مقایسه دنا پلاس توربو با جک j4 اتومات

3.4
(52)

در این مقاله از کیان باتری به مقایسه دنا پلاس و جک j4 و تفاوت این دو خودرو از نظر فنی و ظاهری می پردازیم.  جک جی 4 اتوماتیک بهتره یا دنا پلاس توربو کدام را بخریم؟

مقایسه دنا پلاس توربو با جک j4 اتومات
مقایسه دنا پلاس توربو با جک j4 اتومات

مقایسه کلی دنا پلاس و جک j4

در رابطه با معرفی کلی این دو خودرو باید بگوییم که دنا پلاس در واقع فیس لیفت دنا معمولی بوده که از سال 1396 وارد بازار خودرویی کشور توسط گروه صنعتی ایران خودرو شده و در این مدت توانسته است آمار فروش بسیار خوبی را به خود اختصاص دهد. در واقع دنا پلاس؛ جدیدترین محصول خودروسازان داخلی و خودرویی ملی است که در دسته سدان ها قرار دارد و در دو نوع توربو و معمولی تولید می شود.

در سوی دیگر این میدان، جک j4 نیز یک سدان اقتصادی نسبتا ارزان قیمت است که توسط گروه صنعتی کرمان خودرو به عنوان جایگزینی برای مدل j5 به بازار خودرویی کشور معرفی شده است.

اين خودرو همان‌طور که از نامش نيز مشخص است يک گام از J5 عقب‌تر بوده و ظاهرا با اهداف تجاري و افزايش فروش محصولات جک در ايران به جاده‌هاي کشور معرفي شده است. پلت‌فرم استفاده شده در جکj4 با جکs3 يکسان است.

دنا پلاس توربو توسط ایران خوردو و جک J4 نیز توسط کرمان موتور به بازار ایران عرضه می‌شوند و در بخش سدان‌های بازار با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. از آنجایی که این دو سدان از لحاظ قیمتی به یکدیگر نزدیک هستند قصد داریم مشخصات فنی و سطح امکانات آنها را با یکدیگر مورد مقایسه قرار دهیم.

همچنین بخوانید: نقد و بررسی دنا پلاس اتوماتیک و دنده ای (توربو + معمولی)

فیلم مقایسه دنا پلاس توربو و جک j4

ویدئوی زیر از کانال پدال خودرو های دنا پلاس توربو و جک جی 4 را باهم مقایسه کرده و مشخص می کند ارزش خرید کدام بیشتر است. که به خریداران این خودروها کمک زیادی می کند.

مقایسه فنی دنا پلاس با جک j4

اما جک j4 و دنا پلاس از لحاظ فنی چه تفاوت‌هایی دارند و کدام یک بهتر از دیگری است؟ بسیاری معتقدند کیفیت دو خودروی جک جی 4 و دنا پلاس مشابه همدیگر است.

تفاوت مشخات فنی موتور دنا پلاس توربو و جک جی 4 اتومات

دنا پلاس توربو دنده ای به پیشرانه ۱۶۴۵ سی سی توربوشارژ مجهز است که ۱۵۰ اسب بخار را با گشتاور ۲۱۵ نیوتن متر تولید می کند. این پیشرانه ۱۶ سوپاپ استاندارد آلایندگی یورو ۵ را دارد و جعبه دنده ۵ سرعته دستی توان را به چرخ های جلوی دنا پلاس می رساند.

در طرف مقابل، جک J4 اتوماتیک به پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی مجهز است که ۱۰۳ اسب بخار را با گشتاور ۱۴۶ نیوتن متر تولید می کند. پیشرانه جک توان را از طریق جعبه دنده CVT اتوماتیک به چرخ های جلو می رساند و این پیشرانه هم استاندارد آلایندگی یورو ۵ را دارد.

با مقایسه قوای فنی این دو خودرو، می توان متوجه شد که دنا پلاس توربو در بحث نیرو و گشتاور تولیدی نسبت به جک j4 برتری محسوسی دارد، اما از سویی، در بحث سیستم انتقال قدرت، جک j4 با دارا بودن جعبه دنده CVT، راحتی و آسایش بیش تری را برای‌تان در ترافیک های شهری به ارمغان می آورد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مقایسه فنی j4 اتومات و دنا پلاس توربو دنده ای جدول زیر را مطالعه کنید.

جدول مشخصات فنی j4 اتومات و دنا پلاس توربو

مشخصاتدنا پلاس توربو صفر کیلومترجک جی فور J4 اتوماتیک
سال طراحی خودرو13952016
کلاس خودرو70401-70402-70404سدان جمع جور چینی
حجم موتور1645 سی سی1.5 سی سی
موقعیت موتورجلو EF7 TC + بنزين بدون سرب اكتان 95 + پاشش چند نقطه اي
گیربکسدستي پنج سرعتهCVT با حالت‌ اسپرت و برف
سیلندر44
طول4559 ميلي‌متر4435 ميلي‌متر
عرض1944 ميلي‌متر1725 ميلي‌متر
ارتفاع1460 ميلي‌متر1505 ميلي‌متر
حداکثر قدرت150 اسب بخار در 5500 دور در دقيقه103
حداکثر گشتاور215 نيوتن متر در 2200 – 4800 دور در دقيقه146
سوپاپ16
دیفرانسیلدیفرانسیل جلودیفرانسیل جلو
شتاب 0 تا 10010
حداکثر سرعت205180
وزن1262 کیلوگرم1110 کیلوگرم
فاصله بین دو محور2671 میلیمتر2560 میلیمتر
مصرف سوخت ترکیبی7.94 لیتر6.2 لیتر
حجم باک60 لیتر45 لیتر
حجم فضاي صندوق عقب500 لیتر– لیتر
سیستم های ترمز و پایداری“ترمز ضد قفل ABS و EBD – ترمز جلو ديسكي خنك شونده – ترمز عقب ديسكي”کروز کنترل – توزیع نیرو ترمز – ترمز ضدقفل – ترمز عقب کاسه‌ای

باتری دنا پلاس و باتری جک جی 4 در کیان باتری با قیمت مناسب و ارسال و نصب رایگان در شهر تهران است.

مقایسه امکانات و آپشن های دنا پلاس اتومات با جک j4

در بحث آپشن‌های رفاهی نیز خودروهای چینی همیشه سعی دارند که با کمترین قیمت بیشترین امکانات رفاهی روز را روی خودروهای خود قرار دهند. در مورد جکj4 نیز این کمپانی تلاش کرده است تا امکانات روز مانند کروز کنترل، خروجی ۱۲ ولت، چراغ‌های اتوماتیک و فرمان چرمی را در آن قرار دهد؛ اما از آن طرف عدم حضور مواردی مانند سانروف، دوربین عقب و استارت و ورود بدون سوییچ که از خودروهایی در این رنج قیمت انتظار می‌رود نیز کمی ناامیدکننده است.

در بحث آپشن گرچه تفاوت چندانی بین دنا پلاس معمولی و دنا پلاس توربو وجود ندارد اما ایران‌خودرو سعی کرده است با امکانات خوبی نظیر دوربین عقب، کروز کنترل، سانروف برقی و صندلی‌های برقی سرنشینان جلو مشتریان خود را راضی نگه دارد. در این قسمت نیز به نظر می‌رسد دنا پلاس توربو موفق‌تر بوده است.

جدول امکانات رفاهی جک جی 4 و دنا پلاس توربو

مدل خودرو دنا پلاس توربوجکj4
چراغچراغ‌های روشن در طول روز، چراغ مه‌شکن در جلو و عقب، چراغ زنونی در جلوچراغ‌های روشن در طول روز، چراغ مه‌شکن در جلو و عقب، چراغ هالوژنی در جلو
سیستم های مالتی مدیا سیستم صوتی با قابلیت پخش MP3، MP4، CD، DVD، بلوتوث، ۶ اسپیکر، USBسیستم صوتی با قابلیت پخش MP3، CD، ورودی AUX و USB
صفحه ی نمایش ۷ اینچی لمسی
آینهآینه‌های جانبی برقیآینه‌های جانبی برقی دارای گرم کن
تهویه مطبوعسیستم تهویه اتوماتیک
صندلی ۵ صندلی، صندلی برقی راننده ۸ حالته، صندلی برقی سرنشین جلو ۸ حالته۵ صندلی، صندلی راننده ۴ حالته دستی، صندلی سرنشین جلو ۴ حالته دستی
شیشه شیشه‌های برقی، سانروفشیشه‌های برقی
سایر امکاناتباز کردن درب صندوق عقب از داخل، سیستم روشنایی موقت در تاریکی، سیستم قطع سوخت خودکارکامپیوتر سفری، سیستم TPMS

بیشتر بخوانید: مقایسه کامل دنا و دنا پلاس از همه لحاظ

مقایسه طراحی ظاهری جک j4 و دنا پلاس توربو

همان‌گونه که ذکر شد، دنا پلاس توربو تغییرات اندکی را به نسبت دنا پلاس در بدنه خود تجربه کرده و بیشتر با هدف جبران کاستی‌های فنی تولید شده‌است. اما به هر حال اضافه شدن خطوط جانبی و اضافه شدن برخی جزئیات کوچک را می‌توان به عنوان تنها تفاوت‌های دنا پلاس توربو با دنا پلاس قلمداد کرد.

اما در ادامه مقایسه دنا پلاس توربو و جک J4 از نظر طراحی خارجی باید عنوان کنیم که هردو خودرو طراحی خارجی چندان جذابی را ندارند و هردو همان طراحی‌های قدیمی را نمایش می‌دهند. اما به هر روی می‌توان جک J4 را به خاطر شباهت به برخی مدل‌های خارجی، یک گام جلوتر از دنا پلاس توربو قرار داد. جک J4 با اقتباس از دیگر محصولات همین شرکت و مخصوصا سری J طراحی شده‌است و به غیر از هم‌خوانی اجزای تشکیل دهنده‌اش، ویژگی بارزی ندارد.

در نگاهی اجمالی می‌توان اذعان داشت که جک J4 با چراغ‌های درشت و کاپوت منحنی شکلی که با خطوط شکسته تا سپر کشیده شده است، شرایط بهتری نسبت به دنا توربو دارد و مقایسه دنا پلاس توربو و جک J4 از این نظر، با اختلاف کم به نفع چینی‌ها به پایان می‌رسد.

از لحاظ طراحی داخلی:

در بحث طراحی داخلی، جک J4 سدان خوش‌ساختی محسوب می‌شود و توانسته است کابین زیبا و جاداری را به مشتریان هدیه دهد که البتی خلاقیتی در آن دیده نمی‌شود، چون یک کپی‌برداری خوب از خودروهای روز دنیا است. گرچه مواد به‌کار رفته در ساخت کابین چندان باکیفیت نیستند اما از خودروهایی در این رنج قیمت انتظارب بیش از این نمی‌توان داشت.

اما در خصوص طراحی داخلی دنا پلاس، ایران خودرو سعی کرده است تا نسبت به مدل‌های قدیمی دنا اوضاع کابین دنا پلاس توربو را بهبود ببخشد و چهره‌ی آن ‌را اسپرت‌تر کند؛ که البته تا حدودی نیز موفق بوده است اما همانند مدل‌های قبلی هنوز داشبورد آن از پلاستیک خشک ساخته شده است که برای این رنج قیمت چندان قابل‌قبول نیست.

    ماشینت روشن نمیشه؟ خرید باطری ماشین از کیان باتری با ارسال و نصب رایگان در شهر تهران می باشد با تست باتری قبلی و دریافت مبلغ باتری در محل، کارت آسون میشه. حالا با 02188882222 تماس بگیرید!

تجربه رانندگی در جک j4 بهتر است یا دنا پلاس؟

شاید یکی از قسمت‌هایی که جک J4 در آن موفق‌تر عمل کرده است و حرفی برای گفتن دارد رفتار آن در جاده است. با سوار شدن متوجه صندلی‌های نرم و فرمان نرم آن خواهید شد. جکJ4 در شهر و در سرعت‌های پایین رفتار بسیار خوبی دارد و رانندگی راحتی را با آن تجربه خواهید کرد. در سرعت‌های بالاتر شاید هندلینگ چندان خوبی نداشته باشد، اما در کل جکj4 با توجه به مشخصات فنی خود انتظارات استفاده‌کنندگان را برآورده می‌کند.

در خصوص رانندگی با دنا نیز باید عنوان کنیم که گذشته از ایرادهای موجود، تمامی مدل‌های آن رانندگی قابل‌قبولی را هدیه می‌دهند. اما یکی از مواردی که در سرعت‌های بالا آزاردهنده خواهد شد نفوذ زیاد صدای جاده و موتور به درون کابین است. در کل درست است که جکJ4 سواری نرمی دارد اما شتاب دنا پلاس توربو بین خودروهایی در این رنج قیمت بهتر است.

مقایسه ایمنی در دنا پلاس توربو و جک جی 4

در بحث ایمنی نیز متاسفانه نباید منتظر دو سدان بسیار ایمن با تجهیزات حفاظتی زیاد باشید زیرا متاسفانه نه خودروهای تولید داخل خیلی به این مسئله‌ توجه دارند و نه خودروهای چینی موجود در بازار. این دو خودرو در هیچ تست تصادف معتبری شرکت نکرده‌اند که تاکنون اعلام شده باشد. از جمله امکانات ایمنی کمی که در دنا پلاس توربو قرار داده شده است می‌توان به  ایموبیلایزر، دوربین دید عقب، قفل مرکزی و کروز کنترل اشاره کرد که البته نسبت به دیگر خودروهای داخلی و مدل‌های پیشین خود شرایط بهتری دارد.

اما ایمنی رقیب چینی در مقابل دنا پلاس توربو شرایط چندان بهتری ندارد، چه از لحاظ استحکام بدنه و چه از لحاظ تجهیزات ایمنی؛ البته کمپانی جک مدعی است که این خودرو توانسته است در تست ایمنی موسسه چینی CNCAP پنج ستاره ایمنی را کسب کند. از میان امکانات ایمنی جکJ4 نیز می‌توان به ۴ کیسه هوا، ترمزABS و EBD، کروز کنترل اشاره کرد.

جدول تجهیزات ایمنی دنا پلاس توربو و جک j4

مدل خودرو دنا پلاس توربو جکj4
تجهیزات ایمنی و حفاظتسیستم ایموبیلایزر، قفل مرکزی، کروز کنترل، دوربین دید عقب، سیستم هشدار موانع در عقبسیستم ایموبیلایزر، قفل مرکزی، کروز کنترل
کیسه هوا ۴ کیسه هوا (البته. کیسه‌های جانبی جلو سفارشی هستند)۲ کیسه هوا
سیستم ترمز ترمز EBD، ABS، ترمز جلو دیسکی خنک شونده، ترمز پشت دیسکیترمزABS، EBD، ترمز جلو دیسک، ترمز عقب کاسه ای

دنا پلاس بخریم یا جک j4 کدام بهتر است؟

دنا پلاس به رغم وطنی بودن آن گزینه مناسبی در بازار ایران محسوب می گردد و بدلیل ظاهر جذاب و تهاجمی خود با استقبال خوبی نیز روبرو شده است اما نباید از حق گذشت که این خودرو دارای معایب فراوانی از قبیل فضای داخلی کم، راندامان پایین پیشرانه و داشتن جعبه دنده دستی می باشد اما از محاسن بسیاری نیز بهره می برد.

در مقابل جک J4 از خودروهای بروز و مدرن چینی است که به رغم برخورداری از جععه دنده اتوماتیک، فضای داخلی بیشتر، مصرف سوخت کمتر و کابینی جذاب تر می تواند رقیب قابل ملاحضه ای محسوب گردد. لذا اگر جبعه دنده اتوماتیک، ایمنی بیشتر، فضای داخلی جذابتر و مصرف سوخت کمتر برای شما اهمیت دارد جک J4 گزینه مناسبی است هر چند که باید توجه داشته باشید مزایایی فوق حدود 10 میلیونی برای شما بیشتر هزینه دارد. اما اگر قصد دارید کمتر هزینه کنید و ظاهر جذاب دنا پلاس برای شما اهمیت دارد این خودرو گزینه مورد نظر شماست.

به عنوان کلام آخر اما اگر برای خرید یکی از آن‌ها مصمم هستید باید بگوییم که با مطالعه این مقاله متوجه شده‌اید که شرایط مشابهی دارند و انتخاب یکی از آن‌ها کاملا به سیلقه شما بستگی دارد. شاید نکات ریزی مانند این‌که دنا آپشن‌های بیشتر، شتاب بهتر و البته خدمات پس از فروش خوبی دارد و در مقابل دنا طراحی داخلی و خارجی بهتری دارد در انتخاب کمک حال شما باشد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
6 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
روح اله
روح اله
6 ماه پیش

بسیا عالی

همتی
همتی
1 سال پیش

آقا خسته نباشید منظورتون از پیشرانه خودرو چیه ؟

بلکامه
بلکامه
1 سال پیش

مقالتون رو مطالعه کردم خیلی قابل استفاده و مفید بود از شما ممنونم بابت این همه اطلاعات خوبتون

کیان باتری
در جواب  بلکامه
1 سال پیش

با سلام
درود بر شما، بسیار خرسندیم که مطالب موجود در این مقاله برای شما مفید واقع شده و رضایت شما را جلب نموده است.

نجفی
نجفی
1 سال پیش

منظور از گشتاور موتور چیه الان گشتاور موتور ماشین دنا پلاس بیشتر از ماشین جک J4 هست ینی ماشین خوبیه ؟

سعادتی
سعادتی
1 سال پیش

حجم موتور چیه؟ چه تاثیری در روند حرکت ماشین داره الان تو این مقاله ای که مطالعه میکردم شما نوشته بودید حجم موتوردنا پلاس بالاتر از جک J4 هست

سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش