تنظیم موتور خودرو را چه زمانی باید انجام دهیم؟

4.5
(364)

کاهش شتاب خودرو، افزایش مصرف سوخت، تغییر در صدای خودرو و مواردی از این قبیل نشان دنده یک اشکال در خودرو است و گاهی نیز زمان تنظیم موتور خودرو را نشان می‌دهد. در این مطلب از کیان باتری می خواهیم دلایل و فواید تنظیم خودرو  را بررسی کنیم. با ما همراه باشید!

تنظیم موتور خودرو را چه زمانی باید انجام دهیم؟
تنظیم موتور خودرو را چه زمانی باید انجام دهیم؟

منظور از تنظیم موتور چیست؟

تنظیم موتور یا تون آپ به مجموعه کار هایی گفته میشود که باعث کاملتر شدن احتراق و در نتیجه افزایش بازدهی و کاهش راندمان پیشرانه خودرو میشود. تنظیم موتور خوب باید مجهز به تنظیم موتور پنج گاز باشد.

چرا باید موتور ماشین را تنظیم کنیم؟

بنابه دلایل مختلف خودروی شما به تنظیم موتور نیاز دارد که از مهمترین این دلایل می توان به مواردی همچون فرسوده شدن قطعات، وجود مشکل در سیستم برق رسانی و سنسورها، کارکرد غیرصحیح دریچه گاز و پمپ بنزین اشاره کرد.

گاهی اوقات این دلایل باعث می شوند تا موتور خودرو نتواند عملکرد صحیح داشته باشد و در نهایت باعث می شود چراغ چک خودرو روشن شود که در این شرایط به تنظیم موتور خودرو نیاز خواهید داشت. تنظیم نبودن موتور خودرو گاهی اوقات باعث می شود بدنه خودرو بلرزد و یا باعث شود خودرو خاموش شده یا بد روشن شود که در این شرایط مراجعه به یک تعمیرکار تنها راهکار اجرایی است.

مزایای تنظیم موتور خودرو چیست؟

فواید تنظیم کردن موتور خودرو
فواید تنظیم کردن موتور خودرو

تنظیم موتور خودرو با فواید بسیار زیادی همراه می باشد که در ادامه برخی از آن ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

  • بهبود کارکرد موتور و عملکرد آن
  • کاهش مصرف سوخت
  • افزایش شتاب اتومبیل
  • کاهش صدا و گرمای موتور
  • کاهش آلایندگی و دود خرورجی از اگزوز
  • طول عمر بیشتر موتور و قطعات مکانیکی و الکترونیکی

البته تنظیم موتور ماشین فواید دیگری همچون صرفه جویی در هزینه سالیانه تعمیرات، ایمنی و آسودگی خیال را برای راننده به همراه دارد، حال که با فواید تنظیم موتور آشنا شدید به طور کلی پیشنهاد می کنیم اگر به فکر کاهش هزینه ها و سلامت اتومبیل خود هستید سالیانه ۲ تا ۴ بار جهت تست و تنظیم موتور اقدام کنید.

 تنظیم موتور را چه زمانی انجام دهیم؟

 تنظیم موتور خودرو های انژکتوری
تنظیم موتور خودرو های انژکتوری

زمان تنظیم موتور خودرو را باید از نشانه ها و اختلالاتی که در خودرو به وجود می آید تشخیص داد و برای بررسی مشکل خودرو و تنظیم موتور اقدام کرد.

بروز مشکلاتی مانند: کم شدن شتاب خودرو، صدای غیر عادی موتور، لرزش بدنه، روشن شدن چراغ چک و سایر نشان می دهد که زمان تنظیم موتور خودرو فرا رسیده است بنابراین اگر با این مشکلات روبرو شدید سریعا برای تنظیم موتور اقدام کنید.

در خودروهای قدیمی نیاز به تنظیم موتور به ازای هر ۱۵۰۰۰ کیلومتر یا ۳۰۰۰۰ کیلومتر بوده اما در خودروهای جدید نیاز به تنظیم موتور، با رعایت دوره های تنظیم و کنترل توصیه شده از طرف کارخانه، درصورت عدم نیاز به تعمیر و تنظیم قسمت خاصی از خودرو، مانند تعویض شمع ها، این مسافت به ۱۶۰۰۰۰ کیلومتررسیده است.

به علت هزینه بر بودن جایگزین کردن یک خودروی جدید، بهترین کار نگهداری از خودروی خودمان است. برای نگهداری از خودرو در ابتدا باید آن را عیب یابی کنید. در این بخش نشانه های نیاز خودرو به تنظیم موتور را بیان می کنیم با ما همراه شوید.

علائم تنظیم نبودن موتور خودرو

نشانه های فرا رسیدن زمان تنظیم موتور خودرو
نشانه های فرا رسیدن زمان تنظیم موتور خودرو

در صورتی که هر یک از علائم و نشانه های زیر را در خودرو خود مشاهده کردید بدین معناست که زمان تنظیم خودرو فرا رسیده است. توصیه می شود در صورت مشاهده هر یک از این علائم بلافاصله برای تنظیم موتور خودرو اقدام نمایید تا مشکلات احتمالی بعد آن پیش نیاید.

ریپ زدن خودرو

از مهمترین و ساده ترین روش هایی که میتوان متوجه شد موتور یک خودرو تنظیم کار نمیکند، ریپ زدن کپ کردن و لرزش موتور است.  ریپ زدن ناگهانی خودرویتان هنگام گاز دادن یا موارد مشابه می تواند بسیار خطرناک باشد و به دلیل یک عیب ایجاد شده باشد.

طراحی موتور ها به گونه ای است که در بزرگراه ها و در زمان نیاز بتوانند عملکرد قابل قبول و قابل اطمینانی داشته باشند ؛ علت ریپ زدن ناگهانی خودرو کثیفی شمع ها یا گرفتگی فیلتر سوخت و …می تواند، باشد.

بد استارت خوردن

اگر در اوایل صبح برای روشن شدن خودرو باید چندین بار استارت بزنید و یا خودرویتان استارت می خورد اما روشن نمی شود، ممکن است علت هایی سبب بروز این نقص شود که ضعیف بودن باطری ماشین، نقصی در سیستم استارت از جمله این علت ها هستند و شاید علت آن انواع مشکلات دیگر باشد.

چراغ های اخطار

نشانه های رسیدن زمان تنظیم موتور خودرو
نشانه های رسیدن زمان تنظیم موتور خودرو

چراغ های اخطار روی داشبورد خودرو به صورت هدفمند طراحی شده اند و با روشن شدن خودرو این چراغ ها نیز روشن می گردند اما در برخی مواقع این چراغ ها به علت وجود یک مشکل در سیستم خودرو یا قطعات آن روشن می مانند. اگر هنگام حرکت خودرو این چراغ ها همچنان روشن باقی بمانند، برای رفع مشکل در اولین فرصت به دست آمده اقدام نمایید.

روشن شدن چراغ های اخطار خودرو می تواند علت ساده ای مانند سوختن لامپ چراغ عقب و یا علت جدی تری مانند ایرادی در سیستم انتقال سوخت داشته باشند. برای جلوگیری از به وجود آمدن یک مشکل بزرگ و هزینه بر بهتر است فورا به تشخیص و رفع عیب یک مشکل جزئی اقدام نمایید.

مصرف سوخت نامناسب

هنگامی که خودرویتان همان مسافت همیشگی را طی می کند اما احساس می کنید مصرف بنزین آن زیاد شده، ممکن است خودرو شما در مصرف سوخت دچار مشکل شده باشد. برای پیدا کردن علت این مشکل با یک گالن سوخت مسافت کمی را طی کنید.

افت ناگهانی درجه ی بنزین در مسافت تعیین شده برای هر واحد سوخت نشان دهنده عملکرد نا مناسب خودرو است. فشار باد نامناسب چرخها، گیر کردن قطعه ای از سیستم ترمز و یا فرا رسیدن زمان تنظیم خودرو از دلایل بروز این مشکل است. با بررسی میزان مصرف سوخت خودروی خود قبل از بروز مشکل در آن، از وضعیت سیستم آن اطلاع یابید.

تشخیص زمان تنظیم موتور در معاینه فنی

 علائم تنظیم نبودن موتور پراید
علائم تنظیم نبودن موتور پراید

در بعضی موارد موتور برای رانندگی تنظیم است و از نظر راننده و یا حتی خود مکانیک ظاهرا ایرادی ندارد. اما مراکز معاینه فنی با دستگاه سوخت سنج میزان دودهای خروجی از اگزوز را میسنجند.

این دودها امکان دارد از حد مجاز عبور کند و وقتی یک خودرو بیش از اندازه دود کند به این معنی است که قطعاتی از خودرو به اندازه و دقت لازم تنظیم نیست و خودرو نیاز دارد که با دستگاه پنج گاز تنظیم موتور شود.

این نوع از تنظیم موتور دقیق ترین روش تنظیم موتور است که میتوان با این روش میزان احتراق زمان احتراق میزان پاشش و زمان پاشش سوخت را بررسی کرد. حتی میتوان فهمید که قطعاتی مثل سوپاپ بصورت تنظیم کار میکنند.

مراحل انجام تنظیم موتور خودرو

 آموزش تنظیم موتور خودرو
آموزش تنظیم موتور خودرو

به طورکلی می توان گفت تنظیم موتور خودرو شامل مراحل زیر می باشد:

سیستم برق خودرو

در این مرحله شمع ها و وایر خودرو باید مورد بررسی قرار گیرند و در صورت نیاز باید نسبت به تعویض آن ها اقدام کرد. میزان جرقه زنی نیز باید در این مرحله مورد بررسی قرار گیرد.

سیستم هوا

در این مرحله از تنظیم موتور خودرو در صورتی که عمر فیلتر هوا به اتمام رسیده باشد باید نسبت به تعویض آن اقدام کرد. در این مرحله فیلتر و دریچه هوا باید تمیز شده و روغن کاری شوند.

سیستم سوخت رسانی

در صورت نیاز در این مرحله باید فیلتر بنزین تعویض شود. در صورتی که سوزن های انژکتور تمیز باشند باید آن را با استفاده از دستگاه های مخصوص شست. در صورت خراب بودن سوزن های انژکتور باید نسبت به تعویض آن ها اقدام کرد. تعمیرکاران با استفاده از دیاگ در مرحله آخر مشکلات باقی مانده را شناسایی کرده و نسبت به رفع آن ها اقدام می کنند.

دستگاه های لازم برای تنظیم موتور

در کار تنظیم موتور خودروهای انژکتوری، برخلاف خودروهای کاربراتوری که کاملا سنتی و تجربی بود، باید از دستگاه ها و ابزار های خاصی استفاده کرد. از دستگاه هایی که در تنظیم موتور خوب و با کیفیت خودرو استفاده میشوند میتوان دستگاه تنظیم موتور پنج گاز، دستگاه دیاگ و دستگاه شستشوی انژکتور را نام برد.

در این کار ابتدا با دستگاه دیاگ ورودی ها و مقادیر سنسور ها رو میسنجیم و با دستگاه چهار گاز خروجی های اگزوز را میسنجیم. اما بعضی موارد بر روی این دستگاه ها قابل بررسی نیستند. قطعه ی سوزن انژکتور را باید باز کنیم و بر روی دستگاه شستشوی انژکتور تست کرده و در صورت نیاز شستشو میدهیم.

خیلی از قطعات سنسوری تاثیر مستقیم بر تنظیم موتور خودرو دارند. یکی از این قطعات سنسور اکسیژن است که روی اگزوز قبل از کاتالیزور بسته میشود. صحت عملکرد این سنسور با دستگاه چهار گاز قابل بررسی است. بهترین تنظیم موتورمکانی است که مجهز به تجهیزات پیشرفته باشد.

 هزینه تنظیم موتور خودرو
هزینه تنظیم موتور خودرو

سخن پایانی

اکثر ایرانی ها این گونه تصور می کنند که تا زمانی که خودرو عملکرد صحیح دارد و حرکت آن متوقف نشده است به سرویس و تعمیرکار نیاز نخواهید داشت در صورتی که این تصور کاملا اشتباه است. بر اساس بررسی های صورت گرفته در کشورهای پیشرفته افرادی که هر سه ماه یکبار خودرو خود را برای انجام سرویس های دوره ای به نزد تعمیرکار می برند در مقایسه با دیگر افراد سالانه هزینه کمتری را برای تعمیر خودرو خود صرف می کنند.

این موضوع یک حقیقت محض است و دارای دلایل منطقی نیز می باشد. در صورتی که استپر موتور خودرو مشکل داشته باشد و عملکرد صحیح نداشته باشد اگر مشکل را زود متوجه شدید می توانید نسبت به تعمیر یا تعویض آن اقدامات لازم را انجام دهید و در نهایت در مصرف سوخت خودرو خود صرفه جویی کنید. اما اگر متوجه این خرابی نشوید موتور کارکرد بدی خواهد داشت و در نتیجه مواردی از جمله کثیف شدن انژکتور، سوزن ها و شمع ها را به دنبال خواهد داشت و در موتور گرمای بیش از حد تولید خواهد شد.

در چنین شرایطی برای روشن کردن خودرو باید موتور اتومبیل بیش از حد استارت بخورد. این موارد استهلاک خودرو را به همراه خواهد داشت و باعث می شود هنگام تعمیر خودرو به صرف هزینه بیشتر نیاز داشته باشید. پس توصیه می شود در ابتدای هر فصل خودروی خود را برای تنظیم موتور و بازدید کلی به یک تعمیرکار حرفه ای و متخصص نشان دهید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش