مقایسه تیبا و ساینا کدام را بخریم؟

4.3
(443)

در این مقاله از کیان باتری به مقایسه تیبا و ساینا و تفاوت این دو خودرو از نظر فنی و ظاهری می پردازیم. ساینا بهتر است یا تیبا؟ تیبا و ساینا از محصولات نسبتا ارزان‌قیمت و اقتصادی سایپا به شمار می‌روند که مصرف سوخت و مخارج پایینی دارند. این خودروها، که جایگزین پراید شده‌اند، با استقبال بخش زیادی از مردم روبه‌رو شدند. ولی میان تیبا و ساینا کدام‌یک را انتخاب می‌کنید؟

مقایسه تیبا و ساینا کدام را بخریم؟
مقایسه تیبا و ساینا کدام را بخریم؟

مقایسه کلی تیبا و ساینا

تیبا و ساینا از لحاظ قیمت و نوع کاربرد بسیار نزدیک به هم هستند. همین موضوع باعث می‌شود که مشتریان پرشماری خواهان خرید آنها باشند و در عین حال شک و تردیدهای زیادی هم به دلشان راه می‌دهند تا یکی را انتخاب کنند.

تیبا در سال ۸۸ به بازار خودروی ایران معرفی شد. در ابتدا نام آن «مینیاتور» بود، ولی درنهایت در سال ۹۰ با نام تیبا وارد بازار شد. تیبا روی پلتفرم x200 تولید شده است، که در واقع نسخه بهینه‌سازی‌شده‌ای از پلتفرم پراید است. موتور و جعبه‌دنده تیبا نیز نسخه ارتقایافته پراید هستند. سایپا ادعا می‌کند که استحکام شاسی و بدنه تیبا بهتر از پراید است و ایمنی تیبا نسبت به پراید بهبود یافته است. تیبا از امکانات رفاهی و آپشن‌های خاص و مدرنی برخوردار نیست. ولی خدمات پس از فروش آن نسبتا مطلوب است.

خودروی ساینا در ابتدأ با کد سایپا 232 شناخته میشد. مشخصات فنی و پلتفرم این خودرو مطابق با خودروی تیبا می باشد که طراحی بدنه با انجام فیس لیفت به روزرسانی شده است و به تازگی خودروی فیس لیفت آن با نام ساینا اس رونمایی شده است.

همچنین بخوانید: راهنمای کامل جعبه فیوز تیبا، ساینا و تیبا 2

فیلم تست و بررسی ساینا

ویدئوی زیر خودروی ساینا را معرفی و مورد بررسی قرار داده است. و مشخصات و عملکرد فنی آن پرداخته است که به خریداران این خودرو کمک زیادی می کند.

مقایسه فنی ساینا با پراید

از لحاظ مشخصات فنی تفاوت زیادی بین تیبا و ساینا اس وجود ندارد. موتور ساینا اس مشابه با موتور تیبا، از ۸۷ اسب بخار و گشتاور ۱۲۸ نیوتن متر برخوردار است و جعبه ‌دنده که به منظور انتقال نیروی ترمز به چرخ‌های جلو در این دو خودرو تعبیه شده است، از نوع ۵ سرعته دستی است. یک موتور با حجم یک و نیم لیتر و دارای ۴ سیلندر بر روی هر دوی این ماشین‌ها نصب شده است و تنها تفاوتی که ممکن است در مقایسه تیبا با ساینا از لحاظ فنی به‌ چشم بخورد، تفاوت در سطح استانداردهای آلایندگی این دو خودرو است.

اما به لحاظ مصرف سوخت ترکیبی، حداکثر سرعت و زمان پر کردن شتاب صفر تا 100؛ میان این دو خودروی گروه خودروسازی سایپا، تمایز کوچکی وجود دارد که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

مشخصه فنی

ساینا

تیبا

مصرف سوخت ترکیبی

7.02

6.95

شتاب صفر تا 100

12.8 ثانیه

13 ثانیه

حداکثر سرعت

175 کیلومتر بر ساعت

170

تفاوت مشخات فنی موتور این دو خودرو

ساینا و تیبا هردو از موتور M15 سایپا بهره می برند، این موتور 1503cc در واقع همان موتور آشنای پراید است که توسط مهندسین سایپا و با همکاری یک تیم آلمانی، تغییراتی مانند افزایش حجم موتور و نسبت تراکم را تجربه کرده، این موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری در ابتدا 80 اسب بخار قدرت و 106 نیوتن متر گشتاور تولید می کرد؛ اما اکنون با بهینه سازی های انجام شده توانایی تولید 87 اسب بخار قدرت و 128 نیوتن متر گشتاور را دارد

تفاوت ابعاد ساینا و تیبا

از لحاظ ابعادی، تیبا ۴۱۰۵ میلی‌متر طول، ۱۶۴۱ میلی‌متر عرض و ۱۴۸۴ میلی‌متر ارتفاع دارد و فاصله بین ۲ محور آن نیز در حدود ۲۴۱۰ میلی‌متر اعلام شده است.

همچنین وزن خالص خودروی تیبا، ۱۰۰۰ کیلوگرم است. در مقایل ساینا ۴۲۱۵ میلی‌متر طول، ۱۶۶۳ میلی‌متر عرض و ارتفاعی همانند تیبا دارد.

وزن خالص ساینا نیز ۱۰۵۰ کیلوگرم اعلام شده است. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، ساینا از لحاظ ابعادی کمی‌ قد کشیده که این باعث می‌شود فضای داخلی کابین جادارتر شود

جدول مشخصات فنی ساینا و تیبا

مدل خودرو
ساینا
تیبا

حجم موتور

1503 سی‌سی

1503 سی‌سی

پیشرانه

4 سیلندر خطی-M15 یورو4

4 سیلندرخطی M15

حداکثر قدرت

87 اسب‌بخار

87 اسب‌بخار

گیربکس

۵ سرعته دستی و اتوماتیک آن CVT است

5 سرعته دستی

شتاب صفرتاصد

8/12 ثانیه

13 ثانیه

مصرف سوخت (ترکیبی)

لیتر در 100کیلومتر

7.02

6.95

حداکثر گشتاور

128

128

ظرفیت باک

41 لیتر

41 لیتر

محور محرک

دیفرانسیل جلو

دیفرانسیل جلو

 باتری ساینا در کیان باتری با قیمت مناسب و ارسال و نصب رایگان در شهر تهران است.

مقایسه امکانات و آپشن های تیبا و ساینا

اگر برای خرید خودرو ساینا یا تیبا، به دنبال مقایسه امکانات رفاهی این دو خودرو باشید، باید گفت که مدل آپشنال ساینا، دارای صفحه نمایش است که تیبا از آن بی بهره مانده است. همین طور ساینا به تهویه مطبوع اتوماتیک مجهز بوده که در تیبا این مورد را نمی‌بینیم. این موارد اگر چه جزئی و به ظاهر کم اهمیت هستند، اما در کل برتری خودروی ساینا نسبت به تیبا را نشان می‌دهند.

ساینا از لحاظ امکانات رفاهی، وضعیت خیلی بهتری نسبت به تیبا دارد. شیشه های عقب و آینه های جانبی در ساینا به نوع برقی تغییر یافته اند. سیستم تهویه آن از نوع دیجیتالی می باشد و دماسنج هوای بیرون از کابین نیز در بیشتر مدل های ساینا به چشم می خورد. سنسور پارک دنده عقب هم از دیگر آپشن های کاربردی ساینا محسوب می شود ولی از سیستم کیلس خبری نیست و برای نصب این اپشن مدرن باید شخصا اقدام کنید.

جدول آپشن ها و امکانات رفاهی ساینا و تیبا

خودرو
ساینا
تیبا

چراغ

چراغ‌های جلو هالوژن با قابليت تنظيم ارتفاع/ چراغ مهشکن جلو و عقب

چراغ جلو هالوژن با قابلیت تنظیم زاویه نور/ چراغ مهشكن جلو و عقب

تهویه مطبوع

تهویه مطبوع نیمه‌اتوماتیک

تهویه مطبوع دستی

شیشه

گرم‌کن شیشه عقب، شیشه‌بالابرهای برقی جلو و عقب

گرم‌کن شیشه عقب، شیشه‌بالابربرقی جلو، شیشه‌بالابربرقی عقب سفارشی

سیستم هشداردهنده

سنسور پارک دنده‌عقب ( سنسور دنده عقب چیست؟ )

سنسور پارک دنده‌عقب سفارشی

آینه

آینه‌ جانبی برقی

آینه جانبی دستی یا برقی سفارشی

رینگ ها

رینگ فولادی یا آلومینیومی 185/60R14

رینگ فولادی، آلومینیومی سفارشی 175/70R13

سیستم صوتی

مولتی‌مدیا

رادیوپخش USB، مولتی‌مدیا سفارشی

سایر امکانات

کليد مجهز به ريموت، پشت‌سری تيلتدار صندلی جلو، دوربین عقب، طراحی‌شده بر مبنای استاندارد محافظت از عابر پیاده، نمايش دمای محيط بيرون

ریموت‌کنترل، کفی صندوق و زیرپایی سفارشی، دوربین عقب سفارشی

    مقایسه طراحی ظاهری تیبا و ساینا

    در مورد مقایسه ساینا با تیبا از نظر ظاهری باید بدانید که طراحی تیبا به سال ۸۸ برمی‌گردد و این در حالی است که ساینا محصول سال ۹۵ است و به عنوان نسخه فیس‌لیفت تیبا از طراحی ظاهری به‌روز و مدرن‌تر بهره می‌برد. به حدی که بدون شک تمامی خریداران و مشتریان چهره و نمای عقب ساینا را بسیار جذاب‌تر از تیبا می‌دانند.

    از لحاظ طراحی خارجی

    طرح نمای روبه‌روی تیبا، به‌ویژه چراغ‌ها و جلوپنجره، حالتی گنگ و غیرمهیج را در چهره این خودرو به نمایش می‌گذارد و همین امر سبب شده است تا نمای جلو تیبا در مقایسه با بسیاری از خودروهای هم‌رده، چندان خوشایند و جذاب به نظر نرسد. به‌ویژه زمانی که این خودرو را در کنار Saina قرار می‌دهیم، زیبایی و جذابیت بیشتر ساینا امری کاملا روشن و مشخص خواهد بود.

    طراحی نمای جانبی این دو محصول سایپا تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد و به‌عنوان یک سدان ارزان‌قیمت اقتصادی، تقریبا قابل‌قبول برآورد می‌شود.

    در نمای پشت، مجددا تفاوت‌ها برجسته خواهد شد؛ چراکه تیبا با چراغ‌های یک‌تکه و طرح ساده سپر، نمایی کاملا قدیمی و ازمدافتاده را در برابر دیدگان مشتریان نمایش می‌دهد. این در حالی است که ساینا به‌واسطه ارائه طرح جوان‌پسند و اسپرت‌تر، توانسته است حداقل نیازهای بصری مشتریان امروزی را به نحوی مطلوب پاسخگو شود.

    هم‌چنین گفته شده که طراحی نیمه جلو آن به جهت افزایش ایمنی عابرین پیاده دستخوش تغییرات شده است. درمجموع، بعید است که کسی طراحی Tiba را به Saina ترجیح دهد و بنابراین از نظر طراحی ظاهری، برتری ساینا مانند روز روشن خواهد بود.

    از لحاظ طراحی داخلی

    به لحاظ فضای داخلی، تفاوت قابل ملاحظه‌ای میان این دو خودرو نمی‌بینیم و نمی‌توان هیچ یک را نسبت به دیگری برتری داد. به ویژه آن که متریال پلاستیکی استفاده شده در ساینا نیز هیچ‌گونه جهش کیفیتی نسبت به تیبا نداشته و از همان پلاستیک خشک در آن استفاده شده است.

    با وجود آن‌که طراحی کابین تیبا قدمت بیشتری دارد، اما از لحاظ هماهنگی بصری، به‌ویژه طرح دریچه‌های تهویه روی کنسول میانی آن پخته‌تر احساس می‌شود و ناهماهنگی دیداری کمتری را مقابل چشمان بیننده پدید می‌آورد.

    البته اختلاف میان این دو کابین چندان زیاد نیست و احتمالا برخی از مشتریان، طرح داشبورد Saina را نسبت به تیبا ترجیح بدهند؛ به‌ویژه وجود پنل تهویه دیجیتال با دکمه‌های مدرن و غربیلک فرمان جدید، نمای جالب‌تری را در این قسمت نسبت به Tiba با کلیدهای تهویه دستی گردان ایجاد کرده است.

    از لحاظ گنجایش فضای کابین نیز، اختلاف زیادی میان این دو برادر وجود ندارد؛ چراکه هر دو فاصله محوری یکسانی دارند و فضای کافی را جهت حضور ۴ تا ۵ سرنشین بزرگسال در اختیار کاربران می‌گذارد.
    صندوق عقب این خودرو نیز معادل 370 لیتر گنجایش دارد و جهت تامین نیازهای مسافرتی خانواده‌های کم‌جمعیت، تقریبا مناسب ارزیابی می‌شود. این درحالی است که افزایش طول بدنه آن، تاثیر چندانی بر گسترش ظرفیت فضای صندوق عقب این خودرو نداشته است و تنها 2.5 لیتر نسبت به تیبا در بحث محفظه بار برتری دارد.

    درنهایت، باید گفت که فضای داخلی این خودروها از نظر کلی تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند؛ اما شاید برخی افراد، کابین Saina را اندکی به‌روزتر بدانند و از سوی دیگر، برخی مشتریان طرح داشبورد Tiba را هماهنگ‌ و پخته‌تر تلقی کنند.

        ماشینت روشن نمیشه؟ خرید باطری ماشین از کیان باتری با ارسال و نصب رایگان در شهر تهران می باشد با تست باتری قبلی و دریافت مبلغ باتری در محل، کارت آسون میشه. حالا با 02188882222 تماس بگیرید!

     مقایسه ایمنی تیبا و ساینا

     

    در بحث ایمنی، هر دو خودرو وضعیت به نسبت مشابهی دارند. در هر دو از ۲ کیسه هوا برای راننده و سرنشین و ترمز ضد قفل ABS استفاده شده است. ایمنی هیچ یک از آنها نیز توسط هیچ نهاد یا سازمان معتبری مورد بررسی قرار نگرفته است. شاید در ساینا تنها به واسطه وجود سپر های مرتفع تر بتوان به اندکی استحکام بیشتر در تصادفات، دل خوش کرد.

    البته سایپا در زمان رونمایی ساینا ادعا کرده بود که این محصول، موفق به پاس کردن استاندارد اروپایی برخورد با عابر پیاده از جلو شده است! ادعایی که چندان جدی گرفته نشد و البته سایپا هم هیچ گاه مستندات دریافت گواهی این استاندارد را منتشر نکرد!

    جدول تجهیزات ایمنی تیبا و ساینا

    تجهیزاتسایناتیبا
    تجهیزات ایمنی و حفاظتیسیستم ضد سرقت، قفل مرکزی، قفل ایمنی کودک درب‌ها، کمربند ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاعسیستم ضد سرقت، قفل مرکزی، کمربند ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع
    کیسه هواراننده و سرنشین جلوراننده و سرنشین جلو
    سیستم ترمزABS – EBDABS

    بازار فروش ساینا بهتر است یا تیبا؟

    اگر فروش خودروها را با هم مقایسه کنیم مشخص می شود که تیبا خیلی بهتر از ساینا است. در حالی که شرکت سایپا تبلیغات گسترده ای برای ساینا انجام داده بود، اما برخلاف انتظار در مقایسه با ساینا و تیبا، این خودرو با فروش ویژه ای همراه نشد. یکی از دلایل عدم محبوبیت ساینا این است که مردم خودروی ارزان‌تر را به خودرویی با ایمنی و ظاهر بهتر ترجیح می‌دهند.

     درمجموع، باید گفت که وضعیت بازار هر دو خودرو در حال حاضر پررونق و پرحرارت ارزیابی می‌شود؛ اما Tiba به‌واسطه تطابق بیشتر با سطح توان مالی عامه مشتریان، معاملات پرشمارتری را به خود اختصاص داده است.

     نظرات کاربران در مورد تیبا و ساینا

    بیشتر کاربران نظرات مثبتی به ساینا دارند.

    سهراب می گوید: ساینا خوش قیافه است جلو پنجره لکسوس بشه! مصرف سوخت و استهلاک در حد پراید، امکانات جدید سنسور دنده عقب و چهار شیشه برقی و آیینه تنظیم برقی و تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو و سیستم تهویه اتوماتیک…

    کاربر دیگری با نام علیرضا می گوید: بنده 2 سال تیبا داشتم و قبل از تیبا پراید داشتم، بزرگترین عیب تیبا ارتفاع 5 سانتی متر بیشتر از پراید بود که هندلینگ تیبا رو خیلی ضعیف کرده بود و اون قیافه زشت و کاپوت معروف به ژیان و سبیل هیتلر!، الآن هم ساینا خریدم، جادار بودن صندلی های عقب ساینا بهتر از تیباست چون تو کارت تیبا نوشته 4 نفر ظرفیت ولی ساینا 5 نفر.

    اما سینا نظر دیگری دارد و معتقد است که تیبا خریدش منطقی تر هستش نسبت به ماشین ساینا.

    مقایسه تجربه رانندگی در تیبا و ساینا

    با توجه به این‌که این دو اتومبیل از نظر فنی تفاوت زیادی ندارند، تجربهٔ رانندگی با آن‌ها نیز زیاد با هم متفاوت نیست. تفاوت‌های اندک آن‌ها در تجربهٔ رانندگی عبارت است از:

    • خوش دست‌تر بودن غربیلک فرمان ساینا
    • نرم‌تر بودن صندلی‌های ساینا
    • عایق‌بندی بهتر ساینا (کم شدن صدای درون کابین)
    • چابکی بسیار نامحسوس ساینا نسبت به تیبا

    هر دو خودرو دارای دید معمولی نسبت به بیرون بوده و فرمان هیدرولیک آن‌ها نرم است. در رانندگی معمولی روزانه، فرمان‌پذیری ساینا و تیبا قابل قبول است. اگرچه وقتی با سرعت زیاد از پیچ‌ها گذر می‌کنید، کم‌فرمانی را حس خواهید کرد. سیستم تعلیق هر دو خودرو، ضعیف است و سرنشین‌های درون کابین، ناهمواری‌های جاده را به خوبی حس می‌کنند. در نهایت، ترمزهای این دوقلوها در رانندگی معمولی، خوب عمل می‌کند؛ اما در سرعت زیاد، نمی‌توان به آن‌ها اعتماد کرد.

    ساینا بخریم یا تیبا کدام بهتر است؟

    در پایان مقاله مقایسه ساینا با تیبا، باید ساینا را خودرویی به‌روزتر و جذاب‌تر معرفی کرد و آن را برنده رقابت بدانیم. با این حال، قیمت ارزان‌تر تیبا نقطه قوت آن است و همین مسئله، سبب می‌شود تا برخی از مشتریان ‌که علاقه به خرید خودرو ساینا دارند، به دلیل عدم برخورداری از توانایی مالی کافی، به سمت تیبا رفته‌اند و به‌ناچار این خودرو را برگزیده‌اند.

    به‌هرحال، این دو محصول سایپا تفاوت ذاتی خاصی با یکدیگر ندارند و صرفا فاکتور جذابیت ظاهری ساینا و برخی آپشن‌های جزئی، آن را در نظر مشتریان عزیزتر کرده است و در مقایسه با تیبا خودرویی برتر برآورد می‌شود.

    نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

    بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

    عضو شوید
    آگاه شوید
    guest
    9 نظرات
    فید بک نظرسنجی داخل متن
    مشاهده تمام نظرات
    متین ویسی
    متین ویسی
    7 ماه پیش

    سلام ببخشید قفل کودک درب ها چیه که ساینا داره ؟

    کیان باتری
    در جواب  متین ویسی
    7 ماه پیش

    با سلام
    درود بر شما
    برای امنیت بیشتر فرزندان خود می توانید در زمان رانندگی از سیستم قفل کودک استفاده نمایید. با فعال شدن این سیستم اگر فرزندتان بخواهد درب خودرو را باز کند، درب باز نخواهد شد.

    Nima
    Nima
    1 سال پیش

    جالبه الان ساینا ارزونتر!!!!!

    امیر
    امیر
    در جواب  Nima
    10 ماه پیش

    سلام دوست عزیز درست می‌فرمایید الان تو بازار ساینا ارزونتر از تیباست.

    حمیدی
    حمیدی
    1 سال پیش

    سلام وقتتون بخیر منظورتون از گشتاور موتور چیه

    عباس
    عباس
    در جواب  حمیدی
    8 ماه پیش

    گشتاور بطور عامیانه یعنی نیروی کشش
    یعنی کشش در سربالاییها
    یعنی تحمل کشیدن وزن بالاتر و …

    نوری
    نوری
    1 سال پیش

    با سلام خدمت شما دوست عزیز از مقالتون خیلی لذت بردم واقعا ممنونم فقط یک سوالی برام پیش اومد اینکه آیا وزن ماشین هم در روند سرعت تاثیر بسزایی داره یا اینکه تاثیر چندانی نداره و میشه با المان های دیگه جبران ضعف کرد 

    سلمان نژاد
    سلمان نژاد
    1 سال پیش

    ساینا ماشین خوبیه بدرد خانواده میخوره جا داره اتاقش بزرگه پیشنهاد میدم ساینا بگیرید

    اردشیر
    اردشیر
    1 سال پیش

    یک جفت فرغون که مردم مجبورن از روی لا علاجی و پیاده نموندن پول بی زبان بدن و بخرن به قیمت خون پدر سایپا مردم چی فرض شدن کاری بهش نداریم موندم شما رو چه حسابی داری پراید بزک کرده رو عروس خانوم دوشیزه معرفی می کنی؟!
    این همون تابوت مرگ معرف جاده هاست فقط اسمش عوض شده

    سبد خرید
    اسکرول به بالا
    مشاوره رایگان و ثبت سفارش