مقایسه ام وی ام 315 و اچ سی کراس

4.8
(185)

در این مقاله از کیان باتری به مقایسه MVM 315 هاچ بک و اچ سی کراس و تفاوت این دو خودرو از نظر فنی و ظاهری می پردازیم. اچ سی کراس بهتره یا ام وی ام 315 کدام را بخریم؟

چینی ها در تمام بخش های خودرویی بازار ایران حضور فعال دارند از سدان های کوچک و بزرگ گرفته تا کراس اوور و شاسی بلند.

با توجه به اینکه MVM 315 و اچ سی کراس دو خودروی مورد نظر ما در این مقایسه هستند. در بازار هاچ بک نیز چینی ها بی تفاوت نمانده اند و خودروهایی را روانه بازار کرده اند که بسیار محبوب هستند. مخصوصاً زمانی که هاچ بک مورد نظر مجهز به قطعات تزئینی و المان های کراس اوور باشد و پسوند کراس پس از نام خود داشته باشد! دانگ فنگ اچ سی کراس یکی از این خودروهای هاچ بک ناشناخته از خاور دور است که به دلیل مونتاژ توسط ایران خودرو موفق به یافتن شهرت شد.

مقایسه MVM 315 اچ سی کراس
مقایسه MVM 315 اچ سی کراس

دانگ فنگ اچ سی کراس نخستین مرتبه در سال 2010 در نمایشگاه خودروی پکن معرفی شد و در سال 2013 فیس لیفت شد. این خودرو حاصل همکاری مشترک دانگ فنگ با پژو سیتروئن است و از پلت فرم مشترک با پژو 306 استفاده می کند. ایران خودرو نیز طی امضای قراردادی با دانگ فنگ در سال 2015 خودروی اچ سی کراس را در خط مونتاژ قرار داد.

اچ سی کراس با قیمتی رقابتی وارد بازار شد و بسیاری از خودروها را به چالش کشید و هر چند هرگز یک خودروی کامل نبود. اما یکی از رقبایی که قبل از اچ سی کراس به بازار کشورمان آمد و طرفداران خود را داشت ام وی ام 315 است.

مقایسه MVM 315 اچ سی کراس
مقایسه MVM 315 اچ سی کراس

MVM 315 خودرویی است که در دو نسل توسط شرکت مدیران خودرو به فروش رسید و هر بار به دلیل قیمت مناسب مشتریان زیادی را به خود جذب کرد. این خودرو در بازار چین و برخی بازارهای دنیا با نام‌هایی مثل چری فالوین 2 یا چری A13 شناخته می‌شود.

این هاچ‎‌بک چینی از سال 2009 معرفی و برای سال 2012 دست‌خوش یک فیس‌لیفت نسبتاً گسترده شد. نسخه اولیه ام وی ام 315 در سال 1391 و نسخه فیس‌لیفت آن از 1393 روی خط مونتاژ شرکت مدیران خودرو آمد.

اما ام وی ام 315 اتومات اواسط سال 1399 در بازار کشور ما عرضه شد که جزو جدیدترین خودروهای بازار محسوب می‌شود. این خودرو علاوه بر بهره‌گیری از گیربکس اتوماتیک، با ظاهر فیس‌لیفت‌ شده و آپشن‌های بیشتر خود از مدل‌های قدیمی متمایز می‌شود.

مقایسه کلی ام وی ام 315 و اچ سی کراس

مقایسه کلی MVM 315 اچ سی کراس
مقایسه کلی MVM 315 اچ سی کراس

دانگ‌فنگ اچ سی کراس برخلاف پسوندی که در نامش گنجانده‌اند یک هاچ‌بک ساده به حساب می‌آید؛ با این تفاوت که مقداری کشیده‌تر شده و با روف‌رک‌ها و قطعات پلاستیکی پیرامونی سعی دارد به عنوان خودروهای SUV کامپکت واقعی خود را به نمایش بگذارد. با این حال ارتفاع پایین خودرو در کنار سایز کوچک چرخ‌ها نماینده دانگ‌فنگ را از هدفش دور نگاه داشته‌اند.

ظاهر H30 کراس در قیاس با رقبایی مثل برلیانس C3 (H320) و ام وی ام X22 آنقدرها جذاب به نظر نمی‌رسد اما مزیت‌هایی مانند: طراحی داخلی و فضای کابین قابل قبول، بهره‌مندی از شبکه خدماتی گسترده ایران‌خودرو و قیمت مقداری ارزان‌تر از حریفان، کمک کرد تا این محصول به محبوبیت مناسبی دست یابد و برخلاف اکثر چینی‌ها، حتی در بازار دست‌دوم‌ها نیز به راحتی خرید و فروش شود.

مقایسه کلی MVM 315 اچ سی کراس
مقایسه کلی MVM 315 اچ سی کراس

ام‌ وی‌ ام 315 جدید را می توان هم خودروی خوبی دانست و هم بد، و این بستگی به نوع کاربری و سلیقه شخصی شما خواهد داشت. اگر به‌دنبال یک خودرو هاچ‌بک با فضای کابین و صندوق مقداری جادارتر از پژو 206 هستید و به نرمی سواری و طراحی داخلی و بیرونی اتومبیل اهمیت زیادی می دهید، این خودرو می تواند رضایت شما را جلب کند.

بخصوص که از نظر ایمنی و مصرف سوخت هم شرایطش قابل قبول است و به نسبت برخی از رقبای چینی از خدمات پس از فروش بهتری بهره می برد. اما اگر شتاب و هندلینگ و خصلت‌های اسپرتی خودرو برایتان از اهمیت بالاتری برخوردار است و قصد دارید در هنگام فروش، ماشینتان به سرعت به پول نقد تبدیل شود، این محصول یک انتخاب بد برای شما خواهد بود.

 

همچنین بخوانید: نقد و بررسی مزایا و معایب اچ سی کراس (H30 Cross)

فیلم بررسی MVM 315

ویدئوی زیر به بررسی خودروی ام وی ام 315 می پردازد و مشخص می کند ارزش خرید این خودرو چقدر است که به خریداران این خودرو کمک زیادی می کند.

 

مقایسه فنی MVM 315 با اچ سی کراس

اما اچ سی کراس و ام وی ام 315 از لحاظ فنی چه تفاوت‌هایی دارند و کدام یک بهتر از دیگری است؟ بسیاری معتقدند کیفیت دو خودروی اچ سی کراس و ام وی ام 315 مشابه همدیگر است.

تفاوت مشخصات فنی موتور ام وی ام 315 و H30 کراس

مقایسه مشخصات فنی ام وی ام 315 و اچ سی کراس
مقایسه مشخصات فنی ام وی ام 315 و اچ سی کراس

ام‌وی‌ام 315 در بخش مشخصات فنی نکته خاصی ندارد و با یک موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری تنفس طبیعی که حداکثر قادر است 107 اسب بخار قدرت و 140 نیوتن‌تر گشتاور تولید کند، قابلیت‌های کاملاً متوسطی از خود نشان می دهد.

در واقع شتاب اولیه این خودرو برای استفاده‌های شهری کافی است و در جاده هم می تواند تا حدودی راضی کننده باشد اما در سربالایی‌ها و سبقت‌گیری‌ها نباید توقع واکنش‌ سریعی از پدال گاز داشته باشید.

البته قدرت و گشتاور 315 به نسبت ابعاد و وزن خودرو خیلی هم ضعیف نیست اما ضرائب سبک جعبه دنده، که در جهت پایین آوردن مصرف سوخت بدین شکل طراحی شده‌، از شتاب و کشش این خودرو کاسته است.

در واقع این نوع جعبه دنده، برای شهر کوهپایه‌ای همچون تهران و جاده‌های کوهستانی کشورمان چندان ایده‌آل به نظر نمی‌رسد چراکه بدلیل فاصله زیاد ضرائب از یکدیگر پس از هر تعویض با افت دور موتور زیادی مواجه خواهید شد.

در نتیجه در سربالایی‌ها (‌و حتی سرازیری‌ها جهت استفاده از ترمز موتور) راننده مجبور است مدام از دورهای بالاتر موتور استفاده کند تا با افت شتاب و کشش مواجه نشود؛ نکته‌ای که با نفوذ صدای زیاد پیشرانه به داخل کابین همراه خواهد بود.

البته جعبه دنده 315 داستان مفصلی دارد؛ در نسخه‌های اولیه (قبل از فیس لیفت) مالکان از مشکلات دسیک و صفحه کلاچ که در ترافیک و سربالایی دچار مشکل می شد، به ستوه آمده بودند؛ این مشکل تا حدی جدی بود که در نهایت به بدنامی و بدفروشی این محصول در بازار دست دوم‌ها منتهی شد.

اما در نسخه‌های تولیدی بعد از سال 1394 (پس از فیس جدید) ام‌ وی‌ ام مشکل را برطرف ساخت، اما همچنان برخی افراد از صدای اضافه گیربکس در برخی نسخه های تولیدی گلایه دارند.

برای داشتن نسخه اتوماتیک 315 باید به سراغ مدل پلاس که البته در رده قیمتی کاملاً متفاوتی قرار دارد بروید. در آن مدل یک جعبه دنده 4 سرعته اتوماتیک جایگزین گیربکس 5 سرعته دستی شده است. ترمزهای خودرو هم در ابتدا مقداری حس عدم اطمیمنان را به شما منتقل کنند اما در طول زمان به این مورد تا حدودی عادت خواهید کرد.

مقایسه مشخصات فنی ام وی ام 315 و اچ سی کراس
مقایسه مشخصات فنی ام وی ام 315 و اچ سی کراس

دانگ فنگ شریک مهم پژو سیتروئن در چین است. به لطف همکاری عمیق دانگ فنگ با این گروه خودروسازی فرانسوی، بسیاری از محصولات دانگ فنگ بر پایه پلت فرم های پژو ساخته شده اند. اچ سی کراس نیز از این امر مستثنی نیست و پلت فرم پژو 307 را دارد اما ایران خودرو زمانی که اچ سی کراس را به ایران عرضه کرد و از همان موتور محبوب TU5 برای آن استفاده کرد، تصمیم گرفت کوچک ترین ریسک را نپذیرد.

به لطف سازگاری پلت فرم اچ سی کراس با موتور پژو، این کار به راحتی انجام شد. اما ایران خودرو گیربکس را عوض نکردند و تصمیم گرفتند همان گیربکس آیسین ژاپنی را روی اچ سی کراس نگه دارند. تناقض مهمی که در این مقایسه به چشم می خورد . زیرا اچ سی کراس برخلاف 315 از گیربکس اتوماتیک استفاده می کند و این تفاوت مقایسه را دشوارتر می کند.

از جمله مشخصات این انجین 4 سیلندر تنفس‌طبیعی می‌توان به حداکثر قدرت 105 اسب بخار (دور موتور 5750) و حداکثر گشتاور 142 نیوتن‌متر (دور موتور 4000) و سیستم پاشش سوخت چند نقطه‌ای اشاره نمود.

برای سیستم انتقال قدرت هم از یک جعبه‌دنده 4 سرعته اتوماتیک استفاده شده که برخلاف مدل AL4 رایج در محصولات پژو، ساخت آیسن می‌باشد و عملکرد نرم‌ و بدون تقه‌ای از خود نشان میدهد. البته در سربالایی‌های شدید و مسیرهای کوهستانی متوجه خواهید شد که رفتار آرام گیربکس H30 کراس با مقداری تاخیر همراه است.

ترکیب این قضیه با تعداد کم دنده‌ها و وزن نسبتاً زیاد خودرو باعث شده که توانایی‌های حرکتی با حالت ایده‌آل فاصله بگیرد، هرچند برای یک رانندگی نرمال، مشکل شدیدی از این بابت وجود ندارد.

شتاب رسمی 12.5 ثانیه، حداکثر سرعت 183 کیلومتر بر ساعت و مصرف ترکیبی 7.04 لیتر در هر صد کیلومتر از دیگر ویژگی‌های H30 کراس محسوب می‌شوند که آن را در زمره محصولات متوسط بازار قرار می دهند.

البته بد نیست اشاره کنیم که مصرف سوخت این خودرو در عمل با توجه به شرایط کیفی بنزین، آب و هوا و سبک رانندگی، معمولاً بیشتر از عدد اعلامی خواهد شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مقایسه فنی اچ سی کراس و ام وی ام 315 جدول زیر را مطالعه کنید.

جدول مقایسه مشخصات فنی ام وی ام 315 و H30 کراس
مدل خودرودانگ فنگ اچ سی کراسام وی ام 315 اتومات
پیشرانه4 سیلندر تنفس طبیعی با آرایش خطی سیلندرها4 سیلندر تنفس طبیعی با آرایش خطی سیلندرها
حجم موتور (cc)1587 CC1497 CC
حداکثر قدرت105 اسب ‌بخار در 5750 دور107 اسب بخار در 6000 دور
حداکثر گشتاور142 نیوتن‌متر در 4000 دور140 نیوتن‌متر در 3000 دور
گیربکس 4 سرعته اتوماتیک مجهز به حالت اسپرت و حالت برفی 4 سرعته اتوماتیک
مصرف سوخت (ترکیبی)7.04 لیتر در هر صد کیلومتر7.3 لیتر در هر صد کیلومتر
شتاب صفرتاصد (ثانیه)12.5 ثانیه12.5 ثانیه
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت)183 کیلومتر170 کیلومتر

 

باتری ام وی ام 315 و باتری اچ سی کراس در کیان باتری با قیمت مناسب و ارسال و نصب رایگان در شهر تهران است.

مقایسه امکانات و آپشن های ام وی ام 315 با H30 CROSS

مقایسه امکانات ام وی ام 315 و اچ سی کراس
مقایسه امکانات ام وی ام 315 و اچ سی کراس

سال هاست که عرضه تیپ ساده ام‌ وی‌ ام 315 متوقف شده است. در نسخه‌های جدیدتر مثل تیپ “اسپرت لاکچری” و “اسپرت اکسلنت” امکانات قابل قبولینظیر موارد زیر عرضه می شوند:

  • کیسه هوا برای سرنشینان جلو
  • ترمزهای جلو دیسکی و عقب کاسه‌ای مجهز به ABS و EBD
  • سیستم ضد سرقت ایموبلایزر
  • نمایشگر 7 اینچی لمسی مجهز به رهیاب ماهواره‌ای
  • دوربین دنده عقب
  • کنترل سیستم صوتی از روی فرمان
  • سنسورهای دنده عقب
  • صندلی‎های با روکش چرمی
  • سیستم پخش VIFA
  • روف‌رک‌های روی سقف
  • سیستم صوتی با قابلیت پخش MP3
  • ورودی USB و AUX
  • مجهز به 6 بلندگو
  • چراغ های مه شکن جلو و عقب
  • چراغ سوم ترمز
  • تنظیم صندلی جلو در 4 جهت
  • رینگ آلومینیومی
  • سنسور پارک
  • تنظیم برقی آینه های جانبی
  • شیشه های بالابر برقی برای 4 درب
مقایسه امکانات ام وی ام 315 و اچ سی کراس
مقایسه امکانات ام وی ام 315 و اچ سی کراس

دانگ‌فنگ H30 کراس از امکانات جانبی قابل قبولی نظیر موارد زیر بهره می برد:

  • ترمزهای چهارچرخ دیسکی مجهز به ABS و EBD
  • کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو به همراه ایربگ‌های جانبی (جمعاً 4 عدد)
  • فرمان هیدرولیک با کلیدهای کنترل سیستم صوتی روی غربیلک
  • كليد هاي كنترلي سيستم صوتي و بلوتوث هندزفري
  • صفحه نمايشي لمسي (6.5 اينچي) با قابليت پخش فايل هاي تصويري
  • سيستم رهياب
  • سيستم ترمز ضد قفل با سيستم توزيع الكترونيكي نيرو ABS و EBD
  • سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک
  • نمایشگر 6.5 اینچی لمسی مرکزی
  • بلوتوث
  • مه‌شکن‌های جلو و عقب 
  • سنسورهای دنده عقب 
  • سانروف برقی
  • چراغ هاي عقب LED دار و چراغ هاي جلو ال اي دي كريستالی
  • آيينه هاي جانبي راهنمادار و داراي سيستم گرمايشي
  • شيشه بالابر هاي جلو و عقب برقي
  • روكش چرمي غربيلك فرمان
  • استفاده از قطعات كرومي در بدنه
  • شیشه‌ها و آینه‌های برقی
  • آيينه هاي جانبي و سپرهاي هم رنگ بدنه
  • سيستم ضد سرقت (ايموبيلايزر)
  • قفل ميكرو سوييچي درب ها
  • سنسور پارك
  • چراغ مه شكن جلو و عقب و دوربين ديد عقب
  • ايزوفيكس
  • رينگ اسپرت آلومينيومي 16 اينچ
  • صندلی راننده با قابليت تنظيم دستي در 6 جهت
  • صند لي هاي عقب تاشو
  • فضای نگهدارنده عينك
  • اسپويلر
  • قطعات تزييني دور بدنه
  • كامپيوتر سفري
  • 4 عدد بلندگو + 2 عدد تيوتر
  • چراغ مطالعه جلو و عقب

بیشتر بخوانید: مقایسه ام وی ام 315 و پژو 207

مقایسه طراحی ظاهری اچ سی CROSS و MVM 315

مقایسه طراحی ظاهری ام وی ام 315 و اچ سی کراس
مقایسه طراحی ظاهری ام وی ام 315 و اچ سی کراس

مدیران خودرو مدت هاست که فیس لیفت ام وی ام 315 را با مدل های قبلی این خودرو جایگزین کرده است. ام وی ام 315 در روزهای اولیه ورود به بازار بسیار محبوب بود، اما به تدریج این محبوبیت کاهش یافت.

با عرضه ام وی ام X22 که در واقع مدل کراس اوور ام وی ام 315 است، این خودرو به طور کامل کنار گذاشته شد. اما همچنان این خودرو از نظر طراحی حرف های زیادی برای گفتن دارد که در نمای جلو، ظاهر خودرو نسبت به نسل اول تغییر کرده است.

می توانید چراغ های بزرگ و مستطیلی را با گرافیک داخلی مشکی ببینید. البته گرافیک چراغ ها چندان زیبا نیست و چهره ای کسل کننده و گیج به خودرو می دهد. شاید اگر گرافیک کمی بهتر می شد، چهره این خودرو قابل تحمل تر بود.

جلوپنجره ام وی ام 315 به صورت نوار افقی باریک است و با چراغ ها هماهنگ به نظر می رسد. سپر جلو نسبتاً حجیم است و چراغ های مه شکن و پوشش های پلاستیکی روی آن ظاهر اسپرت تری به آن بخشیده است.

در نمای جانبی، این خودرو طراحی بالغ و زیبایی دارد. از نمای کناری، طراحی ام وی ام 315 شبیه یک هاچ بک مدرن میان رده به نظر می رسد. طول بیشتر درب عقب نسبت به جلو، اندازه بزرگتر ام وی ام 315 و فضای پای مناسب سرنشینان عقب را نسبت به دیگر هاچ بک های موجود در بازار نشان می دهد نشان می دهد.

پنجره ها ارتفاع کمی دارند و می توان طراحی آنها را ظریف و هوشمندانه دانست. آینه های ام وی ام 315 فوق العاده طراحی شده اند. در مدل های اسپرت این خودرو، فلپ های پلاستیکی به گلگیرها و زیر درب ها اضافه شده است. نصب روف رک های کوچک بر روی سقف خودرو و چرخ های آلومینیومی 15.0 اینچی با شکل پنج پره دوبل نیز به جذابیت این خودرو افزوده اند.

از نمای پشت، ام وی ام 315 را باید یکی از خاص ترین هاچ بک های بازار نامید. در واقع طراحی این قسمت امضای این محصول چری است که حتی با فیس لیفت آن نیز تقریباً دست نخورده باقی ماند. در واقع این خودرو چهره ای جدید و جذاب در نمای عقب دارد.

چراغ ها در یک زاویه خاص قرار گرفته اند و گرافیک آنها در نسخه 315s جدید زیباتر نیز شده است. یک منحنی ضخیم روی درب جعبه دیده می شود که تا داخل چراغ ها امتداد دارد. شیشه عقب کوچک است، اما چراغ ترمز بالای آن بسیار طولانی است.

سپر عقب ام وی ام 315 بسیار بلند و حجیم طراحی شده و قسمت های پایینی آن نیز با روکش های پلاستیکی پوشانده شده است. دو چراغ مه شکن بزرگ در این قسمت ها قابل مشاهده است. به طور کلی، قسمت عقب ام وی ام 315 را باید منحصر به فرد دانست.

مقایسه طراحی ظاهری ام وی ام 315 و اچ سی کراس
مقایسه طراحی ظاهری ام وی ام 315 و اچ سی کراس

دانگ فنگ اچ سی کراس ظاهری خاص دارد. اما واقعاً به اندازه ام وی ام 315 محبوب نیست. کاپوت ام وی ام 315 بلندتر است و دماغه پایین تری دارد.

چراغ های اچ سی کراس زیباتر هستند و جاگذاری بهتری دارند. جلو پنجره این خودرو از چهار خط نقره ای مشبک تشکیل شده است که تداعی کننده رنج روور این شرکت است. بیشتر سپر با یک لایه محافظ پلاستیکی بی رنگ پوشانده شده است تا حالت متقاطع هاچ بک بیشتری به آن بدهد.

دو پروژکتور بزرگ روی این قسمت دیده می شود که ظاهر خودرو را اسپرت تر کرده است. چهره اچ سی کراس را نمی توان سرزنش کرد، اما خیلی ظریف و جذاب به نظر نمی رسد.

دانگ فنگ همچنین در طراحی جانبی اچ سی کراس بسیار خوب عمل کرده است، طراحی چهارچوب پنجره و درب مناسب بوده و یک چفت کوچک بر روی ستون C تعبیه شده است. مانند ام وی ام 315، خط شانه اچ سی کراس غلیظ است و همسطح با دستگیره های در کشیده شده است.

طراحان دانگ فنگ در طراحی جزئیات بدنه کمی بد سلیقه رفتار کرده اند. مثلاً اینکه دستگیره های درب به راحتی باز نمی شوند و حالت قدیمی دارند. آینه های جانبی نیز درهم و بیش از حد برجسته به نظر می رسند. استفاده از روکش های فایبرگلاس مشکی برای پوشاندن گلگیرها و قسمت پایینی درب ها بد نیست اما ضخامت بیش از حد آنها جلوه زشتی ایجاد می کند.

نمای پشت اچ سی کراس، مانند نمای جلو مکانی برای سلیقه های مختلف است. برخی چراغ های ستون C را دوست دارند و این مدل را شبیه خودروهای ولوو می دانند! اما برخی دیگر ترجیح می دهند این قسمت را با کاور مشکی بپوشانند.

به هر حال گرافیک چراغ های اچ سی کراس بسیار بهتر از ام وی ام 315 است و از چراغ های LED استفاده می کند. به لطف طراحی چراغ ها، اچ سی کراس بیشتر شبیه کراس اوورهای واقعی است! شیشه عقب آن نیز کوچک است و دید چندانی ندارد. سپر عقب اچ سی کراس نیز توسط یک دیفیوزر پلاستیکی پوشانده شده است و دو خروجی اگزوز در کناره ها قابل مشاهده است.

از لحاظ طراحی داخلی:

مقایسه طراحی داخلی ام وی ام 315 و اچ سی کراس
مقایسه طراحی داخلی ام وی ام 315 و اچ سی کراس

نسل اول ام وی ام 315 طراحی داخلی خاصی داشت و استفاده از المان ها و الگوهای طبیعت در آن مشهود بود. چری در فیس لیفت این خودرو تا حدودی این الگوها را حذف کرد اما این باعث نشد که کابین 315 جذابیت خود را از دست بدهد، بلکه فضای داخلی این خودرو را مدرن تر و فوق العاده تر از قبل کرد.

اگرچه نمایشگرهای بالای داشبورد در 315 جدید حذف شده اند، اما همان الگوی قبلی همچنان روی داشبورد دیده می شود. پنل سیستم صوتی در بهترین مکان روی داشبورد قرار گرفته و با یک نوار کرومی تزئینی احاطه شده است.

دکمه های کنترل سیستم تهویه در پایین این نمایشگر قرار دارند و به لطف تهویه دستی طراحی ساده و ابتدایی دارند. دنده و فرمان نیز به گونه ای اسپرت و راحت طراحی شده اند.

صفحه نمایش ام وی ام 315 طراحی هیجان انگیزی دارد و سبک طراحی آن هیچ تفاوتی با پشت آمپر سوپر اسپرت ندارد! سیاه شدن یکنواخت تریم کابین ام وی ام 315 در عالی جلوه دادن مواد داخلی بسیار موثر بوده است.

مقایسه طراحی داخلی ام وی ام 315 و اچ سی کراس
مقایسه طراحی داخلی ام وی ام 315 و اچ سی کراس

اما در دانگ فنگ اچ سی کراس، طراحی ساده تری داریم. در واقع خبری از ساخته های چری در کابین دانگ فنگ نیست و کنسول و داشبورد معمولی داریم. صفحه کیلومتر بسیار ساده طراحی شده و عمق کمی دارد. قسمت مرکزی داشبورد با روکش فیبر کربنی پوشانده شده است و سوراخ های تهویه نیز در همان قسمت قرار دارند.

این قطعات طراحی کربنی را می توان روی کاپوت ها هم پیدا کرد و باید گفت که ظاهر شیک تری به کابین اچ سی کراس داده است. نمایشگر سیستم صوتی در ارتفاع کمتری نسبت به رقیب قرار گرفته است که از نظر اصول ارگونومیک چندان استاندارد به نظر نمی رسد.

اما برای جبران این موضوع، یک صفحه نمایش کوچکتر دیگر در بالای داشبورد تعبیه شده است که اطلاعات مهمی را به راننده نمایش می دهد. شیفتر اچ سی کراس به دلیل اتوماتیک بودن خودرو، سبک طراحی متفاوتی نسبت به شیفتر 315 دارد.

فرمان اچ سی کراس کوچک است و با دوخت چرمی آن زیبا و راحت به نظر می رسد. پنل کیلومتر شمار اچ سی کراس از سه آمپرمتر فرورفته تشکیل شده است که توسط یک نور سفید ساده روشن می شوند.

 

    ماشینت روشن نمیشه؟ خرید باطری ماشین از کیان باتری با ارسال و نصب رایگان در شهر تهران می باشد با تست باتری قبلی و دریافت مبلغ باتری در محل، کارت آسون میشه. حالا با 02188882222 تماس بگیرید!

تجربه رانندگی در اچ سی کراس بهتر است یا ام وی ام 315؟

مقایسه خرید ام وی ام 315 و اچ سی کراس
مقایسه خرید ام وی ام 315 و اچ سی کراس

سیستم تعلیق 315 مانند سایر خودروهای ام وی ام و چری بسیار نرم و خانوادگی طراحی شده است و رانندگی دلپذیری را به ارمغان می آورد.

اما این نرمی از پایداری خودرو می کاهد و احساس میل به انحراف در پیچ ها به خوبی در کابین این خودرو احساس می شود. 315 مصرف سوخت نسبتاً کمی دارد و شاید این یکی از معدود برگ های برنده این محصول از نظر عملکرد و مشخصات فنی می باشد.

مقایسه خرید ام وی ام 315 و اچ سی کراس
مقایسه خرید ام وی ام 315 و اچ سی کراس

به طور طبیعی شروع حرکت در اچ سی کراس دیرتر از ام وی ام 315 است که به دلیل خودکار بودن این اتفاق می افتد. اما در دورهای بالاتر، H30 فاصله خود را با رقیب دنده ای خود کم می کند و جالب است بدانید که 315 با وجود داشتن گیربکس دستی، به اندازه اچ سی کراس سریع و چابک به نظر نمی رسد!

همانند ام وی ام 315، اچ سی کراس سواری تقریباً نرمی را برای شما به ارمغان می آورد و پایداری این خودرو به دلیل عرض بیشتر کمی بهتر از 315 است. اگر چه خالی بودن جایگاه ESP در هر دو خودرو کاملاً محسوس است. به طور کلی اچ سی کراس نسبت به ام وی ام 315 مصرف سوخت بالاتری دارد.

مقایسه ایمنی در ام وی ام 315 و اچ سی کراس

در خصوص ایمنی هم ام‌وی‌ام 315 موفق شده 4 ستاره موسسه تست تصادف چین (C-NCAP) را بدست آورد که هرچند به ستاره‌های اروپایی نمیرسد اما برای این رده امتیاز قابل قبولی محسوب میشود، هرچند رقیبی مثل برلیانس H220 از این موسسه 5 ستاره دریافت نموده و پژو 206 هم 4 ستاره اروپایی را در چنته دارد.

در دی ماه 1395 کارشناسان شرکت بازرسی کیفیت و شرکت ملی استاندارد ایران از کارخانه تولید محصولات مدیر خودرو در بم بازدید و 315 خودرو را به صورت تصادفی انتخاب و جهت انجام آزمایشات لازم به آزمایشگاه موسسه Applus+ IDIADA ارسال کردند.

تستی که نتایج آن ثبت می شود و ایمنی این وسیله نقلیه مجدداً ارزیابی می شود. تست ضربه جانبی با نام Side MDB و بر اساس استاندارد ECE R95 به طرق مختلف مورد ارزیابی قرار گرفت و موفق به قبولی در این تست شد.

تأیید مجدد ایمنی این خودرو که پیش از این بارها در تست ها و بررسی های مختلف سازمان سنجش کیفیت و استانداردهای داخلی تایید شده بود، نشان از رعایت استانداردهای لازم برای تولید این محصول دارد.

نکته قابل توجه دیگر این است که دانگ‌فنگ اچ سی کراس هیچ تست ایمنی ثبت شده‌ای ندارد. این مورد بسیار عجیب و جالب توجه به نظر می‌رسد. در سایت شرکت دانگ‌فنگ فقط تست ایمنی نمونه سدان این خودرو به چشم می‌خورد.

حال اینکه چطور شرکت ایران‌خودرو خودرویی با کیفیت ایمنی نامشخص را با این همه تبلیغ به کشور وارد می‌کند و اینقدر خوب می‌فروشد سؤالی است که جوابی برایش وجود ندارد. یکی از نکات جالب توجه که کاربران اچ سی کراس از آن شکایت کرده‌اند، خطای ایربگی این خودرو است. سیم‌کشی اتصالات ایربگ این خودرو در زیر صندلی‌ها قرار گرفته است.

در صورت بالا بودن وزن راننده یا قرار دادن وسایل زیر صندلی، سوکت‌های این قسمت آسیب دیده و چراغ ایربگ مرتب روشن می‌شود. این از جمله نقاط ضعفی است که گویا هنوز تمهیدی برایش اندیشیده نشده است.

با توجه به توضیحات ارائه شده از نظر ایمنی خودروی ام وی ام 315 در رتبه مطلوبی نسبت به اچ سی کراس قرار دارد.

MVM 315 بخریم یا H30 CROSS کدام بهتر است؟

مقایسه خرید ام وی ام 315 و اچ سی کراس
مقایسه خرید ام وی ام 315 و اچ سی کراس

در قسمت آخر مقایسه اچ سی کراس با ام وی ام 315 و با نگاهی به ویژگی های هر یک از دو خودروی مورد بحث، می توان گفت که ام وی ام 315 از نظر طراحی، امکانات رفاهی، بازار فروش و قیمت بدنه از رقیب خود پیشی می گیرد.

اما اچ سی کراس از نظر لذت رانندگی، هزینه قطعات فنی و مصرف سوخت بر رقیب برتری دارد. از نظر فضای کابین، نرمی سواری و ایمنی، می توانیم به این دو خودرو امتیاز تقریباً مساوی بدهیم.

مقایسه خرید ام وی ام 315 و اچ سی کراس
مقایسه خرید ام وی ام 315 و اچ سی کراس

در پایان با توجه به اختلاف قیمت اندک این دو خودرو، می توان ام وی ام 315 را برنده این مقایسه اعلام کرد، اما اگر دید کوتاه مدت دارید و برای لذت رانندگی بیشتر ارزش قائل هستید؛ اچ سی کراس نیز ممکن است گزینه قابل قبولی برای شما باشد.

 

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش