مقایسه دنا پلاس با ام وی ام x22

4.4
(93)

در این مقاله از کیان باتری به مقایسه دنا پلاس و ام وی ام x22 و تفاوت این دو خودرو از نظر فنی و ظاهری می پردازیم.  ام وی ام x22 اتوماتیک بهتره یا دنا پلاس اتوماتیک کدام را بخریم؟

مقایسه کلی دنا پلاس و ام وی ام x22

دنا پلاس یکی از محصولات ملی ایران خودرو است که در اصل فیس لیفت جزئی از دنا معمولی است و مثل سمند بر روی ساختار پژو 405 توسعه یافته است. دنا پلاس در پاییز سال 1395 توسط شرکت ایران خودرو معرفی شد و روی آن قرار گرفت.

ام وی ام X22 که ارزان ترین کراس اوورهای مدیران خودرو محسوب می‌شود در سال 95 وارد بازار ایران شد. این خودرو که ظاهری اسپرت تر نسبت به ام وی ام X33 دارد با تمام مزایا و معایب خود امروز یکی از پر فروش ترین محصولات مدیران خودرو محسوب می‌شود.

برای آشنایی با خودروی ام وی ام ایکس 22 این مقاله را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:نقد و بررسی دنا پلاس اتوماتیک و دنده ای (توربو + معمولی)

فیلم بررسی ام وی ام x22

ویدئوی زیر خودروی ام وی ام x22 را بررسی کرده و کمک میکند بدانید ارزش خرید کدام بیشتر است. که به خریداران این خودروها کمک زیادی می کند.

مقایسه فنی دنا پلاس با ام وی ام x22

اما ام وی ام x22 و دنا پلاس از لحاظ فنی چه تفاوت‌هایی دارند و کدام یک بهتر از دیگری است؟ بسیاری معتقدند کیفیت دو خودروی x22 و دنا پلاس مشابه همدیگر است.

ام وی ام X22 به یک پیشرانه 1.5  لیتری 4 سیلندر با آرایش خطی و به حجم دقیق 1497 سی سی مجهز شده است که البته چندان در نیرو رساندن به این چینی خوش چهره موفق عمل نمیکند. این پیشرانه قابلیت تولید 105 اسب بخار قدرت در دور موتور 6000 دور در در دقیقه و 135 نیوتن متر گشتاور در دور موتور 2750 دور در دقیقه  را دارا می باشد و با توجه به وزن و ابعاد ماشین  خیلی جوابگو به نظر نمی رسد و ام وی ام X22 یک ماشین نسبتا کند است.

ام وی ام X22 هم مانند جک S3 با دو نوع سیستم انتقال قدرت به بازار عرضه شده است که نخست 5 سرعته دستی است و دیگری 4 سرعته اتوماتیک می باشد که نسخه اتوماتیک این ماشین خیلی در عملکرد گیربکس دقت بالایی ندارد و کشش را هم از ماشین گرفته است و نسخه دنده ای ام وی ام X22 هم که مد نظر ما است تنها در مسیر صاف و رفع نیاز های روزمره می تواند کاربرد داشته باشد و برتری دنا پلاس توربو کاملا حتی بر روی کاغذ قابل لمس است و حتی در درگ 400 متر هم دنا پلاس توربو میتواند فاصله زیادی ایجاد کند که آن امیدواری کوچک شما نسبت به ام وی ام X22 کاملا نابود شود.

ام وی ام X22 سیستم تعلیق ساده ولی مناسبی برای وزن و ابعادش دارد که به لطف سیستم ESP قابلیت مانور ناگهانی ام وی ام X22 مناسب است و اگر احتیاج به ترمز ناگهانی و پیچیدن با سرعت یا مانور سریع داشته باشید کنترل ام وی ام X22 از دست راننده خارج نمی شود البته فرمان ام وی ام X22 حس مصنوعی از سطح جاده منتقل می کند که مورد منفی به شمار می رود.

تفاوت مشخات فنی موتور دنا پلاس و x22 اتومات

دنا پلاس توربو از پیشرانه EF7 توربو که بیش از این بر روی سورن توربو استفاده شده بود بهره میبرد اما یک سری قطعات سیستم پرخوران آن اصلاح و از نظر برنامه ECU هم تغییراتی داشته است تا دنا پلاس توربو راندمان بالاتری داشته باشد. این پیشرانه 4 سیلندر است و 1646 سی سی حجم دارد  و با آرایش خطی در سینه دنا پلاس توربو قرار گرفته است.

دنا پلاس توربو قابلیت تولید 169 اسب بخار قدرت در دور موتور 5000 در دقیقه را دارد و در محدوده دور موتور 2200 الی 4800 دور در دقیقه هم به حداکثر گشتاور 215 نیوتن متر دست پیدا میکند. کیفیت قطعات به کار رفته در بخش فنی دنا پلاس توربو خوب ارزیابی میشود و با توجه به اصلاحات صورت گرفته استهلاک کاهش داشته و عمر قطعات پرخوران افزایش داشته و دمای کارمرد موتور هم کاهش داشته است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مقایسه فنی MVM X22 اتومات و دنا پلاس اتومات جدول زیر را مطالعه کنید.

جدول مشخصات فنی دنا پلاس و ام وی ام x22

مشخصاتدنا پلاس صفر کیلومتر دنده ایMVM X22 ام وی ام ایکس 22
سال طراحی خودرو13962016
کلاس خودروسدان (صندوقدار)شاسی بلند کوچک | نسل اول
حجم موتور1646 سی سی1500 سی سی
موقعیت موتورEF7 جلوجلو
گیربکسدستي پنج سرعته5 دنده دستی
سیلندر44
طول4559 ميلي‌متر4200 ميلي‌متر
عرض1944 ميلي‌متر1760 ميلي‌متر
ارتفاع1460 ميلي‌متر1570 ميلي‌متر
حداکثر قدرت115 اسب بخار در 6000 دور در دقيقه105
حداکثر گشتاور157 نيوتن متر در 4500 دور در دقيقه135
سوپاپ16
دیفرانسیلدیفرانسیل جلو
شتاب 0 تا 10013.512
حداکثر سرعت189170
وزن1258 کیلوگرم1215 کیلوگرم
فاصله بین دو محور2671 میلیمتر2555 میلیمتر
مصرف سوخت داخل شهر6.2 لیتر– لیتر
مصرف سوخت خارج از شهر– لیتر– لیتر
مصرف سوخت ترکیبی7.94 لیتر5.9 لیتر
حجم باک60 لیتر50 لیتر
حجم فضاي صندوق عقب500 لیتر– لیتر
سیستم های ترمز و پایداری“ترمز ضد قفل ABS و EBD – ترمز جلو ديسكي خنك شونده – ترمز عقب ديسكي”کروز کنترل + کنترل ایستایی در سربالایی سفارشی + کنترل کشش سفارشی + کنترل پایداری سفارشی + توزیع نیرو ترمز + ترمز ضدقفل + ترمز کمکی سفارشی
کیسه هوا4 عدد (راننده و سرنشين جلو و جانبي )ایربگ راننده + ایربگ سرنشین جلو
مالتی مدیا“داراي مانيتور مالتي مديا تصويري لمسي با رهياب (GPS) و بلوتوث موبايل – بلندگوهاي جلو و عقب – تيوتر”سیستم صوتی 4 اسپیکر + 8 اینچی لمسی + دوربین عقب + قابلیت پشتیبانی Bluetooth – USB – MP3 – MirrorLink
سایز تایر (لاستیک ها)آلومينيومي – 195/60R15205/55R16

 

باتری دنا پلاس و باتری ام وی ام ایکس 22 در کیان باتری با قیمت مناسب و ارسال و نصب رایگان در شهر تهران است.

مقایسه امکانات و آپشن های دنا پلاس اتومات با ام وی ام x22

ناپلاس با بهره گیری از امکانات و آپشن های به روز مانند سانروف، پنل لمسی مجهز به سیستم ناوبری، طراحی اسپرت چراغ ها و بدنه و همچنین آینه های برقی تاشونده، یکی از پر آپشن ترین گزینه های موجود در بازار است.

نمونه توربو این خودرو هم از نظر آپشن و مشخصات فنی تماما با نمونه تنفس طبیعی برابری می کند (به جز روکش ها و تریم های اسپرت داخل کابین) و تفاوت این دو مدل صرفا به بهره گیری یا عدم بهره گیری از توربوشارژر است.

مشخصات
 دنا پلاسام وی ام ایکس 22
صندلیصندلی‌ راننده 6 حالته دستی + صندلی سرنشین جلو 4 حالته دستی + روکش صندلی چرم
تهویه مطبوع“تنظيم اتوماتيك – كانال تهويه براي سرنشينان عقب”دستی
شیشه ها و آینه ها“طرح جديد آينه‏هاي جانبي – آينه هاي جانبي برقي، راهنمادار و تاشونده اتوماتيك – آينه چراغ دار روي آفتابگير سمت شاگرد” + تنظيم شيشه بالابرهاي جلو و عقب برقي – شيشه‏ هاي سولار(ضد اشعه مضرUV)آینه جانبی با تنظیم برقی
چراغ“چراغ جلو داراي لامپ LED و طرح نئون و چراغ‌ روز (Day Light) – چراغ جلو و عقب جديد – چراغ مه شكن جلو و عقب – چراغ نقشه خوان – چراغ خطر سوم – چراغ داخل داشبورد – چراغ‏هاي سقفي جلو و عقب – چراغ روشنايي فضاي پايين پا در هنگام سوار و پياده شدن – تنظيم زاويه نور چراغ‏هاي جلو از داخل”دی‌لایت + چراغ جلو هالوژن
سانروفدارددارد
نسبت تراكم 11
تجهیزات ایمنی“سيستم ضد سرقت (ايموبيلايزر) – سيستم هشدار دهنده مركزي ورود غير مجاز – دوربين ديد عقب – هشداردهنده موانع عقب – سيستم عيب يابي هوشمند ( مالتي پلكس ) – قفل مركزي با ريموت كنترل راديويي – كمربندهاي ايمني جلو سه نقطه‌اي با قابليت تنظيم ارتفاع “سنسور عقب + سنسور فشار باد تایر سفارشی
سیستم فرماننیروی کمکی هیدرولیکی + دکمه‌های کنترلی
ویژگی ها و امکاناتکابین تریم نارنجی و مشکی
سيستم انژكتوری
مقایسه قیمتمحصول ارزانترمحصول گرانتر

بیشتر بخوانید: مقایسه کامل دنا و دنا پلاس از همه لحاظ

مقایسه طراحی ظاهری ام وی ام x22 و دنا پلاس

به نظر من برگ برنده اصلی ام‌وی‌ام X22 که باعث محبوبیتش در بازار شده در همین ظاهر زیبا و شیک رو میشود. جایی که طراحان ام‌وی‌ام موفق شده‌اند با ترکیب جاذبه‌های اسپرت و جوان پسندانه با اِلمان‌های آفرودی خودرویی مطابق با مد روز خلق نمایند.

البته ممکن است بگوئید طراحی قسمت انتهای آنقدرها هم تعریف ندارد، بخصوص که این قسمت از نظر هماهنگی ارتباط چندانی با قسمت دماغه اتومبیل برقرار نکرده. اما با نگاهی به رقبای قیمتی X22 نظیر جک S3 و رنو ساندرو استپ‌وی متوجه میشویم که ام‌وی‌ام کارش را درست انجام داده است. بخصوص در قسمت دماغه که چراغهای زیبا و جلوپنجره و سپر اسپرت ماشین ترکیب جذابی را پیش رویمان قرار داده‌اند.

نکته مهم دیگر در خصوص ظاهر X22 مربوط به فاصله نسبتاً زیاد ماشین از سطح زمین است که هرچند به فرمان‌پذیری ضعیف اتومبیل منتهی شده اما از نظر بصری، X22 را به یک کراس‌اوور واقعی شبیه نموده است.

در واقع برخلاف امثال برلیانس C3، اینجا فقط به روف‌رک‌ها و فلاپ‌های پیرامونی بسنده نشده بلکه از نظر اتفاع هم خودرو به محصولات شاسی‌بلند واقعی نزدیک‌ شده است. هرچند باید تاکید کرد که این فقط یک خصلت ظاهری است و X22 در عمل هیچ قابلیتی در خارج از جاده نخواهد داشت.

از لحاظ طراحی داخلی:

در میان خودروهای ایرانی که در بازار وجود دارد می‌­توان دنا پلاس را بهترین آن‌ها دانست حداقل در رابطه با کابین که این‌طور می­‌باشد، البته ناگفته نماند که در طراحی کابین و داخل خودرو از نسل YF سوناتا کمک گرفته شده است و شباهت­‌هایی به این خودرو دارد اما حداقل نتیجه بخش بوده و یک الگوبرداری خوب بوده است.

در قسمت جلوی کابین دنا یک صفحه نمایش لمسی قرار گرفته است که این مانیتور در میان دو دریچه­ ورودی و خروجی هوا قرار دارد، همچنین سعی شده است تا از چوب هم در طراحی استفاده کنند تا حس لوکس بودن نیز به سرنشینان دست بدهد و در رابطه با طراحی فرمان هم می‌­توانیم امتیاز خوبی به آن بدهیم.

کابین ام‌وی‌ام X22 طراحی اسپرت و زیبایی دارد. البته درست است که کیفیت پایین متریال داخلی و ارگونومی نه چندان مناسب صندلی‌ها مقداری از حس خوب نشستن داخل اتاق X22 را کاهش میدهند اما با این حال و با در نظر گرفتن رده قیمتی و رقبا میتوان گفت که شرایط کلی نماینده ام‌وی‌ام قابل قبول است.

استفاده از خطوط شکسته و جسورانه، رنگ‌بندی اسپرت و آپشن‌های قابل قبولی نظیر سانروف و نمایشگر بزرگ مرکزی باعث شده‌اند که فضای کلی از امثال رنو ساندرو با اختلاف معناداری مدرن‌تر دیده شود.

یکی از نکات جالب دیگر در نشانگرهای پشت آمپر دیده میشود، جایی که عقربه سرعت‌سنج و دور شمار خلاف جهت هم حرکت می‌کنند؛ این طرح جدیداً در برخی از خودروهای مطرح نیز دیده شده، اما با این حال ممکن است باب سلیقه برخی افراد نباشد. از نظر دید به اطراف هم اوضاع قابل قبول است و با توجه به ارتفاع بالای ماشین و شیشه‌های نسبتاً بزرگ، راننده حس تسلط نسبتاً خوبی بر محیط اطراف دارد.

    ماشینت روشن نمیشه؟ خرید باطری ماشین از کیان باتری با ارسال و نصب رایگان در شهر تهران می باشد با تست باتری قبلی و دریافت مبلغ باتری در محل، کارت آسون میشه. حالا با 02188882222 تماس بگیرید!

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
4 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
امیری
امیری
1 سال پیش

سلام خوبید وقتتون بخیر یک سوالی که ذهن منو درگیر کرده اینه که مشخصات استاندارد یک گیر بکس خوب باید چی باشه مثلا این که ماشین دنا گیر بکس 5 سرعته داره نسبت به ماشین ام وی ام چه مزیتی داره؟؟؟؟

اکبری
اکبری
در جواب  امیری
10 ماه پیش

گیربکس پنج سرعته یعنی تا دنده پنج می‌تونین دنده عوض کنین بعلاوه دنده عقب
و با هم از این نظر تفاوتی ندارن دو تا خودرو

قلی زاده
قلی زاده
1 سال پیش

مقالتون رو مطالعه کردم خیلی قابل استفاده و مفید بود از شما ممنونم بابت این همه اطلاعات خوبتون

زندیه
زندیه
1 سال پیش

بدنه ماشین ام وی ام از نظر آلیاژ ساخت خیلی بهتر از ماشین دنا پلاس هست چراکه تست های متعددی روش انجام شده و مقاوم تر هم هست اگه اشتباه میگم لطفا نقد کنید عرائضم رو ممنونم…

سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش