محدودیت های تردد بین شهری

4.7
(362)

در این دو سال اخیر با آمدن کرونا محدودیت های بسیاری ایجاد شده است، که یکی از آن ها مربوط محدودیت های بین شهری و محدودیت تردد شبانه شهری است. اما در این چند وقته که اکثر افراد دو دوز واکسن را زده اند سوال های متعددی درباره این موضوع ایجاد شده است که آیا همچنان محدودیت ها همانند قبل دارد؟

به همین دلیل ما کمی درباره این موضوع تحقیق کردیم و سعی داریم آخرین اخباری که موجود است را برای شما عزیزان توضیح دهیم، تا انتها همراه کیان باتری باشید.

محدودیت های بین شهری
محدودیت های تردد و بین شهری

محدودیت تردد شبانه

محدودیت تردد شبانه در تهران و سایر شهر ها از پاییز 99 شروع شد، در آن زمان با فراگیر شدن ویروس کرونا ستاد ملی برای مقابله با آمار مرگ و میر تصمیم به گرفتن این تصمیم گرفت.

طی این طرح خودرو ها از ساعت 22 تا 3 بامداد اجازه تردد نداشتند و در صورتی که شخصی این قانون را نقض می کرد 2 میلیون تومان جریمه می شد.

اما اکنون با گذشت بیشتر از یک سال از آن روز برخی از متغیر ها تغیر یافته است، به طور مثال با فراگیر شدن واکسن ها بین مردم میزان مرگ و میر کاهش پیدا کرده است.

علاوه بر آن طی این یک سال بسیاری از کارکنان دورکاری می کردند و دانش آموزان و دانش جویان به صورت مجازی درس خواندند؛ تمامی این ها دلیلی شده است که امروز آمار مرگ و میر تا حد بسیاری کاهش پیدا کند به همین جهت انتظار می رود شرایط و محدودیت ها تغیر کند.

یکی از خبر هایی که به تازگی منتشر شده است مربوط به حضور داشنجویان و دانش آموزان از ابتدا آذر در داشنگاه ها و مدارس است، با انتشار این خبر هیاهوی زیادی به پا شد که اگر این متغیر ها برداشته شده است پس چرا محدودیت های شبانه همچنان ادامه دارد؟

حتی پلیس راهور ناجا هم درباره این مسئله ناراضی است و در صحبت هایش بیان کرده است که: طح تردد شبانه خیلی تاثر گذار نیست و این موضوع باعث شده است ترافیک های سنگین و عصرگاهی و شبانه افزایش یابد زیرا مردم استرس منع تردد را دارند.

برای خرید باتری ماشین کلیک کنید!

چرا نسبت به این طرح اعتراض شد؟

تردد شبانه در تهران
تردد شبانه در تهران

برخی از صاحب نظران بر این باورند که ادامه دادن این طرح ها فقط موجب بی عدالتی می شود و آن هم در دورانی که افکار عمومی با روی کار آمدن دولت سیزدهم دلخوش بازگشت به شعائر انقلاب و حمایت از اقشار مستضعف و آسیب پذیر است، اما این تصمیم ستاد ملی کرونا و وزارت کشور سبب شد تا رفت و آمد شبانه در تهران و دیگر شهرهای بزرگ، بعضاً برای طبقات مرفه ادامه داشته باشد اما افرادی که توان پرداخت جریمه های شبانه را ندارند، کمتر به آن مبادرت کردند.

علاوه بر آن کارشسان گفته اند که فقط برخی از دوربین های طرح ترافیکی که در مرکز شهر قرار دارند امکان ثبت خودرو ها در زمان های منع تردد را دارند؛ به همین جهت افرادی که محل زندگی آن ها در محدوده طرح ترافیک یا زوج و فرد نیست به راحتی می توانند در مناطق خود تردد داشته باشند.

در نهایت به این موضوع می رسیم که افرادی که ساکن شمال و غرب تهران هستند با این طرح مشکلی ندارند…

البته برخی هم با ادامه دادن این طرح موافق هستند و می گویند این تصمیم و محدودیت به خاطر حفاظت از جان خود مردم است و با توجه به این که این محدودیت ها به این دلیل ایجاد شده است که از فراگیر شدن ویروس کرونا جلوگیری شود به همین جهت مردم باید آن را رعایت کنند و تابع تصمیمات دولت باشند.

اما تنها موضوعی که در این چند وقته باعث اعتراض شده است این می باشد که در زمانی که دورکاری کارکنان برداشته شده است و حضور دانش آموزان و دانش جویان در کلاس ها اجباریست، چه دلیلی برای برقرار بودن این طرح همچنان وجود دارد؟!

همچنین بخوانید: روش های ضدعفونی خودرو از ویروس کرونا

لغو محدودیت تردد شبانه

لغو محدودیت های شبانه
لغو محدودیت های شبانه

طی اعتراض هایی که درباره این طرح انجام شد و نارضایتی های بسیار مردم از 29 آبان ماه محدودیت های شبانه برداشته شد.

سردار سید کمال هادی رئیس پلیس راهور ناجا با گفتگویی که با یک خبرنگار داشت اعلام کرده که: با دستور ریاست جمهوری، محدودیت تردد شبانه در سراسر کشور از امشب لغو می شود.

همچنین ایشان در ادامه صحبت هایش بیان کرد که: با گزارشاتی که ستاد کرونا ارائه داده است و کم شدن تعداد جان باختان کرونا، رئیس جمهور در ستاد ملی مقابله با کرونا دستور لغو محدودیت شبانه را صادر کردند.

وی همچنین از مردم بابت صبوری در این مدت تشکر کرد و تاکید کرد این طرح به طور کامل از 29 آبان برداشته شده است و اگر پس از این مدت احیانا برای شخصی پیامکی ارسال شد مبنی بر این که تردد غیر مجار در ساعت های شبانه داشته است، نگران نباشد احتیاجی به پرداخت جریمه نیست و حذف خواهد شد.

در آخر خاطر نشان کردند که محدودیت تردد شبانه که از ساعت ده شب تا سه بامداد بود در تمامی شهر ها با تمام وضعیت های کرونایی برداشته شده است.

محدودیت تردد های بین شهری

تردد به شهر های قرمز و نارنجی
تردد به شهر های قرمز و نارنجی

همان طور که در بالا اشاره کریدم با آمدن ویروس کرونا تغیرات بسیاری ایجاد شد و روی کار آمدن محدودیت ها بخشی از آن هاست.

در منع تردد های بین شهری شما اجازه نداشتید که از شهر ها قرمز یا نارنجی خارج شوید و به شهر های دیگر ورود کنید و در صورت زیر پا گذاشتن قانون مشمول جریمه می شدید. اما در این روز بسیاری از شرایط به حالت قبل برگشته است و انتظار می رود که محدودیت تردد های بین شهری نیز برداشته شود.

سردار سید کمال عادی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی در این باره اعلام کرد: محدودیتی که با تصویب ستاد ملی اجرا شده است به این صورت است که خودرو های بومی اجازه خراج شدن از شهر های قرمز یا نارنجی را ندارند و پلاک های غیر بومی نیز اجازه ورود به این شهر ها را ندارند.

در صورت رعایت نکردن هر یک از این موارد باید جریمه یک میلیون تومانی برای شهر های قرمز و جریمه یک و نیم میلیونی برای شهر های نارنجی پرداخت شود.

این طرح ها همچنان همانند قبل ادامه دارند و مردم موظف هستند که آن ها را رعایت کنند.

منبع تردد خودرو ها به شهر های قرمز و نارنجی همچنان پا برجاست؟

متع تردد های بین استانی
متع تردد های بین استانی

تا زمانی که کرونا است و پیک های متوالی آن جان مردم را می گیرند این محدودیت های تردد ها ادامه دارد، با توجه به شروع واکسیناسیون و تزریق یک دوز تا سه دوز واکسن توسط هم‌وطنانمان، می‌توان امیدوار بود که کم کم کرونا هم به یک همه‌گیری تاریخی تبدیل شود و مانند بیماری‌های دیگر بتوان آن را مهار کرد؛ اما تا رسیدن آن روز زمان زیادی باقی مانده! با شروع پیک ششم کرونا در کشورمان، همچنان محدودیت‌های رفت و آمد بین شهری وجود دارد.

علاوه بر این مورد تصمیمات هوشمندی برای این تردد ها گرفته شده است، به این صورت که برای سفر های بین شهری باید کارت واکسن (هر دو دوز) یا تست منفی پی سی از کرونا ارائه شود.

وسایل های حمل و نقل عمومی مانند هواپیما، قطار، اتوبوس و … همچنان باید 80 درصد ظرفیت خود را پر کنند.

در صورتی که نسبت به این محدوبیت ها توجهی نداشته باشید باید بین 500 تا یک تومان برای هر 24 ساعت تردد در این ماطق جریمه پرداخت کنید.

هچنین بخوانید: چک کردن ماشین قبل از سفر

مجوز تردد بین شهری

گرفتن مجوز تردد بین شهری
گرفتن مجوز تردد بین شهری

در صورت ورود به این شهر ها جریمه به طور اتوماتیک برای شما پیامک می شود، اما در صورتی که شما مجوز تردد بین شهری داشته باشید می توانید آن را نشان دهید تا دیگر احتیاجی به پرداخت جریمه نباشد .

البته مجور ها بر بستر اینترنت صادر می شود و به صورت خودکار در سامانه حمل و نقل کرونایی ثبت می شوند به همین دلیل نباید جریمه ای برای شخص صادر شود، اما اگر احیانا برای شما پیامکی مبتی بر جریمه تردد بین شهری ارسال شد می تواند با مراجعه حضوری و ارائه مجوزتان جریمه مربوطه را پاک کنید.

برای دریافت مجوز شما باید به فرمانداری شهرتان مراجعه کنید و مدارک ماشین از جمله: کارت سبز خودرو، سند ماشین، سند مالکیت و یکی از قبوض را ارائه دهید. در صورتی که شرایط لازم را داشته باشید صدور مجور تا بازه زمانی مورد نظرتان برایتان انجام می شود.

اگر ساکن تهران هستید برای دریافت این مجوز ها می توانید به سایت فرمانداری مراجعه کنید و به صورت آنلاین اقدام به دریافت مجوز داشته باشید.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با محدودیت های بین شهری و طرح تردد شبانه آشنا نماییم.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
2 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
جواد
جواد
2 سال پیش

سلام
العان محدودیت تردد تموم شده یا هنوز هست

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  جواد
2 سال پیش

با سلام
بله محدودیت تردد تمام شده است

سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش