علت نوسان دور موتور

4.8
(68)

عملکرد مناسب یک وسیله نقلیه برای داشتن عملکرد بهینه و کارایی بسیار مهم است. هر مسئله ای که بر این دو عامل تأثیر بگذارد می تواند نگرانی های قابل توجهی را برای رانندگان ایجاد کند. یکای دور در دقیقه Revolutions per Minute (RPM) تعداد چرخش میل لنگ در دقیقه را نشان می دهد که به عنوان یک اندازه گیری حیاتی برای عملکرد موتور عمل می کند. در این مقاله به دلایل نوسان دور در دقیقه می پردازیم.

علیرغم اهمیت این واحد اندازه گیری، بسیاری از رانندگان از نوسانات RPM در حین رانندگی بی اطلاع هستند و اغلب تنها زمانی که مشکلی پیش می آید به آن توجه می کنند. از آنجایی که نوسانات RPM در حالت بیکار، شتاب گیری یا کاهش سرعت نشان دهنده چندین مشکل است، دلایل اصلی و نحوه رفع این مشکل را در خودروها بررسی می کنیم.

علل و رفع نوسانات دور در دقیقه هنگام رانندگی

نوسانات RPM می تواند در حالت بیکار و در حین شتاب گیری رخ دهد. دور موتور در دور آرام از 500 تا 1000 دور در دقیقه و هنگام شتاب گیری بین 4000 تا 6000 دور در دقیقه است. در حالی که این مقادیر می تواند برای وسایل نقلیه مختلف متفاوت باشد، هر میزان افت یا افزایش در مقادیر RPM نشان دهنده طیف وسیعی از مشکلات در خودرو است.

افت یا افزایش در مقادیر RPM نشان دهنده طیف وسیعی از مشکلات در خودرو است
افت یا افزایش در مقادیر RPM نشان دهنده طیف وسیعی از مشکلات در خودرو است

در این مقاله به برخی از دلایل متداول نوسانات RPM در هنگام رانندگی اشاره شده است. علاوه بر این، با تعمیرات جزئی خودرو می توانید از مشکلات متعدد و پرهزینه پیشگیری کنید.

معیوب بودن سنسور MAF

سنسورهای جریان هوای جرمی (MAF) هوای ورودی به موتور را اندازه گیری می کنند و با ماژول کنترل موتور (ECM) ارتباط برقرار می کنند. وقتی هنگام رانندگی RPM دچار نوسان می شود، ممکن است به علت خراب بودن سنسور MAF باشد. گفته می‌شود، سنسور MAF خراب داده‌های دقیقی از ورودی هوا به ECM ارائه نمی‌کند و منجر به نادرست بودن نسبت هوا به سوخت می‌شود.

سنسور جریان هوای جرمی خراب است
سنسور جریان هوای جرمی خراب است

این مسئله باعث می شود موتور از مخلوط سوخت و هوای غنی یا بدون چربی استفاده کند. در کنار ایجاد نوسانات RPM، یک سنسور MAF خراب می تواند باعث توقف موتور، توان خروجی پایین، شتاب گیری کند و روشن شدن چراغ چک موتور شود.

نحوه رفع مشکل

از آنجایی که خراب بودن سنسور MAF عملکرد موتور را تحت تاثیر قرار می دهد، بنابراین تعویض سنسور ضروری است. پس از نصب سنسور MAF جدید اطمینان حاصل کنید که سنسور با خودرو سازگاری دارد و در جای خود قرار گرفته است. برای اطمینان از این موضوع می توانید خودروی خود را به یک تعمیرگاه ببرید.

کثیف بودن بدنه دریچه گاز

هنگامی که راننده پدال گاز را فشار می دهد، دریچه گاز باز می شود. علاوه بر این، سنسور موقعیت دریچه گاز میزان هوای ورودی به موتور و موقعیت سوپاپ را کنترل می کند. اگر سنسور موقعیت دریچه گاز خراب باشد، باعث روشن شدن ناقص موتور، ناهمواری قدرت خروجی و نوسانات RPM در هنگام رانندگی شود.

بدنه دریچه گاز کثیف است
بدنه دریچه گاز کثیف است

نحوه رفع مشکل

یک مکانیک متخصص با استفاده از اسکنر اتومبیل OBD می تواند مشکل بدنه دریچه گاز را تشخیص دهد. پس از دریافت کدهای عیب یابی خودرو، این متخصص می تواند بدنه دریچه گاز و سنسور موقعیت معیوب را تعمیر یا تعویض کند.

خرابی سنسور موقعیت و سرعت میل لنگ

سنسور میل لنگ CRANKSHAFT SENSOR از اجزاء سیستم مدیریت موتور خودرو است که اطلاعاتی در مورد موقعیت و سرعت میل لنگ را به ماژول کنترل موتور (ECM) ارائه می دهد. اگر سنسور موقعیت میل لنگ خراب باشد، می تواند باعث نوسانات RPM در هنگام رانندگی یا در حالت بیکار شود.

خرابی سنسور میل لنگ باعث روشن شدن چراغ چک موتور می شود. علاوه بر این، باعث روشن نشدن موتور خودرو می شود. بنابراین، حل این مشکل ضروری است.

سنسور موقعیت میل لنگ خراب است
سنسور موقعیت میل لنگ خراب است

نحوه رفع مشکل

سنسور خراب را با یک سنسور مناسب با خودروی خود تعویض کنید و سنسور موقعیت میل لنگ را به درستی نصب کنید تا مطمئن شوید که موتور به خوبی و بطور ایمن کار می کند. یک تکنسین ماهر با نصب صحیح سنسور می تواند از نوسانات RPM و مشکلات بیشتر در حین رانندگی جلوگیری کند.

فرسودگی شمع های خودرو

خرابی شمع ها باعث ایجاد نوسانات RPM در حین رانندگی شود. شمع ها مسئول احتراق مخلوط هوا و سوخت در محفظه احتراق موتور هستند. با گذشت زمان، ممکن است شمع ها فرسوده شوند یا در آنها رسوب ایجاد شود و منجر به مشکلات مختلف موتور شوند. علائم نشان دهنده شمع های فرسوده:

شمع های خودرو فرسوده شده است
شمع های خودرو فرسوده شده است
  • موتور بد روشن می شود.
  • موتور در حالت درجا بد کار می کند.
  • ماشین روشن می شود اما بلافاصله خاموش می شود.
  • هنگام شتاب گیری یا کاهش سرعت خودرو تکان می خورد.

نحوه رفع مشکل

وقتی هرکدام از علائم بالا را مشاهده کردید و RPM نیز در حین رانندگی نوسان داشت، تعویض شمع ها می تواند به برطرف کردن مشکل کمک کند.

نشتی خلاء موتور

سیستم وکیوم موتور یا خلاء موتور اجزای مختلف موتور از جمله سیستم سوخت و آلاینده ها را کنترل می کند. هرگونه نشتی در این سیستم می تواند منجر به چندین مشکل رایج خودرو شود. علاوه بر این، نشتی خلاء می‌تواند باعث ایجاد صدای سوت از محفظه موتور شود. از آنجایی که یک سیستم خلاء سیستم سوخت را کنترل می کند، RPM ممکن است در حین رانندگی به دلیل نشتی نوسان داشته باشد.

خلاء موتور دچار نشتی شده است
خلاء موتور دچار نشتی شده است

نحوه رفع مشکل

می توانید مراحل تشخیص نشتی خلاء را دنبال کنید. علاوه بر این، مکانیک خودرو می تواند به تشخیص و تعمیر صحیح شلنگ خلاء برای جلوگیری از نشتی کمک کند.

خرابی انژکتورهای سوخت

انژکتورهای سوخت، سوخت را به مقدار دقیق به موتور می‌رسانند. با این حال، انژکتور سوخت می‌تواند به مرور زمان فرسوده شود و مشکلات متعددی مانند روشن نشدن یا خاموش شدن موتور، روشن شدن چراغ چک موتور یا نوسانات RPM را در حین رانندگی ایجاد کند.

اگر انژکتور سوخت خراب باشد بر عملکرد روان موتور تاثیر می گذارد و در شتاب گیری مشکل ایجاد می کند. بنابراین، تعمیر به موقع انژکتور سوخت به جلوگیری از هزینه های قابل توجه تعمیر که به دلیل فرسودگی انژکتورهای سوخت ایجاد می شود، کمک می کند.

انژکتور سوخت خراب شده است
انژکتور سوخت خراب شده است

نحوه رفع مشکل

استفاده از تست های تشخیصی خودرو می تواند به شناسایی و برطرف کردن به موقع مشکل کمک کند. یک مکانیک متخصص می تواند به تعویض صحیح قطعه و اطمینان از عملکرد مطلوب آن کمک کند.

مشکلات گیربکس

گیربکس وظیفه تعویض دنده و انتقال نیرو از موتور به چرخ ها را بر عهده دارد. بنابراین هرگونه مشکل در سیستم گیربکس یا نشت مایع گیربکس منجر به تعویض نادرست یا لیز خوردن دنده می شود. بنابراین این مسئله می تواند باعث شود دور موتور بیشتر از حد معمول باشد.

گیربکس دچار مشکل شده است
گیربکس دچار مشکل شده است

نحوه رفع مشکل

اگر RPM در حین رانندگی و به هنگام تعویض دنده نوسان پیدا کند، مشکل از گیربکس است. برای جلوگیری از بروز مشکل در تعویض دنده، اجزا و مایعات گیربکس را تعویض یا تعمیر کنید یا هرگونه نشتی را برطرف کنید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش