علت خفه کردن موتور ماشین و رفع خفگی

3.5
(619)

خودرو از بخش های مختلفی مانند واتر پمپ، پروانه، کویل، دلکو، وایر شمع، باطری، دینام، استارت و…. تشکیل شده است تا هنگامی که اجزای آن سالم باشد هماهنگ کار میکنند مشکلی نیز پیش نمی آید در غیر این صورت و خرابی در یک جزء سیستم خودرو نیز با مشکل روبه رو می شود نمونه ای از این مشکل ها در خودرو خفه کردن ماشین می باشد. در این هنگام برای صاحبان خودرو این سوال پیش می آید که علت خفه کردن ماشین چیست؟ و چگونه می توان این عیب را رفع نمود.

 علت خفه بودن موتور ماشین
علت خفه بودن موتور ماشین

تصور کنید که در یک صبح زمستانی قصد عزیمت به محل کار را دارید، در حالی که زمان زیادی باقی نمانده، با اولین استارت خودرو روشن نمی‌شود، این کار را باز هم تکرار می‌کنید ولی خبری از روشن شدن موتور نیست! اگر چنین چیزی اتفاق افتاد به احتمال زیاد ماشین شما خفه کرده است.

کیان باتری شما عزیزان را همراه میکند با علت خفه کردن موتور خودرو با مواردی از قبیل:

  • خفه کردن ماشین چه علائمی دارد؟
  • علت خفه کردن ماشین چیست؟
  • چگونه از خفه کردن خودرو جلوگیری کنیم؟
  • هنگان خفه کردن ماشین چه کار انجام دهیم؟
  • اگر ماشین در سربالایی گاز نخورد مشکل چیست؟

   چه ماشین‌هایی بیشتر خفه می‌کنند؟

ممکن است خفه کردن برای هر مدل خودرویی به وجود بیاید، ولی در ماشین‌هایی با سیستم سوخت‌رسانی کاربراتوری شایع‌تر است. بیشتر خودروهای داخلی که قبل از سال ۱۳۸۵ ساخته شده‌اند دارای کاربراتور هستند.

اگر می‌خواهید در مورد تفاوت‌های خودروها‌ی انژکتوری و کاربراتوری بدانید، مقاله‌ْ ماشین کاربراتوری بهتر است یا انژکتوری را توصیه می‌کنم.

منظور از خفه کردن موتور چیست؟

برای روشن کردن موتور به نسبت مشخصی از سوخت و هوا نیاز داریم، ۱۴/۷ واحد هوا به ازای ۱ واحد بنزین. اگر مقدار بنزین را بیشتر کنیم خودرو اصطلاحا خفه می‌کند و به سختی روشن خواهد شد.

خفه کردن ماشین چه نشانه هایی دارد؟

علائم خفه شدن موتور ماشین
علائم خفه شدن موتور ماشین

خفه کردن ماشین در هر خودرو با هر مدلی می تواند پیش بیاید اما این مشکل اکثرا در خودرو های کاربراتوری رخ می دهد از آنجا که بیماری ها در انسانها با علایم همراه می باشند در ماشین نیز مشکلات با علایم همراه هستند مثلا در خفه کردن ماشین موارد زیر می تواند نشنان دهنده خفگی ماشین باشد.

  • بوی بنزین خام به خصوص در اطراف اگزوز به مشام برسد.
  • در حین استارت زدن موتور به چرخش درآید اما روشن نشود.
  • ماشین روشن نشود و در صورت روشن شدن با دل دل زدن خاموش شود.

بیشتر بخوانید: علت استارت نخوردن ماشین + علائم و حل مشکل

علت خفه کردن ماشین چیست؟

علت خفه کردن ماشین و روشن نشدن آن  ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد مهمترین دلایل خفه کردن ماشین نارسایی سیستم سوخت در ماشین، خرابی وایبر ها و نرسیدن برق می باشد خفه کردن ماشین زمانی اتفاق می افتد که بنزین بیش از حد به سیلندر برسد و اکسیژن کافی برای  احتراق نباشد در این هنگام بهترین را این است که چندبار بدون گاز دادن استارت زده و یا ماشین را هل داد

علت خفه شدن ماشین هنگام استارت

 علت خفه شدن ماشین هنگام استارت
علت خفه شدن ماشین هنگام استارت

قطعات سیستم برق خودرو شامل موارد زیر می باشد که بدون آن ها بسیار ضروری و مهم می باشد و همچنین اگر یکی از این موارد زیر دچار مشکل شود، باعث خاموش شدن ماشین می شود :

  • وایر شمع: کار انتقال جریان الکتریسیته به شمه ها و تولید جرفه توسط وایر های شمع و لایه های عایق ما بین آن ها به وجود خواهد آمد.
  • کویل: این قطعه وظیفه اش تقویت ولتاژ های باتری می باشد که حتما وظیفه خود را به خوبی انجام دهد. اگر وظیفه خود را خوب انجام ندهد، باعث به وجود آمدن مشکل های جدی می شود.
  • انژکتور ها: انژکتور ها مانند کاربراتور وظیفه ترکیب سوخت با هوا و تزریق آن در موتور را بر عهده دارد و این کار بسیار دقیق انجام خواهد شد.
  • باتری:  زمانی که باتری خودرو تمام شود و یا خراب شود، امکان دارد ماشین خفه شد و دیگر روشن نشود. یکی دیگر از عوامل روشن شدن خودرو می تواند به علت عدم کار کرد صحیح و یا ضعیف بودن باتری می باشد. در این حالت خودرو ضعیف استارات می خورد و یا به طور کلی استارات نخواهد خورد.
  • دینام : وظیفه دینام نگه داشتن باتری در حالت پر می باشد.

 علت خفه شدن موتور هنگام گاز دادن

 علت خفه شدن ماشین روی گاز
علت خفه شدن ماشین روی گاز

بعضي وقت‌ها مي‌بينيد كه ماشين دور بالايي هم دارد اما درست حركت نمي‌كند و خوب گاز نمي‌خورد. حتي ممكن است در ‌‌نهايت باعث خاموش شدن موتور شود كه در اين شرايط به آن اصطلاحا خفه كردن ماشين مي‌گويند.

چنين مشكلي بيشتر هنگامي رخ مي‌دهد كه شما سوخت كافي در باك نداشته باشيد. وقتي سوخت كم شود، پمپ بنزين كه وسيله‌اي برقي است و با‌‌ همان بنزين داخل باك خنك مي‌شود داغ مي‌كند و از كار مي‌افتد.

اگر پس از روشن شدن ماشين يك دفعه ديديد دور ماشينتان كاهش پيدا كرد و نهايتا خاموش شد بايد به عقربه بنزين توجه كنيد. در چنين شرايطي كافي است ۱۵ دقيقه‌اي موتور خودرو را خاموش كنيد تا پمپ برقي بنزين خنك شود. حالا تا خاموش شدن بعدي حدود ۲۰ دقيقه‌اي فرصت داريد تا خودتان را به پمپ بنزين برسانيد و سوخت‌تان را تأمين كنيد.

بیشتر بدانید: علت گاز نخوردن ماشین چیست؟

نحوه جلوگیری از خفه کردن موتور

همانطور که اشاره شد خفه کردن اکثرا در خودرو های کاربراتوری رخ می دهد در این نوع ماشین ها اگر خود خاموش هم باشد با فشاردادن پدال گاز مقدار کمی بنزین به محفظه کاربراتور وارد می شود.

از فشار دادن متعدد پدال گاز قبل از روشن کردن خودرو خودداری کنید، ماشین کاربراتوری سالم در آب و هوای سرد، با کشیدن ساسات و کمی فشار بر روی پدال گاز به راحتی روشن می‌شود.

ممکن است تصمیم بگیرید در یک روز سرد برای مسافتی کوتاه از خودرو استفاده کنید، در این صورت دقایقی صبر کنید تا پیشرانه گرم شود و از خاموش کردن در حالت سرد خودداری کنید.

خاموش کردن زودهنگام موتور در هر دو مدل کاربراتوری و انژکتوری باعث می‌شود که بنزین‌های نسوخته در محفظه‌ی احتراق، شمع‌ها را خیس کنند و خودرو خفه کند.

رفع خفگی ماشین انژکتوری و کاربراتوری

 رفع خفگی موتور ماشین
رفع خفگی موتور ماشین

در ابتدا گفتیم که اصلی ترین علت خفه کردن ماشین نرسیدن هوا به سوخت ماشین بنزین است در صورت این اتفاق باید هوای بیشتری به سوخت و بنزین رسانید

اگر خودروی کاربراتوری شما خفه کرد، باید سعی کنید هوای بیشتری به مخلوط سوخت و بنزین موجود در کاربراتور برسانید، برای این منظور پدال گاز را تا انتها فشار دهید و همزمان استارت بزنید.

بعد از ۱۰ تا ۱۵ ثانیه استارت زدن مداوم، احتمالا خودرو با مقدار زیادی دود سیاه روشن خواهد شد. پدال گاز را به آرامی رها کنید و برای یکی دو دقیقه حوالی ۲۰۰۰ دور بر دقیقه نگه دارید. اگر راهکار بالا عملی نشد، برای ۲۰ دقیقه خودرو را به حال خود رها کنید تا بنزین از پیاله‌ی کاربراتور تبخیر شود و دوباره مراحل بالا را تکرار کنید.

 رفع خفگی ماشین انژکتوری
رفع خفگی ماشین انژکتوری

در صورتی که خودروی انژکتوری شما خفه کرد، بهتر است شمع‌ها را باز کنید و آن‌ها را دانه دانه خشک کرده و در جای خود قرار دهید، در این هنگام باید آن را فشارداد تا تراکم آن کم شود سپس مدادی را داخل پیستون قرار دهید و هنگامی که مداد به بالاترین نقطه رسید موتور شروع به گردش کرده و فیلتر گیری انجام می شود. همچنین این روش آخرین راه‌حل برای روشن کردن ماشین کاربراتوری است.

بیشتر بدانید: دلایل ریپ زدن ماشین در شرایط مختلف و رفع آن

نکات مهم در دلیل خفه شدن موتور خودرو

 علت خفه کار کردن ماشین
علت خفه کار کردن ماشین

براي اينكه هميشه از سلامت خودروي‌تان مطمئن باشيد و هيچ‌گاه در راه نمانيد كافي است يك سري دستورات مربوط به‌خودرو را همواره به‌خاطر داشته باشيد. رعايت اين اصول علاوه بر سلامت موتور خودرو، روشن شدن آن را تضمين مي‌كند.

باتري سالم: هميشه مطمئن باشيد كه از يك باتري سالم براي تأمين برق خودروي‌تان استفاده مي‌كنيد چرا كه بخش قابل توجهي از مشكلات مربوط به روشن نشدن موتور به تأمين برق برمي‌گردد. اگر از سالم بودن باتري‌تان اطمينان نداريد، پيش از رفتن به سفر مي‌توانيد با استفاده از دستگاه دياگ از صحت آن مطمئن شويد. باتري ماشین سالم بايد ولتاژي بين ۱۲ تا ۱۵ داشته باشد.

تسمه تايم: مهم‌ترين چيزي كه بايد پيش از سفر يا در ديگر شرايط به آن توجه داشته باشيد سالم بودن تسمه تايم است. خودروي شما اگر هر مشكلي داشته باشد مي‌توانيد با رفع عيب خودتان را به جايي برسانيد اما با تسمه تايم خراب يك متر هم نمي‌توانيد جلو برويد. بهترين حالت اين است كه تسمه‌تايم را در هر ۶۰ هزار كيلومتر عوض كنيد تا خيالتان از اين بابت راحت شود.

تسمه دينام: اگر تسمه دينامتان پاره شود، مي‌توانيد با شارژ باتري ماشین به روش‌هاي مختلف خودتان را به جايي برسانيد و مشكل را حل كنيد. درخودروهايي مثل پرايد پس از پاره شدن تسمه دينام تا چند ساعت مي‌توان بدون نياز به آن هم روي روشن ماندن موتور حساب كرد. اما تا به نخستين مكانيكي رسيديد اين مشكل را رفع كنيد چرا كه پس از آن و براي روشن كردن مجدد خودرو دوباره به مشكل برمي‌خوريد.

صافي بنزين و شمع‌ها: يادتان باشد خودروي‌تان را هر ۳۰ هزار كيلومتر يك‌بار به يك مكانيك مجرب نشان دهيد تا سرويس‌هاي دوره‌اي روي آن انجام شود. اين سرويس‌ها مي‌تواند شامل تعويض شمع‌‌ها و صافي بنزين باشد تا ماشينتان با خطر خاموش شدن مواجه نشود. البته شمع‌ها مي‌توانند تا ۱۰۰ هزار كيلومتر موتورتان را همراهي كنند.

استفاده از سوخت مناسب: همیشه از سوخت مناسب خودرو که در دفترچه ی خودرو قید شده است استفاده کنید. توضیح اینکه بعضی از افراد بعضی مواقع از بنزین سوپر استفاده کنند یا آن را با بنزین معمولی داخل باک خودرو مخلوط کنند اما آنها به طور قطع نمیدانند که ممکن است اینکار به موتور خودروی آنها ضرر بزند زیرا ممکن است اکتان این بنزین با اکتان مناسب خودرو متفاوت باشد و در دراز مدّت سبب زیان شود.  

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
83 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
رسول
رسول
12 روز پیش

باسلام خودروسمند دارم فقط صبحها که ماشین میخوام روشن کنم زیاداستارت میخوره ودود سیاه میکنه بعدقطع میشه چکارکنم .سوزن انژکتورهاروشستم .سنسوردریچه گاز عوض کردم رله دوبل ورله خرگوشی هم عوض کردم سنسورمیل سوپاپم عوض کردم ولی تغییری نکرد

احمد
احمد
13 روز پیش

باسلام ماشین بنده ۲۰۶ مدل ۸۵ است.دوتا مشکل داره اول اینکه استارت میزنم روشن نمیشه بعد از سه چهار بار استارت زدن پامو میذارم رو گاز ونگه میدارم تاخاموش نشه.دوم هم وقتی دنده یک یا دو گاز میدم یه دفعه خفه میکنه ول میکنه ضمنا سنسورها رو دادم شستن ویکیو عوض کردن ولی درست نشدممنون میشم راهنمایی کنید

کیان باتری
در جواب  احمد
12 روز پیش

با سلام
مشکلی که بیان نمودید دلایل مختلفی می تواند داشته باشد و تا خودروی شما به صورت کامل بررسی و چکاپ نشود نمی توان نظر قطعی در مورد آن بیان کرد. توصیه می کنیم برای بررسی این مشکل حتما به یک متخصص مراجعه کنید تا پس از عیب یابی آن را مرتفع نماید.
علاوه بر سنسورهای (استپر، دریچه گاز، اکسیژن ها)، سیستم جرقه زنی (شمع و وایر) و انژکتورها و بسیاری عوامل دیگر بایستی بررسی گردند.

علی
علی
18 روز پیش

سلام خودروی اینجا نب وقتیکه روی گاز که میرم
پا که روی پدال مزارم حالت خفگی پیدا میکند مشکل از چیست لطفاً راهنمایی بفر مایلید با تشکر

علی
علی
1 ماه پیش

سلام ماشینم اردی آی مدل ۸۵ زمانی که حرکت اول دنده میخوام برم خودشو میگیره بعد گاز میخوره اما دور بالا قشنگ میره یا دنده معکوس بدم اولش یکم خودشو میگیره بعد حرکت میکنه اما وقتی حرکت کنه دیگه کم نمیاره سنسور اکسیژن عوض کردم وایر شمع عوض کردم فیلر کردم اما هیچ درست نشد حتی فشار بنزین گرفتم اوکی بود یکی راهنمایی کنه نمیخوام اینو رد کنم

مصطفی
مصطفی
1 ماه پیش

سلام پرشیا مدل ۸۴ دارم ماشین وقتی یکم داغ میکنه حدود ۲۰ کیلومتر باهاش میرم بعدش پدال گاز که فشار میدی گاز نمیخوره و ریپ میزنه کسی میدونه مشکل چیه؟

حسن
حسن
2 ماه پیش

سلام من یه لیفان ۵۲۰ دارم خیلی کارها واسش انجام دادم ،ماشین حالت خفه کار می‌کنه و توی یه سربالایی کم ،اصلا شتاب حرکت توی دنده سبک رو ندارم کلا صدای ماشین عوض میشه لطفاً راهنمایی کنید ایراد از چی می‌تونه باشه،در ضمن استپر ،کاتالیزور و سوزن انژکتور رو چک کردم برطرف نشده.باتشکر

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  حسن
1 ماه پیش

با سلام
مشکلی که بیان نمودید (خفه کار کردن خودرو) دلایل مختلفی می تواند داشته باشد که حتما بایستی توسط یک متخصص یا کارشناس خبره بررسی و عیب یابی گردد. اما مهمترین دلایل این مشکل عبارتند از:
1. مسائل مربوط به سوخت خودرو یکی از شایع ترین دلایل خفگی موتور است
2. مشکلات سیستم جرقه زنی خودرو
3. مسائل مربوط به ورودی هوا خودرو
4. نشت خلاء
5. مسائل برق خودرو
6. گرمای بیش از حد خودرو
7. انژکتورهای سوخت کثیف
8. مبدل کاتالیزوری

رسول
رسول
2 ماه پیش

سلام وقت بخیر.ماشین من ۴۰۵ مدل ۸۹ هست.وقتی میخوام روشن کنم باید پدال گازو تا آخر فشار بدم تا روشن بشه.حتی وقتی ماشین بعد از چند کیلومتر حرکت .برا چند لحظه خاموش میکنم و بلافاصله بخواد روش بشه.باید بازم پدال گازو فشار بدم تا روشن بشه.البته این موضوع بیشتر زمانی اتفاق میفته که ماشین کامل سرد هست.
ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

عرفان
عرفان
4 ماه پیش

سلام وقت بخیر،ببخشید من یک مزدا ۳ قدیم دارم،در هنگام شتاب گیری عالی هست ولی توی سرعتهای حدود ۱۰۰ تا باید ماشینو تخته کنم تا خوب بره،ماشبن خفه هست.بنطر شما مشکل چی هست؟
فیلتر بنزین هم عوض کردم جواب نداد

کیان باتری
در جواب  عرفان
4 ماه پیش

با سلام درود بر شما هنگامی که خودروی شما شتاب همیشگی خود را ندارد و هر چقدر پای خود را روی پدال فشار ‌می‌دهید، شتاب خودرو تغییری نمی‌کند و وضعیت بسیار ناخوشایندی است. متاسفانه دلایل متعددی برای این مشکل وجود دارد که در ادامه شما را با مهم‌ترین آنها آشنا می‌کنیم. گاز نخوردن خودرو در حال حرکت می‌تواند ناشی از خرابی یا وجود مشکل در هر یک از قطعات خودرو باشد که با عیب‌‌یابی خودرو و تشخیص قطعات خراب، می‌توان آن را برطرف نمود. مهم‌ترین آنها شامل کثیف شدن شمع‌ها، خراب شدن مبدل کاتالیزوری، خراب شدن کلاچ ماشین، خراب شدن… خواندن ادامه ...

حسن.حسینی
حسن.حسینی
5 ماه پیش

سلام خسته نباشید.ماشین من پژو ۴۰۵ مدل ۹۲دوگانه دستی.روی بنزین به دور ۳۰۰۰۰که میرسه کپ میکنه و دور موتور میاد پایین.کیلومتر کار میکنه و درسته.سنسور کیلومتر.سنسور دور موتور.شمع و وایر عوض کردم درست نشد.میتونید کمکم کنید خیلی ممنون میشم

سعید
سعید
در جواب  حسن.حسینی
5 ماه پیش

ماشین من هم همین علایم رو داره ممنون میشم اگه مشکلت حل شد به منم بگی کلافه شدم تشکر

آخرین ویرایش 5 ماه پیش توسط سعید
سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش