راهنمای سفر به استان کردستان (سنندج)

4.5
(260)

استان کردستان از استان‌های غربی ایران است که آثار تاریخی و جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبایی دارد و در تعطیلات تابستان و نوروز میزبا گردشگران است. با راهنمای سفر به کردستان همراه کیان باتری باشید.

کردستان سرزمین طبیعت، تاریخ و فرهنگ است؛ سرزمین یکی از اصیل‌ترین اقوام ایرانی. در این راهنمای سفر که در دو بخش تهیه شده است، قصد داریم شما را در سفر به این استان راهنمایی کنیم.

راهنمای سفر به استان کردستان
راهنمای سفر به استان کردستان

با استان کردستان بیشتر آشنا شویم

در میان دامنه های میانی رشته کوه های زاگرس و در دشت های آن یکی از استان های سبز و زیبای ایران به نام کردستان قرار گرفته است. قدمت این استان به زمان مادها برمیگردد و یکی از اصیل ترین قوم های ایران در این خطه زندگی میکنند. سنندج مرکز این استان غربی کشور است.

ساکنین این شهرستان را کرد میگویند و مردم به زبان کردی صحبت می‌کنند البته در قسمت های کوچکی از این شهر مردم به زبان آذری صحبت میکنند. کلمه کردستان در دوره سلجوغی ثبت شده است. آذربایجان غربی و زنجان از همسایه های شمالی استان کردستان و همسایه بخش جنوبی آن کرمانشاه است.

کردستان دارای اقلیم های متفاوت است که بخاطر وجود کوه بلند شاهو با ارتفاع 3300 متر و منطقه آلوت با ارتفاع 900 متر از سطح دریا ایجاد شده است.

راهنمای گردشگری سفر به استان کردستان
دانلود عکس: راهنمای گردشگری سفر به استان کردستان

چگونه از تهران به سنندج سفر کنیم؟

برای دسترسی به شهر زیبای سنندج، هم می توانید با هواپیما سفر کنید و هم می توانید از اتوبوس های بین شهری استفاده کنید. اما شاید بهترین وسیله سفر به این منطقه خودروی شخصیتان باشد. چرا که با سفر به وسیله خودروی شخصی، شما زیبایی های جاده را هم مشاهده خواهید کرد و هر وقت که بخواهید می توانید از دیدنی های اطراف مسیر و یا اطراف این شهر دیدن کنید.

بهترین مسیر دسترسی به این شهر با خودروی شخصی از شهر تهران، مسیر تهران به ساوه است. با طی این جاده از شهر همدان و قروه عبور خواهید کرد و در نهایت به سنندج می رسید. اگر خواهان سفری راحت و سریع هستید، هواپیما بهترین وسیله برایتان است. از ترمینال غرب تهران هم اتوبوس های سنندج همه روزه حرکت می کنند.

مقاله پیشنهادی: چک کردن ماشین قبل از سفر

آب و هوای کردستان و بهترین زمان سفر به سنندج

 بهترین فصول مسافرت به کردستان
بهترین فصول مسافرت به کردستان

کردستان در منطقه کوهستانی قرار دارد و یکی از مرتفع ترین استان های ایران به حساب می آید، مرکز این استان سنندج است که در فاصله ۵۱۲ کیلومتری تهران قرار دارد. سنندج از شهرهای سردسیر کشور است و در دامنه های کوه آبیدر قرار گرفته است. به همین دلیل آب و هوایی سرد و نیمه خشک دارد.

با توجه به شرایط آب و هوایی که این استان دارد اگر اهل سفرهای پرماجرای زمستانی نیستید باید بگوییم که بهترین زمان ممکن اواسط اردیبهشت تا اواسط مهر است. اما برای برای گردشگران علاقه‌مند به طبیعت بارانی هم، به علت بارندگی زیاد و سرسبزی منطقه، بهترین زمان فرودین و اردیبهشت است. طرفداران اسکی و برف هم بهتر است در فصل زمستان می توانند برنامه سفرشان را به کردستان برنامه ریزی کنند.

مناطق گردشگری استان کردستان

جای تردیدی نیست که استان کردستان یکی از جذاب‌ترین مقصدهای گردشگری غرب کشور محسوب می‌شود و تنوع جاهای دیدنی کردستان، از اورامان تا دریاچه زریوار و. . . شاهد این مدعی است. پس اگر قصد سفر با تور کردستان و بازدید از این جاذبه‌های طبیعی و تاریخی زیبا را دارید، حتما به شهرهای مختلف آن سر بزنید.

سفر به جاهای دیدنی سنندج

 جاهای دیدنی کردستان سنندج
جاهای دیدنی کردستان سنندج

سنندج یکی از زیباترین و توریستی ترین شهرهای غرب کشور است. با شروع فصل تابستان و گرم تر شدن هوا، سفر به این شهر نیز رونق بیشتری می گیرد. این شهر مرکز استان کردستان و البته دومین شهر بزرگ کرد نشین کشور است و جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیاری را درون خود جای داده است.

آب وهوای مطلوب در فصل گرما، وجود جاذبه های گردشگری بسیار و البته میهمان نوازی منحصر به فرد مردان و زنان قوم کرد، سنندج را به یکی از بهترین مقاصد گردشگری در تابستان تبدیل کرده است.

عمارت آصف وزیری از آثار تاریخی سفر به سنندج

عمارت آصف وزیری از آثار تاریخی سفر به سنندج
عمارت آصف وزیری از آثار تاریخی سفر به سنندج

واقع در سنندج که از قدیمی ترین بناهای ساخته شده در این استان است به دوره صفوی برمی‌گردد که در دوران قاجار و پهلوی گچ بری های بیشتر و زیباتری به آن اضافه شده است. این خانه به موزه مردم شناسی سنندج تبدیل شده است و یکی از منابع غنی فرهنگی کشور به شمار می‌آید.

عمارت مشیر دیوان  از دیدنی های سنندج

عمارت مشیر دیوان  از دیدنی های سنندج
عمارت مشیر دیوان  از دیدنی های سنندج

محله قدیمی سنندج به نام سرتپوله دارای بناهای زیبای تاریخی است که یکی از آنها عمارت مشیر دیوان است. این عمارت در دوره قاجار ساخته شده و دارای معماری زیبا و خاص است. گچبری ها و گره چینی های این بنا توسط استادکاران سنندجی انجام شده که نشان از ابتکار این هنرمندان در این صنعت داشته است.

حمام خان از دیگر بناهای تاریخی کردستان است که به سبک حمام های ایرانی ساخته شده و در حال حاضر بعد از مرمت به موزه تغییر کاربری داده است. در کنار تمام دیدنی های کردستان، دیدنی های طبیعی این استان از شهرت بالاتری برخوردار است. بیشتر طبیعت دوستان این استان را بخاطر طبیعت بکر و خاصش انتخاب میکنند.

عمارت خسرو آباد از جاذبه های گردشگری سنندج

عمارت خسرو آباد از جاذبه های گردشگری سنندج
عمارت خسرو آباد از جاذبه های گردشگری سنندج

یکی دیگر از عمارت های باشکوه تاریخی شهر سنندج، عمارت خسرو آباد است که در میان چهار باغی زیبا قرار گرفته است. قدمت این چهار باغ و عمارت درونش را به دوره قاجاریه نسبت داده اند. البته برخی نیز عقیده دارند که این چار باغ در دوران زندیه ساخته شده است.

این عمارت نیز همانند سایر عمارت های زیبای این شهر، تزئینات گچ بری و آجرکاری بی نظیری دارد و سال ها مرکز حکم رانی خسرو خان اردلان بوده است. این عمارت در جنوب غرب سنندج و و در بلوار خسرو آباد (شبلی) قرار دارد.

پل تاریخی قشلاق از مکان های دیدنی سنندج

پل تاریخی قشلاق از مکان های دیدنی سنندج
پل تاریخی قشلاق از مکان های دیدنی سنندج

به این پل، سی و سه پل کردستان می‌‎گویند. پل قشلاق که در سال ۱۰۴۶ هجری قمری به سفارش شاه صفی ساخته شده، در گذر سال‌ها با وجود بودن در معرض باد و باران و قرار گرفتن در آب همچنان سالم و پابرجا باقی مانده است. پل قشلاق در شرق شهر سنندج و روی رودخانه‌ی قشلاق قرار دارد.

مجموعه تفریحی پارک آبیدر

پارک آبیدر از مکان های تفریحی سفر به سنندج
پارک آبیدر از مکان های تفریحی سفر به سنندج

مجموعه تفریحی آبیدر سنندج در غرب این شهر و بر روی تپه ای مشرف به شهر قرار گرفته است. این منطقه به بام سنندج شهرت دارد. وج. ود چندین باغ با صفا، چشمه های طبیعی، بزرگترین سینمای تابستانی کشور و … این مجموعه را به تفرجگاه اصلی مردم شهر سنندج تبدیل کرده است.

عمارت وکیل سنندج، عمارت مشیر دیوان، قرآن نگل و روستای تاریخی نگل و دریاچه سد قشلاق از جمله دیگر جاذبه های گردشگری شهر سنندج هستند.

راهنمای سفر به مریوان

جاهای دیدنی مریوان در سفر به کردستان
جاهای دیدنی مریوان در راهنمای سفر به کردستان

شهر مریوان در غرب سنندج، از شهرهای مرزی استان کردستان است. این شهر زیبا، دیدنی‌های طبیعی و تاریخی بسیاری دارد که می‌تواند هر مسافری را مجاب به سفر به این شهر دیدنی کند. شهر مریوان در نزدیکی دریاچه‌ زریوار و منطقه اورامان قرار دارد.

این موقعیت ایدئال و بکر باعث شده که گردشگران بسیاری خصوصا در نیمه‌ی اول سال رهسپار این شهر زیبا شوند. می‌توانید در سفر به شهر مریوان از دیدنی‌ها و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی همچون مجتمع پارک ساحلی زریوار، بازارچه مرزی مریوان، منطقه‌ تفریحی قمچیان، روستای کانی‌سانان، قلعه مریوان، پل تاریخی گاران، ارتفاعات چهل چشمه و تفرجگاه ملاقوبی دیدن کنید

دریاچه زریوار از جاذبه های گردشگری کردستان

دریاچه زریوار از جاذبه های گردشگری کردستان
دریاچه زریوار از جاذبه های گردشگری کردستان

دریاچه زریوار به جرات یکی از مشهورترین و زیباترین جاذبه های گردشگری کردستان است. این دریاچه در فاصله سه کیلومتری غرب مریوان قرار دارد و داستان ها و افسانه های متعددی در مورد پیدایش آن وجود دارد.

یکی از ویژگی های منحصربفرد دریاچه زریوار این است که هیچ منبع خاصی برای آب دریاچه ندارد و از طریق بارش باران و چشمه ها به وجود آمده است. به همین دلیل است که مردم کردستان و مریوان این دریاچه را اسرارآمیز می دانند.

دریاچه زریوار یا دریاچه زریبار، یکی از دریاچه‌های بی‌نظیر ایران است که در شهرستان مریوان قرار دارد. این دریاچه بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین غرب کشور محسوب می‌شود. می توانید در دریاچه زریوار قایق سواری کنید و بعد برای ناهار ماهی کباب مشهور این منطقه را میل کنید.

دریاچه زریوار که زریبار نیز نامیده می‌شود، دریاچه‌ای است که با داشتن آب شیرین و حیات‌وحش خاص خود از منحصربه‌فردترین دریاچه‌های ایران و جهان به شمار می‌رود. زریوار همچنین یکی از تالاب‌ها و پناهگاه‌های حیات وحش محسوب‌ می‌شود و در فهرست میراث طبیعی ایران به به ثبت رسیده است.

آدرس: کردستان، شهرستان مریوان، سه کیلومتری غرب شهر، دریاچه زریوار

بیجار بام کردستان

بیجار یکی از مرتفع ترین شهرهای ایران است که به آن لقب بام ایران را هم داده اند.
بیجار یکی از مرتفع ترین شهرهای ایران است که به آن لقب بام ایران را هم داده اند.

اگر مسیرتان سمت بیجار افتاد، حتما بستنی های سنتی این شهر را امتحان کنید. بستنی هایی که طعم حل و گلاب آن طراوت و شادابی خاصی به شما می دهند. بیجار یکی از مرتفع ترین شهرهای ایران است که به آن لقب بام ایران را هم داده اند. آثار تاریخی نظیر بازار سنتی و قلعه قمچای و همچنین پیست اسکی نسار، از مکان هایی هستند که می توانید بازدید از آن ها را در برنامه خود قرار دهید.

دیدنی های سقز در سفر به کردستان

دیدنی های سقز در سفر به کردستان
دیدنی های سقز در سفر به کردستان

احتمالا نام تپه زیویه را در کتب بسیاری مشاهده کرده اید. تپه باستانی زیویه که در گذشتگانی بسیار دور محل زندگی اقوام مانایی بوده، از مهمترین جاذبه های تاریخی شهر سقز می باشد. این شهر جاذبه های دیگری را نیز در دل خود جای داده است که بازدید از آن ها خالی از لطف نیست.

مسجد تاریخی دومناره که مربوط به دوره افشاریان است و حمام حاج صالح که در بافت تاریخی شهر قرار دارد و یادگاری از دوران صفویه است، از جمله آثار ارزشمند سقز هستند.

بانه، شهری برای خرید در سفر به کردستان

بانه مرکز خرید ایران در کردستان
بانه مرکز خرید ایران در کردستان

بانه از شهرهای مرزی استان کردستان است که مملو از جاذبه‌های طبیعی دیدنی است. با این حال، عمده شهرت بانه به‌دلیل اجناس خارجی بازار این شهر است که آن را تبدیل به یکی از پررفت‌وآمدترین شهرهای گردشگری غرب کشور کرده است.

کوه‌های سرسبز با منظره‌های دیدنی از جلوه‌های طبیعی بی‌نظیری هستند که می‌توانند چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره کنند. از دیدنی‌های بانه می‌توان به غار سنگی حسین کوهکن اشاره کرد. پارک‌های جنگلی پیرمراد و دوکانان هم از دیدنی‌های شهر بانه هستند که در دامنه کوه‌های آربابا و جنیره قرار گرفته‌اند.

روستای‌های دیدنی سبدلو، هفتاش، نجنه، مامال و مجسه هم می‌توانند مقصد خوبی برای گردشگرانی باشد که به بوم‌گردی و آشنایی با فرهنگ‌های غنی ایرانی علاقه‌مند هستند.

کامیاران از مناطق گردشگری کردستان

جاذبه های دیدنی سفر به کامیاران در کردستان
جاذبه های دیدنی سفر به کامیاران در کردستان

یکی از شهرهای بسیار زیبا و جذابی که در فاصله ی ۶۵ کیلومتری جنوب سنندج قرار گرفته شهر کامیاران می باشد. این شهر دارای ۱۳۰ بنای تاریخی است که از این بین ۷۴ مورد از آن ها به ثبت ملی رسیده اند.

یکی از زیباترین مناطق گردشگری که در این شهر وجود دارد روستایی به نام پلنگان است و به دلیل پتانسیل بالایی که در جذب گردشگر دارد یکی از پربازدیدترین مناطق گردشگری شهر کامیاران در کردستان محسوب می شود.

روستای دیدنی پلکانی پالنگان

روستای پلنگان از روستاهای دیدنی کردستان
روستای پلنگان از روستاهای دیدنی کردستان

خانه های سنگی، معماری پلکانی، بافت سنتی، وجود آبشار ها و چشمه های زیبا و رودخانه تنگیور که در کنار آن جریان دارد و مخصوصا مردم بسیار مهمان نواز این روستا، اینجا را به منطقه ای جذاب برای گردشگران تبدیل کرده است. این روستا در شهراستان زیبای کامیاران کردستان قرار گرفته است.

برای رسیدن به شهر کامیاران خوب است بدانید این شهر دقیقا در میانه مسیر سنندج- کردستان قرار گرفته و از کامیاران تا پالنگان حدود۵۷ کیلومتر راه کوهستانی ولی آسفالت را در پیش رو دارید، در پالنگان هتل یا مهمانسرایی پیدا نمی کنید پس اگر قصد شب مانی دارید خوب است که چادر بزنید.

روستای دیدنی هورامان یا اورامان

روستای دیدنی هورامان یا اورامان در کردستان
روستای دیدنی هورامان یا اورامان در کردستان

یکی از دیدنی های کردستان که در چند سال اخیر سر زبان ها افتاده است اورامان یا هورامان است. این منطقه کوهستانی فوق العاده زیبا بین مرز ایران و عراق قرار دارد و هرساله مسافران زیادی برای بازدید به این منطقه می آیند. وقتی به اورامان یا اورامانات سفر می کنید در برابر ابهت و شکوه طبیعت غافلگیر خواهید شد. کوه های سر به فلک کشید، دره های پرپیچ و خم، رودخانه های فراوان و ابرها که در نزدیک ترین به فاصله به شما قرار دارند منطقه اورامانات را به یکی از بهترین جاذبه های طبیعی کردستان تبدیل کرده اند.

به این منطقه هم اوران گفته می شود هم هورامان؛ در واقع معنی کلمه هورامان از دو واژه هور به معنای «خورشید» و آمان به معنای «آمدن» تشکیل شده که می شود خورشید آمد، اما در تلفظ های مردم رفته رفته این واژه به اورامان تبدیل شده است.

مراسم کهن پیرشالیار در کردستان

مراسم کهن و دیدنی پیرشالیار در کردستان
مراسم کهن و دیدنی پیرشالیار در کردستان

یکی از مراسم‌های ویژه در منطقه هورامان کردستان، مراسم پیر شالیار است، مراسمی که مردم منطقه به آن عروسی پیرشالیار می‌گویند و آیینی چندهزارساله است. این مراسم هر سال یکی در ۱۵ بهمن و دیگری در ۱۵ اردیبهشت در کردستان برپا می شود.

اما مراسم کومسای که به آن مراسم شکستن سنگ مقدس هم می‌گویند، کمی متفاوت‌تر است. مراسم کُومسای که در آخرین جمعه‌ قبل از نیمه اردیبهشت‌ ماه (۱۵ اردیبهشت) از اول صبح در مزار پیرشالیار در هورامان برگزار می‌شود، با فاتحه‌خوانی، دف نوازی و اجرای مراسم تلیله‌خوانی همراه است و در پایان هر مراسم سنگی را می‌شکنند که به باور مردم دوباره تا سال بعد رشد می‌کند. مراسمی که در هربهار گردشگران زیادی را حتی از کشورهای مختلف به اورامان می‌کشاند در سال ۱۳۹۵ بیش از هشت هزار نفر برای تماشای این مراسم به اورامان سفر کرده اند.

رود سیروان از جاذبه های گردشگری کردستان

رود سیروان از جاذبه های گردشگری کردستان
رود سیروان از جاذبه های گردشگری کردستان

از مهمترین رودخانه هایی که در کردستان جاری است و نامی بسیار آشنا دارد، رود سیروان است. این رود که تقریبا مسیر طولانی و پر پیچ و خمی را طی می کند. این رودخانه در بخش غربی و شمال غربی هورامان قرار گرفته و منطقه [هورامان] را به دو بخش تقسیم نموده ‌است.

بیشترین بخش این رودخانه در شهرستان پاوه قرار دارد، این رودخانه از بخش رزاب و مریوان در کردستان سرچشمه گرفته و پس از عبور از شمال غربی اورامانات، دوآب و شمال هرتا، رودخانه‌های ژاد رود، قشلاق رود، لیله، لوشه، زمکان، دشت حر به آن پیوسته و سپس وارد کشور عراق می‌شود

    بابا گرگر در قروه کردستان

    چشمه بابا گرگر در قروه از دیدنی های سفر به کردستان
    چشمه بابا گرگر در قروه از دیدنی های سفر به کردستان

    چشمه‌ی آب معدنی باباگرگر و بقعه‌ی باباگرگر در شهر سردسیر قروه قرار دارند. روستای باباگرگر در حدود ۱۸ کیلومتری شمال شرقی شهرستان واقع شده است. در این روستا چشمه‌ای همیشه جوشان به نام «دنگز» وجود دارد که دارای آبی به رنگ سرخ و گاهی لیمویی است. گفته می‌شود که آب این چشمه برای امراض سودایی و پوستی مناسب است و در درمان سؤهاضمه و دیگر بیماری‌های گوارشی و همچنین راشیتیسم و تورم مؤثر است.

    سوغات سنندج

    سوغات سفر به کردستان سنندج
    سوغات سفر به کردستان سنندج

    انواع فرش های دستباف، گیوه کردی، پارچه ها و لباس های رنگ و وارنگ مردم کرد، سقز، شیرینی کنجدی انگبین و شکری و بادام سوخته از جمله سوغاتی ها معروف شهر سنندج است.

    در راهنمای سفر به کردستان و سنندج تلاش کردیم تا مطالب مفیدی را برای افرادی که قصد سفر به این استان را دارند، فراهم کنیم. سنندج یکی از زیباترین شهرهای غرب کشور است و مردمانی بسیار خونگرم دارد.

    نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

    بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

    عضو شوید
    آگاه شوید
    guest
    2 نظرات
    فید بک نظرسنجی داخل متن
    مشاهده تمام نظرات
    سنندج قلب آذربایجان 💙💚❤
    سنندج قلب آذربایجان 💙💚❤
    6 ماه پیش

    سنندج‌ قلب آذربایجان 😍یاشاسین سنندج سینان داش قلب آذربایجان 😍

    سنندج قلب آذربایجان
    سنندج قلب آذربایجان
    1 سال پیش

    سنندج ( سینان داش) قلب آذربایجان
    خواهشا از جمعیت بالای ترک های شهر سینان داش هم مطلب بذارین از روستای اکثرا ترک نشین استان سینان داش از شهرهای بیجار ، قروه، دیواندره، سریش آباد

    یاشاسین سینان داش
    یاشاسین آذربایجان

    سبد خرید
    اسکرول به بالا
    مشاوره رایگان و ثبت سفارش