مقایسه آریزو 5 توربو با دنا پلاس توربو

4.7
(205)

در این مقاله از کیان باتری به مقایسه آریزو 5 توربو و دنا پلاس توربو و تفاوت این دو خودرو از نظر فنی و ظاهری می پردازیم. دنا پلاس توربو بهتره یا آریزو 5 توربو کدام را بخریم؟

چری آریزو 5 توربو و دنا پلاس توربو دو خودروی نسبتا محبوب و پرفروش در کلاس سدان های کامپکت در بازار ایران هستند که به دلیل قیمت بسیار پایین تر نسبت به خودروهای کره ای مانند هیوندای النترا و کیا سراتو توانستند در بازار خودرو ایران محبوب شوند.

شکی نیست که حداقل تا زمان ورود تارا اتومات به بازار، دنا توربو اتومات از نظر عملکرد و آپشن پرچمدار محصولات ایران خودرو محسوب می شد و به نوعی نقش پرچمدار خودروهای داخلی را به عنوان یک خودرو نسبتاً قدرتمند ایفا می کرد.

در بازار فعلی رقیب مستقیمی برای این خودرو وجود ندارد و به جز خودروهای دست دوم، عملاً خودروی صفر کیلومتر با قیمت دنا در بازار موجود نیست.

مقایسه آریزو 5 دنا
مقایسه آریزو 5 دنا

چری آریزو 5 در سال 2014 در سبد محصولات این شرکت قرار گرفت و طی دو سال آینده این شرکت خودروی آریزو 5 را با عناوین کانسپت آلفا و آلفا 5 در نمایشگاه های خودرو به نمایش گذاشت.

به طور رسمی می توان گفت چری آریزو 5 در سال 2016 با دو نوع موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی یا توربو وارد بازار شد. حدود یک سال پس از عرضه چری آریزو 5 اصلی (1995)، مدیران خودرو مدل توربو آن را روانه بازار کردند.

مشخصات فنی این خودرو با کراس اوور چری مدل تیگو 7 برابری می کند، سدان آریزو 5 بر پایه پلت فرم مشترک با ام وی ام 315 ساخته شده است و این خودرو در دو نوع لوکس و اکسلنت به فروش می رسد.

 

مقایسه آریزو 5 دنا
مقایسه آریزو 5 دنا

ایران خودرو در سال 1394 تصمیم به جایگزینی بدنه معمولی دنا گرفت و محصول نسبتاً جدیدی به نام دنا پلاس را به بازار عرضه کرد. این خودرو از گرافیک جدیدی برای چراغ های جلو و عقب بهره می برد و برخی جزییات دیگر نیز به صورت ظریفی تغییر کرده است.

مهم ترین پیشرفت دنا پلاس تغییر در استایل نمای جانبی و افزودن شیب خطوط بدنه جانبی بود که ظاهری اسپرت تر از قبل به آن بخشیده بود. دنا پلاس ابتدا با موتور تنفس طبیعی و سپس با مدل توربوشارژ عرضه شد که از نظر ظاهری تفاوتی نداشت.

همانطور که گفتیم یکی از پرطرفدارترین مقایسه های خودرو در بازار دنا پلاس توربو با آریزو 5 توربو است. در سال های اخیر خرید خودرو کار ساده ای به حساب می آمد اما پیشرفت این صنعت که با آمدن مدل های مختلف در بخش های مختلف همراه شد، کار خرید و انتخاب را برای خریداران کمی سخت کرده است.

بسیاری از امکانات رفاهی، طراحی های مختلف و مشخصات فنی متفاوت پارامترهایی هستند که می توانند باعث شک و تردید علاقه مندان شوند.

مقایسه کلی آریزو 5 توربو و دنا پلاس توربو

 

مقایسه آریزو 5 دنا
مقایسه آریزو 5 دنا

مدیران خودرو اولین شرکتی است که پای خودروهای چینی را با برند MVM به بازار ایران باز کرد. خودروساز داخلی علاوه بر مونتاژ و عرضه خودروهای چینی با برند MVM، بعضی از محصولات را نیز با اسم اصلی برند «چری» روانه بازار کرده است.

چری آریزو ۵ توربو اکسلنت، در سال ۱۳۹۶ و بعد از مدل ساده به بازار ایران رسید. تیپ TE از سال ۹۶ تا ۱۳۹۹ تولید می‌شد و آریزو ۵ توربو IE با تغییراتی در طراحی ظاهری از سال ۱۴۰۰ زیر پای مشتریان قرار گرفته است. به‌تازگی فیس‌لیفت جدیدی از این ماشین توسط مدیران خودرو معرفی شده که وارد بازار خواهد شد.

تلاش چری در طراحی آریزو ۵ بر این بوده که ایده‌های جدیدتری در ظاهر آن نسبت به محصولات دیگر خود داشته باشد و در واقع خودرویی با ظاهری متفاوت و چهره‌ای خاص به بازار عرضه کند.

از مهم‌ترین ویژگی‌های طراحی ظاهری چری آریزو ۵ توربو می‌توان به مواردی همچون جلوپنجره فضایی و بزرگ مجهز به نوار کرومی، چراغ‌های کشیده دارای دی‌لایت در نمای جلویی، خطوط زاویه‌دار و کشیده در نمای کناری و رینگ‌های ۱۷ اینچی اسپرت آن اشاره کرد.

با اینکه طراحی نمای عقب این خودرو مدرن است و ظاهر زیبا و جذابی دارد؛ اما به دلیل ناهماهنگی با دیگر بخش‌های ماشین می‌توان گفت که ضعیف‌ترین قسمت طراحی ظاهری چری آریزو ۵، نمای عقب آن است.

تنها تفاوت موجود در ظاهر نسخه توربو و اتومات این مدل ماشین، تغییر رنگ کالیپرهای ترمز و نصب لوگو TE روی گلگیرها است. در حقیقت هیچ تفاوت خاص ظاهری بین این دو نسخه از خودرو آریزو وجود ندارد. طراحی ظاهری آریزو ۵ توربو IE فقط از دو نظر با تیپ TE تفاوت دارد و آن هم جلوپنجره کهکشانی و رینگ‌های جدید است.

مقایسه آریزو 5 دنا
مقایسه آریزو 5 دنا

 

با حضور پلتفرم‌های جدید و عرضه خودروهایی مثل دنا و شاهین، جان تازه‌ای در رگ‌های صنعت خودروسازی کشور جاری شده اما هنوز هم پلتفرم‌های قدیمی و از رده خارج که در واقع پژو 405 و پراید هستند سهم گسترده‌ای از بازار را زیر سلطه دارنند و گاهاً نسخه جدیدی از آنها با اصلاحات جزئی و کلی در سبد فروش دو غول خودروساز داخلی قرار می‌گیرد.

دنا هم یکی از همین خودروهاست که در واقع نمونه فیس‌لیفت سمند محسوب می‌شود و پس از ارتقاء ظاهری در مدل پلاس، دست‌خوش تغییرات فنی نیز شده و با اضافه شدن توربو و پس از آن گیربکس اتوماتیک توانسته خودش را روی بورس نگاه دارد.

دناپلاس توربو اتوماتیک کامل‌ترین خودرویی است که روی پلتفرم پژو 405 توسعه یافته است. این سدان خانوادگی به نوعی ویترین تمامی دستاوردهای ایران‌خودرو محسوب می‌شود؛ یعنی هم از پیشرانه ملی EF7 (آن هم از نوع توربو اصلاح‌شده) برخوردار است و هم با آپشن‌های کامل مثل ایربگ‌های جانبی و صندلی‌های برقی و از همه مهم‌تر گیربکس اتوماتیک به نسل‌های گذشته خود فخر می فروشد.

اما تمامی اینها دلیل نمی‌شوند که این محصول را یک خودرو بی‌نقص و ایده‌آل بدانیم. مثلاً در بحث طراحی، فاصله زیادی میان دنا با تولیدات روز جهان ایجاد شده، پلتفرم کلی و ایمنی ماشین هم وضعیت جالبی ندارند و کمبود ESP و مشکلات ارگونومی موجود برای خودروسازی پرسابقه ما مایوس‌کننده به نظر می رسند.

 

همچنین بخوانید: نقد و بررسی دنا پلاس اتوماتیک و دنده ای (توربو + معمولی)

فیلم مقایسه Arizo 5 Turbo و Dena Plus Turbo

ویدئوی زیر خودرو های آریزو 5 توربو و دنا پلاس را باهم مقایسه کرده و مشخص می کند ارزش خرید کدام بیشتر است. که به خریداران این خودروها کمک زیادی می کند.

مقایسه فنی آریزو 5 با دنا پلاس توربو

اما دنا پلاس و آریزو 5 توربو از لحاظ فنی چه تفاوت‌هایی دارند و کدام یک بهتر از دیگری است؟ بسیاری معتقدند کیفیت دو خودروی دنا پلاس و آریزو 5 توربو مشابه همدیگر است.

تفاوت مشخصات فنی موتور آریزو 5 Turbo و دنا Plus Turbo

 

مقایسه فنی آریزو 5 دنا
مقایسه فنی آریزو 5 دنا

پلتفرم دنا پلاس توربو اتوماتیک تفاوت چندانی با پژو 405 ندارد و ایران خودرو هیچ گاه اطلاعات فنی از تغییرات این پلت فرم را منتشر نکرده است، بنابراین می توان گفت از نظر ایمنی تست تصادف، دنا مقاومت چندانی ندارد. از طرفی آریزو 5 خودرویی ایمن و مدرن محسوب می شود که توانایی لازم برای دریافت ستاره های ایمنی در تست تصادف را دارد.

هر دو خودرو در این مقایسه جزو معدود سدان های نسبتاً اقتصادی بازار داخلی هستند که به موتورهای سوپرشارژ یا توربوشارژ مجهز شده اند. محصول ملی ایران خودرو با استفاده از موتور 1.7 لیتری توربوشارژ ef7، 150 اسب بخار قدرت و 215 نیوتن متر گشتاور را از طریق گیربکس شش سرعته اتوماتیک ساخت DAE به چرخ های جلو می فرستد. شتاب و چابکی دنا پلاس توربو اتوماتیک در مقایسه با چری آریزو 5 توربو اتوماتیک در حدود 11 ثانیه اندکی کمتر است.

از ویژگی های مثبت دنا پلاس توربو تولید گشتاور در دور پایین ۲۲۰۰ rpm است که باعث می شود کوچکترین کندی در سواری آن حس نشود. موتوری که به گفته ایران خودرو به دلیل اصلاحات انجام شده در سیستم خنک کاری، دیگر مشکلات رایج افزایش دمای موتور را ندارد و توربو با دردسر کمتری کار خود را انجام خواهد داد.

مقایسه فنی آریزو 5 دنا
مقایسه فنی آریزو 5 دنا

در سوی دیگر چری آریزو 5 توربو از موتور ۱.۵ لیتری با قدرت ۱۴۷ اسب بخار و گشتاور ۲۱۰ نیوتن متر به علاوه گیربکس CVT بهره‌مند است. از مشکلات این سیستم انتقال قدرت می توان به نداشتن لذت رانندگی و تجربه رانندگی یکنواخت دانست! توان فنی دنا پلاس توربو و آریزو 5 TE به یکدیگر نزدیک است و اختلاف زیادی بین آنها دیده نمی‌شود.

گیربکس 6 سرعته اتوماتیک دنا ساخت شرکت چینی DAE می تواند تجربه رانندگی جذاب تری نسبت به گیربکس CVT به کار رفته در آریزو توربو ارائه دهد، البته گیربکس آریزو نیز در نسخه فیس لیفت بهبود یافته و تاخیر 9 سرعته را شبیه سازی می کند و مکث آن نسبت به مدل قبلی کمتر است.

لازم به ذکر است که فنرهای چرخ عقب دو خودرو نیز متفاوت بوده و آریزو 5 با استفاده از لینک های غیر مستقل از طراحی ساده تری نسبت به دنا اتوماتیک با فنرهای نیمه مستقل و فنرهای پیچشی برخوردار است.

جالب اینجاست که ظاهرا ایران خودرو مجبور به اصلاح بخشی از قسمت جلویی خودرو برای نصب گیربکس شش سرعته شده است و طبق گزارش مشتریان، دنا اتومات هم اکنون با مشکل خرابی چرخ های جلو مواجه شده است. نقصی که در نسخه کاهش یافته دنا توربو دیده نمی شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مقایسه فنی دنا پلاس توربو و آریزو 5 توربو جدول زیر را مطالعه کنید.

جدول مقایسه فنی آریزو 5 توربو و دنا پلاس توربو
مشخصات فنیدنا پلاس توربو
آریزو 5 توربو
موتور4 سیلندر 16 سوپاپه4 سیلندر 16 سوپاپه
حجم موتور1645 CC1499 CC
تنفس موتورتوربو شارژتوربو شارژ
انتقال نیرودیفرانسیل جلودیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت150 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه147 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور215 نیوتن متر در 2200 دور در دقیقه210 نیوتن متر در 3500 دور در دقیقه
جعبه دنده6 سرعته خودکارCVT
شتاب 0 تا 10011 ثانیه
حداکثر سرعت205 کیلومتر در ساعت185 کیلومتر در ساعت
وزن1262 کیلوگرم1372 کیلوگرم
اندازه (میلیمتر)4559 طول – 1720 عرض – 1460 ارتفاع4532 طول – 1814 عرض – 1487 ارتفاع
فاصله بین دو محور2671 میلیمتر2650 میلیمتر

 

باتری دنا پلاس توربو و باتری چری آریزو 5 در کیان باتری با قیمت مناسب و ارسال و نصب رایگان در شهر تهران است.

مقایسه امکانات و آپشن های Arizo 5 توربو با Dena پلاس توربو

مقایسه امکانات آریزو 5 دنا
مقایسه امکانات آریزو 5 دنا

برای مقایسه لیست کامل آپشن ها بهتر است به کاتالوگ رسمی دو خودرو مراجعه کنید اما باید گفت که از نظر امکانات رفاهی هر دو خودرو تقریباً در یک سطح هستند.

دو حریف ایرانی و چینی حاضر در این مقایسه از امکانات رفاهی اولیه تا حد معقولی برخوردار هستند و نمی توان به راحتی یک خودرو را در این زمینه بهتر از دیگری دانست، اما تفاوت هایی از آنها برای جذب دو سدان جمع و جور در این زمینه وجود دارد که ممکن است نظر شما را تغییر دهد.

آریزو 5 توربو در کنار تغییرات فنی و تغییرات ظاهری بویژه در داخل کابین، امکانات قابل قبولی هم در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت که در بخش فنی می توان به 6 کیسه هوای ایمنی به عنوان اصلی ترین مولفه خودرو در بخش ایمنی اشاره کرد که شامل ایربگ های جلو، جانبی و پرده ای می شود. در سیستم ترمز هم از سیستم های ESP – ABS – EBD – TCS – HAC و EBA استفاده شده است که در مواقع ضروری می توانند بسیار کمک کننده باشند.

از امکانات رفاهی مهم چری آریزو 5 جدید هم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سیستم اتوهلد
  • ترمز پارک برقی
  • سانروف
  • روکش های چرمی صندلی ها
  • سیستم نمایش میان باد لاستیک ها
  • کنترل فشار باد لاستیک ها TAMS
  • صفه نمایش 8 اینچی لمسی
  • 6 بلندگو
  • استارت دکمه ای
  • سیستم ورود بدون کلید
  • آینه های برقی
  • کروز کنترل
  • سنسور عقب
  • فرمان برقی
  • دوربین عقب
  • چراغ های روشنایی LED
مقایسه امکانات آریزو 5 دنا
مقایسه امکانات آریزو 5 دنا

دنا پلاس در ابتدا با آپشن‌های بسیار خوبی به بازار عرضه شد تا جایی که تصور می‌کردیم در نسخه توربو و بعد از آن توربو اتوماتیک، سطح امکانات بسیار فراتر برود و به خودروهای روز جهانی برسد؛ اما متاسفانه اتفاقی که افتاد این بود که ایران‌خودرو آپشن‌های مدل‌های ارزان‌تر را کاهش داد تا پرچمدار دنا یعنی نسخه توربو اتومات لوکس‌تر به چشم آید.

به طور مثال سانروف و ایربگ‌های جانبی که زمانی حتی روی مدل غیر توربو هم نصب شده بودند اکنون بصورت استاندارد فقط در نسخه اتوماتیک ارائه می‌شوند و مابقی محصولات باید به شکل سفارشی از این آیتم‌ها بهره برند.

در هر صورت دناپلاس توربو اتوماتیک از تجهیزات جانبی قابل قبولی برخوردار است که به اختصار برایتان بیان می کنیم:

  • ترمزهای چهارچرخ دیسکی مجهز به ABS و EBD
  • کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو به همراه ایربگ‌های جانبی (جمعاً 4 عدد)
  • فرمان برقی مجهز به کلیدهای کنترلی و روکش چرمی
  • تهویه مطبوع اتوماتیک به همراه دریچه جداگانه برای سرنشینان عقب
  • سیستم مالتی‌مدیا با امکان برقراری ارتباط با موبایل
  • دوربین دنده عقب و رهیاب ماهواره‌ای
  • چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب
  • چراغ‌های روشنایی در روز
  • چراغ خوش‌آمدگویی و مشایعت
  • امکان تنظیم ارتفاع نور چراغ‌ها از داخل
  • آینه‌های جانبی برقی تاشونده
  • شیشه‌های برقی
  • ایموبلایزر
  • ایزوفیکس
  • سنسور دنده عقب
  • رینگ‌های 16 اینچی آلومینیومی
  • صندلی‌های جلو برقی با قابلیت تنظیم در 8 جهت
  • سانروف
  • کروز کنترل

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مقایسه امکانات و آپشن های دنا پلاس توربو و آریزو 5 توربو جدول زیر را مطالعه کنید.

جدول مقایسه امکانات و آپشن های آریزو 5 توربو و دنا پلاس توربو
مدل خودرودنا پلاس توربو اتوماتیکچری آریزو 5 توربو
چراغچراغ‌های دی‌لایت، چراغ مه‌شکن در بخش جلو و عقب، چراغ نئون در جلو، نورپردازی داخلی و چراغ مشایعتچراغ مه‌شکن عقب، چراغ هالوژن در جلو، دی‌لایت، چراغ بدرقه
سیستم های مالتی‌مدیاسیستم صوتی با قابلیت پخش MP3،MP4،CD، DVD، بلوتوث، ۶ اسپیکر، USB ، sd کارتسیستم صوتی با بلندگوهای جلو وعقب و قابلیت پشتیبانی از USB – MP3 – iPod -MirrorLink – SD card، نمایش‌گر صفحه کیلومتر – نمایش خطوط کمکی پارک با حرکت فرمان
صفحه‌نمایش۷ اینچی لمسیلمسی ۷ اینچی
آینهآینه‌های جانبی تاشونده برقیآینه‌های جانبی برقی
سیستم هشداردهندهسنسور پارک عقبسنسور پارک عقب، سنسور فشار باد تایر
تهویه مطبوعسیستم تهویه اتوماتیک + دریچه تهویه عقباتوماتیک
صندلیصندلی راننده و سرنشین با تنظیم برقی، ایزوفیکس صندلی صندلی راننده و سرنشین با تنظیم دستی 6 و 4 حالته، روکش چرمی، ایزوفیکس صندلی
شیشهشیشه‌های برقی، سانروفشیشه‌های برقی، سانروف
سایر امکاناتباز کردن درب صندوق عقب از داخل، کروز کنترل، سیستم قطع سوخت خودکار، دوربین عقبکروز کنترل، کنترل توقف در سربالایی، سیستم ورود بدون کلید با دکمه استارت، دوربین عقب

 

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی خودرو دنا معمولی مزایا و معایب

مقایسه طراحی ظاهری دنا پلاس و Arizo 5 Turbo

 

مقایسه طراحی آریزو 5 دنا
مقایسه طراحی آریزو 5 دنا

معمولا پرداختن به این موضوع طراحی تا حدودی سلیقه ای محسوب می گردد اما باید گفت که برخلاف دنا اتومات که در واقع خودرویی مدرن بر منبای یک پلتفرم قدیمی محسوب می شود و نقش فیس لیفت سمند را بازی می کند، چری آریزو 5 توربو با یک پلتفرم تقریباً جدید و طراحی منحصر به فرد خود شکل گرفته است.

از انسجام بهتری در بخش های مختلف برخوردار است که نمره بالاتری را در زمینه طراحی صنعتی کسب می کند و بیش از همه اسپرت‌ سواران جوان را نسبت به‌ ظاهر مهیج و تهاجمی خود جلب کرده است تا جایی که نقاط ضعف طراحی و نا هماهنگی‌های فراوان موجود در بدنه دنا پلاس توربو را ندید گرفته اند.

در طراحی‌های جدید مدل‌های چری می‌توان خطوط و زوایای تیز بر روی بدنه و فرم خاص چراغ‌های اصلی و جلو پنجره را مشاهده نمود. خطوط حجم‌دهنده بر روی کاپوت آریزو 5 از نکات مثبت و همچنین جایگاه چراغ‌های اصلی القاکننده مدل اسپرت این خودرو هستند.

همانطور که گفته شد این یک فیس لیفت از طرح سمند است و طراحی آشنا برای ما دارد. دنا پلاس توربو طراحی نسبتاً تهاجمی دارد که از جلوی خودرو با سپر و جلو پنجره مشکی شروع می شود، با خطوط نمای جانبی ادامه می یابد و به گرافیک چراغ عقب می رسد.

طراحی دنا پلاس توربو نسبت به محصولات قبلی ایران خودرو کاملاً خوش تیپ است و ایراد گرفتن از آن سخت است. طرحی برآمده از خامی دنای معمولی که کم کم به بلوغ نزدیک شده است.

مقایسه طراحی آریزو 5 دنا
مقایسه طراحی آریزو 5 دنا

طرف مقابل رقابت چری آریزو 5 توربو با طراحی نسبتاً مدرن تر ظاهر می شود. آریزو 5 توربو طراحی کره ای دارد و تشخیص هویت چینی آن سخت است. ابعاد خودرو کمی کوچکتر از دنا پلاس توربو است اما این خودرو همچنان در رده سدان های خانوادگی قرار دارد. طراحی آریزو 5 توربو زیباتر و به روزتر از دنا پلاس توربو اتوماتیک است و در این زمینه برنده است.

هرچند طراحی ظاهری چری آریزو 5 توربو را زیبا توصیف نمی کنیم، اما برخی نکات اصلی در طراحی بیرونی این خودرو جلب توجه می کند. آریزو 5 در سال 2016 یعنی چهار سال پیش به بازار جهانی معرفی شد. همانطور که گفتیم در طراحی ظاهری آریزو عناصر مشترک بسیاری را با خودروسازان کره ای می توان یافت.

کپی برداری یکی از ساده ترین و البته زشت ترین روش هایی است که چینی ها برای به کمال رساندن سبک طراحی خودروهای خود در پیش گرفته اند و همین امر باعث شده تا با سرعت بیشتری در بازارهای هدف خود جای پای خود را به دست آورند.

در طراحی‌های جدید مدل‌های چری می‌توان خطوط و زوایای تیز بر روی بدنه و فرم خاص چراغ‌های اصلی و جلو پنجره را مشاهده نمود. خطوط حجم‌دهنده بر روی کاپوت آریزو 5 از و همچنین جایگاه چراغ‌های اصلی القاکننده مدل اسپرت این خودرو هستند.

از نظر ابعاد خارجی، آریزو 5 توربو 27 میلی متر طول کوتاه تر، 94 میلی متر عریض تر و 27 میلی متر بلندتر از دنا پلاس توربو است. از طرفی آریزو 5 از نظر فاصله بین دو محور 21 میلی متر از دنا کوتاه تر است. عرض بیشتر آریزو به آن کمک می کند تا از دنا شیک تر به نظر برسد، اما مشکل اینجاست که از دنا بلندتر هم هست.

از لحاظ طراحی داخلی:

 

مقایسه طراحی داخلی آریزو 5 دنا
مقایسه طراحی داخلی آریزو 5 دنا

در زمینه طراحی داخلی، هر دو خودرو زبان طراحی متفاوتی را به نمایش می‌گذارند.

فضای داخلی آریزو 5 توربو نیز مربوط به چهار سال پیش است و بلوغ چری را نشان نمی دهد. طراحی فضای داخلی کابین مملو از پلاستیک فشرده نه چندان با کیفیت است که در دنا هم به همین صورت بوده، اما دقت مونتاژ و سبک طراحی آریزو 5 قابل قبول است.

به عنوان خودرویی که آپشن های رفاهی زیادی ندارد، نباید انتظار زیادی از طراحی کنسول وسط آن داشته باشید. وجود سیستم چند رسانه ای و سیستم صفحه نمایش لمسی قرار گرفته در وسط پانل ابزار و چراغ های راهنما تقریباً اسپرتی که در قاب سه بعدی پشت فرمان قرار گرفته اند جلوه بصری خوبی را در جلوی چشمان راننده فراهم می کند.

در مورد ظرفیت کابین نیز باید گفت که رقیب چینی و ایرانی حاضر در این مقایسه فضای نسبتاً قابل قبولی را برای کاربران خود به ارمغان آورده اند. اما فاصله بین دو محور بیشتر در محصول ایران خودرو باعث شد تا دنا پلاس توربو کمی جادارتر از رقیب چینی خود باشد.

این برتری در صندوق عقب بیشتر به چشم می خورد، با توجه به اینکه صندوق عقب دنا پلاس توربو اتوماتیک فضایی معادل 500 لیتر را برای وسایل سرنشینان در نظر گرفته است. اما چری آریزو 5 توربو تنها 430 لیتر حجم در اختیار کاربران قرار می دهد.

مقایسه طراحی داخلی آریزو 5 دنا
مقایسه طراحی داخلی آریزو 5 دنا

در برابر داشبورد سنتی و نه چندان چشم نواز دنا پلاس توربو، شاهد داشبورد مدرن، ساده و جذاب تر آریزو 5 توربو هستیم که با طراحی مینیمالیستی و دو نمایشگر در قسمت مرکزی و مجموعه پشت صفحه کیلومتر می تواند گزینه ای متفاوت و جذاب برای مخاطبان ایرانی باشد. به طوری که دنا پلاس توربو اتوماتیک در نمای داخلی هیچ تفاوت جدی با مدل های دیگر ندارد و از همان طراحی استفاده می کند.

از نظر کیفیت، داشبورد به هیچ وجه با قیمت همخوانی ندارد و انتظار بیشتری از آن می رفت، اما از نظر ارگونومی و محل قرارگیری کلیدها، می توان به این خودرو امتیاز خوبی داد، زیرا هر آنچه راننده نیاز دارد با زاویه مناسب و به اصطلاح، نزدیک و در دسترس است. دنا پلاس توربو از کنترل های روی فرمان، سانروف، مانیتور چند رسانه ای لمسی و کروز کنترل استفاده می کند که گزینه های رایج در این رنج قیمتی هستند.

    ماشینت روشن نمیشه؟ خرید باطری ماشین از کیان باتری با ارسال و نصب رایگان در شهر تهران می باشد با تست باتری قبلی و دریافت مبلغ باتری در محل، کارت آسون میشه. حالا با 02188882222 تماس بگیرید!

تجربه رانندگی در دنا بهتر است یا آریزو 5؟

 

مقایسه تجربه رانندگی آریزو 5 دنا
مقایسه تجربه رانندگی آریزو 5 دنا

همانطور که در بخش مقایسه فنی توضیح داده شد. با توجه به ساختار ساده‌تر سیستم تعلیق عقب، سواری آریزو 5 توربو نسبت به دنا پلاس توربو کمی خشک‌تر به نظر می‌رسد، همچنین نسخه قبلی این خودرو با مشکل نسبتاً آزار دهنده‌ تاخیر پدال گاز مخصوصاً در حرکت اولیه مواجه بود. حرکت اولیه که در نسخه فیس لیفت مشکل ساز است به لطف تعویض گیربکس به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

زمانی که پشت فرمان این خودروها بنشینید، احساس هیجان انگیزتری از شکل فرمان و صفحه کیلومتر شمار آریزو 5 توربو خواهید دید. ارگونومی صندلی راننده در سدان چینی نسبت به صندلی های قدیمی دنا پلاس برتری دارد و راحتی بیشتری را برای راننده به ارمغان می آورد. میزان دید بیرونی و دسترسی راننده به ابزارهای مختلف نیز برای هر دو خودرو قابل قبول در نظر گرفته شده است.

نخستین نکته ارزشمند دنا پلاس توربو عملکرد بسیار خوب گیربکس 6 سرعته اتوماتیک این خودرو است. این گیربکس که ساخت پاورتک هیوندای است تنها گیربکس اتوماتیک خودروهای ایرانی است که تاخیر ندارد. دنده عقب به موقع و تعویض نرم دنده از ویژگی های مثبت این گیربکس اتوماتیک است.

از طرفی توربو این خودرو در دور پایین تری شروع به کار می کند و شتاب اولیه خودرو بسیار خوب است و به نسبت یک خودروی اتوماتیک بسیار خوب عمل می کند. تنها مشکلی که در شتاب این خودرو وجود دارد این است که توربو به سرعت از زنجیره جدا می شود و با برنامه ریزی جدید ECU و توربو روی این خودرو می توان 0 تا 100 را در 9 تا 10 ثانیه برای این خودرو طی کرد.

مقایسه تجربه رانندگی آریزو 5 دنا
مقایسه تجربه رانندگی آریزو 5 دنا

در طرف دیگر میدان آریزو 5 توربو قرار دارد که به نظر می رسد با گیربکس CVT ما را نا امید می کند! گیربکس CVT مصرف سوخت را در هنگام رانندگی در خارج از شهر کاهش می دهد و بسیار مقرون به صرفه است اما یک مشکل بزرگ وجود دارد و آن اینکه رانندگی با این خودرو لذتی ندارد.

با شروع شتاب، دور موتور از پایین شروع به بالا رفتن می کند و گاهی با حداکثر سرعت کمی بالا و پایین می شود و در نهایت با حداکثر سرعت خودرو به خط قرمز می رسد! با این حال، درست است که از رانندگی هیجان انگیز محروم هستید، اما به دلیل ساختار تک دنده ای آریزو 5، سواری نرم به نظر می رسد و خودرو لرزش کمتری نسبت به دنا پلاس توربو اتوماتیک دارد.

در قسمت فنی با خیال راحت می توانیم برای دنا پلاس توربو امتیاز بالاتری در نظر گرفته و نماینده ایران را برنده این رقابت اعلام کنیم.

مقایسه ایمنی در آریزو 5 توربو و Dena Plus Turbo

مقایسه ایمنی آریزو 5 دنا
مقایسه ایمنی آریزو 5 دنا

همانگونه که گفته شد دنا پلاس توربو در ساختار و پلت فرم تفاوت چندانی با سمند و پژو 405 ندارد. در نتیجه این خودرو بر خلاف ظاهر نسبتاً جدید خود، بر روی پلت فرمی قدیمی ساخته شده است و نمی توان انتظار داشت در مقایسه با محصولات امروزی از ایمنی بالایی برخوردار باشد.

عدم حضور دنا پلاس در تست های ایمنی معتبر بین المللی، علاوه بر عدم وجود سیستم کنترل کشش و پایداری در این خودرو، تاییدی بر ایمنی نه چندان بالای این خودرو است.

اما در آن سوی میدان، چری آریزو 5 توربو، پس از دریافت پنج ستاره ایمنی از موسسه C-NCAP چین در سال 2015، علاوه بر بهره مندی از شش ایربگ و سیستم های کنترل کشش و پایداری، به مصرف کنندگان این نوید را می دهد که رانندگی آن ایمن تر از دنا پلاس توربو است.

جدول مقایسه تجهیزات ایمنی آریزو 5 توربو و دنا پلاس توربو
مدل خودرودنا پلاس توربو
چری آریزو 5 توربو
تجهیزات ایمنی و حفاظتسیستم ایموبیلایزر، قفل مرکزی، دوربین دید عقب، سیستم هشدار موانع در عقب، کمربند ایمنی پیش‌کشنده و محدودکنندهسیستم ایموبیلایزر، قفل مرکزی، کمربند ایمنی پیش‌کشنده و محدودکننده، ریموت یدکی
کیسه‌هوا۴ کیسه‌هوا ( جلو- جانبی)6 کیسه‌هوا (جلو- جانبی جلو- پرده‌ای)
سیستم ترمز و پایداریترمز EBD،ABS، ترمز جلو دیسکی خنک‌شونده، ترمز عقب دیسکیترمزABS،EBD، ترمز دیسکی چهارچرخ، کنترل کشش و پایداری

 

آریزو 5 توربو بخریم یا دنا پلاس توربو کدام بهتر است؟

مقایسه خرید آریزو 5 دنا
مقایسه خرید آریزو 5 دنا

دو خودروی مورد بحث در این مقاله از نسخه های پرفروش بازار کشورمان هستند که مهندسی یکی به طور مستقیم به چین مربوط می شود و دیگری حاصل محصولی است که زمانی خودروی ملی نامیده می شد.

از نظر بازار انحصاری و قیمت فروش نهایی، هر دو خودرو در گروه‌های مختلفی قرار می‌گیرند که طرفداران آنها معمولاً با توجه به عوامل شخصی و سلیقه‌ای یکی از آنها را انتخاب می‌کنند.

خانواده دنا پلاس به خصوص نسخه توربو این محصول از محبوبیت بالایی در بین مشتریان ایران خودرو برخوردار است و روز به روز بر تقاضای آنها افزوده می شود. نسخه اتوماتیک جدیدترین عضو این خانواده محسوب می شود که با استقبال نامزدها روبرو شده و از نظر شرایط بازار در صدر قرار دارد.

مقایسه خرید آریزو 5 دنا
مقایسه خرید آریزو 5 دنا

از سوی دیگر، چری آریزو 5 توربو اگرچه به عنوان یک سدان چینی با مونتاژ داخلی شرایط قابل قبولی را برای خود در ایران فراهم کرده است، اما به دلیل گرانی هزینه های تعمیر و نگهداری و همچنین کمبود قطعات یدکی و نارضایتی از عملکرد گیربکس CVT، موفق عمل نکرده است.

در نتیجه این امر باعث می شود که معاملات خرید و فروش آن به اندازه رقیب ایرانی خود داغ و پر رونق به نظر نرسد. بنابراین از نظر شرایط بازار با مقایسه چری آریزو 5 توربو اتوماتیک با دنا پلاس توربو اتوماتیک می توان سدان ایرانی را به راحتی پیروز این رقابت اعلام کرد.

گالری تصاویر آریزو 5 توربو

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
1 دیدگاه
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
خانی
خانی
7 ماه پیش

قیافه آریزو اندازه کل امکانات دنا می ارزد دنا خیلی بی ریخت است انگار داره ول شدنه

سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش