معامله خودرو های کلاسیک در ایران

4.3
(30)

بسیاری از افراد ماشین باز علاقه خاصی به خودرو های سبک کلاسیک دارند و همواره به دنبال جمع آوری آن ها هستند، اما امروزه با تولیدات انبوه خودرو های جدید و مدرن تر دیگر کم تر کسی در مورد خودرو های کلاسیک صحبت می کند و خبر های کمی در مورد آن ها وجود دارد؛ ما در این سری از مقالات کیان باتری تلاش کرده ایم تا به جمع آوری اطلاعات در مورد خودرو های کلاسیک و روش های معامله آن ها در بازار ایران بپردازیم.

خودرو های کلاسیک
خودرو های کلاسیک

اگر شما نیز یک کلاسیک باز هستید تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

جهت کسب اطلاع از به روز ترین قیمت باتری ماشین کلیک کنید!

خودرو های کلاسیک کجا هستند؟

یکی از سوالاتی که بسیار از ما پرسیده می شود این است که آیا خرید و فروش خودرو های کلاسیک در مکانی خاص انجام می شود؟ در کجا می توان به دنبال ماشین های کلاسیک گشت؟

در همین ابتدا به شما بگوییم که هیچ مکان خاصی مخصوص به خودرو های کلاسیک وجود ندارد، هر چند طی سال های گذشته نمایشگاه هایی به منظور خرید و فروش ماشین های کلاسیک تاسیس شده است، اما تمامی آن ها به منظور خالی کردن جیب علاقه مندان این حوزه بوده است.

به عنوان مثال در این نمایشگاه ها یک خودرو کلاسیک ارزان که در همه جا دنبال قیمت مناسبی دارد، به قیمت های میلیاردی به فروش می رسد!

این موضوع در حالی است که خودرو نه تنها ارزش چندانی ندارد، بلکه حتی در بازار ایران چندان جایگاه مناسبی ندارد. اما متاسفانه سبک قیمت گذاری های حبابی در بازار ایران رواج بسیار زیادی دارد.

در ابتدا بسیاری از افراد گول نمایشگاه ها را می خوردند، اما چند سالی است که کم تر کسی به سمت آن ها می رود و یا حاضر می شود چنین مبلغ های هنگفتی را بابت یک خودرو کلاسیک پرداخت کند.

بنابراین خودرو های کلاسیک بین کلکسیون داران دست به دست می شود و به دست مصرف کننده نمی رسد.

جدا از تمامی این موضوعات معمولا خودرو های کلاسیک درگیر مشکلات واردات هستند و امکان سند زنی برای آن ها وجود ندارد.

چگونه می توان خودرو کلاسیک در ایران پیدا کرد؟

خودرو کلاسیک در ایران
خودرو کلاسیک در ایران

با توجه به صحبت های بالا احتمالا این سوال در ذهنتان ایجاد شده است که از کجا می توان خودرو کلاسیک در ایران خریداری کرد؟

اگر قصد شما واقعا خرید یک خودرو کلاسیک باشد تنها 2 راه دارید. راه اول این است که به سراغ کلکسیونر ها رفته و با پرداخت مبلغی گزاف و قبول کردن دردسر های بعد از آن خودرو مورد نظر خود را خریداری کنید.

راه دوم شما باید زمان بسیار زیادی را صرف پیدا کردن خودرو کلاسیک کنید تا بتوانید بهترین گزینه را انتخاب کنید.

در صورت کلی پیشنهاد ما این است که از روش دوم استفاده کنید، یعنی صبر کنید تا بتوانید از مالک حقیقی خودرو را خریداری کنید، در این صورت هم هزینه کم تری پرداخت می کنید و هم خیالتان راحت می شود که سرتان کلاه نرفته است.

چرا ماشین کلاسیک قیمت بالایی دارد؟

این موضوع اصلا جای تعجب ندارد، شما اگر یک شی قدیمی و برای چند سال پیش را بخواهید خریداری کنید باید قیمت چند برابر پرداخت کنید، دیگر چه برسد که آن شی یک خودرو باشد!

در همه جای جهان خودرو های کلاسیک دارای قیمت نسبتا بالایی هستند، تنها تفاوت ایران با سایر کشور ها در این است که این جا بازار دلالی و انحصاری سبب شده است خودرو های کلاسیک به عنوان یک شی با ارزش به حساب بیایند.

در چندین دهه گذشته برخی از دست اندرکاران کمیته فدراسیون اتومبیل رانی اقدام به خرید خودرو های کلاسیک کردند تا آن ها از وضعیت نابسامانی که داشتند نجات دهند. اما شانس با آن ها یار بود و به یک باره بسیاری به اهمیت خودرو های کلاسیک پی بردند و علاقه بسیاری نسبت به آن ها پیدا شد.

اما مالکان این خودرو ها به نوعی وضعیت بازار را در دست گرفتند و تعیین کننده قیمت خودرو های کلاسیک شدند.

امروزه قیمت های بسیار نامناسب و غیر منطقی بر روی خودرو های کلاسیک گذاشته می شود که دلیل آن هم بازار داغ و پرطرفدار این خودرو ها می باشد.

15 مدل از زیباترین خودرو های قدیمی و کلاسیک

در ویدیو زیر 15 تا از زیبا ترین خودرو های کلاسیک معرفی شده است که تماشای آن می تواند برای شما جالب باشد.

چگونه می توان ماشین های کلاسیک را معامله کرد؟

خودرو های کلاسیک رسمی و قانونی

به صورت کلی این خودرو ها همانند سایر ماشین ها می باشند و امکان نقل و انتقال ها وجود دارد، تنها موضوعی که وجود دارد مربوط به موضوع معاینه فنی می باشد. همان گونه که برای سایر خودرو ها بالای 5 سال باید برگه معاینه فنی تهیه کرد، این خودرو ها نیز به همین شکل هستند.

بنابراین اگر شما به سراغ این خودرو ها بروید دردسر زیادی برایتان ایجاد نمی شود؛ حتی اگر این خودرو ها دارای ارزش معنوی، اصالت و ظاهر سالم باشند قابلیت دریافت پلاک تاریخی را نیز دارند.

کلاسیک های پلاک سفید

کلاسیک های پلاک سفید
کلاسیک های پلاک سفید

گروه دیگری از خودرو های کلاسیک وجود دارد که علاوه بر داشتن اسناد و مدارک رسمی، اما همچنان از پلاک های منسوخ شده استفاده می کنند.

دلیل این موضوع در این است که در زمان جایگزین پلاک ملی، برای این خودرو ها اقدامی انجام نشده است و امروزه از آن ها با عنوان پلاک سفید یاد می شود.

اگر خودرو کلاسیک شما دارای پلاک سفید باشد جزو دارایی های شخصی به حساب می آید و تنها می توانید به صورت قولنامه ای مراحل نقل و انتقال آن را انجام دهید.

با توجه به این که بر روی این خودرو ها پلاک ملی نصب نشده است در صورت دیده شدن در خیابان ها مشمول جریمه خواهید شد و تردد با آن ها جرم به حساب می آید.

برخی از افراد به صورت غیر قانونی پلاک سایر وسایل نقلیه خود را بر روی خودرو کلاسیک نصب می کنند و به سوی خیابان ها می روند. اما اگر پلیس راهنمایی رانندگی متوجه این موضوع بشود جریمه های بسیار سنگینی برای شما بسته می شود و علاوه بر آن خودرو شما توقیف می شود و در برخی مواقع حکم زندان برایتان ایجاد می شود.

کلاسیک های مهاجر

برخی از خودرو های کلاسیک وجود دارند که هیچ گونه احراز هویتی بر روی آن ها انجام نشده است و وجود آن ها در سیستم ملی کشور ثبت نشده است. به این نوع خودرو ها معمولا کلاسیک مهاجر گفته می شود.

برای کلاسیک های مهاجر هیچ سند رسمی مبنی بر داشتن اصالت در دسترس نیست و ظاهرا به صورت غیر قانونی وارد کشور می شوند.

حتی اگر شما صاحب این خودرو ها باشید مجرم شناخته می شوید چه برسد که با آن ها به خیابان ها بیایید! همانند مورد بالا در خصوص این خودروها نیز گروهی پیدا می شود که اسناد را دست کاری می کنند و با نصب پلاک های مشابه اقدام به حرکت در خیابان ها می کنند.

برای نقل و انتقال کلاسیک های مهاجر با توجه به این که قانونی نمی باشند از قولنامه استفاده می شود.

کلاسیک های ارتقا یافته

کلاسیک های پلاک تاریخی
کلاسیک های پلاک تاریخی

گروه دیگری از ماشین های کلاسیک وجود دارد که بر روی پیشرانه های آن ها دستکاری شده است و به صورت استانداد نمی باشند.

به عبارت دقیق تر پیشرانه های این خودرو یا از مدل های قدیمی هستند و یا مدل های جدید تر. برای جابجا کردن پیشرانه های خودرو دو روش وجود دارد؛ در روش اول این کار به صورت قانونی انجام می شود.

در این روش تعداد سیلندر و نوع سوخت مصرفی (بنزین یا گازوئیل) از نظر قانونی مد نظر است و حجم موتور برای اداره آگاهی و پلیس راهور ملاک نخواهد بود. در نتیجه این دست خودروها با ثبت فرایند تغییر موتور در سند رسمی، از دیدگاه قانونی می‌توانند مراحل ثبت رسمی را پشت سر بگذارند و با پلاک ملی و به روش قانونی خرید و فروش شوند.

اما در روش دوم شخص مالک بدون توجه به قوانین اقدام به تغییر پیشرانه های خودرو می کند، از دیدگاه قانون این خودرو ها دارای رسمیت نمی باشند و تردد با آن ها جرم به حساب می آید.

اگر قصد خرید خودرو های لوکس را دارید پیشنهاد می کنیم تنها به سراغ مدل های اول خودرو بروید. خریداری گروه های دیگر تنها دردسر برایتان ایجاد می کند و هیچ گاه نمی توانید با خیال راحت در خیابان های شهر عبور کنید.

بیشتر بخوانید: برای خرید ماشین دست دوم چه نکاتی باید رعایت شود؟

سخن آخر

اگر قصد خرید خودرو های کلاسیک را دارید در ابتدا تمامی شرایط را بررسی نمایید، مدنظر داشته باشید که اگر به هر دلیلی خودرو شما خراب شود پیدا کردن قطعات استفاده در آن کار بسیار دشواری است. پس از آن فکر کنید که آیا خودرو انتخابی شما در مقایسه با دیگر خودرو های جهان ارزش خرید را دارد و یا تنها به خاطر علاقه به سراغ آن می روید.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد، در صورتی که تجربه ای در زمینه خرید و فروش خودرو های کلاسیک دارید خوشحال می شویم نظر خود را در اختیار ما و دیگر کاربران سایت قرار دهید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
1 دیدگاه
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
کرمی نژاد
کرمی نژاد
2 سال پیش

قیمت ماشین کلاسیک در حد صفرچقدره؟

سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش