علت دیر روشن شدن شدن موتور سیکت

4.5
(722)

دیر روشن شدن موتور سیکلت یکی از رایج ترین مشکلات موتور سواران میباشد. گاها پیش می آید که موتور سیکلت شما با چندین هندل هم روشن نمیشود و شما محبور میشوید با کمک گیری از ساسات موتور سیکلت، و با سختی فراوان موتور سیکلت خود را روشن نمائید.

چرا موتور سیکلت دیر روشن میشود؟

این مشکل زمانی بوحود می آید که یا هوا بسیار سرد است و انجین موتور سیکلت در معرض سرما قرار گرفته باشد و یا اینکه مشکلی در قطعات موتور سیکلت شما بوجود آمده باشد. در اینجا ما عمده ترین دلایلی که باعث دیر روشن شدن موتور سیکلت شما میشوند را بیان میکنیم؛

دلایل ریر روشن شدن موتور سیکلت
دلایل ریر روشن شدن موتور سیکلت

1- دیر روشن شدن موتور سیکلت در هوای سرد

سردی هوا یکی از دلایل اصلی دیر روشن شدن موتور سیکلت میباشد. وقتی دمای هوا پایین می آید، عمل احتراق به سختی اتفاق می افتد و شمع نمیتواند ترکیب سوخت و هوا را مشتعل کند.

بهترین راه برای روشن کردن موتور سیکلت یخ زده این است که سعی کنید در هوای سرد، شب ها انجین موتور سیکلت خود را با یک تکه پتو یا پشم زخیم بپوشانید تا حداقل سرما را دریافت کند.

برای روشن کردن موتور سیکلت یخ زده ابتد ا سعی کنید کمی آب گرم روی انجین بریزید تا دمای آن به حالت نرمال برگردد و سپس با کمک ساسات موتور سیکلت خود را روشن نمائید و بگذارید حداقل ۱۰ دقیقه کار کند و سپس اقدام به رانندگی کنید.

همچنین بخوانید: دلایل و راهکارهای روشن نشدن ماشین در هوای سرد

دلایل سخت روشن شدن موتور سیکلت در هوای سرد

اه اندازی موتورها به دلایل مختلف ممکن است مشکل باشد، اما اگر متوجه شدید که موتورسیکلت شما فقط در هوای سردتر مشکل دارد، این قسمت مقاله برای شما مناسب است.  برخی از دلایلی که باعث می شود موتورسیکلت ها در هوای سرد دیرتر شوند، عبارتند از:

  • هوای سرد متراکم تر است و در موتورسیکلت های کاربراتوری مخلوط سوخت و هوا بدون چربی ایجاد می کند.
  • واکنشهای شیمیایی در باتری در دماهای پایین تر کندتر اتفاق می افتد.
  • روغن ها در دمای سردتر گرانروی (ضخامت) را افزایش داده که باعث اصطکاک بیشتر می شود.
  • کاربراتور مخلوط سوخت و هوا اشتباه دارد.

اکثر موتورسیکلت هایی که در هوای سردتر دچار مشکل می شوند یا سوخت تزریق نمی کنند اما به جای آن از کاربراتور استفاده می کنند.  تفاوت این دو در زمان بندی زمانی است که هوا با سوخت داخل موتور مخلوط می شود.

 در موتور تزریق سوخت، هوا و سوخت تا زمانی که سوخت مستقیماً به منیفولد ورودی تزریق نشود، به هم نمی رسند.  شیر روی منیفولد ورودی باز می شود و اجازه می دهد مخلوطی از سوخت و هوا وارد محفظه احتراق شود.

 عملکرد کاربراتورها متفاوت از تزریق سوخت است.  سوخت و هوا در داخل کاربراتور مخلوط می شوند.  کاربراتور این مخلوط را به منیفولد ورودی می فرستد.  منیفولد ورودی مخلوط را بین دریچه های ورودی تقسیم می کند و سپس در نهایت وارد سیلندر می شود و مشتعل می شود.

هوای سرد بسیار متراکم تر از هوای گرم است.  کاربراتور نمی تواند به طور خودکار تفاوت در چگالی هوا را تنظیم کند.  آنچه اتفاق می افتد این است که کاربراتور همان حجم هوا را جذب می کند، اما چون هوا متراکم تر است، مولکول های هوا در این حجم بیشتر خواهد بود.  افزایش مولکولهای هوا بر مخلوط هوا و سوخت تأثیر می گذارد.  این امر احتمالاً باعث می شود موتور موتورسیکلت شما کم کار شود.

  • واکنشهای شیمیایی در باتری کندتر است

باتری ها واقعا در دمای سرد دچار مشکل می شوند.  AAA طول عمر باتری را 3-5 سال تعریف می کند.  در حقیقت مشخص شده است که یک باتری در دمای 32 درجه فارنهایت تا 35 درصد قدرت خود را از دست می دهد.  

مسائل دیگر این است که واکنش های شیمیایی داخل باتری در باتری سرد بسیار کندتر اتفاق می افتد.  این بدان معناست که موتور استارت قدرت کمتری برای چرخاندن موتور خواهد داشت.

علت بد روشن شدن موتورسیکلت در هوای سرد
علت بد روشن شدن موتورسیکلت در هوای سرد

چند علامت برای تعیین اینکه آیا مشکل اولیه شما مربوط به باتری است، وجود دارد:

  1. هنگام تلاش برای استارت، سر و صدای خرد کردن یا کلیک بشنوید.
  2. هنگام روشن شدن موتور بسیار آهسته می چرخد.
  3. چراغ های جلو در حالت خاموش کم می شوند اما وقتی پیچ گاز پیچ خورده روشن می شود.

اگر با این مشکلات، به ویژه شماره 3 روبرو شدید، به احتمال زیاد مقصر باتری موتور سیکلت شما است.  هنگام تلاش برای تعیین اینکه آیا عمر باتری شما مام شده یا در حال اتمام است، باید به چند نشانه توجه کنید:

  • بوی تخم مرغ گندیده
  • باتری متورم

بوی تخم مرغ گندیده از باتری به احتمال زیاد به این معنی است که باتری یا منجمد شده، بیش از حد شارژ شده است یا دارای یک اتصال داخلی کوتاه است.  اگر بوی تخم مرغ گندیده از باتری شما می آید، آن را در اسرع وقت تعویض کنید.

علامت دوم یک باتری متورم یا بزرگ شده است.  وقتی باتری ها در معرض سرما یا گرمای شدید قرار گیرند، ممکن است خراب شوند.  باتری را از نظر برآمدگی یا تورم در اطراف محفظه باتری بررسی کنید.  در هوای سرد باتری می تواند تخلیه و یخ بزند.  اگر متوجه شدید که باتری شما یخ زده و برآمده است، سعی نکنید آن را شارژ کنید، بلکه آن را تعویض کنید.

همچنین بخوانید: تشخیص خرابی باتری خودرو و زمان تعویض آن

  • هوای سرد ویسکوزیته روغن را افزایش می دهد

 علت بد روشن شدن موتور سیکلت
علت بد روشن شدن موتور سیکلت

گرانروی اندازه گیری مقاومت داخلی سیال در برابر جریان است.  در هوای سرد گرانروی (مقاومت) افزایش می یابد.  این تغییر در ویسکوزیته باعث می شود که پمپ روغن موتورسیکلت روغن کاری موتور را سخت کند.  این افزایش ویسکوزیته باعث افزایش اصطکاک در موتور می شود.  افزایش اصطکاک باعث می شود موتور استارت موتور را خم کند.

  • گاز در دمای سرد به راحتی تبخیر نمی شود

برای اینکه موتورسیکلت کار کند، باید بنزین موجود در سیلندر را بخار کند و سپس در آنجا احتراق شود.  هوای سرد باعث می شود بنزین بسیار کندتر از تابستان تبخیر شود.  این بیشترین تأثیر را بر موتور هنگام راه اندازی دارد زیرا موتور سرد است و مقدار زیادی سوخت در هنگام راه اندازی مورد نیاز است.

به طور کلی گاز زمستانی کمی متفاوت استفاده می کند که فرارتر است و سریعتر از گاز تابستانی تبخیر می شود.  با این حال، اکثر مردم موتور سیکلت خود را با گاز تابستانی زمستانی می کنند، بنابراین هنگام تلاش برای شروع در روزهای سرد بهاری این مزیت را ندارند.

چگونه موتورسیکلت خود را در هوای سرد روشن کنیم؟

چند راه برای گرم نگه داشتن موتور سیکلت وجود دارد که راه اندازی آن را آسان تر می کند.  یک روش این است که باتری را در زمستان بردارید و شارژ باتری را در یک مناقصه باتری حفظ کنید.  این باعث می شود که باتری در دمای کنترل شده وارد خانه شود و باتری آن را شارژ نگه می دارد.

2- خرابی شمع از علل بد روشن شدن موتور سیکلت

 دیر روشن شدن موتور سیکلت انژکتوری
دیر روشن شدن موتور سیکلت انژکتوری

شمع موتور سیکلت وظیفه ایجاد جرقه و احتراق در انجین موتور سیکلت را بر عهده دارد. خرابی و یا ضعیف شدن شمع موتور سیکلت باعث میشود که عمل احتراق بدرستی انجام نشود. سعی کنید شمع خود را چک نمایید و در صورت خرابی آن را تعویض کنید؛

3- خرابی چپغی (سرشمع)

سر شمع وظیفه رساندن جریان برق شمع را برعهده دارد. خیلی وقت ها عدم اتصال سرشمع به شمع باعث میشود که احتراق به درستی صورت نگیرد. میتوانید برای اطمینان از خرابی سر شمع، آن را جدا کردن و سیم لخت را به شمع وصل کنید و مجددا هندل و یا استارت بزنید.

4- تنظیم نبودن کاربراتور

کاربراتور قطعه ای است که وظیفه سوخت رسانی به موتورسیکلت را انجام می دهد تا به بهترین نحو ممکن آماده کار کردن شود. یک کاربراتور زمانی که مشکلی نداشته باشد و به خوبی تنظیم شده باشد باید در مدت زمان کوتاهی هوا و سوخت را با هم مخلوط کند تا موتور سیکلت بتواند در هر شرایطی کار کند، باعث روشن شدن موتورسیکلت در هر درجه حرارتی شود  و کارکرد منظم موتورسیکلت را تضمین کند.
زمانی که پیچ هوای کاربراتور تنظیم نشده باشد، عمل مخلوط شدن سوخت و هوا بدرستی انجام نمیشود و در نتیجه موتور به سختی روشن میشود.

5- ضعیف شدن باطری موتور سیکلت

دلایل سخت روشن شدن موتور سیکلت
دلایل سخت روشن شدن موتور سیکلت

کمبود بودن ولتاژ باتری موتورسیکلت هم میتواند یکی از این دلایل باشد اگر باطری موتور سیکلت شما فرسوده شده باشد عمل روشن شدن موتور سیکلت کمی اذیت کننده میشود. سعی کنید باتری فرسود ه خود را با یک باطری نو تعویض کنید و مجددا تست نمائید.

6- خرابی ساسات

ساسات موتور سیکلت یکی از اجزاییست که خیلی کم خراب میشود اما در صورت خرابی باعث میشود موتور سیکلت شما به سختی روشن شود. سعی کنید با مراجعه به تعمیرگاه از سالم بودن ساسات موتور سیکلت خود اطمینان حاصل نمائید.

8- خالی بودن باک موتور

یکی از دلایل دیگر دیر روشن شدن موتورسیکلت می تواند خالی بودن باک بنزین باشد، شما باید گاهی اوقات باک بنزین خود را چک کنید تا اطمینان حاصل کنید که موتورسیکلت شما بنزین دارد. اگر موتورسیکلت شما بنزین داشت  و روشن نشد ایراد موتورسیکلت شما مربوط به اجزای دیگر موتورسیکلت می باشد.

9- شاتون زدن

از دیگر دلایل بد کار کردن موتورسیکلت  وجود آب در سیستم روان کاری است که آن هم از سوختن واشر سرسیلندر ناشی می شود. وقتی آب درون روغن موتورسیکلت وجود داشته باشد باعث می شود لایه روغنی که روی یاتاقان ایجاد شده به طور ناگهانی از بین برود و باعث یکسری مشکلات برای موتورسیکلت شما شود.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
4 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مجید
مجید
8 ماه پیش

سلام موتور من کویر ۱۲۵ کاربراتوری هست.
شب ک با موتور از بیرون میام صبح ک بخوام روشنش کنم باید چندبار هندل بزنم تا روشن بشه . لطفا راهنمایی کنید ایرادش چیه ک دیر روشن میشه.

امید
امید
1 سال پیش

سلام خسته نباشید
موتور 200شکاری دارم درهوای گرمم باید ساسات بگیرم که روشن بشه یه دقیقه باید صبر کنم گرم بشه بعد حرکت کنم در غیر این صورت خاموش میشه راهنمایی کنید لطفاً

حسین
حسین
1 سال پیش

عالیست خسته نباشید

مهدی
مهدی
1 سال پیش

سلام آقا من یه امیکو گلسار دارم که سیستمشون عین پولسار هست ساسات باید همیشه بالا باشه تا کار کنه حتی بعداز گرم شدن موتور وقتی پایین میزنم کار نمیکنه

سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش