سیستم قفل مرکزی خودرو یا Central locking system

4.7
(274)

سیستم قفل در یک وسیله نقلیه باید فقط به افراد مجاز اجازه دسترسی بدهد. این سیستم وسیله ای است که از طریق آن درهای خودرو و درب صندوق عقب قفل و باز می شود و موتور روشن می شود.

اجزای سیستم های قفل مرکزی

سیستم قفل شامل اجزای زیر است:

دستگیره درب یا نوار دستگیره درب Door handle/Handle strip: وسیله ای سنتی است که وسیله نقلیه از داخل یا خارج باز و بسته می شود. نوار درب خارجی معمولا قفل درب را در خود جای می دهد. نوارهای درب به طور فزاینده ای به عنوان عناصر طراحی در اتومبیل های مدرن استفاده می شوند. آنها را می توان با روکش کروم یا رنگ آمیزی با همان رنگ خودرو استفاده کرد.

قفل درب یا محرک Door lock/Actuator: مکانیسم قفل در یک وسیله نقلیه مستقیماً در درهای آن نصب می شود. این سیستم شامل یک ضامن Latch و یک موتور الکتریکی (نیروی محرکه) است که قفل مرکزی را کنترل می کند و در حالی که قفل درب خودرو را قفل یا باز می کند، چفت درها را باز یا بسته می کند. امروزه تمام ضامن های درب ها با درایوهای الکتریکی کار می کنند.

درپوش پرکننده سوخت Fuel filler cap باید به طور ایمن مخزن سوخت را ببندد. برخی از درپوش های پرکننده سوخت قفل دارند، برخی دیگر قفل ندارند. کلاهک های پرکننده سوخت با قفل معمولاً در خودروهایی یافت می شود که دارای فلپ پرکننده سوخت هستند که قفل نمی شود یا اصلاً دریچه پرکننده سوخت ندارند. درپوش های پرکننده سوخت بدون قفل در خودروهایی یافت می شود که دریچه پرکننده سوخت آنها به طور خودکار از طریق سیستم قفل مرکزی قفل می شود.

درپوش پرکننده سوخت Fuel filler cap
درپوش پرکننده سوخت Fuel filler cap

فرستنده ترانسپوندر Transponder معمولاً در داخل قوس کلید تعبیه می شود. این فرستنده وسیله ای است که با آن بی حرکت کننده الکترونیکی تشخیص می دهد که از کلید صحیح استفاده شده است. با نزدیک شدن کلید به قفل احتراق، کد ترانسپوندر خوانده می شود. اگر کد صحیح باشد، ایموبلایزر الکترونیکی، استارت را به موتور می فرستد.

فرستنده ترانسپوندر Transponder
فرستنده ترانسپوندر Transponder

کنترل از راه دور Remote control بصورت مکرر و فزاینده ای در اتومبیل های کوچک استفاده می شود و جایگزین عملکرد یک کلید معمولی برای همه اهداف و مقاصد می شود. یک فرستنده سیگنال، یک سیگنال یا دستور دستور کدگذاری شده را به گیرنده ای در داخل وسیله نقلیه می فرستد که معمولاً تعدادی از عملکردها را کنترل می کند.

کنترل از راه دور مادون قرمز، تا 15 متر برد دارد. آنها بر تماس مستقیم “بصری” بین فرستنده و گیرنده متکی هستند. امروزه، کنترل از راه دور مادون قرمز به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد، زیرا توسط سایر فناوری ها پیشی گرفته است. کنترل‌های بی‌سیم از راه دور روی فرکانس‌های رادیویی ارسال می‌کنند و بردی تا حدود 100 متر دارند. عملکرد اصلی کلیدها، کنترل از راه دور، قفل کردن و باز کردن قفل درها، محفظه چمدان، درپوش سوخت و غیره است.

امنیت

سیستم های قفل مدرن به افزایش امنیت و ایمنی در وسایل نقلیه کمک می کند. در مورد امنیت، محافظت در برابر سرقت را فراهم می کنند و در ارتباط با یک سیستم هشدار، به عنوان یک عامل بازدارنده عمل می کنند. به عنوان مثال، از نظر ایمنی کنترل یکپارچه عناصر روشنایی هنگام باز شدن قفل درها، با بهبود دید درهای باز، به ایمنی در جاده کمک می کند.

عملکرد

سیستم قفل در یک وسیله نقلیه باید فقط به افراد مجاز اجازه دسترسی بدهد. این سیستم وسیله ای است که از طریق آن درهای خودرو و درب صندوق عقب قفل و باز می شود و موتور روشن می شود. سیستم قفل با کلید یا کنترل از راه دور کار می کند. منبع

سیستم های قفل مکانیکی متفاوت

در سال‌های گذشته، سیستم‌های قفل مکانیکی کاملاً عادی بودند. هر در مکانیسم مستقلی داشت که می‌توانست از بیرون با کلید یا از داخل با یک دستگیره کار کند. سیستم‌های قفل مرکزی، که در ابتدا از درایوهای پنوماتیکی استفاده میکرد، پیشرفت‌های قابل توجهی در راحتی ایجاد کردند. این سیستم ها دارای یک مخزن خلاء داخلی هستند که با چرخاندن کلید در قفل، قفل تمام درها را فعال می کند. سیستم های قفل برقی در وسایل نقلیه امروزی رایج هستند. اکثر اینها یک کلید را با کنترل از راه دور مادون قرمز یا بی سیم ترکیب می کنند. این بدان معنی است که آنها می توانند از راه دور فعال شوند، یعنی بدون تماس بین کلید و وسیله نقلیه. امروزه، اکثر سازندگان خودرو فقط قفلی تعبیه می کنند که با کلید در یک در قابل کار است، بنابراین در مواقع اضطراری می توان قفل خودرو را باز کرد. جدیدترین سیستم ها دسترسی به وسیله نقلیه کاملاً بدون کلید را امکان پذیر می کنند. رانندگان فقط باید فرستنده را در جیب خود داشته باشند. هنگامی که راننده دستگیره در را که دارای یک نقطه تماس داخلی است لمس می کند، قفل درها باز می شوند.

آنها همچنین برای کنترل موارد زیر استفاده می شوند:

  • روشنایی داخلی
  • ایموبلایزر الکترونیکی
  • سیستم دزدگیر
  • بالابرهای پنجره

کلیدها از دو واحد تشکیل شده اند: تیغه کلید آسیاب شده و دندانه دار و کمان کلید. دومی محل تعداد فزاینده ای از عملکردهای الکترونیکی مانند کنترل از راه دور برای سیستم قفل مرکزی یا درب صندوق عقب است. سیستم استارت یا توقف به طور سنتی برای باز کردن قفل فرمان و روشن کردن موتور به یک کلید خودرو نیاز بود. پس از آن، کلید وسیله نقلیه با افزودن یک مکانیسم آزادسازی مبتنی بر ترانسپوندر برای ایموبلایزر الکترونیکی بهبود یافت. امروزه سیستم های بدون کلید به طور فزاینده ای برای راه اندازی موتورها مورد استفاده قرار می گیرند. در یک سیستم بدون کلید، یک فرستنده – که معمولاً کنترل کننده قفل مرکزی را نیز در خود جای می دهد – در یک گیرنده در خودرو قرار می گیرد و موتور با فشار دادن یک دکمه روشن می شود.

با پیشرفت های اخیر از سیستم هایی استفاده شده است که بدون هیچ گونه تماسی کار می کنند. در اینجا کافی است فرستنده را با خود ببرید (مثلاً آن را در جیب شلوار حمل کنید) و قبل از روشن کردن موتور با فشار دادن یک دکمه پدال ها را فشار دهید. استفاده از قفل فرمان از سال 1969 توسط شرکت های بیمه الزامی شد. قفل فرمان محافظت در برابر سرقت را فراهم می کند و وسیله ای است که به وسیله آن قفل فرمان باز می شود و موتور روشن می شود (چه به صورت الکتریکی و چه با وسایل مکانیکی معمولی).

یک وسیله نقلیه را می توان به روش های زیر به صورت مرکزی قفل کرد:

  • با استفاده از کلید مکانیکی
  • دستگیره درب داخلی را به حالت باز کردن حرکت دهید
  • با استفاده از دکمه های عملیاتی روی صفحه کلید کنترل از راه دور

سیستم قفل مرکزی امکان قفل یا باز کردن قفل تمام درب های خودرو و درب محفظه بار را به طور همزمان امکان پذیر می کند. این کار را می توان به صورت مکانیکی، با قفل کردن یکی از درهای جلو با استفاده از کلید یا با قفل کردن درها از داخل انجام داد.

سیستم قفل مرکزی درب با قفل تکی یا دوبل موجود است.

قفل دوبل یک وسیله ضد سرقت اضافی است و تنها در صورتی فعال می شود که درب راننده کاملا بسته باشد. قفل دوبل تضمین می کند که باز کردن وسیله نقلیه از داخل (به عنوان مثال پس از شکستن شیشه) دیگر امکان پذیر نیست.

قفل مرکزی از راه دور

همچنین با استفاده از دکمه های کنترل از راه دور روی جاکلیدی می توان خودرو را به صورت مرکزی قفل و باز کرد. برای فعال کردن قفل دوبل، دکمه قفل روی ریموت کنترل فرکانس باید دو بار فشار داده شود.
اگر قفل وسیله نقلیه باز باشد اما درها، محفظه چمدان یا درب آسانسور بسته بماند، خودرو به طور خودکار قفل می شود. مدت زمانی که طول می کشد ممکن است متفاوت باشد.

قفل مرکزی خودرو: عملکردها و نحوه عملکرد آن

همه خودروهای جدید اکنون از سیستم قفل مرکزی به عنوان امنیت در قفل کردن خودرو استفاده می کنند. اگر قبلاً سیستم های قفل اتومبیل به طور معمول از یک کلید دستی استفاده می کردند، فناوری اخیر از سیستم قفل خودکار یا قفل مرکزی استفاده می کند. قفل مرکزی خودرو به شما این امکان را می دهد که هر چهار درب خودرو را به طور همزمان با یک دکمه قفل کنید.

با استفاده از قفل مرکزی دیگر نگران قفل نشدن درب هنگام حرکت یا پارک خودرو نباشید، زیرا می توانید به راحتی آن را به صورت خودکار قفل کنید. بنابراین، برای اینکه بفهمیم قفل مرکزی خودرو چیست و در صورت خرابی چگونه آن را تعمیر کنیم، به بررسی زیر می پردازیم:

عملکردهای قفل مرکزی

عملکرد قفل مرکزی خودرو برای قفل کردن همه درهای خودرو به طور همزمان است. این همان چیزی است که باعث می شود مدار قفل مرکزی چنین نقشی را در سیستم امنیتی خودرو ایفا کند. سیستم قفل مرکزی می تواند با هدف افزایش راحتی رانندگان خودرو، درها را به طور همزمان باز یا قفل کند. وقتی می خواهید سفر کنید نیازی نیست درب هر ماشین را چک کنید.

اگر قفل مرکزی خراب چه مشکلی پیش می آید؟

با توجه به عملکرد مهم مدار قفل مرکزی خودرو، در صورت آسیب دیدن قفل مرکزی مشکل ساز خواهد شد. برخی از علل مشکلات قفل مرکزی خودرو عبارتند از: موتورهای محرک فرسوده، چرخ دنده های محرک شکسته و قطعات میله قفل مرکزی، ضربه شدید به در، کابل های شکسته و کثیفی انباشته شده.

تعمیر سیستم قفل مرکزی
تعمیر سیستم قفل مرکزی

برای غلبه بر آسیب های ذکر شده، باید فورا آن را به نزدیکترین تعمیرگاه ببرید. تعمیرگاه وضعیت قفل مرکزی ماشین شما را بررسی کرده و آن را تعمیر می کند. بنابراین، برای جلوگیری از آسیب به قفل مرکزی، باید به طور مرتب آلودگی های اطراف ماشین را تمیز کنید و از به هم خوردن درها خودداری کنید. هنگام بستن درب سعی کنید از زور زیاد استفاده نکنید تا از آسیب جلوگیری شود.

آگاهی از نحوه عملکرد قفل مرکزی خودرو و جلوگیری از آسیب مواردی هستند که باید بدانید.

همه آنچه باید در مورد سیستم قفل مرکزی بدانید

سیستم قفل مرکزی برای اطمینان از بسته بودن تمام قفل ها هنگام بستن قفل اصلی سمت راننده است و با اطمینان از اینکه قفل را در یک طرف باز نمی گذارید، ایمنی را تضمین می کند. اگر قفل از یک طرف باز شود، با استفاده از سیستم قفل مرکزی به طور خودکار بسته می شود.

  • سیستم قفل مرکزی در خودرو ایمنی را تضمین می کند.
  • سیستم قفل مرکزی کنترل از راه دور راحتی و ایمنی را تضمین می کند
  • این کار باعث می شود که کودکان قفل را باز نگذارند.

سیستم قفل مرکزی به یک پیش نیاز برای ایمنی خودرو تبدیل شده است. هنگامی که یک در (معمولاً درب راننده) باز می شود، سیستم قفل مرکزی با بازکردن قفل تمام درها، باری را از دوش راننده بر میدارد. عکس آن نیز صادق است: اگر درب راننده را قفل کنید، تمام درها قفل می شود. نه تنها این، بلکه اگر فکر می کنید روند سختی نیست، سعی کنید هر در را یکی یکی باز کنید و سپس به صندوق بار بروید، زیرا سیستم قفل مرکزی ممکن است این گزینه را داشته باشد که با فشار دادن یک دکمه قفل صندوق را باز کند.

سیستم قفل مرکزی عملکردهای زیر را انجام می دهد:

سیستم قفل مرکزی یک خط دفاعی مهم برای سرنشینان خودرو است. هر کلید خودرو شامل یک کد منحصر به فرد است که با سیستم هشدار خودرو در تعامل است. هنگامی که خودرو با کلید قفل می شود، ایموبلایزر موتور فعال می شود. سیستم تنها زمانی بازیابی می شود که همان کد از کلید خودرو دریافت شود. این واقعیت که سیستم قفل مرکزی خودرو با فعال کردن ایموبلایزر موتور از روشن شدن آن جلوگیری می کند، دلیل کافی برای استفاده از آن برای ایمن سازی خودرو است.

دیاگرام سیستم قفل مرکزی ماشین
دیاگرام سیستم قفل مرکزی ماشین

هنگامی که درب راننده قفل است، یک سوئیچ در سمت راننده اصلی حرکت می کند. این ابزار متعاقباً سیگنالی را به واحدهای رانندگی ارائه می دهد که به حرکت میله های پیوند کمک می کند. سایر درها نیز با استفاده از این روش باز یا قفل می شوند.

امروزه انواع مختلفی از سیستم های قفل مرکزی وجود دارد. برای کار با قفل های خودرو از راه دور می توان از ریموت کنترل استفاده کرد. برخی از ریموت ها نیز قادر به فعال کردن آلارم خودرو هستند. علاوه بر این، صداهای قفل و باز کردن قفل می تواند به روش های پیش بینی نشده برای راننده مفید باشد. به عنوان مثال، می توان از آن برای قرار دادن یک ماشین در یک پارکینگ بزرگ با صدها وسیله نقلیه استفاده کرد.

خرابی ریموت ماشین و درست کردن آن

حفاظت از محیط زیست

در صورت بروز حادثه، درپوش‌های پرکننده سوخت با قفل، با جلوگیری از خروج سوخت، هم ایمنی و هم حفاظت از محیط‌زیست را بهبود می‌بخشد، که همچنین برای مقاوم‌سازی نیز موثر می باشد. علاوه بر این، سیستم های سوپاپ نصب شده در درپوش های پرکننده سوخت مدرن، تبخیر سوخت را کاهش می دهند. در زمینه وسایل نقلیه تجاری نیز، سیستم های قفل کمک فعالی به حفاظت از محیط زیست می کنند، زیرا تضمین ایمنی مخازن اوره را فراهم می کنند. اوره برای رعایت استانداردهای زیست محیطی سختگیرانه یورو IV و V و کاهش انتشار سمی از وسایل نقلیه دیزلی استفاده می شود.

کاهش مشکلات خروج سوخت از خودروها در تصادف
کاهش مشکلات خروج سوخت از خودروها در تصادف

چگونه یک سیستم قفل مرکزی نصب کنیم؟

توصیه می شود در صورتی که وسیله نقلیه شما قبلاً سیستم قفل مرکزی ندارد، قفل مرکزی نصب کنید. این سیستم از نمایندگی مجاز خودرو یا مراکز خدمات معتبر قابل دریافت است. اطلاعات قیمت را می توان با جستجو در اینترنت یا تماس با مراکز خدمات به دست آورد. این دستگاه برای استفاده در خودروهای دارای درهای کشویی و همچنین خودروهای پنج درب مناسب است.

آموزش تعمیر سیستم قفل مرکزی

مزایای داشتن سیستم قفل مرکزی چیست؟

مهمترین مزیت نصب سیستم قفل مرکزی در وسیله نقلیه شما امنیت بیشتر آن است. این سیستم به شما امکان می دهد فقط از قفل راننده برای قفل کردن تمام درها استفاده کنید.  باز ماندن درب خطرناک است. اگر درهای عقب خودرو قفل باشند، کودکان کوچک در صندلی عقب ایمنی خواهند شد.

قفل کردن درب ها توسط راننده
قفل کردن درب ها توسط راننده

در استفاده نیز، سیستم قفل مرکزی برای یک خودروی خانوادگی یک الزام می باشد. در زمانی که استفاده از قفل مرکزی در خودروها رایج نشده بود، سوار کردن خانواده به خودرو کار زمانبری بود. راننده باید درب خود را باز و بعد درب سرنشین جلو را باز می کرد و سپس به عقب برمی گشت و درب های عقب را برای سرنشینان باز می کرد و قفل می کرد. یا حساب کنید در پارکینگ سوپرمارکت می بایستی یک راننده باید حواسش به فرار بچه های بازیگوش باشد تا زیر چرخ های خودروهای دیگر نمانند. قفل مرکزی این فرآیند را آسان می کند.

قفل مرکزی این روزها با ورود از راه دور یا بدون کلید حتی بهتر و ساده تر می شود. این شکل از قفل مرکزی حتی نیازی به قرار دادن کلید فیزیکی در قفل ندارد. دکمه را فشار دهید سپس قفل درها باز می شود، معمولاً با صدای “پیچ و خم”. برخی از سیستم های پیچیده قفل مرکزی از راه دور را نیز می توان با درب بازکن گاراژ ادغام کرد که باعث می شود ورود و خروج راحت تر و بدون دردسر شود. برخی از سیستم های قفل مرکزی نیز درب بنزین را قفل و باز می کنند.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش