ماجرای صادرات خودرو از ایران

4.8
(152)

نارضایتی از خودرو های ایرانی در داخل کشور به اندازه ای بوده است که کم تر کسی تصور می کند ایران در زمینه صادرات خودرو فعالیت داشته باشد و یا خودرو های ایرانی جایگاهی در میان کشور های دیگر داشته باشند! اما حقیقت این است که ایران در این زمینه فعال بوده و چندین سال است که صادرات خودرو از ایران به کشور های همسایه انجام می شود.

در این سری از مقالات کیان باتری قصد داریم تا کمی این مووضوع را مورد نقد و بررسی قرار دهیم، تا انتها همراه ما باشید.

صادرات خودرو از ایران
صادرات خودرو از ایران

صادرات بیش از 7 میلیون دلار خودرو

جالب است بدانید که ایران در هفت ماهه نخست امسال 58 میلیون و 407 هزار و 733 دلار خودرو و لوازم یدکی صادر کرده است، در این میان 7 میلیون و 217 هزار و 265 دلار آن مربوط به صادرات انواع خودرو ها بوده است.

طی صحبت هایی که با سخنگوی گمرک شده است فرمود: در میان رقم های گفته شده حدود 1 میلیون و 104 هزار و 484 دلار آن برای خودرو هایی بوده است که تا 1500 سی سی می باشند و این خودرو ها تا کنون به هشت کشور صادر شده اند.

در میان کشور هایی که ایران به آن ها خودرو صادر می کند آذربایجان با خرید 971 هزار و 898 دلار در صدر این لیست قرار دارد و پس از آن کشور های چین، اسپانیا، روسیه، سنگال، اوکراین، عراق و ترکیه هستند.

لطفی در این باره و صادرات خودرو های 1500 تا 200 سی سی این گونه توضیح داد: ارزش صادرات این خودرو ها مناسب است و تا کنون 449 هزار و  ۱۲۴ دلار بود که به ۶ کشور عراق با ۲۷۴ هزار و ۲۲۵ دلار، سنگال با ۶۳ هزار و ۶۰ دلار، اسپانیا با ۴۰ هزار و ۱۹۸ دلار، روسیه با ۳۴ هزار و ۷۲۵دلار، تایوان با ۳۳هزار و ۷۵۲ دلار و امارات با سه هزار و ۱۶۴ دلار صادر شد.

برای خرید باتری ماشین کلیک کنید!

چرا عراق خودرو های ایرانی را قبول نکرد؟

آمار صادرات خودرو ایران
آمار صادرات خودرو ایران

مهم ترین دلیلی که سبب شده است کشور عراق خودرو های ایرانی را قبول نکردن مربوط به ساختار خودرو ها است، آن ها می گویند ایران برای ساخت خودرو ها از استاندارد های جهانی استفاده نمی کند و ارزش خرید ندارد.

البته این موضوع ظاهر قضیه می باشد و برخی می گویند دلیل لغو شدن صادرات خودرو از ایران به عرق، تحریم و ها و مخالفت های آمریکا می باشد و پس از نداشتن خدمات پس از فروش در عراق برای خودرو های ایرانی می باشد.

با تمام این موضوعات آن چه که مشخص است غیر عادی بودن وضعیت منظقه است، از شرق طالبان و از شمال مانورهای نظامی باکو سبب آشوب در منطقه شده اند، فعالان بازار بر این باورند که این آشوب ها منطقه ای خطر بزرگی برای توسعه صادرات هستند.

ظاهرا تلاش های بسیاری از سمت مقام های ایرانی انجام شده است تا بتوان عراق را برای صادرات خودرو راضی کرد، اما در نهایت یکی از شرط هایی که ان ها گذاشتند این بوده است که ایمنی رعایت شود و آلایندگی های خودرو تا حد زیادی کاهش یابد.

بسیار جالب است که عراق این موضوع شرط واردات خودرو قرار داده است زیرا خود ایران سال هاست که از آلودگی هوا رنج می برد و کاری برای این موضوع انجام نشده است.

نظرات کارشناسان در مورد این شرایط

طی صحبت هایی که با یکی از کارشناسان خودرو داشته ایم ایشان در این باره فرمود: استاندارد های خودرویی ایران تلفیقی از استاندارد های بین المللی است، به عبارت ساده تر با توجه به شرایط آب و هوایی ایران تمامی استاندارد ها را تلفیق کرده است و این موضوع سبب شده است عراق برای واردات خودرو از ایران علاقه ای نشان ندهد.

مهدی داد فر در این باره بیان کرد: البته همه ما می دانیم که خودرو های موجود در کشور عراق از استاندراد های خلیج فارس پیروی می کنند به همین جهت دلیل عراق برای رد کردن این موضوع تنها یک بهانه است.

به هر حال دلیل اصلی هر چه که است گاهی برای به دست آوردن ازار باید با برخی از مسائل کنار آمد.

همچنین ایشان در ادامه صحبت هایش فرمود: یکی از بزرگترین ضعف هایی که در بخش خودرو سازی ما وجود دارد نداشتن خدمات پس از فروش است، مثلا در عراق ما هیچ نمایندگی نداریم که اگر برای خودرو ها مشکلات فنی ایجاد شد بتوانند به آن جا مراجعه کنند.

بنابراین اگر می خواهیم بخش صادرات خودرو را به صورت جدی ادامه دهیم باید برای این موضوع فکری شود.

یکی از فعالان بازار خودرو عراق درباره صادرات خودرو از ایران بیان کرد: در کشور های عراق و سوریه همچنان مردم به دنبال خودرو های ایرانی هستند و تقاضا برای آن ها وجود دارد، اما باید اول به موضوع استاندارد سازی رسیدگی شود.

پراید در عراق مشتری ندارد!

پراید در عراق
پراید در عراق

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق درباره صادرات خودرو به عراق گفت: میزان مبدلات تجاری بین این دو کشور در 6 ماهه اول سال 1400 با رشد مناسبی پیش رفته است و 28 تا 30 درصد پیشرفت داشته ایم؛ اما باید به این موضوع توجه کرد که هر چه زمان رو به جلو می رود رقابت در این عرصه سخت تر می شود و اگر ما می خواهیم به رقابت بپردازیم باید از نظر کیفیت، قیمت و خدمات بهتر عمل کنیم.

ظاهرا خودرو هایی که از ایران به عراق صادر می شود دارای بازار خوبی هستند تا آن جایی که از پراید برای تاکسی ها عراق استفاده می شود.

ایشان در ادامه صحبت هایش بیان کرد: اگر ما بخواهیم خودرو ها را به قیمت بازار داخلی ایران به عراق صادر کنیم در آن صورت مشتری نخواهد داشت.

به طور مثال پراید 120 میلیونی در آن جا خریدار ندارد، زیرا خودرو هایی با جنس بهتر و قیمت کم تر وجود دارد.

بنابراین لازم است که قیمت ها را کم تر کنیم تا بتوانیم با دیگر خودرو ها رقابت کنیم.

بیشتر بدانید: پیش فروش خودروها چه تاثیری بر قیمت ها دارد؟

صادرات خودرو به عراق و اسپانیا

در ویدیو زیر در مورد این صحبت شده است و تماشای آن را به شما پیشنهاد می کنیم.

وضعیت صادرات خودرو از ایران چگونه است؟

هزینه خودرو های ایرانی برای کشور های دیگر
هزینه خودرو های ایرانی برای کشور های دیگر

طی بررسی صورت مالی های ارائه از سمت خودروسازان، در 5 ماه ابتدایی سال تنها 514 خودرو داخلی به سایر کشور ها صادر شده است، هر چند که این رقم در مقایسه با سال های قبل رو به رشد بوده است اما باز هم ضعف ما در این مورد کاملا قابل مشاهده است.

این موضوعات نشان دهنده این است که خودرو های داخلی ما برای کشور های دیگر ارزشی ندارد و از آن ها راضی نیستند.

در گذشته ما در صادرات خودرو عملکرد بهتری داشتیم و کشور هایی مثل سوریه، بلا روس، آذربایجان و روسیه از محصولات ما استفاده می کردند.

اما خودرو سازان بازار رقابتی را جدی نگرفتند و در نهایت یک به یک آن ها از دریافت خودرو از ایران پشیمان شدند.

این طور که مشخص است تا بازار خودرو ایران به سه عامل کیفیت، قیمت و خدمات پس از فروش رسیدگی نکند شرایط به همین صورت پیش می رود.

در چنین شرایطی وزیر صنعت معدن و تجارت وعده داده است که در سال 1404 یک میلیون دستگاه صادر می شود؛ طبق صحبت های ایسان تا آن موقع تیراژ خودرو های داخلی به 3 میلیون خواهد رسید که یک میلیون آن صادر خواهد شد.

اما کارشناسان بر این باورند که این برنامه با چالش های بسیاری روبرو خواهد بود و سه عاملی که در بالا به آن ها اشاره کردیم تنها یخش کوچکی از مشکلات است.

علاوه بر این موضوعات بازار خودرو ایران با تحریم های بسیاری روبرو است و از تکنولوژی های روز دنیا عقب است.

بنابراین اگر تصمیم صادرات خودرو از ایران جدی است باید همکاری های بین المللی در صنعت خودرو از سر گرفته شود.

هر چند که با انجام این همکاری ها باز هم رسیدن به موضوع صادرات یک میلیون خودرو بعید به نظر می رسد؛ اتفاقا برخی خودروسازان خارجی در گذشته برنامه داشتند تا ایران را به هاب صادراتی‌شان در منطقه تبدیل کنند. بنابراین درصورت لغو تحریم و بازگشت این شرکت‌ها، می‌توان پروژه تبدیل ایران به هاب صادرات خودرو در منطقه را از سر گرفت. در این صورت شاید بتوان در آینده‌ای البته نه چندان نزدیک، شاهد تبدیل ایران به صادرکننده خودرو بود.

بیشتر بدانید: ماجرای افزایش تولید خودرو در ایران

ماجرای ممنوعیت صادرات خودرو از ایران به سوریه چیست؟

اخبار خودرو ایران
اخبار خودرو ایران

چندی پیش خبری منتشر شد مبنی بر این که دولت سوریه اجازه واردات خودرو از ایران را نداده است. این موضوع سر و صدا های بسیاری به پا کرد اما واقعا دلیل این موضوع چیست؟

با انتشار این خبر اظهار نظر های بسیاری بیان شد، اما در این میان بسیاری معتقدند که دلیل اصلی این موضوع محدودیت های ارزی سوریه است.

برخی دیگر می گویند تحریم های آمریکا سبب این موضوع شده است، که این نظر توسط فعالان اتاق مشترک ایران و روسیه رد شد.

این خبر که به سرعت در حال پخش شدن بود با واکنش محمد رضا نجفی بخش روبرو شد، هر چند که ایشان این موضوع را تایید و اما گفت که این ممنوعیت ها تنها شامل خودرو های ایرانی نمی باشد و برای تولیدات سایر کشور ها هم اعمال شده است.

ممنوعیت صادرات خودرو از ایران به سوریه
ممنوعیت صادرات خودرو از ایران به سوریه

درباره علت این موضوع هم اشاره به نبود ارز کافی و نگرانی از جهش نرخ در این کشور بیان کرد.

او با اعلام این موضوع که ایران چندین سال است که کارخانه ای برای تولید خودرو در سوریه ایجاد کرده است، یادآور شد از سالیان گذشته بین سرکت ایران خودرو وزیر صنایع سوریه صحبت هایی انجام شده است و شرایط برای صادرات خودرو از ایران فراهم است.

این واکنش ها و اظهار نظر های مختلف همچنان ادامه دارد.

حتی مجید مهتدی عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی موضوع مشکلات ارزی را تایید کرد و گفت سوریه هم همانند ایران با این مشکلات روبرو است و به همین جهت واردات برخی از کالا ها که همانند کالای های داخلی هستند را ممنوع کرده است.

در آخر ظاهرا این گونه است که دست کم برای یک سال و نیم ایران این امکان را ندارد که صادراتی برای این کشور انجام دهد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
3 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
Ebi
Ebi
10 ماه پیش

با سلام همه چیز خیلی روشن هست وقتی پدر خانواده اجناس مورد نیاز خانواده را به دیگران به قیمت خیلی پایین ولی برای خانواده خود به قیمت خون باشد دیگر این پدر نیست ومثل روز روشنه مگر خر کله آدم را گاز بگیره که نفهمه عینی چه با تشکر .الهم عج الفرجهم.!

میر محمد صادق موسوی
میر محمد صادق موسوی
2 سال پیش

بهترین باتری برای خودرو سمند چند امپر میباشد ماشین بنده سیستم صوت ندارد

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  میر محمد صادق موسوی
2 سال پیش

با سلام
باتری فابریکی ماشین شما 66 امپر میباشد و همان 66 امپر برای خودرو شما کافی میباشد

سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش