راهنمای سفر به استان سمنان

4.7
(673)

سمنان یکی از شهرهای قدیمی و دیدنی است که جاذبه‌های گردشگری تماشایی و سوغاتی‌های فراموش‌نشدنی دارد. راهنمای سفر به سمنان راهنمای خوبی برای برنامه‌ریزی برای بازدید از مکان‌های دیدنی شهر است. با کیان باتری همراه باشید!

در جنوب رشته کوه البرز شهر قدیمی سمنان واقع شده که مرکز استان سمنان است. مردم سمنان به زبان فارسی و سمنانی سخن می‌گویند. سمنان جاذبه‌های تاریخی و باستانی و چند موزه دارد. مسافرانی که از تهران راهی مشهد می‌شوند، از این شهر هم می‌گذرند. بنابراین، سمنان در طول سال میزبان مسافران زیادی است.

راهنمای جامع سفر به استان سمنان
راهنمای جامع سفر به استان سمنان

سمنان را بیشتر بشناسیم

سمنان یکی از استان هاییست که بر سر دو شاهراه اصلی کشورمان قرار گرفته و موقعیت جغرافیایی استراتژیکی دارد. این استان در میان جاده اصلی تهران به شهر مقدس مشهد و همچنین بر سر راه استان های شمالی کشورمان از جمله گلستان و مازندران قرار گرفته است.

سمنان از سمت شمال به استان های سرسبز گلستان و مازندران، از سمت مشرق به استان خراسان رضوی، از جنوب به استان های اصفهان و یزد و از سمت غرب به استان تهران محدود می شود. سمنان ترکیبی از دشت، کویر، جنگل و کوهستان است.

نقشه راهنمای مسافرت به استان سمنان
نقشه راهنمای مسافرت به استان سمنان

این استان در دامنه های جنوبی رشته کوه های البرز و در بخش های شمالی دشت کویر واقع شده است. موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد این استان و همجواری آن با کویر و کوهستان، تنوع اقلیمی زیادی به آن داده و جاذبه های طبیعی بسیاری را ایجاد کرده است. پرجمعیت ترین شهر این استان، شهر سمنان است و دیگر شهرستان های آن شاهرود، دامغان، گرمسار، مهدیشهر، میامی، آرادان و سرخه نام دارند.

شهر سمنان مرکز استان سمنان، ترکیبی از بیابان‌های وسیع، دشت‌های سرسبز و کوهستان‌های مرتفع میباشد. استان سمنان هفتمین استان بزرگ کشور از نظر مساحت بوده و بزرگترین و پرجمعیت‌ ترین شهر این استان، سمنان می‌باشد. زبان رایج مردم استان نیز فارسی و سمنانی است.

راهنمای گردشگری سفر به استان سمنان
دانلود عکس: راهنمای گردشگری سفر به استان سمنان

آب و هوای استان سمنان

سمنان در تابستان‌ گرم و در زمستان‌ سرد است. بیشترین دمای سمنان به ۴۴/۵ و کمترین دما به منفی ۴/۶ درجه سانتیگراد می‌رسد.

آب و هوای مسافرت به سمنان
آب و هوای مسافرت به سمنان

بهترین زمان سفر به سمنان

قبل از سفر به هر منطقه ای از کشور، آب و هوای آن را بررسی کنید. بهترین زمان سفر به سمنان، بستگی به منطقه ای از این استان دارد که قصد سفر به آن را دارید. اکثر مناطق این استان، اقلیمی گرم و خشک دارند و شاید در تابستان زیاد مناسب سفر نباشند.

البته مناطق ییلاقی این استان همچون شهمیرزاد، در تابستان پذیرای مسافران بسیاری هستند. زمستان های سمنان هم معمولا سرد است، ولی اگر قصد سفر به مناطق کویری آن را دارید، باید در فصول سرد به آن سفر کنید. ما فصل بهار را به عنوان بهترین زمان سفر به استان سمنان معرفی می کنیم.

 چگونه از تهران به سمنان برویم؟

سمنان در حال حاضر فرودگاه ندارد اما برای سفر به این شهر می‌توانید با قطار مشهد به ایستگاه راه آهن سمنان بروید. همچنین شهر سمنان دارای دو پایانه‌ ی اتوبوسرانی است که یکی در غرب شهر قرار گرفته و مقصد شهرهای تهران، فیروزکوه، قائم شهر و ساری است.

سمنان در شرق تهران و شمال کویر مرکزی ایران قرار دارد و در مسیر جاده تهران به مشهد است. بهترین راه رفتن به سمنان از طرف تهران، جاده گرمسار است زیرا جاده فیروزکوه به سمنان کمی طولانی تر بوده و بخصوص در روزهای تعطیلات و بدی آب و هوای کوهستانی در زمستان می تواند بیش از حد متعارف طول بکشد.

فاصله تهران تا سمنان با خودرو شخصی

فاصله زمانی تهران تا سمنان با ماشین سواری از مسیر گرمسار حدودا دو ساعت و 45 دقیقه است. این مسیر تقریبا 215 کیلومتر است.

 مسیر تهران به سمنان از فیروزکوه: فاصله زمانی تهران تا سمنان با ماشین سواری از مسیر فیروزکوه به سمنان حدودا سه ساعت است. این مسیر تقریبا 220 کیلومتر است.

مقاله پیشنهادی: چک کردن ماشین قبل از سفر

مکان های دیدنی و جاذبه های گردشگری سمنان

در این بخش از راهنمای سفر به سمنان به جاذبه های این استان خواهیم پرداخت. سمنان جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیاری دارد که معرفی همه آن ها در این مطلب نمی گنجد. تقریبا در تمامی شهرهای این استان از جمله سمنان، دامغان، شاهرود، بسطام و … می توان آثار تاریخی ارزشمندی را بازدید کرد.

همچنین در جای جای این منطقه از کشور، جاذبه های طبیعی بسیار زیادی وجود دارند که می توانید به دیدارشان بروید. با مطالعه ادامه راهنمای سفر به سمنان، با برخی از جاذبه های معروف این استان آشنا خواهید شد.

 مکان های دیدنی سمنان با عکس
مکان های دیدنی سمنان با عکس

خانه‌های تاریخی شهر سمنان

یکی از جاذبه های دیدنی شهر سمنان خانه‌های قدیمی آن هستند که بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارند. با رونق تجارت در سمنان به ویژه در دوران قاجار در این شهر محله‌های جدیدی شکل گرفتند که افراد ثروتمند در آن‌ها خانه‌هایی زیبا و دیدنی ساختند که در حال حاضر این خانه‌ها به مجموعه‌ای از خانه های تاریخی شهر بدل شده‌اند.

خانه‌ی تدین از جاذبه های تاریخی شهر سمنان

خانه‌ی تدین از جاذبه های تاریخی شهر سمنان
خانه‌ی تدین از جاذبه های تاریخی شهر سمنان

این بنای تاریخی متعلق به یکی از تجار به‌نام دوران قاجاریه بوده است و در خیابان طالقانی سمنان نزدیک بازار این شهر قرار دارد و امروزه محل اداره‌ی میراث فرهنگی سمنان است. این بنا سه بخش اصلی دارد که هرکدام نیز درب ورودی مخصوص خود را دارند: اندرونی که محل زندگی اهل خانه بوده، بیرونی که مختص پذیرایی مهمانان بوده و جانبی که محل اقامت و کار خدمه‌ی خانه بوده است.

این عمارت زیبا دارای حوضخانه، تالارهای زمستان‌نشین و تابستان‌نشین، مطبخ مرکزی، اصطبل، حیاط مرکزی و گود باغچه است و بادگیر بلند تالار تابستان‌نشین از ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن است. …. .

خانه‌ی طاهریان از دیدنی های سمنان

خانه‌ی طاهریان از دیدنی های تاریخی سمنان
خانه‌ی طاهریان از دیدنی های تاریخی سمنان

این بنا نیز مربوط به دوران قاجار است و در محله‌ی اسفنجان سمنان قرار دارد. این عمارت محل زندگی خان محله‌ی اسفنجان سمنان بوده که آب شرب محله را نیز تامین می‌کرده است. محله‌ی اسفنجان با مرکزیت تکیه پهنه، با قدمت بیش از سه هزار سال، بناهایی چون مسجد امام، مسجد جامع، بازار، حمام پهنه و تکیه پهنه را در خود جای داده است.

تیمچه پهنه

یکی از بناهای زیبا و تاریخی در استان سمنان و متعلق به دوره‌ی قاجاریه است. تیمچه پهنه دارای سه طبقه است که امروزه نیز همچنان کاربری تجاری دارد و برای خرید نیز مناسب است. تیمچه پهنه در جوار مسجد امام و تکیه پهنه سمنان قرار دارد. در طبقه‌ی همکف آن حوضچه‌ی زیبایی نیز قرار دارد.

موزه گرمابه پهنه
موزه گرمابه پهنه در سمنان

گرمابه پهنه از بناهای تاریخی سمنان

از بناهای تاریخی سمنان است که پس از مرمت و بازسازی امروزه به صورت موزه فعالیت می‌کند. این بنا در سال ۸۵۶ هجری قمری در دوران تیموری ساخته شده است. این بنا در سال ۱۳۷۶ بازسازی و مرمت شده و کاربری موزه پیدا کرده است. گرمابه پهنه در بخش مرکزی شهر سمنان و در کنار مجموعه‌ی مسجد جامع، مسجد امام، تیمچه‌ی پهنه و راسته‌ی بازار قرار دارد.

دروازه ارگ سمنان

دروازه ارگ سمنان شاخص ترین جاذبه تاریخی سفر به سمنان
دروازه ارگ سمنان شاخص ترین جاذبه تاریخی سفر به سمنان

این ارگ تزئینات آجرکاری و کاشی‌کاری زیبایی دارد و در میدان ارگ سمنان واقع شده است. بنای دروازه‌ی ارگ سمنان در زمان فتحعلی شاه قاجار ساخته شده و در آن زمان ارگ دولتی و مقر حکومتی سمنان بوده است.

مسجد جامع سمنان

مسجد جامع سمنان از آثار تاریخی سفر به سمنان
مسجد جامع سمنان از آثار تاریخی سفر به سمنان

مسجد جامع سمنان، یکی از قدیمی ترین بناهای ساخته شده در شهر سمنان است. به گفته برخی از کارشناسان، این مسجد بر روی بقایای یک آتشکده ساسانی احداث شده و در دوره های مختلف اسلامی از آن استفاده شده است.

جاهای دیدنی سفر به شهمیرزاد سمنان

راهنمای سفر به دیدنی های شهرمیرزاد سمنان
راهنمای سفر به دیدنی های شهرمیرزاد سمنان

شهمیرزاد در شمال سمنان به خاطر جاذبه های فراوان طبیعی در تابستان و زمستان پذیرای گردشگران است. آب‌وهوای معتدل،   طبیعت سبز در کنار کوهستان و بناهای تاریخی مانند شیرقلعه، قلعه شیخی و دژوهل شهمیرزاد را به جاذبه‌ی گردشگری مهمی در استان سمنان تبدیل کرده است.

بزرگ‌ترین باغ گردوی جهان با وسعت ۷۰۰ هکتار در شهمیرزاد قرار دارد و برخی از محصولات این منطقه مانند گردو و آلوی آن شهرت بین المللی دارند.

ییلاقات شهمیرزاد از جاذبه های طبیعی سمنان

ییلاقات شهمیرزاد از جاذبه های طبیعی سمنان
ییلاقات شهمیرزاد از جاذبه های طبیعی سمنان

از جاذبه‌های پرطرفدار این استان محسوب میشود. این منطقه با آب و هوای خنک و کوهستانی و باغ‌های میوه متعدد در دل طبیعت کویری سمنان قرار گرفته و جزو مناطق مناسب برای سفرهای تابستانی هم برای اهالی استان و هم دیگر گردشگران محسوب میشود.

هفت چشمه و سرچشمه شهمیرزاد

هفت چشمه و سرچشمه شهمیرزاد
هفت چشمه و سرچشمه شهمیرزاد

از مناطق پربازدید شهمیرزاد محسوب می‌شود. سرچشمه با نام دیگر شیخ چشمه در در سرچشمه‌ی کوه ‌پایه‌ی شیر قله قرار گرفته و هفت چشمه در پایین همین کوهپایه واقع شده‌است. آبی که از این دو چشمه جریان می‌یابد در سطح شهر نیز جاری است.

جاذبه های گرمسار سمنان

اتاقک های کویری سفر به گرمسار سمنان
اتاقک های کویری سفر به گرمسار سمنان

در مسیر تهران به مشهد، شهرستان گرمسار در ورودی استان سمنان و قبل از شهر سمنان قرار دارد. گرمسار ملقب به خورشید تابان و آغاز محدوده‌ی حفاظت‌شده‌ی زیستگاه یوزپلنگ ایرانی است. از جاذبه‌های تاریخیِ مهم استان سمنان  جاده‌ی سنگفرش گرمسار است که متعلق به دوران جاده‌ی ابریشم است.

معدن نمک گرمسار

معادن نمک از جاذبه های گردشگری گرمسار
معادن نمک از جاذبه های گردشگری گرمسار

نام استان سمنان با نمک گره خورده است. یکی از بی نظیر ترین معادن نمک کشور که امروزه به یک جاذبه گردشگری معروف در استان سمنان تبدیل شده، معدن نمک گرمسار است. ستون های نمکی این معدن، حدود ۱۲ متر ارتفاع دارند و چشم اندازهای بی نظیری را ایجاد می کنند. امیدواریم که راهنمای سفر به سمنان برایتان مفید واقع شود.

مکان های دیدنی شاهرود

دیدنی های شهر شاهرود در سمنان
دیدنی های شهر شاهرود در سمنان

شاهرود از شهرهای زیبای استان سمنان است که در حد فاصل دو منطقه‌ی جغرافیایی و آب‌وهوایی قرار دارد؛ آب‌وهوای مرطوب و پرباران در شمال، و منطقه‌ی خشک کویری در جنوب. در شمال این شهر جاده‌ی توسکستان از شمال این شهر به گرگان می‌رسد که جاده‌ای کوهستانی و سرسبز و زیباست.

هرچند بعضی شهرهای استان سمنان مانند شاهرود و دامغان می‌توانند در پست‌های جداگانه‌ای معرفی شوند، در ادامه به اختصار جاذبه‌ها و دیدنی‌های این دو شهر را معرفی می‌کنیم.

جنگل ابر از مکان های دیدنی شاهرود

جنگل ابر شاهرود از مکان های دیدنی سفر به سمنان
جنگل ابر شاهرود از مکان های دیدنی سفر به سمنان

در سفر به شهر زیبای شاهرود، می توانید از جاذبه های تاریخی و طبیعی بی شماری دیدن کنید. یکی از این جاذبه ها جنگل معروف ابر شاهرود است. این جنگل ها در حدود ۴۵ کیلومتری شمال شرقی شهر شاهرود واقع شده اند.

این منطقه از بکر ترین جنگل های هیرکانی کشور است که به خاطر تماشای  پدید اقیانوس ابر شهرت زیادی در میان طبیعت گردان پیدا کرده است. این منطقه آب و هوای خنکی دارد و به عنوان مقصدی مناسب برای سفر در فصول بهار و تابستان شناخته می شود.

کویر رضا آباد

 کویر رضا آباد جاذبه های کویر سمنان
کویر رضاآباد از جاذبه های کویر سمنان

روستایی به نام رضا آباد در شاهرود وجود دارد که در واقع یک روستای کویری است. تپه های ماسه ای این کویر دارای تپه های رسی بلند است و طرف دیگر دارای دشت برهوت و تپه های ماسه ای است.

موزه شاهرود، پارک ملی خارتوران، روستای گردشگری قلعه بالا، آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی، بازار تاریخی شاهرود و … از جمله جاذبه های گردشگری شاهرود هستند.

دیدنی های شهر بسطام

بایزید بسطامی و آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی از جاذبه های گردشگری سمنان
بایزید بسطامی و آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی از جاذبه های گردشگری سمنان

شهر بسطام دومین شهر نمونه‌ی گردشگری استان سمنان است که ۶ کیلومتر با شاهرود فاصله دارد. مهمترین جاذبه‌ی بسطام زادگاه و آرامگاه دو عارف بزرگ، بایزید بسطامی و آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی است که هر سال گردشگرانی از سراسر ایران و کشورهای مسلمان همسایه مانند پاکستان و کشورهای آسیای میانه را به این شهر تاریخی مذهبی می‌کشاند.

جاذبه های دیدنی دامغان

دامغان شهری کهن است که قدمت آن به دوران تمدن پارت می‌رسد و روزگاری پایتخت اشکانیان بوده است. این شهرکه در گذشته به آن صد دروازه می‌گفتند، جاذبه‌‎های گردشگری زیادی دارد که برخی از آن‌ها مرور می‌کنیم.

چشمه علی دامغان

چشمه علی دامغان
چشمه علی دامغان از دیدنی های سفر به سمنان

یکی دیگر از مناطق خوش آب و هوا و ییلاقی سمنان، منطقه تفریحی چشمه علی در ۳۵ کیلومتری شمال دامغان است. این مکان یکی از اصلی ترین تفرجگاه های شهر دامغان است و در دوران قاجار هم مورد استفاده برخی از شاهان قاجار قرار می گرفته است.

مسجد تاریخانه دامغان، برج طغرل، تپه حصار دامغان و آرامگاه پیر علمدار هم از دیگر جاذبه های معروف شهر دامغان هستند.

پارک ملی کویر

پارک ملی کویر سمنان
پارک ملی کویر سمنان

پارک ملی کویر یکی از قدیمی ترین مناطق حفاظت شده ایران است که جاذبه های گردشگری تاریخی و طبیعی فراوانی را دارا می باشد. هر سال بسیاری از طبیعت گردان و ستاره شناسان به این منطقه از کشور سفر می کنند تا شبی را زیر آسمان پر ستاره آن به صبح برسانند. کاروانسرای معروف قصر بهرام، کاروانسرای عین الرشید، کاروانسرای سفید آب و … از جمله جاذبه های تاریخی این منطقه محسوب می شوند.

غار دربند مهدیشهر از جاذبه‌های طبیعی سمنان

غار دربند مهدیشهر از جاذبه‌های طبیعی سمنان
غار دربند مهدیشهر از جاذبه‌های طبیعی سمنان

غار دربند یکی از بزرگترین غارهای آهکی ایران است که در ۲ کیلومتری شمال منطقه گردشگری دربند واقع در شهر مهدیشهر، مرکز شهرستان مهدیشهر در استان سمنان قرار گرفته‌است.

این غار در دامنه‌های جنوبی بخش میانی رشته کوه البرز در ارتفاعات دربند، در کمرکش کوه لهرد، در قسمت شمالی مرکز مهدی‌شهر جای گرفته‌است که در گذشته محل سکونت انسان بوده‌است.

آبگرم مهدیشهر

آبگرم مهدیشهر
آبگرم مهدیشهر با خواص درمانی در سفر به سمنان

اگر اهل آبگرم باشید در ۲۱ کیلومتری شمال غرب سمنان و ۱۸ کیلومتری غرب شهرستان مهدیشهر چشمه‌ی آبگرمی وجود دارد که اهالی منطقه و مسافران برای استفاده‌ی درمانی و استراحت به این منطقه‌ی کوهستانی و دنج می‌آیند. چند استخر کم‌عمق در این منطقه و در محل آبگرم‌ها ساخته شده و نوع آب آن گوگردی است.

بازار و مرکز خریدهای سمنان

بازار سنتی سفر به شهر سمنان
بازار سنتی سفر به شهر سمنان

در سمنان مانند بیشتر شهرهای ایران بازار سنتی وجود دارد. بازار شیخ علاالدوله در ابتدای قاجاریه ساخته شد. بازار قدیمی سمنان به‌خاطر نوع آب و هوای آن منطقه از خشت و گل ساخته شده و اکنون یادگاری از دوران قدیم است.

اما گزینه‌های خرید در سمنان به بازار قدیم آن محدود نمی‌شود. مرکزخریدهای ققنوس، اسکان، و سعدی معروف هستند. همچنین می‌توانید به مرکز خریدهای بردیا، صدف، تیمچه، مهرگان، پارمیس، آهوان، پردیس و نصر بروید و علاوه بر گشت و گذار پوشاک، کیف و کفش، زیورآلات و لوازم دیگر خریداری کنید.

سوغات سمنان

سوغات مسافرت به سمنان
سوغات مسافرت به سمنان

ارمغان سفر یکی از بهترین بخش‌های مسافرت است که تا مدت‌ها در یاد می‌ماند. در سفر به سمنان هم از خوراکی‌های خوش‌مزه‌ی این شهر خریداری کنید و هم از صنایع دستی غافل نشوید.

نان‌های محلی مانند کماچ، نان شیرمال شیری، شیرمال گردویی و بقسمات و نان چای را به هیچ وجه نباید از دست داد که تر و تازه و خوش‌مزه تهیه می‌شوند. حلوای سیاه، نان فتیر، ‌ کاک و حلوا کنجدی را هم نباید از دست داد.

از سمنان پسته و گردو بخرید. شهمیرزاد و دامغان در همسایگی سمنان خشکبار بسیار خوبی تولید می‌کنند.  سفال، منبت‌کاری، پارچه‌های قلمکار، پارچه‌ی وشینه و گلیم از صنایع دستی سمنان هستند که محصولات آنها سوغات و یادگار باارزشی است.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
سبد خرید
اسکرول به بالا
مشاوره رایگان و ثبت سفارش