راهنمای سفر به مشهد در استان خراسان رضوی

4.7
(313)

کدام یک از ما از مشهد نشنیدیم و یا یک سفر به مشهد نرفتیم؟ سفر مشهد در برنامه اکثر خانواده‌های ایرانی از قدیم بوده و این شهر را به یکی از توریستی‌ترین شهر‌های ایران تبدیل کرده است.

در این مقاله راهنمای سفر مشهد که از کیان باتری می‌خوانید، سعی کردم جنبه‌هایی از سفر به این شهر مقدس، از آب و هوای مشهد گرفته تا دیدنی‌های آن را بررسی کنم و نکاتی که برای سفر به مشهد لازم دارید را به شما بگویم.

راهنمای جامع سفر به مشهد
راهنمای جامع سفر به مشهد در استان خراسان رضوی

معرفی شهر مشهد

مشهد در شمال شرقی کشور و مرکز استان خراسان رضوی است و میزبان مسافران از سراسر کشور و دنیا با هر بودجه ای است. از شمال با شهرستان کلات، از شمال غربی به درگز، از غرب به چناران و نیشابور و از شرق با سرخس و تربت جام همسایه است.

این شهر عظیم در میان رشته‌ کوه‌ های بینالود و هزارمسجد واقع شده است. شهرستان مشهد دارای ۴ بخش مرکزی، احمد آباد، رضویه و طرقبه است، همچنین شامل ۵ شهر به نام های مشهد، ملک آباد، رضویه، طرقبه، شاندیز و ۱۳ دهستان است.

واژه مشهد به معنی محل شهادت است که تا قبل از شهادت امام رضا (ع)، نام قدیم این شهر، سناباد بوده و سناباد دهکده کوچکی از توابع نوغان است. اما بعد از شهادت امام هشتم به مشهد الرضا معروف گردیده و در نهایت بدین نام مشهور شده است. شهر مشهد در زمان نادر شاه افشار بعد از شکست شاه طهماسب دوم، به عنوان پایتخت ایران انتخاب شده بود.

راهنمای مسافرت به شهر مشهد
راهنمای مسافرت به شهر مشهد

اطلاعات شهری مورد نیاز در مشهد

  • کد مشهد: ۰۵۱
  • فاصله از تهران: ۸۸۸ کیلومتر
  • مدت سفر هوایی: حدود یک ساعت و ۳۰ دقیقه
  • مدت سفر با قطار: با قطار سریع السیر ۷ ساعت با قطار معمولی ۱۲ ساعت
  • مدت سفر زمینی: حدود ۱۰ ساعت بدون توقف
  • فرودگاه بین المللی مشهد : استان خراسان رضوی، شهر مشهر، بلوار فرودگاه، فرودگاه بین المللی مشهد
  • فرودگاه بین المللی مشهد تا مرکز شهر مشهد: آذربایجان شرقی، مشهد، میدان بزرگ آذربایجان، بلوار شهید بابایی، فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی مشهد
راهنمای گردشگری سفر به استان خراسان رضوی
دانلود عکس راهنمای گردشگری سفر به استان خراسان رضوی

چگونه از تهران به مشهد مقدس سفر کنیم؟

خوشبختانه برای سفر به مشهد راه های مختلفی پیش رو دارید؛ هواپیما، قطار و ماشین شخصی. در این مقاله با ما همراه باشید تا هزینه و شرایط سفر به مشهد را برایتان بگوییم تا سفری خاطره انگیز و آسوده ای به این شهر بی نظیر داشته باشید و هزینه های سفر را مدیریت کنید.

شما می‌توانید با ماشین شخصی خودتان به مشهد سفر کنید و یا اگر حوصله رانندگی ندارید، با اتوبوس، قطار و هواپیما خود را به مشهد برسانید. فاصله تهران تا مشهد حدود ۸۹۰ کیلومتر است و با ماشین شخصی تقریبا ۹ ساعت طول می‌کشد.

سفر به مشهد با ماشین شخصی

مسافرت به مشهد با ماشین شخصی
مسافرت به مشهد با ماشین شخصی

برای سفر به مشهد با ماشین، دو مسیر وجود دارد، یکی از جاده سمنان و دیگری از جاده شمال که جاده سمنان تقریبا سه ساعت نزدیک تر است، اما مسیر یکنواخت کویری ممکن است خسته‌تان کند. شما در مسیر از شهرهای گرمسار، سرخه، سمنان، دامغان، شاهرود، سبزوار و نیشابور عبور می‌کنید.

جاده شمال سرسبز و خوش آب و هواتر است و در راه می‌توانید از جنگل‌های گلستان و طبیعت بکرش لذت ببرید و حتی  سری به دریای خزر هم بزنید، و سفر به مشهد با ماشین را خاطره انگیز کنید. در این مسیر هم از شهرهای آمل، بابل، قائم شهر، ساری، بهشهر، گلوگاه، گرگان، گالیکش، آشخانه، بجنورد، قوچان، چناران می‌گذرید.

مقاله پیشنهادی: چک کردن ماشین قبل از سفر

سفر به مشهد با اتوبوس

 سفر به مشهد با اتوبوس
سفر به مشهد با اتوبوس

یکی از راه‌های دیگر سفر به مشهد، استفاده از اتوبوس است. طی کردن مسیر تقریبا ۹۰۰ کیلومتری تهران به مشهد با اتوبوس شاید خسته کننده باشد، اما در هزینه سفر شما صرفه جویی می‌شود. اگر برای این سفر اتوبوس را انتخاب کردید، حداقل باید ۱۳ ساعت زمان بگذارید. اتوبوس‌ها از جاده سمنان-شاهرود به مشهد می‌روند.

 سفر به مشهد با قطار

 سفر به مشهد با قطار
سفر به مشهد با قطار

مسیر ریلی تهران-مشهد بی شک پر رفت و آمد ترین مسیر ریلی کشور است. قطارهای مسیر تهران-مشهد بخصوص قطارهای لوکس در سال‌های اخیر در حال رقابت با هواپیما، از نظر قیمت و امکانات هستند.

طول سفر با قطار بسته به نوع قطار (تندرو و یا معمولی) از ۸ ساعت تا ۱۱ ساعت متفاوت است. برای مثال قطارهای فدک، لوکس و گران قیمت بوده و قطارهای رجا و یا جوپار قیمت های مناسب‌تری دارند.

 سفر به مشهد با هواپیما

 سفر به مشهد با هواپیما
سفر به مشهد با هواپیما

راحت‌ترین و سریع‌ترین راه رسیدن به حرم امام رضا (ع)، سفر با هواپیما است. فاصله هوایی تهران-مشهد ۷۴۱ کیلومتر است و طول پرواز یک ساعت و بیست و پنج دقیقه. فرودگاه هاشمی نژاد مشهد که در جنوب شرقی شهر مشهد قرار گرفته، ۱۸ مسیر داخلی را پوشش می‌دهد و روزانه میزبان حدود ۲۲۰۰۰ مسافر داخلی و خارجی است. شما از فرودگاه راحت می‌توانید با مترو، اتوبوس و تاکسی های فرودگاه به هرکجای شهر بروید.

آب و هوای شهر مشهد

آب و هوای استان خراسان رضوی
آب و هوای استان خراسان رضوی

شهر مشهد از آب و هوای معتدل و متمایل به سرد و خشک برخوردار است. این منطقه به خاطر قرار گرفتن در  منطقه مرزی بین شمال و جنوب خراسان و نیز تداخل جبهه‌ های آب ‌وهوایی مختلف، دارای ویژگی های اقلیمی و آب و هوایی خاصی است.

قسمت بزرگی از دشت مشهد، نیشابور جز اقلیم سرد و خشک و قسمتی از دشت مشهد، قوچان نیمه ‌خشک و سرد و بخش کوچکی از بلندترین ارتفاعات رشته ‌کوه‌های بینالود و هزارمسجد در دسته شرایط آب و هوایی مرطوب سرد قرار می گیرند و درمجموع شهر مشهد دارای آب ‌و هوای متغیر، اما معتدل و متمایل به سرد و خشک است و از تابستان‌ های گرم و خشک و زمستان ‌های سرد و مرطوب برخوردار است.

اکثر مواقع باد از سمت جنوب شرقی به سمت شمال غربی می وزد. دمای هما در گرم ترین روزهای تابستان به ۴۳ درجه بالای سفر و در زمستان به منهای ۱۵ درجه پایین تر از صفر می رسد.

بهترین زمان مسافرت به مشهد

بهترین زمان مسافرت به مشهد
بهترین زمان مسافرت به مشهد

بهترین زمان سفر به مشهد اواخر بهار و اوایل فصل پاییز است که با آب و هوای معتدل و خلوتی شهر همراه است. تابستان زمان تعطیلات است و مشهد حسابی شلوغ می شود همچنین دمای هوا هم به بیش از ۴۰ درجه می رسد.

پاییز هوا خنک است و مسافران کمتری به شهر می روند. زمستان با وجود خلوتی و ارزان شدن قیمت ها هوای سردی شهر را در بر می گیرد. بهار هوای مشهد دلپذیر می شود اما در ایام تعطیل بسیار شلوغ است. اگر شلوغی این فصل آزارتان نمی دهد میتوان گفت یکی از بهترین زمان های سفر به مشهد است.

هتل ها و محل های اقامت در مشهد

هزینه های اقامت در سفر به مشهد
هزینه های اقامت در سفر به مشهد

مشهد به دلیل اینکه میزبان مسافران میلیونی است دارای هتل های ستاره دار معمولی تا لوکس، مهمانپذیر یا سوئیت آپارتمان های زیادی است و هرکدامشان امکانات ویژه ای دارند و نسبت به ستاره ها و موقعیت های شهری شان دارای امکانات متفاوتی هستند و برای هر گونه بودجه ای در این شهر محل اقامت پیدا می شود؛ در ادامه چندین مورد از هتل ها و محل اقامت شهر مشهد را برایتان معرفی می کنیم؛

  • هتل های ۵ ستاره:  عبارتند از هتل پارس، هتل بین المللی قصر مشهد، هتل قصر طلایی مشهد، هتل هما، پردیسان، هتل سی نور، هتل دیپلمات و چندین مورد دیگر.
  • هتل های ۴ ستاره: عبارتند از هتل پارسیان، هتل فردوس، هتل جواد، هتل ایران، هتل آبان، هتل آسیا، هتل اترک، هتل توس، هتل مشهد، هتل بین المللی کوثر ناب و چندین مورد دیگر.
  • هتل های ۳ ستاره: عبارتند از هتل فردوسی، هتل تهران، هتل پارمیدا، هتل هلیا، هتل اطلس، هتل صحرا، هتل سی برگ و چندین مورد دیگر.
  • هتل آپارتمان ها: عبارتند از هتل آپارتمان آذین، بشری، زاگرس، سبز طلایی، بسطامی و هفت آسمان، کنعان و چند مورد دیگر.
  • مهمانپذیر های مشهد: عبارتند از اسپینو، محیا، کارون نو، مدائن، حیدری، باستان، کاظمین، مشاهیر و چندین مورد دیگر.

اقامت رایگان در مشهد

درست است که شما در پارک‌های مشهد نمی‌توانید چادر بزنید و اقامت داشته باشید، اما با توجه به اینکه سالانه بسیاری از مردم با استفاده از وسیله نقلیه شخصی به‌قصد زیارت حرم امام رضا به مشهد سفر می‌کنند، مسئولین شهری مشهد برای استقبال از زائران و مسافران شهر، چند پارک جنگلی وسیع در شهر مشهد احداث نموده‌اند تا جهت اسکان از آن استفاده نمایند.

از این جمله می‌توان به کمپ‌های طرق یا غدیر در نزدیکی پلیس‌راه مشهد و کمپ بابا قدرت در بلوار فرودگاه مشهد اشاره کرد.

کمپ غدیر یا همان کمپ طرق یکی از کمپ‌های بزرگ اسکان زائرین در شهر مشهد می‌باشد که در ورودی شهر مشهد و در نزدیکی پلیس‌راه مشهد قرار دارد و از امکانات رفاهی مناسبی برای اسکان زائرین برخوردار است.

مکان های اقامت رایگان در مسافرت به مشهد
مکان های اقامت رایگان در مسافرت به مشهد

کمپ بابا قدرت هم یکی دیگر از کمپ‌های اسکان زائرین در شهر مشهد می‌باشد که در بلوار فرودگاه هاشمی نژاد مشهد قرار دارد که لازم به ذکر است هم‌اکنون این کمپ تغییر ماهیت کاری داده است و به بوستان ریحان تغییر نام داده است و در آن مسافرین نمی‌توانند چادر بزنند.

همچنین اگر شما می‌خواهید به‌قصد سفری یک یا دوروزه به مشهد سفر کنید و وسایل چندانی هم برای سفر ندارید و تنها جای خواب نیاز دارید، می‌توانید از خوابگاه‌های حرم امام رضا (ع) استفاده کنید. در حرم مطهر امام مهربانی، از سوی مدیریت این مجموعه مکان‌هایی در نظر گرفته‌شده‌اند که برای استراحت و خواب زائرین استفاده می‌گردد. زائرین می‌توانند در این اماکن بدون محدودیت استراحت کنند و نیازی به پرداخت هزینه هم نخواهید داشت.

جاهای تاریخی و دیدنی مشهد

در کنار زیارت حرم امام رضا (ع)، جنبه سیاحتی سفر به مشهد، روز به روز پررنگ‌تر می‌شود. مسجد گوهرشاد و آرامگاه پیر پالاندوز در کنار حرم، مسجد ۷۲ تن و معماری بی‌نظیرش، مقبره نادرشاه در باغ نادری، حمام قلی بیک مشهد، آرامگاه فردوسی و … از مکان‌های تاریخی است که دیدنش را به شما پیشنهاد میکنم.

حرم امام رضا در مشهد

اولین و مهمترین جاذبه شهر مشهد حرم مطهر امام رضا (ع) است.
اولین و مهمترین جاذبه شهر مشهد حرم مطهر امام رضا (ع) است.

اولین و مهمترین جاذبه شهر مشهد حرم مطهر امام رضا (ع) است. حرم در نیمه شرقی شهر قرار دارد و به راحتی می توانید با تاکسی و اتوبوس خود را به آن برساند. اگر می خواهید با مترو به حرم بروید باید در ایستگاه میدان بسیج پیاده شوید و با طی کردن خیابان امام رضا به حرم رسید.

آرامگاه فردوسی

آرامگاه فردوسی یکی از جاذبه های گردشگری خراسان رضوی در شهر توس، نزدیکی شهر مشهد
آرامگاه فردوسی یکی از جاذبه های گردشگری خراسان رضوی در شهر توس، نزدیکی شهر مشهد

فروسی، یکی از مهم ترین و مورد احترام ترین شاعران ایرانی می باشد. آرمگاه فردوسی در باغی باشکوه در 20 کیلومتری شهر مشهد واقع شده است. فردوسی که شاعر طولانی ترین منظومه حماسی جهان (شاهنامه) است یکی از تاثیرگذار ترین افراد در ادبیات فارسی می باشد.

آرامگاه فردوسی در شهر توس، نزدیکی شهر مشهد می باشد. جایی که او متولد شده است. این بنا از یک پایه سنگ مرمر سفید و یک ساختمان باشکوه بالای آن تشکیل شده است. امکان دسترسی راحت به این مجموعه حتی از طریق وسایل نقلیه عمومی نیز، امکان پذیر است.

برای بازدید از آرامگاه فردوسی باید به ۲۵ کیلومتری شمال غربی مشهد بروید. این آرامگاه در نزدیکی شهر تاریخی طابران و بقعه هارونیه قرار دارد. ساختمان کنونی این مجموعه در سال ۱۳۱۳ گشایش پیدا کرد و به شکل تخت جمشید و پاسارگاد ساخته شده است.

مجموعه آرامگاه نادرشاه

موزه باغ نادی از آثار تاریخی مشهد
موزه باغ نادی از آثار تاریخی مشهد

این مجموعه برای یادبود نادرشاه ساخته شده است و “باغ نادری” نام دارد. در اواخر دوره قاجاری، قوام‌السلطنه آرامگاه جدیدی را در محل یکی از مقبره‌های ویران شده نادری ساخت و مقبره نادرشاه را از تهران به مشهد انتقال داد.

این آرامگاه در شمال غربی چهار راه شهدا قرار دارد و از قسمت مرکزی و دو تالار موزه تشکیل شده است. تندیس نادرشاه را در این پارک مشاهده خواهید کرد. مجموعه باغ نادری به ثبت آثار ملی رسیده است.

خانه تاریخی داروغه مشهد

خانه تاریخی داروغه مشهد
خانه تاریخی داروغه مشهد

خانه تاریخی داروغه یکی از زیباترین بناهای متعلق به دوره قاجار است که در خیابان نواب صفوی قرار دارد. معماری ساخت این بنای تاریخی بر اساس معماری سنتی ایران و معماری روس می باشد.

شيوه ساختار خانه داروغه با استفاده از آجرهای قالبی، كاشی های هفت رنگ و تزئينات چوبی زير سقف ها است. يكی از ويژگی های منحصربه فرد خانه داروغه ايوان آن و بخش های تابستان نشين و زمستان نشين بنا است، زيرا معمولا در خانه های تاريخی قسمتی از حياط به تابستان نشين و قسمت ديگر به زمستان نشين تعلق مي گيرد.

آرامگاه خواجه اباصلت

آرامگاه خواجه اباصلت مشهد
آرامگاه خواجه اباصلت مشهد

خواجه اباصلت از یاران نزدیک امام رضا بود و ۴ سال پس از شهادت امام رضا در مشهد درگذشت. آرامگاه او در ۱۴ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد. بنای اصلی آن چهار ضلعی است و هر سمت آن یک در دارد.

مقبره خواجه ربیع

مقبره خواجه ربیع در مشهد
مقبره خواجه ربیع در مشهد

این مقبره که در انتهای خیابان خواجه ربیع مشهد قرار دارد در دوران صفوی ساخته شده و در سال ۱۳۱۰ به ثبت ملی رسیده است. می گویند امام رضا قبر خواجه ربیع را زیارت کرده است.

آتشکده باز هور مشهد

آتشکده باز هور مشهد
آتشکده باز هور مشهد

این  آتشکده باستانی در 70 کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع شده است. این معبد و آتشکده بی نظیر، در حقیقت یکی از سایت های مذهبی زرتشی محسوب می شود.

نام این آتشکده به معنای دره خورشید است و به موقعیت مکانی آن اشاره دارد. بازدید از این آتشکده، یک پیشنهاد ویژه برای سفر به مشهد می باشد. . . آتشکده باز هور مشهد، از هر نظر ارزش بازدید را دارد؛ به خصوص برای علاقه مندان به تاریخ ادیان. . .

حمام تاريخی مهدی قلی بیک

حمام تاريخی مهدی قلی بیک در مشهد
حمام تاريخی مهدی قلی بیک در مشهد

یا حمام شاه مشهد، از حمام های تاريخی شهر مشهد است. قدمت حمام مهدی قلی بيك به دوران شاه عباس صفوی باز می گردد. معماری شگفت انگيز آن حكايت از شكوه و عظمت معماری اصيل ايرانی دارد.

عمده مصالح به كار برده شده در ساخت حمام مهدی قلی بيك ساروج، آهك، فلز، سنگ، شيشه و كاشی است. اما بنای اصلی حمام با آجر ساخته شده اشت. حمام مهدی قلی بيك در نزديكی حرم امام رضا قرار دارد. به علت قرار گرفتن حمام مهدی قلی بيك در كنار مسجد قديمی شاه به آن حمام شاه نيز می گويند.

تا چند دهه پيش نیز از حمام مهدی قلی بيك به عنوان حمام عمومی استفاده می شد كه با گذشت زمان و پيشرفت شهر حمام مهدی قلی بيك با تغيير كاربری تبديل به موزه مردم شناسی در شهر مشهد گرديد.

گنبد خشتی مشهد

گنبد خشتی از بناهای تاریخی مشهد
گنبد خشتی از بناهای تاریخی مشهد

گنبد خشتی واقع در میدان طبرسی مشهد و در چهار سوی نوغان، محل دفن مزار امير سلطان محمد است که نسبت شریفش با ۱۷ واسطه به حضرت موسی بن جعفر می رسد. گنبد این آرامگاه خشتی است و به همین سبب آن را گنبد خشتی می نامند.

گنبد خشتی از نظر معماری در دو دوره تاریخ ایران ساخته شده است. بنا بر شواهد ساخت اولیه گنبد خشتی به دوره تیموری برمی گردد و در دوره صفوی و قاجاریه تکمیل و تزیین شده است. فضای زیر گنبد خشتی به صورت چهارشاه نشین و هشتی ورودی است. این بنای تاریخی در فاصله 500 متری حرم امام رضا قرار دارد.

مکان های دیدنی و تفریحی مشهد

اما وقتی صحبت تفریح در سفر به مشهد می‌شود، بدون شک یاد شاندیز و طرقبه می‌افتیم. شیشلیک‌ و کباب لذیذ شاندیز در محبوبیت این مکان خوش آب و هوا تاثیر زیادی داشته است.

شاندیز و طرقبه از مکان های دیدنی و جاذبه های گردشگری مشهد
شاندیز و طرقبه از مکان های دیدنی و جاذبه های گردشگری مشهد

طرقبه نیز یکی دیگر از ییلاقات اطراف مشهد است که آب و هوای کوهستانی دارد و مقصد بسیاری از مسافران مشهد است. طرقبه علاوه بر آب و هوا به رستوران‌ها و بستنی‌هایش معروف است. فاصله مشهد تا شاندیز ۴۰ کیلومتر و تا طرقبه ۱۸ کیلومتر است.

جاهای دیدنی طرقبه و شاندیز مشهد
جاهای دیدنی طرقبه و شاندیز مشهد

شاندیز در غرب مشهد محلی عالی برای طبیعت گردی و گشت و گذار است. به غیر از لذت بردن از مناظر تماشایی می توانید در رستوران های معروفش هم غذاهای خوشمزه میل کنید.

چالیدره طرقبه

چالیدره طربقه از مکان های تفریحی و گردشگری مشهد
چالیدره طربقه از مکان های تفریحی و گردشگری مشهد

اگر علاقه‌مند به قایق سواری، تله سیژ، بانجی جامپینگ و … هستید، چالیدره در غرب مشهد همان جایی است که باید بروید. ییلاقات، چشمه‌ها، دریاچه‌ها، آبشارها و غارهای اطراف مشهد هم برای گردشگران عاشق طبیعت ایده آل است.

پارک وکیل آباد

پارک جنگلی کوهستانی وکیل آباد در مشهد
پارک جنگلی کوهستانی وکیل آباد در مشهد

اما اگر نمی‌خواهید برای تفریح از شهر بیرون بروید، پارک وکیل آباد در منطقه وکیل آباد و پارک کوهسنگی انتخاب مناسبی برای شماست. آب و هوای منطقه پارک جنگلی وکیل آباد بسیار خنک و مطبوع است. این پارک با دارا بودن درختان طبیعی نظیر كاج، چنار، سرو، و جاری بودن رودخانه های گوناگون فصلی از محبوبيت خاصی در نزد گردشگران برخوردار است.

پارک های آبی مشهد

پارک های آبی مشهد از مکان های تفریحی خراسان رضوی
پارک های آبی مشهد از مکان های تفریحی خراسان رضوی

مشهد ۴ پارک آبی دارد که در روزهای گرم تابستان تفریحی لذت بخش برایتان به ارمغان می آورند. هر کدام از این پارک ها در زمان های مشخص تخفیف های ویژه ای دارند که می توانید از آن ها استفاده کنید.

اولین پارک آبی با نام سرزمین موج‌های آبی در انتهای خیابان اندیشه تاسیس شد. دومین آنها با نام پارک ساحلی آفتاب در انتهای خیابان خیام شمالی جای گرفته است. پس از آن پارک آبی ایرانیان در بلوار حجاب ساخته شد و در نهایت سرزمین موج‌های خروشان در ابتدای جاده‌ی شاندیز بنا شد.

پارک کوه سنگی، تفریح واقعی در مشهد

پارک کوه سنگی از جابه های تفریحی مشهد
پارک کوه سنگی از جابه های تفریحی مشهد

پارک کوه سنگی مشهد، بزرگ ترین پارک عمومی مشهد می باشد. علت نامگذاری این پارک، گسترش آن در اطراف یک کوه کوچک با نام کوه سنگی می باشد. این پارک دارای طبیعت بی نظیری می باشد که گشت و گذار و سپری کردن چندین ساعت در آن، یک پیشنهاد ویژه برای گردشرگی در شهر مشهد می باشد. . .

علاوه بر تماشای طبتعت زیبای این پارک، در شب، از پارک کوه سنگی، یک منظره فوق العاده از شهر مشهد را تماشا خواهید کرد.

دیگر جاذبه های گردشگری برای سفر به خراسان رضوی

مکان های دیدنی استان خراسان رضوی به چند بخش تقسیم می شود. بخشی از این مکان های دیدنی را جاذبه های تاریخی، فرهنگی و مذهبی در بر می گیرد و بخش دیگری از آن به مکان های دیدنی طبیعی اختصاص می یابد.

در ادامه برخی از مهمترین جاذبه های تاریخی و فرهنگی و مذهبی خراسان رضوی را معرفی می کنیم:

آرامگاه خیام نیشابوری از جاهای دیدنی نیشابور خراسان رضوی
آرامگاه خیام نیشابوری از جاهای دیدنی نیشابور خراسان رضوی
  • آرامگاه خیام نیشابوری
  • میل اردکان
  • میل اخنگان
  • میل کرات
  • آرامگاه خواجه ربیع
  • مسجد گوهرشاد
  • مسجد جامع گناباد
  • عمارت خورشید
  • آسیاب بادی نشتیفان

در ادامه برخی از مکان های دیدنی طبیعی استان خراسان رضوی و شهر مشهد را معرفی می کنیم:

  • سد نادری
  • بندگلستان
  • غارهای مغان و مزداوند
  • آبشارهای غره سو
  • چشم گراب
  • غار آتشگاه
  • آب گرم شهر کنه
  • ییلاقات طرقبه
  • ییلاقات شاندیز

مرکزخریدهای مشهد

بازار های سنتی در شهر مشهد مقدس
بازار های سنتی در شهر مشهد مقدس

شهر مشهد شهری بزرگ و دارای مراکز خرید و بازارهای سنتی بسیاری با توجه به هر نوع سلیقه و هر نوع کالایی می باشد تا نیاز مسافران و زائران را تامین نماید و از آنجایی که همیشه جذاب ترین قسمت سفر برای گردشگران قدم زدن در بازارها و مراکز خرید هر شهری می باشد ما در اینجا به چند بازار سنتی و مراکز خرید مدرن اشاره می کنیم.

  • بازار رضا، بازاری سنتی و بزرگ که در نزدیکی حرم امام رضا واقع شده و مناسب برای خرید سوغاتی می باشد.
  • بازار بزرگ بین المللی مشهد، در منطقه گردشگری سپاد قرار دارد و مناسب برای افرادی که هم به دنبال خرید سوغات هستند و هم پوشاک.
  • مجتمع تجاری الماس شرق، در بلوار خیام شمالی واقع شده و هر آنچه که نیاز یک شهروند و گردشگر می باشد از سوغات و پوشاک و لوازم خانگی در الماس شرق یافت می شود.
  • مرکز خرید کیان سنتر 2، در بلوار جانباز تقاطع بلوار شهید فرامرز عباسی واقع شده است. در کیان سنتر 2 انواع برندهای معروف نظیر دفاکتو، پاندورا یافت می شود و همچنین دارای امکاناتی نظیر هایپر مارکت، پارکینگ، شهربازی و فودکورت است.
  • مرکز خرید آلتون، این برج تجاری عظیم در خیابان دانشگاه قرار دارد و یکی از مراکز عمده کیف و کفش با کیفیت مناسب می باشد.
معرفی مراکز خرید در مسافرت به مشهد
معرفی مراکز خرید در مسافرت به مشهد

سوغاتی های مشهد

در سفر به استان خراسان رضوی سوغاتی چی بخریم؟
در سفر به استان خراسان رضوی سوغاتی چی بخریم؟
  1. زعفران به عنوان یکی از گرانبهاترین تولیدات کشاورزی خراسان و از سوغات مشهور مشهد است.
  2. زرشک به عنوان دومین سوغاتی شهر مشهد است و همچنین به عنوان بزرگ ترین تولیدکننده زرشک در سطح جهان است و از دیرباز زینت بخش سفره های اصیل ایرانی است.
  3. نبات از سوغاتی های خوشمزه مشهد است. نبات به دلیل گرم مزاجی در طب سنتی کاربرد دارد.
  4. جیلی بیلی یکی دیگر از انواع سوغاتی های مشهد است که به صورت پاستیل بوده و دارای رنگ و طعم های مختلفی هستند. جیلی بیلی خوراکی مقوی و پروتئین دار است که در تزئین غذا و دسر از آن استفاده می شود.
  5. فیروزه و عتیق جایگاه ویژه ای در مشهد دارند و به عنوان سنگ های زینتی و تزئینی در لیست سوغاتی های مشهد قرار دارند.
  6. عطر یکی دیگر از سوغاتی های مشهد به شمار می رود و مغازه های عطر فروشی توجهتان را جلب خواهد کرد.
راهنمای کامل مسافرت به خراسان رضوی
راهنمای کامل مسافرت به خراسان رضوی

نکته آخر مسافرت به استان خراسان رضوی

در این مقاله سعی کردم اطلاعاتی در مورد سفر معنوی و تفریحی به مشهد به شما بدهم تا بتوانید با اطلاعات بیشتر و راحت‌تر برای سفر خود برنامه ریزی کنید و لذت سفر به مشهد در جوار ضامن آهو، برای شما دو چندان شود. اگر به مشهد رفتید، حتما تجربه سفرتان را با ما به اشتراک بگذارید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش