راهنمای خرید بهترین صندلی ماشین کودک

4
(36)

صندلی ماشین کودک چیست و چه کاربردی دارد؟ نشستن خردسالان بر روی صندلی خودرو، چه عقب و چه جلو، بسیار خطرناک است، زیرا جثه آن ها نسبت به اندازه صندلی خودرو بسیار کوچک تر است و این تفاوت اندازه موجب می شود کمربند ایمنی کاملاً آن ها را در بر نگیرد و از آن ها در مقابل حوادث محافظت نکند.

برای حل این مشکل باید از صندلی هایی که مخصوص کودکان است استفاده شود تا ایمنی کودک بیش تر شود. این صندلی ها طوری طراحی شده اند که کاملاً کودک را در بر می گیرند و کمربندهایی دارند که متناسب با جثه کودک است و آن را پوشش می دهد.

اهمیت استفاده از صندلی مخصوص کودک

 نشستن کودک در صندلی ماشین
نشستن کودک در صندلی ماشین

بسیاری از والدین تصور می کنند که اگر کودک خود را در خودرو در آغوش بگیرند می توانند بیشتر مراقب او باشند و از خطرات احتمالی جلوگیری کنند. اما تحقیقات نشان داده که بسیاری از کودکان به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی در تصادفات جان خود را از دست می دهند.

همه ساله در اروپا ۶۰ هزار کودک در سوانح رانندگی مجروح و ۷۵۰ نفر کشته می‌شوند. در بیشتر موارد نیز دلیل زخمی یا کشته شدن کودکان استفاده نکردن از کمربند ایمنی یا صندلی متناسب با وزن و سن آنهاست.

در یک تصادف احتمال پرت شدن کودکان از صندلی عقب به سمت شیشه در مقایسه با افراد بزرگسال ۶ تا ۷ برابر است و حتی اگر کودکان پرت نشوند احتمال گیر کردن آنها بین دو صندلی بسیار زیاد است. صندلی اتومبیل مخصوص کودکان این امکان را فراهم می‌آورد که در موقع ترمز شدید احتمال صدمه دیدن کودکان به حداقل برسد.

نتایج مطالعه نشان میدهد که این صندلی ها خطر آسیبهای وخیم را ۷۸ درصد و خطر آسیبهای جزئی را ۷۵ در صد می کاهند. آنها نتیجه می گیرند که نشاندن بچه های زیر چهار سال در صندلی مخصوص کودک که بر روی صندلی عقب اتومبیل فیکس شده است باید بصورت قانونی اجباری درآید.

برای بچه ها استفاده از این صندلی ها بسیار مفید تر از بستن کمربند های معمولی است. اگر شما هم کودک زیر ۴ سال دارید به فکر تهیه یک صندلی ماشین خوب برای او باشید.

شاید جالب باشد بدانید: چرا تصادف می کنیم؟

مکان مناسب صندلی کودک در ماشین

 صندلی ماشین مناسب برای نوزاد
صندلی ماشین مناسب برای نوزاد

صندلی ماشین را حتماً بر روی صندلی عقب ثابت کنید. بهترین مکان برای قرار دادن صندلی کودک، صندلی پشت اتومبیل است اما اگر می‌خواهید کودک‌تان را ببینید در صورتی که اتومبیل شما مجهز به ایربگ یا کیسه هوا نباشد می‌توانید او را روی صندلی جلو نیز بگذارید.

مراقب باشید زیرا اگر اتومبیل کیسه هوا داشته باشد، در حین تصادف احتمال خفه شدن کودک شما وقتی در صندلی جلو باشد، بسیار زیاد است.

در حال حاضر صندلی‌های پیشرفته‌‌ای وارد بازار شده است که سیستم رگلاژ داشته و قابل تنظیم برای هر سنی است. قیمت این نوع صندلی‌ها بالاتر از انواع کلاسیک است اما از آنجا که برای هر سنی مناسب است درنهایت در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌کند.

همچنین بخوانیدکریر نوزاد چیست؟ معرفی مدل ها، مزایا و معایب

انواع صندلی خودروی کودک

هنگام خرید صندلی اتومبیل کودک باید برچسب آن را نگاه کرده و صندلی مناسب وزن کودک را انتخاب کرد. بین ۰ تا ۳ سالگی صندلی‌ها این‌گونه تقسیم‌بندی می‌شوند:

  1. گروه ۰ مناسب از زمان تولد تا زمانی که وزن کودک به ۱۳ کیلوگرم برسد.
  2. گروه ۱ مناسب برای کودکانی با وزن ۹ تا ۱۷ کیلوگرم
  3. گروه ۲ مناسب برای کودکانی با وزن ۱۵ تا ۲۵ کیلوگرم
  4. گروه سه برای کودکان ۲۵ تا ۳۶ کیلوگرم

توجه کنید که روی برچسب صندلی علامت «universal» نوشته شده باشد. بودن این علامت یعنی صندلی برای انواع اتومبیل‌‌ها مناسب است.

تا ۹ ماهگی بسیار مهم است صندلی‌ای را انتخاب کنید که از گردن و سر کودک محافظت کند و به همین دلیل بهتر است صندلی گروه ۰ را انتخاب کنید.

صندلی ماشین کودک چگونه به خودرو وصل می شود؟

برخی از صندلی های کودک توسط کمربند ایمنی به صندلی خودرو متصل می شوند. برخی دیگر نیز از طریق قلاب به قسمتی از صندلی خودرو وصل می شوند که از طریق صندلی به بدنه خودرو پیچ شده است، به این مدل از صندلی های کودک «ایزوفیکس» (Isofix-Seat) می گویند.

امروز صندلی خودروهای روز دنیا به میله هایی مجهز شده اند که به بدنه خودرو جوش شده است. صندلی های کودکی که از نوع ایزوفیکس هستند از طریق این میله ها به بدنه خودرو متصل می شوند و این اتصال موجب می شود این صندلی ها از ایمنی بیش تری برخوردار شوند.

ایزوفیکس صندلی ماشین کودک چیست
ایزوفیکس صندلی ماشین کودک چیست

ایزوفیکس بهتر است یا کمربند؟

تحقیقات نشان داده است که حدود ۸۰% از مردم در نصب آن دسته از صندلی های کودکی که با کمربند ایمنی به صندلی متصل می شوند دچار خطا می شوند. این خطاها اغلب می توانند قرار نگرفتن کامل سگک کمربند درون قفل کمربند، پیچ خوردن کمربند هنگام نصب و عبور نکردن کمربند به طور کامل از صندلی کودک باشند.

مشکل دیگر، انعطاف پذیری کمربند ایمنی است که باعث می شود صندلی کودک مقداری آزادی داشته باشد و همین مسئله از ایمنی آن می کاهد. اما در صندلی های کودک ایزوفیکس از این خطاها خبری نیست و بیش از ۹۰% مردم، حتی برای اولین بار، آن را درست نصب می کنند. از سویی چون این صندلی های کودک مستقیم به بدنه خودرو متصل می شوند پس از ایمنی و صلبیت خوبی برخوردارند.

استفاده از صندلی ماشین کودک
استفاده از صندلی ماشین کودک

در این صندلی ها اکثراً از دو قلاب استفاده شده است که به میله صندلی خودرو قفل می شود و نصب آن به همین سادگی است.

البته برخی خودروها دارای کمربند سقف نیز هستند که از آن برای محکم تر کردن صندلی کودک استفاده می شود و باعث اطمینان خاطر بیش تر می شود.

بنابر اطلاعات بالا، پیش از خرید صندلی کودک بهتر است به صندلی های خودروی خود نگاهی بیاندازید تا اگر صندلی های ایزوفیکس بر روی صندلی های خودروی شما قابل نصب بود، از این صندلی ها برای کودکان خود خریداری کنید. البته صندلی های کودک ایزوفیکس از مدل های دیگر گران تر هستند که در این شرایط اقتصادی مسئله مهمی است.

چه ماشین هایی ایزوفیکس دارند؟

ایزوفیکس صندلی کودک
ایزوفیکس صندلی کودک

از سال 2006 بیشتر خودروهای تولید شده در اروپا و آمریکا مجهیز به سیستم ایزوفیکس شدند و یکی از استاندارهای اتومبیل های جدید داشتن isofix  بود. امروز اکثر خودروهای خارجی دارای سیستم ایزوفیکس هستند و خودروهای تولید داخل هم در طی 5 الی 6 سال اخیر اکثرا دارای پایه نگدارنده صندلی ماشین کودک هستند، بنابراین به احتمال زیاد خودروی شما هم قابلیت ایزوفیکس را روی خودش دارد مگر اینکه خودروی شما قدیمی باشد!

ساده ترین راه برای فهمیدن این موضوع، مطالعه کتابچه راهنمای اتومبیل میباشد که داخل آن اشاره به وجود پایه های ایزوفیکس بر روی خودرو شده باشد و یا در کنار صندلی خودروی شما برچسب isofix وجود داشته باشد.

پایه های نگهدارنده ایزوفیکس معمولا بین شکاف موجود در تشک نشیمن و پشتی صندلی عقب ماشین شما میباشند که اگر دست خودتان را بین این شکاف حرکت بدهید وجود 2 عدد گیره یا پایه نگهدارنده رو احساس خواهید کرد.

این پایه ها در واقع همان گیره های نگهدارنده قفل صندلی ماشین هستند که این قفل ها در قسمت پایین و پشت تمامی صندلی ماشین های کودک وجود دارد و شما با فشار دادن یک ضامن یا دکمه اونها رو به سمت بیرون می کشید و در داخل گیره ها نصب می کنید.

زمانی که شما قفل های پشت صندلی ماشین رو به صورت صحیح در جای خودش نصب کرده باشید به رنگ سبز تغییر رنگ میدن و شما مطمئن میشید که کارتون را درست انجام دادید و جای هیچ نگرانی نیست و می تونید با خیال راحت کودک خودتون رو داخل صندلی قرار بدید.

فراموش نکنید که پس از نصب صندلی روی ماشین، حتما کمربندهای روی صندلی ماشین کودک را هم به صورت صحیح و درست ببنید تا کودک شما علاوه بر راحتی، امنیت کامل را در طول مدت رانندگی شما رو تجربه کند.

صندلی ماشین ایرانی بخریم یا خارجی؟

 صندلی ماشین کودک تا چند سالگی استفاده میشه
صندلی ماشین کودک تا چند سالگی استفاده میشه

این تصمیم به عوامل مختلفی بازمی‌گردد که یکی از آن‌ها بودجه شما برای خرید صندلی ماشین کودک است. اگر بودجه شما بالای ۱ میلیون تومان باشد می‌توانید گزینه‌های خارجی را نیز مدنظر قرار دهید.

صندلی ماشین‌های ایرانی نیز از حدود ۵۰۰ هزارتومان شروع می‌شوند.

کیفیت مدل‌های خارجی تا حدودی بهتر است اما مدل‌های ایرانی می‌توانند تضمین تعمیر یا تعویض برای شما داشته باشند.

استفاده از صندلی ماشین کودک دست دوم یا کهنه

آن صندلی ماشین کودک دست دوم که به یک دهم قیمت اصلی‌اش خریده‌اید ممکن است معامله‌ٔ خیلی خوب به نظر برسد، اما می‌تواند به قیمت زندگی فرزندتان تمام شود. همین حکم در مورد مدل قدیمی‌تر صندلی ماشینی که خواهرتان بعد از بزرگ شدن فرزندش به شما داد هم صدق ‌می‌کند.

به‌طورکلی، کریر دست دوم یا صندلی‌های ماشین کودک دست دوم ممکن است مشکلات زیر را داشته باشند:

  • دفترچهٔ دستورالعمل‌های شرکت سازنده‌ را که برای نصب صحیح حیاتی است نداشته باشند.
  • فاقد برخی قطعات مهم باشند.
  • پلاستیک با کهنه شدن می‌تواند شکننده شود، بنابراین یک صندلی ماشین کودک خیلی قدیمی می‌تواند در تصادف شکسته شود.
  • درگیر یک تصادف بوده‌ باشند و یادتان باشد حتی آسیب‌های غیرقابل رؤیت نیز می‌تواند در عملکرد صندلی تأثیر بگذارند.
  • از استانداردهای ایمنی فعلی عقب باشند.
  • به خاطر طراحی نادرست تولید آنها متوقف شده و از بازار جمع‌آوری شده‌اند.
اما اگر مجبورید از صندلی دست دوم استفاده کنید، مطمئن شوید که:
  • کتابچه‌ٔ راهنمای شرکت سازنده را دارد یا با شرکت سازنده برای گرفتن یک نسخه‌ٔ جایگزین تماس بگیرید.
  • تمام اجزای آن سر جایش است؛ کتابچه‌ٔ راهنمای کاربر را نگاه کنید.
  • هرگز در یک تصادف جدی نبوده است.
  • برای جلوگیری از خطرات ناشی از کهنگی پلاستیک، در حالت ایده‌آل از صندلی‌های ایمنی با طول عمر کمتر از پنج سال و به طور قطع از صندلی‌های با طول عمر کمتر از ۱۰ سال استفاده کنید؛ معمولاً تاریخ انقضاء را می‌توانید جایی روی صندلی پیدا کنید.
  • همچنین تولید صندلی نباید متوقف شده باشد.

نکات مهم در خرید صندلی ماشین مخصوص کودک

این نکته مهم را در نظر داشته باشید که فرزند شما تقریباً 3 الی 4 سال از این گروه از صندلی ها استفاده خواهد کرد و به طور قطع اتفاقات زیادی در این سال ها رخ خواهد داد. به همین دلیل ما به شما توصیه می کنیم که در هنگام انتخاب صندلی به موارد زیر فکر کنید:

  • قد فرزند شما در طول مدت استفاده از این گروه از صندلی ها تغییر می کند، بنابراین بسیار مهم است که صندلی این امکان را داشته باشد که هم از نظر قد و هم از نظر فضای پا، همزمان با رشد کودک شما تنظیم شود.
  • از آنجا که ثابت شده برای کودکان تا سن چهار سال، سفر کردن به صورت رو به عقب تا پنج برابر ایمن تر است، بنابراین اطمینان حاصل کنید که صندلی ماشین انتخابی فضای کافی برای دنبال کردن این توصیه را به شما ارائه می دهد.
  • یک صندلی اتومبیل که با پایه ایزوفیکس نصب شده، می تواند با سرعت بیشتری بین اتومبیل ها جابجا شده و به راحتی نصب شود. صندلی اتومبیل مخصوص کودک را با نشانگرهایی انتخاب کنید که هنگام نصب صحیح صندلی به شما علامت دهند و کارتان را راحت تر کنند.
  • یک صندلی اتومبیل که آزمایش تست اضافی (پلاس تست) سخت تر از حد مورد نیاز ECE R44 / 04 و UN R129 را پشت سر گذاشته است، بنابراین سطح ایمنی بسیار بالاتری را نیز فراهم می کند.

صندلی تقویت کننده یا بوستر صندلی کودک

این همان صندلی اتومبیلی است که فرزند شما برای طولانی ترین زمان از آن استفاده خواهد کرد. طبق قانون، کودک شما باید حداقل 135 سانتی متر قد داشته و یا سن او 12 سال باشد تا بتواند روی صندلی ماشین مورد تأیید بنشیند، هر کدام زودتر رخ دهد فرقی نداشته و مجوزی برای استفاده از این صندلی خواهد شد.

استفاده از صندلی تقویت کننده با پشتی بلند به جای انواعی که فقط تقویت کننده هستند، این مساله را تضمین می کند که فرزند شما در تمام طول مدت استفاده از آن ها، در برابر ضربه های جانبی محافظت می شود.

نصب و راه اندازی:

صندلی تقویت کننده با پشتی بلند فقط با کمربند ایمنی و یا با پایه ایزوفیکس قابل نصب است.

راهنمای انتخاب بوستر صندلی کودک

هنگام انتخاب صندلی تقویت کننده با پشتی بلند، چه مواردی را باید مدنظر داشت:

  • صندلی تقویت کننده با پشتی بلندی را انتخاب کنید، که قابل جدا شدن نیست. به این ترتیب فرزند شما در کل دوره استفاده از این صندلی در برابر اثرات جانبی نیز محافظت می شود.
  • یکی از رایج ترین موارد سو استفاده، هنگام قرار دادن کمربند در شاخ های کمربند به وجود می آید، بنابراین یک صندلی تقویت کننده بدون شاخ کمربند را انتخاب کنید.
  • صندلی ماشین از نوع تقویت کننده در ماشین کمی به صورت قائم قرار می گیرند، بنابراین در طول سفر یک صندلی قابل تنظیم انتخاب کنید تا فرزندتان اذیت نشود.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
3 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
لیلی باقری
لیلی باقری
1 سال پیش

خیلی ممنون ،چقدر خوب و مفید بود

جواد
جواد
1 سال پیش

سلام بسیا رخوب راهنمایی کرده ایید
ممنون وسپاسگزارم

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  جواد
1 سال پیش

با سلام
درود بر شما، بسیار خرسندیم که مطالب موجود در این مقاله برای شما مفید واقع شده و رضایت شما را جلب نموده است.

سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش