سنسور دور موتور خودرو و علائم خرابی آن چیست؟

3.1
(1358)

یکی از قطعات مهم در خودروهای انژکتوری، سنسور دور موتور خودرو یا سنسور موقعیت میل لنگ می باشد که به ESS نیز مشهور می باشد. این سنسور وظیفه تشخیص و گزارش لحظه ای دور موتور به ECU را دارد و به همین جهت در امر حرکت خودرو، نقش بسیار پررنگی را ایفا می کند.

سنسور سرعت خودرو یا سنسور دور موتور engine speed sensor دستگاهی است که داده ها را با توجه به سرعت چرخش موتور شما گرفته و به سیستم کامپیوتری خودروی شما یا همان ECU ارسال می کند.

سنسور سرعت، چرخش موتور خودروی شما را با توجه به سرعت چرخش میل لنگ تشخیص می دهد. اگر این سنسور در معرض خطر قرار گرفته باشد، وسیله نقلیه شما با مشکلاتی مواجه خواهد شد که شامل روشن شدن چراغ چک موتور و جلب توجه شما، غیرفعال شدن کروز کنترل و تعویض دنده شدید یا نامناسب است.

تصویر سنسور سرعت موتور
تصویر سنسور سرعت موتور

در صورت عدم کارکرد صحیح و خرابی سنسور دور موتور، خودرو به درستی کار نخواهد کرد و در گاهی موارد خودرو استارت می خورد اما روشن نخواهد شد. در ادامه این مطلب از کیان باتری سعی داریم تا در رابطه با این قطعه اطلاعات کاملی را در اختیار علاقه مندان قرار داده و به بررسی سنسور دور موتور و عیب یابی خرابی آن بپردازیم.

جهت مشاهده جدیدترین قیمت باتری ماشین در ایران کلیک کنید!

سنسور دور موتور چیست؟

ESS CrankShaftSensor 01 سنسور دور موتور خودرو و علائم خرابی آن چیست؟
سنسور دور موتور خودرو چیست؟

سنسور دور موتور یا سنسور موقعیت میل لنگ (Crankshaft position sensor) که Engine Speed Sensor یا ESS نیز نامیده می شود یک قطعه الکتریکی نسبتاً مدرن در موتورهای درون سوز است که داده های موقعیت مکانی پیستون و سرعت دورانی میل لنگ را بدست می آورد.

این داده ها به قسمتی به نام واحد فرمان موتور منتقل شده و موتور از آنها برای مدیریت زمان در سامانه جرقه زنی و دیگر فرایندها استفاده می کند. در نسل قبلی خودرو ها قبل از اینکه حسگر موقعیت الکتریکی مورد استفاده قرار گیرد، دلکو وظیفه تنظیم زمان جرقه زنی را در موتور بر عهده داشت.

این سنسور ممکن است در جلوی موتور و نزدیکی پولی میل لنگ یا در قسمت عقب موتور روی پوسته کلاچ و در نزدیکی فلایویل قرار گرفته باشد که وضعیت میل لنگ را نسبت به نقطه مرگ بالا تعیین و علائم را به ای سی یو ارسال میدارد. ای سی یو برای پاشش صحیح و جرقه صحیح از این علائم استفاده می کند

crankshaft angle sensor سنسور دور موتور خودرو و علائم خرابی آن چیست؟
محل قرارگیری سنسور موقعیت میل لنگ

عملکرد سنسور دور موتور

سنسور دور موتور قطعه ایست الکتریکی مغناطیسی که در مقابل چرخ دندانه داری که روی فلایول قرار دارد، نصب شده است. اجزای تشکیل دهنده این سنسور، آهن ربا، سیم پیچ مسی و یک هسته از جنس آهن می باشد.

هنگام چرخش چرخ دنده، میدان مغناطیسی ایجاد شده در سنسور، یک موج سینوسی ایجاد و به سمت ECU ارسال می کند. سپس ECU با محاسبه میزان دامنه و فرکانس دریافت شده، میزان دور موتور خودرو را بدست می آورد.

این داده های ارسال شده علاوه بر تنظیم دور موتور باعث می شود تا ECU، زمان دقیق جرقه زنی در موتور (استارت) را نیز بدست آورده و از این طریق زمان دقیق پاشش سوخت را به انژکتورها اعلام نماید.

در نسل های پیشین خودروها، وظیفه بدست آوردن زمان دقیق جرقه زنی بر عهده دلکو بود که باعث ایجاد مشکلاتی می گردید. به طور کلی محاسبه دور موتور، تنظیم دور موتور آرام و ارسال اطلاعات زمان جرقه زنی، از وظایف اصلی سنسور موقعیت می باشد. در ذیل نیز وظایف این قطعه حیاتی در موتور خودرو شرح داده شده است.

اجزای سنسور سنسور دور موتور خودرو و علائم خرابی آن چیست؟
ساختار سنسور دو موتور یا سنسور موقعیت میل لنگ در خودرو

وظایف سنسور دور موتور

1- اعلام حرکت فلایویل به ECU که می تواند منتج از انجام استارت و یا هل دادن خودرو در دنده باشد

  • تذکر مهم بنا به ویژگی بالا خودرو های انژکتوری را با هل دادن نیز می توان روشن نمود که البته ما آن را در پژو توصیه نمی کنیم. زیرا در خودرو پژو که تسمه لاستیکی دندانه دار استفاده شده، ضربه محکم رها کردن ناگهانی پدال کلاچ می تواند با توجه به اینرسی میل سوپاپ باعث در رفتن یک یا دو دندانه تسمه از روی دندانه های پولی شود و در این حالت خودرو بدون اینکه ایرادی را توسط دستگاه های عیب یاب اعلام کند دیگر قابل تنظیم نخواهد بود.

2- اعلام نقطه مرگ بالا به ECU جهت تحریک آن به صدور دستور های پاشش انژکتور و ایجاد جرقه.
3- اعلام دور موتور به دورسنج از طریق ECU.
4- ارائه آوانس استاتیکی به ECU.

بصورت خلاصه محاسبه زمان جرقه، محاسبه و تنظیم دور آرام، تشخیص حالت موتور از وظایف و کاربردهای اصلی سنسور دور موتور یا سنسور موقعیت میل لنگ است.

اهمیت سنسور سرعت موتور

سنسور سرعت موتور در وسایل نقلیه مختلف نقش مهمی را ایفا می کند زیرا اطلاعات حیاتی را به ECU (واحد کنترل موتور) برای کنترل عملکردهای مختلف موتور می دهد. با نظارت بر سرعت موتور، این سنسور به ECU اجازه می دهد تا تنظیمات دقیقی در پارامترهایی مانند زمان جرقه زنی پاشش سوخت و موارد دیگر انجام دهد. که در نهایت تضمین می کند که موتور عملکرد بهینه دارد، سوخت را به طور موثر مصرف می کند و به طور موثر آلایندگی ها را مدیریت می کند.

اگر سنسور دور موتور وجود نداشت، ECU فاقد اندازه گیری RPM (دور در دقیقه) بود که این موضوع می تواند منجر به احتراق ناکارآمد سوخت و سایر مسائل مربوط به عملکرد شود. علاوه بر این، هرگونه مشکل در سنسور دور موتور نیز می‌تواند بر سیستم‌هایی که به داده‌های RPM متکی هستند، مانند سرعت‌سنج و تعویض دنده، تأثیر بگذارد.

نقش واحد کنترل موتور (ECU)

برای درک نحوه عملکرد سنسور دور موتور، درک نقش واحد کنترل موتور (ECU) مهم است. ECU که اغلب به عنوان “مغز” وسیله نقلیه شما شناخته می شود، مسئول تنظیم جنبه های عملکرد موتور است و ورودی را از سنسورها از جمله سنسور دور موتور به منظور تصمیم گیری و تنظیمات آگاهانه جمع آوری می کند.

داده های ارائه شده توسط سنسور دور موتور توسط ECU برای محاسبه RPM (دور در دقیقه) موتور استفاده می شود. این اطلاعات در تعیین عواملی مانند زمان تزریق سوخت، زمان جرقه زنی و سایر عناصری که مستقیماً بر عملکرد موتور شما تأثیر می گذارند، بسیار مهم هستند. با نظارت بر سرعت موتور، ECU می‌تواند تنظیمات بلادرنگ را برای به حداکثر رساندن راندمان سوخت، توان خروجی و عملکرد کلی موتور خودروی شما انجام دهد.

محل قرارگیری سنسور سرعت موتور

سنسور دور موتور معمولاً نزدیک به میل لنگ یا چرخ فلایویل در نزدیکی دندانه ها یا بریدگی های روی چرخ یافت می شود. قرار گرفتن در این محل، سنسور را قادر می سازد تا به طور دقیق سرعت و موقعیت میل لنگ را اندازه گیری و تعیین کند. در وسایل نقلیه، این سنسور خاص بسته به هدف و مکان آن ممکن است به عنوان سنسور موقعیت میل لنگ یا سنسور سرعت انتقال نیز شناخته شود.

%name سنسور دور موتور خودرو و علائم خرابی آن چیست؟
سنسور دور موتور نزدیک به میل لنگ یا چرخ فلایویل در نزدیکی دندانه ها یا بریدگی های روی چرخ قرار دارد

محل سنسور میل لنگ پراید

مکان نصب این سنسور در خودروهای انژکتوری متفاوت است که به سه گروه تقسیم بندی می شود و به ترتیب پیشرفت خودروهای انژکتوری، شرح داده می شود.

  • در خودروهای انژکتوری که دارای دلکو بوده و حسگر دور موتور در داخل دلکو نصب می شود و از طریق چرخش میل دلکو و حرکت صفحه مشبک دور موتور ( به ازای هر سیلندر 20 عدد سوراخ و یا جمعا برای چهار سیلندر به تعداد 80 عدد سوراخ، روی صفحه مشبک تعبیه شده است ) توسط دیود و فتودیود به واحد کنترل الکترونیکی ( ایسیو ) ارسال می شود مانند پراید انژکتوری مدل کیا ( زیمنس قدیم )
  • در خودروهایی که این سنسور بر روی پوسته کلاج نصب می شود و اطلاعات دور موتور را از روی دندانه های فلایویل دریافت می کنند که در اکثر خودروهای انژکتوری اینگونه می باشد : پراید (ساژم و زیمنس ) پیکان، پژو 405، 206، سمند، زانتیا و …
  • در خودروهای جدید انژکتوری این سنسور در جلوی موتور روی قاب تسمه یا زنجیر تایمینگ ( تسمه تایم ) نصب می شود و سنسور دور موتور اطلاعات دور موتور را از روی چرخ دنده ای که در پشت پولی سر میل لنگ تعبیه شده است دریافت می کند مانند خودروهای بنز و تویوتا جدید

engine speed sensor : ESS
‏یا crankshaft position : CKP

هر دو اصطلاحاتی اند که به این سنسور اطلاق میشود

انواع سنسور موقعیت میل لنگ

  1.  نوری
  2.  IC اثر هال
  3. القائی (مغناطیسی)
ISACO RPM Sensor Intro سنسور دور موتور خودرو و علائم خرابی آن چیست؟
سنسور دور موتور نوع القائی متداول ترین نوع بخصوص در خودروهای ایرانی است.

خرابی سنسور دور موتور

اثرات خرابی سنسور دور موتور خودرو

در صورت خرابی (سوختن) سنسور، در اکثر خودروها موتور خاموش شده و روشن نمی‌شود. البته در بعضی از مدل‌ها مانند سنسور دورموتور طرح زیمنس با خرابی سنسور، خودرو به کمک سنسور موقعیت میل سوپاپ روشن شده ولی دور موتور از 3000rpm بالاتر نمی‌رود.

نمایش ارقام نامربوط  در روی دور سنج. به عنوان مثال با روشن شدن خودرو در حالیکه عادی است عدد ۳۵۰۰ دور در دقیقه را نشان می دهد و با فشردن پدال گاز بجای افزایش، دور کاهش میابد.

در خیلی از مواقع هنگام عیب‌یابی دیده شده است که علت روشن نشدن خودرو از طریق سنسور دورموتور به علت سوختن این سنسور نبوده بلکه به دلیل کثیفی یا جرم گرفتن جلو سنسور و یا جمع شدن براده در قسمت جلوی سنسور (به‌علت شستشو نشدن فلایویل پس از تراش دنده‌ها) و یا مناسب نبودن فاصله بین سر سنسور و دنده‌های فلایویل. و یا به‌علت اندازه نبودن پیچ نگه‌دارنده سنسور روی پوسته کلاچ و یا درست تراش نخوردن پوسته کلاچ می‌باشد.

فاصله بین سر سنسور و دنده‌های روی فلایویل بین ۰/۵ الی ۱/۵ میلی‌متر می‌باشد.

crank sensor large سنسور دور موتور خودرو و علائم خرابی آن چیست؟
رفع خطای سنسور دور موتور

نشانه های معیوب بودن سنسور سرعت موتور

مانند هر قطعه دیگری، در یک خودرو، سنسور دور موتور می تواند با گذشت زمان دچار مشکل شود. توجه به علائمی که می توانند معیوب بودن حسگر را نشان دهند بسیار مهم است. چند نشانه رایج از خرابی سنسور دور موتور عبارتند از:

  • خودرو استارت می‌خورد ولی روشن نمی شود
  • قطع شدن پمپ بنزین زمانی که خودرو استارت می‌خورد
  • قبل از بالا رفتن دور موتور حالت کات آف ایجاد می‌شود
  • روشن شدن چراغ چک موتور

اگر سنسور دور موتور به درستی کار نمی کند، می تواند باعث روشن شدن چراغ چک موتور روی داشبورد خودروی شما شود. این چراغ سیگنالی است مبنی بر اینکه ممکن است مشکلی در یک یا چند قسمت از سیستم موتور خودروی شما وجود داشته باشد.

  • خرابی سرعت سنج یا دورسنج

سنسور دور موتور در ارائه اطلاعات به سرعت سنج نقش دارد. اگر مشاهده کردید که سرعت سنج شما سرعت را نشان نمی دهد یا اگر نوسان آن ممکن است نشان دهنده مشکل باشد، با سنسور دور موتور.

  • عملکرد ضعیف موتور

خرابی سنسور دور موتور می تواند باعث کاهش عملکرد موتور مانند کاهش قدرت، دور آرام و مشکل در استارت موتور شود. این مشکلات ممکن است به دلیل خوانش نادرست RPM رخ دهد که می تواند بر زمان سوخت و احتراق تأثیر بگذارد.

  • مشکلات تعویض دنده

سنسور سرعت موتور همچنین نقش مهمی در ارسال اطلاعات به ماژول کنترل دنده (TCM) دارد که به تعویض دنده خودرو کمک می کند. اگر مشکلی وجود داشته باشد، با سنسور دور موتور می‌تواند منجر به مشکلات تعویض دنده مانند تعویض دنده با تاخیر یا سفتی دنده شود.

  • مشکلات کروز کنترل غیرفعال و سرعت سنج

ممکن است کروز کنترل خودروی شما غیرفعال شود تا از خودروی شما در برابر خرابی سنسور سرعت محافظت کند. زیرا این قطعه خودرو فقط سرعت شفت ورودی و خروجی را کنترل نمی کند. بلکه کروز کنترل را نیز کنترل می کند. بنابراین بدون آن، یک کد خطا به ECU یا واحد کنترل موتور ارسال می شود. در واقع این یک خاموشی ایمن است.

اگر هر یک از این علائم را مشاهده کردید، بهتر است یک مکانیک ماهر خودروی شما را بررسی کند. یک متخصص می توانند مشکل را شناسایی کرده و تعیین کند آیا سنسور دور موتور نیاز به تعویض یا تعمیر دارد.

نشانه های خرابی سنسور دور موتور

در صورت خراب بودن سنسور دور موتور خودرو روشن نمی‌شود و پس از روشن شدن به سرعت خاموش می‌شود. البته گاهی اوقات ممکن است سنسور ESS خراب نباشد و به دلیل قرار گرفتن در بالای فلایول با براده آهن و روغن کثیف شده باشد که پس از تمیز کردن مشکل حل می‌شود.

اگر سنسور موتور خودرو کثیف باشد نمی‌تواند سیگنال‌های درستی به کامیپوتر ارسال کند برای تمیز کردن این قطعه باید آن را از موتور خارج کرده سپس نوک آن را تمیز و روغن کاری کنید در صورت برطرف شدن مشکل، خودرو روشن می‌شود اما اگر همچنان کد خطا در حافظه کامییوتر خودرو باشد باید آن را با دیاگ زدن حذف کرد.

در صورتی که بعد از تمیز کردن سنسور مشکل حل نشود باید نسبت به تعویض سنسور دور موتور اقدام کنید.

عیب یابی سنسور دور موتور

عیب یابی با دیاگ

نحوه عیب یابی سنسور دور موتور با دیاگ سنسور دور موتور خودرو و علائم خرابی آن چیست؟
عیب یابی سنسور دور موتور با دستگاه دیاگ

هنگام استارت زدن به دور موتور توجه داشته باشید. اگر عقربه دور موتور عدد صفر را نشان دهد یعنی سنسور میل لنگ خراب است. خرابی این سنسور ممکن است در خطای دور موتور نشان داده نشود که با استفاده از دستگاه دیاگ باید عیب یابی شود.

بیشتر بدانید: دیاگ خودرو چیست و نحوه دیاگ زدن ماشین

عیب یابی با دستگاه مولتی متر

pengukuran Hall effect sensor سنسور دور موتور خودرو و علائم خرابی آن چیست؟
عیب یابی سنسور موقعیت میل لنگ با دستگاه مولتی متر

ابتدا دستگاه مولتی متر را روی قسمت اهم قرار دهید و سپس سیم‌های مشکی و قرمز را در محل مربوطه وصل کنید و سپس سیم‌ها را روی پایه‌های یک و دو سنسور وصل کنید و مقدار مقیاس آن را مقایسه کنید. سنسور پایه با پایه قهوه‌ای بیشتر خودروها در حالت عادی ۳۸۰ تا ۴۲۰ است و مقاومت سنسور دور موتور پایه مشکی مانند پراید و نیسان وانت بین ۸۸۰ تا ۹۵۰ است.

تعمیر سنسور دور موتور خودرو

1- سنسوردور موتور را خارج کرده ونوک ان را از ذرات براده اهن وکربن وروغن تمیز کنید

2- سنسوردور موتور را با سنسور نو جایگزین کنید

سنسور دور موتور اگر خراب شود باعث می شود خودرو استارت بخورد ولی روشن نشود اولین نشانه خرابی برق سر وایر شمع نمی آید  برای چک کردن شما سوئیچ باز می کنید و با دمباریک یکی از وایرهای سر شمع را بیرون می کشید به یک نفر می گویید استارت بزند به فاصله ۳ سانت نزدیک به شمع می گیرد و اگر جرقه نزد سنسور دور موتور خراب هست.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
267 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
جواد
جواد
2 سال پیش

سلام قربان.ممنونم از مطلب خوبتون.هنگام حرکت دور سنج میاد روی صفر و ماشین کم گاز میخوره یکم و خاموش رو‌شن میکنم موقتا درست میشه مشکل از کجاس از سنسور میلنگه!؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  جواد
1 سال پیش

با سلام
مشکلی که بیان نمودید دلایل مختلفی می تواند داشته باشد از جمله خرابی اسپر موتور، خرابی سنسور دریچه گاز و خرابی سنسور دور موتور و …
برای بررسی و عیب یابی این مشکل حتما توصیه می گردد به یک متخصص یا کارشناس برق خودرو مراجعه نمائید.

رضا
رضا
در جواب  جواد
1 سال پیش

من ماشین تیبا دارم وقتی تو ترافیک هستم نیم کلاچ ک حرکت میکنم دورموتور میاد پایین انگار کم میاره..استوپر و سنسور دریچه گاز عوض کردم.لطفا راهنمایی کنید ممنون میشم

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  رضا
1 سال پیش

با سلام
مشکلی که بیان نمودید دلایل مختلفی می تواند داشته باشد که برای عیب یابی حتما بایستی به یک متخصص مراجعه نمائید.
اما پیش بینی می شود مشکلی که بیان نمودید مربوط به ضعیف شدن دیسک و صفحه کلاچ خودرو باشد. حرکت کردن با دور موتور بالا (پرگاز) برای جلوگیری موقتی از این مشکل برای شما توصیه می شود.

محمد
محمد
2 سال پیش

سلام استاد ماشین من پراید ۱۱۱ مدل ۹۳ یورو ۴ تو گرما ماشین گاز نمیخوره دور موتور بالا تر از ۳ نمیره تو راه هم از ۳ رد میشه دور موتور ریپ میزنه ولی هوا خنک باشه نمیشه اینجوری مکانیک دیاگ میزنه میگه مشکلی نداره.
خواستم بدونم علائم خرابی سنسور دور موتور چیه؟ لطف میکنید یه راهنمایی کنید ببینم علت از چیه.

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  محمد
1 سال پیش

با سلام
علائم خرابی سنسور دور موتور به صورت مختصر برای شما بیان شده اند:
خودرو استارت می‌خورد ولی روشن نمی شود
نمایش ناصحیح دور موتور خودرو در زمان روشن بودن ماشین
قطع شدن پمپ بنزین زمانی که خودرو استارت می‌خورد
قبل از بالا رفتن دور موتور حالت کات آف ایجاد می‌شود
دور سنج به درستی کار نمی‌کند و ثابت ماندن یا حرکت نکردن دور سنج از یک دور موتور مشخص

حسن
حسن
در جواب  محمد
1 سال پیش

سنسور دور موتور خراب است، من همین مشکل رو داشتم ماشین وقتی سرد بود مشکل نداشت ولی گرم که میشد سیلندر ۱ و ۴ از کار می افتاد و موتور با دو سیلندر با تکون و پرت پرت کار میکرد چون برق به کویل ۱ و ۴ نمی رسید سوخت محترق نشده میرفت سر کاتالیزور مشتعل میشد و کاتالیزور از شدت گرما سرخ میشد. با تعویض سنسور دور موتور مشکل حل شد. البته بعد اینکه دیاگ زدم. ماشین ریو بود البته. اینجور مواقع خودرو رو پیش هر مکانیک نباید برد چون بعضی هاشون با سعی و خطا میرن جلو و… خواندن ادامه ...

م. م
م. م
در جواب  حسن
9 ماه پیش

پیش کی بردی کدوم شهری

ممل خان
ممل خان
2 سال پیش

سلام. 405 مدل هشتادو شش دارم، وظیفه سنسور دور موتور چیه؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  ممل خان
2 سال پیش

با سلام
وظایف سنسور دور موتور به طور خلاصه عبارتند از:
1- اعلام حرکت فلایویل به ECU که می تواند منتج از انجام استارت و یا هل دادن خودرو در دنده باشد.
2- اعلام نقطه مرگ بالا به ECU جهت تحریک آن به صدور دستور های پاشش انژکتور و ایجاد جرقه.
3- اعلام دور موتور به دورسنج از طریق ECU.
4- ارائه آوانس استاتیکی به ECU.
به صورت خلاصه محاسبه زمان جرقه، محاسبه و تنظیم دور آرام، تشخیص حالت موتور از وظایف و کاربردهای اصلی سنسور دور موتور یا سنسور موقعیت میل لنگ است.

جباری
جباری
2 سال پیش

سلام سمند ۸۴ ال ایکس تک سوز برق به پمپ بنزین نمیرسه. سنسور اینرسی چک شد و سالم سنسور موقعیت میل لنگ تمیز کردم و چک کردم سالم رله دوبل رو رو عوض کردم. باطری رو هم ۴ الی ۵ ساعت جدا کردم تا خطاهای شاید پاک شه. ولی همچنان برق به پمپ نمیرسه و چراغ چک روشنه. مستقیم هم برق به پمپ دادم و ماشین روشن میشه ولی همبن که برق پمپ رو قطع می کنم خاموش میشه . لازم به توضیح که وقتی سر باطری رو در میارم و مجددا وصل می کنم ، چراغ راهنماها همگی چند… خواندن ادامه ...

شهرام ماکو
شهرام ماکو
در جواب  جباری
2 سال پیش

سلام ماشین من ۲۰۶ هست مدتی پیش دقیقا همین مشکلو داشت که دو تا مجموع سیم های اصلی کنار باطری سوکتاشون شدیدا سولفاته شده بودند،با اسپری انژکتور شور شستم درست شد

K&k
K&k
در جواب  جباری
1 سال پیش

پرایده من چند ماه پیش توی جاده همین بلا رو سر من آورد، تا صبح با ماشین ور رفتم دم دمای صبح یه سوکت بزرگ داره که برق رله دوبل رو تامین میکنه بدون اطلاع داشتن که واسه چیه بازش کردم دیدم یکی از پایه هاش آب کرده، پایه رو درست کردم مشکل ماشینم حل شد و برق رله دوبل وصل شد

علی رضا
علی رضا
در جواب  جباری
7 ماه پیش

قطعا سیم کشی ، مرحله به مرحله چک کنید ببینید برق از رله دوبل به سوییچ اینرسی می‌ره بعد از سوییچ اینرسی به پمپ یا قبل فیوز و بعد فیوز بهترین حالت نقشه مدل انژکتور ماشینتون رو از اینترنت دانلود کنید بعد دقیقا از روی نقشه اول بین کامپیوتر و رله دوبل و سوییچ اینرسی و فیوز و پمپ رو چک کنید از هر کجا که مطمئن شدید برق میاد برین قسمت بعدی بین هر قسمت قطع بود از روی نقشه نگاه کنید سیمها از کدوم دسته سیم و از کجا میرن باز کنید و رفع عیب کنید یا اول… خواندن ادامه ...

حسین
حسین
2 سال پیش

سلام خسته نباشید پژو206 دارم. پمپ بنزین کامل نوکردم. 6ماه میشه. خودبه خود توجاده حالتی که سوخت کم میاره اشغال گرفته باشه این حالتی هست.

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  حسین
2 سال پیش

با سلام
این مشکلی که بیان نمودید دلایل متعددی می تواند داشته باشد که از جمله مهمترین آنها خرابی پمپ بنزین و اتصالات آن، سیستم انژکتور، سنسورهای موتور و بسیاری دلایل دیگر می باشد.
برای عیب یابی و رفع ایراد خودروی خود حتما باید به یک متخصص مراجعه نمائید تا خودروی شما بررسی و چکاپ گردد.

Mikail
Mikail
در جواب  کیان باتری
8 ماه پیش

ماشینم منم همینجوریه دیاگ هم نشون نمیده فقط یهویی حین حرکت حالت خفه کم اوردن ماشینو پدال گاز زیر پامو حس میکنم علتشو فهمیدی ممنون میشم راهنماییم کنی9359963433

حامد
حامد
2 سال پیش

سلام تیبا صفر کیلومتر با کارکرد 400 کیلومتر یه روز اول صب که استارت زدم با یه صدایی روشن شد و موتور به شدت میلرزید من فکر کردم اصلا سوپاپ بریده مثل حالت سه کار کردن، نمایندگی اول گفت سنسور اکسیژنه بعد گفت سنسور دور موتوره خلاصه بدون عوض کردن هیچکدوم چون نداشتن و تمیز کردن سنسور و شمع ها به گفته خودشون ماشین درست شد (من احساس میکنم ماشین خودش درست شد بدون انجام کاری روش) تا الان که حدود 8 هزار کیلومتر رفته باز الان احساس میکنم سنگین استارت میخوره و وسط استارت مثل اینکه باتری ضعیف باشه… خواندن ادامه ...

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  حامد
1 سال پیش

با سلام
مشکلی که بیان نمودید دلایل مختلفی از جمله ضعف باتری، خرابی استارت یا خرابی سوئیچ را می تواند داشته باشد.
اما توصیه می شود برای بررسی و رفع ایرادات احتمالی دیگر حتما به نمایندگی های مجاز خدمات پس از فروش شرکت سایپا مراجعه نمائید.
یا در صورت عدم دسترسی به یک متخصص یا کارشناس خبره مراجعه نمائید.

امین
امین
2 سال پیش

سلام
وظیفه سنسور دور موتور چیه؟
محل قرارگرفتن سنسور دور موتور کجاست؟
اینم بگم ماشین پرایده ۱۳۱
لطفا راهنماییم کنید

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  امین
1 سال پیش

با سلام وظایف سنسور دور موتور به شرح زیر هستند: 1- اعلام حرکت فلایویل به ECU که می تواند منتج از انجام استارت و یا هل دادن خودرو در دنده باشد. 2- اعلام نقطه مرگ بالا به ECU جهت تحریک آن به صدور دستور های پاشش انژکتور و ایجاد جرقه. 3- اعلام دور موتور به دورسنج از طریق ECU. 4- ارائه آوانس استاتیکی به ECU. کلا وظیفه سنسور دور موتور به صورت خلاصه شامل محاسبه زمان جرقه، محاسبه و تنظیم دور آرام، تشخیص حالت موتور از وظایف و کاربردهای اصلی سنسور دور موتور یا سنسور موقعیت میل لنگ است. محل قرارگیری… خواندن ادامه ...

محمدعلی
محمدعلی
2 سال پیش

سلام مهندس…. اقا من ماشینم چراغ چک روشن شده و روشن میکنم پت پت کار‌میکنه…. بعد موتورمم لرزش شدید پیدا کرده… مدل ماشینم ۲۰۶ تیپ ۵ مدل ۹۶ … موتور ماشین سه کار میکنه انکار ایراد از کجاست؟

مهرشاد
مهرشاد
در جواب  محمدعلی
1 سال پیش

منم همین مشکلو دارم با سمند ef7ماشین پت پت میکنه شمع وایرم عوض کردم ولی بازم ماشین جون نداره و پت پت میکنه

محمدعلی
محمدعلی
در جواب  مهرشاد
11 ماه پیش

سلام.اگر فقط همون اول پت پت میکنه واشر سر سیلندر نیم سوز شده و موقع استارت یک یا دو تا از پیستونها کار نمیکنه.

Milad Heydari
Milad Heydari
در جواب  مهرشاد
2 ماه پیش

کویل. خودرو تست بشع

علی
علی
در جواب  محمدعلی
7 ماه پیش

یکی از سوزن هات ایراد داره

اسماعیل پیمایی
اسماعیل پیمایی
2 سال پیش

سلام وقت شما بخیر
ماشین زانتیا دارم در حالت درجا دور موتور روی صفر هست ولی در حرکت مشکلی نداره علت از چی میتونه باشه ممنون میشم راهنمایی کنید.
ممکنه عقربه دور موتور بد جا زده شده باشه ؟
یا ایراد چیز دیگه هست؟

ابوبکر
ابوبکر
2 سال پیش

سلام اصطلاح OEM در صنعت ماشین و باتری به چه معنی هستش؟

آخرین ویرایش 2 سال پیش توسط ابوبکر
کیان باتری
کیان باتری
در جواب  ابوبکر
2 سال پیش

با سلام OEM مخفف Original Equipment Manufacturer و به معنای “تولیدکنندگان قطعات اصلی” است که برای باتری به معنای تولیدکنندگان باتری ماشین است. باتری های OEM به معنی باتری های فابریک ماشین هستند که بر اساس طراحی ماشین توسط تولیدکنندگان باتری بر اساس شرایط و استانداردهای ماشینسازان مطابق با نوع و تکنولوژی ماشین تولید می شود و بر روی ماشین نصب می گردد. این باتری های فابریک جزئی از قطعات اصلی و طراحی شده یک ماشین هستند. تآمین باتری های مورد نیاز ماشین سازان از جمله بازارهای موجود برای تولیدکنندگان باتری می باشد که موضوع بسیار قابل توجهی است، چرا… خواندن ادامه ...

یاس
یاس
2 سال پیش

سلام دورموتور پراید ساژم من از ۵هزار بیشتر گاز نمیخوره کات اف نمیحوره چند روزه اینجوری شده دیاگ هم زدم میگن ایرادی نداره لطفا راهنمایی کنید

ابوالفضل
ابوالفضل
در جواب  یاس
1 سال پیش

ماشین منم همینجوریه درست نشده اگه درست کردی به منم بگو

Milad Heydari
Milad Heydari
در جواب  ابوالفضل
2 ماه پیش

سنسور اکسیژن خرابه

افشین
افشین
2 سال پیش

سلام
ماشین من تیبا است.مدتیه خوب روشن نمیشه یعنی مثل زمانی که سالم بود با یک تک . برای روشن کردن باید همزمان با استارت به گاز هم فشار بیارم تا روشن بشه . بعضی وقتا هم بعد از روشن شدن با لرزش همراهه. جدیداً هم که حین حرکت موقع ترمز گرفتن و کاهش سرعت خاموش میشه .هیچکس هم تا حالا عیبش رو پیدا نکرده . شما چیزی به نظرتون نمی رسه .

علی
علی
در جواب  افشین
2 سال پیش

مپ سنسور و استوپر انزکتور رو تمیز و چک کن.

Shahrokh
Shahrokh
در جواب  علی
1 سال پیش

موتور پله ای رو تمیز کن یا سنسور دریچه گاز ایراد داره

مجید
مجید
در جواب  افشین
2 سال پیش

سلام یا صافی بنزین کثیف شده یا مغزی پمپ بنزین آخرای عمرشه من یک سال این مشکل رو داشتم تا علتش رو پیدا کردم

رضا
رضا
در جواب  افشین
1 سال پیش

سلام واسه منم همینم بود.استوپر زیمنس انداختم درست شد

behi
behi
در جواب  افشین
11 ماه پیش

فقط استپر خراب است، همین

محمد
محمد
2 سال پیش

سلام ماشین من روی گاز اصلا جون نداره و عطسه میزنه از روی گاز میپره علتش چیه
ماشین هم پیکان وانت مدل ۹۰

زروان
زروان
در جواب  محمد
1 سال پیش

شمع و
وایر بررسی شود در صورت تعویض شمع و وایر دوگانه سوز خریداری شود

عباس
عباس
2 سال پیش

سلام پژو ۴۰۵ تی یو فایو موتور خیلی بد کار میکنه و دورموتور هم روی صفر حرکت نمیکنه ولی گاز میخوره البته مدتی هم دریچه گازش مشکل داره ممکنه ایراد از دریچه گاز باشه؟

محمد
محمد
2 سال پیش

سلام ماشین چند استارت میخوره روشن نمیشه وقتی هم که روشن میشه یکی دوثانیه لرزش داره بعد صاف میشه

علی مهرمند
علی مهرمند
در جواب  محمد
2 سال پیش

سنسور مپ رو چک کن سنسور رو از مدار بردار استارت بزن اگر ماشین راحت روشن شد بدون مشکل سنسور مپ خرابه

Mina
Mina
2 سال پیش

این سنسور ربطی به بخار موتور ماشین هم داره؟!

مصطفی کاظمی پور
مصطفی کاظمی پور
2 سال پیش

سلام
من تسمه تایم عوض کردم، بلافاصله بعداز یک کیلو متر چراغ چک روشن شد، بردم دیاگ زدم، گفتند سنسور میلنگ خطا میده، الان مشکل از کجاست؟ سنسور میلنگ یا تنظیم نبودنِ تسمه تایم؟

حسن
حسن
در جواب  مصطفی کاظمی پور
1 سال پیش

والا ماشین من هم ال نوده تسمه تایم عوض کردم بعدش این مشکل سنسور را پیدا کرده بعد از کلی دردسر که اول پمپ بنزینشا عوض کردیم و وای تا سیم سنسور را میکشیم روشن میشه معلوم نیست از سوکته از سنسوره از ای سی یو یا روی قاب تسمه تایم فیشی چیزی داره

وحید
وحید
در جواب  حسن
1 سال پیش

تسمه تایمت رو سفت بستن ببر یه خورده شل کنه

حسن
حسن
در جواب  وحید
1 سال پیش

حالا خیلیم شل نکنی باز صدای لاپ لاپ بده هاااااا

مسعود نقدی سده
مسعود نقدی سده
2 سال پیش

سلام من پژو ۴۰۵مدل ۹۸دوگانه دارم وقتی پارو از روی گاز برمیدارم دورموتور میاد پایین بعد با فشار دادن پدال گاز ماشینم ی تکونی میخوره بیشتر هم توی دنده ۱و۲بخصوص تو ترافیک باشم بیشترهشمع و وایر هم عوض کردم با استپر ولی فایده نداشت به نظرتون چیکار کنم

حسن
حسن
در جواب  مسعود نقدی سده
2 سال پیش

دقیقا ماشین من هم این مشکل رو داره لطفا اگه ایرادشو پیدا کردین به منم اطلاع بدین خستم کرده ممنون میشم

مهدي
مهدي
در جواب  حسن
1 سال پیش

1- فيوزهاي داخل ecu توسط تعميركار تون آپ چك شود .( 90 درصد )
2- سنسور دور موتور و سنسور ميل بادامك حتما فابريك خريداري شود. ( 10 درصد )

کوروش
کوروش
در جواب  مسعود نقدی سده
1 سال پیش

سیم های استپر رو چک کن. دوم سنسور کیلونتر و سیم هاش

علیرضا
علیرضا
در جواب  کوروش
1 سال پیش

سلام ماشین من پراید هست ماشین تک استارداست روشن میشه ولی عقربه دورموتورو امپربنزین اصلا تکان نمیخورن عقربه بنزین هم خالی نشان می‌دهد هردو عقربه دورموتورو بنزین پایین ثابت هستند ظبط ماشین تم از کا افتاده برف پاکن و شیشه ها سرعت باورنکردنی دارند معلوم هست مشکل چیه ممنون

هادی
هادی
در جواب  مسعود نقدی سده
1 سال پیش

منم همین مشکلرو دارم اگه راحلشو پیدا کردی بمنم بگو بنظرتون بیگ تری انجام بدم درست میشه ؟

محمد
محمد
در جواب  مسعود نقدی سده
1 سال پیش

سلام احتمالا اگه توی دنده های دیگه اوکی هستش از پمپ بنزین هستش

وحید
وحید
در جواب  مسعود نقدی سده
1 سال پیش

سنسورکیلومتر شمار و سوکت را عوض کنید.

علی
علی
در جواب  مسعود نقدی سده
7 ماه پیش

سنسور کیلومتر اگه ایراد داشته باشه ماشین حرکت نرم و روانی نخواهد داشت توی دنده یک و دو تقه میزنه

Bavi
Bavi
2 سال پیش

سلام خودرو سمندXU7 دارم عقربه دور موتور هنگام استارت بالا نمیاد ‌ماشین حدود ۲۵ ثانیه استارت میخوره بعد روشن میشه و دور موتور صحیح نشون میده هرچی که بگید نو کردم جز سنسور دور موتور

حسام
حسام
در جواب  Bavi
2 سال پیش

فشنگی اب خودروتونو عوض کنید

حسیک
حسیک
در جواب  Bavi
1 سال پیش

احتمالا فشارشکن پمپ بنزینت خرابه بنزینو نگه نمیداره خیلی استارت میخوره اگه میخای مطمعن بشی قبل از استار دوبار سویچ رو بچرخون صدا پم که قط شد استارت بزن ببین سریع روشن میشه یا نه

محمد
محمد
2 سال پیش

سلام
ماشینم خطای سنسور دور موتور نشان میده سیم کشی تست شده ، سنسور ۳ تا عوض شده ، ایسیو عوض شده ، فلاویل عوض شده ، ولی بازم همون خطای سنسور دور موتور میده دلیلش چی میتونه باشه

امراه
امراه
در جواب  محمد
2 سال پیش

سلام منم همین مشکلو دارم اگه علتش رو پیدا کردین بکنم بگین منم اگه پیدا کردم مشکلو بشما اطلاع میدم

تایماز
تایماز
در جواب  امراه
1 سال پیش

دقیقا مشکل منم هست ۲۰۶ تیپ ۶ دارم دور موتور ۵ ماشین ریپ میزنه

محمد
محمد
در جواب  امراه
10 ماه پیش

اگه ماشین ef7 هست خار سر میل لنگ له شده و پولی چند درجه تاب خورده و ماشین از تایم خارج شده

محمود
محمود
در جواب  امراه
7 ماه پیش

دنده فلایویل و بشورید

رسول کوهی
رسول کوهی
در جواب  محمد
2 سال پیش

کلا باید سیم های سنسور جدا کشید به ای سی یو

حمیدرضا
حمیدرضا
در جواب  محمد
2 سال پیش

سنسور دور موتور خراب بشه چه اتفاقی ممی افته؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  حمیدرضا
2 سال پیش

با سلام
در صورت خرابی (یا سوختن) سنسور، در اکثر خودروها موتور خاموش شده و روشن نمی‌شود.
البته در بعضی از مدل‌ها مانند سنسور دورموتور طرح زیمنس با خرابی سنسور، خودرو به کمک سنسور موقعیت میل سوپاپ روشن شده ولی دور موتور از 3000rpm بالاتر نمی‌رود.

ارسی
ارسی
در جواب  محمد
1 سال پیش

واسه من این طوری بود سمند ۸۸ ایکس یو سون دوگانه کارخانه باز کردیم موتور سوپاپ ترکونده بود موتور تعمیر کردیم خطای سنسور رفع شد

حسین
حسین
در جواب  محمد
1 سال پیش

سلام
نتیجه میگیریم ازسنسورنیست،مسیربین سنسورو ای سی یو اتصالی داره.ماشین منم سیم سنسور افتاده بودروی اگزوز اتصال کرده بود،سنسورتعویض شدجواب نداد،تااتصال راپیدا ورفع کردیم حل شد

شهرام
شهرام
در جواب  محمد
8 ماه پیش

سیم کشی داخل موتور

میلاد
میلاد
در جواب  محمد
7 ماه پیش

سلام من هم همین مشکل را پارسال داشتم سوکت ریل سوخت یه سوکت بزرگه که برق به همه جا بخصوص سوزن انژکتور میرسونه برای من هم خراب بود. دست بزن به سیم و سوکت ها اگه دیدی دور موتور بالا و پایین میشه عوض کن هم نری و هم مادگی من ماشینم بد کار میکرد عوض کردم درست شد

اسی
اسی
2 سال پیش

مهندس سلام ببخشید سنسور میل سوپاپ ومپ ودریچه وهمین سونسوری که در موردش توضیح دادین یه باری خراب بشن بعضی وقتا ماشین راحت به دونه مشکل کار میکنه بعضی وقتا نه دور موتور یه باری بالا پاین میشه راهنمای کنید ممنونم با تشکر فراوان از شما بابت دقیق گفتن

آخرین ویرایش 2 سال پیش توسط اسی
حمید
حمید
2 سال پیش

اقا دمتون گرم ممنون بابت مطلب خوبتون

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  حمید
2 سال پیش

با سلام
بسیار خوشحالیم که این پروژه برای شما مفید واقع شده است و امیدواریم کارآمد نیز باشد.

امير
امير
2 سال پیش

وقتي پام از روي گاز بر ميدارم دور موتور سريع پايين مياد علتش چيه

حسین
حسین
در جواب  امير
2 سال پیش

اکه خاموش میشه استوپرت احتمالا باید تمیز بشه یا تعویض بشه

میلاد
میلاد
2 سال پیش

این قطعه بسیار حیاتی میباشد و یکی از مهم ترین علت ناگهانی خاموش شدن خودرو است

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  میلاد
2 سال پیش

با سلام
بله دوست عزیز و علائم زیر نیز رخ می دهد
۱- بالا نرفتن دور موتور از یک حد خاص مثلا ۳۰۰۰ دور در دقیقه و یا انجام عمل CUT OFF در دوری پایین تر از ۶۰۰۰ دور
۲- نمایش ارقام نامربوط در روی دور سنج .به عنوان مثال با روشن شدن خودرو در حالیکه عادی است عدد ۳۵۰۰ دور در دقیقه را نشان می دهد و با فشردن پدال گاز بجای افزایش، دور کاهش میابد.

Miaad
Miaad
در جواب  کیان باتری
1 سال پیش

سلام استاد، ماشینم دور موتورش از ۳۰۰۰ بالا تر نمیره، بعد دنده کیلومترش خراب هست. حالا مشکل از دنده کیلوتر نیست یعنی؟

Mohammad
Mohammad
در جواب  Miaad
1 سال پیش

اگر درحالت درجا، دورموتور بالاتر از 3000 میره و درحین حرکت نمیره، مشکل از دنده کیلومتر هست که سرعت ماشین رو به درستی به سنسور کیلومتر و ecu نمیرسونه.

علیرضا
علیرضا
2 سال پیش

سلام
چند بار سنسور ماشین رو عوض کردم هنوز درست نشده چکارش کنم

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  علیرضا
2 سال پیش

با سلام
به احتمال زیاد کامپیوتر خودرو شما خراب شده است

محمدرضا
محمدرضا
در جواب  کیان باتری
2 ماه پیش

سلام ببخشید ماشین من هم پارس سال هستش دور موتور کلا درجش کارنمیکنه چکار کنم ولی ماشین مثل اول کار میکنه راحت همه جامیرم خواهشاراهنمایی کننبن

صادق
صادق
در جواب  علیرضا
1 سال پیش

سنسور دور موتور تیوفایو دقیقا زیر ترموستات قرار داره،بعضی وقتا ترموستات قطره قطره میریزه رو سنسور و باعث خرابیش میشه،شما هر چند بار عوض کنید باز بعد از چند روز خراب میشه،پس اول نشتی ترموستات آب رو برطرف کنید

آخرین ویرایش 1 سال پیش توسط صادق
مجید کاظمی
مجید کاظمی
در جواب  علیرضا
10 ماه پیش

کد خطا هنوز داخل ای سی یو وجودداره باید توسط دیاگ کدخطارا از بین ببرید

مهدی زائری
مهدی زائری
در جواب  علیرضا
8 ماه پیش

منم ماشینم همین مشکلو داره اگر رفعش کردی بهم بگو منم ماشینمو درست کنم پیش هرکی میبرم نمیدونه

سجاد عابدی اندریان
سجاد عابدی اندریان
در جواب  مهدی زائری
2 ماه پیش

عزیزان ،مال منم همین طور بود،من سوکت و سیم ش رو عوض کردم ،درست شد ،قدرت ماشین هم بیشتر شده

ارتین
ارتین
در جواب  علیرضا
5 ماه پیش

سلام تو‌را خدا راهنمایی کنید،، ماشین من 206 اس دی هست یهو خاموش شد بردم ایسیو را تعمیر کردن روشن نشد بعد سنسور دور موتور گرفتم شرکتی ایساکو اونم کار نکرد یکی دیگه گرفتم فیک بود اونو وصل کردیم روشن شد اومدم خونه فرداش ظهر استارت زدم روشن نشد ، مشکل از کجاست

مرادی
مرادی
در جواب  ارتین
5 ماه پیش

سلام ماشین ماهم اس دی هستش و همین دردهارو داره هیچکسم نمیتونه دردشو پیدل کنه.لطفا پیدا کردید به ماهم بگید

رسول
رسول
در جواب  ارتین
4 ماه پیش

سلام من اس دی داشتم سال‌ها پیش این مشکل رو داشت نمایندگی‌ها هم نمیتونستن مشکل رو برطرف کنن تا اینکه یه جایی بردم و اون گفت رله پمپ بنزین نیم سوز شده (یا گفت قطع و وصلی داره دقیق یادم نیست) و رله پمپ بنزین رو عوض کرد و مشکل حل شد و دوسال ماشین بدون خاموش شدن ناگهانی و روشن نشدن کار کرد

سجاد عابدی اندریان
سجاد عابدی اندریان
در جواب  ارتین
2 ماه پیش

سوکت سنسور دور موتور و سیم هاش رو هم عوض بفرمایید

1 2 3 6
سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش