سنسور دور موتور خودرو و علائم خرابی آن چیست؟

3.1
(1358)

یکی از قطعات مهم در خودروهای انژکتوری، سنسور دور موتور خودرو یا سنسور موقعیت میل لنگ می باشد که به ESS نیز مشهور می باشد. این سنسور وظیفه تشخیص و گزارش لحظه ای دور موتور به ECU را دارد و به همین جهت در امر حرکت خودرو، نقش بسیار پررنگی را ایفا می کند.

سنسور سرعت خودرو یا سنسور دور موتور engine speed sensor دستگاهی است که داده ها را با توجه به سرعت چرخش موتور شما گرفته و به سیستم کامپیوتری خودروی شما یا همان ECU ارسال می کند.

سنسور سرعت، چرخش موتور خودروی شما را با توجه به سرعت چرخش میل لنگ تشخیص می دهد. اگر این سنسور در معرض خطر قرار گرفته باشد، وسیله نقلیه شما با مشکلاتی مواجه خواهد شد که شامل روشن شدن چراغ چک موتور و جلب توجه شما، غیرفعال شدن کروز کنترل و تعویض دنده شدید یا نامناسب است.

تصویر سنسور سرعت موتور
تصویر سنسور سرعت موتور

در صورت عدم کارکرد صحیح و خرابی سنسور دور موتور، خودرو به درستی کار نخواهد کرد و در گاهی موارد خودرو استارت می خورد اما روشن نخواهد شد. در ادامه این مطلب از کیان باتری سعی داریم تا در رابطه با این قطعه اطلاعات کاملی را در اختیار علاقه مندان قرار داده و به بررسی سنسور دور موتور و عیب یابی خرابی آن بپردازیم.

جهت مشاهده جدیدترین قیمت باتری ماشین در ایران کلیک کنید!

سنسور دور موتور چیست؟

ESS CrankShaftSensor 01 سنسور دور موتور خودرو و علائم خرابی آن چیست؟
سنسور دور موتور خودرو چیست؟

سنسور دور موتور یا سنسور موقعیت میل لنگ (Crankshaft position sensor) که Engine Speed Sensor یا ESS نیز نامیده می شود یک قطعه الکتریکی نسبتاً مدرن در موتورهای درون سوز است که داده های موقعیت مکانی پیستون و سرعت دورانی میل لنگ را بدست می آورد.

این داده ها به قسمتی به نام واحد فرمان موتور منتقل شده و موتور از آنها برای مدیریت زمان در سامانه جرقه زنی و دیگر فرایندها استفاده می کند. در نسل قبلی خودرو ها قبل از اینکه حسگر موقعیت الکتریکی مورد استفاده قرار گیرد، دلکو وظیفه تنظیم زمان جرقه زنی را در موتور بر عهده داشت.

این سنسور ممکن است در جلوی موتور و نزدیکی پولی میل لنگ یا در قسمت عقب موتور روی پوسته کلاچ و در نزدیکی فلایویل قرار گرفته باشد که وضعیت میل لنگ را نسبت به نقطه مرگ بالا تعیین و علائم را به ای سی یو ارسال میدارد. ای سی یو برای پاشش صحیح و جرقه صحیح از این علائم استفاده می کند

crankshaft angle sensor سنسور دور موتور خودرو و علائم خرابی آن چیست؟
محل قرارگیری سنسور موقعیت میل لنگ

عملکرد سنسور دور موتور

سنسور دور موتور قطعه ایست الکتریکی مغناطیسی که در مقابل چرخ دندانه داری که روی فلایول قرار دارد، نصب شده است. اجزای تشکیل دهنده این سنسور، آهن ربا، سیم پیچ مسی و یک هسته از جنس آهن می باشد.

هنگام چرخش چرخ دنده، میدان مغناطیسی ایجاد شده در سنسور، یک موج سینوسی ایجاد و به سمت ECU ارسال می کند. سپس ECU با محاسبه میزان دامنه و فرکانس دریافت شده، میزان دور موتور خودرو را بدست می آورد.

این داده های ارسال شده علاوه بر تنظیم دور موتور باعث می شود تا ECU، زمان دقیق جرقه زنی در موتور (استارت) را نیز بدست آورده و از این طریق زمان دقیق پاشش سوخت را به انژکتورها اعلام نماید.

در نسل های پیشین خودروها، وظیفه بدست آوردن زمان دقیق جرقه زنی بر عهده دلکو بود که باعث ایجاد مشکلاتی می گردید. به طور کلی محاسبه دور موتور، تنظیم دور موتور آرام و ارسال اطلاعات زمان جرقه زنی، از وظایف اصلی سنسور موقعیت می باشد. در ذیل نیز وظایف این قطعه حیاتی در موتور خودرو شرح داده شده است.

اجزای سنسور سنسور دور موتور خودرو و علائم خرابی آن چیست؟
ساختار سنسور دو موتور یا سنسور موقعیت میل لنگ در خودرو

وظایف سنسور دور موتور

1- اعلام حرکت فلایویل به ECU که می تواند منتج از انجام استارت و یا هل دادن خودرو در دنده باشد

  • تذکر مهم بنا به ویژگی بالا خودرو های انژکتوری را با هل دادن نیز می توان روشن نمود که البته ما آن را در پژو توصیه نمی کنیم. زیرا در خودرو پژو که تسمه لاستیکی دندانه دار استفاده شده، ضربه محکم رها کردن ناگهانی پدال کلاچ می تواند با توجه به اینرسی میل سوپاپ باعث در رفتن یک یا دو دندانه تسمه از روی دندانه های پولی شود و در این حالت خودرو بدون اینکه ایرادی را توسط دستگاه های عیب یاب اعلام کند دیگر قابل تنظیم نخواهد بود.

2- اعلام نقطه مرگ بالا به ECU جهت تحریک آن به صدور دستور های پاشش انژکتور و ایجاد جرقه.
3- اعلام دور موتور به دورسنج از طریق ECU.
4- ارائه آوانس استاتیکی به ECU.

بصورت خلاصه محاسبه زمان جرقه، محاسبه و تنظیم دور آرام، تشخیص حالت موتور از وظایف و کاربردهای اصلی سنسور دور موتور یا سنسور موقعیت میل لنگ است.

اهمیت سنسور سرعت موتور

سنسور سرعت موتور در وسایل نقلیه مختلف نقش مهمی را ایفا می کند زیرا اطلاعات حیاتی را به ECU (واحد کنترل موتور) برای کنترل عملکردهای مختلف موتور می دهد. با نظارت بر سرعت موتور، این سنسور به ECU اجازه می دهد تا تنظیمات دقیقی در پارامترهایی مانند زمان جرقه زنی پاشش سوخت و موارد دیگر انجام دهد. که در نهایت تضمین می کند که موتور عملکرد بهینه دارد، سوخت را به طور موثر مصرف می کند و به طور موثر آلایندگی ها را مدیریت می کند.

اگر سنسور دور موتور وجود نداشت، ECU فاقد اندازه گیری RPM (دور در دقیقه) بود که این موضوع می تواند منجر به احتراق ناکارآمد سوخت و سایر مسائل مربوط به عملکرد شود. علاوه بر این، هرگونه مشکل در سنسور دور موتور نیز می‌تواند بر سیستم‌هایی که به داده‌های RPM متکی هستند، مانند سرعت‌سنج و تعویض دنده، تأثیر بگذارد.

نقش واحد کنترل موتور (ECU)

برای درک نحوه عملکرد سنسور دور موتور، درک نقش واحد کنترل موتور (ECU) مهم است. ECU که اغلب به عنوان “مغز” وسیله نقلیه شما شناخته می شود، مسئول تنظیم جنبه های عملکرد موتور است و ورودی را از سنسورها از جمله سنسور دور موتور به منظور تصمیم گیری و تنظیمات آگاهانه جمع آوری می کند.

داده های ارائه شده توسط سنسور دور موتور توسط ECU برای محاسبه RPM (دور در دقیقه) موتور استفاده می شود. این اطلاعات در تعیین عواملی مانند زمان تزریق سوخت، زمان جرقه زنی و سایر عناصری که مستقیماً بر عملکرد موتور شما تأثیر می گذارند، بسیار مهم هستند. با نظارت بر سرعت موتور، ECU می‌تواند تنظیمات بلادرنگ را برای به حداکثر رساندن راندمان سوخت، توان خروجی و عملکرد کلی موتور خودروی شما انجام دهد.

محل قرارگیری سنسور سرعت موتور

سنسور دور موتور معمولاً نزدیک به میل لنگ یا چرخ فلایویل در نزدیکی دندانه ها یا بریدگی های روی چرخ یافت می شود. قرار گرفتن در این محل، سنسور را قادر می سازد تا به طور دقیق سرعت و موقعیت میل لنگ را اندازه گیری و تعیین کند. در وسایل نقلیه، این سنسور خاص بسته به هدف و مکان آن ممکن است به عنوان سنسور موقعیت میل لنگ یا سنسور سرعت انتقال نیز شناخته شود.

%name سنسور دور موتور خودرو و علائم خرابی آن چیست؟
سنسور دور موتور نزدیک به میل لنگ یا چرخ فلایویل در نزدیکی دندانه ها یا بریدگی های روی چرخ قرار دارد

محل سنسور میل لنگ پراید

مکان نصب این سنسور در خودروهای انژکتوری متفاوت است که به سه گروه تقسیم بندی می شود و به ترتیب پیشرفت خودروهای انژکتوری، شرح داده می شود.

  • در خودروهای انژکتوری که دارای دلکو بوده و حسگر دور موتور در داخل دلکو نصب می شود و از طریق چرخش میل دلکو و حرکت صفحه مشبک دور موتور ( به ازای هر سیلندر 20 عدد سوراخ و یا جمعا برای چهار سیلندر به تعداد 80 عدد سوراخ، روی صفحه مشبک تعبیه شده است ) توسط دیود و فتودیود به واحد کنترل الکترونیکی ( ایسیو ) ارسال می شود مانند پراید انژکتوری مدل کیا ( زیمنس قدیم )
  • در خودروهایی که این سنسور بر روی پوسته کلاج نصب می شود و اطلاعات دور موتور را از روی دندانه های فلایویل دریافت می کنند که در اکثر خودروهای انژکتوری اینگونه می باشد : پراید (ساژم و زیمنس ) پیکان، پژو 405، 206، سمند، زانتیا و …
  • در خودروهای جدید انژکتوری این سنسور در جلوی موتور روی قاب تسمه یا زنجیر تایمینگ ( تسمه تایم ) نصب می شود و سنسور دور موتور اطلاعات دور موتور را از روی چرخ دنده ای که در پشت پولی سر میل لنگ تعبیه شده است دریافت می کند مانند خودروهای بنز و تویوتا جدید

engine speed sensor : ESS
‏یا crankshaft position : CKP

هر دو اصطلاحاتی اند که به این سنسور اطلاق میشود

انواع سنسور موقعیت میل لنگ

  1.  نوری
  2.  IC اثر هال
  3. القائی (مغناطیسی)
ISACO RPM Sensor Intro سنسور دور موتور خودرو و علائم خرابی آن چیست؟
سنسور دور موتور نوع القائی متداول ترین نوع بخصوص در خودروهای ایرانی است.

خرابی سنسور دور موتور

اثرات خرابی سنسور دور موتور خودرو

در صورت خرابی (سوختن) سنسور، در اکثر خودروها موتور خاموش شده و روشن نمی‌شود. البته در بعضی از مدل‌ها مانند سنسور دورموتور طرح زیمنس با خرابی سنسور، خودرو به کمک سنسور موقعیت میل سوپاپ روشن شده ولی دور موتور از 3000rpm بالاتر نمی‌رود.

نمایش ارقام نامربوط  در روی دور سنج. به عنوان مثال با روشن شدن خودرو در حالیکه عادی است عدد ۳۵۰۰ دور در دقیقه را نشان می دهد و با فشردن پدال گاز بجای افزایش، دور کاهش میابد.

در خیلی از مواقع هنگام عیب‌یابی دیده شده است که علت روشن نشدن خودرو از طریق سنسور دورموتور به علت سوختن این سنسور نبوده بلکه به دلیل کثیفی یا جرم گرفتن جلو سنسور و یا جمع شدن براده در قسمت جلوی سنسور (به‌علت شستشو نشدن فلایویل پس از تراش دنده‌ها) و یا مناسب نبودن فاصله بین سر سنسور و دنده‌های فلایویل. و یا به‌علت اندازه نبودن پیچ نگه‌دارنده سنسور روی پوسته کلاچ و یا درست تراش نخوردن پوسته کلاچ می‌باشد.

فاصله بین سر سنسور و دنده‌های روی فلایویل بین ۰/۵ الی ۱/۵ میلی‌متر می‌باشد.

crank sensor large سنسور دور موتور خودرو و علائم خرابی آن چیست؟
رفع خطای سنسور دور موتور

نشانه های معیوب بودن سنسور سرعت موتور

مانند هر قطعه دیگری، در یک خودرو، سنسور دور موتور می تواند با گذشت زمان دچار مشکل شود. توجه به علائمی که می توانند معیوب بودن حسگر را نشان دهند بسیار مهم است. چند نشانه رایج از خرابی سنسور دور موتور عبارتند از:

  • خودرو استارت می‌خورد ولی روشن نمی شود
  • قطع شدن پمپ بنزین زمانی که خودرو استارت می‌خورد
  • قبل از بالا رفتن دور موتور حالت کات آف ایجاد می‌شود
  • روشن شدن چراغ چک موتور

اگر سنسور دور موتور به درستی کار نمی کند، می تواند باعث روشن شدن چراغ چک موتور روی داشبورد خودروی شما شود. این چراغ سیگنالی است مبنی بر اینکه ممکن است مشکلی در یک یا چند قسمت از سیستم موتور خودروی شما وجود داشته باشد.

  • خرابی سرعت سنج یا دورسنج

سنسور دور موتور در ارائه اطلاعات به سرعت سنج نقش دارد. اگر مشاهده کردید که سرعت سنج شما سرعت را نشان نمی دهد یا اگر نوسان آن ممکن است نشان دهنده مشکل باشد، با سنسور دور موتور.

  • عملکرد ضعیف موتور

خرابی سنسور دور موتور می تواند باعث کاهش عملکرد موتور مانند کاهش قدرت، دور آرام و مشکل در استارت موتور شود. این مشکلات ممکن است به دلیل خوانش نادرست RPM رخ دهد که می تواند بر زمان سوخت و احتراق تأثیر بگذارد.

  • مشکلات تعویض دنده

سنسور سرعت موتور همچنین نقش مهمی در ارسال اطلاعات به ماژول کنترل دنده (TCM) دارد که به تعویض دنده خودرو کمک می کند. اگر مشکلی وجود داشته باشد، با سنسور دور موتور می‌تواند منجر به مشکلات تعویض دنده مانند تعویض دنده با تاخیر یا سفتی دنده شود.

  • مشکلات کروز کنترل غیرفعال و سرعت سنج

ممکن است کروز کنترل خودروی شما غیرفعال شود تا از خودروی شما در برابر خرابی سنسور سرعت محافظت کند. زیرا این قطعه خودرو فقط سرعت شفت ورودی و خروجی را کنترل نمی کند. بلکه کروز کنترل را نیز کنترل می کند. بنابراین بدون آن، یک کد خطا به ECU یا واحد کنترل موتور ارسال می شود. در واقع این یک خاموشی ایمن است.

اگر هر یک از این علائم را مشاهده کردید، بهتر است یک مکانیک ماهر خودروی شما را بررسی کند. یک متخصص می توانند مشکل را شناسایی کرده و تعیین کند آیا سنسور دور موتور نیاز به تعویض یا تعمیر دارد.

نشانه های خرابی سنسور دور موتور

در صورت خراب بودن سنسور دور موتور خودرو روشن نمی‌شود و پس از روشن شدن به سرعت خاموش می‌شود. البته گاهی اوقات ممکن است سنسور ESS خراب نباشد و به دلیل قرار گرفتن در بالای فلایول با براده آهن و روغن کثیف شده باشد که پس از تمیز کردن مشکل حل می‌شود.

اگر سنسور موتور خودرو کثیف باشد نمی‌تواند سیگنال‌های درستی به کامیپوتر ارسال کند برای تمیز کردن این قطعه باید آن را از موتور خارج کرده سپس نوک آن را تمیز و روغن کاری کنید در صورت برطرف شدن مشکل، خودرو روشن می‌شود اما اگر همچنان کد خطا در حافظه کامییوتر خودرو باشد باید آن را با دیاگ زدن حذف کرد.

در صورتی که بعد از تمیز کردن سنسور مشکل حل نشود باید نسبت به تعویض سنسور دور موتور اقدام کنید.

عیب یابی سنسور دور موتور

عیب یابی با دیاگ

نحوه عیب یابی سنسور دور موتور با دیاگ سنسور دور موتور خودرو و علائم خرابی آن چیست؟
عیب یابی سنسور دور موتور با دستگاه دیاگ

هنگام استارت زدن به دور موتور توجه داشته باشید. اگر عقربه دور موتور عدد صفر را نشان دهد یعنی سنسور میل لنگ خراب است. خرابی این سنسور ممکن است در خطای دور موتور نشان داده نشود که با استفاده از دستگاه دیاگ باید عیب یابی شود.

بیشتر بدانید: دیاگ خودرو چیست و نحوه دیاگ زدن ماشین

عیب یابی با دستگاه مولتی متر

pengukuran Hall effect sensor سنسور دور موتور خودرو و علائم خرابی آن چیست؟
عیب یابی سنسور موقعیت میل لنگ با دستگاه مولتی متر

ابتدا دستگاه مولتی متر را روی قسمت اهم قرار دهید و سپس سیم‌های مشکی و قرمز را در محل مربوطه وصل کنید و سپس سیم‌ها را روی پایه‌های یک و دو سنسور وصل کنید و مقدار مقیاس آن را مقایسه کنید. سنسور پایه با پایه قهوه‌ای بیشتر خودروها در حالت عادی ۳۸۰ تا ۴۲۰ است و مقاومت سنسور دور موتور پایه مشکی مانند پراید و نیسان وانت بین ۸۸۰ تا ۹۵۰ است.

تعمیر سنسور دور موتور خودرو

1- سنسوردور موتور را خارج کرده ونوک ان را از ذرات براده اهن وکربن وروغن تمیز کنید

2- سنسوردور موتور را با سنسور نو جایگزین کنید

سنسور دور موتور اگر خراب شود باعث می شود خودرو استارت بخورد ولی روشن نشود اولین نشانه خرابی برق سر وایر شمع نمی آید  برای چک کردن شما سوئیچ باز می کنید و با دمباریک یکی از وایرهای سر شمع را بیرون می کشید به یک نفر می گویید استارت بزند به فاصله ۳ سانت نزدیک به شمع می گیرد و اگر جرقه نزد سنسور دور موتور خراب هست.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
267 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
علی مهابادی
علی مهابادی
1 سال پیش

سلام و احترام یه ۲۰۷ دارم یه چند وقتی خاموش می‌شد بی دلیل بعد با گاز دادن به زور روشن می‌شد یه بار دیگه خاموش شد هرکاری کردم روشن نشد، بردم گفتن مال سنسور دور موتوره عوض کردن خوب شد، فرمایشات شما اینجا کاملأ صحیح می‌باشد، لطفأ یه محبت هم کنید بفرمایید بهترین نوع سنسور چه مارکی هست که ما تهیه کنیم و هر چند هزار کیلومتر باید سنسور چک بشه و تمیز چرا که چراغ چک اصلأ براش روشن نمیشه و ممکنه در جاده راننده رو گرفتار کنه (نه تنها این سنسور بلکه بقیه تجهیزاتی که نیاز به چک… خواندن ادامه ...

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  علی مهابادی
1 سال پیش

با سلام سنسور دور موتور یا موقعیت میل لنگ که تحت عنوان ESS (Engine Speed Sensor) نیز شناخته می‌شود، قطعه الکتریکی نسبتاً مدرنی است که در موتورهای درون‌سوز قرار دارد و داده‌های موقعیت مکانی پیستون و سرعت دورانی میل لنگ را محاسبه می‌کند. این داده‌ها به قسمتی تحت عنوان فرمان موتور منتقل شده و موتور از آن‌ها برای مدیریت زمان در سامانه جرقه‌زنی و دیگر فرآیندهای خودرو استفاده می‌کند. در اکثر خودروهای انژکتوری مانند پراید، پیکان، پژو ۴۰۵، ۲۰۶، سمند و زانتیا، سنسور دور موتور روی پوسته کلاژ نصب می‌شود و اطلاعات دور موتور را از روی دندانه‌های فلایویل دریافت… خواندن ادامه ...

Mohamad seyedi
Mohamad seyedi
1 سال پیش

به نام خدا با عرض سلام و وقت بخیر خودرو کوییک دارم ماشین تو آفتاب باشه یا درکل هوا گرم باشه خاموش کنم ده مین بعد روشن کنم بد روشن میشه باید استارت زدو هم زمان گاز داد یا دو سه استارت ،شیربرقی عوض کردم یکم بهتر شد خیلی جزئی‌.باک هواگیری شده کنیستر و شیر برقی و شمع ها و وایر ها و سنسور بالا و پایین اکسیژن و استپر و سنسور مپ و کویل و تسمه ها و صافی ها و باطری تعویض شده منفی بدنه باطریو منفی موتور بدنه هم کشیدم برنامه کامپیوتروهم عوض کردم. سنسور دور موتور… خواندن ادامه ...

آخرین ویرایش 1 سال پیش توسط Mohamad seyedi
کیان باتری
کیان باتری
در جواب  Mohamad seyedi
1 سال پیش

با سلام
با توجه به توضیحاتی که بیان نمودید و تمامی ایرادات احتمالی را بررسی نموده اید، توصیه می شود برای رفع این مشکل حتما به نمایندگی های رسمی خدمات پس از فروش خودروی خود مراجعه نمائید.

Mohamad seyedi
Mohamad seyedi
در جواب  کیان باتری
1 سال پیش

سلام متاسفانه تمام نمایندگی ها بردم و بی فایده بوده . امکانش هست که سنسور دور موتور نیاز به تعویض داشته باشد ؟ یا فشنگی دمای آب معیوب شده باشد

حسین اصلانی
حسین اصلانی
1 سال پیش

سلام خدمت شما اساتیدعزیز
بنده ۲۰۶تیپ ۵مدل ۹۰دارم گاه گداری چراغ چک روشن میشه ودیاگ زدم گفتن سنسوردورموتورایرادداره بازکردیم تمیزکردیم بعدازیه مدت بازکه دورموتوربه ۴میرسه چک روشن میشه فقط صبح هایذره بدروشن میشه بادوسه تااستارت پیش هرکسی ام نمیشه بردماشین وممنون میشم راهنمایی کنید

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  حسین اصلانی
1 سال پیش

با سلام
روشن شدن چراغ چک خودرو دلایل بسیار مختلفی می تواند داشته باشد که مربوط به سیستم الکتریکی خودروی شما است و برخی از آنها را مختصرا برایتان بیان می کنیم:
۱- سنسور اکسیژن
۲- ایراد در مبدل کاتالیستی
۳- سنسور جریان هوا
۴- شمع‌ها و وایرها
۵- کوئل
6- باتری
۷- سیستم چرخش گاز اگزوز (ERG)
8- ترموستات
۹- انژکتور سوخت
10- نشتی خلأ
توصیه می شود برای بررسی و عیب یابی خودرو حتما به یک متخصص یا کارشناس خبره مراجعه نمائید.

تایماز
تایماز
در جواب  حسین اصلانی
1 سال پیش

مشکل منم دقیقا همین هست سنسور عوض کردم کوئل و فلاویل عوض کردم درست نشد

محمدرضا امیری
محمدرضا امیری
1 سال پیش

عالی ازراهنمایی مفید وبجاقدردان زحمات شما هستم

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  محمدرضا امیری
1 سال پیش

با سلام
درود بر شما، سپاسگذاریم،
بسیار خرسندیم که مطالب موجود در این شماره مقاله برای شما مفید واقع شده و رضایت شما را جلب نموده است.

سیدعلی
سیدعلی
1 سال پیش

مطالب بسیارعالی وآموزنده بود بسیارلذت بردم

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  سیدعلی
1 سال پیش

با سلام
درود بر شما، سپاسگذاریم،
بسیار خوشحالیم که مطالب موجود در این شماره مقاله برای شما مفید واقع شده و رضایت شما را جلب نموده است.

حمید
حمید
1 سال پیش

بنده پراید یورو ۴ زیمنس مدل ۹۳ دارم. مشکل گاز خوردن دارم تو ماشینم، به این صورت که فقط در حال حرکت که هستی پارو از رو گاز برداری ماشین به مدت چند ثانیه گاز میخوره و بعد دور موتور کم میشه… سنسور دریچه گاز و استوپر هم تعویض کردم… انواع دیاگ هم زدم اما درست نشده! ممنون میشم در صورت امکان راهنمایی فرمایید

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  حمید
1 سال پیش

با سلام به طور کلی باید علت گاز خوردن پراید را ورود هوای بیش از مقدار استاندارد به داخل منیفولد هوا بدانیم. به واقع زمانی که بیش از آن چه باید، هوا به منیفولد هوای پراید وارد می شود، ماشین بی دلیل گاز خورده و دور موتور آن افزایش می یابد. مشکل ورود بیش از اندازه هوا به منیفولد هوای پراید، می تواند از جانب خرابی سنسورهای هوا و یا حتی خرابی خود قطعه منیفولد باشد. دلایل برطرف کردن این مشکل عبارتند از: چک کردن استپر تست سنسورهای هوای پراید بررسی سلامت کامپیوتر پراید تست دریچه گاز برای کشف علت… خواندن ادامه ...

مصطفی
مصطفی
1 سال پیش

سلام 207 مدل 90 دارم ماشین در حال حرکت خاموش میشود یک ساعت طول میشکد تا روشن شود و همچنین امپر اب ماشین بالا نمیاید (ماشین استارت میخورد ولی روشن نمیشود تا مقعی که امپر اب درست شود) همچنین طی این یک ساعت با زدن استارت بزنین پاشش ندارد

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  مصطفی
1 سال پیش

با سلام مشکلی که بیان نمودید حتما باید توسط کارشناس یا متخصص بررسی و عیب یابی شود، زیرا به نظر می رسد خودروی شما چند دلیل برای خراب شدن دارد. استارت خوردن و روشن نشدن خودرو دلایل فراوانی می‌تواند داشته باشد که برخی از آنها به اختصار بیان شده است: 1. ساده‌ترین دلیل ممکن برای روشن نشدن ماشین، می‌تواند نبود سوخت کافی در باک خودرو باشد. اگر باک خودروی شما خالی از بنزین باشد سوختی برای ترکیب، تراکم و در نهایت اشتعال وجود ندارد؛ پس خودرو هم روشن نخواهد شد. 2. اگر پمپ بنزین خودرو به هر دلیلی درست کار… خواندن ادامه ...

شهرام
شهرام
1 سال پیش

سلام باتشکر از موارد مفیدتون تیبای من فقط صبح باچند استارت روشن میشه و بعداز با تک استارت

عرشیا
عرشیا
1 سال پیش

با سلام
بنده ۲۰۶ تیپ دو دارم دریچه برقی مدل ۹۰ صبح تک استارت روشن میشه ولی بعد از گرم شدن موتور وقتی خاموش میکنم و بعد از ی نیم ساعت استارت میزنم خیلی استارت میخوره تا روشن بشه بعضی ادقات هم تک استارت روشنه.دریچه گازو شستم مپم سالم شمع و وایر و کوئل هم سالمن پمپ بنزینم سالمه ممنون میشم راهنمایی کنین

آخرین ویرایش 1 سال پیش توسط عرشیا
کیان باتری
کیان باتری
در جواب  عرشیا
1 سال پیش

با سلام
در صورتی که خودرو زیاد استارت خورده و موتور دیر روشن شود دلیل آن می تواند نسبت کم بنزین به هوا در محفظه احتراق، خطای سنسور دمای موتور، ضعیف بودن جرقه شمع، خرابی شمع یا کوئل، پایین بودن تراکم موتور به دلیل سفتی فیلر سوپاپ ها و یا نامرغوب بودن سوخت و یا بسیاری دلایل دیگر باشد.
برای رفع این مشکل توصیه می شود حتما به یک متخصص یا کارشناس مراجعه نمائید تا خودروی شما را بررسی و عیب یابی نماید.

امیرحسین
امیرحسین
1 سال پیش

سلام من پراید مدل ۹۸ دارم
بعضی اوقات بد استارت میخوره یعنی باید سوییچ رو نگه دارم تا روشن بشه
شمع وایر باطری رو عوض کردم دو جا هم دیاگ زدم زدم گفتن هیچ مشکلی نداره یه باک بنزین سوپر بزن زدم ولی تاثیری نداره

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  امیرحسین
1 سال پیش

با سلام
شما حتما می بایست به یک کارشناس یا متخصص مراجعه نمائید تا خودروی شما را بررسی و عیب یابی نماید.
احتمالاتی از قبیل خرابی سوئیچ، خرابی استارت، فرسودگی یا سولفاته شدن اتصالات دینام و باتری، خرابی سنسور دریچه گاز یا دور موتور، خرابی سیستم مکش هوا، تراکم، احتراق، پاشش سوخت و بسیاری دلایل دیگر می تواند داشته باشد.

sajadhojati
sajadhojati
1 سال پیش

سلام من ماشینم تو سربالایی خاموش میشه علتش چی میتونه باشه،تو سرپایینی یا مسیر عادی خاموش نمیشه ۲۰۶تیپ ۲ اگ کسی میدونه راهنمایی کنه ممنونم دیاگ زدم هیچ خطایی نداره بعد از ۵ دقه استارت میزنم روشن میشه

آخرین ویرایش 1 سال پیش توسط sajadhojati
کیان باتری
کیان باتری
در جواب  sajadhojati
1 سال پیش

با سلام مشکلی گاز نخوردن خودرو به خصوص در سربالایی ها دلایل بسیار زیادی می تواند داشته باشد که مهمترین آنها را مختصرا برای شما بیان می کنیم. 1. یکی از عواملی که باعث می‌شود ماشین به خصوص در سربالایی گاز نخورد، ضعیف یا خراب بودن پمپ ماشین است. همچنین کثیف بودن صافی بنزین نیز یکی از دلایل گاز نخوردن خودرو به حساب می‌آید. در این حالت بهتر است صافی بنزین خود را چک کنید و از سالم بودن و یا تمیز بودن آن مطمئن شوید. 2. یکی از قطعات تأثیرگذار در عملکرد خودرو بدون شک فیلتر هوا است. فیلتر… خواندن ادامه ...

مجتبی بخشایش
مجتبی بخشایش
1 سال پیش

لیفان 620 دارم تا حالا د وبار سنسور دور موتور رو عوض کردم باز خراب شده آیا ممکنه به خاطر خود قطعه باشه یعنی چون قطعه ها اصل نیست زود خراب میشه یا یه مشکل دیگه ای در خودرو هست که باعث میشه این سنسور خراب بشه؟ و اینکه آیا راهی است از شر این سنسور راحت شد یعنی از مدار خارجش کنیم؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  مجتبی بخشایش
1 سال پیش

با سلام
مشکلی که بیان نمودید به احتمال بسیار زیاد بر اثر کیفیت پایین قطعات موجود در سطح بازار است که متاسفانه بسیار رایج است.
برای بررسی و عیب یابی خودرو پیشنهاد می شود به یک متخصص برق خودرو مراجعه نمائید تا خودروی شما را چکاپ نموده و مشکل آن را مرتفع نماید.

رسول
رسول
1 سال پیش

من‌پراید مدل86 دو گانه سوز داشتم ماشین استارت میخورد روشن نمیشد این قطعه عوض کردم درست شد قبلش پمب بنزین افتامات دینام عوض کردم درست نشد

سمیرا
سمیرا
2 سال پیش

سلام. من کوییک دارم و یه مدت هست که بد روشن میشه و مثل قبل با تک استارت روشن نمیشه. بعد از چندین بار استارت زدن وقتی هم روشن میشه چراغ چک و دینام هم روشن میشه باید دوباره خاموش روشن کنم تا درست بشه. دیاگ زدم علتش رو سنسور دور موتور نشون میده. رفتم سنسور رو تمیز کردم ولی باز هم درست نشد‌. چه علت دیگه ای میتونه داشته باشه؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  سمیرا
1 سال پیش

با سلام
عیب یابی سیستم الکتریکی خودروی شما حتما باید توسط دستگاه دیاگ انجام شود، سنسور دور موتور یا اصطلاحا استپر موتور گاها با شستشو درست نمی شود و نیاز به تعویض خواهد داشت.
سنسور دریچه گاز خودروی شما نیز می تواند در این ایراد دخیل باشد. توصیه می شود برای رفع این ایراد حتما به یک متخصص یا کارشناس خبره مراجعه نمائید.

Mohamad seyedi
Mohamad seyedi
در جواب  سمیرا
1 سال پیش

سلام منم همین مشکلو دارم موقع گرما …ظاهرن میگن از فشنگی دمای آب هست و اشکال رایجیه تو تیباها و کوییکا حالا میخوام تعویضش کنم نمایندگی، ببینم درست میشه یا ن

محنیا
محنیا
در جواب  سمیرا
7 ماه پیش

منم همین مشکلو دارم. ماشینم صفر هستش و تا حالا ۳ بار سنسور عوض کردم

محسن
محسن
2 سال پیش

سلام خسته نباشی سنسور دور گیربوکس پارس تیوفای اتوماتیک با سنسور دور موتور فرق دارن یا نه میشه مدل نشونم بدین ممنون میشم

آصف
آصف
2 سال پیش

ممنون از اطلاعات مهم و کاربردی

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  آصف
2 سال پیش

با سلام
درود بر شما
بسیار خوشحالیم که مطالب موجود در این مقاله برای شما مفید واقع شده و رضایت شما را جلب نموده است.

میلاد
میلاد
2 سال پیش

سلام ماشین من گاها استارت میخوره و روشن نمیشه چراغ چکشم گاها میره حین استارت رله دوبلشو عوض کردم درست نشد مشکل از چیه

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  میلاد
2 سال پیش

با سلام
مشکلی که بیان نمودید حتما باید توسط متخصص بررسی و عیب یابی شود زیرا با این توضیحات مختصر قابل پیش بینی نیست.
و البته استارت خوردن و روشن نشدن خودرو دلایل بسیار زیادی می تواند به همراه داشته باشد.

کسری
کسری
2 سال پیش

سلام وقت بخیر ممنون از مطلب بسیار خوب تون من ۲۰۷ مدل ۹۶ دارم، بعضی وقت‌ها (بیشتر درحالت کولر روشن) چراغ چک روشن می‌شه و دور موتور ماشین از ۳۰۰۰ بالاتر نمی‌ره اگرم پامو روی گاز بزارم و بخوام سرعت بگیرم ماشین شروع می‌کنه به ریب زدن دوره موتور یکم می‌ره بالا ریب می‌زنه و میاد پایین. اگه ماشین خاموش کنم و چند ساعتی بعد دوبار شروع به حرکت کنم چراغ چک هنوز روشنه ولی دوره موتور اوکی می‌شه . پیش هرکسیم رفتم گفتن مشکی نداره ، سنسور اکسیژن شمع و وایر و…… عوض کردم ولی بازم همون جوریه. خواستم… خواندن ادامه ...

Mot
Mot
در جواب  کسری
1 سال پیش

من دقیقا مشکل شما رو داشتم با تعویض سنسور دور موتور درست شد

مرتضی
مرتضی
در جواب  کسری
1 سال پیش

احتمال 90 درصد سنسور دور موتور هست زیر پیچ هوا گیری و ترموستاته ابم بهش بخوره اینجوری میشه شما اول سنسور درار با اسپری بشور دیاگ بزن اگ درست نشد سنسور عوض کن در غیر این صورت مشکل میتونه از کوئل باشه باید کوئل کروز طرح رانا بگیرین کلا این علائم به جز سنسور دور موتور از سیستم جرقه زنی هست شعم وایر کوئل

بهروز فتحی
بهروز فتحی
2 سال پیش

سلام سنسور دور موتور ماشینم باز کردم خواستم تمیز کنم دیدم سرش کچل شده یعنی یه تیکه پریده بود نیاز به تعویض هست ماشینم فقط دور پایین اذیت میکنه

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  بهروز فتحی
1 سال پیش

با سلام
خودروی شما هر کدام از علائم زیر را دارد، سنسور دور موتور آن نیاز به تعویض خواهد داشت.
علائم خرابی سنسور دور موتور عبارتند از:
1. خودرو استارت می‌خورد ولی روشن نمی شود
2. نمایش ناصحیح دور موتور خودرو در زمان روشن بودن ماشین
3. قطع شدن پمپ بنزین زمانی که خودرو استارت می‌خورد
4. قبل از بالا رفتن دور موتور حالت کات آف ایجاد می‌شود
5. دور سنج به درستی کار نمی‌کند و ثابت ماندن یا حرکت نکردن دور سنج از یک دور موتور مشخص

جواد عظیمی
جواد عظیمی
در جواب  کیان باتری
1 سال پیش

سلام .آیا ممکنه فقط یکی از علایم رو داشته باشه یا اگه سنسور خراب باشه همه این علائم رو باهم خواهد داشت و اینکه آیا تست موتور خرابی های سنسور هارو نشون نمیده ؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  جواد عظیمی
1 سال پیش

با سلام
بله اکثر اوقات فقط یکی از این مشکلات قابل مشاهده و لمس خواهد بود و هیچ گاه همه این علائم با هم ظاهر نمی شوند.
خرابی سنسور دور موتور و سایر سنسورهای خودرو توسط دستگاه دیاگ قابل مشاهده هستند.

رحمان
رحمان
2 سال پیش

سلام سنسور دور کیلومتر من رو صفر واستاده چک روشن شده دور موتور بالای ۳ میره پرت پرت میکنه دلیلش چیه

محمد
محمد
2 سال پیش

سلام. خودروی من تیبا مدل 93 هست. ماشین بعد از اینکه بالای نیم ساعت باهاش حرکت کنم خاموش میشه و تا دو دقیقه طول میکشه که دوباره روشن بشه.. مغزی پمپ بنزین. فشنگی اب. و حتی کامپیوتر خودرو رو چک کردم تمام رله ها عوض شده سنسور اکسیژن هم مشکلی نداره.. دیگه عقلم قد نمیده و هیچ مکانیک یا باطری سازی هم که من بردم پیشش نتونست عیب یابی کنه

شهاب
شهاب
2 سال پیش

سلام من ماشینم تیا دو هست وقتی در گرما باهاش بیرون میرم و زیاد رونده میشه یه هو خاموش میشه بعد از چند دقیقه ک میزارم خنک میشه دوباره استارت میزنم روشن میشه و حرکت میکنم امکانش هست از سنسور باشه؟؟؟ دستگاه دیگ گذاشتم گفته از سنسور دور موتور هست

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  شهاب
1 سال پیش

با سلام
خاموش شدن خودرو در حال حرکت دلایل مختلفی می تواند داشته باشد. با توجه به توضیحاتی که بیان نمودید و خودروی خود را توسط کارشناس بررسی و عیب یابی نموده اید، یکی از این دلایل اصلی خراب شدن سنسور دور موتور خودرو است و جهت برطرف شدن این مشکل نیاز به تعویض دارد.

احمد ارباب
احمد ارباب
2 سال پیش

سلام،پراید مدل ۹۸دارم،موقع حرکت اولیه ماشین ریپ میزنه ،انگار ماشین خفه میشه و گاز نمی خوره بعد یهو خودش آزاد میکنه چند بار اینجوری میشه تا سرعت میگیره،همه سنسور هاش تست شده همه سالم هستن ،هر جا میبرم نمیتونن مشکلش رو حل کنن،،سنسور دریچه گاز،اکسیژن،دور موتور،مپ،،همه تعویض شدن،نظر شما در مورد این مورد چیه؟؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  احمد ارباب
1 سال پیش

با سلام ریب زدن خودرو در حال حرکت دلایل مختلفی می تواند داشته باشد که علاوه بر آنهایی که بیان نمودید بقیه را نیز به اختصار برایتان بیان خواهیم کرد: مشکل در سیستم اگزوز: سیستم اگزوز، از طریق منیفولد (چندراهه) اگزوز، گازهای خروجی را از سرسیلندر جمع می‌کند و مانند یک قیف، این گازها را به‌سمت بیرون از سیلندرها هدایت می‌کند. در آنجا، گازها از طریق لوله جلویی آزاد می‌شوند و به مبدل کاتالیزوری انتقال می‌یابند. مبدل کاتالیزوری با حذف عناصر مضر گازها مانند مونوکسید کربن و مونوکسید هیدروژن، آنها را به گازهای بی‌اثر تبدیل می‌کند. در نهایت این گازها… خواندن ادامه ...

رضا
رضا
در جواب  کیان باتری
1 سال پیش

الان مهندس مشکل از چی میتونه باشه منم پراید دارم چند وقتی ماشینم دو کار میکرد را تمیز کردن سنسور دور موتور و شستن شمع ها درست شد ولی بلو همین مشکلی که دوستمون گفتن پیش اومد موقع شتاب مکث میکنه ازاد میکنه شتاب میگیره کولر میگیری اول گاز دادن گاز نمیخوره پت پت باید با گاز بازی کنی تا گاز بخوره تو دور بالا هم مکث میکنه یا دل میزنه

محمدرضا
محمدرضا
در جواب  رضا
1 سال پیش

مغزی پمپ بنزین

هاکان
هاکان
در جواب  رضا
1 ماه پیش

اشکال از صافی داخل پمپ بنزین هستش که خیلی آشغال گرفته و همینطور احتمالا مغزی پمپ بنزین نیم سوز شده

محمدرضا
محمدرضا
در جواب  احمد ارباب
1 سال پیش

فشارمغزی پمپ بنزین .برق کویل دوبل وتست کن

هاکان
هاکان
در جواب  احمد ارباب
1 ماه پیش

سلام دوست عزیز اشکال ماشین از سوخت رسانی هستش که اول کم میاد و به یکباره سوخت زیاد میشه و شتاب ماشین خیلی بالا می‌ره عیب از صافی داخل پمپ بنزین هستش که خیلی آشغال گرفته و همینطور احتمالا مغزی پمپ بنزین نیم سوز شده این موارد چک کنید مشکل برطرف میشه

رحمن
رحمن
2 سال پیش

توضیحات بسیاااار عالی و مفید، بیست

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  رحمن
2 سال پیش

با سلام
درود بر شما، بسیار خرسندیم که مطالب موجود در این مقاله برای شما مفید واقع شده و رضایت شما را جلب نموده است.

کوروش مرادی
کوروش مرادی
2 سال پیش

سلام باعرض پوزش ومعذرت وعذرخواهی از شما سروران عزیز و گرامی وزحمت کشان جامعه‌ ی بافرهنگ وبا اصالت ایران آریایی.. ماشین پژوپارس مدل ۹۴پارس xu7دوگانه شرکتی هست موتور ماشین دقیقا بدون افت کارمیکند اما ۹۰درصد اوقات دورموتور کار نمیکنه وصفر میباشد بقیه وقت‌ها کاملا دورموتور درست هست اغلب زمانی دورموتور می افتد ک همراهش،آمپر بنزین هم خالی نشون میده وچراغ چشمک زن بنزین علامت میزنه …..می‌شود راهنمایی ام کرد تا بتوانم درستش کنم چندین برق کشی وتنظیم موتوری وهم بردم خیلی زیاد اما هیچ کسی تشخيص نداده ک علت درست کارکردن دورموتور چیست…باسپاس،قدردان زحمات شبانه‌روز ی وبی دریغ شما اساتید… خواندن ادامه ...

آخرین ویرایش 2 سال پیش توسط کوروش مرادی
سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش