راهنمای سفر به استان کرمان

4.8
(482)

اگر قصد مسافرت به کرمان را دارید، در این مقاله راهنمای سفر به استان کرمان همراه کیان باتری باشید. اینجا هر آنچه را که راجع به شهر کویری کرمان معروف به شهر کریمان لازم است بدانید را به شما خواهیم گفت.

استان کرمان در جنوب شرقی ایران و یکی دیگر از بزرگ‌ترین شهرهای کشور است. کرمان حدفاصلی بین استان‌های یزد، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و فارس است. کرمان در رده ۵ شهر دیدنی و تاریخی کشور قرار دارد.

کرمان علاوه بر جاذبه‌های تاریخی و گردشگری کم‌نظیر خود، غذاهای متنوع و خوشمزه‌ای دارد که تنها یک‌بار امتحان کردن آن‌ها برای تبدیل‌شدن به خاطره‌ای فراموش‌نشدنی کافی است. استان کرمان از مقصدهای تاریخی کشور است و سفر به کرمان انتخاب علاقه‌مندان به تاریخ کهن ایران است.

 راهنمای سفر به استان کرمان
راهنمای سفر به استان کرمان

 چرا کرمان برای مسافرت نوروزی انتخاب کنیم؟

جاذبه‌های تاریخی کرمان باعث شده است که این استان یکی از شهرهای کهن و تاریخی کشور شود و کرمان به یکی از مقاصد گردشگری و توریستی ایران تبدیل شود. استان کرمان با داشتن پدیده‌های جغرافیایی متنوع توانسته است مقصد بسیار مناسبی برای اکوتوریسم نیز باشد.

 مسافرت به استان کرمان
مسافرت به استان کرمان

کرمان یکی از گرم‌ترین مناطق دنیا یعنی کویر لوت را در خود جای‌داده است و همیشه از مقاصد سفری طبیعت گردان بوده است. خوشبختانه راه های دسترسی به کرمان در تمام راه های زمینی و هوایی موجود است و می توانید برای سفر خود اقدام به خرید بلیط قطار و هواپیما کنید و یا سفر با خودروهای شخصی یا اتوبوس را انتخاب کنید.

استان کرمان دارای جاذبه‌های تاریخی بسیاری است و از دوره‌های مختلف تاریخ ایران آثار متنوعی در دل خود جای‌داده است. بناهایی چون ارگ باستانی بم؛ ارگ راین؛ باغ شاهزاده و روستای صخره‌ای میمند با قدمتی چند هزارساله که در سال ۱۳۹۴ به‌عنوان نوزدهمین اثر جهانی ایران در فهرست یونسکو به ثبت رسید.

شرایط آب و هوا و بهترین زمان سفر به کرمان

آب و هوای شهر کرمان برای مسافرت
آب و هوای شهر کرمان برای مسافرت

کرمان به دلیل نزدیکی به کویر لوت دارای آب‌وهوای گرمی است و خود نیز یک شهر کویری است و البته به دلیل وسعت و پستی بلندی‌های موجود در این منطقه آب‌وهوای متنوعی وجود دارد.  تنوع آب‌وهوايی استان كرمان قابل‌توجه است، به طوری كه از آب‌وهوای خشک و معتدل در نواحی شمال و شمال‌غربی و مركزی تا آب‌وهوای گرم و مرطوب در جنوب‌شرقی آن به چشم می‏‌خورد.

به‌طور كلی می‌توان گفت استان كرمان ۳ منطقه‌ی متفاوت آب‌وهوایی دارد: نيمه استوايی (جيرفت و كهنوج)؛ كويری (حاشيه بم و شهداد)؛ معتدل و سردسيری (نواحی كوهستانی). از آنجا که کرمان استان کویری است، بهترین زمان سفر به کرمان فصل بهار است.

چگونه از تهران به کرمان برویم؟

یکی از راه‌های رسیدن به کرمان، راه هوایی است. این مسیر از تهران و فرودگاه مهرآباد ۵۰ دقیقه تا یک ساعت زمان و حدود ۳۰۰ هزار تومان هزینه در بردارد. برای رسیدن به کرمان همچنین می‌توانیم بلیط قطار رزرو کنیم که ۱۴ ساعته به شهر برسیم یا با اتوبوس خودمان را به آن برسانیم و ۱۱ ساعت در راه باشیم.

مقاله پیشنهادی: نکات فنی خودرو قبل از مسافرت

 راهنمای سفر به استان کرمان
راهنمای سفر به استان کرمان

دیدنی های مسیر تهران کرمان

ورودی شمالی

  • بزرگراه امام رضا: مسیر به‌سمت شهر زرند، راور و در ادامه مشهد است.

ورودی جنوبی

ورودی جنوبی شهر کرمان اصلی‌ترین مسیر به‌سمت جنوب‌شرق ایران یعنی شهرهای ماهان، راین، بم، زاهدان، ایرانشهر و چابهار است که از طریق ۲ مسیر جاده قدیم ماهان و بزرگراه گردشگری هفت باغ علوی به شهر زیبای ماهان متصل می‌شود.

  • هفت باغ علوی: برای امنیت بهتر مسیر و وجود باغ شازده از مسیر هفت باغ علوی استفاده کنید.
  • جاده قدیم ماهان: اگر تصمیم دارید به کلوت‌های شهداد یا آبگرم سیرچ بروید، از این مسیر استفاده کنید.

ورودی شرقی

  • بلوار امام صادق: به‌سمت ییلاق خوش آب‌وهوای کوهپایه.
  • سرآسیاب فرسنگی: به‌سمت ده بالا و ییلاق بندر والی‌آباد.

ورودی غربی

  • این مسیر اصلی‌ترین ورودی خودروها به شهر کرمان از دیگر مناطق ایران است که از شهر باغین به کرمان (بزرگراه خلیج فارس) امتداد دارد.

پیشنهاد کیان باتری این است که بعد از ورود به کرمان و گذشتن از پارک مسافر، از دور برگردان بزرگراه استفاده کنید و از کنار فرودگاه کرمان و بلوار حجاج، بلوار جمهوری اسلامی را که بلوار بسیار زیبایی است، برای ورود به شهر کرمان انتخاب کنید.

 

راهنمای گردشگری استان کرمان
راهنمای گردشگری استان کرمان

دانلود عکس گردشگری استان کرمان

کارهایی که حتما در سفر به کرمان باید انجام دهید!

به بازدید از مکان‌های تاریخی بروید!

در مسافرت به کرمان از بناهای تاریخی دیدن کنید!
در مسافرت به کرمان از بناهای تاریخی دیدن کنید!

شهر کرمان پنجمین شهر تاریخی ایران است. تعداد زیادی مکان‌های تاریخی در این شهر وجود دارد که پیشنهاد می کنیم بازدید از آن‌ها را در برنامه سفرتان قرار دهید. بازدید از مکان‌های تاریخی کمک می‌کند تا با تاریخ کرمان بیشتر آشنا شوید.

از کویرگردی لذت ببرید!

راهنمای سفر به کویر کرمان
راهنمای سفر به کویر کرمان

زیباترین کویر دنیا، کویر شهداد دو دشت بی‌نظیر لوت در نزدیکی کرمان قرار دارند. کویر شهداد گرم‌ترین نقطه‌ی کره زمین است و پدیده‌ی زیبای کلوت در میان همین کویر به چشم می‌خورد. در کنار تماشای شگفتی‌های کویرهای کرمان می‌توانید از سافاری و شترسواری هم لذت ببرید.

مقاله پیشنهادی: آموزش تکنیک های رانندگی آفرود

از تماشای آسمان شب لذت ببرید!

آسمان شب های کویر لوت کرمان
آسمان شب های کویر لوت کرمان

آسمان شب‌های کرمان با هر آنچه تاکنون دیده‌اید متفاوت است. آسمانی پر از ستاره و نورانی. انگار که آسمان به زمین نزدیک گشته است. از این فرصت استفاده کنید و بهترین عکس‌ها را از آسمان کرمان بیندازید.

از خوردن غذاها و شیرینی‌های محلی کرمان لذت ببرید!

مسافرت به کرمان با غذاهای محلی کرمان
مسافرت به کرمان با غذاهای محلی کرمان

شهر کرمان از تنوع غذایی بالایی برخوردار است. حواستان باشد که حتما وعده‌ای آبگوشت مخصوص کرمانی میل کنید. برای وعده‌ی عصرانه شیرینی کلمپه با چای بخورید و حسابی لذت ببرید.

به بازار سنتی کرمان بروید!

بازار سنتی کرمان
بازار سنتی کرمان

بازار سنتی کرمان همانند سایر شهرهای تاریخی ایران از زیبایی و رونق خاصی برخوردار است. این بازار از چندین راسته تشکیل شده و بازار وکیل از زیباترین بخش‌های آن به شمار می‌آید. سری به بازار سنتی کرمان بزنید و از خرید صنایع‌دستی چون پته‌دوزی، قالی و تماشای معماری آن لذت ببرید. زیره کرمان نیز در بین ایرانیان بسیار شهرت دارد.

دیدنی‌های استان کرمان

در شهر کرمان شمار زیادی جاذبه‌های دیدنی تاریخی و طبیعی وجود دارد. در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌نماییم.

باغ شاهزاده ماهان

باغ شاهزاده ماهان از دیدنی های شهر کرمان
باغ شاهزاده ماهان از دیدنی های شهر کرمان

کرمان را به باغ شاهزاده ماهان آن می‌شناسند. یکی از مجموعه‌های تاریخی زیبای این شهر که امروزه مسافران زیادی را به سمت خودش می‌کشاند. برای رسیدن به عمارت اصلی باغ که در انتها قرار گرفته باید از مسیر جوی‌ها، حوض‌ و فواره‌ها بگذریم و فراموش کنیم که در شهری کویری هستیم.

پیشینه‌ی باغ شاهزاده ماهان به دوران قاجاریه باز می‌گردد. جالب توجه که این اثر شگفت‌انگیز در لیست آثار سازمان یونسکو به ثبت جهانی رسیده است. برای بازدید از باغ شاهزاده ماهان به حداقل نصف روز زمان نیاز دارید.

مسیر دسترسی: از خیابان  شهاب به سمت جاده کرمان به بم باید حرکت کنیم تا به باغ برسیم.

مجموعه گنجعلی خان

مجموعه دیدنی گنجعلی خان کرمان
مجموعه دیدنی گنجعلی خان کرمان

مجموعه گنجعلی خان کرمان از بخش‌های مختلفی چون بازار چهار سوق، حمام وکیل و مسجد تشکیل شده است. بنای این مجموعه به دوران تاریخی صفویه باز می‌گردد. معماری آن بر اساس اقلیم کرمان و کاملا منطبق با آب‌وهوای کویری ساخته شده است. در آنجا امکان تماشای معماری سنتی ایرانی نیز برایتان فراهم می‌گردد. مجموعه گنجعلی خان در مرکز این شهر در کنار میدان امام واقع شده است.

حمام وکیل کرمان

حمام وکیل کرمان
حمام وکیل کرمان

حمام وکیل کرمان در سال ۱۲۸۰ ساخته شده و در معماریش از آثار زندیه و قاجاریه الهام گرفته شده است. این حمام امروز به چایخانه سنتی تبدیل شده و در آن می توانید انواع نوشیدنی های کرمانی را امتحان کنید.

باغ فتح آباد

باغ فتح آباد کرمان
باغ فتح آباد کرمان

یکی دیگر از باغ‌های دیدنی کرمان باغ فتح‌آباد است. این باغ در مسیر 21 کیلومتری از شمال غرب مرکز شهر قرار دارد. در میان باغ عمارتی زیبا بنا شده که قدمت آن به دوران قاجاریه باز می‌گردد. باغ فتح‌آباد 13 هکتار مساحت دارد.

از ویژگی‌های دیدنی آن می‌توان به نورپردازی بی‌نظیر عمارت در هنگام شب ا‌‌شاره نمود. برای استراحت بازدیدکنندگان چندین آلاچیق در محوطه‌ی باغ ساخته شده است. بسیاری ترجیح می‌دهند که هنگام شب به بازدید از باغ فتح‌آباد بروند و از تماشای نورپردازی زیبای عمارت لذت ببرند.

ارگ بم

ارگ بم از جاذبه های گردشگری کرمان
ارگ بم از جاذبه های گردشگری کرمان

از دیگر مکان‌های دیدنی که گردشگران در سفر به کرمان نباید به‌راحتی از کنارش بگذرند، ارگ بم است. ارگ بم یکی از بزرگ‌ترین بناهای خشتی در جهان به شمار می‌آید. پیشینه‌ی بنای ارگ به حدود 5 قرن پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد. ارگ بم به فاصله‌ی 190 کیلومتری شهر کرمان قرار دارد.

گنبد جبلیه کرمان

گنبد جبلیه از بناهای تاریخی کرمان
گنبد جبلیه از بناهای تاریخی کرمان

یکی از قدیمی‌ترین بناهای تاریخی در کرمان گنبد جبلیه است. پیشینه‌ی بنای آن به دوران ساسانیان باز می‌گردد. گنبد جبلیه در شرق کرمان در کنار بزرگراه آیت‌الله خامنه‌ای قرار دارد. در میان آن موزه‌ی سنگ واقع شده است.

باغ سنگی

موزه تاریخی باغ سنگی کرمان
موزه تاریخی باغ سنگی کرمان

تا به حال درختی دیده‌اید که میوه‌اش سنگ باشد؟ از درختان باغ سنگی کرمان، یکی از جذاب‌ترین باغ‌های غیر زنده دنیا، سنگ‌هایی آویزان شده که ما را حیرت زده‌خواهد کرد. در دهه ۴۰، باغ درویش‌خان بعد از اصلاحات ارضی خشک شد و او تا آخر عمرش از درختان خشک شده سنگ آویزان کرد. با این کار دیگر هیچ کس نمی‌توانست درختان بی‌ارزش او را از چنگش درآورد. جنون این مرد بعد از سال‌ها به یک جاذبه گردشگری تبدیل شد و برای روستای او در سیرجان برکت آورد.

مسیر دسترسی: ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی سیرجان، دهستان بلورد، روستای میاندوآب

کلوت‌های شهداد

کلوت های شهداد از دیدنی های کرمان
کلوت های شهداد از دیدنی های کرمان

برای گشتن در کرمان نباید از دشت لوت غافل بمانیم. کلوت‌های شهداد بخشی از دشت لوت هستند، اما اینجا کویری معمولی نیست. بهترین زمان سفر به این نقطه از کرمان پاییز است، چراکه کلوت‌های شهداد را گرم‌ترین نقطه زمین می‌دانند.

توریست‌های قاره سبز حتما برای دیدن این کلوت‌ها راهی شمال شرق کرمان می‌شوند تا با چشمان خودشان شاهد زیبایی وهم‌انگیز و ماورایی اینجا باشند. طرفداران سافاری در بیابان هم از کمپ این ناحیه راننده و خودرو کرایه می‌کنند.

بعضی‌ها هم سراغ موتورسواری یا شترسواری در بیابان می‌روند. گروه‌های ستاره‌شناسی هم اعتقاد دارند جلوه‌های آسمان را اینجا بهتر می‌بینند. اگر باد موافق باشد حتی می‌توان یک شب هم در کمپ شهداد و آلاچیق‌های آن ماند و استراحت کرد.

مسیر دسترسی: سیریچ، کلوت‌های شهداد

دریاچه کلوت در دل کویر لوت
دریاچه کلوت در دل کویر لوت

جاذبه های دیگر کرمان

موزه هنرهای معاصر کرمان

یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی کرمان موزه هنرهای معاصر است. این موزه در نزدیکی مرکز شهر واقع شده و در آن آثاری از هنرمندان ایرانی و خارجی نگه‌داری می‌شود. از آثار دیدنی موزه می‌توان به تابلوهای نقاشی، خوشنویسی و مجسمه‌های سنگی اشاره نمود.

یخچال زریسف

یخچال زریسف کرمان
یخچال زریسف کرمان

از مکان‌های تاریخی و دیدنی کرمان یخچال زریسف است که در خیابان شهدای پیرانشهر قرار دارد. این یخچال در دوران قاجاریه بنا شده و ارزش تاریخی والایی دارد. یخچال زریسف را بخش‌های مختلفی چون یخدان، مخزن، حصار و پلان مخزن تشکیل می‌دهد. مصالح به کار برده شده در بنای آن خشت و ملات گل است. این یخچال به منظور نگه‌داری یخ در گرمای تابستان با معماری هوشمندانه ایرانی در کنار قنات بنا شده است.

ارگ راین

ارگ راین از آثار باستانی یزد
ارگ راین از آثار باستانی یزد

در مسیر 104 کیلومتری جنوب غربی کرمان بنایی خشتی به چشم می‌خورد. این بنا ارگ راین نام دارد که حدود 2 هزار مترمربع مساحت دارد. ارگ راین در زمان افشاریان بر اساس شرایط اقلیمی کویری ساخته شده است.

آتشکده کرمان

آتشکده کرمان
آتشکده کرمان

یکی دیگر از مکان‌های دیدنی شهر کرمان آتشکده‌ای است که قدمت آن به حدود 90 سال پیش باز می‌گردد. بسیاری از موبدان زرتشتی معتقدند که این آتشکده از سرزمین هند به آنجا آورده شد. در میان بنای آتشکده ‌موزه‌ای واقع شده که در آن آثاری از زرتشتیان از زمان قدیم نگه‌داری می‌شود.

جالب توجه که برای ورود به آتشکده باید کلاهی مخصوص به سر کنید و کفش‌هایتان را در بیاورید. این مجموعه در نزدیکی مرکز شهر کرمان در میدان شهدا قرار دارد.

باغ هرندی

باغ موزه هرندی در کرمان
باغ موزه هرندی در کرمان

یکی دیگر از باغ‌های زیبا و دیدنی شهر کرمان باغ هرندی است. این باغ 2 هکتار مساحت دارد و از بخش‌های مختلفی چون عمارت اصلی و چندین موزه تشکیل شده است. موزه موسیقی و موزه باستان‌شناسی یکی از دیدنی‌ترین بخش‌های باغ هرندی به شمار می‌آیند.

آبشار سیمک

ّشار سیمک از جاذبه های طبیعی کرمان
ّشار سیمک از جاذبه های طبیعی کرمان

از جاذبه‌های طبیعی و دیدنی اطراف کرمان آبشار سیمک است. این آبشار به فاصله‌ی 42 کیلومتری از شمال شرق مرکز شهر قرار دارد. برای دسترسی به آبشار ابتدا باید به روستای سیمک بروید و از آنجا حدود نیم ساعت پیاده‌روی کنید. طبیعت زیبا و بکر بودن این منطقه سبب شده تا مورد استقبال گردشگران قرار گیرد.

روستای چند هزار ساله‌ی میمند

روستای تاریخی میمند در استان کرمان
روستای تاریخی میمند در استان کرمان

میمند یکی از روستاهای تاریخی کرمان است که قدمتی 8 تا 12 هزار ساله دارد. در دل کوه‌های صخره‌ای روستا نشانه‌هایی از معماری عجیب و غریب به چشم می‌خورد. برخی بر این باورند که کوه در نزد گذشتگان بسیار مقدس بود.

به همین دلیل افراد برای پرستش خدا به بالای کوه می‌رفتند. بلندی‌های روستای میمند جز سکونتگاه‌های اولیه اقوام ایران‌زمین به شمار می‌رود. افراد برای دسترسی به آنجا باید حدود 2 ساعت از مرکز کرمان فاصله بگیرند و به سمت شهر بابک بروند.

غذاهای محلی که باید در مسافرت به کرمان امتحان کنیم:

به هر شهر از سرزمین ایران که بروید غذاهایی متنوع و خوشمزه را می بینید. غذاهای سنتی ایرانی چنان عطر و طعمی دارند که نمی شود بدون چشیدن آن ها شهر را ترک کرد. دو نمونه از غذاهای سنتی کرمان را معرفی می کنیم:

خوردن غذاهای محلی در سفر به کرمان
خوردن غذاهای محلی در سفر به کرمان

بز قورمه

یکی از لذیذ ترین غذاهای کرمانی که نامی عجیب هم دارد، بزقرمه است. با راهنمای سفر به کرمان همراه باشید تا شما را با یکی از غذاهای خوشمزه کرمانی آشنا کنیم. بز قورمه به دلیل وجود گوشت بزغاله در ترکیب مواد اولیه‌اش، چنین نامی گرفته است.

غذای محلی کرمانی بزقرمه
غذای محلی کرمانی بزقرمه

این غذا از موادی همچون نخود، پیاز، سیر، گوشت، کشک، زعفران، نعناع داغ، نمک، فلفل و زردچوبه تهیه می‌شود.  به دلیل این که باید از شب قبل حبوبات را خیس کنید، مدت پخت آن طولانی است.  مردم کرمان این غذای سنتی را با نان سرو می‌کنند. این غذا را در منوی تمام رستوران های کرمان پیدا خواهید نمود.

زیره پلو

غذای کرمانی زیره پو
غذای کرمانی زیره پو

به هر رستوران کرمان که می روید، در راهنمای سفر به کرمان پیشنهاد می دهیم، به جای پلو ساده، زیره پلو را سفارش دهید. زیره پلو، یکی از پلوهای اصیل و سنتی کرمان است که طرفداران خاص خود را دارد. با این وجود طعم و عطری فوق‌العاده آن، در کنار هر خورشتی بسیار اشتها برانگیز است.

مجور کدو

غذای محلی مجور کدو کرمان
غذای محلی مجور کدو کرمان

مجور کدو از اصیل‌ترین غذاهای محلی کرمان بوده که دستور پخت بسیار آسانی هم دارد. فکر این که بتوان با کدو، پنیر سفید، تخم مرغ، آرد گندم، روغن مایع، شوید خرد شده، نمک و فلفل، غذایی بسیار خوشمزه و آسان مانند مجور کدو تهیه کرد، خیلی از افراد را به وسوسه می‌اندازد. این خوراکی لذیذ مدت کوتاهی برای پخت دارد.

سوغاتی های استان کرمان

سوغاتی های مسافرت به استان کرمان
سوغاتی های مسافرت به استان کرمان
  • کلمپه کرمان

یکی از شیرینی های خوشمزه و معروف کرمان است که طرفداران بسیاری دارد. کلمپه کرمان شکلی شبیه گل داشته و درونش خرما و گرما می گذارند. یکی از معروف ترین و قدیمی ترین شیرینی پزی های کرمان، شیرینی رضا در خیابان بهمنیار بوده که بهترین و تازه ترین کلمپه ها را می پزد.

  • قووتو

قووتو در واقع پودر شده تمام مواد مغذی و مخلوط شده آن هاست. از قووتو برای جلوگیری از ضعف استفاده می کنند. قووتو پسته، قووتو بادام و انواع دیگر قووتو ها را از مغازه های سوغاتی فروشی و البته از بازار کرمان می توانید تهیه کنید. اگر به سراغ عطاری های کرمان بروید، بهترین قووتو ها را با قیمت های مناسب می توانید تهیه کنید.

  • پته

یکی از صنایع دستی زنان کرمانی، پته دوزی و پته است. پته های بسیار زیبا در واقع نوعی نقش اندازی با کوک ها و نخ های رنگی بر روی پارچه های قرمز، زر، سبز، آبی، سید و سیاه است که طرح های بسیار زیبایی را ایجاد می کند. پته ها جزو گران ترین سوغاتی های کرمان هستند که با دست دوخته می شوند. هر دختر کرمانی بر روی جهیزیه خود حتما پته دارند و گاهی خودشان می دوزند.

  • قالی کرمان

قالی کرمان با نقش مخصوص کرمانی یکی از صنایع دستی است که در راهنمای سفر به کرمان به پیشنهاد می دهیم از انواع قالی کرمان در بازار فرش کرمان به همراه مبل های دوخته شده با قالی کرمانی دیدن کنید. به این مدل از مبل ها، مبل قالی می گویند.

  • ظروف مسی

اگر به بازار گنجعلی خان بروید، وارد راسته مسگرها در کنار حیاط گنجعلی خان شوید. صدای ضرب آهنگ مسگرها بر روی ظروف مسی و روحی بسیار جالب است و ریتم خوبی دارد. کرمان را می توان منبعی بسیار خوب برای ظروف مسی اصیل دانست.

  • زیره کرمان

“زیره به کرمان بردن” از اصلاحاتی است که همه افراد شنیده اند و در نتیجه همه با یکی از سوغاتی های کرمان آشنا هستند. کاشت زیره از قدیم الایام در این شهر و استان وجود داشت و صادر کننده زیره های بسیار عالی بود. یکی از جنبه های کاشت زیره، استفاده از زیره در اکثر غذاهای کرمانی است. زیره پلو غذایی کرمانی است.

  • کماچ سهن

یکی از خوشمزه ترین شیرینی های کرمانی است که در راهنمای سفر به کرمان پیشنهاد می دهیم که برای دوستان و آشنایان خود خریداری کنید.

  • پسته کرمان

در واقع در بیشتر شهرهای استان کرمان پسته کاشته می شود. اگر ه پسته رفسنجان بیشتر از دیگر شهرهای کرمان توانسته شهرت پیدا کند. پسته و مخصوصا پسته تازه در اوایل پاییز را می توان یکی از بهترین سوغاتی های کرمان دانست.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش