طرح یارانه بنزین به کجا رسید؟

4.7
(27)

چند وقتی است که طرح یارانه ای شدن بنزین بر سر زبان ها افتاده است و موضوع داغی می باشد که خبر های بسیاری در پیرامون آن وجود دارد. اما سرانجام این طرح به کجا رسید و آیا یارانه ای شدن بنزین تصویب شده است؟ در این سری از مقالات کیان باتری قصد داریم تا در مورد خبر های موجود از این طرح صحبت کنیم، تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

طرح یارانه بنزین به کجا رسید؟
طرح یارانه بنزین به کجا رسید؟

فروش باتری ماشین در سراسر ایران به صورت عمده درسراسر ایران و خرده در تهران با ارسال و نصب رایگان صورت می گیرد.

طرح یارانه ای شدن بنزین از کجا منشا می گیرد؟

در ابتدا شاید این سوال برایتان ایجاد شود که بحث یارانه ای شدن بنزین از کجا شروع شده است؟

در آبان سال 98 بود که قیمت بنزین به یک باره 200درصد افزایش یافت و 3 هزار تومان شد. از همان زمان دولت تصمیم گرفت که ما به تفاوت قیمت بنزین را به صورت یارانه معشیتی به افراد ضعیف و متوسط جامعه پرداخت کند.

طبق گزارش های موجود در دو سال گذشته، یک هزار و دویست لیتر یارانه بنزین میان صاحبان خودرو توزیع شده است.

گزارش ها حاکی از آن است که در این سال ها یک هزار و 200 لیتر بنزین به خودرو های بنزینی و 570 لیتر به خودروهای دوگانه سوز تعلق گرفته است.

بیشتر بدانید: همه چیز درباره گازسوز کردن خودرو ها

طرح جدید بنزین در کیش

طرح بنزین در کیش
طرح بنزین در کیش

در روز های اخیر اخبار مختلف و بسیاری در مورد حذف سهمیه بندی بنزین و یا آزاد سازی بنزین در کیش ارائه شده است. اما آخرین خبر موجود حاکی از این است که طرح بنزینی برای کیش در حال اجرا می شود، اما شرایط آن به چه صورت است؟

طبق تحقیقات ما، این طرح در ابتدا در جزیره کیش به قصد آزمایشی بودن اجرا می شود تا مشکلات و ایرادات موجود رفع شود که برای مناطق دیگر قابل اجرا باشد.

معاون سازمان منطقه آزاد کیش در خصوص این که هر پلاک خودرو دارای یک کارت بنزین می باشد و سهمیه بنزین به او تعلق می گیرد بیان کرد که: طی این طرح به ازای هر کارت ملی 20 لیتر بنزین تعلق می گیرد.

همچنین ایشان در ادامه صحبت هایش فرمود که: قرار نیست هیچ گونه تغییری در وضعیت قیمت های بنزین ایجاد شود و روند قیمت بنزین به صورت قبل خواهد بود، اما تغییری که قرار است ایجاد شود مربوط به شارژ کارت سوخت ها می باشد.

با اجرایی شدن این طرح به جای شارژ کارت سوخت ها بر اساس پلاک، به هر کارت ملی که مالک آن ساکن ایران می باشد، حداقل یک سال که از ایران خارج نشده است و در کیش سکونت دارد ماهانه 20 لیتر بنزین تعلق می گیرد.

آیا در سهمیه خودرو های عمومی تغییر ایجاد می شود؟

سهمیه بنزین تاکسی ها
سهمیه بنزین تاکسی ها

طبق صحبت های انجام شده توسط معاون سازمان منطقه آزاد کیش، هیچ تغییری بر روی میزان سهمیه خودرو های عمومی (تاکسی ها و تاکسی های اینترنتی) ایجاد نمی شود. اما مسئله ای که وجود دارد این است که خانواده های این افراد در این طرح مشارکت داده می شوند و سهمیه ای همانند سایرین دریافت می کنند.

پیش ‌تر سخنگوی دولت در توضیحی گفته بود که مبنای طرح این است که اگر قرار است یارانه‌ ای داده شده و مبلغی اضافی دریافت شود، مبلغ آن مستقیم به جیب کسانی می ‌رود که از بنزین استفاده نکرده‌اند؛ به طوری که تا پیش از این بنزین عموم مردم به دارندگان خودروها تخصیص پیدا می‌کرد که مدل ناعادلانه‌ای بود؛ به این دلیل که بخشی از مردم اساسا خودرو ندارند و چیزی به آنها تخصیص پیدا نمی‌کرد.

سهمیه ماهانه بنزین به هر کد ملی؛ خوب یا بد؟

در خصوص این موضوع می توانید ویدیو زیر از فراسرمایه را تماشا کنید.

چگونه می توان از سهمیه سوخت استفاده کرد؟

حسین شمسیان مجری طرح یارانه بنزین در کیش در طی ارتباط زنده اعلام کرد که: طرح آزمایشی یارانه ای شدن بنزین در کیش شروع شده است و طی به هر کد ملی 15 لیتر بنزین تعلق می گیرد.

همچنان در خصوص نحوه استفاده بیان کرد: به زودی یک اپلیکیشن برای مردم راه اندازی می شود و به کمک آن می توان سهمیه سوخت را کارت به کارت کرد و یا در بازار به قیمت 3000 تومان به فروش رساند.

طرح بنزین و کارت کیشوندی

در روز گذشته سازمان منطقه آزاد کیش بیانیه ای اعلام کرده است که به موجبات آن:

  • در حال حاضر طرح بنزین برای همه در کیش و قشم قابل اجرا است.
  • برای دریافت این یارانه باید از طریق کارت کیشوندی اقدام کرد.
  • جهت دریافت یا تمدید کارت باید به سایت kish.ir مراجع کنید.
  • همچنین اگر تصمیم داشته باشید حضوری برای دریافت کارت اقدام کنید باید به پایگاه تالار شهر، سینما لبخند، شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش مراجعه کنید.

خرید و فروش سهمیه بنزین در طرح جدید

خرید و فروش سهمیه بنزین
خرید و فروش سهمیه بنزین

طبق صحبت های مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی:

  • به هر کارت ملی 15 لیتر بنزین 1500 تومانی تعلق می گیرد.
  • سهیه های بنزین از این به بعد بجای کارت سوخت به حساب های بانکی افراد وارد می شود.
  • افرادی که دارای خودرو نمی باشند می توانند سهمیه بنزین خود را بفروشند.
  • اشخاص می توانند به صورت اعتباری از بخش ریالی سهمیه جدید استفاده کنند.
  • سهمیه هایی که تاکنون در کارت سوخت صاحبان خودرو و موتورسیکلت موجود می باشد محفوط می ماند.

بیشتر بدانید: سهمیه بندی بنزین در سال 1400

حواشی  طرح یارانه ای شدن بنزین

  • طبق خبرهای موجود ظاهرا تا پایان سال 1400 این طرح به مرحله اجرا نمی رسد.
  • در روز یکم دی ماه دولت 5 لیتر از سهمیه بنزین برای هر نفر کم کرد.
  • زمانی که جزئیات این طرح اعلام شده بود مسئولان بیان کرده بودند که سهمیه هر کد ملی 20 لیتر می باشد.
  • در روز 7 دی وزیر نفت طی بیانیه ای اعلام کرد که سهمیه هر کد ملی برای دریافت بنزین 15 لیتر می باشد.
  • در ابتدا باید این طرح به صورت آزمایشی انجام شود تا ایرادات درون آن مشخص شود.

واریز یارانه بنزین تا کی انجام می شود؟

خبر های بسیاری در این خصوص وجود دارد، اما آخرین اخباری که ما به دست آورده ایم این گونه است که یارانه بنزین تا آخر دی ماه به حساب سرپرستان خانوار ها واریز می شود.

یارانه بنزین برای 60 میلیون نفر اجرا شده است و بر اساس آن به 30 میلیون نفر یارانه 90 هزار تومنی تعلق می گیرد و 30 میلیون نفر دیگر 126 هزار تومن یارانه دریافت می کنند.

این احتمال وجود دارد که یارانه بنزین به همراه یارانه جدید پرداخت شود، در این خصوص مقدار مبلغی که به یک خانواده 4 نفری تعلق می گیرد 173 هزار تومان می باشد.

آیا بنزین گران می شود؟

آیا بنزین گران می شود
آیا بنزین گران می شود

در فضای مجازی و میان مردم پر شده است از این خبر که بنزین به زودی گران خواهد شد، اما در حال حاضر این خبر به صورت صد در صد تکذیب می شود.

در این خصوص هادی بیگی نژآد، عضو کمسیون انرژی بیان کرد که: مجلس و دولت هیچ برنامه ای برای گران کردن بنزین ندارند و تنها تلاش ما در این است یارانه بنزین به صورت عادلانه میان مردم تقسیم شود.

ایشان بیان کرد که بسیاری از مردم به دلیل نداشتن خودرو یارانه بنزین دریافت نمی کنند و این موضوع بسیار ناعادلانه است.

سهمیه بنزین خانوار ها به چه کسانی تعلق می گیرد؟

طبق آمار های به دست آمده بیشتر از 50درصد خانوار ها دارای خودرو نمی باشند و در نتیجه سهمیه بنزین به آن ها تعلق نمی گیرد.

به همین جهت مجلس این طرح را ایجاد کرده است تا از طریق بتوان به خانوار هایی که فاقد خودرو می باشند یارانه بنزین داده شود. از طرفی دیگر به کمک این طرح می توان تا حدی شکاف های اقتصادی بین دهک های بالا و پایین را پر کرد.

همان طور که در ابتدا مقاله اشاره کردیم این طرح چندین سال است که بر روی میز مجلس می باشد اما به مرحله اجرا نرسیده بود اما ظاهرا در مجلس جدید نوبت به اجرای آن رسیده است.

البته در حال حاضر با اوج گرفتن خبر های این جریانات برخی از کارشناسان خودرو هشدار داده اند که دولت موظف است با کاهش و افزایش قیمت نفت در بازار های جهانی هزینه معادل بنزین استفاده نشده در کارت خانوار ها شارژ شود.

از طرفی دیگر توزیع پول از طرف دولت برای خانوار های ضعیف مشکلی را رفع نخواهد کرد و تنها در ظاهر خوب به نظر می رسد و حتی در بلند مدت میزان فقر را افزایش می دهد.

در حقیقت دولت باید با ایجاد اشتغال و در اختیار دادن منابع کافی به اقشار کم درامد به آن ها کمک کند و انجام این گونه طرح ها برای آنان فایده ای نخواهد داشت.

اختصاص یارانه بنزین به افراد فاجعه های بسیاری ایجاد خواهد کرد

کارشناس حوزه انرژی و نماینده سابق محلس در مورد طرح یارانه بنزین این گونه بیان کرد که: تصور من این است که این طرح به نتایج مثبتی نخواهد رسید و حتی باعث دو چندان شدن مشکلات خواهد شد. با انجام طرح های این چنین انتظارات و توقعات مردم بالا می رود.

طبق گزارش های موجود دکتر حسن مرادی دز این خصوص اظهار نظر کرد که: با اجرای طرح یارانه ای شدن بنزین و جمع بسیاری از افراد روبرو می شویم که کوپن های 15 لیتری در دست دارند و به دنبال خریدار بنزین می گردند.

پیشنهاد ما این است که باید طرحی را ایجاد نمود که نه تنها یارانه بنزین بلکه همه یارانه ها به افراد نیازمند تحویل داده شود.

واکنش ها نسبت به طرح یارانه ای شدن بنزین به چه صورت است؟

واکنش ها به طرح یارانه ای شدن بنزین
واکنش ها به طرح یارانه ای شدن بنزین

طرح یارانه ای شدن بنزین در حال حاضر قرار است در دو جزیره قشم و کیش آغاز شود و در طی آن سهمیه بندی بنزین به جای وسایل نقلیه به افراد اختصاص داده می شود.

این طرح فعلا به صورت آزمایشی می باشد و از طریق آن می توان به ایرادات موجود پی برد.

همچنین صاحبان خودرو لازم نیست نگران شوند زیرا سهمیه های بنزینی که از قبل در کارت خود داشته اند حفظ می شوند و همچنان می توانند از آن ها استفاده کنند.

اما مخالفت های بسیاری در خصوص این طرح ایجاد شده است و بسیاری از افراد بر این باور می باشند که با انجام این طرح میزان تورم و گرانی افزایش پیدا می کند و فایده ای برای مردن نخواهد داشت؛ برخی از این نظرات را برای شما آورده ایم.

  • کسانی که خودرو ندارند آیا از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده نمی کنند؟ در هر صورت موج گرانی بسیاری در راه است.
  • اضافه کردن یارانه ای وجود ندارد و تنها از یک جیب برداشته می شود و به جیب دیگر اضافه می شود.
  • مبلغ این طرح بسیار ناچیر و خنده دار است، به نظر دولت افراد ضعیف به کمک این پول های می توانند پس انداز داشته باشند و یا ماشین بخرند؟ دولت به نحوی این طرح را بزرگ کرده است که انگار با ماهی 45 تومان می توان فقر را ریشه کن کرد!
  • در ابتدای کار که قرار بود 20 لیتر واریز شود و پس از مدتی 15 لیتر شد، احتمالا تا زمانی که به مرحله اجرا برسد به 10 لیتر خواهد رسید!
  • برخی از افراد هم بر این باورند که از این به بعد بیشتر مردم به سراغ وسایل حمل و نقل عمومی می روند و در نتیجه شلوغی و ازدحام بیشتر می شود و ساعت کاری همه با تاخیر شروع می شود.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با جزئیات طرح یارانه ای شدن بنزین آشنا نماییم. اما نظر شما در مورد این طرح چه می باشد؟

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
2 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
عباس طاهری
عباس طاهری
2 سال پیش

بلاخره یارانه بنزین کی واریز میشه؟

اکبری
اکبری
2 سال پیش

بلاخره یارانه بنزین کی واریز میشه؟

سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش