زیبا و اسپرت کند. سپر عقب سانتافه جدید نیز میزبان چراغ‌های مه‌شکن است و در قسمت راست آن نیز یک جفت اگزوز قرار دارد.

 

از لحاظ طراحی داخلی:

 

رنو کولیوس
عکس طراحی داخلی رنو کولیوس

 

به همان اندازه که از زیبایی ظاهری رنو کولیوس گفته شد، فضای داخلی و کابین این خودرو نیز از زیبایی و راحتی بسیار خوبی برخوردار است. شرکت رنو در طراحی داخلی و کابین این خودرو بیشتر از طراحی خودروهای آمریکایی الهام گرفته است. زیرا با مشاهده فضای داخلی این خودرو به خوبی می بینیم که استانداردهای آمریکایی از لحاظ ظاهری و راحتی در آن رعایت شده است.

اگر فضای داخلی این خودرو را نگاه کنید متوجه خواهید شد که علاوه بر اینکه نهایت دقت برای راحت بودن آن به کار رفته بلکه کاملاً خودروی پیشرفته و مدرن تولید شده است. سرنشین های داخل رنو کولیوس می توانند از سفر با این خودرو لذت ببرند چرا که فاصله سرنشین ها تا صندلی جلویی یا جلوی خودرو برای سرنشین های جلو کاملاً با محاسبات و دقت بالا طراحی شده است.

این محاسبه و دقت تا حدی است که اگر سرنشین های جلوی ماشین بخواهند صندلی خود را به عقب بکشند باز هم پای سرنشین های عقب با صندلی جلو برخورد نمی کند. فاصله بین صندلی ها به قدری متناسب با استانداردها و در عین حال بسیار راحت طراحی شده است که در خودروهای این رده از خودرو تقریباً کمتر در نظر گرفته است و همین موجب منحصر به فرد شدن رنو کولیوس شده است.

در طراحی رنو کولیوس قدری به راحتی این خودرو دقت شده است که این خودرو را برای مسافرت های طولانی مدت مناسب کرده است. صندوق عقب این خودرو می تواند بار زیادی را در خود جای دهد همچنین صندلی های عقب طوری طراحی شده اند که در صورت صاف کردن این صندلی ها فضای صندوق عقب تا سه برابر بیشتر می شود.

هیوندای سانتافه
عکس طراحی داخلی هیوندای سانتافه

 

داخل کابین هیوندای سانتافه داشبورد با خطوط شکسته مختلف و کلیدهای زیاد وجود دارد که حس خوبی را به راننده و سرنشینان القا می‌کند. در بالاترین قسمت داشبورد یک نمایشگر بزرگ قرار گرفته و کنار آن نیز دریچه‌های سیستم تهویه مطبوع با ظاهری پرانتزی شکل تعبیه شده است.

زیر نمایشگر این خودرو به تعداد زیادی دکمه و کلید برخورد می‌کنیم که هم برای کنترل سیستم صوتی و هم برای کنترل سیستم تهویه مطبوع خودرو هستند. در پایین‌ترین قسمت داشبورد نیز خروجی فندکی و برق 12 ولت به همراه یک محفظه برای قرار دادن اشیاء مختلف تعبیه شده‌اند.

فرمان هیوندای سانتافه طراحی پهن و چهار شاخه‌ای دارد که با قسمت‌های کرومی تزئین شده و میزبان دکمه‌های کروز کنترل و کنترل سیستم صوتی است. پشت آمپر هیوندای سانتافه به صورت دایره‌ای طراحی شده که میان این دو یک کامپیوتر سفری نیز قرار گرفته است.

اهرم دنده نیز در کنسول وسط خودرو به همراه دو جالیوانی و بخش استراحت‌گاه دست تعبیه شده است که زیر آن یک محفظه با ابعاد خوب قرار دارد. متریال داخل کابین کیفیت قابل قبولی دارد و فضای پا برای سرنشینان هر دو ردیف خودرو مناسب است.

 

    ماشینت روشن نمیشه؟ خرید باطری ماشین از کیان باتری با ارسال و نصب رایگان در شهر تهران می باشد با تست باتری قبلی و دریافت مبلغ باتری در محل، کارت آسون میشه. حالا با 02188882222 تماس بگیرید!

تجربه رانندگی در هیوندای SANTA FE بهتر است یا رنو کولیوس؟

 

رنو کولیوس
عکس رانندگی رنو کولیوس

 

با توجه به ویژگی ها و آپشن هایی که برای این خودرو بیان شد به خوبی می توان درک کرد که رانندگی کردن با این خودرو چقدر می تواند راحت و لذت بخش باشد. مشتریان رنو کولیوس همگی بر این مسئله تاکید دارند که رانندگی کردن با این خودرو کاملاً به شما حس شاسی بلند بودن به خصوص در عبور از مسیرهای سخت به ویژه در خارج از شهر به شما دست می دهد.

علاوه بر اینکه به راحتی و سرعت از این موانع و مسیرهای ناهموار می تواند عبور کند بلکه سرنشین های آن کاملاً داخل خودرو راحت هستند. سیستم کنترل بین قدرت و سرعت که بر عهده دیفرانسیل است با طراحی دقیقی که دارد موجب می شود همه چرخهای آن هنگام عبور از مسیرهای باریک یا ناهموار به خوبی عمل کنند.

علاوه بر این به راحتی می توان در مسیرهای باریک به خوبی تغییر جهت داد و در مسیرهای لغزنده و شیب دار نیز به راحتی می توان حرکت کرد. جلوبندی و سیستم تعلیق خودرو به گونه ای طراحی شده است که سرنشین های آن هیچ فشار و ناراحتی در هنگام حرکت برای آنها ایجاد نمی شود.

پشت آمپر خودرو خیلی جذاب است و با توجه به حالت رانندگی ای که انتخاب می کنید، رنگ آن عوض می شود و می تواند در نوع خود جالب و جذاب باشد. ترمزهای این خودرو نقطه ی قوت آن هستند که به راحتی می توانند آن را متوقف کنند.

این خودرو در حدود 10 الی 11 ثانیه از صفر به صد کیلومتر بر ساعت می رسد و نهایتاً تا 190 الی 200 کیلومتر بر ساعت نیز سرعت می گیرد. مصرف سوخت این خودرو حدود 8 الی 9 لیتر در هر صد کیلومتر است که مناسب است. ابعاد خودرو خیلی مناسب شهر نیست اما سواری نسبتاً نرمی را به عنوان یک کراس اوور از آن شاهد خواهید بود.

هیوندای سانتافه
عکس رانندگی هیوندای سانتافه

 

هنگامی که موتور روشن می‌شود عملکرد نرم و روانی دارد ضمن اینکه به لطف عایق‌بندی مناسب در حالت در جا صدای موتور به داخل کابین نفوذ نمی‌کند. کیلومتر شمار حالتی اسپرت و تو رفته دارد و از دو استوانه با زاویه‌ای تند نسبت به هم شکل گرفته است.

استوانه سمت چپ دور شمار موتور و دمای آن و استوانه سمت راست میزان سرعت و بنزین موجود در باک را نشان می‌دهد، در وسط دو استوانه نیز صفحه نمایشگر چند منظوره قرار گرفته که با دکمه‌های که در سمت راست و پایین فرمان قرار دارد می‌توان با آن کار کرد.

این نمایشگر اطلاعاتی نظیر میزان کارکرد خودرو، مصرف سوخت لحظه‌ای، دمای بیرون، میانگین سرعت متوسطه و … را نمایش می‌دهد و همچنین می‌توان سیستم چراغ‌ها، قفل اتوماتیک درب‌ها و سرویس‌های دوره‌ای خودرو را نیز توسط آن تنظیم کرد.

هیوندای سانتافه خودروی چابکی نیست و بسیار نرم و آهسته راه می رود و تعویض دنده‌های معقولی دارد و تفاوت میان حرکت در مسیر مستقیم و حرکت با سرنشین کامل در سربالایی را درک می کند. شتاپ خودرو نسبت به وزن و حجم موتور قابل قبول می‌باشد هرچند از این لحاظ شما را غافلگیر نمی‌کند اما اصلاً کند و آزار دهنده نیست و برای مصارف شهری و حتی جاده‌ها و اتوبان‌ها هم عملکرد خوبی دارد.

دنده‌ها نیز توسط گیربکس 6 سرعته خودرو نرم و بی‌صدا تعویض می‌شوند هر چند که این گیربکس در معکوس دنده‌ها کمی کند عمل می‌کند و از این لحاظ در مقایسه با رقبایی همچون تویوتا در سطح پایین‌تری قرار می‌گیرد اما عملکرد کلی گیربکس قابل قبول می‌باشد و راننده را راضی نگه می‌دارد.

سیستم تعلیق به روز هیوندای سانتافه که در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع چند اتصالی می‌باشد عملکرد خوبی دارد و علاوه بر کیفیت سواری راحت موجب فرمان‌پذیری و هندلینگ خوب خودرو شده است.

سیستم فرمان نیز از عملکرد دقیقی برخوردار است و حرکات آن کاملاً کنترل شده و قابل پیش‌بینی می‌باشد. دید جلو، اطراف و آینه‌های کناری خوب و قابل قبول است ولی دید عقب چندان کافی نیست اما وجود دوربین دید عقب و سنسورهای پارک تا حدودی این مشکل را برطرف کرده‌اند. سیستم ترمز هیوندای سانتافه خوب و قابل اعتماد است.

 

مقایسه ایمنی در رنو KOLEOS و هیوندای سانتافه

 

ایمنی رنو کولیوس
عکس ایمنی رنو کولیوس

 

رنو کولیوس و هیوندای سانتافه از نظر ایمنی در وضعیت مناسبی هستند و روی نسخه‌های فول آن‌ها علاوه بر 6 ایربگ 10 نقطه‌ای، سیستم‌های کنترل پایداری الکترونیکی، کنترل کشش، کنترل شروع حرکت در سربالایی و هشداردهنده نقاط کور هم نصب شده است.

اما نسخه‌ فول هیوندای سانتافه علاوه بر امکانات  ذکر شده، به هشداردهنده تصادف از جلو و عقب، هشداردهنده خروج از خط، ترمز اضطراری اتوماتیک و ایربگ زانویی راننده هم مجهز هستند و برتر از کولیوس ظاهر می‌شود.

خوشبختانه هر دو خودرو هم در تست‌های تصادف مؤسسه معتبر Euro Ncap امتیاز 5 ستاره را کسب کرده‌اند که خیالمان را از بابت استحکام کلی بدنه راحت می‌کند. البته میانگین امتیازهای هیوندای سانتافه در این تست‌ها کمی بالاتر از رنو کولیوس بوده است.

اما با توجه به این‌که تست رنو کولیوس 5 سال بعد از سانتافه انجام شده و طبیعتاً با استانداردهای سخت‌گیرانه‌تری همراه بوده است؛ می‌توانیم این اختلاف را نادیده گرفت.

 

ایمنی هیوندای سانتافه
عکس ایمنی هیوندای سانتافه

 

لیست کامل آپشن‌های ایمنی هیوندای سانتافه و رنو کولیوس را می‌توانید در جدول زیر مشاهده نمایید:

جدول مقایسه تجهیزات ایمنی رنو کولیوس و هیوندای سانتافه
تجهیزات ایمنیهیوندای سانتافه رنو کولئوس
تجهیزات ایمنی و حفاظتیهشداردهنده تصادف جلو و عقب، هشداردهنده نقاط کور (BSW)، هشداردهنده عدم رانندگی بین خطوط (LDW)هشداردهنده نقاط کور (BSW)
کیسه هواراننده و سرنشین جلو، جانبی ردیف جلو، پرده‌ای سرتاسری، محافظ زانوی راننده (در مجموع 7 عدد در 11 نقطه)راننده و سرنشین جلو، جانبی ردیف جلو، پرده‌ای سرتاسری (درمجموع 6 عدد در 10 نقطه)
سیستم ترمز و پایداریترمز ضدقفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی (BA)، ترمز اضطراری، کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، کنترل کشش (TCS)، مدیریت پایداری خودرو (VSM)، کنترل شروع حرکت در سربالایی (HAC)، کنترل سرعت در شیب (DAC)ترمز ضدقفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی (BA)، کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، کنترل کشش (TCS)، کنترل شروع حرکت در سربالایی (HAC)

رنو کولیوس بخریم یا هیوندای سانتافه کدام بهتر است؟

 

رنو کولیوس
عکس رنو کولیوس

 

هیوندای سانتافه و رنو کولیوس هر دو جزو شاسی بلندهای پرفروش بازار ایران محسوب می‌شوند. البته با وجود این‌که هر دو خودرو تقریبا در یک سطح قرار دارند، اما قیمت هیوندای سانتافه به‌میزان چشمگیری بیشتر از رنو کولیوس است.

در واقع هیوندای سانتافه به‌دلیل بازار خرید و فروش پررونق‌تر، قطعات یدکی فراوان‌تر و آپشن‌های بیشتر نسبت به رنو کولیوس گزینه بهتری محسوب می‌شود. همچنین این خودرو از لحاظ نگهداری نیز کم‌دردسرتر بوده و از این نظر گزینه مناسبی برای مشتریان به‌شمار می‌رود.

اختلاف دو خودرو مورد بررسی این مقاله از دیدگاه فنی بسیار ناچیز است اما اگر فاکتورهایی چون پرستیژ، کلاس، سطح آپشن‌ها و مدرنیته را مد نظر قرار دهیم باید همگی بپذیریم که سانتافه نسل چهارم در برابر کولیوس حرف چندانی برای گفتن ندارد.

متاسفانه منع واردات خودرو در سال 2018 در ایران باعث شد تیراژ واردات کولیوس در ایران بسیار محدودتر از آنچه انتظار می‌رفت، باشد. از سوی دیگر این تیراژ پایین به معنای خاص‌تر بودن خودرو در بازار ایران در مقایسه با نسل سوم سانتافه است که به فراوانی به کشور راه یافت.

 

هیوندای سانتافه
عکس هیوندای سانتافه

 

جمع بندی در مورد کولیوس و سانتافه خیلی آسان است چرا که اگر هدفتان را از خرید خودرو مشخص کنید، خیلی راحت می توانید تصمیم گیری کنید. کولیوس خودرویی است که طراحی جذاب تر، آپشن های بیشتر و شتاب بهتری دارد.

اما از طرفی فراموش نکنید که سانتافه در بازار ایران به پول نقد متحرک معروف است و این یعنی اینکه هر جای کشور که اراده کنید تا سانتافه را بفروشید، به راحتی این کار انجام می شود. لازم به ذکر است که هیوندای سانتافه افت قیمت کمتری دارد و بازار دست دوم فوق العاده خوبی دارد.

اگر خودرویتان را هر چند وقت یک مرتبه تعویض می کنید و خدمات پس از فروش و لوازم یدکی برایتان اهمیت دارد، حتماً به سمت هیوندای سانتافه بروید اما فراموش نکنید که این خودرو به خصوص نسخه MPI کمی در شتاب گیری ضعیف عمل می کند.

بزرگ ترین مشکلی که سانتافه دارد، شتاب آن است. با اینکه این نسخه، نسخه ی GTi سانتافه است و شتاب آن حدود 1 الی 2 ثانیه از مدل MPi بهتر است اما باز هم شتاب ضعیفی دارد و گویا این موتور توانایی حمل این بدنه را ندارد. ای کاش سانتافه های شش سیلندر وارد بازار می شدند تا این ضعف را در این خودرو نبینیم.

رنو کولیوس برای آن دسته از مشتریانی که به‌دنبال شاسی بلند ارزان‌تر، مصرف سوخت کم‌تر، استهلاک پایین‌تر مجموعه فنی و طراحی ظاهری جدیدتر هستند، یک گزینه جذاب‌تر است. همچنین با اختلاف قیمت هیوندای سانتافه و رنو کولیوس می‌توان یک خودرو داخلی ارزان قیمت برای مصارف روزانه خریداری نمود.

 

 

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش