سیستم اتوپارک خودرو چیست؟

4.9
(220)

یکی از آپشن هایی که امروزه در خودرو های بسیاری قرار داده می شود سیستم اتو پارک (به انگلیسی: Auto Park) می باشد. شما به کمک این سیستم می توانید با راحتی بیشتری ماشین خود را در جای خود پارک کنید و در نتیجه کار شما بسیار آسان تر می شود؛ برای آشنایی بیشتر با  اتوپارک خودرو تا انتها این مطلب همراه کیان باتری باشید.

تاریخچه سیستم اتوپارک در خودرو ها

تاریخچه سیستم اتوپارک
تاریخچه سیستم اتوپارک

شاید تصور کنید که این سیستم به تازگی ساخته شده است اما این طور نیست! نخستین ایده برای ساخت سیستم های اتوپارک مربوط به 80 سال قبل می باشد. در آن سال ها گروهی از مهندسان آمریکایی طراحی استفاده از این سیستم را مطرح کردند.

اساس ایده آن ها به این صورت بود کخ وقتی خودرو برای پارک در محل مشخص شده قرار می گیرد، جک های مکانیکی از زیر آن بیرون می آنید و با فشردن هیدرولیکی خودرو چند سانتی متر از زمین بلند می شود. سپس چرخ‌های موتوردار کوچکی که در زیر این جک ‌ها تعبیه شده بود، خودرو را به طرفین هدایت می‌کرد و بعد از پایان کار به درون خودرو جمع می‌ شدند.

البته اگرچه این کار بسیار خلاقانه به نظر می رسید اما با توجه به پیچیدگی هایی که داشت به سرانجام نرسید.

تا اینکه به تازگی با ایده خودرو های خود ران این ایده دوباره رنگ و بوی تازه ای به خود گرفت، سرانجام چندی بعد کمپانی های بزرگ دنیا اقدام به استفاده از این سیستم در خودرو های خود کردند.

همچنین بخوانید: محبوب ترین آپشن های خودرو

سیستم اتوپارک چیست؟

پارک دوبل و یا پارک در جاهای کوچک برای بسیاری از رانندگان یک مصیبت است، اما با توجه به محدودیت فضای پارک در شهرهای بزرگ، فشردن ماشین خود در یک فضای کوچک یک مهارت حیاتی است که لازم است بسیاری با آن آشنا باشند.

اما مسئله ای که وجود دارد این است که به ندرت می توان این کار را به راحتی انجام داد، مخصوصا برای کسانی که چندان به رانندگی مسلط نیستند انجام این کار سخت تر می باشد. اما خوشبختانه فناوری حتی در این جا هم وجود دارد و تولید کنندگان خودرو فکری برای این موضوع کرده اند.

ماشین هایی که خودشان را پارک می کنند! تصور کنید جای پارک مناسبی را پیدا کرده اید، اما به جای اینکه ماشین خود را به جلو و عقب مانور دهید، به سادگی یک دکمه را فشار دهید، عقب بنشینید و استراحت کنیدهمان فناوری مورد استفاده در خودروهای خودران را می توان برای سیستم های جلوگیری از برخورد و در نهایت خودروهای خودران استفاده کرد.

خودروسازان به دلیل احساس تقاضای مصرف کننده شروع به فروش خودروهای خود پارکینگ کرده اند. پارک دوبل اغلب ترسناک ترین بخش تست رانندگی است و تقریباً همه باید در نقطه ای انجام دهند. اما مسئله ای که وجود دارد این است که پس از آن نیز در رانندگی ها روزمره شما بسیار به انجام این کار نیاز پیدا می کنید.

خصوصا افرادی که در شهرهای بزرگ زندگی می کنند ممکن است مجبور باشند هر روز این کار را انجام دهند.

سیستم اتوپارک چگونه به ما کمک می کنند؟

سیستم اتوپارک چیکار می کند
سیستم اتوپارک چیکار می کند

خودروهای خود پارکینگ نیز می توانند به رفع برخی از مشکلات پارک و ترافیک در مناطق متراکم شهری کمک کنند. گاهی اوقات پارک کردن ماشین در یک فضا به دلیل مهارت راننده در پارک دوبل محدود می شود.

یک خودروی خود پارک می ‌تواند در فضاهای کوچک ‌تر از آنچه اکثر رانندگان به تنهایی مدیریت می‌کنند، جا شود. این کار یافتن جای پارک را برای افراد آسان‌ تر می‌کند و به همان تعداد خودرو اجازه می‌دهد فضای کمتری را اشغال کنند.

به صورت کلی برای پارک کردن رانندن مراحل زیرا را انجام می دهد:

  • جلوتر از فضا جلوتر می‌ آید و کنار ماشین مقابل می ‌ایستد.
  • چرخ هایماشین را به سمت حاشیه می ‌چرخاند و با زاویه 45 درجه به فضا برمی‌گردد.
  • وقتی چرخ‌های جلویی خودرو با چرخ ‌های عقب ماشین مقابلش هم ‌تراز می‌ شود، آنها را صاف می‌ کند و به عقب‌ نشینی ادامه می‌ دهد.
  • راننده در حالی که نمای عقب خود را بررسی می‌کند تا مطمئن شود که خیلی به ماشین پشت سرش نزدیک نمی ‌شود، چرخ ‌هایش را از حاشیه دور می‌ کند تا انتهای جلوی ماشینش را به داخل فضا بچرخاند.
  • در نهایت، راننده در فضا به جلو و عقب می ‌کشد تا جایی که خودروی او حدود یک متر از حاشیه دورتر شود.

خودرو های خود پارک در حال حاضر در بازار کاملاً مستقل نیستند، اما پارک دوبل را بسیار آسان‌ تر می‌کنند. رااننده همچنان با فشردن و رها کردن پدال ترمز سرعت خودرو را تنظیم می کند. با این حال بیشتری کار بر عهده سیستم می باشد و تنها کاری که راننده انجام می دهد هدایت خودرو و ترمز می باشد.

سیستم اتوپارک چگونه کار می کند؟

نحوه کار سیستم اتوپارک
نحوه کار سیستم اتوپارک

سیستم ‌های پارک خودکار بین سازنده‌ها متفاوت است، اما معمولاً پس از فشار دادن دکمه کمک پارک، فضای پارکینگ مناسب (چه در کنار خیابان موازی یا در یک خلیج عمود بر هم) در کم ترین زمان ممکن کار شما انجام می شود.

در برخی از خودروها، باید از نشانگر برای انتخاب سمت خودرویی که قصد پارک کردن آن را دارید استفاده کنید و هنگامی که فضایی با اندازه مناسب را تشخیص داد، شروع به آموزش کارهای بعدی به شما می کند.

با پیروی از دستورالعمل‌ های نمایش داده شده روی داشبورد، خودرو خود را به فضا هدایت می‌کند در حالی که شما – راننده – پدال‌های گاز و ترمز را کنترل می‌کنید. ماشین به شما می گوید که کنترل ها را در دست بگیرید و ماشین را متوقف کنید.

در برخی موارد، در مانورهای پارک دوبل، خودرو می ‌تواند شما را نیز از فضا خارج کند، اگرچه این کار را به صورت کامل انجام نمی دهد و باید بخش زیادی از آن را خودتان انجام دهید!

بیشتر بدانید: سنسور پارک خودرو + انواع مختلف و مدل های جدید

چطور با اتوپارک کار کنیم؟

هدف کار در تمامی مدل های این سیستم به این صورت می باشد اما با توجه به محل قرار گیری دکمه ها و صداهای انتخاب شده کمی تفاوت ایجاد می شود.

اگر خودرو شما مجهز به این سیستم باشد قطعا در دفترچه راهنمای خودرو نحوه کار با آن به خوبی توضیح داده شده است و می توانید از آن استفاده کنید. اما اگر شما به صورت جداگانه اقدام به نصب این سیستم نمایید احتمالا باید از روش های دیگری کار با آن را یاد بگیرید.

البته کار با این سیستم چندان دشوار نمی باشد مهم ترین قطعه ای که مربوط به آن می باشد دکمه ای است که با فشردن آن مراحل کار آغاز می شود.

در صورتی که سیستم شما از مدل های پیشرفته باشد با فشردن دکمه به راحتی می توانید بر سر جای خود تکیه دهید و سپس منتظر بمانید تا سیستم کار خود را شروع کند. اما در صورتی که سیستم اتوپارک شما چندان پیشرفته نباشد لازم است که کنترل گاز و ترمز را داشته باشید اما هدایت خودرو توسط این سیستم انجام می شود و همین موضوع نیز بسیار مفید است.

مزایای اتوپارک چیست؟

مزایا سیستم اتوپارک
مزایا سیستم اتوپارک

باید بگوویم که تا زمانی که این سیستم بخواهد به نقطه قوت خود برسد زمان بسیار زیادی باقی مانده است، زیرا حتی برخی از رانندگان که خودرو آن ها به این سیستم مجهز می باشد و از آن استفاده می کنند بیان کرده اند که در مواقع بسیاری سیستم آن ها هنگ می کند و نمی تواند کار خود را به درستی انجام دهد.

اما مزایا استفاده این سیستم به این صورت می باشد که در مواقعی که شما نمی توانید در یک مکان تنگ ماشین خود را پارک کنید و یا به دلیل ناشی بودن باعث ترافیک در خیابان ها شده اید می توانید از این سیستم استفاده کنید.

اتوپارک در این زمان ها به کمک شما می آید و نحوه انجام کار برای شما راحت تر می شود. البته از دیگر مزایای سیستم اتوپارک خودرو می‌توان به این نکته اشاره کرد که در زمان پارک معمولی بارها گوشه و کنار ماشین آسیب می‌بیند و همان خراش‌های سطحی هم از کیفیت ماشین می‌ کاهد و هم خرج هنگفتی را می‌طلبد و مهم‌تر از آن، وقت بسیاری را برای تعمیر و احیا کردن رنگ از دست رفته اتومبیل باید صرف شود.

با توجه به سنسور هایی برای کمک به این سیستم قرار دارند در نتیجه این چنین مشکلاتی رخ نمی دهد.

اما معیاب سیستم اتوپارک چه می باشد؟

مهم ترین معایبی که در خصوص این سیستم وجود دارد مربوط به مواقعی است که نمی تواند فاصله ها را تشخیص دهد.

به طور کلی این سیستم فاقد تشخیص فاصله و اندازه گیری صحیح برای خودرو می باشد. درست است که سنسور های بسیاری در اطراف خودرو نصب شده است که می توانند از تمامی زوایا اطلاعات به دست آوردند اما در کشور ما با توجه نا میزان بودن جداول و خوردگی هایی که در خیابان ها قرار دارد این سیستم کارایی چندانی ندارد.

بنابراین سنسورها قادر به دیدن حرکت چرخ‌ها نیستند و محاسبات تنها با برخورد و نور سنسورها به موانع بزرگ تر مانند دیوار انجام می‌شود و همین امر باعث افتادن اتومبیل در گودال و یا جوی آب می‌شود. اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم، این نقص به گردن اتوپارک خودرو نیست و خیابان سازی‌ها مقصر اصلی تلقی می‌شوند.

آیا ما به استفاده از اتوپارک نیاز داریم؟

این موضوع بستگی به این دارد که چقدر یک پارکر مطمئن هستید. اگر فکر پارک دوبل شما را مملو از ترس می کند، سیستم اتوپارک می تواند بسیار برای شما مفید و کمک دهنده باشد.

درست است که این سیستم دارای معایبی می باشد اما با این حال می تواند کمک بسیاری به شما کند و استرس زیادی را از شما کم کند. مخصوصا اگر در محلی زندگی می کنید که دارای خیابان های تنگ است و باید به صورت مستمر ماشین خود را بیرون پارک کنید.

اما اگر غیر این است و یا مهارت بالایی در پارک کردن خودرو دارید چندان به شما توصیه نمی شود، زیرا حتی ممکن است برایتان خسته کننده نیز به نظر برسد.

همچنین برای آشنایی با چگونگی کار این سیستم می توانید ویدیو زیر را تماشا کنید.

همچنین بخوانید: مضرات پارک کردن خودرو زیر آفتاب و جلوگیری از آن

چه خودروهایی دارای سیستم اتوپارک هستند؟

خودرو های دارای سیستم اتوپارک
خودرو های دارای سیستم اتوپارک

ممکن است فکر کنید که اتومبیل های خود پارکینگ تنها مربوط به کمپانی ها و ماشین های لوکس هستند، اما اینطور نیست. از زمان معرفی این سیستم طولی نکشید که سیستم اتوپارک حتی در خودرو های میان رده نیز اجرا شد.

با توجه به این که کمپانی های خودرو به دنبال این هستند که ماشین های خود را متمایز از دیگری کنند و در حال رقابت با یکدیگر می باشند بنابراین به سرعت تمامی آن ها ماشین های خود را به این سیستم مجهز کردند.

البته که این سیستم در خودرو های ایرانی پیدا نمی شود و اگر علاقه مند به آن هستید باید به سراغ خودرو های وارداتی بروید.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با سیستم اتوپارک آشنا نماییم.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش