راهنمای سفر به استان قزوین

4.7
(742)

قزوین، شهر آب انبارها و پایتخت خوشنویسی ایران است.با  راهنمای سفر به قزوین کیان باتری با اطلاعات ضروری سفر به این شهر تاریخی آشنا شوید.

راهنمای گردشگری سفر به استان قزوین
دانلو عکس راهنمای گردشگری سفر به استان قزوین

راهنمای مسافرت به قزوین

شهر قزوین در دامنه های جنوبی رشته کوه البرز و در فاصله نزدیکی از پایتخت استان قزوین قرار گرفته است. چه از اهالی طبیعت گردی باشید و چه علاقه مند به تاریخ و معماری، می توانید این استان را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کنید.

اگر جویای نوع آب و هوای این استان باشید همین بس که بدانید محصولاتی چون گردو، پسته، زیتون و انگور در این سرزمین کشت می شوند؛ که نشان از تنوع آب و هوایی آن دارند. دریاچه زیبای اوان در دل کوهستان و آبشار محصور در میان صخره های ورچر گوشه ای از طبیعت زیبای این استان را تشکیل می دهند. از جمله آثار تاریخی مشهور این استان نیز می توان از قلعه الموت نام برد که شاید آوازه آن کمتر از قزوین نباشد.

آب و هوای استان قزوین
آب و هوای استان قزوین

آب و هوای استان قزوین

قزوین در بخش مرکزی ایران واقع شده و به دلیل داشتن ارتفاعات متعدد دارای آب و هوای نیمه خشک و سرد است. تیر و مرداد گرم‌ترین و دی و بهمن سردترین ماه‌های سال در شهر قزوین‌ به شمار می‌روند. متوسط دمای هوا در این منطقه ۱۴ درجه سانتی‌گراد است.

بهترین زمان سفر به قزوین

با توجه به قرارگیری این شهر در دامنه های البرز، زمستان های این شهر نسبتا سرد و برفی است. قزوین در فصل تابستان دارای آب و هوایی معتدل و نسبتا خنک است. اما بهترین فصل سفر به این منطقه، فصل بهار و ماه های اردیبهشت و خرداد می باشد، یعنی هنگامی که دشت ها و تپه های این استان آنقدر سبز است که منظره ای شگفت انگیز را جلوی چشمانتان قرار خواهد داد.

 بهترین زمان سفر به قزوین
بهترین زمان مسافرت به استان قزوین

چگونه از تهران به قزوین برویم؟

در این بخش از راهنمای سفر به قزوین به بررسی راه های ارتباطی به این شهر می پردازیم. با وجود اینکه شهر قزوین فرودگاه دارد، ولی دسترسی به این شهر از طریق هوایی امکان پذیر نیست. برای رسیدن به قزوین می توانید از قطار، اتوبوس یا خودروی شخصی خود استفاده کنید.

سفر از تهران به قزوین با قطار
سفر از تهران به قزوین با قطار

هم ایستگاه راه آهن و هم پایانه اتوبوس رانی شهر قزوین، در جنوب این شهر واقع شده اند می توانید با یک تاکسی خود را به هسته اصلی شهر برسانید. برای دسترسی با خودروی شخصی از تهران، باید مسیر آزاد راه تهران – کرج – قزوین را پیش بگیرید. فاصله تهران از قزوین ۱۵۳ کیلومتر است و طی آن در شرایط بدون ترافیک، ۲ ساعت به طول می انجامد.

مقاله پیشنهادی: چک کردن ماشین قبل از سفر

جاذبه های گردشگری و دیدنی سفر به قزوین

جاهای دیدنی قزوین علاوه بر جاذبه‌های گردشگری تاریخی، جاذبه‌های طبیعی را نیز شامل می‌شود. قلعه الموت و کاروانسرای سعدالسلطنه از مشهورترین جاذبه‌های گردشگری این منطقه به شمار می‌رود. کاخ چهلستون، مسجدالنبی، خیابان سپه، عمارت سردار مفخم، آب ابنارها، حسینیه امینی‌ها و دروازه تهران قدیم برخی از دیدنی‌های جذاب این شهر تاریخی محسوب می‌شود. اگر به مرکز شهر قزوین حوالی سبزه میدان بروید می‌توانید بسیاری از این جاذبه‌های را در کنار یکدیگر پیدا کنید و به دیدن آن‌ها بروید.

خیابان سپه قزوین

خیابان سپه از جاذبه های تاریخی قزوین
خیابان سپه از جاذبه های تاریخی قزوین

این خیابان، عنوان اولین خیابانی که در ایران احداث شده است را به دوش می کشد. بنابراین در راهنمای سفر به قزوین به شما پیشنهاد بازدید از این خیابان را می دهیم. این خیابان در دوره صفویه و زمانی که قزوین پایتخت این سلسله بوده، احداث شده است.

شاه طهماسب دستور ساخت این خیابان را رو به روی سردر عالی قاپو و ورودی دولتخانه می دهد. برخی از مهم ترین جاذبه های تاریخی قزوین در مجاورت این خیابان ساخته شده اند. این خیابان به عنوان اولین خیابان مدرن ایران ثبت ملی شده است.

در ابتدای این خیابان یکی از مهمترین آثار تاریخی شهر به نام سر در عالی قاپو جای خوش کرده است. این سر در تنها دریست که از درهای باغ سلطنتی دوره صفوی در قزوین بر جای مانده است.

دروازه تهران قدیم در قزوین

دروازه قدیم تهران در قزوین
دروازه قدیم تهران در قزوین

یکی دیگر از دروازه های بجا مانده از دوران قاجار که حافظ شهر در برابر حملات و دزدی های دیگر شهرها بوده است، دروازه تهران قدیم نام دارد. این دروازه که در سال های دور خارج از شهر قزوین ساخته شده بود اکنون بدلیل گسترش قزوین، در میان شهر جای دارد.

کاخ چهل ستون از جاذبه های تاریخی قزوین

کاخ چهلستون از جاهای دیدنی سفر به قزوین
کاخ چهل ستون از جاهای دیدنی سفر به قزوین

یکی از ارزشمند ترین آثار تاریخی مربوط به دوران صفویه در شهر قزوین، عمارت کلاه فرنگی یا همان کاخ چهل ستون است. در زمان سلطنت شاه طهماسب، این بنا و باغی بزرگی که این بنا در آن قرار داشت، مقر اصلی فرمانروایی و اداره کشور بوده است. امروزه فقط این عمارت و سردر عالی قاپو از باغ صفوی باقی مانده اند. این عمارت با شکوه ۵۰۰ متر مربع مساحت دارد و در دو طبقه ساخته شده است.

قلعه تاریخی الموت و دریاچه اوان

منطقه تاریخی قلعه الموت از جاذبه های گردشگری قزوین
منطقه تاریخی قلعه الموت از جاذبه های گردشگری قزوین

منطقه الموت قزوین، از زیباترین مناطق غرب کشور به شمار می رود. در الموت قلعه های تاریخی زیادی مربوط به اسماعیلیان وجود دارند که معروف ترین آن ها قلعه الموت است. این دژ تاریخی مه محل فرمانروایی حسن صباح بوده، در شمال شرقی روستای گازرخان و بر بلندای صخره ای به ارتفاع ۲۱۶۳ متر قرار گرفته است.

در نزدیکی این قلعه، یکی از زیباترین دریاچه های طبیعی کشور قرار دارد. دریاچه اوان در ۷۵ کیلومتری قزوین و در ارتفاع ۱۸۵۰ از سطح دریا قرار گرفته است و سالیانه پذیرای خیل عظیمی از گردشگرانیست که به منطقه الموت قزوین سفر می کنند.

دریاچه الموت قزوین زیباترین دریاچه طبیعی ایران
دریاچه الموت قزوین یکی از زیباترین دریاچه طبیعی ایران

دریاچه اوان که بزرگترین دریاچه طبیعی آب شیرین قزوین می باشد با چشم انداز زیبای خود به ویژه در فصل بهار محل مناسبی برای گذران اوقات فراغت گردشگران می باشد که می توانند از امکاناتی از جمله ماهی گیری، قایق سواری و شنا استفاده کنند.

در فصل پاییز نیز حضور پرندگان مهاجر و پروازشان بر فراز دریاچه چشم اندازی زیبا را به گردشگران هدیه می کند. همچنین در فصل سرما اسکی رانی بر روی آب یخ زده ی دریاچه فرصتی است برای دوست داران ورزش های هیجان انگیز زمستانی.

حمام قجر قزوین

حمام قجر معروف به موزه مردم شناسی قزوین
حمام قجر معروف به موزه مردم شناسی قزوین

از خوبی های راهنمای سفر به قزوین نزدیکی جاذبه های تاریخی آن به یکدیگر است. حمام قجر قزوین که اکنون تبدیل به موزه مردم شناسی شده در خیابان عبید زاکانی قرار گرفته است. این حمام به دستور شاه عباس دوم صفوی و توسط امیر گونه خان یکی از سرداران او ساخته شده است.

به حمام قجر حمام شاهی نیز می گویند. یکی از خوبی های این حمام داشتن دو در مجزا برای ورود آقایان و خانم ها بوده و دارای دو قسمت مجزا برای زنانه و مردانه است. هر سه بخش حمام های قدیمی ایرانی یعنی سربینه، میاندر و گرمخانه در این حمام به زیبایی طراحی شده است.

این بنا اکنون در اختیار میراث فرهنگی و گردشگری استان قزوین قرار دارد. بعد از بازدید از این حمام می توانید در مسیر رفتن به سمت بازار به دیدن حسینیه امینی ها نیز بروید.

کلیسای کانتور قزوین

کلیسای کانتور از بناهای تاریخی قزوین
کلیسای کانتور از بناهای تاریخی قزوین

نام دیگر کلیسای کانتور برج ناقوس است. در زمان جنگ جهانی دوم و هنگامی که کشور توسط قوای روس اشغال شده بود، دستور ساخت این کلیسا توسط روس ها صادر شد. تزئینات آجری و رنگ نمای این کلیسا، آن را از دیگر آثار تاریخی شهر کاملا متمایز کرده است.

 آب انبارهای قزوین

آب انبارها از مکان های دیدنی قزوین
آب انبارها از مکان های دیدنی قزوین

همانند دیگر شهرهای ایران، شهر قزوین نیز پر از آب انبارهای متعدد است. آب انبار سردار بزرگ یکی از بزرگ ترین آب انبارهای ایران است که برای بازدید عموم در دسترس است. از دیگر آب انبارهای قزوین که در راهنمای سفر به قزوین می تواند نام برده شود، آب انبار حاج کاظم در خیابان تبریز و آب انبار مسجد جامع قزوین هستند.

بسیاری از این آب انبارها دارای شاهکارهای معماری همچون بهترین کاشیکاری سردر، طاق ها و رسمی بندی های زیبا و بادگیر است. برای بازدید یک آب انبار باید چیزی در حدود ۵۰ پله را پایین رفته و سپس وارد محیط سرد و خنک آب انبار شوید.

از راهنماهای محلی یا راهنمای همراه خود و حتی مسئول فروش بلیط بخواهید که نحوه استفاده از آب انبار را در قدیم به شما آموزش دهند چرا که می تواند بسیار موضوع جالبی برای شما و فرزندانتان باشد.

مسجد جامع قزوین

مسجد جامع قزوین کهن ترین مسجد جامع ایران
مسجد جامع قزوین کهن ترین مسجد جامع ایران

این مسجد بسیار قدیمی، در همان خیابان سپه معروف قرار گرفته است. مسجد جامع قزوین را کهن ترین مسجد جامع کشور می دانند. نام دیگر این بنا که در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است، مسجد عتیق است.

این مسجد تاریخی، بر روی بقایای یک آتشکده ساسانی بنا شده است. دستور ساخت این مسجد را هارون الرشید در سال ۱۹۲ هجری قمری صادر کرده است. در این مسجد کتیبه ها و تزئینات بسیار زیبای آجرکاری و کاشی کاری را مشاهده خواهید کرد.

حسینیه امینی ها از مکان های دیدنی قزوین

آثار باستانی حسینیه امینی ها در قزوین یادگار دوره قاجار
آثار باستانی حسینیه امینی ها در قزوین یادگار دوره قاجار

حسینیه امینی ها در دوران قاجار خانه ثروتمندترین فرد قزوین یعنی حاج محمدرضا امینی بوده است. حاج محمد رضا امینی برای ساخت این خانه از بهترین معماران، منبت کاران، گچ کاران و آینه کاران استفاده کرده است.

این خانه چند حیاط داشته که دو حیاط آن اتاق های ارسی را در بر گرفته است. جالب ترین بخش این خانه درهای ارسی آن است که در زمان ماه های رمضان یا مراسمات مذهبی کاملا از پاشنه جدا شده و تمام فضاها را با هم یکی می کند.

فرش هایی که در این دو فضای ارسی خانه انداخته شده بودند همگی دستی و تنها برای این دو اتاق طراحی و بافته شده اند. این خانه هم اکنون متعلق به نوادگان حاج امینی بوده و مدام در دست مرمت قرار دارد. برای بازدید از این خانه باید به خیابان مولوی بروید و زنگ خانه را بزنید.

اگر با تور به قزوین می روید مطمئناً یکی از مکان هایی که برای بازدید خواهید رفت این خانه است. در راهنمای سفر به قزوین می توانید بازدید از این بنا را بعد از بازدید از حمام قجر و در مسیر رفتن به سمت بازار برنامه ریزی کنید.

جاذبه های طبیعی قزوین

دشت قزوین

دشت قزوین از جاذبه های طبیعی سفر به قزوین
دشت قزوین از جاذبه های طبیعی سفر به قزوین

دشت قزوین از نظر پیشینه تاریخی، محصولات کشاورزی و گونه‌های جانوری، اهمیت اقتصادی و تاریخی بسیار مهمی در میان دشت‌های ایران دارد. به گونه‌ای که بسیاری از باستان شناسان ایرانی بر این باورند تمدن کشاورزی از دشت قزوین آغاز و سپس به شرق و قلب فلات ایران گسترش یافته‌است. به همین علت، این منطقه اولین دشت ایران است که دارای ردیف بودجه در کشور می‌باشد.

دریاچه اوان در الموت شرقی

 دریاچه اوانت از دیدنی های قزوین در تابستان و بهار
دریاچه اوانت از دیدنی های قزوین در تابستان و بهار

دریاچه اوان به عنوان شاخص‌ترین و بزرگ‌ترین دریاچه در استان قزوین شناخته می‌شود. طول این دریاچه در حدود ۳۲۵ و عرض آن در حدود ۲۷۵ متر بوده و عمق آن بین ۱ الی ۵ متر در نوسان است؛ آب دریاچه را چشمه‌های موجود در کف آن و نیز بارش باران و برف تأمین می‌کند؛

در تابستان این دریاچه یکی از تفرجگاه‌های زیبای قزوین بوده و امکانات قایقرانی، و ماهیگیری در پیرامون آن فراهم می‌شود؛ ضمناً این دریاچه در فصول سرد سال محلی برای مهاجرت پرندگانی همچون قو، غاز و مرغابی محسوب می‌شود. از دیگر دریاچه‌های استان قزوین می‌توان به دریاچه شاه سفید کوه اشاره کرد که در ارتفاعات خشچال قرار دارد.

کوه سرکه در هیر، الموت غربی

کوه های مرتفع سرکه در روستای هیر قزوین
کوه های مرتفع سرکه در روستای هیر قزوین

استان قزوین به علت قرارگیری در دامنه‌های سر سبز رشته کوه البرز دارای قلل مرتفع بسیاری است که از میان آن‌ها سه قله به نام‌های خشچال، به ارتفاع ۴۱۸۰ متر سیالان به ارتفاع ۴۳۵۰ متر و نگین قله‌های البرز شاه البرز به ارتفاع ۴۳۰۰ متر از معروف‌ترین، مرتفع‌ترین و پر صعودترترین قلل استان قزوین می‌باشند.

غارهای قزوین

غارهای قزوین از دیدنی های مسافرت به قزوین
غارهای قزوین از دیدنی های مسافرت به قزوین

استان قزوین دارای غارهای متعددی است که متعلق به دوره‌های مختلف زمین‌شناسی هستند؛ هریک از این غارها ویژگی‌های خاص خود را دارند که از میان آن‌ها می‌توان به غار قلعه کرد با چهل میلیون سال قدمت (متعلق به دوره سوم زمین‌شناسی) از توابع بخش آبگرم، غار ولی گشنه رود متعلق به اواخر دوره زمین‌شناسی در بخش رودبار الموت، غار سفیدآب دارای چکیده و چکنده‌هایی با قدمت ۲۵۰ تا ۲۹۰ میلیون سال (از نوع گل کلمی) در روستای سفیدآب، غار حاجت خانه آکوجان از زیارتگاه‌های مردم منطقه، غار یخی اِنگول در ۴۰ کیلومتری شمال غرب قزوین در روستای دینک و غارهای عباس‌آباد (از زیستگاه‌های انسان‌های اولیه) اشاره کرد.

رودخانه‌های قزوین

رودخانه های قزوین از جاذبه های طبیعی سفر به قزوین
رودخانه های قزوین از جاذبه های طبیعی سفر به قزوین

به‌طور کلی رودخانه‌های موجود در استان قزوین بنا بر حوزه آبریز به دو دسته تقسیم می‌شوند. در شمال قزوین دو رودخانهٔ طالقان رود و الموت رود پس از پیوستن به هم، رودخانه شاهرود را تشکیل می‌دهند که این رودخانه ۹۹۰ کیلومتر را در قزوین پیموده و نهایتاً به رودخانه قزل اوزن ملحق می‌شود؛

و در جنوب هم سه رودخانه خررود، ابهر رود و رودخانه حاجی عرب پس از آبیاری دشت قزوین به رودخانه کردان ملحق می‌شوند. علاوه بر رودخانه‌های ذکر شده، استان قزوین دارای رودخانه‌های کوچکی هم هست که همگی در دشت قزوین امحاء شده و سرانجام به رود شور تغذیه می‌شوند.

چشمه‌های آب معدنی قزوین

چشمه‌های آب معدنی قزوین
چشمه‌های آب معدنی قزوین
  • چشمه آبگرم یله گنبد
  • چشمه‌های آب معدنی آب ترش و آب لرزان
  • چشمه آبگرم ارشیا (خرقان)
  • چشمه آبگرم تاکستان

ایوان سنگی نیاق در قزوین

ایوان سنگی نیاق در قزوین
ایوان سنگی نیاق در قزوین

در روستای نیاق از توابع شهر قزوین صخره‌ای نسبتاً مرتفع قرار دارد که در دل این صخره حفره‌های بزرگ توسط عوامل طبیعی ایجاد شده‌است. در داخل برخی از این حفره‌ها حوضچه‌هایی مستطیلی شکل توسط ساکنان احتمالی حفر شده‌است.

این حوضچه‌ها به هنگام بارندگی از آب باران پر می‌شود. ساکنان محلی بر این باورند که محمد حنیفه در بالای این ایوان قصری ساخته بوده‌است؛ که امروزه از این قصر به جز تکه‌هایی سفالی چیزی باقی نیست.

مراکز خرید در مسافرت به قزوین

بازار سعدالسلطنه قزوین با معماری جالب
بازار سعدالسلطنه قزوین با معماری جالب

از مراکز خرید قزوین می‌توان به بازار قدیم قزوین، سرای سعدالسلطنه و مجتمع‌های تجاری همچون ایرانیان، آفتاب، نور و فردوسی اشاره کرد. اگر به دنبال خرید سوغات و صنایع دستی خاص این شهر هستید حتما سری به بازار قدیم و سرای سعدالسلطنه بزنید.

بازار سعدالسلطنه قزوین با معماری جالب خود، یکی از مهم‌ترین دیدنی های قزوین است. سابقه‌ی بازار به هزار سال پیش برمی‌گردد، اما در دوران صفوی و با پایتخت شدن شهر قزوین، این بازار گسترش یافته و بخش‌های زیادی چون سرای سعد‌السلطنه به آن افزوده شده است. در واقع این بازار از دوران صفویه پابرجا است، اما بخش‌های زیادی از آن در دوران قاجار تکمیل شده است.

سوغات قزوین

سوغات سفر به استان قزوین
سوغات سفر به استان قزوین

در ادامه راهنمای سفر به قزوین به معرفی سوغات شهر قزوین خواهیم پرداخت. صنایع دستی این شهر و شیرینی های خوشمزه آن مهم ترین سوغاتی هایی هستند، که می توانید تهیه کنید. برای خرید صنایع دستی این استان از جمله، ملیله دوزی، صنایع حکاکی و قلم زنی و … می توانید به سرای سعد السلطنه قزوین واقع در خیابان امام خمینی مراجعه کنید.

برای تهیه شیرینی های معروف قزوین هم می توانید به شیرینی پزی های این شهر ازجمله قنادی پرستو در خیابان بوعلی سری بزنید. باقلوای قزوین و نان نازک قزوین معروف ترین شیرینی های این استان اند.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش